Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 26
1
Bieżące kolejowe / Odp: Mniej trąbienia na kolei
« dnia: 28 Czerwca 2020, 14:00:50 »
świecił i puszczał fajerwerki, tam ma nikogo nie powinno być.
Na początku lat 90 PKP testowało... koguty na lokomotywie EP05-28. Maszyna ta miała nad kabiną po jednym kogucie (nie pamiętam, jaki był to kolor, ale raczej pomarańczowy). Jakieś dobre 20 lat później na zmodernizowanych/nowych ezt zaczęto stosować odblaskowe paski na bokach całej gamy ezt EN57A/Impulsów. I co? Ludzie nadal giną na przejazdach niestrzeżonych i to przez swoją nieuwagę lub ignorancję. W Rosji stosowano na przejazdach m.in. podnoszone "na ostrze" zapory, ale to też nie pomagało: jedni i tak na nie wpadali, a inni nie, bo ktoś ukradł siłowniki...

2
Screeny / Odp: Sceneria Krewetkowo Reaktywacja
« dnia: 28 Czerwca 2020, 12:07:11 »
Mapa jeszcze niedokończona
Ciekawy schemat linii. Czy wzorowałeś się może na Kolejach Piaskowych lub innej sieci kolei przemysłowych, bo od razu zauważyłem podobieństwo?

3
Na warsztacie / Odp: Passenger Pack No.3
« dnia: 24 Czerwca 2020, 15:22:07 »
Jednej rzeczy nie skumałem: "Ze względu że są to tekstury oparte o prawdziwe zdjęcia (nie fototekstury)". Proszę rozwiń myśl, bo "Fototekstura to tekstura wykonana ze zdjęcia cyfrowego".

4
ET21-71 ex CTL do niedawna, a może i nadal jest w NEWAG Gliwice. Ma nowe barwy, choć chyba nie jest to dzieło skończone. Właściciel: Rail-Loco Plata Paweł.

5
Tabor kolejowy / Odp: EP07-424 (ex. EU07-424)
« dnia: 12 Maja 2020, 17:15:44 »
Aktualnie na EU07-424 trwają odbiory w Olkol Oleśnica. Jej wizyta w Węglińcu, Czarnym Borze i Gdańsku PP miała charakter testowy. Już niebawem maszynka wyjedzie na szlaki.

6
Bocznica / Odp: Jakie Malowania Najbardziej lubicie
« dnia: 07 Maja 2020, 20:42:36 »
EP05 i EP08 pomarańczowe, EU06 i EU07 (4E) jasno-ciemne-jasno seledyny z listwami i oryginalnymi garnkami. Tego w głosowaniu nie było... Po co zresztą ten wątek?

7
Tabor kolejowy / Odp: EP07-424 (ex. EU07-424)
« dnia: 07 Maja 2020, 20:33:52 »
LTC nie posiada "SM48 czy tam TEM2". Posiada 15D i TEM2.

8
Tabor kolejowy / Odp: Traxx - dziwnie działający hamulec zespolony
« dnia: 30 Kwietnia 2020, 22:59:37 »
Na zdjęciu nr 2 widać przy okazji, że Trumna ma grube obręcze, a wagon z prawej ma już zjechane monobloki. Stąd różnica w wysokości zderzaków.

9
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: SP47
« dnia: 13 Kwietnia 2020, 11:40:44 »
Faktycznie, dawno o SP47 nie dyskutowaliśmy... Wsłuchałem się w dźwięki z powyższego filmiku i powiem szczerze, że coś w nim jest. Wsłuchałem się bez oglądania i uważam, że jest jakieś podobieństwo.

10
Tabor kolejowy / Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« dnia: 12 Marca 2020, 15:52:55 »
No to prosimy @Jaco o wskazówki jak to czytać/rozkodowywać. 11037 i 17712 to ... a te "838500" i "525354" to... ?
Od góry trafarety są osie kolejno: nr 1, 2, 3 i 4. Numery osi nie zawsze mają taką samą liczbę cyfr. Tutaj nie ma co rozkodowywać, bo na każdym wagonie są inne nr, a że 5, czy 6 - cyfrowe nr nie są po kolei to już inna sprawa... Czyli "11037" to nr osi nr 1, "838500" osi nr 2 itd.

