Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 9
1
Pomoc doraźna / Odp: Towary same hamują
« dnia: 20 Kwietnia 2025, 14:39:15 »
Jeszcze takie oczywiste pytania ale:
- Jak długo trzymasz pozycję . podczas luzowania składu?
- Czy włączyłeś sprężarkę?

2
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 06 Kwietnia 2025, 13:41:03 »
Dawno nie było cabview 😀 Zapraszam na ponad 2h materiał z Zielonej Góry do Wrocławia - idealny do popołudniowej kawy ☕ "BORNIT" 76500 to dosyć specyficzny pociąg, ponieważ jedziemy od Zielonej Góry Głównej jako pociąg przyspieszony, potem od Głogowa jako osobowy, który zatrzymuje się do Legnicy na każdej stacji, następnie od Legnicy z powrotem lekko przyspieszony... Pociąg od Legnicy powinien jechać 160km/h, natomiast ze względu na prace przy systemie ETCS na odcinku Wrocław Gł. - Zgorzelec, mamy obowiązek jeździć według wskazać sygnalizatorów. Brak pomocnika spowodował, że musiałem kontynuować jazdę z prędkością 130km/h.


3
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 30 Marca 2025, 14:18:14 »
SP42-007 z pociągiem osobowym nr.99172 do Kostrzyna opuszcza Pyrzyce.

Sceneria: Zachodnia Polska (niedostępna publicznie jeszcze) WIP

Dla zainteresowanych w skład sceneri będą wchodzić linie 419 oraz 423
Główny autor sceneri: @DjSon231

4
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - swego rodzaju dalszy rozwój
« dnia: 24 Marca 2025, 18:32:58 »
SP42 to ma co najwyżej kocioł grzewczy ;)

5
Trasy / Odp: Sceneria quark.
« dnia: 15 Marca 2025, 13:19:13 »
Drawinowo od rana i do wieczora działają dobrze. Dziwię się czemu to nie zostało jeszcze wydane. Mogły by spokojnie zastąpić stara wersję drawinowa.

6
Trasy / Odp: Sceneria quark.
« dnia: 14 Marca 2025, 18:36:26 »
Witam. Postanowilem sobie po latach przejechac sie po starej scenerii quark i natknalem sie na problem. Wiem ze w ta sceneriua kiedys zajmowal sie @RA. Otoz nie jest juz przejezdna. Wjazd do Koniewic blokuje kibel przez co pospieszny konczy swoja sluzbe na laczniku pod S1 zaraz za kopalnia. Wiem ze to sceneria historyczna ale czy jest jakies rozwizanie tego problemu?
Błąd w działaniu wynikał z tego, że ktoś dodając moje poprawki do paczki całościowej nie uwzględnił zmian w pliku tarczy zaporowej, w której zapisane były dalsze komendy dla składów. Brak dodania tej zmiany do paczki spowodował, że oczekująca komenda była nadpisywana sygnałem S1 i się nie wykonywała.

Możliwych rozwiązań jest kilka:
1. Dodać do paczki tarczę zaporową w stanie zaproponowanym przeze mnie, w której oczekująca komenda nie będzie blokowana.
2. Przerobić sterowanie tak, aby nie używać komend zapisanych do tarczy zaporowej.
3. Dodać do paczki moją późniejszą poprawkę.

Jesli poprawa bledow na tej scenerii to strata czasu to postuluje o jej usuniecie z paczki. Podobnie pierwsza wersja drawinowa tez nie jest w pelni przejezdna i w niej tez maczal swe palce @Ra.
Też postuluję usunięcie scenerii, skoro nikt nie jest w stanie dopilnować wgrania zmian do paczki i przetestowania poprawności. Oraz uprzejmie proszę się ode mnie odpieprzyć i nie powtarzać w kółko, że wszystko źle działa, bo ja maczałem w tym palce. O ile dobrze pamiętam, moje modyfikacje Drawinowa od 2018 roku nie trafiały już do paczki całościowej, a ja nie mogę odpowiadać za to, że ktoś coś zmienia i nie testuje potem.

