Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: 1 [2] 3 4 ... 9
31
Inne niekolejowe / Odp: Zapychacz UFO
« dnia: 18 Marca 2023, 13:29:50 »
Zapychacz UFO 8837 to ex SM42-2243. Przebudowano ją w 2002 roku.

32
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady WIP - do pobrania
« dnia: 17 Marca 2023, 13:55:37 »
Hmmm, nie kojarzę takich tablic w tamtym rejonie. A co powiesz na coś takiego z klapkami... Autorem fotki z netu jest Grzegorz Wąsowicz (nie znam osobiście).

33
Na warsztacie / Odp: Odświeżenie otoczenia linii 053.
« dnia: 05 Marca 2023, 13:25:15 »
Pytanie dla użytkowników forum , może ma ktoś pomysł jak możemy udekorować te rozwidlenie przed Turowem?
A może mały klimatyczny staw? Na Całkowie 2 fajnie to wygląda.

34
Na warsztacie / Odp: Odświeżenie otoczenia linii 053.
« dnia: 04 Marca 2023, 16:18:03 »
Na p.o. Furmany ten biały budynek na peronie jakie ma przeznaczenie? Nastawnia, LCS, czy ex nastawnia?

35
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 26 Lutego 2023, 20:29:07 »
Oczywiście, że tak! To jest klimacik. Stary klamot w XXI wieku! Zdjęcia kabiny podsyłałem Ci już kiedyś, choć to było z EL2-41 z joystick'iem (Odpowiedź #32). Jestem jednak zdecydowanie "za", abyś zrobił stary nastawnik.

36
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 26 Lutego 2023, 19:11:38 »
I jeszcze jedna intrygująca mnie kwestia... prawa autorskie i licencja. Zakładając że model rzeczywiście trafi na poczet MaSzyny, to czy nadal ja zachowuję prawa autorskie do swojej pracy i czy mogę używać tego modelu poza nią?
Jeśli chodzi o moje zdjęcia, które pomogły w tworzeniu modelu EL2 to się cieszę, że się przydały. Druga rzecz: czy chcesz zrobić model oryginalny ze starym nastawnikiem jazdy? To by mnie prywatnie bardzo ucieszyło. Mało kto z Kolegów zdaje sobie chyba sprawę, że EL2 nawiązuje bardzo do starych niemieckich elektryków z czasów DRG na Dolnym Śląsku...

37
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 22 Lutego 2023, 20:27:40 »
Wyobrażam sobie to tak: cięgno u góry z "uchem igielnym" porusza do przodu i tyłu poprzeczną "belkę", która jest zabezpieczona długimi płaskownikami z lewej i prawej swojej strony. Ruch "belki" powoduje ruch obrotowy "kolana" z boku wózka (L i P strona), które połączone jest z cylindrem. W uchu igielnym jest długi otwór zapewne służący do regulacji układu. I jeszcze jedno: między tym uchem, a płaskownikiem jest jeszcze klamra także z płaskownika - to pewnie jest zabezpieczenie na czas demontażu części układu.

Poza konkursem: ten układ hamulcowy i te cięgna skojarzyły mi się z tzw. "kopertą" na wózkach tocznych w... EN57.

Warto luknąć tutaj https://www.transportszynowy.pl/Kolej/kolhamulceklockowe, aby co nieco zrozumieć jak działają cięgna na różnych przykładach.

38
Małe wyjaśnienie: w 1976 do Maroka trafiły japońskie E1100, a na filmie jest bardzo podobna japońska E1250, których 12 sztuk dostarczono w 1984 roku. E1250 to maszyna o mocy 3900 kW i Vmax 160 km/h oraz masie 132 t.

39
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 21 Lutego 2023, 14:53:28 »
@przecicinek, mam kilka rzeczy, które mogę Cię zainteresować (fotki w oryginale mogę wysłać Ci na maila).