11
Tabor kolejowy / Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« dnia: 12 Marca 2020, 15:20:02 »
To są numery zestawów kołowych, a konkretnie osi.

12
Bieżące kolejowe / Odp: Wprowadzanie GSMR w Polsce
« dnia: 02 Marca 2020, 20:16:43 »
Większość przewoźników wskazywała, że łączność "na starych zasadach" wbrew pozorom, pod tym względem zapewniała większe bezpieczeństwo

"Stare zasady" pewnie wygodne były dla większości, bo każdy wiedział ile kosztują zmiany... Pod hasłem "bezpieczeństwo" wielu się podpisuje, bo to "słowo klucz" do wielu spraw i wtedy można zastawić się murem.

Osobiście miałem wiele przypadków gdy informacja trafiająca do ogółu przy okazji obcej rozmowy ostrzegła mnie o zagrożeniu. Jak ktoś chce mieć spokój niech zostanie w domu z korkami w uszach

Pisałem tylko ogólnie o rozkazach. Marcel, niepotrzebnie się "uruchamiasz"...

13
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 01 Marca 2020, 16:36:20 »
Zastanawiałem się,czy nie były nawet robione na podstawie tej samej dokumentacji.
Maszyny z dwóch omawianych obrazków różnią się choćby długością skrzyni wodnej. Na pewno wiele rozwiązań było podobnych, bo to przecież jeden producent, ale ewidentnie to różne maszyny.

14
Bieżące kolejowe / Odp: Wprowadzanie GSMR w Polsce
« dnia: 01 Marca 2020, 15:42:03 »
Wg mnie rozkazy powinny iść na cały kanał
Tylko po co? Rozkaz powinien trafić do jednego adresata, a inni powinni być odizolowani od tego choćby dlatego, aby mieli trochę spokoju na swoim loku. Gadające non stop radio jest męczące.

Cytat: Daimler1916
1. W Czechach gdy tylko przejdzie sie na tryb GSMR dzwonisz do Dyzurnego Ruchu (w tym przypadku odcinkowy w Czechach).
Dzwonisz do niego na dwa sposoby albo wpisujesz jego numer albo wywolujesz go klikajac klawisz numer 1 (wtedy glosi sie lokalny dyspozytor ruchu) badz klawisz 2 (wtedy glosi sie odcinkowy). Rozmowa odbywa sie normalnie tak jakbys rozmawial z kims przez telefon
Podobnie to działa w Niemczech. Pamiętam, że np. na Class66 potrzebna była karta SIM do GSM-R, aby to działało na ich sieci.

15
Bieżące kolejowe / Odp: Wprowadzanie GSMR w Polsce
« dnia: 01 Marca 2020, 15:23:53 »
@SQT: masz rację, ale nadal firma z Krakowa oferuje do wyboru instalację, dwie anteny, manipulatory itd. do GSM-R, ale z opcją na tą chwilę tylko VHF z możliwością dogrania później softu GSM-R. Zapytacie o co tutaj chodzi? Wiadomo - koszty. Tak więc jest tutaj furtka. Oczywiście można od razu zamówić full wypas GSM-R/VHF i po kłopocie, ale gdy ktoś ma np. 100 loków to może to być kłopot organizacyjno - finansowy.

16
Bieżące kolejowe / Odp: Wprowadzanie GSMR w Polsce
« dnia: 01 Marca 2020, 15:14:17 »
Co ciekawe, można by w takiej sytuacji założyć instalację dla systemu GSM-R, ale używać póki co system VHF, bo na to tylko pozwalało by oprogramowanie RTF. Później do końca 2024 można by zrobić upgrade do poziomu GSM-R. Taki punkt widzenia też jest przecież możliwy do wykonania.

17
Bieżące kolejowe / Odp: Wprowadzanie GSMR w Polsce
« dnia: 01 Marca 2020, 14:45:09 »
Krótko mówiąc, jak przed P4 miał radiotelefon Radmor to po naprawie musi wyjechać z nowszym.
OK, ale czy "nowszym" nazywamy wówczas Kolibra z systemem VHF, czy GSM-R/VHF? To jest sedno sprawy.

