Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 37
1
Bieżące kolejowe / Odp: Hybrydy Newagu dla IC
« dnia: 18 Września 2025, 18:17:53 »
Zapomniałeś dodać, że mapka pochodzi z szerszego tekstu opublikowanego na stronie "Rynku Kolejowego" w dniu 18.09.2025...

Krótko:
"(...) PKP Intercity wraz z Ministerstwem Infrastruktury zaprezentowały trasy, na które wyjadą hybrydowe zespoły trakcyjne Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu oraz dzierżawione, spalinowe jednostki, na których pozyskanie trwa przetarg. Pierwszy z 35 pojazdów dotrze do Intercity na początku 2027 roku, a dostawy wszystkich Impulsów mają się zakończyć do końca czerwca 2029 roku.

Spalinowo-elektryczne jednostki od początku były kupowane (przetarg ogłosił poprzedni zarząd spółki, natomiast umowę podpisał już zarząd Janusza Malinowskiego) z myślą o obsłudze ośrodków, które nie mają połączeń dalekobieżnych wcale lub też które mają tych połączeń bardzo mało. Do pociągów szybko przylgnęła więc łatka “likwidatorów wykluczenia komunikacyjnego”. Poza trasami dla “hybryd” PKP Intercity przekazało też, gdzie pojadą co najmniej 22 lub nawet 32 spalinowe jednostki, na których wynajem PKP Intercity ogłosiły przetarg kilka tygodni temu (...)


oraz

(...) Pierwszą z tras, zapowiadaną na naszych łamach od dawna, jest połączenie ze Szczecina do Gdyni przez środkowy pas Pomorza Zachodniego i Pomorza. Pociągi pojadą więc przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Szczecinek, Człuchów, Chojnice i dalej linią 203 do samego Tczewa.

Kolejną relacją, również zapowiadaną już przez wiceministra Piotra Malepszaka, jest obsługa taborem hybrydowym największego polskiego miasta bez zelektryfikowanej linii kolejowej, a więc Gorzowa Wielkopolskiego. PKP Intercity chce wysłać nowe Impulsy oraz spalinowe zespoły trakcyjne na obsługiwaną już obecnie trasę do i z Gdyni, wzdłuż całej linii 203.

Pociągi PKP Intercity mają też obsługiwać zupełnie nową relację dalekobieżną: Białystok – Gdynia przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo oraz Łapy. Do tego trasa z Gdyni do Krakowa przez Sztum, Grudziądz, Rypin, Płock, Gostynin, Łódź, Kłobuck, Bytom i Katowice (dzięki temu pociągi dalekobieżne w końcu wrócą więc na ten odcinek magistrali węglowej). Grudziądz czy Rypin otrzymają także dogodne połączenia w kierunku stolicy kraju, w ramach kolejnej trasy z Gdyni do Warszawy, prawdopodobnie przez Raciąż i Płońsk lub też trasą przez Płock. Jak jednak zastrzegł prezes PKP Intercity, będzie to zależne od tego, jaką ofertę na obu trasach zaproponują Koleje Mazowieckie. Na razie jednak wydaje się, że hybrydy pojadą przez Płońsk.

Spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne mają także trafić do obsługi Łomży (o czym pisaliśmy na początku września jako pierwsi). W pierwszym kroku, od przyszłorocznego lata, mają tam pojechać jednostki spalinowe, w czasie około 2 godzin. Następna trasa to połączenie Warszawy z Białymstokiem przez Siemiatycze, Hajnówkę oraz Bielskiem Podlaskim. W planach jest również połączenie Warszawa – Hrubieszów przez Radzyń Podlaski, Lubartów i Zamość, a także trasa Kraków – Hrubieszów przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj i Zamość.

Dwie ostatnie relacje, które będą obsługiwane przez nowe Impulsy, ale i przez spalinowe zespoły trakcyjne to trasy z Krakowa do Zagórza (przez Gorlice, Jasło, Krosno oraz Sanok), a także pociągi z Krakowa do Jeleniej Góry po magistrali podsudeckiej. Połączenia te sezonowo będą wydłużone do Karpacza (...)


a także

(...) Jak przekazał Janusz Malinowski, pierwszy hybrydowy Impuls ma zacząć jazdy testowe i homologacyjne w kwietniu przyszłego roku. W 2027 roku do obsługi PKP Intercity trafi 16 takich jednostek. Ostatnie pociągi dotrą do przewoźnika do końca czerwca 2029 r. (...)".

Szerzej jest tutaj: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-pokazuja-trasy-dla-hybryd-z-newagu-124801.html

@MaciejM: pokazywanie samej mapki bez komentarza/opisu nie ma sensu.

