Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 29
1
Bieżące kolejowe / Odp: EU07-424 w nowym malowaniu
« dnia: 24 Października 2021, 13:30:28 »
Bardziej spodziewałbym się, że przemalują niedługo EU07-371. "502" na razie ma się dobrze w swoich barwach.

3
Wydział zamówień / Odp: Elementy sieci trakcyjnej stosowanej na PLK
« dnia: 28 Września 2021, 15:10:00 »
@Kolej w Polsce: czyżby internet nie działał u ciebie? Swego czasu znalazłem tam sporo informacji w temacie, o który pytasz.

4
Na warsztacie / Odp: Sceneria realistyczna - Jeziorka
« dnia: 26 Września 2021, 12:07:25 »
Trasa idealna pod "MaSzynowe" TEM2, ST44/M62 lub SM42..., bo takie tam się głównie pojawiały.

5
Bieżące kolejowe / Odp: Resory wagonów dwuosiowych
« dnia: 20 Września 2021, 16:20:54 »
Kilka słów o wagonach 94A:

"(...) Wagony te były projektowane na potrzeby przewozów lokalnych Vmax 80km/h. siedzenia i wygląd wnętrza identyczny jak w wagonie 120A oświetlenie żarowe 24V lampy takie jak w wagonie 43A i nawet pasują akumulatory 24V/500Ah prądnica o mocy 4,5kW. Ogrzewanie elektryczne 3kV. Miały jeździć parami jeden wagon 94Aa i jeden wagon 94Ab. Wagon 94Ab jest typowym wagonem doczepnym czyli bez przedziału wc i bez zasilania czyli bez wagonu 94Aa nie miałeś oświetlenia w wagonie 94Ab (...)".

Źródło: infokolej.pl

Co do wózków to były tam 12AN.

6
Symulator / Odp: Komputer pod MaSzyne
« dnia: 06 Września 2021, 17:36:00 »
Intel(R) Core(TM) i5-9300H CPU @ 2.40GHz   2.40 GHz
RAM 8GB
Intel HD Graphics 630 (XD)/ NVIDIA GeForce GTX 1050 2GB
HDD 500GB

Na w/w sprzęcie też sobie nieźle poczynam...

7
Tabor kolejowy / Odp: SN61 plus wagony doczepne
« dnia: 21 Sierpnia 2021, 17:36:15 »
Najprawdopodobniej 101A i 102A, ale pewnie tylko wybrane.

nigdy bym się nie spodziewał, że SN61 ciągnął jeszcze wagony za sobą
W wielu publikacjach jest sporo takich zdjęć, ale i na znanych galeriach zdjęciowych, które pokazują nawet fotki z lat 90:
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=46223&mode=search
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=36842&mode=search

8
Tabor kolejowy / Odp: SN61 plus wagony doczepne
« dnia: 21 Sierpnia 2021, 12:52:13 »
To jest dobry moment na to, aby przypomnieć, że w latach 60 i 70 XX wieku SN61 odgrywały bardzo ważną rolę. Otóż prowadziły pociągi pospieszne i ekspresowe np.: Ex "Kujawiak", Ex "Berolina", Ex "Neptun", Ex "Błękitna Fala", czy pospieszne "Karpaty" w zestawieniu np. 2 x SN61 + 3 x pullman, ale i bywało 3 x SN61 + 3 x pullman (trzeci SN61 jechał często "na wszelki wypadek"). Bywały także takie relacje jak: Kraków - Szczecin w zestawieniu 2 x SN61 + 5 x pullman, czy Szczecin - Olsztyn lub Ex "Gryf" Gdańsk - Szczecin na 2 x SN61 + 4 x pullman...

Zdarzały się także pociągi zestawione z:
- 2 x SN61 + 2 x pullman,
- 3 x SN61 + 3 x pullman,
- SN61 + 3 x 101A/102A + SN61; pociąg osobowy,
- 2 x SN61; pociąg osobowy,
- SN61 + 1 x 43A/102A; pociąg osobowy,
- SN61 + 1 x 102A + 1 x 120A lub 2 x 120A lub 2 x 102A...; pociąg osobowy.

