Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - robert357

Strony: [1] 2 3
1
Na warsztacie / Odp: Projekt Podlasie '05
« dnia: 01 Grudnia 2024, 22:33:48 »
Trzeba znowu odkurzyć wątek :) W ostatnim czasie wykonałem korektę niwelet na linii 55, w Siedlcach i na okolicznych bocznicach. Jak widać na załączonych screenach, tory były nieco zagłębione w teren. Zebrałem więc punkty z terenu w symulatorze i dokonałem korekty profili pionowych.
W zakresie niwelety linii 55:
- maksymalna korekta wysokości załomu w górę wynosiła 0,778 m,
- minimalna korekta wysokości załomu w górę wynosiła 0,012 m,
- maksymalna korekta wysokości załomu w dół wynosiła -0,112 m,
- minimalna korekta wysokości załomu w dół wynosiła -0,033 m.
Dodatkowo, oprócz niwelety linii 55, zostały skorygowane niwelety linii 2 oraz 31 (tor 1C, 2C). Oprócz tego korekty objęły 13 niwelet bocznic o łącznej długości 12,7 km.

Niżej załączam screeny z efektów prac:
55_korekta – profil linii 55 istniejący i skorygowany
2_korekta – profil linii 2 istniejący i skorygowany
1_przed, 1_po – łącznica 520, widok od strony Ujrzanowa, przed i po korekcie profilu
2_przed, 2_po – wjazd do Siedlec od strony Sokołowa przed i po korekcie profilu
3_przed, 3_po – stacja Podnieśno, widok w kierunku Sokołowa, przed i po korekcie profilu

2
Pomoc doraźna / Odp: Symulator się nie uruchamia
« dnia: 29 Listopada 2024, 21:53:24 »
Wedlug ostatniego loga wszystko sie uruchomilo i wczytalo poprawnie.

3
**[Akcja Aktywizacyjna: Poszukiwani Twórcy Otoczenia]**
**Hej, Forumowicze!**

Potrzebujemy Waszej pomocy w ważnym przedsięwzięciu! 😊

W związku z nowymi projektami scenerii, który ma na celu wierne odwzorowanie otoczenia, szukamy utalentowanych osób z zacięciem do detali, które potrafią odtwarzać rzeczywistość w sposób precyzyjny i kreatywny. Jeżeli umiesz z pasją przenosić otaczający świat na medium artystyczne lub technologiczne, ta akcja jest właśnie dla Ciebie!

Jak możesz się zaangażować? 
  • Zgłoś się! Opisz swoje umiejętności, pokaż przykłady swoich prac, a my odezwiemy się do Ciebie. 
  • Podziel się wiedzą! Jeśli znasz techniki, narzędzia lub sposoby na skuteczne odwzorowanie otoczenia, podziel się z innymi. 
  • Poleć znajomego! Może znasz kogoś, kto idealnie pasuje do tego projektu – daj im znać o tej inicjatywie. 
Czego oczekujemy? 
Cytuj
 
- Staranności i precyzji w odwzorowywaniu detali.   
- Kreatywnego podejścia do projektowania przestrzeni. 
 

Co oferujemy? 
  • Możliwość udziału w inspirującym projekcie. 
  • Szansę na rozwój swoich umiejętności i poznanie ciekawych osób, oraz zdjecie pamiątkowe z @JAN21
  • Wyróżnienie w ramach społeczności i potencjalną współpracę w przyszłych inicjatywach. 
 

Jeśli chcesz dołączyć lub dowiedzieć się więcej, śmiało pisz w odpowiedzi do tego wątku albo kontaktuj się bezpośrednio z nami! 💬

Razem możemy stworzyć coś niesamowitego! 🌍✨ 

--- 
Czekamy na Wasze zgłoszenia! 💪

4
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 24 Listopada 2024, 13:28:59 »
ET22 typu 201Em i obsługa zadajnika prędkości: https://youtu.be/Qzwf8SIOjZQ?si=pfQ7yf3DLG3TjXCl Materiał sprzed ponad 14 lat (wrzesień 2010 roku). W tym czasie 201Em posiadały jeden podstawowy tryb sterowania tzn. maszynista mógł jedynie zadawać pożądaną prędkość, a komputer miał za zadanie wykonać rozruch i w miarę możliwości utrzymać zadaną prędkość. Pojazdy tego typu już od wielu lat nie jeżdżą i obecnie nagrać coś podobnego bardzo trudno. Sama idea takiego sterowania nie sprawdziła się w praktyce.

5
Stary znowu wrócił

Kosz dla semaforów 5 i 4 komorowych gotowy, pomalowany i zLODowany :3

Dzieki @balaclava za materiały ( w szczególności jak wygląda dół tego interesu )

6
Tabor kolejowy / EN57AKM w Kolejach Mazowieckich
« dnia: 19 Listopada 2024, 22:14:20 »
Spis wszystkich EN57AKM które znajdują się w Kolejach Mazowieckich, pod względem wyposażenia i wyświetlaczy.

