Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 9
1
Screeny / Odp: Poradnik tworzenia screenów
« dnia: 05 Czerwca 2025, 17:47:32 »
Napiszę tak...: skoro kolega @bismarck deklaruje, że ma 14 lat to weźcie to wszyscy pod uwagę. Innego wyjścia nie ma.

2
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 08 Kwietnia 2025, 12:16:28 »
Z tego co mi wiadomo z KD:
1. jeśli pociąg jest na 160 to jedzie podwójna obsada i są takie planowe pociągi, a jeśli nie ma "manekina" to 130 i KD bierze na siebie opóźnienie,
2. jeśli pociąg jest na 130 to jedzie 130, a opóźnienia lub nie wg ogólnych zasad,
3. jeśli pociąg był założony na 160 w pojedynkę, a jak wiadomo od paru miesięcy nie działa ETCS i trzeba jechać 130 to wtedy PLK bierze na siebie opóźnienie i płaci do KD kary.

3
Na warsztacie / Odp: Żnin
« dnia: 07 Kwietnia 2025, 19:20:04 »
Jakiś screen/screen'y by się przydały...

4
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 06 Kwietnia 2025, 13:57:29 »
Tego dnia, gdy nagrywałeś ten film na ELF'ie wsiadałem do tegoż "Bornita" w Głogowie i wysiadałem w Rudnej Gwizdanów. Nawet widać mnie na peronie. Była piękna pogoda, a więc wybrałem się na dwudniowe fotki. Po drodze w Grębocicach minęliśmy się z jednym z ostatnich 5 czynnych ET42, czyli ET42-008.

5
Pomoc doraźna / Odp: Problem zamknięcia WS
« dnia: 18 Marca 2025, 20:00:24 »
To może w kilku punktach napisz krótko co robisz po kolei i jaki to pojazd, np.:

1. załączam baterie,
2. ...
3. ...

6
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 20:04:08 »
Jeśli masz na myśli EDGARA i typ 207E to bladego pojęcia o tym nie masz. Wypadałoby trochę pokory przy wygłaszaniu swoich TEZ. Warto najpierw o czymś poczytać.

Co do tego palnika... Widzę, że zachowanie lokomotyw w stanie historycznym: pomnik lub sprawna nie interesują cię.

7
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 18:51:06 »
Trochę bujasz w obłokach... Prywaciarz nie będzie inwestował w zmianę przekładni i bawił się w zmianę typu, bo na rynku jest opór EU07 z IC, które wciąż można kupić i zlecić P4/P5 i jest na to gwarant. Poza tym po co komu nowe szkolenia i autoryzacje na taką "ET09"? No i w końcu: skoro jest "taka awaryjna" to przy pociągach towarowych i bardzo ciężkich nie będzie jeszcze bardziej? Kto to by serwisował? Jaki zakład?

Niby przetwornice  i sprężarki świrują teraz... No to idąc tym tropem padły by w ruchu towarowym na pierwszym kursie...

Nie ma co tutaj bić piany: skoro IC ich nie chce to niestety trzeba się z tym pogodzić i zamknąć temat. Pisałem już wcześniej: mają argument w postaci napływu nowych EU160 i EU200 i nic tego nie przebije. Nasze sentymenty możemy sobie wsadzić głęboko w...

8
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - Pomysły na ficzerki
« dnia: 17 Lutego 2025, 20:00:39 »
Kiedyś była mowa o tym "kiwaniu przód/tył" w kabinie, ale uznano, że ustawienia są ok. Z drugiej strony było by to bardzo fajne, ale nie można przedobrzyć, bo może niektórym uczestnikom "jazdy" może to sprawiać problem z błędnikiem...

9
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 02 Lutego 2025, 13:40:38 »
Każdy z Was ma dużo racji! Wiadomym jest od zawsze, że Miłośnik Kolei z aparatem inaczej patrzy na EP09 niż ludzie, którzy utrzymują te lokomotywy i jeżdżą na nich. Tak zresztą jest z wszystkimi pojazdami. Osobiście przez lata miałem do czynienia z maszynami różnych serii i łączyłem pracę z pasją i dlatego wiem, jakie problemy są w temacie utrzymania, gwarancji, odbiorów nowych wozów itd. Jednocześnie patrzyłem też na to z perspektywy fotografa... Rozumiem też poglądy maszynistów, którzy dawniej już nie bardzo chcieli jeździć na EP05 woląc EP09, a dziś zdecydowanie przesiadają się na EU160, EU200, czy na Vectrony.

