Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 5
1
Tutaj niestety może być problem, ktoś musiałby w Pesie pracować żeby móc sfotografować je na tekstury.
... i stracić pracę.

2
ET21-71 ex CTL do niedawna, a może i nadal jest w NEWAG Gliwice. Ma nowe barwy, choć chyba nie jest to dzieło skończone. Właściciel: Rail-Loco Plata Paweł.

3
Tabor kolejowy / Odp: EP07-424 (ex. EU07-424)
« dnia: 12 Maja 2020, 17:15:44 »
Aktualnie na EU07-424 trwają odbiory w Olkol Oleśnica. Jej wizyta w Węglińcu, Czarnym Borze i Gdańsku PP miała charakter testowy. Już niebawem maszynka wyjedzie na szlaki.

4
Tabor kolejowy / Odp: Traxx - dziwnie działający hamulec zespolony
« dnia: 30 Kwietnia 2020, 22:59:37 »
Na zdjęciu nr 2 widać przy okazji, że Trumna ma grube obręcze, a wagon z prawej ma już zjechane monobloki. Stąd różnica w wysokości zderzaków.

5
Tabor kolejowy / Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« dnia: 12 Marca 2020, 15:52:55 »
No to prosimy @Jaco o wskazówki jak to czytać/rozkodowywać. 11037 i 17712 to ... a te "838500" i "525354" to... ?
Od góry trafarety są osie kolejno: nr 1, 2, 3 i 4. Numery osi nie zawsze mają taką samą liczbę cyfr. Tutaj nie ma co rozkodowywać, bo na każdym wagonie są inne nr, a że 5, czy 6 - cyfrowe nr nie są po kolei to już inna sprawa... Czyli "11037" to nr osi nr 1, "838500" osi nr 2 itd.

6
Bieżące kolejowe / Odp: Wprowadzanie GSMR w Polsce
« dnia: 02 Marca 2020, 20:16:43 »
Większość przewoźników wskazywała, że łączność "na starych zasadach" wbrew pozorom, pod tym względem zapewniała większe bezpieczeństwo

"Stare zasady" pewnie wygodne były dla większości, bo każdy wiedział ile kosztują zmiany... Pod hasłem "bezpieczeństwo" wielu się podpisuje, bo to "słowo klucz" do wielu spraw i wtedy można zastawić się murem.

Osobiście miałem wiele przypadków gdy informacja trafiająca do ogółu przy okazji obcej rozmowy ostrzegła mnie o zagrożeniu. Jak ktoś chce mieć spokój niech zostanie w domu z korkami w uszach

Pisałem tylko ogólnie o rozkazach. Marcel, niepotrzebnie się "uruchamiasz"...

7
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 15:26:26 »
To też racja! Pamiętam inne sytuacje: pociąg planowo jest we Wrocku i stoi na estakadzie pod wjazdowym, bo nie ma wjazdu, co generuje opóźnienie. Jaki jest efekt: dyżurny pyta co ma wpisać jako opóźnienie, a maszynista mówi - "jak pan chce". No i wtedy PLK zwala opóźnienie na przewoźnika i potem są kary.
Wracając do tempomatów na Impulsach: fajną funkcją jest hamowanie tempomatem przy użyciu nastawnika jazdy. Jeśli tempomat mamy np. na 80 i dopiero go włączyliśmy, a jedziemy 100, to ruch nastawnika do przodu powoduje... szybsze zwalnianie zanim to zrobi sam tempomat.
Niejeden maszynista na tym poległ, gdy pokazywałem jak można hamować nastawnikiem w położeniu "do przodu"...

8
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 14:22:08 »
Co do przebijania prędkości w KD, o której mówi centarail, nie słyszałem, żeby kogoś się czepili, jak przekroczył o te 1 czy 2 km/h, ale liczy się szybka reakcja maszynisty. Bodajże nawet na Impulsach ten 1km/h jest w granicach błędów pomiarowych
Instrukcja ATM mówi o takiej tolerancji. Nawet gdzieś na forum pisałem o tym.

Natomiast na nowszych maszynach i w ruchu osobowym jedź 5km/h mniej, do stacji końcowej ładne opóźnienie przywieziesz :D
TAK i NIE. Niektóre rozkłady jazdy były tak położone, że nie musiałeś z Wrocka do Legnicy pędzić non stop 120, bo wystarczyło na nietórych odcinkach jechać 110, a i tak w Środzie Śląskiej byłeś przed planem i tylko pasażerowie się irytowali, że pociąg długo stoi...