40
Myślę, że EU40 miał na myśli pozycje: przód, zero, tył... To w sumie kilka.

41
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot?
« dnia: 14 Lutego 2023, 14:50:48 »
To jest tak niszowy produkt, że rynek się przesyci i grono potencjalnych odbiorców spadnie do 0. Tym bardziej, że wszystko jest mocno okrojone i nie wiadomo jak to wszystko ma potem wyglądać.
Myślę, że zanim się przesyci, to będzie najpierw kluczowy moment, od którego będzie wiele zależało. Mam na myśli np. drugą część poniższego cytatu.

SimRail pisze "(...) Dołącz do podróży i zwiedź około 500 km prawdziwych tras odwzorowanych ze wszystkimi szczegółami. Wybierz współczesne europejskie szybkie, dalekobieżne i podmiejskie składy lub przenieś się w przeszłość do lat 80-tych i podróżuj parowozem koleją piaskową Górnego Śląska - socjalistycznej krainy węgla i stali (...)".

Na Górnym Śląsku jest bardzo duże środowisko miłośników kolei pod różną postacią. Oczywiście tylko mała część z nich jest adresatami MaSzyny, czy SimRail lub Trainza/MSTS. Weźmy mimo wszystko pod uwagę fakt, że firma jest z Katowic, w symulatorze są klimaty śląskie i jak wypali parowóz Ty2/Ty42 na trasach kolei piaskowych (tutaj na pewno nie będzie tego za dużo) to może być rewelacja. Ta rewelacja uda się, jeśli do tego dołożą jakiś most podsadzkowy (rozładunek), czy jazdę z Vmax 30-40 km/h po kopalnianych szkodach górniczych w otoczeniu industrialu. Nie każdego przecież interesuje pędzenie po CMK na łeb/na szyję jakimś ED250... Jeśli zawiodą z "piaskiem" to pomimo jakiegoś tam własnego lobby śląskiego temat się położy. Czekam zatem na dalsze ruchy w SR i na razie jeszcze go nie kupiłem.

Każdy z nas jakoś tam ukierunkował się pozytywnie lub negatywnie do SR, ale wszyscy widzimy gołym okiem, że jednak scenerie przyciągają uwagę. Tego faktycznie brakuje w MaSzynie, choć porównując jej stan sprzed kilkunastu lat to dziś jest bardzo do przodu z wieloma tematami (głównie lokomotywy/kabiny i kilka scenerii, ale to i tak chyba jeszcze nie jest to, co nam wszystkim w głowach siedzi). Nie będę się tutaj doktoryzował co powinno być, a co nie, bo nie jestem ani grafikiem, ani programistą, ale faktycznie aby zakończyć tą dyskusję trzeba zidentyfikować problem, wyznaczyć cel i dążyć do niego. Jeśli nikt nie ma jednak na to ochoty z jakiegoś powodu to MaSzyna dalej pozostanie "poligonem", do którego i tak będę zaglądał.

42
E1000 skończyły się na ONCF w 2012 roku:

"(...) Pod koniec lat 90. ONCF rozpoczął eksploatację nowych lokomotyw, w związku z czym zaczęto wycofywać starsze elektrowozy serii E1000. W 2002 w eksploatacji pozostawało 14 sztuk, rok później 12, a w 2004 już tylko 6 egzemplarzy. Do 2012 wszystkie elektrowozy zostały wycofane z ruchu (...)".

Jeśli chodzi o kabinę, to maszynista miał do dyspozycji hamulec pneumatyczny Oerlikona oraz PBL2 Westinghouse'a.

43
Tematem E1000 zajmę się dogłębniej nieco później... Dodam tylko, że jedną z wielu cech odróżniających E1000 od ET22 było np. stanowisko maszynisty po stronie lewej.
Odkopałem trochę notatek i sięgnąłem do różnych źródeł. Poniżej kilka ciekawych treści.

