Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 10
1
Scenerie / Odp: Projekt: LK2 — WWO - Siedlce & Grzebowilk
« dnia: 31 Października 2025, 19:41:51 »
Co do zasady scenerie nie wydane należy testować z wyłączonym łamaniem patyków i na debugu. To jeszcze nie jest stan na beztroską rozgrywkę.

2
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 25.10 - problemy
« dnia: 27 Października 2025, 23:13:47 »
Najlepiej instalować na czysto, zwłaszcza teraz, gdy zachodzą większe zmiany niż dodawanie nowych assetów.

3
Bieżące Symulatorowe / Drobne uwagi do 25.10
« dnia: 26 Października 2025, 10:35:31 »
Primo - GRATULACJE dla devów - jestem zachwycony jak szybko symulator się wgrywa, i do tego jeszcze pasek postępu pokazuje prawdziwy postęp! Ogromne ulepszenie.

Pierwsze wrażenia bardzo dobre, czyli wszystko działa, pociągi jeżdżą, nic się nie tnie, UI czytelne.

@Szczawik : Starter jest naprawdę dopracowany, że mucha nie siada! Poprosiłbym jeśli można jednak dwa ekstra drobiazgi związane z "High DPI" (ustawienia skalowania w Windows powyżej 100%).

- Ogólnie na samym początku ustawiam sobie dla startera we właściwościach skrótu: `Ustawienia DPI` / `skalowanie przez aplikację`. Bez tego ustawienia, aplikacja jest spikslowana, jakby rysowała się w rozdzielczości 2x mniejszej, a potem każdy piksel był skalowany razy 2. "Nie wpływa na pracę silnika!" ;) Po dodaniu tego ustawienia do skrótu jest idealnie, czyli aplikacja rysuje się z płynnym skalowaniem. Moje ustawienia to rozdzielczość 4k (3840x2160), skalowanie 200%. Bardzo typowy problem, występuje w ogromnej ilości apek, domyślam się że jest ustawieniem domyślnym jakiegoś liba.
- Następną zmianą związaną już z samym symulatorem jest zmiana skalowania UI, bo w 4k tekst jest niestety zbyt mały abym mógł go bez okularów odczytać. Wprowadzam następujące linie do eu07.ini:
```
ui.fontsize 20
ui.scale 2.0
```
Byłoby super, jakby to ustawienie albo znalazło się w starterze jako opcja, albo być może automatycznie wyliczało się na podstawie wybranej rozdzielczości systemu i skalowania DPI. Najlepiej, jakby było to po prostu ustawiane albo suwaczkiem, albo jako liczba do wpisania. Zbyt duże powiększenie spowoduje, że napisy nie będą się mieścić, albo będą zasłaniać za duży obszar ekranu, zbyt małe będą nieczytelne. Optymalne ustawienie zależy ostatecznie od wzroku użytkownika, jak miałem lepszy wzrok ustawiałem bardzo mały tekst i widziałem go doskonale.

Pozdrowienia dla wszystkich, zapowiada się dużo jazdy na jesień i zimę! ;)

4
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 03 Października 2025, 15:45:26 »
Na kanał wleciał ponad godzinny odcinek, w którym relacjonuję targi kolejowe Trako 2025 oraz pokazuję swój udział w mistrzostwach maszynistów w ecodrivingu. Jest to też pierwszy raz, kiedy mogłem w jednym odcinku pojawić się razem z Piotrem z MójDzieńwKaDe, gdzie razem reprezentowaliśmy Koleje Dolnośląskie w wyżej wymienionych zawodach. Zapraszam na materiał!

5
Infrastruktura kolejowa / Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« dnia: 25 Września 2025, 20:47:49 »
PKP PLK opublikowała aktualizację instrukcji Ir-1 o prowadzeniu ruchu pociągów, obowiązującą od 14 grudnia 2025 r. Zmian jest sporo, ja poniżej przedstawię wg mnie dwie najciekawsze zmiany.

