Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 36
1
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Huta Katowice w maszynie
« dnia: 15 Kwietnia 2025, 17:00:45 »
Niezła ściema, aby ten obiekt tak łatwo "udostępnić/oddać"... Nie kupuję tego tematu.

2
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 08 Kwietnia 2025, 21:27:14 »
To nie jest widzimisię przewoźnika. RJ zamawia się wiele miesięcy wcześniej po wielu uzgodnieniach i jeśli w trakcie realizacji coś jednak jest nie tak (np. ETCS wysypie się), to w tym przypadku PLK płaci i uwierz mi, że ta kasa wpływa na konto KD. To nie jest wina przewoźnika, że PLKa nie wywiązała się z założeń. Oczywiście nawet w tym przypadku to walka z PLK, bo jak zwykle wszyscy są winni, ale nie oni.

Jest jeszcze inna kwestia dotycząca pociągów np. na 130: dojadą na podg Grabiszyn (estakada we Wrocławiu) planowo i nie ma wjazdu na "Główny" we Wrocławiu - wtedy czasem zdarza się, że dyżurna z WGA pyta maszynistę "co piszemy?", a on: "co pani chce...". No i mamy kolejny kłopot pt. kto zawinił, kto dał się zrobić w balona i komu nie zależy na niczym. Z tego robią się prawie codziennie jakieś tam małe tysiące PLN, a w miesiącu to już grubo więcej. Temat jest bardzo szeroki. Dla jasności: byłem/widziałem/słyszałem.

3
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 08 Kwietnia 2025, 12:16:28 »
Z tego co mi wiadomo z KD:
1. jeśli pociąg jest na 160 to jedzie podwójna obsada i są takie planowe pociągi, a jeśli nie ma "manekina" to 130 i KD bierze na siebie opóźnienie,
2. jeśli pociąg jest na 130 to jedzie 130, a opóźnienia lub nie wg ogólnych zasad,
3. jeśli pociąg był założony na 160 w pojedynkę, a jak wiadomo od paru miesięcy nie działa ETCS i trzeba jechać 130 to wtedy PLK bierze na siebie opóźnienie i płaci do KD kary.

4
Na warsztacie / Odp: Żnin
« dnia: 07 Kwietnia 2025, 19:20:04 »
Jakiś screen/screen'y by się przydały...

5
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 06 Kwietnia 2025, 13:57:29 »
Tego dnia, gdy nagrywałeś ten film na ELF'ie wsiadałem do tegoż "Bornita" w Głogowie i wysiadałem w Rudnej Gwizdanów. Nawet widać mnie na peronie. Była piękna pogoda, a więc wybrałem się na dwudniowe fotki. Po drodze w Grębocicach minęliśmy się z jednym z ostatnich 5 czynnych ET42, czyli ET42-008.

6
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - swego rodzaju dalszy rozwój
« dnia: 24 Marca 2025, 18:50:03 »
Agregat prądotwórczy wyposażony w silnik CAT3208, który napędzał trójfazową prądnicę synchroniczną z układem prostownikowym, a która z kolei dostarczała prąd 3kV był w "POLSAT'ach", czyli SU42-5xx. Stare SU42 miały tylko dodatkową ogrzewczą instalację elektryczną o napięciu 500V, która zasilana była z prądnicy głównej (podobnie było w SP30).

SP42 miały kocioł wodno-parowy WB5,
SP45 miały kocioł wodno-parowy VAPOR,
SU45 miały prądnicę ogrzewczą prądu przemiennego o mocy 495kW i ogrzewanie 3kV,
SU46 miały prądnicę ogrzewczą prądu przemiennego o mocy 440kW i ogrzewanie 3kV.

7
Pomoc doraźna / Odp: Problem zamknięcia WS
« dnia: 19 Marca 2025, 20:18:45 »
"Przekroczona górna granica napięcia trakcji"! Czy na scenerii testowej używasz TD, czy 25kV? Drugie pytanie, czy problemy z WS miałeś na jakichś scenariuszach, czy na torze doświadczalnym?

8
Pomoc doraźna / Odp: Problem zamknięcia WS
« dnia: 18 Marca 2025, 20:00:24 »
To może w kilku punktach napisz krótko co robisz po kolei i jaki to pojazd, np.:

1. załączam baterie,
2. ...
3. ...