Znaczącą rolę przy realizacji eksportu lokomotyw do Maroka odegrał jak zwykle w tamtych czasach KOLMEX, który jako Centrala Handlu Zagranicznego zajmował się zawieraniem kontraktów handlowych na dostawę polskiego taboru. Odbiorcy byli dość ograniczeni, bo w przypadku choćby lokomotyw elektrycznych istniała tylko możliwość eksportu pojazdów zasilanych napięciem 3000V. Jasnym więc było, że Kolmex może złożyć ofertę tylko na dostawę maszyn z rodziny 201E, które produkował Pafawag Wrocław. Co ciekawe, w wyniku obustronnych ustaleń wysłano do Maroka w celu odbycia próbnej eksploatacji lokomotywę ET22-096 z MD Ostrów Wlkp. Maszyna ta była oddelegowana z DOKP Poznań w okresie 04.02.1974 - 02.05.1975. Z założenia pojazdy dla kolei ONCF oznaczone typem 201Eg miały pracować głównie przy pociągach towarowych z rejonu kopalń fosforytów do Casablanki. Linia ta charakteryzowała się długim spadkiem, co ułatwiało prowadzenie ciężkich składów, jednakże pojawiły się problemy z techniką hamowania. Wykazały to próby z ET22-096, gdzie przy hamowaniu na spadku doszło do poluzowania się obręczy. To skłoniło stronę marokańską do zażądania zastosowania w lokomotywach 201Eg kół monoblokowych, co z biegiem czasu nie do końca załatwiło sprawę. Pojawiały się pęknięcia, a koszty gwarancyjne znacznie wzrosty po stronie dostawcy.

Tutaj od razu należy zaznaczyć, że dużym minusem w ofercie Kolmex'u był brak hamulca elektrodynamicznego w lokomotywach 201Eg. Tutaj okazało się jednak, że strona polska "przekonała odbiorcę" do zakupu pojazdów bez hamulca ED, przy czym musiała zastosować koła monoblokowe.
W listopadzie 1975 wysłano do Maroka pierwsze cztery maszyny, a ostatnie dwie koleje ONCF odebrały w lipcu 1976 roku (łącznie było ich 23 sztuki). Pomimo dużego zapotrzebowania na ciężkie lokomotywy ze strony kolei marokańskich kontakty handlowe zostały przerwane. Zapewne było to wynikiem innego zamówienia: w 1976 roku do Maroka trafiło kilkadziesiąt japońskich lokomotyw wyprodukowanych przez firmę Mitsubishi lub Hitachi [źródła podają różne dane] (moc 3000 kW, Vmax 100 km/h), które posiadały co najważniejsze hamulec ED i miały... prostszą konstrukcję!

Kilka zmian w 201Eg w stosunku do 201E (m.in.):
- montaż nowego zgarniacza czołowego,
- montaż pantografów połówkowych Faiveley,
- montaż sprężarek Westinghouse,
- montaż zbiorników piasku na wózkach,
- zmiana układu wentylacji (inny układ żaluzji po bokach i jednostronny montaż na dachu kominków wentylacyjnych oporów),
- dostosowanie skrajni dachu do przepisów ONCF,
- stanowisko maszynisty po stronie lewej...

W trakcie eksploatacji zniknęły na kilku maszynach okna narożnikowe w kabinach (na pewno zlikwidowano je na maszynach: E1002, 1003, 1004, 1006, 1008, 1012, 1016, 1018, 1019 i 1021; poza tym na E1018 i E1021 w kanciaste reflektory włożono zwykłe reflektory). Z biegiem czasu E1000 zaczęły także prowadzić składy pasażerskie.

No i na koniec: do PL w latach 2004-2012 trafiły z ONCF maszyny E1002, 1003, 1006, 1007, 1008, 1012, 1013, 1015, 1016, 1018, 1019, 1021, 1022 i 1023 (mam wątpliwości przy E1004 i 1005).   
 