Jednakże trochę mi szkoda EP09 podobnie jak innych starych "gratów", gdyż po prostu je lubię. Pozostaje nam tylko patrzeć jak historia wokół nas rysuje kolejne scenariusze.

EDIT:

W temacie odstawionej EP09-016 przywołam ciekawy fakt: podczas wielkiej imprezy "150 lat kolei na Ziemiach Polskich", która była zorganizowana we Wrocławiu w dniach 22-24.05.1992, przedmiotowa maszynka była wystawiona wraz z innymi lokomotywami przy peronie stacji Wrocław Świebodzki i służyła tam jak eksponat. Byłem wtedy na niej i w kabinie miała jeszcze folię na fotelach - lokomotywa była nowiutka, a na stan Olszynki Grochowskiej weszła parę tygodni później, bo 16.06.1992. Na Świebodzkim przez dwa dni odbywały się parady lokomotyw, gdzie warszawskie loki reprezentowane były przez EP05-01 i EP09-015 (na stanie Olszynki Grochowskiej od 05.05.1992, czyli lokomotywa miała 3 tygodnie...).

Poniżej moja fotka EP09-015 ustawiona do wjazdu na paradę (za nią ET22-1183). Maszynka wyglądała przepięknie!

10
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 18:47:25 »
Dodam od siebie taką ciekawostkę jako miłośnik wielu serii lokomotyw, przy czym tutaj odniosę się głównie do EP05 i EP09 bez wątku technicznego, bo historia zatacza niejako koło:

1. Na początku lat 90 XX wieku definitywnie chciano wycofać wszystkie pozostałe na stanie EP05, bo był ambitny plan wprowadzenia do eksploatacji długo wyczekiwanych "nowoczesnych" maszyn EP09 - niestety dwa prototypy nie sprawowały się dobrze, a produkcja pozostałych przeciągała się (001/1986, 002/1987, 003-007/1990...), a nawet jak maszyny zaczęły już jeździć to niestety miały trochę problemów... Suma sumarum wydłużyło to żywot EP05.
2. Teraz nadchodzi czas na EP09, ale jakoś nie wierzę, aby do RJ 2025/2026 wycofano większość - fakt, "Gryfy" produkują się dość szybko jak bułki w piekarni, ale uważam, że EPoki pojeżdża co najmniej do wyjechania kilometrów...Tutaj argumentem dla IC jest to, że EU160 i EU200 lawinowo docierają do nich, bo gdyby było tak jak ponad 30 lat temu, to EP09 pojeździłyby z automatu kilka lat więcej niż podano w ostatnich komunikatach... - a może pojeżdżą tylko z jaką Vmax? EU07 są teraz zachwalane podobnie jak EP08, które już dawno chciano wycofać, ale pamiętajmy, że EP09 jednak jest mocniejsza i chyba lepiej wykręca czasy na składach IC...

Trzeba też wziąć pod uwagę dzisiejsze procedury gwarancyjne: gdy padnie Gryf z powodu uszkodzenia silnika trakcyjnego, transformatora, czy wjedzie w stado dzików to będzie odstawiony na jakiś czas (tak było z EU44) i NEWAG będzie pilnował tego i szukał przyczyn, aby uznać/nie uznać gwarancji (w sytuacjach losowych/wypadkowych może się okazać, że nie mają części lub naprawa się przedłuży). Tak, takie sprawy zatrzymują w dzisiejszych czasach pracę lokomotyw...

Marudzić nie ma co, tylko trzeba wziąć aparat, ruszyć w teren i dalej focić EP09...

@koszowy, @jakubg1: SRR chyba nie przewidział tego, że NEWAG pójdzie na całość z produkcją Gryfów i Dragonów, bo można zakładać, że IC nie chce elektryków ex SNCB i trafią może do prywaciarza... No tak, ale Dragonów jest coraz więcej, a i Pesa tłucze Gamy.