9
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 21:04:38 »
"Siódemki" nie są sprzedawane ze statusem OP4, bo nomenklatura IC polega na tym, że najpierw jest OPx, potem OS, a potem chyba nadal OK. Dla przykładu: dziś EU07-xxx ma status OP4, a jutro już go nie ma i jest na sprzedaż. Ot cała filozofia. Potem albo idzie na złom, albo prywaciarz zleca P4.

Przy okazji: 15.02.2025 maszyna EP09-046 (pomarańczowa) wróciła do służby po kilkudniowej przerwie spowodowanej kolizją ze sporą zwierzyną.

10
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 20:04:08 »
Jeśli masz na myśli EDGARA i typ 207E to bladego pojęcia o tym nie masz. Wypadałoby trochę pokory przy wygłaszaniu swoich TEZ. Warto najpierw o czymś poczytać.

Co do tego palnika... Widzę, że zachowanie lokomotyw w stanie historycznym: pomnik lub sprawna nie interesują cię.

11
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 18:51:06 »
Trochę bujasz w obłokach... Prywaciarz nie będzie inwestował w zmianę przekładni i bawił się w zmianę typu, bo na rynku jest opór EU07 z IC, które wciąż można kupić i zlecić P4/P5 i jest na to gwarant. Poza tym po co komu nowe szkolenia i autoryzacje na taką "ET09"? No i w końcu: skoro jest "taka awaryjna" to przy pociągach towarowych i bardzo ciężkich nie będzie jeszcze bardziej? Kto to by serwisował? Jaki zakład?

Niby przetwornice  i sprężarki świrują teraz... No to idąc tym tropem padły by w ruchu towarowym na pierwszym kursie...

Nie ma co tutaj bić piany: skoro IC ich nie chce to niestety trzeba się z tym pogodzić i zamknąć temat. Pisałem już wcześniej: mają argument w postaci napływu nowych EU160 i EU200 i nic tego nie przebije. Nasze sentymenty możemy sobie wsadzić głęboko w...

12
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 12:03:09 »
Niestety każda większa awaria może tutaj być pretekstem do wyłączenia loka na zawsze.

13
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - Pomysły na ficzerki
« dnia: 17 Lutego 2025, 20:00:39 »
Kiedyś była mowa o tym "kiwaniu przód/tył" w kabinie, ale uznano, że ustawienia są ok. Z drugiej strony było by to bardzo fajne, ale nie można przedobrzyć, bo może niektórym uczestnikom "jazdy" może to sprawiać problem z błędnikiem...

14
Dziękuję Panowie za info! Właśnie z innego źródła się dowiedziałem, że w Małaszewiczach wóz "otrzymał grafitti" i ma rozbitą jedną boczną szybę... Czyż nie można było od razu do hali wstawić tych loków? Pewnie beton z PKPC nie ma pojęcia o wartości historycznej tych pojazdów i po co tam przyjechały. Tyle lat "16-tka" stała spokojnie w hali na Odolanach, a za chwilę ją rozkradną i podpalą... Koniec tematu.

15
Kiedy ten składzik widziałeś i może wiesz, gdzie jechał? To są loki z szopy na Odolanach, która poszła/idzie do likwidacji.

16
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 06 Lutego 2025, 12:30:27 »
Odnośnie ZNLE znałem też kilka osób "od EP09", którym zależało. Niestety żalili się i nie mogli pogodzić z polityką zakładu w kontekście napraw i całego utrzymania. Ostatecznie odeszli z firmy, żeby nie brać już żadnej odpowiedzialności, bo zaczęło to źle pachnieć...

17
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 05 Lutego 2025, 21:55:59 »
Panowie: a może ktoś podpowie jakie ta lokomotywa miała plusy w realiach lat 90/2x (może ktoś z Was jeździł wtedy na tych maszynach)?. Teraz bez utrzymania w ZNLE Gliwice (wówczas), a potem w NEWAG GLE było pewnie inaczej z serwisem - w końcu ktoś zlecał ciągłe zmiany i ktoś to odbierał... Niech IC nie wybiela się teraz na maxa.

18
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 02 Lutego 2025, 16:13:41 »
Bardzo różnie z tym bywało. 015 ma akurat gęste kratki, ale inne maszyny miały tylko pionowe i tylko na dolnych reflektorach, a jeszcze inne pionowe na wszystkich trzech. Później już tego nie było.