Newag 2009 (4): 1568, 1572, 1582, 1584
- Klima JMN-40, wyświetlacze R&G, drzwi klasyczne, pantografy nożycowe. Obecnie wszystkie jednostki tej serii są na wypożyczeniu do KŚ.
ZNTK MM 2009/2010 (6): 1564, 1569, 1573, 1577, 1585, 1586
- Klima szeroka, wyświetlacze R&G, drzwi klasyczne, pantografy nożycowe. Charakterystycznym elementem są lampki nad drzwiami wewnątrz składu (stąd pseudonim "lampki") oraz podwójne obudowane klimatyzatory części pasażerskiej na każdym z członów.
Newag 2010 (5): 1578, 1581, 1587, 1588, 1589
- Klima szeroka, wyświetlacze R&G, drzwi klasyczne, pantografy połówkowe. Jedyne jednostki KM które mają wyświetlacze R&G i numer linii zawsze wyświetlany po lewej stronie. Charakterystyczną cechą są wyświetlacze boczne zamontowane na członie s w inny sposób niż na członach rozrządczych.
Newag 2010/2011 (18): 1295, 1299, 1559, 1560, 1565, 1571, 1591, 1592, 1593, 1594, 1629, 1630, 1631, 1633, 1642, 1643, 1655, 1700
- Klima szeroka, wyświetlacze MacroSystem, drzwi klasyczne, pantografy połówkowe. Oryginalnie wyświetlacze czołowe miały niską rozdzielczość, jednak po 1P4/2 niektóre egzemplarze dostały nieco nowszą wersję, znaną choćby z klasycznych EN57 w Polregio. Obecnie ze starym sterownikiem zostały 1559, 1560, 1565, 1571, 1593, 1594, 1630, 1642. Co ciekawe, EN57AKM-1299 jako jedyny posiada stary sterownik ale nowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, przez co tekst jest nieco mniejszy.
ZNTK MM 2013 "Ex Chopper/KM" (5): 1486, 1561, 1562, 1566, 1567
- Klima JMN-40, wyświetlacze R&G, drzwi klasyczne, pantografy nożycowe. EN57AKM-1561 jako jedyny posiada szeroką klimatyzację.
Newag/ZNTK MM 2013/2014 "Chinka" (34): 1590, 1596, 1597, 1598, 1599, 1601, 1604, 1605, 1606, 1607, 1609, 1611, 1613, 1614, 1616, 1619, 1620, 1621, 1622, 1623, 1624, 1626, 1627, 1634, 1636, 1637, 1639, 1640, 1641, 1646, 1660, 1682, 1713, 1761
- Klima zabudowana, wyświetlacze MacroSystem, drzwi odskokowo-przesuwne, pantografy połówkowe. Charakterystyczne jednostki z pomalowanymi wnękami reflektorów na czarno i szerokimi czarnymi marginesami w wyświetlaczach bocznych. Co ciekawe, 1597, 1601, 1616, 1634, 1636, 1713 i 1761 zostały zmodernizowane w Mińsku, a nie w Newagu. Mimo to nie różnią się znacznie. Oryginalnie miały bardzo stare sterowniki, które wymieniano przy pierwszej P4. Egzemplarze o numerach 1634, 1637 i 1713 jako jedyne dostały nieco starsze sterowniki (znane z EN57 w Polregio).

7
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 11 Listopada 2024, 18:53:17 »
Niepodległe.

8
Pomoc w tworzeniu / Odp: Tworzenie własnej misji
« dnia: 11 Listopada 2024, 00:41:51 »
Wybierz sobie scenariusz, na którym chcesz bazować. W folderze scenery/ znajdziesz plik z rozszerzeniem .scn, np. l61+l144_osobowy.scn. Jest to główny plik scenerii.
Zrób sobie jego kopię i otwórz w notatniku. W środku masz dużo wpisów, ale sam plik jest podzielony na dwie części. Rozdziela je linijka FirstInit. I teraz tak:
Powyżej masz głównie wpisy include, które odwołują się do innych plików. Większość zostawiasz, ale masz na górze include linia61/l61+l144_osobowy.scm end. Aby przejść do jego pliku, wchodzisz do folderu linia61.

Pamiętaj, by nie edytować plików już zawartych w paczce. Jak chcesz coś edytować, robisz kopię takiego pliku i odwoływać się do kopii. W przeciwnym wypadku zepsujesz już istniejące scenariusze.
Przykład: Masz plik scenery/l61+l144_osobowy.scn a w nim linijkę include linia61/l61+l144_osobowy.scm end, która odwołuje się do pliku scenery/linia61/l61+l144_osobowy.scm. Ponieważ chcesz edytować oba pliki, musisz zrobić poniższe kroki:
1. Kopiujesz plik scenery/l61+l144_osobowy.scn i nadajesz mu nazwę np. scenery/l61+l144_mojscenariusz.scn.
2. Kopiujesz plik scenery/linia61/l61+l144_osobowy.scm i nadajesz mu nazwę np. scenery/linia61/l61+l144_mojscenariusz.scm.
3. Wchodzisz do pliku scenery/l61+l144_mojscenariusz.scn (to ten pierwszy, który skopiowałeś) i zmieniasz linijkę include linia61/l61+l144_osobowy.scm end na include linia61/l61+l144_mojscenariusz.scm end (to ten drugi plik, który skopiowałeś).
Skopiowaliśmy dwa pliki i zaktualizowaliśmy w ten sposób połączenia między plikami (include to taki sygnał "połącz pliki"). Mam nadzieję, że znasz podstawy systemu operacyjnego i wiesz, co znaczą te ukośniki. I że podałem właśnie pełne ścieżki od głównego katalogu symulatora, aby było - mam nadzieję - prościej.
Dalej musisz edytować plik scenery/linia61/l61+l144_mojscenariusz.scm i napisać oskryptowanie tego scenariusza. Ponieważ sceneria ta została oskryptowana przez @Ra, jest tam wiele mechanizmów, które są bardzo skomplikowane, ale ich usunięcie zepsuje scenerię, więc będziesz musiał poprosić go o pomoc. Na razie nie będzie to jednak istotne, więc zostaw ten plik jak jest. Wrócimy do tego. A póki co przejdźmy dalej.