11
Na warsztacie / Odp: L61+144_osobowy_nowy_tabor
« dnia: 27 Grudnia 2024, 16:00:30 »
SP42-001 jeździ po Dolnym Śląsku głównie pod szyldem KSK na rozkładach KD SA. Są to składy po węźle wrocławskim w zestawieniu "Bolki" (Bi29/BCi29/Ci28) i "klasa" https://wrphoto.eu/details.php?image_id=58171&mode=search, czy też same "Bolki" lub dłuższe trasy z wagonami 110Ac ex kuszetka, 110A ex salonka, czy od kilku miesięcy dodatkowo z wagonem Y/B85 https://wrphoto.eu/details.php?image_id=57543&mode=search, https://wrphoto.eu/details.php?image_id=58020&mode=search. Ostatnio "Kociołek" był też w Krapkowicach po węglarkę serii Es: https://wrphoto.eu/details.php?image_id=58244

12
Pamiętam te składy na EU07 z MD Czechowice + 2xBipa... Odnośnie EU04: pierwszy raz byłem z kolegą w MD Czechowice bodaj w 1991, bo szukaliśmy śladów EU04. Po rozmowie z Naczelnikiem okazało się, że na magazynie mogą mieć jeszcze szyby czołowe od "Bezerek". To była dobra wiadomość w kontekście odrestaurowania EU04-24, ale chyba temat się rozwiał z powodu zlikwidowania jakoś w tym samym czasie tych zbędnych zasobów. Za EU04 jeździliśmy też na Muchowiec, do Łaz, do Zabrzegu Czarnolesia aż ostatecznie wylądowaliśmy na PPZM Chróścina Nyska i to kilka razy. Co prawa wiele pociętych wraków EU04 i EU20 widzieliśmy, ale tak na prawdę to spóźniliśmy się we wszystkich tych miejscach o około 5-10 lat, aby zobaczyć choćby te ostatnie odstawione. W Chróścinie na torze "za płotem" na terenie złomowiska maszyny te stały bardzo długo (chyba nawet do 1986 roku) i nie przypuszczaliśmy, że nagle je potną. Ten tor był specyficzny, bo jak go upchali parowozami i elektrykami oraz jednym ST43 to nic się z nimi nie działo, bo "nowe" dostawy pojazdów trafiały na plac i inne tory i tam je cięto na bieżąco. Dziwi mnie fakt, a właściwie po latach to już nie, że z tego toru przy płocie zniknęły tylko EU04 i EU20 (w sensie, że poszły do cięcia), a inne loki stały tam przez kolejne 5-6 lat... 

Odnośnie muzeów: powinny być finansowane inaczej, a nie z biletów. Muzeum Narodowe w Yorku w Anglii (National Railway Museum in York) nie bierze za wstęp ani funta, a zorganizowane jest wspaniale.