9
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 14:14:57 »
W praktyce z tym przekroczeniem prędkości to wygląda tak że pilnujesz żeby na przejazdach miec te kilka km mniej. Jak Ci się zdaży przekroczyć prędkość a dohamujesz to nikt Ci nic nie zrobi - no chyba że to jest ambitna firma KD to wtedy tak.
Do niedawna pracowałem kilka ładnych lat w KD i to nawet w komisjach powypadkowych i nigdy nie "strzelałem" do maszynisty, gdy przekroczył o kilka km prędkość - nawet przy wypadkach śmiertelnych (trzeba tylko to umieć wykazać/uzasadnić). Wiadomo, że są ludzie i ludzie. Generalnie wiem też z doświadczenia, że wszelkie żale i cwaniactwo maszynistów, którzy bronią się w innych sytuacjach są świetnie weryfikowane podczas jazdy na symulatorze. Okazuje się wtedy, że "pełna gęba" robi się "pełną dupą", a totalnym strzałem w "10" jest częsty brak znajomości podstawowych przepisów.

10
Bieżące kolejowe / Odp: Lokomotywy serii 21
« dnia: 19 Stycznia 2020, 19:14:00 »
Pod koniec listopada 2019 widziałem, że w Olkolu wstawili na główną halę maszynkę (HLE 21) nr 2116. Obecnie wózki ma wywiązane, czyli coś z nią drgnęło.

EDIT:
- na dzień 30.01.2020 co do 2116 nic się nie zmieniło,
- lokomotywy skumulowano bliżej bramy wjazdowej (samochodowej).

11
Symulator / Odp: Prędkościomierz
« dnia: 01 Lutego 2020, 18:09:57 »
te po Olkolu i być może jeszcze parę innych sztuk.

Tu raczej każda prywatna EU07 po Olkol'u ma elektroniczny prędkościomierz i pomału jest tego coraz więcej.

12
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 27 Stycznia 2020, 16:04:03 »
Zapał masz, ale musisz zrozumieć kilka rzeczy: nie twórz strony internetowej na podstawie tylko jednego źródła (B.Pokropiński czasem mylił fakty), a przede wszystkim jak napisał @Czarodziej - nie przepisuj czyjegoś dzieła, bo nie o to chodzi do końca... Pamiętaj też, że nie tylko ty jesteś posiadaczem przedmiotowej książki (ja bardziej z sentymentu do WKŁ, aby była na półce) i może nie oferuj tego co wielu już zna. Musisz z czasem wejść w posiadanie większej biblioteki, a od razu zorientujesz się, że z danymi bywa różnie. Pojawiają się wtedy nieścisłości, błędy, różnice, ale do tego kiedyś dojdziesz. Jeśli twój wiek jest taki jak podajesz to wybacz, ale długa droga przed tobą, aby zrozumieć o co chodzi w "świecie kolejowym". Dla mnie twoja encyklopedia była by zbyteczna.

Tak, czy inaczej zbieraj dane, porównuj, analizuj...

13
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 28 Grudnia 2019, 16:32:46 »
Kilka fotek pantografów.

14
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 26 Grudnia 2019, 14:37:17 »
Kilka moich uwag:

Na stacjach węglowych, gdzie dokonywany jest załadunek węgla do wagonów zastosowano układ powolnej jazdy lokomotywy sterowany przez operatora załadowni. Zapewnia to dokładne i równomierne przesuwanie wagonów pod zsypem załadowni. Wprowadzono przetwornicę elektromaszynową pracującą w układzie Leonarda, która podaje napięcie w zakresie –250 do +250V= poprzez pantograf boczny. Zasila on połączone szeregowo wirniki lokomotywy. Przewodem po lewej stronie względem kabiny A (od strony sprężarek) dostarczane jest napięcie wzbudzenia silników trakcyjnych w zakresie 30 do 50 V=. 