7
Bieżące kolejowe / Odp:  Co dalej z seria EP09?
« dnia: 20 Lutego 2025, 10:30:24 »
Jedyny sens w przerabianiu EP09 przez prywaciarzy na ET09 pod względem trakcyjnym to byłoby wykorzystanie ich do szybkich pociągów (np. kontenerowych) z prędkościami rzędu 100-120 km/h z rzadkimi rozruchami. Jak dobrze pamiętam: EU07 przy prądzie rozruchu 470A dostarcza 210 kN siły na kołach, a EP09 przy 650A dostarcza jedynie 160 kN. Pozycję szeregową na EU07 zamyka się koło 25 km/h, a na EP09 - około 40-45 km/h. W związku z tym przekładnię trzeba by zmienić dosyć znacznie, żeby uzyskać jakkolwiek używalne parametry w ruchu towarowym. Nawet jak się osiągnie podobne siły pociągowe, to będą one wymagać większych prądów na silnikach trakcyjnych, co przekłada się na większe zużycie energii w fazie rozruchu.

8
Kiedy ten składzik widziałeś i może wiesz, gdzie jechał? To są loki z szopy na Odolanach, która poszła/idzie do likwidacji.

Skład pofocony 22.01.25 około godziny 10:40, w załączeniu foto kartki mówiącej o przeznaczeniu składu. Kartka wisiała w kabinie SM30.

9
Nic nowego, że dla PKP (mowa tu o wszystkich podmiotach) historyczny tabor oznacza stary szmelc, który zajmuje miejsce, sprawia kłopot i najlepiej to zezłomować.

10
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 05 Lutego 2025, 19:20:46 »
To się wypowiem. Jako osoba zajmująca się naprawa, uruchomieniem i testami tych lokomotyw wiem że dużo przypadków awarii to nieudolność maszynioków.

Jak łatwo pisze się takie rzeczy, samemu nie dowożąc. Naprawy EP09 wykonywane są nienależycie, niestarannie i byle jak, byle pojechało. Potem mija 10-15 godzin od P1 i kończą się szczotki, walą różnicowe i pali się dioda, a na pulpicie kontrolki robią dyskotekę. Tym samym kilkadziesiąt km od warsztatu lok po wykonanej naprawie odmawia pracy i jest koniec jazdy. Potem okazuje się, że po wymianie spalonego PHJ warsztat nie zajrzał głębiej i nie dotarł do popalonych wiązek kabli robiących zwarcia.
Innym razem ktoś przejeżdża wybiegiem pod izolatorem i gasną mu reflektory.
Ktoś inny po zaniku napięcia załącza WS, załącza szynę zbiorczą i zapalają się wszystkie lampki na pulpicie i traci sterowanie.
I tak dalej, i tak dalej. Wszystko wina maszynisty oczywiście, nieudolna obsługa.
Te lokomotywy nie nadają się do tak intensywnej eksploatacji, do jakiej próbuje je zatrudnić w obecnych czasach przewoźnik. Częste rozruchy i hamowania, jazda po liniach Vmax=100 i mniej, zatrudnianie do obsługi składów 10+ wagonów powoduje, że wszelkie niedoskonałości dają o sobie znać z nawiązką. Jakiekolwiek próby modernizacji, włącznie z wymianą sterowania na impulsowe jest całkowitą stratą pieniędzy i cennego czasu. Nie mówiąc już o bezpieczeństwie, bo pojazd ten jest jeżdżącą pułapką śmierci dla drużyny trakcyjnej, tak samo jak wszelkie EN57, EX07, 08 i inne.

11
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 02 Lutego 2025, 20:10:05 »
To się wypowiem. Jako osoba zajmująca się naprawa, uruchomieniem i testami tych lokomotyw wiem że dużo przypadków awarii to nieudolność maszynioków.

12
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 20:57:45 »
Powiem tak, jako osoba mająca styczność z serią EP09 - ich czas szczęśliwie dobiega końca. Niestety, ale większość tych lokomotyw to są faktycznie ledwo trzymające się "gruzy" w dodatku praktycznie każdy pojazd różni się czymś od innego, czasami są to nieistotne rzeczy a niekiedy takie zmiany, że nawet schematy nie pomagają. Na przestrzeni lat przeglądy tych lokomotyw wykonywały różne podmioty i to też sprawiło ich dodatkowe zróżnicowanie i dodatkowe problemy związane z utrzymaniem. O wadach tej lokomotywy można się rozpisywać w zasadzie w nieskończoność co nie znaczy, że nie zawsze było źle. Miłe wspomnienia również pozostaną.