13
Może trochę szerzej napiszę o składach i relacjach.

1. Maszyny z Łaz i Czechowic po wycofaniu ich z ruchu lokalnego zaczęły prowadzić składy towarowe w trakcji wielokrotnej. Do tego celu tworzono stałe pary lokomotyw do obsługi tych pociągów.
2. Maszyny z Czechowic (od 1971) obsługiwały relacje: Goleszów - Wisła Głębce (wagony Bipa z prostym lub ściętym dachem lub ryflaki 43A), Chybie - Skoczów, Zebrzydowice - Bielsko Biała, Czechowice - Oświęcim/Trzebinia Siersza/Zebrzydowice, Wisła Głębce - Katowice (wagony Bipa ze ściętym dachem).
3. Maszyny z Gliwic prowadziły pociągi pospieszne i osobowe: np. posp. relacji Przemyśl - Szczecin, posp. Przemyśl - Wrocław i osob. Kraków - Wrocław. Wszystkie na odc. Kraków - Gliwice, a potem już Kraków - Wrocław (po elektryfikacji linii z Gliwic do Wrocławia). Na początku lat 60, gdy przybyły EU05 i EU06 "Bezerki" przeszły na osobowe: Gliwice - Częstochowa/Katowice/Kędzierzyn/Opole (tutaj często były wagony Bipa). Była też obsługa pociągu Legnica - Katowice p. Kamieniec Z. na odc. Kędzierzyn - Katowice oraz Jelenia Góra - Mysłowice p. Wałbrzych/Kłodzko na odcinku Kędzierzyn - Mysłowice.
4. Maszyny z Krakowa (od 1960) prowadziły pociągi dalekobieżne w relacjach Kraków-Łódź/Warszawa Gł./Wrocław oraz osobowy Kraków - Jelenia Góra p. Kamieniec na odcinku Kraków - Kędzierzyn. Jeździły też z lokalnymi z Krakowa do Katowic/Trzebini/Wieliczki Rynku/Niepołomic. 
5. Maszyny z Łaz prowadziły pospieszne i osobowe dalekobieżne w relacji Warszawa - Katowice/Gliwice czy Warszawa Gł. - Zakopane/Krynica na odc. do Krakowa. Były też międzynarodowe i EU04 prowadziły wtedy skład na odc. Warszawa - Katowice. Były też pociągi z Łodzi Fabrycznej do Wrocławia i Katowic oraz z Łodzi Kaliskiej do Gliwic. Lokalne składy to Katowice - Kraków, Łódź Fabryczna - Częstochowa, Koluszki - Katowice/Zawiercie, Piotrków - Gliwice/Katowice. Była też obsługa pociągu Katowice - Legnica p. Kamieniec Z. na odc. Katowice - Kędzierzyn.
6. Maszyny z Warszawy Zachodniej prowadziły składy po "Wiedence" i dojeżdżały nawet do Gliwic.
7. Maszyny z Wrocławia prowadziły składy pospieszne i osobowe z Wrocławia do Katowic/Krakowa i Warszawy.

Obsługa relacji bardzo się zmieniała i spowodowane było to faktem zmian przydziałów EU04 w poszczególnych latach.

14
No to może tak spróbujemy...

15
Na FB https://www.facebook.com/search/photos?q=eu04&sde=AboxIbts7ADEDuVaW4X_P37Xh5SNBrQKg1V29EEFPTXaJKaZJSjNPsSBIK-sWc55mqI4vVLbu9GISzNfoPZRu-2ueefzvDo2m1dZPTxjPY5Blw jest kilka "nowych" fotek, których nie widziałem jeszcze. Pomijam tą z młodzieńcem w białym kasku na wraku EU20 przy wraku EU04-02, bo to ja we własnej osobie na złomowisku w Chróścinie Nyskiej.

16
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 16 Lipca 2024, 10:57:06 »
Warto obejrzeć od minuty 08:47... "Rozwój przemysłu w Polsce Ludowej".

17
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady/Galicja WIP - do pobrania
« dnia: 26 Czerwca 2024, 18:59:21 »
Nazwa samej scenerii bardzo dużo mówi: teren o którym mowa należał historycznie do Galicji, a Austriacy zamiast peronów "tworzyli" właśnie klepiska między torami, które służyły jako "peron". Tutaj przykład chociażby Zagórza w realu. 

18
Symulator / Odp: Zacinanie symulatora na dobrym komputerze.
« dnia: 09 Marca 2024, 19:51:50 »
Może to Ci pomoże w jakiś sposób: https://eu07.pl/forum/index.php/topic,35513.msg569682.html#msg569682 (zobacz EDIT 3: 07.12.2023).

19
Na warsztacie / Odp: Projekt Linii 289
« dnia: 25 Lutego 2024, 18:24:10 »
Kiedyś ktoś zrobił już kawałek linii 289 przynajmniej od Legnicy w kierunku Rzeszotar lub zachodnią głowicę Legnicy - nie pamiętam już teraz. Co do PMT: linia jest bardzo ciekawa (jechałem nią kilka razy), ale teraz aby zdobyć coś legalnie to PMT pewnie pogoni cię batem... Ale na serio: nie wiem, czy bez przeszkód zdobędziesz jakieś fotki z bocznic, bo one znów są pod zarządem Zakładów Górniczych KGHM PM SA (w sensie, że są na ich terenie). Kiedyś chciałem się dostać na różne bocznice, ale PMT wypieło się, że trzeba z KGHM rozmawiać. KGHM to "trudna" spółka i nikt nie podejmie się wydania zgody na fotki itd., bo raz, że to zaraz będzie teren krytyczny, czy państwowy o znaczeniu militarnym, a dwa, że za dużo ludzie tam zarabiają, aby przez "głupią" decyzję stracić intratne stanowisko. A mosty "podsadzkowe" też tam są...