1) Rozkaz pisemny
Odchodzi się od stosowania rozkazów pisemnych S,N,Nrob,O na rzecz jednego wzoru rozkazu pisemnego.
Punkty dotyczą odpowiednio:
- 21.xx - treść z rozkazu "S"
- 22.xx - treść z rozkazu "N"
- 23.xx - treść z rozkazu "O"
- 99 - odwołanie treści odpowiedniego rozkazu
- pole szare dotyczy jazdy na tor zamknięty

Rozkazy będą również anonimizowane:
V (identyfikator maszynisty) PLK życzy sobie, aby prowadzący pojazd trakcyjny wpisał nr swojej licencji
W (identyfikator nadawcy) wpisany będzie nr służbowy dyżurnego ruchu
Z - identyfikator rozkazu pisemnego wg zasad:

RD-A-B-RR
R oznacza literę stałą
D oznacza wydanie rozkazu na formularzu drukowanym,
A oznacza kolejny numer rozkazu w roku,
B – kod ewidencyjny posterunku wg. POS,
RR - rok (dwie ostatnie cyfry)





2) zmiana sposobu komunikacji Dyżurny Ruchu - Maszynista

W sytuacji komunikacji dot. bezpieczeństwa prowadzenia ruchu należy korzystać z międzynarodowego alfabetu fonetycznego, a cyfry należy mówić osobno cyfra po cyfrze.
- Dyktując rozkaz pisemny działka 21.45 należy powiedzieć: Na stacji Lubliniec na sygnalizatorze KILO sygnał zezwalający...
- Sygnał Rp-12 "Gotów do odjazdu" powinien być wypowiedziany następująco: Pociąg Jeden Trzy Jeden Pięć Zero - gotów do odjazdu - zamiast Trzynaście sto pięćdziesiąt.
- w sytuacji nadzwyczajnej należy użyć wyrażenia Mayday, Mayday, Mayday zamiast dotychczasowego Alarm, Alarm, Alarm...





Źródło: https://www.plk-sa.pl/klienci-i-kontrahenci/akty-prawne-i-przepisy/instrukcje-pkp-polskich-linii-kolejowych-sa/ruch-i-przewozy-kolejowe

6
Inne niekolejowe / Libańskie SU45
« dnia: 19 Września 2025, 16:32:00 »
Ciekawe znalezisko - nasze Fiaty pojawiły się w teledysku libańskiego przeboju!
W 1977 HCP wyprodukowało trzy lokomotywy 301Dc dla libańskich kolei CEL - fabryczne numery to 225-227 a nadane na miejscu to 1201-1203. Dwie z tychże lokomotyw (widać oznaczenie tylko jednej i jest to 1201) przypadkowo "wystąpiły" w dość absurdalnym teledysku libańskiej piosenki "Wahdi Ana" z 1980.
Choć w 2017 o eksportowych Fiatach na chwilę zrobiło się głośno po odnalezieniu ich przez polskiego mikola (co zaowocowało powstaniem dokumentu pt. "Pochwała z Bejrutu") to jest to jeden z nielicznych materiałów z wczesnych lat ich eksploatacji.

8
Tekstury / Odp: EP07-1020
« dnia: 06 Września 2025, 20:26:19 »
Tak kabinka jest  od @ep08-015

9
Scenerie / Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 24 Lipca 2025, 18:53:08 »
Jak wynika z załącznika (o czym autor postu wspomniał na początku) składy w ostatnim czasie śmigały na SP42 i 2 x ryflaki 101A. Cały pociąg był realizowany przez MD/WGW Tarnowskie Góry. Pytałem znajomych o wagony 120A, ale nie pamiętają, aby "Stodoły" tam jeździły. Skoro ostatnie czasy to "ryflaki" to temat jest chyba wyczerpany.
Dzięki za przeprowadzenie researchu. Niestety również nie posiadam informacji czy zdarzały się zestawienia z bonanzami. Nie znalazłem w internecie żadnych wzmianek na ten temat oprócz tych, o których wspomniałem w pierwszym poście.

Też bym tutaj nie trzymał się do końca ustalonych faktów i spokojnie dać można SP42+2x120A. Awaryjnie może tam pojechać wszystko, co było w MD TG, czyli np. SM31/ST44, bo tak na PKP bywało, że jak jest defekt to jedzie wszystko, co może...:)
Kiedyś z tego co pamiętam to były ryflaki ale raczej przedpotopowej jakości więc pewnie wyleciały z paczki. Trzeba więc brać to co mamy dostępne w symulatorze. Zakładam, że zestawienie z dwoma bonanzami nie będzie jakoś historycznie niepoprawne bo takie składy były typowe dla lokalnych linii. Kiedyś jeździłem sobie zestawieniem jak w załączniku czyli SP42+2xBdu.