Z czym natomiast jestem w stanie pomóc, to ze wstawieniem składu na scenerię.
Wskazówka numer 2: Za każdym razem, kiedy grzebałeś w sceneriach i chcesz którąś odpalić, w Starterze musisz kliknąć prawym przyciskiem na listę scenariuszy i wybrać opcję Przeładuj scenerie. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie problemów i zastanawiania się, "czemu nie działa".
Jak już przeładujesz scenerie, zobaczysz, że na liście pojawił się Twój scenariusz. Kliknij go. Wszystko będzie wyglądało dokładnie tak samo, jak w scenariuszu, który właśnie skopiowałeś, bo nic jeszcze nie zmieniłeś. Zestaw sobie w Starterze skład, który chcesz, aby był w Twoim scenariuszu. Odpal symulator. W międzyczasie, kliknij prawym przyciskiem na Twój skład na liście i wybierz Skopiuj skład do schowka.
Kiedy symulator się załaduje, włącz tryb debugmode (Shift+Ctrl+F12) i poleć do miejsca, w którym chcesz, aby Twój skład startował. Kiedy już to miejsce znajduje się na ekranie, naciśnij Alt i najedź kursorem na miejsce, w którym ma pojawić się Twój pociąg. Powinien pojawić się prostokąt z kodem, np. Pld_C. Zapamiętaj go.
Teraz wróć do pliku scenery/l61+l144_mojscenariusz.scn. Poniżej tego FirstInit o którym pisałem, mamy dyrektywy trainset. Skasuj je wszystkie, aby usunąć wszystkie składy na scenerii. Następnie wklej tam skład, który skopiowałeś. Masz teraz w pliku jedną dyrektywę trainset. Pierwsza linijka wygląda tak:
trainset linia61\MROJ21250 lbc_skoda 0.0 0.1
Podzielmy to sobie na części:
trainset - to jest trainset. Skład, który ma się pojawić na scenerii.
linia61\MROJ21250 - To jest plik, w którym znajduje się rozkład jazdy. Na razie wpisz rozklad - spowoduje to, że skład będzie startował bez rozkładu jazdy. Rozkład jazdy zrobimy później.
lbc_skoda - To jest tor, na którym startuje skład. Zastąp to kodem, który zobaczyłeś, najeżdżając kursorem na tor w symulatorze. Gdy już to zrobisz, możesz zamknąć symulator.
0.0 0.1 - Tego nie zmieniamy. Jeżeli są tam inne liczby, zastąp to tymi, które są podane tutaj.
Zapisz plik, przeładuj scenerie i wybierz swój scenariusz. Na liście powinieneś zobaczyć tylko jeden skład. To jest Twój pociąg do prowadzenia. Uruchom symulator i zweryfikuj, czy jest obrócony w dobrą stronę. Jeżeli nie, to trafiłeś na ułomność symulatora - nie można wstawić pociągu w drugą stronę na konkretnym torze. W tym celu musisz niestety wejść znowu w tryb debug mode i znaleźć inny kawałek toru (trochę z przodu lub trochę z tyłu, inny niż ten, który znalazłeś do tej pory), wpisać jego nazwę w pliku scenariusza, zapisać, przeładować scenerie i jeszcze raz uruchomić symulator.

Jak dojdziesz do tego miejsca to daj znać, będziemy kontynuować ;) Oczywiście jeśli masz jakieś pytania, śmiało, zadaj je tutaj a my odpowiemy :)

9
Na warsztacie / Odp: SDR 19 - Reaktywacja
« dnia: 08 Listopada 2024, 18:32:12 »
Oh yeah, reanimacja trupa trwa w najlepsze xD

Trup czy nie, ale ważne są chęci.

10
Na warsztacie / Odp: SDR 19 - Reaktywacja
« dnia: 08 Listopada 2024, 07:48:03 »
Zabawa z istniejącymi sceneriami jest bardzo dobra dla zrozumienia struktury plików i zasad działania wpisów. Uważam że jest to najlepsza nauka. Życzę powodzenia.

11
Na warsztacie / Odp: SDR 19 - Reaktywacja
« dnia: 08 Listopada 2024, 03:22:20 »
Powstrzymałbym się od takich komentarzy. Trup nie trup, od czegoś trzeba zacząć.