19
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 02 Lutego 2025, 13:40:38 »
Każdy z Was ma dużo racji! Wiadomym jest od zawsze, że Miłośnik Kolei z aparatem inaczej patrzy na EP09 niż ludzie, którzy utrzymują te lokomotywy i jeżdżą na nich. Tak zresztą jest z wszystkimi pojazdami. Osobiście przez lata miałem do czynienia z maszynami różnych serii i łączyłem pracę z pasją i dlatego wiem, jakie problemy są w temacie utrzymania, gwarancji, odbiorów nowych wozów itd. Jednocześnie patrzyłem też na to z perspektywy fotografa... Rozumiem też poglądy maszynistów, którzy dawniej już nie bardzo chcieli jeździć na EP05 woląc EP09, a dziś zdecydowanie przesiadają się na EU160, EU200, czy na Vectrony.

Jednakże trochę mi szkoda EP09 podobnie jak innych starych "gratów", gdyż po prostu je lubię. Pozostaje nam tylko patrzeć jak historia wokół nas rysuje kolejne scenariusze.

EDIT:

W temacie odstawionej EP09-016 przywołam ciekawy fakt: podczas wielkiej imprezy "150 lat kolei na Ziemiach Polskich", która była zorganizowana we Wrocławiu w dniach 22-24.05.1992, przedmiotowa maszynka była wystawiona wraz z innymi lokomotywami przy peronie stacji Wrocław Świebodzki i służyła tam jak eksponat. Byłem wtedy na niej i w kabinie miała jeszcze folię na fotelach - lokomotywa była nowiutka, a na stan Olszynki Grochowskiej weszła parę tygodni później, bo 16.06.1992. Na Świebodzkim przez dwa dni odbywały się parady lokomotyw, gdzie warszawskie loki reprezentowane były przez EP05-01 i EP09-015 (na stanie Olszynki Grochowskiej od 05.05.1992, czyli lokomotywa miała 3 tygodnie...).

Poniżej moja fotka EP09-015 ustawiona do wjazdu na paradę (za nią ET22-1183). Maszynka wyglądała przepięknie!

20
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 18:47:25 »
Dodam od siebie taką ciekawostkę jako miłośnik wielu serii lokomotyw, przy czym tutaj odniosę się głównie do EP05 i EP09 bez wątku technicznego, bo historia zatacza niejako koło:

1. Na początku lat 90 XX wieku definitywnie chciano wycofać wszystkie pozostałe na stanie EP05, bo był ambitny plan wprowadzenia do eksploatacji długo wyczekiwanych "nowoczesnych" maszyn EP09 - niestety dwa prototypy nie sprawowały się dobrze, a produkcja pozostałych przeciągała się (001/1986, 002/1987, 003-007/1990...), a nawet jak maszyny zaczęły już jeździć to niestety miały trochę problemów... Suma sumarum wydłużyło to żywot EP05.
2. Teraz nadchodzi czas na EP09, ale jakoś nie wierzę, aby do RJ 2025/2026 wycofano większość - fakt, "Gryfy" produkują się dość szybko jak bułki w piekarni, ale uważam, że EPoki pojeżdża co najmniej do wyjechania kilometrów...Tutaj argumentem dla IC jest to, że EU160 i EU200 lawinowo docierają do nich, bo gdyby było tak jak ponad 30 lat temu, to EP09 pojeździłyby z automatu kilka lat więcej niż podano w ostatnich komunikatach... - a może pojeżdżą tylko z jaką Vmax? EU07 są teraz zachwalane podobnie jak EP08, które już dawno chciano wycofać, ale pamiętajmy, że EP09 jednak jest mocniejsza i chyba lepiej wykręca czasy na składach IC...

Trzeba też wziąć pod uwagę dzisiejsze procedury gwarancyjne: gdy padnie Gryf z powodu uszkodzenia silnika trakcyjnego, transformatora, czy wjedzie w stado dzików to będzie odstawiony na jakiś czas (tak było z EU44) i NEWAG będzie pilnował tego i szukał przyczyn, aby uznać/nie uznać gwarancji (w sytuacjach losowych/wypadkowych może się okazać, że nie mają części lub naprawa się przedłuży). Tak, takie sprawy zatrzymują w dzisiejszych czasach pracę lokomotyw...

Marudzić nie ma co, tylko trzeba wziąć aparat, ruszyć w teren i dalej focić EP09...