10
Scenerie / Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 23 Lipca 2025, 17:20:53 »
Jadąc dalej, na szóstym kilometrze docieramy do stacji Psary Śląskie. Była to jedyna stacja pomiędzy Strzebiniem a Woźnikami. Stacja posiadała 3 tory, z czego 2 przyperonowe oraz jeden boczny przy placu ładunkowym i magazynie. Przy torze bocznym zlokalizowany był magazyn z rampą. Na stacji istniały 2 perony z czego jeden przy budynku dworca a drugi ziemny. Na stacji, w odwzorowywanym okresie, nie istniała obsługa a wszystkie rozjazdy były obsługiwane ręcznie przez drużynę manewrową.

Trochę screenów z tych okolic:
PS1 – wjazd do Psar, widok na wieś w kierunku Woźnik Śl., w oddali góra Grójec (obecnie rezerwat przyrody)
PS2 – jedyny na linii przejazd kat. A w km 5,531, w odwzorowywanym okresie nie posiadał już obsługi a w jego rejonie obowiązywało stałe ograniczenie prędkości do 15 km/h czołem pociągu
PS3 – widok z peronów w kierunku Strzebinia
PS4 – budynek dworca i otoczenie peronów, widok w kierunku Strzebinia
PS5 – widok z peronów w kierunku Woźnik, po prawej fragment rampy, a w oddali skrajnik i waga wagonowa (o obciążeniu maksymalnym 50 t) oraz jej budka
PS6 – widok ogólny na stację w kierunku Strzebinia, na pierwszym planie magazyn z rampą, dalej dworzec i perony, w oddali po lewej kościół św. Stanisława w Babienicy
PS7 – wyjazd ze stacji w kierunku Woźnik Śl.

11
Scenerie / Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 09 Lipca 2025, 18:25:33 »
Cześć, pora pokazać co tam się aktualnie dzieje na warsztacie. Tematem opracowania jest nieistniejąca już linia kolejowa nr 197 Strzebiń – Woźniki Śląskie. Pierwotnie sceneria miała być poligonem wprawkowym przed poważniejszymi projektami ale była już na tyle zaawansowana, że postanowiłem ją dokończyć. Linia jest odwzorowana na stan z 1992 roku czyli na rok przed jej zamknięciem.