12
Na warsztacie / Odp: SDR 19 - Reaktywacja
« dnia: 07 Listopada 2024, 01:53:14 »
Niech chłop robi. Widać, że się stara, żeby stare scenerie jakkolwiek przywrócić i udekorować, a że nie jest idealnie, to głównie z powodu ułomności istniejących narzędzi.
Każdy kolejny rozwiązany problem to kolejna cegiełka w zrozumieniu bardzo niełatwej struktury plików i obchodzenia się z nimi, a takich ludzi nam brakuje.

13
Tabor kolejowy / EP09 i ich modernizacje do marca 2003
« dnia: 04 Listopada 2024, 18:28:28 »
Witajcie. Dziś częściowo odkurzę temat EP09. Opracowanie na ten temat zrobił w marcu 2003 śp. były komisarz odbiorczy w ZNLE Gliwice, a później po zaprzestaniu napraw w Gliwicach przez nowego właściciela już jako komisarz na terenie całego kraju a nawet Europy w PKP-IC. Wielki Miłośnik Kolei, ptaków, podróży, życia a także szczęśliwy mąż i ojciec. I tak:
"Modernizacje lokomotyw serii EP09
Większość lokomotyw serii EP09 przechodziła modernizacje podczas pierwszych napraw rewizyjnych (czyli R1). Można powiedzieć, że generalnie były one wykonywane na lokach do numeru 032. Przy czym na niskich numerach punktów modernizacyjnych było więcej a na wyższych było ich niewiele. Dla zobrazowania na czym mniej więcej modernizacje te polegały poniżej podaję punkty modernizacyjne wykonane na lokomotywie EP09-012 podczas naprawy R1 wykonanej w Pafawagu w 1994r. (to jedna z niewielu dziewiątek, która przeszła R1 w Pafawagu a nie w ZNLE Gliwice) :
1. wprowadzono dzielniki luzu na wieszakach klocków hamulcowych
2. zlikwidowano wybieg nagrzewnic w pozycji W przełącznika nagrzewnicy
3. wprowadzono centralne załączanie wentylatorów kabinowych
4. zamontowano instalację łączności przewodowej lokomotywa-pociąg
5. wprowadzono dodatkowe stopnie w szafie WN (do włazu na dach)
6. wykonano pomosty na dachu z siatki ciągnionej i dodatkowe uchwyty do pasów bezpieczeństwa
7. zmniejszono ciężar osłony bocznika indukcyjnego
8. poprawiono dostęp do zaworów nagłego hamowania
9. wprowadzono odwodnienie wnęki stopni wejściowych
10. zmieniono konstrukcję umywalki
11. wprowadzono podstawki pod akumulatory
12. zamontowano wyłącznik indywidualny SHP
13. wprowadzono diody zaporowe w układzie odłaczników jazdy awaryjnej
14. zlikwidowano szafy po UPZ w kabinie maszynisty i w przedziale maszynowym
15. zastosowano końcówki wtykowe KWA na listwach NN
16. zamontowano drugi odgromnik GZM-4 na dachu
17. wymieniono przekładnik ED4 na zmodernizowany i zamontowano dodatkowy elektrozawór EV5
18. wykonano układ smarownia wieszaków pudło-wózek (tuleje z rowkiem smarnym i wyprowadzone kalamitki)
19. usztywniono mocowanie zespołu diod YKP-1
20. poprawiono uszczelnienie pokryw maźnic
21. wprowadzono układ zabezpieczający hamulec pneumatyczny przed przeładowaniem
22. wprowadzono żaluzje odchylne w korytarzu w miejsce okien stałych
23. zmieniono lokalizację wyłącznika baterii (w miejsce po UPZ)
24. zastąpiono siatki ochronne w projektorach szybami klejonymi
25. zamontowano dodatkowe stopnie i poręcze na czole
26. zabudowano fotele ergonomiczne dla pomocnika maszynisty
27. wzmocniono zawiasy szafki NN
28. zmieniono raczki głównego kranu maszynisty
29. wprowadzono nową konstrukcję okien opuszczanych w kabinach
30. wymieniono przełączniki PHJ na zmodernizowane
31. zmieniono konstrukcję ślizgu sprzęgu międzywózkowego
32. zmieniono mocowanie rur piaskowych
33. zmieniono płyty dociskowe w urządzeniu skrętno-pociągowym
34. wprowadzono 5-cio punktowe podparcie głównego agregatu sprężarkowego
35. zamontowano sygnalizację grzania łożysk osiowych
36. wprowadzono otwór sciekowy oleju pod sprężarką
37. zamontowano podkładki gumowe pod obudowy generatorow CA i SHP
38. zamontowano nowy typ hamulca postojowego (pneumatyczno-sprężynowy w miejsce hydraulicznego)
39. zmieniono łożyska w silnikach przetwornic LKPa 368
40. zmieniono konstrukcję żaluzji wlotu powietrza do chłodzenia silników trakcyjnych (na podwójne)
41. zabudowane zmodernizowane obudowy oporów pod pudłem
42. zmieniono mocowanie szyn uziemiających pudła i wózka
43. wprowadzono bocznikowanie styczników rozruchowych stycznikami SR21 i SR22
44. wprowadzono nowy typ sprzęgła sprężarki głównej
45. wymieniono amortyzatory hydrauliczne na amortyzatory produkcji czeskiej
46. zmodyfikowano układ przeciwpoślizgowy EKP421
47. wymieniono regulatory napięcia typu IRN na REN110A
48. uzależniono start Tuhex-u od naładowania kondensatora komutacyjnego
49. wymieniono sworznie w stycznikach SPG
50. wymieniono komory styczników SPO250 (w stycznikach SO1÷4) na większe
51. wzmocniono obejmy nastawiaczy klocków hamulcowych
52. wprowadzono wyłącznik WSAP umożliwiający jazdę awaryjną przy uszkodzeniu regulatora napięcia
53. wzmocniono konstrukcję kierownic kanałów wentylacyjnych silników trakcyjnych