Kiedyś gdzieś czytałem, że były plany na modernizacje typu EU07A czyli z wsadzeniem nowych bebechów. Porzucili ten pomysł?

Żadne konkretne informacje na ten temat nie padły, a w każdym razie ja ich nigdzie nie znalazłem / nie słyszałem.

13
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 19:11:13 »
Od ponad 5 lat mam prawdziwą przyjemność (i piszę to bez ani grama sarkazmu) pracować w PKP IC i jak sięgam swoją pamięcią, to każdy przypadek niesprawnego środka trakcyjnego który mnie spotkał to była lokomotywa EP09. Szczytem była sytuacja, w której mój pociąg (prowadzony EP09) przejmował pasażerów z innego pociągu gdzie zdefektowała EP09, po czym ujechawszy 50 kilometrów "moja" EP09 również odmówiła posłuszeństwa. Dwa defekty jednego dnia.

Sentymenty na bok. Pociągi muszą jeździć punktualnie, w pełni wykorzystywać parametry linii i ciągnąć pociągi po 12-14 wagonów z prędkością 160 km/h bez ryzyka, że lokomotywa się rozkraczy po drodze i 1000+ podróżnych w pociągu będzie czekać w lesie 2-3 godziny na ratunek. Przewoźnik już od poprzedniego roku wszystkie pociągi jadące z Warszawy nad morze uruchamia lokomotywami serii EU160 / EU200 i Vectronami (co jest do potwierdzenia m.in. w ogólnodostępnych źródłach typu Vagonweb czy Bocznica.eu), co pozwala na zminimalizowanie ryzyka defektu wysłużonych lokomotyw i wykorzystanie w pełni parametrów linii (w tym jazdę pod nadzorem urządzeń ERTMS co znacząco zwiększa bezpieczeństwo).

Wraz z ostatnią EP09 odstawioną w krzaki przeleję sowitą darowiznę na Fundację Grupy PKP i strzelę korkiem bezalkoholowego szampana na Dworcu Centralnym.

14
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 19:00:03 »
Trzeba też wziąć pod uwagę dzisiejsze procedury gwarancyjne: gdy padnie Gryf z powodu uszkodzenia silnika trakcyjnego, transformatora, czy wjedzie w stado dzików to będzie odstawiony na jakiś czas (tak było z EU44) i NEWAG będzie pilnował tego i szukał przyczyn, aby uznać/nie uznać gwarancji (w sytuacjach losowych/wypadkowych może się okazać, że nie mają części lub naprawa się przedłuży). Tak, takie sprawy zatrzymują w dzisiejszych czasach pracę lokomotyw...

Tu się bardzo zgodzę, mam styczność z Newagiem i na siłę szukają wymówek by nie uznawać usterek które są ewidentnie po stronie gwaranta, zawsze zwalanie winy na utrzymanie bądź złą eksploatację, już nie wspominając, że większość to usterki których nie ma prawa mieć lokomotywa która dopiero kilka miesięcy temu opuściła fabrykę. Kwestia części też jest znacząca, wiele z podzespołów ma czas oczekiwania x miesięcy, tygodni a nawet lat. Przykładowo, lokomotywa E6ACT uziemiona na półtora roku w oczekiwaniu na naprawę bądź dostarczenie nowej szafy falownika ;)

15
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 18:35:43 »
Moje przypuszczenia są takie, że Seville Rail Rent poszedł z motyką na słońce z belgijkami i prędzej pójdą na złom niż kiedykolwiek choć jedna trafi do ruchu. No ale inny zakład naprawiał ET40-31 przez 7 lat, więc nigdy nie wiadomo.