Historia linii
     Budowa linii rozpoczęła się w 1929 roku na podstawie ustawy Sejmu śląskiego i trwała do roku 1932. Wybudowano niespełna 14-kilometrowy odcinek od stacji Strzebiń do stacji Woźniki Śląskie. Linię ukończono budować w lipcu 1932 roku, a budowa pochłonęła ok. 5,5 mln ówczesnych polskich złotych. Na linii wybudowano trzy stacje: Strzebiń (miejsce odgałęzienia linii od obecnej linii 131), Psary Śląskie i Woźniki Śląskie, oraz jeden przystanek w Lubszy. Uroczyste otwarcie linii nastąpiło 2 sierpnia 1932 roku (wg niektórych źródeł 1 sierpnia). Na każdej ze stacji pociąg był witany przez oficjeli, mieszkańców a także uświetniany występami dzieci czy chóru. Linia miała być docelowo rozbudowana i połączyć Woźniki z Zawierciem. Niestety plany pokrzyżował wybuch wojny w 1939 roku. Planów dalszej rozbudowy linii nigdy nie zrealizowano. Głównym założeniem budowy tej linii kolejowej była chęć pobudzenia gospodarczego tych rejonów. Planowane było uruchomienie wydobycia złóż rud żelaza, cynku, ołowiu, węgla, wapnia oraz pozyskania drewna z okolicznych lasów.
     Na linii kolejowej kursowały pociągi osobowe z/do Tarnowskich Gór, Kalet a także rozpoczynające i kończące bieg w Strzebiniu przy przydworcowym peronie nazywanym „woźnickim”. Pociągi te nazywano potocznie „sierotami”. Obsługę trakcyjną zapewniały parowozy serii Od2, Ok1, Ok2, Ok22, Tr5, Ty2, Ty42, Ty45 oraz lokomotywy spalinowe SM30, SM41, SM42 i SP42. W czasach świetności, na linii kursowało 9 par pociągów osobowych składających się z 5 boczniaków i brankardu. Kursowały też składy towarowo-osobowe a także towarowe. Na linii, w 1987 roku, odbyło się pożegnanie trakcji parowej w lokomotywowni Tarnowskie Góry. Parowóz Ty45-217 przemierzył wówczas ostatni raz odcinek z Tarnowskich Gór do Woźnik Śląskich. W ostatnim okresie funkcjonowania linii, pociągi składające się z wagonów osobowych 101A (ryflaków) obsługiwały tarnogórskie SP42-127 i SP42-150. Prędkości na linii nie były imponujące co wynika z historycznych rozkładów jazdy. Średnie prędkości na linii na przestrzeni lat wyglądały następująco: w 1933 roku: 60 km/h, w 1935 roku: 35 km/h, w 1965 roku: 45 km/h, w 1980 roku: 45 km/h, w 1992 roku: 20 km/h.
     W końcowym okresie funkcjonowania linii, na stacjach Psary Śląskie i Woźniki Śląskie nie było sygnalizacji przytorowej. Na linii nie istniała blokada liniowa a ruch odbywał się bez zapowiadania pociągów. Na całej linii mógł znajdować się tylko jeden pociąg. Ruch był prowadzony na zasadzie wyjazdu ze Strzebinia i powrotu do Strzebinia. Przed wyjazdem pociągu ze stacji Strzebiń, kierownik wyprawianego pociągu pobierał od dyżurnego ruchu klucze od zwrotnic, które zwracał po powrocie. W wyjątkowych przypadkach, gdy zachodziła konieczność wyprawienia innego pojazdu po wyjeździe pociągu na linię, można było to zrobić dopiero po telefonicznym zgłoszeniu dyżurnemu ruchu stacji Strzebiń wjazdu pociągu z sygnałami końcowymi na stację Woźniki Śląskie. Pośród wielu przejazdów kat. D na linii, znajdował się jeden przejazd kat. A, który był zlokalizowany na szlaku Strzebiń – Psary Śląskie w km 5,531. Obsługa przejazdu została zawieszona jeszcze przed zamknięciem linii, dlatego w obrębie przejazdu obowiązywało ograniczenie prędkości do 15 km/h czołem pociągu.
     Początek lat 90 ubiegłego wieku to czas zamykania wielu linii kolejowych w Polsce. Nie inaczej było w przypadku linii 197. Ruch na linii zawieszono z końcem 1993 roku. Ostatnim dniem kursowania pociągów był 31 grudnia 1993 roku (niektóre źródła podają 25 września 1993 roku a następnie KKA). Od 1 stycznia 1994 roku na linię nie wyjechały już pociągi osobowe. Stacje Psary Śląskie i Woźniki Śląskie zamknięto 24 stycznia 1994 roku. Po tym czasie odbywały się okresowe inspekcje linii jak np. w 1997 roku. Linia została rozebrana w 2006 roku. Do dzisiaj można w terenie znaleźć pozostałości po tej linii – zabudowania stacyjne i perony, betonowe podkłady porzucone w rowach a w niektórych miejscach wciąż w miejscu przebiegu toru, płyty przejazdowe, słupki hektometrowe, przekładki szynowe itd.

Opis na podstawie:
1)   http://old.timer.pl/kolej/index.html
2)   https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=459&okno=przebieg
3)   https://forum.modelarstwo.info/threads/linia-kolejowa-nr-197-strzebi%C5%84-wo%C5%BAniki-%C5%9Al%C4%85skie.51940/

Sceneria

Odwzorowaniem w ramach projektu są objęte następujące linie:
- linia 131 od km 52,600 do km 55,900 (w zakresie stacji Strzebiń)
- linia 197 od km 0,000 do km 13,572 (cała linia)

Poglądową mapkę scenerii można zobaczyć tu: klik (mapa).