Kiedyś na "Dolnośląskich Zakamarkach" byliśmy na jednej z bocznic (jeden z Zakładów Górniczych), ale nie wolno było wysiadać i robić fotek...

20
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o zawód maszynisty
« dnia: 07 Lutego 2024, 21:06:51 »
Dzisiejsza Medycyna Pracy to jeszcze bardziej lipna instytucja niż dawniej. Badania robione są bardzo pobieżnie w porównaniu z tymi sprzed 20 i więcej lat. Kiedyś nawet był dentysta... Dziś oczywistym jest to, że trzeba np. przejść okulistę, neurologa, psychotesty, laryngologa, ale badania krwi dostaje się na maila popołudniu (!) i nie widzi tego lekarz ogólny (tutaj akurat niekoniecznie mówię o stanowisku maszynisty). Oczywiście nadal pozostaje temat ciśnienia krwi i jak jest wysokie to sugerują obserwować, a jak bardzo wysokie to będzie lipa. Lekarz ogólny dopowiada: jak wyniki z krwi będą miały za duży cholesterol, czy glukozę to należy się konsultować z lekarzem rodzinnym. Podaję tu przykład płatnych badań ze skierowaniem od pracodawcy, który nie ma akurat podpisanej umowy z daną placówką MP.

Ogólnie: dzisiejsza MP nie zajmuje się tym, czy jesteś do końca zdrowy tylko tym, czy ogólnie nadajesz się do pracy na danym stanowisku.

21
WWW / Odp: Projekt nowej strony głównej
« dnia: 29 Stycznia 2024, 13:42:42 »
@jakubg1: "banner8" można by nieco zmodyfikować i napis MASZYNA "podnieść", bo zasłania Gagarina i SUkę.

22
Pomoc w tworzeniu / Odp: Słupy hektometrowe w Rainstedzie
« dnia: 15 Grudnia 2023, 16:11:52 »
(dla układu PUWG1992 w Polsce jest to różnica rzędu 70cm na kilometr — niby niewiele, ale tabliczki hektometrowe na słupach podają kilometraż z dokładnością 10cm, o ile oczywiście zostaną zawieszone na właściwym słupie, bo z tym bywa różnie)
Podstawowa rzecz: na słupach trakcyjnych wiesza się tabliczki z hektometrem, gdzie podana jest odległość od słupka tradycyjnego na gruncie (+/-), który jest niejako wzorcem. Nie wszędzie tak jest oczywiście. Tabliczki na słupach mają duże znaczenie, bo są wyżej niż słupki wkopane w grunt i bardziej czytelne. Na liniach bez druta to jest już zamieszanie, gdy słupki nie są odmalowane.

23
Na warsztacie / Odp: Przeróbki kabin Wacka
« dnia: 11 Grudnia 2023, 17:56:09 »
Bardzo fajny ten kolor ciemniejszej zieleni, ale chyba za dużo przeszkadzajek pod i nad oknem maszynisty. Osobiście nigdy nie lubiałem, gdy coś tam leży, ale to tylko moje zdanie. Chciało by się powiedzieć, że przydały by się firaneczki w górnej części okien czołowych, ale szczerze mówiąc, gdy przejrzałem masę moich fotek SU46 to żadnej nie spotkałem... Raczej trafiały się takie gadżety na SP/SU45. Ogólnie bardzo fajna zmiana!

24
Pomoc doraźna / Odp: Sygnalizacja manewrowa Tb1
« dnia: 23 Listopada 2023, 19:55:50 »
Dlatego pytający otrzymał wszelką pomoc. Ja nie używam nigdy podpowiedzi pod F3. Inna sprawa: wypadało by pod jakimś Fx podać zadania w scenariuszu, bo nikt nie spamięta, co ma robić po godzinie jazdy. No chyba, że coś pominąłem i nie wiem jak działa.

25
Na warsztacie / Odp: Wrzosy ET22 Wolica Towarowa - Sandomierz Towarowy.
« dnia: 17 Października 2023, 15:37:43 »
Oby to były całe frazy, a nie pojedyncze słowa zestawiane ze sobą. Taki przykład bełkotu znamy sprzed lat ze stacji Poznań Główny...