Źródła:
- materiały własne (notatki, ilostany),
- "EP23 i inne odmiany lokomotyw 201E", P.Terczyński; Świat kolei 1/2007, EMI-PRESS Łódź,
- "Atlas lokomotyw elektrycznych", P.Terczyński; KOLPRESS Poznań 2017,
- www.ilostan.forumkolejowe.pl


44
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 05 Lutego 2023, 13:45:01 »
Export SM42 do Maroka na pewno miał jakieś komplikacje przy przekazaniach lokomotyw, bo co najmniej jedna była odrzucona i trafiła do polskiego przemysłu (KGHM), gdzie przez pewien czas miała stanowisko maszynisty po stronie lewej.

Odnośnie Libanu to trafiły tam "SP45" (301Db ze zmianami) oznaczone jako 301Dc-225L do 227L zmienione później na 1201-1203. Temat stanowiska maszynisty: w monografii Kolpress'u nie ma wzmianek o jakichkolwiek zmianach w kabinach.

I jeszcze jedna ciekawostka: 301Dc miały nr fabryczne HCP 301, 302, 303/1977, co w liście fabrycznej HCP stawia je pomiędzy SU46-032 (HCP 300/1977), a SU46-033 (HCP 304/1977).

45
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 04 Lutego 2023, 22:52:12 »
Bardzo ciekawe malowania, dziękuję.
Poniżej jest jeszcze jedna ciekawostka: fabryczne zdjęcie E1000 z Pafawagu. Widać, że maszyna różni się nieco na tym zdjęciu od wcześniej załączonych. Tematem E1000 zajmę się dogłębniej nieco później... Dodam tylko, że jedną z wielu cech odróżniających E1000 od ET22 było np. stanowisko maszynisty po stronie lewej.

46
A może warto zapytać w ZNTKiM w Gdańsku? Teraz to największa z pozostałych obecnie spółek, która naprawia EU/EP07. Tego typu zakłady zawsze miały całą masę klamotów, których nie montowali już na lokomotywy.

47
Bieżące kolejowe / Odp: Pociagi o specjalnym przeznaczeniu/CC 40108
« dnia: 02 Lutego 2023, 22:15:58 »
Lokomotywa była bardzo energożerna, a przy niżej wspomnianym napięciu mógłby być dość marny efekt. Tyle mogę powiedzieć, bo źródła nic więcej nie mówią o szczegółach.

4. 04.04.1973 jazdy luzem i z dwoma wagonami na odcinku Żmigród - Skokowa przy niestabilnym napięciu w sieci 2600-3200V, co mogło się okazać kluczowe w późniejszych testach,

BTW, widziałem gdzieś zdjęcie marnej jakości, gdzie CC 40108 była spięta z EP23-001. Może ten pomarańczowy Byk prowadził jeden z pociągów specjalnych, o których pisałem wcześniej...?

48
Bieżące kolejowe / Odp: Pociagi o specjalnym przeznaczeniu/CC 40108
« dnia: 16 Stycznia 2022, 12:27:06 »
W tamtych latach testowano duże prędkości, ale od testów do "szybkich jazd" nawet rządowych daleka droga:
1. EU05-29 na odcinku Konin - Spławie poleciała 174 km/h i na tym się skończyło (to były badania m.in. pod przebudowę EU05 na EP05),
2. CC40108 (SNCF) przy testach z dużymi prędkościami połamała pantografy (zresztą niewiele wiadomo o pobycie "Nez casses" w PL).

Dodać należy, że w tamtych czasach jeśli chodzi o pociągi specjalnego znaczenia znacznie ważniejsze były transporty wojskowe w relacjach NRD-PRL-ZSRR i PRL-ZSRR.

I to by było tyle w temacie.

Aktualizacja 01.02.2023.