54. podtoczono tuleje prowadzące cylindrów hamulcowych
55. zlikwidowano sygnalizację położenia hamulca postojowego hydraulicznego
Od wielu już lat mówi się o ujednoliceniu wszystkich "dziewiątek" do standardu EP09-046 i 047 ale wg. mnie obecnie (marzec 2003) można to śmiało włożyć między bajki. Może to się zmienić w momencie kiedy pierwsza dziewiątka trafi do naprawy głównej, co powinno wg. moich obliczeń nastąpić w połowie 2004r.
"
Na następnej stronie znajomego był dział:
"Czy wiecie, że .......
1. największy miesięczny przebieg jak do tej pory (tj. do lutego 2004) wyjeździła EP09-046, która jako jedyna dziewiątka przekroczyła 31000 km. Ponadto cztery dziewiątki przekroczyły 30000 km (005,006,008 i 013). Poniżej w tabelce są zestawione wszystkie EP09, które przekroczyły przebieg 29000 km miesięcznie.
2. najcięższą dziewiątką była EP09-041, która jako jedyna przekroczyła 87 t co spowodowane zostało montażem w niej nowego wyłącznika szybkiego typu DCL (WS tego typu był wyłącznie na tej lokomotywie a zamontowano go podczas naprawy okresowej R3+A w styczniu 2002).
lokomotywa powróciła do "normalnej" wagi tj. ok. 86 t w kwietniu 2003 kiedy to wskutek dużej awaryjności nowego WS-a zdemontowano go i powrócono do starego.
3. na lokomotywach EP09-001 i 002 zamontowane pierwotnie były sprężarki tłokowe, które podczas pierwszych napraw rewizyjnych zostały wymienione na sprężarki śrubowe. Były to sprężarki typu V2P-215 dwustopniowe (dwa cylindry na stopień) o układzie cylindrów V.
4. w ramach prób przeciwdziałania w szarpaniach odczuwalnych zwłaszcza w pierwszym wagonie za lokomotywą na EP09-031 podczas naprawy R5 w grudniu 2001 zamontowano nowego typu zderzaki elastomerowe typu KX-ZC-4 oraz elastomerowe aparaty pochłaniające haka cięgłowego typu EPU-2 (na pozostałych dziewiątkach aparaty pochłaniające są sprężynowe).
5. na kilku EP09 (009,010 i 011) została zamontowana instalacja sygnalizacji kabinowej EBICAB, która ponoć testowana była w okolicy Grodziska Maz.. Kilka lat temu została ona zdemontowana, aczkolwiek pozostały jej pozostałości (np. zawór elektropneumatyczny nad podłogą między drzwiami wejściowymi do kabiny po stronie maszynisty a pulpitem pod kranami, resztki szafy po aparaturze w przedziale maszynowym 2 czy też wsporniki zawieszenia anteny odbiornika na środkowym wsporniku pod pudłem).
6. pierwotnie hamulec elektrodynamiczny działał na EP09 do prędkości 140km/h. W zakresie 140÷160km/h lokomotywa hamowała wyłącznie pneumatycznie. Zmieniano to podczas napraw rewizyjnych R1 tak, że hamulec ED działa w zakresie prędkosci 10÷160km/h.
7. pierwsze dziewiątki wyposażone były w wycieraczki pneumatyczne. Wycieraczki o napędzie elektrycznym zabudowywano na nich w trakcie pierwszych napraw okresowych.
8. pole magnetyczne pochodzące od bocznika indukcyjnego znajdującego się zaraz za ścianą kabiny "A" było na pierwszych dziewiątkach bardzo silne. Przekazy ustne mówią, że lekki klucz przyłożony do ściany nie spadał przyciągany polem magnetycznym. Aby temu przeciwdziałać założono dodatkowe osłony bocznika ograniczające pole magnet. w kabinie do 3 mT.
9. przewidziany pierwotnie dla dziewiątek hamulec postojowy hydrauliczny (taki jak na EM10-001 i 002) okazał się zawodny w eksploatacji wskutek częstych nieszczelności układu. Dlatego też zmieniono go na hamulec sprężynowy (taki sam jest na EM10-101 i 102). Na kilku lokach po hamulcu hydraulicznym pozostała "martwa" kontrolka na pulpicie pomocnika.
10. w kwietniu 2002 podczas naprawy rewizyjnej wykonywanej w ZNLE Gliwice na lokomotywie EP09-043 zamontowano nowe odbieraki prądu typu DSA200 produkcji f-my Stemmann. Lokomotywa przeszła jazdy próbne; jedna na trasie Gliwice-Kędzierzyn-Gliwice z Vmax=120km/h (w dn.2002.04.23) i drugą na CMK na trasie Gliwice-Olszamowice-Gliwice z Vmax=160km/h (w dn.2002.04.25). Po ukończeniu naprawy w dn.2002.04.30 lokomotywa została przekazana do eksploatacji obserwowanej.
11. w czasie napraw okresowych R6 w maju/czerwcu 2002 na lokomotywach EP09-001 i 005 w przekładniach głównych dotychczas stosowany smar przekładniowy KZE zastąpiono smarem Centurail 516 produkcji firmy Fuchs. W związku z tym dziewiątki te "poddano" eksploatacji obserwowanej. Smar Centurail 516 (a wcześniej Centurail 512) od 2000r wypiera smar KZE na wielu seriach lokomotyw (np. na EU07,ET41,ET22).
12. wysoka awaryjność klimatyzacji (a zwłaszcza modułu zasilającego) i duży koszt napraw u producenta w Niemczech spowodowała, że na początku lutego 2003 na lok. EP09-038 zamontowano w miejsce niemieckiej polską przetwornicę statyczna typu PSM-12 produkcji warszawskiej f-my MEDCOM. Lokomotywę przekazano do eksploatacji obserwowanej w dn. 2003.02.07. Drugą lokomotywą na której dokonano takiej zmiany była EP09-047 (2003.03.19)."