@koszowy, @jakubg1: SRR chyba nie przewidział tego, że NEWAG pójdzie na całość z produkcją Gryfów i Dragonów, bo można zakładać, że IC nie chce elektryków ex SNCB i trafią może do prywaciarza... No tak, ale Dragonów jest coraz więcej, a i Pesa tłucze Gamy.

21
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 04 Stycznia 2025, 22:57:20 »
Fajny materiał, ale na SA109 non stop nawalały wybieraki kierunku. Serwisy miały z tym urwanie głowy...

22
Na warsztacie / Odp: L61+144_osobowy_nowy_tabor
« dnia: 27 Grudnia 2024, 16:00:30 »
SP42-001 jeździ po Dolnym Śląsku głównie pod szyldem KSK na rozkładach KD SA. Są to składy po węźle wrocławskim w zestawieniu "Bolki" (Bi29/BCi29/Ci28) i "klasa" https://wrphoto.eu/details.php?image_id=58171&mode=search, czy też same "Bolki" lub dłuższe trasy z wagonami 110Ac ex kuszetka, 110A ex salonka, czy od kilku miesięcy dodatkowo z wagonem Y/B85 https://wrphoto.eu/details.php?image_id=57543&mode=search, https://wrphoto.eu/details.php?image_id=58020&mode=search. Ostatnio "Kociołek" był też w Krapkowicach po węglarkę serii Es: https://wrphoto.eu/details.php?image_id=58244

23
Pamiętam te składy na EU07 z MD Czechowice + 2xBipa... Odnośnie EU04: pierwszy raz byłem z kolegą w MD Czechowice bodaj w 1991, bo szukaliśmy śladów EU04. Po rozmowie z Naczelnikiem okazało się, że na magazynie mogą mieć jeszcze szyby czołowe od "Bezerek". To była dobra wiadomość w kontekście odrestaurowania EU04-24, ale chyba temat się rozwiał z powodu zlikwidowania jakoś w tym samym czasie tych zbędnych zasobów. Za EU04 jeździliśmy też na Muchowiec, do Łaz, do Zabrzegu Czarnolesia aż ostatecznie wylądowaliśmy na PPZM Chróścina Nyska i to kilka razy. Co prawa wiele pociętych wraków EU04 i EU20 widzieliśmy, ale tak na prawdę to spóźniliśmy się we wszystkich tych miejscach o około 5-10 lat, aby zobaczyć choćby te ostatnie odstawione. W Chróścinie na torze "za płotem" na terenie złomowiska maszyny te stały bardzo długo (chyba nawet do 1986 roku) i nie przypuszczaliśmy, że nagle je potną. Ten tor był specyficzny, bo jak go upchali parowozami i elektrykami oraz jednym ST43 to nic się z nimi nie działo, bo "nowe" dostawy pojazdów trafiały na plac i inne tory i tam je cięto na bieżąco. Dziwi mnie fakt, a właściwie po latach to już nie, że z tego toru przy płocie zniknęły tylko EU04 i EU20 (w sensie, że poszły do cięcia), a inne loki stały tam przez kolejne 5-6 lat... 

Odnośnie muzeów: powinny być finansowane inaczej, a nie z biletów. Muzeum Narodowe w Yorku w Anglii (National Railway Museum in York) nie bierze za wstęp ani funta, a zorganizowane jest wspaniale.