Jak widać w tamtych latach SN61 miały swój prestiż, ale propaganda też robiła swoje "dmuchając balon o nowoczesności tego taboru". W rzeczywistości pociągi ekspresowe miały na swojej trasie przebiegu rezerwę w postaci parowozów "pod parą", które w razie awarii tych "nowoczesnych" pojazdów mogły wyruszyć na szlak ze wsparciem... Propaganda w końcu się skończyła, a SN61 zaczęły trafiać na linie lokalne, gdzie dosłużyły swoich ostatnich dni do drugiej połowy lat 90 (SN61-139 z MD Chojnice pracował do czerwca 1997 jako ostatni ze swojej serii). BTW, w latach 90 pamiętam np. grudziądzkie SN61 w relacji Malbork - Toruń w zestawieniu: 2 x SN61 + 4 x Bhp, co było wtedy ewenementem https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=36851&mode=search

9
Tabor kolejowy / Odp: Co oznacza relokacja lokomotywy?
« dnia: 14 Sierpnia 2021, 13:28:00 »
Czyli w tym przypadku dokładnie mówiąc z szopy Warszawa Olszynka Grochowska do depo Kraków Prokocim...

10
Tabor kolejowy / Odp: Co oznacza relokacja lokomotywy?
« dnia: 14 Sierpnia 2021, 11:19:11 »
Relokacja oznacza przeniesienie pojazdu na stan innej lokomotywowni Y, co często jest równoznaczne ze zmianą przewoźnika który będzie ten pojazd od tej chwili eksploatował.

Trochę zagmatwałeś to. Relokacja, choć bardziej przyjaznym słowem jest "przeniesienie", funkcjonowała przede wszystkim za czasów starego PKP. Wtedy maszyny niektórych serii przenoszono z jednej MD do drugiej lub wysyłano w... delegację. Dziś ta skala jest inna, bo nie ma już tylu lokomotywowni, nie ma już tylu maszyn, a są za to potężne zakłady. O zakładach tych można by się rozpisywać, ale może innym razem. Co do drugiej sprawy, przeniesienie/relokacja nie jest równoznaczne ze zmianą przewoźnika i nie ma tu znaczenia, czy jest to często, czy nie - jeśli zmienia się właściciel to cała ta operacja nazywa się wtedy sprzedażą/kupnem lokomotywy, a więc handlem pomiędzy przewoźnikami.

11
Bieżące kolejowe / Odp: EU07-424 w nowym malowaniu
« dnia: 28 Lipca 2021, 16:02:29 »
Jest jeszcze EU07-502, która jest zielona/limonkowa.

12
Bieżące kolejowe / Odp: EU07-424 w nowym malowaniu
« dnia: 25 Lipca 2021, 15:21:42 »
Tak, EU07-371 ma już VKM: PL-ID.

13
Bieżące kolejowe / Odp: EU07-424 w nowym malowaniu
« dnia: 19 Lipca 2021, 13:37:27 »
Patronka naszego symulatora ma nowe barwy !!!!!
A także nowy VKM, czyli PL-ID.

Czarno-czerwone malowanie posiada od maja 2021.
Niekoniecznie. Na początku lipca nie było jeszcze skończone w 100%.

14
Inne niekolejowe / Odp: SimRail2021 - Czyli Polski Symulator PKP
« dnia: 25 Czerwca 2021, 11:37:53 »
a nie wiem jakie to niby niecodzienne sytuacje tam mogą zachodzić

1. Awaria SBL.
2. Wyprzedzanie po lewym.
3. Awaria innego składu przed nami.

15
Symulator / Odp: Dziwne zachowanie lokomotywy SU45
« dnia: 18 Czerwca 2021, 19:09:36 »
Dla niektórych jak widać jest to nadal "gra", a nie symulator... Ja bym nie wpadł na to, aby tak traktować "FIAT'a".

16
Inne niekolejowe / Odp: SimRail2021 - Czyli Polski Symulator PKP
« dnia: 17 Czerwca 2021, 14:25:58 »
Gdy w 2004 odpaliłem Quark'a i ruszyłem z miejsca EU07 to cieszyłem się jak dziecko... Lokomotywa nie miała szyb, kabina była bez textur, za oknem pustynia, ale radość była WIELKA.
@MaciejZ: masz dużo racji, że widoczki widoczkami (to podobało mi się np. w MSTS), ale fizyka to podstawa, bo jeśli jej nie ma to jazda czymkolwiek jest totalnie nudna i nie ma tego fajnego FUN'u oraz realizmu.