15
Tabor kolejowy / Odp: Lokomotywa S-200/T669/770/771
« dnia: 20 Listopada 2019, 15:21:06 »
Trochę o S200:

"Seria S-200 (669.0, później 770) Lokomotywy sześcioosiowe w ruchu manewrowym to swoisty ewenement. Tego typu pojazdy stosowane były wyłącznie w bardzo ciężkich pracach manewrowych do przestawiania składów o masie 3000–4000 t brutto i w niewielu krajach je produkowano. Jedynymi takimi lokomotywami były szwajcarskie maszyny serii Am6/6 i Bm6/6, polskie SM31, radzieckie TEM2 i czechosłowackie T669.0. W 1963 r. w ČKD Praha, wzorując się na amerykańskich lokomotywach firmy Alco dostarczonych do ZSRR pod koniec II wojny światowej, zbudowano trzy prototypy – jeden na tor 1435 mm dla kolei ČSD, oznaczony T669.0001 oraz dwa na tor 1524 mm z oznaczeniami ЧЭM3-001 i 002 dla kolei radzieckich SŻD. Ich projektantem był Bohumir Jankovsky, który przy jej konstruowaniu wykorzystał doświadczenia z pracy lokomotyw ЧЭM2 (T458.1). Powstał pojazd o układzie osi Co’Co’ z sześciocylindrowym silnikiem spalinowym typu K6S310DR. Tu również silnik napędzał prądnicę prądu stałego (TD 802), która przekazywała prąd do silników trakcyjnych (TE 006). Przełożenie przekładni głównej wynosiło 73:18. Bardzo ciekawie skonstruowano wózki, w których osie zawieszone były na wahaczach i było to również rozwinięcie konstrukcji wózka dwuosiowego z lokomotywy ЧЭM2 (T458.1). W 1966 r. koleje ČSD zakupiły prototyp T669.0001 i złożyły zamówienie na następne egzemplarze. Również i koleje radzieckie SŻD złożyły duże zamówienie na ten typ pojazdu. Produkcja eksportowa kontynuowana była w zakładach ČKD Praha, a produkcję dla odbiorców krajowych – wobec braku możliwości technicznych – przeniesiono do Slovenských Metalurgických Zavodu (SMZ) w Dubnicy n. V. W trakcie produkcji wprowadzano zmiany konstrukcyjne, między innymi dodatkowe resorowanie za pomocą poduszek powietrznych i wyrównanie nacisków osi. Takie pojazdy oznaczone T669.1 produkowano od 1969 r. Dla ZSRR produkowano ich odmiany w wersjach: ЧЭM3T wyposażoną w hamulec elektrodynamiczny, ЧЭM3E z elektronicznym regulatorem jazdy. Dla kolei ČSD zbudowano 325 pojazdów i 77 dla kolei przemysłowych. Najwięcej jednak, bo aż 7455 pojazdów zbudowano dla ZSRR. Lokomotywy budowano również dla Indii (seria DEC 120, 12 szt. w latach 1973–1975 na tor 1676 mm), Albanii (seria T669.1, 62 szt.), Polski (seria S-200, 145 szt. w latach 1966–1990), Iraku (seria DES 3100, 100 szt. w latach 1979–1982) i do Syrii (seria LDE 1500, 25 szt. w 1983 r.). Ogólnie na eksport oraz na potrzeby kolei i przemysłu czechosłowackiego w różnych odmianach wyprodukowano w latach 1963–1995, na tory szerokości 1435 mm, 1524 mm oraz 1676 mm, łącznie 8200 lokomotyw. Do Polski pierwsze egzemplarze, oznaczone jako S-200, trafiły w 1966 r., a ich odbiorcą była ówczesna Huta im. Lenina w Krakowie, w której docelowo pracowało aż 60 lokomotyw tej serii, co stanowiło największe skupisko tych pojazdów w Polsce. Kolejne dostawy realizowano w kilku partiach w latach 1967–1990. Lokomotywy zamówiono głównie do obsługi bocznic kopalnianych i wiązało to się z wycofywaniem trakcji parowej. Jednymi z największych odbiorców były ówczesne ZKTiGK Boguszowice (później PTKiGK PW Rybnik, a obecnie PTKiGK S.A. Rybnik), kopalnie węgla kamiennego wchodzące później w skład NZGTK Spółka z o.o. Bieruń (obecnie NZTK Spółka z o.o. Wola), a także PTKiGK Spółka. z o.o. Zabrze. Lokomotywy serii S-200 dzięki swojej dużej mocy często oprócz pracy manewrowej zatrudniane są do prowadzenia pociągów z węglem. W 1996 r. lokomotywa S-269, należąca do PTKiGK S.A. Rybnik, została poddana modernizacji. Zabudowano silnik firmy MTU typu 12V396TC14 o mocy 1050 kW i prądnicę prądu przemiennego typu LSG-1200-90 produkcji wrocławskiej firmy Dolmel z elektronicznymi regulatorami pracy zespołu, a w układzie chłodzenia wstępny podgrzewacz wody. Zmodernizowano także kabinę maszynisty, część elektryczną (stosując dodatkowe obwody zasilane napięciem 24 V). Na innych lokomotywach S-200 wprowadzono wiele udoskonaleń i modyfikacji, jak np. montaż nagrzewnicy kabinowej, wycieraczek elektrycznych, nowych foteli maszynisty, układu GPS do nadzoru pracy pojazdu, SHP, radiotelefonu Pyrylandia z układem radio-stop oraz reflektorów halogenowych. Produkcja eksportowa lokomotyw ЧЭM3 do ZSRR okazała się po przemianach polityczno-gospodarczych w Europie Wschodniej dla ČKD Praha przysłowiowym gwoździem do trumny. Lokomotywy, których aż 85% produkcji kierowano właśnie tam, sprzedawano po bardzo zaniżonych cenach, a na dodatek za wiele z nich do dziś nie zapłacono. Zakłady ČKD Praha to pionierski zakład w dziedzinie konstrukcji lokomotyw. To właśnie tu powstało wiele udanych, niezawodnych i cenionych przez nabywców lokomotyw. Podejmowano kolejne projekty, jak np. w 1974 r. między innymi konstrukcja „Cyklopa”, czyli lokomotyw serii T499.0 z prądnicą prądu przemiennego, wózkami z zawieszeniem typu Flexicol, hamulcem elektrodynamicznym, automatyczną regulacją prędkości, czy elektronicznego sterowania układami elektronicznymi będącego protoplastą późniejszych układów w technice GTO. W 2000 r. majątek zakładu przekazano do sprzedaży i nawet późniejsze jego próby ratowania przez Siemensa nie przyniosły rezultatów".