24
Może trochę szerzej napiszę o składach i relacjach.

1. Maszyny z Łaz i Czechowic po wycofaniu ich z ruchu lokalnego zaczęły prowadzić składy towarowe w trakcji wielokrotnej. Do tego celu tworzono stałe pary lokomotyw do obsługi tych pociągów.
2. Maszyny z Czechowic (od 1971) obsługiwały relacje: Goleszów - Wisła Głębce (wagony Bipa z prostym lub ściętym dachem lub ryflaki 43A), Chybie - Skoczów, Zebrzydowice - Bielsko Biała, Czechowice - Oświęcim/Trzebinia Siersza/Zebrzydowice, Wisła Głębce - Katowice (wagony Bipa ze ściętym dachem).
3. Maszyny z Gliwic prowadziły pociągi pospieszne i osobowe: np. posp. relacji Przemyśl - Szczecin, posp. Przemyśl - Wrocław i osob. Kraków - Wrocław. Wszystkie na odc. Kraków - Gliwice, a potem już Kraków - Wrocław (po elektryfikacji linii z Gliwic do Wrocławia). Na początku lat 60, gdy przybyły EU05 i EU06 "Bezerki" przeszły na osobowe: Gliwice - Częstochowa/Katowice/Kędzierzyn/Opole (tutaj często były wagony Bipa). Była też obsługa pociągu Legnica - Katowice p. Kamieniec Z. na odc. Kędzierzyn - Katowice oraz Jelenia Góra - Mysłowice p. Wałbrzych/Kłodzko na odcinku Kędzierzyn - Mysłowice.
4. Maszyny z Krakowa (od 1960) prowadziły pociągi dalekobieżne w relacjach Kraków-Łódź/Warszawa Gł./Wrocław oraz osobowy Kraków - Jelenia Góra p. Kamieniec na odcinku Kraków - Kędzierzyn. Jeździły też z lokalnymi z Krakowa do Katowic/Trzebini/Wieliczki Rynku/Niepołomic. 
5. Maszyny z Łaz prowadziły pospieszne i osobowe dalekobieżne w relacji Warszawa - Katowice/Gliwice czy Warszawa Gł. - Zakopane/Krynica na odc. do Krakowa. Były też międzynarodowe i EU04 prowadziły wtedy skład na odc. Warszawa - Katowice. Były też pociągi z Łodzi Fabrycznej do Wrocławia i Katowic oraz z Łodzi Kaliskiej do Gliwic. Lokalne składy to Katowice - Kraków, Łódź Fabryczna - Częstochowa, Koluszki - Katowice/Zawiercie, Piotrków - Gliwice/Katowice. Była też obsługa pociągu Katowice - Legnica p. Kamieniec Z. na odc. Katowice - Kędzierzyn.
6. Maszyny z Warszawy Zachodniej prowadziły składy po "Wiedence" i dojeżdżały nawet do Gliwic.
7. Maszyny z Wrocławia prowadziły składy pospieszne i osobowe z Wrocławia do Katowic/Krakowa i Warszawy.

Obsługa relacji bardzo się zmieniała i spowodowane było to faktem zmian przydziałów EU04 w poszczególnych latach.

25
No to może tak spróbujemy...

26
Na FB https://www.facebook.com/search/photos?q=eu04&sde=AboxIbts7ADEDuVaW4X_P37Xh5SNBrQKg1V29EEFPTXaJKaZJSjNPsSBIK-sWc55mqI4vVLbu9GISzNfoPZRu-2ueefzvDo2m1dZPTxjPY5Blw jest kilka "nowych" fotek, których nie widziałem jeszcze. Pomijam tą z młodzieńcem w białym kasku na wraku EU20 przy wraku EU04-02, bo to ja we własnej osobie na złomowisku w Chróścinie Nyskiej.

27
Nie przesadzajmy z tą kompletnością! Kompletna to ona była jak pojechała sama z Czechowic Dz. do Warszawy do MK. Potem ją rozkradli, choć fakt coś tam z niej zostało. Pamiętam sprowadzanie jej do Wrocławia w 1991 i jej dalsze losy. Przyprowadzono ją jako wrak, ale lepsze to niż dopuszczenie do spalenia, jak to miało miejsce z EU20-24.

Faktycznie próbowaliśmy (byłem wtedy w Zarządzie KSK) zainteresować Pafawag odrestaurowaniem lokomotywy z celem nadrzędnym uruchomienia jej na podzespołach ET21 (tak jak później zrobiono z EP03), ale nie udało się ani jedno, ani drugie.

28
Czyżby Twój tekst był inspirowany ostatnim artykułem w "SS" nr S2/2024 (168) pt. "Lokomotywy serii EU04"?

29
Na warsztacie / Odp: Wrzosy - ČD69022
« dnia: 01 Października 2024, 15:11:40 »
Tylko pytam, ale skoro masz zamiar coś aktualizować to mógłbyś wzorem Ziela podesłać screen. Z innej beczki: poniosło Cię z tym Libercem w sensie nazwy... :) Ta czeska stacja zawsze kojarzy mi się z dieslami. Tak, czy inaczej to nie jest temat do dyskusji tylko moje prywatne zdanie.

30
Na warsztacie / Odp: Wrzosy - ČD69022
« dnia: 01 Października 2024, 14:44:15 »
Jaki tabor przewidziałeś dla tej scenerii?

Strony: [1] 2 3 ... 36