16
Na warsztacie / Odp: D29-97/98/99/94/117 - Zakopianka
« dnia: 01 Stycznia 2025, 14:26:33 »
RSF, oraz pełen teren posiada JAN21, także spokojnie, nic nie przepadło, tylko czeka na lepsze czasy. Te, z tego co widzę natomiast nadchodzą. Ja ze swojej strony jestem skora dokończyć sieciowanie jak się faktycznie zacznie solidnie rozwijać dekorowanie, oraz dalej ogarniać rozwój od strony rainsteda (poprawki poziomowania, dokładanie wskaźników i trzymanie porządku).

17
Na warsztacie / Odp: L61+144_osobowy_nowy_tabor
« dnia: 28 Grudnia 2024, 14:08:12 »
@Jaco tak kociołek był ostatnio w Krapkowicach (jestem z okolic) po węglarkę Es, niesamowicie to wyglądało,wielu moich znajomych było sfotografować ten dość ciekawy skład📸!

18
Na warsztacie / Odp: eu160
« dnia: 23 Grudnia 2024, 16:09:48 »
Stan prac na dzień 23.12.2024r.

Model lokomotywy wzbogacił się o szczegółowy dach z pełnym okablowaniem oraz pantografami.
Podziękowania dla x_Zielu za pomoc w pozyskaniu materiałów, dzięki którym mamy dzisiaj efekt widoczny na screenach.
Mamy w planach podzielić się finalnym modelem lokomotywy EU160 z developerami symulatora MaSzyna, dzięki czemu ujrzycie tę lokomotywę jako oficjalny dodatek, powstały przy współpracy z zespołem TPMS19/22.

Kolejne aktualizacje prac przewidywane są na rok 2025.


19
Tabor kolejowy / EN57AKM w Kolejach Mazowieckich
« dnia: 19 Listopada 2024, 22:14:20 »
Spis wszystkich EN57AKM które znajdują się w Kolejach Mazowieckich, pod względem wyposażenia i wyświetlaczy.

Newag 2009 (4): 1568, 1572, 1582, 1584
- Klima JMN-40, wyświetlacze R&G, drzwi klasyczne, pantografy nożycowe. Obecnie wszystkie jednostki tej serii są na wypożyczeniu do KŚ.
ZNTK MM 2009/2010 (6): 1564, 1569, 1573, 1577, 1585, 1586
- Klima szeroka, wyświetlacze R&G, drzwi klasyczne, pantografy nożycowe. Charakterystycznym elementem są lampki nad drzwiami wewnątrz składu (stąd pseudonim "lampki") oraz podwójne obudowane klimatyzatory części pasażerskiej na każdym z członów.
Newag 2010 (5): 1578, 1581, 1587, 1588, 1589
- Klima szeroka, wyświetlacze R&G, drzwi klasyczne, pantografy połówkowe. Jedyne jednostki KM które mają wyświetlacze R&G i numer linii zawsze wyświetlany po lewej stronie. Charakterystyczną cechą są wyświetlacze boczne zamontowane na członie s w inny sposób niż na członach rozrządczych.
Newag 2010/2011 (18): 1295, 1299, 1559, 1560, 1565, 1571, 1591, 1592, 1593, 1594, 1629, 1630, 1631, 1633, 1642, 1643, 1655, 1700
- Klima szeroka, wyświetlacze MacroSystem, drzwi klasyczne, pantografy połówkowe. Oryginalnie wyświetlacze czołowe miały niską rozdzielczość, jednak po 1P4/2 niektóre egzemplarze dostały nieco nowszą wersję, znaną choćby z klasycznych EN57 w Polregio. Obecnie ze starym sterownikiem zostały 1559, 1560, 1565, 1571, 1593, 1594, 1630, 1642. Co ciekawe, EN57AKM-1299 jako jedyny posiada stary sterownik ale nowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, przez co tekst jest nieco mniejszy.
ZNTK MM 2013 "Ex Chopper/KM" (5): 1486, 1561, 1562, 1566, 1567
- Klima JMN-40, wyświetlacze R&G, drzwi klasyczne, pantografy nożycowe. EN57AKM-1561 jako jedyny posiada szeroką klimatyzację.
Newag/ZNTK MM 2013/2014 "Chinka" (34): 1590, 1596, 1597, 1598, 1599, 1601, 1604, 1605, 1606, 1607, 1609, 1611, 1613, 1614, 1616, 1619, 1620, 1621, 1622, 1623, 1624, 1626, 1627, 1634, 1636, 1637, 1639, 1640, 1641, 1646, 1660, 1682, 1713, 1761
- Klima zabudowana, wyświetlacze MacroSystem, drzwi odskokowo-przesuwne, pantografy połówkowe. Charakterystyczne jednostki z pomalowanymi wnękami reflektorów na czarno i szerokimi czarnymi marginesami w wyświetlaczach bocznych. Co ciekawe, 1597, 1601, 1616, 1634, 1636, 1713 i 1761 zostały zmodernizowane w Mińsku, a nie w Newagu. Mimo to nie różnią się znacznie. Oryginalnie miały bardzo stare sterowniki, które wymieniano przy pierwszej P4. Egzemplarze o numerach 1634, 1637 i 1713 jako jedyne dostały nieco starsze sterowniki (znane z EN57 w Polregio).