2
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - swego rodzaju dalszy rozwój
« dnia: 17 Września 2025, 12:54:14 »
Osobiście bym zrezygnował z tego "Czy wiesz że...", albo pisał to rzetelniej. Akurat ten przykład z EU07 mija się z prawdą...

3
Na warsztacie / Odp: EP07-1020
« dnia: 06 Września 2025, 15:37:52 »
EP07-1020 jest już w trakcie kasacji, a więc szansa na materiały na kabinę przepadła
1020 pojechała na Odolany już bardzo mocno rozkręcona i to co zostało w kabinie nie było by już przydatne.

4
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady/Galicja WIP - do pobrania
« dnia: 12 Sierpnia 2025, 22:07:37 »
Też próbowałem z ET42, ale po minięciu mostu w Grybowie poddałem się. BTW, na odcinku Stróże - Grybów - Nowy Sącz brutta miały jak sobie przypominam max 1600 t, ale w zestawieniu ET41+20 pudeł ładownych (Eaos)+ET21 na popychu. Bez popychu tam nie jeżdżono, bo chodziło m.in. o to, aby skład "nie miał ochoty się rozerwać". Podobnie było na odcniku D29-274 z Jaworzyny Śl. do Wałbrzycha: ET21/ET41+brutto+ET21.

5
Na warsztacie / Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 24 Lipca 2025, 20:53:51 »
O tym też pisałem w poście nr 17, ale trzeba też pamiętać, że dawne wagonownie (WGW) miały różne typy taboru i niektóre miały do dyspozycji tylko wagony: "Ryflaki", tylko 120A, czy tylko Bhp (piętrusy), a potem także Bohuny (tu już lokalne połączenia w obu ostatnich przypadkach w większym rozmiarze). Nie było praktycznie WGW w ruchu lokalnym, która miała wszystkie typy. Były takie, które miały nawet "klasy", ale to wynikało z rozkładu jazdy i dawnego planowania PKP. Temat rzeka...

6
Na warsztacie / Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 23 Lipca 2025, 19:21:10 »
Też bym tutaj nie trzymał się do końca ustalonych faktów i spokojnie dać można SP42+2x120A. Awaryjnie może tam pojechać wszystko, co było w MD TG, czyli np. SM31/ST44, bo tak na PKP bywało, że jak jest defekt to jedzie wszystko, co może...:)

7
Na warsztacie / Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 23 Lipca 2025, 18:20:40 »
Jak wynika z załącznika (o czym autor postu wspomniał na początku) składy w ostatnim czasie śmigały na SP42 i 2 x ryflaki 101A. Cały pociąg był realizowany przez MD/WGW Tarnowskie Góry. Pytałem znajomych o wagony 120A, ale nie pamiętają, aby "Stodoły" tam jeździły. Skoro ostatnie czasy to "ryflaki" to temat jest chyba wyczerpany.

Poza konkursem: "ryflaki" 43A/101A/102A rozwaliłyby system w MaSzynie... Jeździły w tylu konfiguracjach, że jest o czym pisać.

8
Bieżące kolejowe / Odp: Katalog wagonów eksploatowanych w Polsce
« dnia: 21 Lipca 2025, 16:18:03 »
są książki pana Bogdana Prokopińskiego.
Tutaj traktował bym to z dystansem. Poza tym nazwisko to Pokropiński.

9
Screeny / Odp: Poradnik tworzenia screenów
« dnia: 05 Czerwca 2025, 18:59:05 »
@RafaPolska424: wiesz, w tym momencie nie jest to mój problem ile osoba deklaruje lat, ile ma i kto dał zgodę... Temat zdjąłem "z gruntu".

10
Bocznica / Odp: eu07 128
« dnia: 05 Czerwca 2025, 17:53:19 »
Kiedyś to była bardzo ładna lokomotywa...

11
Screeny / Odp: Poradnik tworzenia screenów
« dnia: 05 Czerwca 2025, 17:47:32 »
Napiszę tak...: skoro kolega @bismarck deklaruje, że ma 14 lat to weźcie to wszyscy pod uwagę. Innego wyjścia nie ma.

12
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Huta Katowice w maszynie
« dnia: 15 Kwietnia 2025, 17:00:45 »
Niezła ściema, aby ten obiekt tak łatwo "udostępnić/oddać"... Nie kupuję tego tematu.

13
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 08 Kwietnia 2025, 21:27:14 »
To nie jest widzimisię przewoźnika. RJ zamawia się wiele miesięcy wcześniej po wielu uzgodnieniach i jeśli w trakcie realizacji coś jednak jest nie tak (np. ETCS wysypie się), to w tym przypadku PLK płaci i uwierz mi, że ta kasa wpływa na konto KD. To nie jest wina przewoźnika, że PLKa nie wywiązała się z założeń. Oczywiście nawet w tym przypadku to walka z PLK, bo jak zwykle wszyscy są winni, ale nie oni.