Minęło trochę czasu, w trakcie którego szukałem informacji o pobycie francuskiej lokomotywy w PL. Poniżej przedstawiam ciekawe fakty:
- do testów na sieci PKP wybrano lokomotywę czterosystemową o nr bocznym CC 40108,
- do PL maszyna dojechała w składzie pociągu specjalnego w dniu 31.03.1973, gdzie granicę przekroczyła na przejściu granicznym Forst/Zasieki; później przez Żagań i Leszno skład pojechał do Warszawy, gdzie lokomotywę odstawiono w szopie na Olszynce Grochowskiej,
- testy:
1. 01.04.1973 pierwsze uruchomienie maszyny pod siecią 3kV,
2. 02.04.1973 pierwsze jazdy na trasie Rembertów - Miłosna z Vmax 100 km/h,
3. 03.04.1973 oficjalna prezentacja lokomotywy na terenie COBiRTK w Warszawie (obecnie CNTK) dla przedstawicieli partii i osób związanych z branżą kolejową,
4. 04.04.1973 jazdy luzem i z dwoma wagonami na odcinku Żmigród - Skokowa przy niestabilnym napięciu w sieci 2600-3200V, co mogło się okazać kluczowe w późniejszych testach,
5. 05.04.1973 próby z 6 wagonami i prędkościami do 160 km/h, po których po odpięciu jednego wagonu rozpoczęto dalsze testy z V=120/140/160 i docelowo 180 km/h,
- ten ostatni test okazał się kluczowy, gdyż polscy inżynierowie nalegali, aby dla ułatwienia osiągnięcia Vmax 180 km/h podnieść drugi pantograf, gdzie obsługa francuska kategorycznie się sprzeciwiała - ostatecznie polskie zdanie przeważyło i lokomotywa poleciała na testach 180 km/h na dwóch pantografach,
- niestety tuż przed końcem testu sieć trakcyjna zaczęła falować, co doprowadziło do złamania pantografu nr 3 i zerwania pantografu nr 2,
6. 09.04.1973 wznowiono testy po naprawie pantografów, aby sprawdzić ich poprawność działania - jazdy odbyły się z prędkościami 120 i 160 km/h; ostatecznie tego dnia przeprowadzono 22 jazdy testowe z V 40, 125 i 160 km/h,
7. 10.04.1973 kolejne 26 jazd z prędkościami 125 i 160 km/h,
8. 11.04.1973 kolejne 13 jazd z prędkością 120 km/h,
9. 12.04.1973 kolejne 13 jazd z prędkością 140 km/h, ale głównie na łukach - te testy były ostatnimi i po sformowaniu składu pociągu specjalnego CC 40108 wróciła do Warszawy,
10. 13.04.1973 lokomotywa brała udział w wystawie na terenie COBiRTK dla przedstawicieli ministerstwa komunikacji,
11. 14.04.1973 wyjazd składu specjalnego z Warszawy przez Poznań, Leszno, Żagań, Tuplice, Zasieki do Forstu i dalej przez Niemcy do Francji.

Ostatecznie maszyna przejechała na testach niecałe 1000 km i uznano je za pomyślne. Inżynierowie byli usatysfakcjonowani. Strona francuska odniosła wrażenie, że polscy decydenci przychylnie byli nastawieni i że Polska zamówi w Alsthom elektrowozy serii CC 6500 (oryginalnie zasilane napięciem 1500V), bo to właściwie było celem wizyty CC 40108 w PL. Dlaczego do PL przyjechała zatem CC 40108, a nie przedstawiciel serii CC 6500? CC 40100 była jedyną serią, która była zasilana napięciem 3000V, a poza tym została zbudowana wg podobnej koncepcji do CC 6500 przede wszystkim jeśli chodzi o wózki napędowe, które były trzyosiowe z jednym dużym silnikiem trakcyjnym. Jak wiemy, ani CC 6500, ani CC 40100 nie zostały zamówione.

No i na koniec: CC 40108 weszła na stan SNCF w dniu 26.07.1969, a skreślono ją 03.06.1996. Maszyna przejechała przez ten czas ponad 6 600 000 km.