20
Tabor kolejowy / Odp: EP09 ED
« dnia: 03 Listopada 2024, 16:35:18 »
@borys_q, instrukcję lokomotywy wyślę PW.

21
Na warsztacie / Odp: Jastarnia
« dnia: 13 Października 2024, 15:34:10 »
Można powiedzieć że trasa na Hel już się robi. Inne stacyje też przewidujesz zrobić?

22
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 12 Października 2024, 15:36:39 »
SP45-032 z osobowym do Łupków.

23
Może trochę szerzej napiszę o składach i relacjach.
No maszyny sobie jeździły, tam gdzie była sieć 3 kV i gdzie chciał zarząd PKP :) Obciążenia były stosunkowo nieduże jak na dzisiejsze praktyki. Normy były wyliczane dość asekuracyjnie i zachowawczo. Ktoś podawał info, że jeździły w trakcji wielokrotnej z dwoma Bipami z Katowic do Żywca. Sieć trakcyjną do Zwardonia pociągnięto w drugiej połowie lat 80-tych i z tymi samymi składami aż do samego Zwardonia jeździła już tylko jedna EU07 (2xpoczwórna Bipa). Po otwarciu granicy ze Słowacją - po rozpadzie Czechosłowacji - zabieraliśmy tam maksymalnie 1100 brt na ET41. Pod koniec przez ostatnie lata tamtejszego ruchu towarowego zwiększono brutto na "łamańca" do 1300 ton. Na warsztacie w Czechowicach pracuje jeszcze jedna osoba, która zaczynała karierę po szkole kolejowej jako pomocnik na EU04. Kolega zrezygnował z jazdy po rozpoczęciu nauki w TK wieczorowym. W przyszłym roku przechodzi na zasłużoną emeryturę (wiek 65 lat). No taka kolej rzeczy. Odchodzą ludzie związani z tym narzędziem pracy (przyrządem do jeżdżenia) i nie ma komu się tym zająć. Największych przewoźników nie stać na utrzymywanie historycznego balastu. Muzea z wpływów z biletów też tego nie udźwigną. Kilku naszych żyjących maszynistów EU04 wciąż spotyka się na zajęciach koła emerytów, no i przy okazji święta kolejarza, czy ostatnich pożegnań koleżanek/kolegów.

24
Ostatnio na FB w grupie "Archeologia Kolejowa (Railway Archeology)" ukazały się kolorowe zdjęcia kabiny EU04 jak jeszcze kompletna była. :)
Dałem tam też czarno-białe, z oryginalnymi lampkami i innymi przyrządami z czasów jej świetności tzn. drugiej połowy lat 60-tych. Za sterem mój "majster" śp. Andrzej Rataj z którym jeździłem na ET21-493, a na końcu ET22-415. Andrzej na przełomie 1996/97 odszedł na emeryturę, a w 2017 odszedł do Pana. Jego wnuczka zrobiła u nas parę lat temu kurs na rewidenta taboru :) https://eu07.pl/userfiles/21231/EU04%20Andrzej%20Rataj.jpg

25
Pierwsze słyszę :-). Nie, nie był inspirowany żadnym wydawnictwem. Ostatnio temat EU04 popularny na Facebooku jest. Pewnie za sprawą Stalowych Szlaków? 