18
Bieżące kolejowe / Odp: Wprowadzanie GSMR w Polsce
« dnia: 28 Lutego 2020, 22:05:40 »
Nawet, jeżeli to zostanie wdrożone za 100 lat (patrząc na obecne tempo wdrażania), to już wymyślą coś nowszego, a zakładam, że na bocznicach i u prywatnych zarządców zostanie analog - ich nie będzie stać na przejście w cyfrę, co zapewne UTK wymusi......

Kilka info ze strony UTK:

"Proces przechodzenia z systemu VHF 150 MHz do systemu GSM-R powinien zostać zakończony najpóźniej do końca 2024 roku. Od 1 stycznia 2025 r. łączność w paśmie 150 MHz zostanie zachowana jedynie w pracy manewrowej oraz w niektórych sieciach innych zarządców infrastruktury niż PKP PLK S.A."

oraz

"Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe, odnawiane i modernizowane pojazdy trakcyjne (lokomotywy oraz elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne) przeznaczone do eksploatacji na głównej sieci kolejowej muszą być wyposażane w urządzenia pokładowe systemu GSM-R.".

Źródło: https://utk.gov.pl/pl/interoperacyjnosc/gsm-r/czesto-zadawane-pytania

PS. ciekawe jak UTK definiuje słowo "odnawiane"?

19
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 06 Lutego 2020, 18:08:16 »
Może to być parowóz typu C1n2t znany także pierwotnie jako seria Txb1. Po zmianie zasad oznaczania parowozów bodaj w 1960 mógłby lub otrzymał oznaczenie serii Tyb1. Oczywiście do serii Tyb1 wchodziły różne podobne konstrukcje, ale to inny temat. Na kolejce wrocławskiej maszynka mogła mieć nr boczny 1201 (Txb1-1201), a wcześniej po prostu nr 10. Producentem tego wozu byłby wtedy monachijski Krauss. Dla jasności, maszyna miała układ osi 0-3-1.

20
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 15:26:26 »
To też racja! Pamiętam inne sytuacje: pociąg planowo jest we Wrocku i stoi na estakadzie pod wjazdowym, bo nie ma wjazdu, co generuje opóźnienie. Jaki jest efekt: dyżurny pyta co ma wpisać jako opóźnienie, a maszynista mówi - "jak pan chce". No i wtedy PLK zwala opóźnienie na przewoźnika i potem są kary.
Wracając do tempomatów na Impulsach: fajną funkcją jest hamowanie tempomatem przy użyciu nastawnika jazdy. Jeśli tempomat mamy np. na 80 i dopiero go włączyliśmy, a jedziemy 100, to ruch nastawnika do przodu powoduje... szybsze zwalnianie zanim to zrobi sam tempomat.
Niejeden maszynista na tym poległ, gdy pokazywałem jak można hamować nastawnikiem w położeniu "do przodu"...

21
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 14:22:08 »
Co do przebijania prędkości w KD, o której mówi centarail, nie słyszałem, żeby kogoś się czepili, jak przekroczył o te 1 czy 2 km/h, ale liczy się szybka reakcja maszynisty. Bodajże nawet na Impulsach ten 1km/h jest w granicach błędów pomiarowych
Instrukcja ATM mówi o takiej tolerancji. Nawet gdzieś na forum pisałem o tym.

Natomiast na nowszych maszynach i w ruchu osobowym jedź 5km/h mniej, do stacji końcowej ładne opóźnienie przywieziesz :D
TAK i NIE. Niektóre rozkłady jazdy były tak położone, że nie musiałeś z Wrocka do Legnicy pędzić non stop 120, bo wystarczyło na nietórych odcinkach jechać 110, a i tak w Środzie Śląskiej byłeś przed planem i tylko pasażerowie się irytowali, że pociąg długo stoi...

22
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 14:14:57 »
W praktyce z tym przekroczeniem prędkości to wygląda tak że pilnujesz żeby na przejazdach miec te kilka km mniej. Jak Ci się zdaży przekroczyć prędkość a dohamujesz to nikt Ci nic nie zrobi - no chyba że to jest ambitna firma KD to wtedy tak.
Do niedawna pracowałem kilka ładnych lat w KD i to nawet w komisjach powypadkowych i nigdy nie "strzelałem" do maszynisty, gdy przekroczył o kilka km prędkość - nawet przy wypadkach śmiertelnych (trzeba tylko to umieć wykazać/uzasadnić). Wiadomo, że są ludzie i ludzie. Generalnie wiem też z doświadczenia, że wszelkie żale i cwaniactwo maszynistów, którzy bronią się w innych sytuacjach są świetnie weryfikowane podczas jazdy na symulatorze. Okazuje się wtedy, że "pełna gęba" robi się "pełną dupą", a totalnym strzałem w "10" jest częsty brak znajomości podstawowych przepisów.