17
Bieżące kolejowe / Odp: Spotkanie Vectrona
« dnia: 05 Czerwca 2021, 20:21:17 »
Trochę inwencji, bo widzę, że wszystko musisz mieć podane "pod nos"... W sprawie Vectron'ów popatrz sobie na stronę http://www.gigabyt.cal24.pl/ na galerię "II". Tam jeśli chodzi o Górny Śląsk masz wyczerpującą wiedzę, gdzie bywają.

18
Bieżące kolejowe / Odp: Spotkanie Vectrona
« dnia: 05 Czerwca 2021, 17:52:45 »
Górny Śląsk zawsze był "bogaty" kolejowo i podałem go jako jeden z dobrych i prostych przykładów z dobrym dojazdem dla Pytającego. Poza tym w latach 80 i 90 XX wieku, a także odkąd pojawili się niemal 20 lat temu prywatni przewoźnicy, na GŚ zawsze było co oglądać... W innych rejonach było także sporo ciekawych składów i loków, ale dla mnie Górny Śląsk imponował ich ilością i różnorodnością pomimo, że na Dolnym Śląsku, gdzie mieszkam nie brakowało fajnych klimatów.

19
Bieżące kolejowe / Odp: Spotkanie Vectrona
« dnia: 05 Czerwca 2021, 15:42:05 »
W zainteresowania i hobby trzeba czasem trochę zainwestować. Kup bilet na pociąg i wybierz się na cały dzień na Górny Śląsk, a zobaczysz tam przeróżne maszyny...

20
EP03-01 miała pierwotnie trafić do MK Warszawa, ale walała się przez lata w MD Warszawa Odolany. Jej stan na początku lat 90 XX wieku był masakryczny. BTW, skreślono ją z PKP 21.10.1974. W ZNTK Mińsk Mazowiecki dano maszynie "nowe życie", ale wszelkie "flaki" pochodziły z EN57 i ET22. Z ASEA nic nie zostało.

21
Inne pytanie pozostaje, czy wozy które robiły jako grzałka były pojazdami stricte stacjonarnymi czy wzorem EU04-24 była potrzeba pełnego uruchomienia?
W przypadku EU04-18, którą skreślono z PKP w dniu 09.05.1983, maszyna nie musiała być już "jeżdżąca". Była zatem pojazdem stacjonarnym. "Grzejką" była po skreśleniu z ewidencji.

22
A czy w tamtym czasie jako ,,grzejka" w Czechowicach-Dziedzicach nie stała także skasowana EU04? Kolega mi często wspominał, że w latach 80-tych na pewno tam stała.
Warto wziąć pod uwagę także EU04-24, która o własnych siłach pojechała do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Cytat: fuji8
Ja tylko zapytam, pamiętacie panowie, jakie malowanie nosily owe eu04?
W "Atlasie lokomotyw elektrycznych" Pawła Terczyńskiego z 2017 roku jest piękne kolorowe zdjęcie EU04-25 w barwach o jakich już pisałem.

23
W Zebrzydowicach w latach 1990 do 1994 mieliśmy cztery Ty42 z ważnymi kotłami m.in 19 (do końca zdolna do jazdy o własnych siłach) i OIDP 92, 94 i jeszcze jeden.
To były Ty42-19, 92, 94 i 121.

EU04-18 kilka lat stała na terenie wagonowni w Bielsku-Białej i była niewidoczna dla podróżujących w kierunku Katowic czy Wadowic. Natomiast bardzo dobrze widoczna dla podróżnych udających się w kierunku Cieszyna.
Tak, wątek "grzejki" w wagonowni znam.

W 1986 odholowano ją w okolicę peronu 1a i każdy kto chciał mógł ją "zwiedzić" (w kabinie już była tylko sterta po komorach łukowych styczników WN i kikuty okablowania).
Chyba otarłem się o nią trochę nieświadomie, bo w tamtych latach często bywałem w BB. W sumie to cenna informacja, bo myślałem, że "grzejką" była także przy peronie 1A. Gdzieś w notatkach znalazłem info, że w WGW "grzała" do 1984.

W tym czasie tzn późna jesień 1987 była widziana EU04 w Czarnolesiu, ale nie wiem czy to była 18-tka przed wysłaniem do Muchowca, czy jeszcze jakaś inna.
Mogła to być EU04-07, którą tam pocięto lub 18 w drodze do Muchowca.

24
Z całą pewnością np. EU04-01, 11, 18 i 24 miały malowanie: jasny seledyn/ciemny seledyn/jasny seledyn. W załączniku zdjęcie wraku EU04-18 na złomowisku Katowice Muchowiec.