Poniżej na fotkach:
1. CC 40108 we Francji,
2. CC 40108 z wagonem pomiarowym i uszkodzonym pantografem, szlak Żmigród - Skokowa, 05.04.1973,
3. jako ciekawostka niezwiązana z przedmiotowym tekstem: CC 40106 po wypadku w Belgii 26.09.1969,
4. schemat malowania.

Źródła:
- materiały własne,
- "Elektrowozy serii CC 40100 SNCF i serii 18 SNCB/NMBS (1)" R.Rusak, Świat kolei 10/2017, EMI-PRESS 2017.



49
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 25 Stycznia 2023, 19:10:45 »
Wracając jeszcze do ET41-100 warto zaznaczyć, że był to pierwszy ryflowany "Jamnik", przy czym numery 101 - 111 nadal były "gładkie". Na dobre ryfle weszły od numeru bocznego 112.

50
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 24 Stycznia 2023, 20:07:19 »
Czy były jeszcze inne lokomotywy w takich barwach?
Może nie były to identyczne barwy, ale z pewnością wzornictwo wyszło z jednego biura projektowego. Mam tutaj na myśli maszyny typu 201Eg (PaFaWag), które były eksportowane do Maroka na koleje ONCF jako seria E1000. Użyte barwy są podobne, a wzór na czole na pewno posłużył później do "ozdobienia" ET41-100 w 1980 roku.

51
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 24 Stycznia 2023, 16:38:52 »
W moim avatarze jest SP47-001, ale podrzucam znane w necie zdjęcie jako załącznik. Lokomotywa poprowadziła pociąg specjalny wiozący z Poznania do Warszawy delegatów na VII Zjazd PZPR (08.12.1975), a dla celów propagandowych została pomalowana w atrakcyjny, nietypowy dla polskich kolei sposób (w tonacji kremowo-brązowej). Barwy zielone na styl SU46 otrzymała około 1977 roku.

52
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 24 Stycznia 2023, 15:41:01 »
Lokomotywę przygotowano na VIII zjazd PZPR w Warszawie w 1980 roku i "100-tka" w "reprezentacyjnych" barwach zwanych "rządowymi" miała bodaj dwa razy prowadzić extra skład z delegatami partyjnymi do Warszawy (chyba ze Śląska). Zjazd odbywał się w dniach 11-15.02.1980. PZPR się dziś źle kojarzy, a sam rok 1980 w historii PL był bardzo burzliwy.

A propos modelu PIKO w skali HO: modele ET41-100 powstawały na zamówienie i przerabiał je z fabrycznych PIKO jeden ze znanych modelarzy (zmiana malowania, nowe reflektory lusterkowe, firanki w kabinie, zielone pulpity, sterowanie cyfrowe, białe bandaże na kołach...). W sumie tych modeli jest trochę, ale raczej nie ma dwóch takich samych - różnią się detalami względem siebie i czasem względem oryginału (oprawy żaluzji, przydział macierzysty itd.).

53
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 23 Stycznia 2023, 15:00:02 »
Stary wątek z 2004 roku został dawno temu zamknięty dlatego założyłem nowy. Chciałbym się odnieść do fragmentu postu jak poniżej Kolegi Dudusia, bo temat jest ciekawy:

"(...) Jakiś czas później kiedy ,,era" E. Gierka legla w gruzach doszła mnie wiadomość że ET41-100 została przemalowana na zielono. Zastanawiam sie tylko kiedy i gdzie zrobiono te foty w tzw ,,barwach narodowych" które dziś stanowią tekstury do ET41-100 w symku ? Czyżby były aż tak archiwalne ?(...)"