Torowisko, sieć trakcyjna oraz sygnalizacja zostały odwzorowane za pomocą Rainsted na podstawie archiwalnych ortofotomap oraz planów schematycznych posterunków. Teren został przygotowany na podstawie danych NMT-1. Profile pionowe linii 131 i 197 zostały opracowane i skorygowane na podstawie danych z wygenerowanego terenu (klik: profil linii 131, klik: profil linii 197). Urządzenia srk na stacji Strzebiń zostały odwzorowane na podstawie historycznych zdjęć urządzeń zewnętrznych oraz planu świetlnego i aparatu blokowego w nastawni dysponującej „Stb”. Wszystkie perony są modelami dedykowanymi. Modele peronów uwzględniają profil pionowy linii a także jego załomy. Sceneria posiada 15 odwzorowanych (i odrutowanych) linii energetycznych ze słupami w rzeczywistej ich lokalizacji.

Na potrzeby projektu powstało 19 modeli dedykowanych (nie uwzględniając peronów), które postaram się pokrótce przedstawić w kolejnych postach.

W pierwszej kolejności została skompletowana stacja Strzebiń. Jest to stacja na linii 131, od której odgałęziała się linia 197. Stacja posiadała 5 torów głównych (z czego 4 przyperonowe), jeden boczny i jeden wyciągowy. Przy torze bocznym zlokalizowany był magazyn z rampą. Na stacji istniały 3 perony z czego jeden (przy dworcu) był dedykowany do obsługi pociągów do/z Woźnik Śląskich (tzw. peron „woźnicki”). Na stacji funkcjonowały dwie nastawnie: dysponująca „Stb” zlokalizowana w przybudówce budynku dworca oraz wykonawcza „Stb1” zlokalizowana na głowicy od strony Boronowa/Woźnik. Obie nastawnie były wyposażone w mechaniczne urządzenia srk z sygnalizacją świetlną.

I jeszcze garść screenów ze stacji Strzebiń i okolic:
STB1 – widok na perony w kierunku Kalet, po lewej stronie peron „woźnicki” i dworzec z nastawnią dysponującą „Stb”, po prawej stronie tory linii 131
STB2 – widok na perony i dworzec od strony kładki w kierunku Boronowa
STB3 – widok ogólny na wieś, po prawej kościół Świętego Krzyża w Strzebiniu, nieco dalej szkoła podstawowa a wprawne oko wypatrzy nawet dworzec i linię kolejową
STB4 – widok na północną głowicę stacji w stronę Boronowa i Woźnik, do Boronowa (linia 131) prosto, tor do Woźnik odgałęzia się w prawo, w oddali nastawnia wykonawcza „Stb1”
STB5 – widok w kierunku południowym na odgałęzienie linii do Woźnik (na lewo)
STB6 – widok na linię do Woźnik tuż za stacją Strzebiń, w prawym dolnym rogu semafor wjazdowy do Strzebinia a w oddali po prawej góra Grójec (365 m n.p.m.), która obecnie jest rezerwatem przyrody

12
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 12 Czerwca 2025, 00:42:39 »
Manewry lokomotywy ST44 na stacji Podole - sceneria "Tomaszewo".

13
Pomoc doraźna / Odp: Towary same hamują
« dnia: 20 Kwietnia 2025, 14:39:15 »
Jeszcze takie oczywiste pytania ale:
- Jak długo trzymasz pozycję . podczas luzowania składu?
- Czy włączyłeś sprężarkę?

14
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 06 Kwietnia 2025, 13:41:03 »
Dawno nie było cabview 😀 Zapraszam na ponad 2h materiał z Zielonej Góry do Wrocławia - idealny do popołudniowej kawy ☕ "BORNIT" 76500 to dosyć specyficzny pociąg, ponieważ jedziemy od Zielonej Góry Głównej jako pociąg przyspieszony, potem od Głogowa jako osobowy, który zatrzymuje się do Legnicy na każdej stacji, następnie od Legnicy z powrotem lekko przyspieszony... Pociąg od Legnicy powinien jechać 160km/h, natomiast ze względu na prace przy systemie ETCS na odcinku Wrocław Gł. - Zgorzelec, mamy obowiązek jeździć według wskazać sygnalizatorów. Brak pomocnika spowodował, że musiałem kontynuować jazdę z prędkością 130km/h.


15
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 30 Marca 2025, 14:18:14 »
SP42-007 z pociągiem osobowym nr.99172 do Kostrzyna opuszcza Pyrzyce.