25
W wątku "Tabor kolei DR - DB", we wpisie nr 14 pisałem:

Dodam coś ze swoich wspomnień dot. EU04: interesuję się to serią mniej więcej od 1989 roku i od tego czasu zbieram różne dane, ale także szukałem śladów tych loków, przy czym zacząłem w 1989 od ówczesnego Muzeum Kolejnictwa, gdzie stała EU04-24. Niestety była w stanie agonalnym, a przyjechała do Warszawy o własnych siłach latem 1982 roku... Na początku lat 90 bywałem na słynnym złomowisku lokomotyw w Chróścinie Nyskiej i miałem okazję widzieć już tylko pocięte wraki EU04 i EU20 z tabliczkami, przy czym nie była to typowa sterta złomu, ale coś, co jeszcze w jakimś procencie przypominało, że była to lokomotywa (kabiny odcinano w całości, a potem całe ściany boczne). Lokomotyw obu serii widziałem kilkanaście w w/w stanie. Był jeszcze inny wątek: odwiedziłem w latach 90 miejsce, gdzie na złomowisku Katowice Muchowiec pocięto przedostatnią "Bezerkę", czyli EU04-18, która przez lata była "grzejką" w Bielsku Białej (do listopada 1987, czyli 4,5 roku po skreśleniu z PKP!). Niestety na Muchowcu "18-tki" już nie było... Badając dalej temat pamiętałem, że jeżdżąc często przez Czechowice Dziedzice do rodziny w Bielsku Białej zawsze nos miałem przy szybie i oglądałem lokomotywy odstawione przy płocie lokomotywowni. Tam, jak się później dowiedziałem odstawiano zawsze maszyny rezerwowe, uszkodzone lub wycofane z eksploatacji. Tutaj z pomocą przyszedł mój starszy brat, mówiąc że około 1983 roku widział tam kilka EU04 i pokazywał mi je jako 9 letniemu chłopcu. Wiecie, że po latach ustaliłem, że były to EU04-03, 04, 07 i 18 i rzeczywiście rok 1983! Pasja do kolei połączona z badaniem jej historii to piękna sprawa!

Dodam w podsumowaniu info o ostatnich EU04, które wycofane z ruchu jeszcze gdzieś tam stały (lista niepełna):
1983 Czechowice Dziedzice: 03, 04, 07, 18
1985 Łazy: 17, 21, 23
1986 Czechowice Dziedzice: 24.

Ostatnimi jeżdżącymi były: EU04-24 (do 15.06.1982) i EU04-11 (do 19.09.1982), a ostatnią "pod prądem" jako "grzejka" EU04-18 (skreślona z PKP 09.05.1983). W ruchu regionalnym EU04 prowadziły głównie piętrusy (ścięte) serii Bipa i/lub wagony "ryflaki" typu 43A. Ogólnie maszyny EU04 pocięto w PPZM Chróścina Nyska, w Rybniku, Zabrzegu Czarnolesiu i Katowicach Muchowcu.

EU04-18 do 11.1987 pracowała jako "grzejka" przy peronie 1A w BBG, czyli tam, gdzie później był skansen taboru. EU04-03 i 04 pocięto w Rybniku, 07 w Zabrzegu Czarnolesie, a 18 w Katowicach Muchowcu. Trudno mi powiedzieć, która z ostatnich czterech EU04 w Czechowicach była tamtejszą grzejką. Może chodzi tutaj cały czas o EU04-18, bo jak pisałem wyżej była ostatnią wycofaną ze służby.

26
Mi udało się w 04.1990 w starej parowozowni w BB zobaczyć jako "grzejkę" Ty42-93, a w MD Czechowice w 03.1991 maszynę Ty42-127 w tej samej roli. W MD CzDz także w 03.1991 jako "grzejka" pracował Ty2-94.

27
Skansen kolejowy w BB otwarto 25.11.1994 i istniał on do 2001 roku. Zebrano tam wówczas parowozy:

- LAS 1892 (750 mm) z KRŻ Osiny w Poraju,
- Tw53-2561 (oznaczony jako Tw53-2560; 785 mm) z GKW,
- TKh 0175 (Ferrum 47) z PBM Osiny w Poraju,
- TKt3-16 z Pyskowic,
- Pt47-13 z Rozwadowa,
- Ty51-9 z Sędziszowa.