26
Na warsztacie / Odp: Wrzosy - ČD69022
« dnia: 01 Października 2024, 14:47:59 »
Taki:

27
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 24.06 problemy.
« dnia: 05 Lipca 2024, 12:49:08 »
Ja proponuję całkowicie usunąć jednak te animowane ludziki i zaczekać do czasu, aż exe pozwoli na animacje, które nie wykorzystują systemu eventów.

28
Kawup wrócił z mlekiem


Na warsztat trafiło coś, czego w maszynie jeszcze nie było, czyli bramki semaforowe :3
W międzyczasie kończony jest most w Komańczy.

29
ekhm.. ekhm...
Halo, dzień dobry wieczór Witam Serdecznie.

Wielki powrót legendarnej Linii 61! Zmiany względem ostatniej wersji?
-Przeryta struktura katalogowa na wzór tej z Galicyi,
-Całkowicie nowa Częstochowa i odłączenie od "starej" linii_61,
-Wymieniona sieć na tą z Galicyi (zawarta w paczce żeby nie komplikować, nadal wymaga exe z zależności Galicyjskich (z obsługą PBR)),
-Pierwszy raz w ciągu 4 lat, na porządnie naprawione rozjazdy na Kucelince, jak scenariusze się nie posypały (a jest to całkiem możliwe) to na 35% będzie działać,
-Nowy teren w Częstochowie i więcej domków z CityGMLa (tak mam zapisane, ale możliwe, że teren był już wcześniej),
-Jakieś mniejsze lub większe zmiany, poprawki w Kielcach, nie pamiętam bo to już chyba rok jak to robiłem,
-Najpotężniejszy ze wszystkich deweloperów, bez dewelopera postanowił poprawić tabor w scenariuszach żeby nie było braków i zasadniczo tylko dzięki niemu ta paczka się pojawiła, bo takto by kisło kolejne pół roku (oddajcie mu już te range :<)
-Zobligował się również do poprawienia w przyszłości tych różowych cyborgów które straszą w tym jakże pięknym, pustynnym, świętym mieście z tramwajami,

Ogółem to wychodzi na to, że wszystko się ładuje, baza w jakimś stopniu działa, torowisko jest bardziej stabilne, sieć bardziej przypomina sieć, ale całościowo nadal jest lipa i jakoś mnie nie ciągnie do kończenia tego. Scenariuszy nie testowałem, możecie się pobawić i spróbować samemu poprawić, ewentualnie podesłać logi i czekać aż gdzieś mnie znowu natchnie do tego. Może szybciej do tego dojdzie jak zjawi się ktoś kto udekoruje na tip-top Częstochowę. W paczce jest SBT dla jednego scenariusza, można sobie to spokojnie przekopiować i zmienić nazwę coby reszta też się szybko odpalała. Z jednej strony szkoda żeby to kisło (w samym Rainstedzie na liczniku jest ponad 450rbh i pewno drugie tyle przy terenie) szczególnie, że najgorsze (drogi, sieć) jest zrobione. Z drugiej strony ciężko mi przy tym cokolwiek robić po nabraniu doświadczenia przy innych projektach i teraz przynajmniej teren, na pewnym odcinku, wypadało by zrobić od nowa. Podzielcie się swoją opinią na ten temat.

A no i ten, gdzieś w międzyczasie zrobiłem dedykowane semafory (wiszące karzełki dwurzędowe, sześciokomorowe) na Częstochowę Osobową, ale przy przenosinach na nową paczkę gdzieś je wsysnęło, jak znajdę to podrzucę.

https://eu07.pl/userfiles/21553/L61.rar

30
Wydział zamówień / Odp: "Podwozie" EW55
« dnia: 16 Czerwca 2024, 09:05:28 »
Jest książka o EW55 i EN57 WKiŁ Ale nie wiem, co tam dokładnie jest. Może coś wypatrzysz na filmikach.

Strony: [1] 2 3 ... 9