Źródło: "TTS 4/2008", gdzie w bibliografii wykorzystano m.in. "[4]  Chiżyński J.: Lokomotywy spalinowe produkcji ČKD Praha eksploatowane przez prywatnych przewoźników. Świat Kolei 3/2007" mojego autorstwa.

16
Bieżące kolejowe / Odp: Program "Kolejarze"
« dnia: 09 Listopada 2019, 16:36:24 »
Widziałem kilka odcinków i montaż materiału jest słaby. Mówią gdzieś tam o zespole napędowym od ST44, a pokazują od ET22, czy odwrotnie... Takich programów mimo wszystko jednak brakuje w polskiej TV (na pewno znaleźli by się odbiorcy np. młodzi fani kolei, pracownicy kolei spoza warsztatów - aby zobaczyli czym zajmują się ich koledzy itd.), ale z drugiej strony trudno laika bombardować rzeczami, których nie skuma nigdy... Stąd mamy więc temat podany takim jaki widzimy.

17
Tabor kolejowy / Odp: Agregat SU42 - informacje i dokumentacja
« dnia: 12 Października 2019, 19:18:35 »
Agregat na SU42 był nienaturalnie bardzo głośny, co rzucało się od razu w oczy na peronie.

18
Bieżące kolejowe / Odp: Powrót EP05
« dnia: 12 Października 2019, 19:16:43 »
Sporo się dzieje ostatnio z EP05 :) Jest plan, aby w przyszłym tygodniu pojechała do... Krynicy. Trudno powiedzieć, co z tego wyniknie.

19
Na warsztacie / Odp: Linia053_Wrzosy
« dnia: 10 Września 2019, 16:35:10 »
Pamiętajcie, że są różne ASDEK'i. Nie wszystkie wyposażone są w takie same podzespoły i jedne wyłapują obciążenia dynamiczne od zestawów (np. płaskie miejsca), a inne gorące "hamulce" (tarcze hamulcowe, maźnice), a jeszcze inne mają pewnie "full wypas".

20
A może istotniejszym tematem jest "produkcja" odmiennych kabin do siódemek niż samych textur?

21
Pojawiają się na rynku inne ciekawe malatury, jak np. EU07-502 z LTC http://www.kw.wroclaw.pl/details.php?image_id=16650

22
Bocznica / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 29 Sierpnia 2019, 16:08:06 »
Skrajna głupota tego pracownika... Takie praktyki kończą się niestety bardzo źle.