Odnośnie samej parowozowni:

"Parowozownia swoją służbę zakończyła 30 maja 1964 roku, a lokomotywy przeniesiono m.in. do lokomotywowni w Zebrzydowicach czy Czechowicach-Dziedzicach. Od tej pory mieściły się tu warsztaty naprawcze dźwigów kolejowych, a dokładniej Sekcja Warsztatów Specjalistycznych Zakładu Taboru Czechowice-Dziedzice (ze względu na zmiany struktur PKP Cargo nazwa ta zmieniała się). Wykonywano tam naprawy okresowe i przeglądy żurawi kolejowych EDK wszystkich typów (produkcji należących do kombinatu TAKRAF zakładów im. Siergieja Kirowa w Lipsku w Niemieckiej Republice Demokratycznej, obecnie Kirow Ardelt GmbH). W hali prostokątnej znajdowały się dwa stanowiska naprawcze oraz stanowisko spawalnicze, z kolei w hali wachlarzowej umieszczono warsztat hydrauliki siłowej, który był wyposażony w stanowisko naprawy elementów chwytaków elektrohydraulicznych."

oraz

"Funkcjonujący w strukturach PKP Cargo specjalistyczny warsztat naprawy żurawi kolejowych zakończył pracę z dniem 1 kwietnia 2011 roku, pod koniec swojej działalności zatrudniając 19 pracowników. Po likwidacji warsztatów obiekty opustoszały i nie były wykorzystywane w jakikolwiek sposób, a ich właściciel Polskie Koleje Państwowe S.A. prócz bieżącego dozoru nie zabezpieczał ich w jakikolwiek sposób. Na początku zdemontowano obrotnicę, a w roku 2020 zawalił się fragment dachu dawnej hali wachlarzowej. Właściciel podejmował kroki w celu sprzedaży terenu i zabudowań, ale brak możliwości dojazdu powodował brak zainteresowania potencjalnych nabywców. Obecnie niedozorowane zabudowania z końca XIX wieku ulegają stałej degradacji, a hala wachlarzowa spłonęła w dniu 10 maja 2021 roku".

Źródło: https://www.kolejcieszyn.pl/index.php?s=mdbielsko

28
@FORDAN: wybrałeś sobie jedno z najbardziej strzeżonych i restrykcyjnych miejsc. Ochrona jest po to, aby strzec majątku spółki, a zakazy mają także inne zadanie jak choćby ochronę twojego zdrowia. Po Olszynce nie raz pod bramami szopy kręciły się postronne osoby, a to przecież miejsce dość niebezpieczne. Co ciekawe niegdyś byłem świadkiem tego, że SOK jednak nie reagował na tych ludzi, ale bardzo chętnie zainteresowali się moją osobą, gdyż robiłem zdjęcia... Na nic się to zdało, gdyż miałem zgodę od PKP IC i odwiedziłem wcześniej naczelnika szopy.

Nie wiem jak teraz jest z tymi zgodami. Czasy są popaprane. W latach 90 i na początku 2k jechało się do dowolnej MD i zgłaszało się do naczelnika lub dyspozytora. Miało to co najmniej dwa znaczenia: można było ze spokojem obejrzeć wszystko i zrobić zdjęcia, a poza tym w dobrym tonie było zgłoszenie się do gospodarza terenu. Potem wszystko się zmieniło na gorsze, a wiele osób zaczęło się kręcić "na własną" rękę po terenach kolejowych. To nie sprzyjało ogólnie przyjętemu porządkowi.

29
Przejechałem się CEGIELSKIM ze ZWK do Kalisza. Dawno nie miałem okazji testować tej scenerii. Oczywiście kilka razy wywaliło mi WS'a, ale chciałbym zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
- jazda po torze nr 1, wjazd do Radliczyc: "powtarzacze" świecą stałe pomarańczowe, gdzie wjazd jest podany, a na torze nr 2 gdzie "wjazdowy" jest na S1 świecą migająco (tak powinno być dla toru nr 1),
- wjazd do Kalisza jest bardzo podobny.

30
Na warsztacie / Odp: Maszynowy Warsztat
« dnia: 25 Kwietnia 2021, 18:31:38 »
Te dłuuuugie węglarki mają wzmocnioną ostoję (widać to na zdjęciu). Mogą przyjąć większy ładunek.

Strony: [1] 2 3 ... 29