14
Tabor kolejowy / Odp: EP09 ED
« dnia: 03 Listopada 2024, 16:35:18 »
@borys_q, instrukcję lokomotywy wyślę PW.

15
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 19 Października 2024, 17:57:40 »
Zapraszam już na 3 odcinek z jednej wybranej przeze mnie służby. Staram się pokazać swoją pracę od momentu rozpoczęcia, aż do zakończenia. Jedziemy na jedną z najkrótszych nocek na EZT - w Wałbrzychu, a przed nocką robimy jeszcze pociąg do Głogowa i z powrotem. Jest trochę o dokumentacji pociągowej! Polecam poprzednie 2 odcinki i miłego oglądania :)

16
Na warsztacie / Odp: Projekt Śląsk - Porty.
« dnia: 09 Grudnia 2021, 11:29:06 »
Co to jest rok na zrobienie odcinka ponad 200km, dwutorowego, zelektryfikowanego z SBL. W dodatku mając godzine czasu dla siebie dziennie gdzie nie co dzień się chce. Wątpię, że do końca 2022 się wyrobię. W załączniku widok na Bydgoszcz Główną Tow (BGB). Na pierwszym planie tory linii Kutno - Piła.

19.02.2023
Zakończyłem przypisywanie semaforów oraz wstawianie odcinków izolowanych. Następny etap: wpisywanie zamykania semaforów do odcinków izolowany i wstawianie zwolnień. Będzie można puszczać Ai niech szuka null tracków.

19.10.2024
Zwolnienia powstawiane. Trwa usuwanie setek nultracków, bo scenerie przesuwałem swego czasu w 3dsmax i się porobiło. Gdzie można pobrac narżędzie do usuwania nulltracków? Ręcznie to katorga czasowa.

17
Dobrze rozumiem, że wężyk na czole jest do obsługi hamulca dodatkowego w trakcji wielokrotnej?
Wysoko umieszczony był przewód zasilający, czyli łączący zbiorniki główne. Gdyby zbiornikom nie zrobić połączenia, to nie udałoby się wykorzystać sprężarek drugiej lokomotywy. Gdyby sprężarkami obu lokomotyw sterował ciśnieniowy pierwszej, to dochodziłoby do działania zaworu bezpieczeństwa na drugiej lokomotywie. Gdyby sprężarkami zarządzał ciśnieniowy drugiej lokomotywy, to w pierwszej brakowałoby powietrza etc.
Hamulec EU04 charakteryzował się dużą mocą. Maszyna uzyskiwała nawet 180% masy hamującej w nastawieniu P i PP. W nastawieniu T i O 75%. Poniżej schematy pneumatyki które rysował maszynista instruktor Stefan Szkliniarz późniejszy współtwórca vademecum maszynisty wydanego nakładem Śląskiej DOKP w Katowicach.
Sprężarki na EU04 napędzane były silnikami o mocy 12 kW i obrotach znamionowych 1800 obr/min. Były to najszybsze sprężarki tłokowe na PKP. Sprężarka na ET21 ma tylko 915 obr/min i moc 13,5 kW. Sam układ pneumatyki był dużo nowocześniejszy niż na np. ET21. Pojazd posiadał nowoczesny przekładnik prężności (dziś pewnie nazwalibyśmy to przekładnikiem lub przekaźnikiem ciśnienia), lepszy zawór rozrządczy i hamulec dodatkowy 4-pozycyjny, który umożliwiał napełnienie cylindrów hamulcowych powietrzem o ciśnieniu do 6,5 atmosfery.