26
Bardzo długo chodził mi po głowie ten temat. Chodzi o kolejne nietypowe malowanie, ale tym razem w Kopalni Piasku Podsadzkowego Maczki Bór. Barwy kremowo-ceglaste otrzymała lokomotywa 3E-11 (ET21-11) i jeździła w takich barwach po sieci piaskowej pod koniec lat 90 (malowanie na fotce z wiosny 1998). Trudno powiedzieć, dlaczego nie była seledynowa, ale może ktoś z kolegów spotkał się z historią tej maszyny...?

27
Bieżące kolejowe / Odp: Problemy techniczne (?) 48WEc KD
« dnia: 16 Sierpnia 2023, 18:06:21 »
Oby było tak jak piszesz, sugeruje to znaczne wykorzystanie hamulca pneumatycznego mimo obecności ED - co na pierwszy rzut oka wydaje się dziwne i wręcz irracjonalne, ale żałosny często stan kół Impulsów potwierdza zasadność takiego rozwiązania.
Hamulec ED szczególnie w ostatniej fazie hamowania nie działa sam. "Na końcu" dołącza się hamulec pneumatyczny, a to zjawisko nazywamy blendingiem. Sam ED do zera nie zatrzyma pojazdu np. 31WE. Nie mieszaj także pojęć, bo stan kół to zupełnie inna sprawa...

Nowe zestawy kołowe, które jeszcze nie miały kontaktu z tokarką, mają swoją żywotność też tylko do pewnego czasu. Zobaczysz, że za jakiś czas będą wszystkie Elfy stukać również. Wszystko jest kwestią czasu i zużycia kół, materiały z którego są wykonane nie są idealne, pojawiają się z czasem ubytki, są bardziej podatne na płaskie miejsca i z wiekiem materiał, z którego koła są wykonane ulega degradacji.
Na stan kół ma duży wpływ ich profil, który po jakimś czasie traci swoje parametry. Dlatego też powinno się wykonywać reprofilację zestawów kołowych nie tylko wtedy, gdy są już płaskie miejsca, a co za tym idzie wgniecenia powierzchni tocznej i tzw. kratery, ale systematycznie gdy jeden z 3 parametrów (Ow, Og, qr) zaczyna pomału odbiegać od normy. Wystarczy wtedy "poprawić" na tokarce np. tylko 2 parametry oszczędzając tym samym materiał, który możemy docelowo stracić przy toczeniu.
Jeśli chodzi o materiał, z których wykonane są koła to jest z tym różnie. Twardość materiału powinna się zawierać w pewnych widełkach i oczywiście zawiera się, ale ze skłonnością do tego niższego parametru. Stąd potem po pierwszym toczeniu okręgi toczne stają się "miękkie", a ślady płaskich miejsc nie są już przetarciami, ale przemieszczeniami materiału. Najgorzej jest, gdy przewoźnik nie reaguje na płaskie miejsca, bo uznaje, że ASDEK jeszcze to toleruje. Wtedy materiał w miejscach przetarć zaczyna się często ugniatać powodując kratery, ale też ujawnia słabe punkty materiału. W takim przypadku tokarz ma więcej pracy do wykonania i może się okazać, że takie koło do wymiany wytrzyma np. tylko 3 toczenia, bo za każdym razem ubywa nam na średnicy.
   

28
Trasy / Odp: Goła Czestochowa
« dnia: 21 Lipca 2023, 12:41:59 »
Znam maszynistów, którzy byli nieco pogubieni, gdy widzieli semafor ze wskazaniem sygnału S5, czyli dwa zielone... Pamiętam, że takie sygnały były wyświetlane np. na stacji Tarnów zanim ją zmodernizowano.

29
Infrastruktura kolejowa / Odp: Szyny
« dnia: 13 Lipca 2023, 17:54:30 »
Matek oczywiście, że tak, ale pierwotnie znane są z długich obiektów inżynieryjnych z szynami na mostownicach.

30
Infrastruktura kolejowa / Odp: Szyny
« dnia: 12 Lipca 2023, 19:18:15 »
To jest "przyrząd wyrównawczy" stosowany m.in. na długich mostach/wiaduktach. Zadanie: takie jak napisał Miłosz.

Strony: [1] 2 3 ... 9