23
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 08:53:57 »
A czy jest ktoś kto stale tego pilnuje?
Stale może nie, ale zadaniem kontrolerów, a raczej instruktorów (zależy jaki jest podział zadań w danej firmie) jest okresowe sprawdzanie taśm z Haslera zdawanych przez maszynistów lub analiza zapisów pamięci ATM, gdzie zapisane są wszystkie dane co 1 sekundę.

Kiedyś jako pasażer byłem świadkiem jak maszynista na kursie przyspieszonym pociągu regionalnego zatrzymał się na stacji na której nie powinien, po czym żeby nadrobić stracony czas (dodatkowo siedziała nam na ogonie TLKa) rozpędził się na chwilę do ok. 163 na godzinę (impuls, rozkładowa 130).
A może był to postój techniczny lub nie było wolnej drogi? Czy maszynista był tylko 1, czy było ich 2? Wyciągasz zbyt pochopne wnioski, a prędkością z GPS się nie sugeruj.

Dodatkowo jeżdżąc okazyjnie EN57AL często przy dojściu do rozkładowej słyszałem hamowanie więc podejrzewam że był to moment załączenia tempomatu na aktualną prędkość.
ZTCW na EN57AL tempomat używa ED do przyhamowania...

24
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 04 Lutego 2020, 14:08:12 »
Na Impulsach (nowszych) ustawienie tempomatu na np. 120 km/h ma sens jeśli tempomat ma swoją pamięć, a szlaki po których jedziemy mają przez długi czas taką właśnie szlakową. Wówczas po zatrzymywaniu częstym na przystankach nie trzeba za każdym razem ponownie ustawiać tempomatu (tutaj tempomat ustawiany jest głównie z ekranu).

25
Bieżące kolejowe / Odp: Lokomotywy serii 21
« dnia: 19 Stycznia 2020, 19:14:00 »
Pod koniec listopada 2019 widziałem, że w Olkolu wstawili na główną halę maszynkę (HLE 21) nr 2116. Obecnie wózki ma wywiązane, czyli coś z nią drgnęło.

EDIT:
- na dzień 30.01.2020 co do 2116 nic się nie zmieniło,
- lokomotywy skumulowano bliżej bramy wjazdowej (samochodowej).

26
Symulator / Odp: Prędkościomierz
« dnia: 01 Lutego 2020, 18:09:57 »
te po Olkolu i być może jeszcze parę innych sztuk.

Tu raczej każda prywatna EU07 po Olkol'u ma elektroniczny prędkościomierz i pomału jest tego coraz więcej.

27
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 20.01 - problemy
« dnia: 01 Lutego 2020, 17:05:57 »
@djkubek: sprawdziłem i żadnego problemu nie ma.

Na początku załącz baterie, zbij SHP (nastawnik kierunku do przodu), potem patyki w górę (najpierw jedna para), WS, przetwornica i sprężarka. U mnie wszystko działa.

28
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 28 Stycznia 2020, 20:39:55 »
Trzeba pamiętać, że bocznikowanie powoduje osłabienie pola wzbudzenia silników trakcyjnych i wzrost prędkości, a nie mocy/siły.

29
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 20.01 - problemy
« dnia: 27 Stycznia 2020, 17:57:56 »
Czasami "nowości" zawodzą...

30
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 20.01 - problemy
« dnia: 27 Stycznia 2020, 17:30:50 »
Mam GeForce GTX 1050 i sterownik 26.21.14.4112 (441.12), Windows 10 Home, 64 bit, i5-9300H, 8GB RAM i wszystko jest OK (to info przy okazji dla innych). Proponuję, abyś wybrał jakiś starszy sterownik do swojego GF - pisałem już o tym na forum. Mój jest nowszy, ale to inny sprzęt, ale musisz podziałać coś nieco starszego dla GTX760.

Strony: [1] 2 3 ... 26