18
No to może tak spróbujemy...

19
Tabor kolejowy / EU04 cechy które zadecydowały o krótkiej karierze na PKP
« dnia: 03 Października 2024, 17:50:51 »
Koń, jaki jest, każdy widzi :-). Są też na świecie rzeczy, które nie śniły się fizjologom, a może i nawet filozofom? Takie miałem wrażenie jak pierwszy raz zobaczyłem co kryje w środku EU04-18. Wielce dziwaczna pod względem elektrycznym była to konstrukcja. Najbardziej szokowała jej trójmaszynowa przetwornica główna złożona z dwóch silników WN i jednej umieszczonej po środku prądnicy głównej. Pojedynczy silnik miał moc 65 kW, a prądnica 56 kW. Drugi silnik WN był na wszelki wypadek i można było wybrać przełącznikiem WN jeden z dwóch przy czym mechanicznie OIDP były sprzęgnięte cały czas z prądnicą. Przetwornica ta wymagała zastosowania rozrusznika i producent użył rozrusznika 6-pozycyjnego (pozycje od 0 do 5) z czego trzy pozycje (1, 2, 3) wpływały na silnik WN, a reszta na obwody niskiego napięcia. Rozrusznik sterowany był elektropneumatycznie, a przetwornica ruszała po podniesieniu pantografów i zamknięciu wyłącznika głównego zwanego na PKP i nie tylko - wyłącznikiem szybkim i włącznika dźwigienkowego "przetwornica"  na pulpicie maszynisty. Rozrusznik na początku wtrącał w obwód rezystancję 90 Ohm, co wraz z włączonym na stałe opornikiem tłumiącym o wartości 7,3 Ohm umożliwiało w miarę łagodny rozruch tego "monstrum". Przetwornica charakteryzuje się skojarzeniem uzwojeń pomiędzy silnikiem i prądnicą i nie było by to czymś szczególnym, ale tu regulator napięcia oddziałuje na wzbudzenie obce (NN w ok. 110 V) silnika, czyli mamy do czynienia ze stabilizacją obrotów i wg. producenta powinno to działać w przedziale napięć od 2400 do 3600 V. Silnik oprócz tego ma wzbudzenie szeregowe i obowiązkowo komutacyjne. Prądnica ma uzwojenie bocznikowe i obce (WN w szeregu z silnikiem) a także uzwojenie komutacyjne. Nie zauważyłem na lokomotywie transformatora (mogło go już fizycznie nie być kilka lat po odstawieniu w "krzaki"). Na schemacie też go nie widzę. Układ skojarzonych uzwojeń silnik-prądnica był korzystny dla przetwornic o dużej zmienności obciążeń np. w EU07 przetwornica musi dać radę zasilić sprężarki i musi mieć dobrą dynamikę odpowiedzi na nagły wzrost obciążenia. ET21 i ET42 tego nie muszą i mają proste szeregowe silniki przetwornic, a przy tym niezawodne i bardzo odporne na odrywanie się pantografu od sieci czy zaniki napięcia. Natomiast układ skojarzony był obowiązkowy w przetwornicy która nie miała dodatkowego obciążenia w postaci wentylatora np. silników trakcyjnych (większość mocy silnika przetwornicy na EU07 odbiera wentylator). Wadą układu skojarzonego jest praca generacyjna przy zaniku napięcia w sieci. Przetwornica taka podczas np. odrywania się ślizgacza od sieci  lub podczas zadziałania wyłącznika na podstacji zasilającej potrafi zasilić własne silniki trakcyjne lub sąsiednich pojazdów, co czasem źle się dla niej samej kończy (ogień na komutatorze). Przetwornica taka stwarza też niebezpieczeństwo dla obsługi, gdyby ta znalazła się w przedziale WN podczas jej wirowania. Nie wiem czy na EU04 zastosowano jej uszyniacz (na EU07 jest), ale podobno na EU04 zginął główny konstruktor lokomotywy. Maszyna miała dużą masę wirującą a więc i bezwładność, a brak dużego wentylatora znacznie wydłużał jej dobieg po pracy. Jest wielce prawdopodobnym iż człowiek te mógł zapomnieć/zignorować tą właściwość maszyny.  Lokomotywa do ładowania baterii akumulatorów 110V i zasilania obwodów oświetleniowych itp. posiadała drugą przetwornicę. Przetwornica pomocnicza była znacznie mniejsza i silnik miał moc 5,6 kW (przewidziano jego pracę na napięciu w zakresie 100-160 V). Prądniczka miała 4,5 kW i napięcie wyjściowe 110 V stabilizowane regulatorem napięcia. Oba regulatory tzn. przetwornicy głównej  oraz napięcia przetwornicy pomocniczej były typu węglowego OIDP patentu Pintscha (zasadniczo bardzo różniły się od wibracyjnych regulatorów węglowych stosowanych np. na ET21, EN57 itp.). Regulacja odbywała się za sprawą zmiany rezystancji ściskanych elektromagnesem stosów grafitowych w postaci cienkich pierścieni. Podobne funkcjonowały na SM41 i tym podobnych wynalazkach. Ogólnie EU04 były mocno przekombinowane i zarazem podatne na uszkodzenia. Ciężkie silniki trakcyjne zawieszone systemem tramwajowym "za nos" także nie były ich zaletą. Żeliwny rezystor rozruchowy umieszczony na dachu bez dodatkowej wentylacji miał ograniczone możliwości rozpraszania energii. Schemat obwodu przetwornicy miałem zamiar dodać w załączniku, ale chyba za duży jest.
Edit: Schemat jest tu: https://eu07.pl/userfiles/21231/EU04-przetwornica_i_bateria-0.jpg