23
Tabor kolejowy / Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« dnia: 25 Sierpnia 2019, 10:49:12 »
Na tablicy wagonu tego nie znajdziesz, ale żeby odróżnić te typy pomocna może być pojemność ładunkowa:
- 402R pojemność zbiornika 30,2 m3,
- 418R pojemność zbiornika 34,0 / 33,7 m3,
- 431R pojemność zbiornika 34,5 m3.
Oczywiście ważnym parametrem jest tutaj długość zbiornika.

24
Na warsztacie / Odp: MD Zajączkowo
« dnia: 20 Sierpnia 2019, 17:45:31 »
Maszyna SP45-139 stacjonowała nadal w Sierpcu, przy czym w 1993 Sierpc w ramach reorganizacji PKP został jednostką zamiejscową Kutna bez zmiany lokalizacji lokomotywy, a w 1997 wszedł w struktury Zakładu Taboru w Toruniu i nadal bez zmiany stacjonowania maszyny. Takie były wówczas kombinacje w strukturach PKP zanim w 2001 powstało PKP CARGO SA i do dziś wielu miłośnikom sprawia to problem w temacie przydziałów maszyn.

25
Czy "dymowa" atrakcja nie wpłynie na wydajność symulacji tak jak cienie?

26
Tabor kolejowy / Odp: Ewidencja taboru w Maszynie
« dnia: 05 Sierpnia 2019, 21:04:34 »
EP05, ET40 - działa, ale nastawnik dziwnie sam cofa się o kilka pozycji co trochę. Tak ma być?
401DA, 40CC, SU42, T448P - po wybraniu skład znika z zakładki wczytanie

"Czechy" mają wał kułakowy oraz inne sterowanie i tak ma być. Spróbuj najpierw zapanować nad nastawnikiem i "zamknąć" pierwszy układ. W/w diesle nie mają kabin, co jest opisane w dokumentacji...

27
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o zawód maszynisty
« dnia: 07 Lipca 2019, 16:02:36 »
@SQT: dla niektórych z nas praca jest ciekawą częścią życia, a jeśli się ją lubi i rozumie to jest jak magnes. Zdaję sobie sprawę z tego, że to rzadkie połączenie, ale np. ja tak mam, a pracoholikiem jednak nie jestem:) Po pracy co prawda latam z aparatem za lokomotywami, w domu ogarniam moją bibliotekę kolejową i dalej w wolnych chwilach śledzę w necie "świat kolejowy" oraz rozmawiam z kolegami zawodowo i prywatnie o... kolei, ale nie męczy mnie to:) 

28
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o zawód maszynisty
« dnia: 01 Lipca 2019, 09:50:34 »
Jest takie piękne powiedzenie, że "wypadki (i nie tylko) wpisane są w ryzyko zawodowe maszynisty"... Owszem, na każdym stanowisku zrobiona jest ocena ryzyka i każdy kandydat musi się z tym pogodzić co tam jest napisane. Inaczej jednak jest na gruncie, bo mam na myśli wypadki z ludźmi, a nie jest to przyjemne ani dla maszynisty, ani dla komisji powypadkowej. Czy każdy jest sobie w stanie z tym poradzić? Myślę, że nikt tego nie wie, dopóki nie będzie miał z tym większej lub mniejszej styczności. Zatem jest to ryzyko, które wcześniej czy później wystawi was na próbę... Oczywiście wyżej pisano też o służbach nocnych, ale może też trafić się seria ciężkich służb pod rząd i będzie to kolejny negatywny aspekt pracy, ale są też przyjemniejsze chwile w tym zawodzie i każdy odbiera to inaczej i z czego innego czerpie satysfakcję. Tutaj jeśli ktoś wykonuje zawód maszynisty z pasją, a nie tylko dla kasy, to łatwiej mu jest/będzie znieść niedogodności, a nawet i nimi się cieszyć...

Ot, taka moja luźna opinia...

29
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 22 Czerwca 2019, 13:09:57 »
Czyżbyś nie wiedział co fotografujesz? Na drugiej fotce jest jeden z typowych składów osobowych na linii helskiej: SA133+120A+SA133.

30
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 20 Czerwca 2019, 20:04:36 »
SUG - Stacjonarne Urządzenie Grzewcze. Na Płaszowie akurat jest to wagon, ale niegdyś w innych miejscach w PL były to głownie przebudowane lokomotywy ET21 (np. Kielce, Lublin), czy EP02 (Zakopane). Służy do ogrzewania wagonów pasażerskich na grupach postojowych.

Strony: [1] 2 3 ... 5