Sceneria: Zachodnia Polska (niedostępna publicznie jeszcze) WIP

Dla zainteresowanych w skład sceneri będą wchodzić linie 419 oraz 423
Główny autor sceneri: @DjSon231

16
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - swego rodzaju dalszy rozwój
« dnia: 24 Marca 2025, 18:32:58 »
SP42 to ma co najwyżej kocioł grzewczy ;)

17
Trasy / Odp: Sceneria quark.
« dnia: 15 Marca 2025, 13:19:13 »
Drawinowo od rana i do wieczora działają dobrze. Dziwię się czemu to nie zostało jeszcze wydane. Mogły by spokojnie zastąpić stara wersję drawinowa.

18
Trasy / Odp: Sceneria quark.
« dnia: 14 Marca 2025, 18:36:26 »
Witam. Postanowilem sobie po latach przejechac sie po starej scenerii quark i natknalem sie na problem. Wiem ze w ta sceneriua kiedys zajmowal sie @RA. Otoz nie jest juz przejezdna. Wjazd do Koniewic blokuje kibel przez co pospieszny konczy swoja sluzbe na laczniku pod S1 zaraz za kopalnia. Wiem ze to sceneria historyczna ale czy jest jakies rozwizanie tego problemu?
Błąd w działaniu wynikał z tego, że ktoś dodając moje poprawki do paczki całościowej nie uwzględnił zmian w pliku tarczy zaporowej, w której zapisane były dalsze komendy dla składów. Brak dodania tej zmiany do paczki spowodował, że oczekująca komenda była nadpisywana sygnałem S1 i się nie wykonywała.

Możliwych rozwiązań jest kilka:
1. Dodać do paczki tarczę zaporową w stanie zaproponowanym przeze mnie, w której oczekująca komenda nie będzie blokowana.
2. Przerobić sterowanie tak, aby nie używać komend zapisanych do tarczy zaporowej.
3. Dodać do paczki moją późniejszą poprawkę.

Jesli poprawa bledow na tej scenerii to strata czasu to postuluje o jej usuniecie z paczki. Podobnie pierwsza wersja drawinowa tez nie jest w pelni przejezdna i w niej tez maczal swe palce @Ra.
Też postuluję usunięcie scenerii, skoro nikt nie jest w stanie dopilnować wgrania zmian do paczki i przetestowania poprawności. Oraz uprzejmie proszę się ode mnie odpieprzyć i nie powtarzać w kółko, że wszystko źle działa, bo ja maczałem w tym palce. O ile dobrze pamiętam, moje modyfikacje Drawinowa od 2018 roku nie trafiały już do paczki całościowej, a ja nie mogę odpowiadać za to, że ktoś coś zmienia i nie testuje potem.

19
Bieżące kolejowe / Odp:  Co dalej z seria EP09?
« dnia: 20 Lutego 2025, 10:30:24 »
Jedyny sens w przerabianiu EP09 przez prywaciarzy na ET09 pod względem trakcyjnym to byłoby wykorzystanie ich do szybkich pociągów (np. kontenerowych) z prędkościami rzędu 100-120 km/h z rzadkimi rozruchami. Jak dobrze pamiętam: EU07 przy prądzie rozruchu 470A dostarcza 210 kN siły na kołach, a EP09 przy 650A dostarcza jedynie 160 kN. Pozycję szeregową na EU07 zamyka się koło 25 km/h, a na EP09 - około 40-45 km/h. W związku z tym przekładnię trzeba by zmienić dosyć znacznie, żeby uzyskać jakkolwiek używalne parametry w ruchu towarowym. Nawet jak się osiągnie podobne siły pociągowe, to będą one wymagać większych prądów na silnikach trakcyjnych, co przekłada się na większe zużycie energii w fazie rozruchu.

20
Kiedy ten składzik widziałeś i może wiesz, gdzie jechał? To są loki z szopy na Odolanach, która poszła/idzie do likwidacji.

Skład pofocony 22.01.25 około godziny 10:40, w załączeniu foto kartki mówiącej o przeznaczeniu składu. Kartka wisiała w kabinie SM30.