20
Symulator / Odp: Programy na użytek symulatora. [szczawik]
« dnia: 11 Września 2024, 11:38:57 »
Proponuję usunąć opcję "Usuwaj nieużywane tekstury z OpenGL" albo zrobić jakiś komunikat który ostrzega o niepoprawnym działaniu tej funkcji, co generuje problemy.

21
Bocznica / Odp: kolomna
« dnia: 05 Września 2024, 16:44:42 »

22
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 03 Sierpnia 2024, 13:38:51 »
Zapraszam na spacer pomiędzy odstawionymi jednostkami EN57 na wrocławskiej grupie G (stan na kwiecień 2024)! Na podstawie danych z Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych przybliżam krótką historię pojazdów, a przy okazji możecie zobaczyć ostatnie chwile tych pojazdów, które sukcesywnie są wywożone przez przewoźnika SKPL Cargo z Wrocławia na złomowanie w różne części kraju. Część z przedstawionych przeze mnie jednostek w ostatnich tygodniach opuściła już Wrocław.

23
Dla Debiana pakiety: freeglut3 libpython2.7 libpng16-16 libopenal1 libsndfile1 libluajit-5.1-2 libserialport0 virtualenv
A katalog z pythonem (w glownym Maszyny):$ virtualenv linuxpython64
$ source linuxpython64/bin/activate
$ pip2 install pillow
i binarka dziala. Nalezy pamietac o nadaniu uprawnien pliku wykonywalnego (chmod +x)

EDIT: Dziala tylko ghostview, po kazdym player train init log konczy sie:Loading Python ...
ImportError: No module named site
Taki FYI:
Program virtualenv w wersji 20.22.0 wydanej 2023-04-19, nie wspiera już Pythonów poniżej 3.6, w tym też 2 - z której korzysta MaSzyna.
Taka ino informacja, jakby ktoś się głowił i troił, dlaczego nie działa, jak ja.
A u mnie na Manjaro, też nie ma już żadnego opakowania virtualenv2, które domyślnie korzystało z Python'a 2.
 

24
Na warsztacie / Odp: Sceneria Tomaszewo
« dnia: 25 Lipca 2024, 23:11:31 »
Zapomniałeś zrobić salto z półobrotu. Bez tego ani rusz.

25
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady/Galicja WIP - do pobrania
« dnia: 23 Lipca 2024, 21:03:37 »
Cześć, ten post jest adresowany do "wesołych" scenarzystów. Sceneria Galicja, w jednej scenerii każecie czekać godzinę na dalszą jazdę, w drugiej godzina scenerii jest 12:30 odjazd 13:20. Czy to nie jest przesada? To jest symulator, gra nie rzeczywistość. Panowie zmieńcie to!!!!! Takie scenerie zniechęcają! To nie tylko dotyczy Galicji.

26
Bieżące Symulatorowe / Odp: Do czego dążymy?
« dnia: 23 Lipca 2024, 20:12:24 »
dla sportu

27
Na warsztacie / Bałtyk - KM
« dnia: 11 Lipca 2024, 13:47:25 »
Witajcie, udostępniam prosty bałtykcki scenariusz oparty na baltyk_skm2, w którym możemy się przejechać wakacyjnym pociągiem KM a'la "Słoneczny" z Alakowic do Bałtyku Plaży i wrócić do Alakowic.

Chciałbym zaznaczyć, że scenariusz NIE JEST w 100% kopią dzieła Transkeia, starałem się nieco urozmaicić składy i wprowadzić drobne zmiany. Z drugiej strony uczciwie stwierdzam, że jest to bardziej mod niż kompletnie nowy scenariusz.

Nie wrzucam od razu na Test Dodatków, chętnię wysłucham waszych opinii na ten temat.

https://eu07.pl/userfiles/30308/baltyk_km.zip

(wypakowujemy do głównego katalogu)

28
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 24.06 problemy.
« dnia: 05 Lipca 2024, 12:49:08 »
Ja proponuję całkowicie usunąć jednak te animowane ludziki i zaczekać do czasu, aż exe pozwoli na animacje, które nie wykorzystują systemu eventów.

29
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 24.06 problemy.
« dnia: 04 Lipca 2024, 19:18:42 »

30
Kawup wrócił z mlekiem


Na warsztat trafiło coś, czego w maszynie jeszcze nie było, czyli bramki semaforowe :3
W międzyczasie kończony jest most w Komańczy.

Strony: [1] 2 3