Maszynę przemalowano na zielono podczas rewizji w 1984 w ZNTK Oleśnica. W necie jest co najmniej kilka zdjęć "100-tki" w różnych miejscach i są to zarówno fotki B&W jak i kolorowe. Zakładam, że wykonano je zarówno w HCP (taki był zwyczaj), ale również m.in. w Gliwicach i Poznaniu Głównym. Trochę szkoda, że podczas P5+M w 2019 w Ostrowie Wlkp. nie przywrócono jej takiego malowania, ale z drugiej strony komuś mogło się źle kojarzyć. Dla mnie wielka szkoda, bo na pewno fotki trafiły by na tekstury do MaSzyny.

Ostatnie dodane zdjęcie jest wykonane w Poznaniu Głównym 10.02.1980 roku.

54
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 21 Stycznia 2023, 11:32:31 »
Zapomnieliście o czynniku ludzkim. Dziś mamy czujniki etc, ale kiedyś nie było tak wesoło. Nie mam akurat tutaj na myśli sieci PKP, ale sąsiednie zarządy, gdzie znam przypadek pomyłki maszynisty na słowackiej lokomotywie serii 350, gdzie pod siecią 25 kV chciał się uruchomić jak pod 3 kV.

55
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 19 Stycznia 2023, 19:49:59 »
W E4MSU zastosowano ogromny transformator. Do tego system najpierw podnosił patyk 15kV, mierzył napięcie i decydował automatycznie czy przełączyć się na patyk 3kV.
Na zdjęciu uchwyciłem moment uruchamiania się "Gryfa". Pantograf 15/25 kV (zewnętrzny) i 3 kV w górze...

56
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 18 Stycznia 2023, 15:30:02 »
Nowa lokomotywa z Pesy oznaczona 111DE ma natomiast tylko jeden pantograf nad jedną z kabin. Wynika to z zamontowania w drugiej części pojazdu sporego silnika spalinowego (Pesa deklaruje motor o mocy 1800 kW).

57
Screeny / Odp: Wasze filmy z symkiem w roli głównej
« dnia: 27 Listopada 2022, 11:10:32 »
Niech ten trailer zostanie w wątku "MaSzyna Trailer?" https://eu07.pl/forum/index.php/topic,28127.msg562274.html#msg562274.

58
Bocznica / Odp: Товарищ Гагарин V2
« dnia: 13 Listopada 2022, 16:38:55 »
Przy robieniu tej kabiny, było omawiane i wyszło na to że lampki nie działały na niektórych lokomotywach, działał tylko Buczek
Dlatego rozumiem @jakisrandomowynoob, bo ja sam jeżdżę tylko M62-1145, bo inne maszyny tylko z buczkiem są mocno niekomfortowe do prowadzenia bez "lampek"...


//Post raportowany - "post pod postem". Zintegrowałem 2 posty w jeden. Ten idzie na bocznicę. Robo.

59
ATSD (A tak swoją drogą), np. w RJ 1990-1992 pociągi były oznaczane prościej:

1. EE: Ex z lokomotywą elektryczną,
2. ESE: Ex z lokomotywą elektryczną i Vmax co najmniej 140 km/h,
3. PE/PS: POSP. z lokomotywą elektryczną/spalinową,
4. DE/DS: DALEKOBIEŻNE przyspieszone (powyżej 200 km) z lokomotywą elektryczną/spalinową,
5. M/ME/MS/MJ: OSOBOWE z lokomotywą parową/elektryczną/spalinową/ezt,
6. SDE/SDS: składy do/z ZNTK,
7. SDŁE: składy pocztowe... itd.

Z biegiem lat symbole się zmieniały choćby wtedy, gdy pojawiła się kategoria IC i EC.

60
Mam pytania odnoszące do Ir-11:
1) jakie mają skróty pociągów ekspresowych międzynarodowych, które nie są EuroExpress oraz EuroNight?
2) co oznacza skrót EXE, który nie ma w Ir-11, ale jest w scenerii Wrzosy?
Odpowiedź w załączniku (w Ir-11 z 2015 jest skrót EXE). Zadajesz coraz to bardziej irytujące pytania...

Strony: 1 [2] 3 4 ... 9