21
Nic nowego, że dla PKP (mowa tu o wszystkich podmiotach) historyczny tabor oznacza stary szmelc, który zajmuje miejsce, sprawia kłopot i najlepiej to zezłomować.

22
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 05 Lutego 2025, 19:20:46 »
To się wypowiem. Jako osoba zajmująca się naprawa, uruchomieniem i testami tych lokomotyw wiem że dużo przypadków awarii to nieudolność maszynioków.

Jak łatwo pisze się takie rzeczy, samemu nie dowożąc. Naprawy EP09 wykonywane są nienależycie, niestarannie i byle jak, byle pojechało. Potem mija 10-15 godzin od P1 i kończą się szczotki, walą różnicowe i pali się dioda, a na pulpicie kontrolki robią dyskotekę. Tym samym kilkadziesiąt km od warsztatu lok po wykonanej naprawie odmawia pracy i jest koniec jazdy. Potem okazuje się, że po wymianie spalonego PHJ warsztat nie zajrzał głębiej i nie dotarł do popalonych wiązek kabli robiących zwarcia.
Innym razem ktoś przejeżdża wybiegiem pod izolatorem i gasną mu reflektory.
Ktoś inny po zaniku napięcia załącza WS, załącza szynę zbiorczą i zapalają się wszystkie lampki na pulpicie i traci sterowanie.
I tak dalej, i tak dalej. Wszystko wina maszynisty oczywiście, nieudolna obsługa.
Te lokomotywy nie nadają się do tak intensywnej eksploatacji, do jakiej próbuje je zatrudnić w obecnych czasach przewoźnik. Częste rozruchy i hamowania, jazda po liniach Vmax=100 i mniej, zatrudnianie do obsługi składów 10+ wagonów powoduje, że wszelkie niedoskonałości dają o sobie znać z nawiązką. Jakiekolwiek próby modernizacji, włącznie z wymianą sterowania na impulsowe jest całkowitą stratą pieniędzy i cennego czasu. Nie mówiąc już o bezpieczeństwie, bo pojazd ten jest jeżdżącą pułapką śmierci dla drużyny trakcyjnej, tak samo jak wszelkie EN57, EX07, 08 i inne.

23
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 02 Lutego 2025, 20:10:05 »
To się wypowiem. Jako osoba zajmująca się naprawa, uruchomieniem i testami tych lokomotyw wiem że dużo przypadków awarii to nieudolność maszynioków.

24
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 20:57:45 »
Powiem tak, jako osoba mająca styczność z serią EP09 - ich czas szczęśliwie dobiega końca. Niestety, ale większość tych lokomotyw to są faktycznie ledwo trzymające się "gruzy" w dodatku praktycznie każdy pojazd różni się czymś od innego, czasami są to nieistotne rzeczy a niekiedy takie zmiany, że nawet schematy nie pomagają. Na przestrzeni lat przeglądy tych lokomotyw wykonywały różne podmioty i to też sprawiło ich dodatkowe zróżnicowanie i dodatkowe problemy związane z utrzymaniem. O wadach tej lokomotywy można się rozpisywać w zasadzie w nieskończoność co nie znaczy, że nie zawsze było źle. Miłe wspomnienia również pozostaną.

Kiedyś gdzieś czytałem, że były plany na modernizacje typu EU07A czyli z wsadzeniem nowych bebechów. Porzucili ten pomysł?

Żadne konkretne informacje na ten temat nie padły, a w każdym razie ja ich nigdzie nie znalazłem / nie słyszałem.

25
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 19:11:13 »
Od ponad 5 lat mam prawdziwą przyjemność (i piszę to bez ani grama sarkazmu) pracować w PKP IC i jak sięgam swoją pamięcią, to każdy przypadek niesprawnego środka trakcyjnego który mnie spotkał to była lokomotywa EP09. Szczytem była sytuacja, w której mój pociąg (prowadzony EP09) przejmował pasażerów z innego pociągu gdzie zdefektowała EP09, po czym ujechawszy 50 kilometrów "moja" EP09 również odmówiła posłuszeństwa. Dwa defekty jednego dnia.

Sentymenty na bok. Pociągi muszą jeździć punktualnie, w pełni wykorzystywać parametry linii i ciągnąć pociągi po 12-14 wagonów z prędkością 160 km/h bez ryzyka, że lokomotywa się rozkraczy po drodze i 1000+ podróżnych w pociągu będzie czekać w lesie 2-3 godziny na ratunek. Przewoźnik już od poprzedniego roku wszystkie pociągi jadące z Warszawy nad morze uruchamia lokomotywami serii EU160 / EU200 i Vectronami (co jest do potwierdzenia m.in. w ogólnodostępnych źródłach typu Vagonweb czy Bocznica.eu), co pozwala na zminimalizowanie ryzyka defektu wysłużonych lokomotyw i wykorzystanie w pełni parametrów linii (w tym jazdę pod nadzorem urządzeń ERTMS co znacząco zwiększa bezpieczeństwo).

Wraz z ostatnią EP09 odstawioną w krzaki przeleję sowitą darowiznę na Fundację Grupy PKP i strzelę korkiem bezalkoholowego szampana na Dworcu Centralnym.

26
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 19:00:03 »
Trzeba też wziąć pod uwagę dzisiejsze procedury gwarancyjne: gdy padnie Gryf z powodu uszkodzenia silnika trakcyjnego, transformatora, czy wjedzie w stado dzików to będzie odstawiony na jakiś czas (tak było z EU44) i NEWAG będzie pilnował tego i szukał przyczyn, aby uznać/nie uznać gwarancji (w sytuacjach losowych/wypadkowych może się okazać, że nie mają części lub naprawa się przedłuży). Tak, takie sprawy zatrzymują w dzisiejszych czasach pracę lokomotyw...

Tu się bardzo zgodzę, mam styczność z Newagiem i na siłę szukają wymówek by nie uznawać usterek które są ewidentnie po stronie gwaranta, zawsze zwalanie winy na utrzymanie bądź złą eksploatację, już nie wspominając, że większość to usterki których nie ma prawa mieć lokomotywa która dopiero kilka miesięcy temu opuściła fabrykę. Kwestia części też jest znacząca, wiele z podzespołów ma czas oczekiwania x miesięcy, tygodni a nawet lat. Przykładowo, lokomotywa E6ACT uziemiona na półtora roku w oczekiwaniu na naprawę bądź dostarczenie nowej szafy falownika ;)

27
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 18:35:43 »
Moje przypuszczenia są takie, że Seville Rail Rent poszedł z motyką na słońce z belgijkami i prędzej pójdą na złom niż kiedykolwiek choć jedna trafi do ruchu. No ale inny zakład naprawiał ET40-31 przez 7 lat, więc nigdy nie wiadomo.

28
Scenerie / Odp: D29-97/98/99/94/117 - Zakopianka
« dnia: 01 Stycznia 2025, 14:26:33 »
RSF, oraz pełen teren posiada JAN21, także spokojnie, nic nie przepadło, tylko czeka na lepsze czasy. Te, z tego co widzę natomiast nadchodzą. Ja ze swojej strony jestem skora dokończyć sieciowanie jak się faktycznie zacznie solidnie rozwijać dekorowanie, oraz dalej ogarniać rozwój od strony rainsteda (poprawki poziomowania, dokładanie wskaźników i trzymanie porządku).

29
Scenerie / Odp: L61+144_osobowy_nowy_tabor
« dnia: 28 Grudnia 2024, 14:08:12 »
@Jaco tak kociołek był ostatnio w Krapkowicach (jestem z okolic) po węglarkę Es, niesamowicie to wyglądało,wielu moich znajomych było sfotografować ten dość ciekawy skład📸!

30
Pojazdy / Odp: eu160
« dnia: 23 Grudnia 2024, 16:09:48 »
Stan prac na dzień 23.12.2024r.

Model lokomotywy wzbogacił się o szczegółowy dach z pełnym okablowaniem oraz pantografami.
Podziękowania dla x_Zielu za pomoc w pozyskaniu materiałów, dzięki którym mamy dzisiaj efekt widoczny na screenach.
Mamy w planach podzielić się finalnym modelem lokomotywy EU160 z developerami symulatora MaSzyna, dzięki czemu ujrzycie tę lokomotywę jako oficjalny dodatek, powstały przy współpracy z zespołem TPMS19/22.

Kolejne aktualizacje prac przewidywane są na rok 2025.


Strony: [1] 2 3 ... 10