Jest jeszcze inna kwestia dotycząca pociągów np. na 130: dojadą na podg Grabiszyn (estakada we Wrocławiu) planowo i nie ma wjazdu na "Główny" we Wrocławiu - wtedy czasem zdarza się, że dyżurna z WGA pyta maszynistę "co piszemy?", a on: "co pani chce...". No i mamy kolejny kłopot pt. kto zawinił, kto dał się zrobić w balona i komu nie zależy na niczym. Z tego robią się prawie codziennie jakieś tam małe tysiące PLN, a w miesiącu to już grubo więcej. Temat jest bardzo szeroki. Dla jasności: byłem/widziałem/słyszałem.

14
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 08 Kwietnia 2025, 12:16:28 »
Z tego co mi wiadomo z KD:
1. jeśli pociąg jest na 160 to jedzie podwójna obsada i są takie planowe pociągi, a jeśli nie ma "manekina" to 130 i KD bierze na siebie opóźnienie,
2. jeśli pociąg jest na 130 to jedzie 130, a opóźnienia lub nie wg ogólnych zasad,
3. jeśli pociąg był założony na 160 w pojedynkę, a jak wiadomo od paru miesięcy nie działa ETCS i trzeba jechać 130 to wtedy PLK bierze na siebie opóźnienie i płaci do KD kary.

15
Na warsztacie / Odp: Żnin
« dnia: 07 Kwietnia 2025, 19:20:04 »
Jakiś screen/screen'y by się przydały...

16
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 06 Kwietnia 2025, 13:57:29 »
Tego dnia, gdy nagrywałeś ten film na ELF'ie wsiadałem do tegoż "Bornita" w Głogowie i wysiadałem w Rudnej Gwizdanów. Nawet widać mnie na peronie. Była piękna pogoda, a więc wybrałem się na dwudniowe fotki. Po drodze w Grębocicach minęliśmy się z jednym z ostatnich 5 czynnych ET42, czyli ET42-008.

17
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - swego rodzaju dalszy rozwój
« dnia: 24 Marca 2025, 18:50:03 »
Agregat prądotwórczy wyposażony w silnik CAT3208, który napędzał trójfazową prądnicę synchroniczną z układem prostownikowym, a która z kolei dostarczała prąd 3kV był w "POLSAT'ach", czyli SU42-5xx. Stare SU42 miały tylko dodatkową ogrzewczą instalację elektryczną o napięciu 500V, która zasilana była z prądnicy głównej (podobnie było w SP30).

SP42 miały kocioł wodno-parowy WB5,
SP45 miały kocioł wodno-parowy VAPOR,
SU45 miały prądnicę ogrzewczą prądu przemiennego o mocy 495kW i ogrzewanie 3kV,
SU46 miały prądnicę ogrzewczą prądu przemiennego o mocy 440kW i ogrzewanie 3kV.

18
Pomoc doraźna / Odp: Problem zamknięcia WS
« dnia: 19 Marca 2025, 20:18:45 »
"Przekroczona górna granica napięcia trakcji"! Czy na scenerii testowej używasz TD, czy 25kV? Drugie pytanie, czy problemy z WS miałeś na jakichś scenariuszach, czy na torze doświadczalnym?

19
Pomoc doraźna / Odp: Problem zamknięcia WS
« dnia: 18 Marca 2025, 20:00:24 »
To może w kilku punktach napisz krótko co robisz po kolei i jaki to pojazd, np.:

1. załączam baterie,
2. ...
3. ...

20
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 21:04:38 »
"Siódemki" nie są sprzedawane ze statusem OP4, bo nomenklatura IC polega na tym, że najpierw jest OPx, potem OS, a potem chyba nadal OK. Dla przykładu: dziś EU07-xxx ma status OP4, a jutro już go nie ma i jest na sprzedaż. Ot cała filozofia. Potem albo idzie na złom, albo prywaciarz zleca P4.

Przy okazji: 15.02.2025 maszyna EP09-046 (pomarańczowa) wróciła do służby po kilkudniowej przerwie spowodowanej kolizją ze sporą zwierzyną.

21
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 20:04:08 »
Jeśli masz na myśli EDGARA i typ 207E to bladego pojęcia o tym nie masz. Wypadałoby trochę pokory przy wygłaszaniu swoich TEZ. Warto najpierw o czymś poczytać.

Co do tego palnika... Widzę, że zachowanie lokomotyw w stanie historycznym: pomnik lub sprawna nie interesują cię.

22
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 18:51:06 »
Trochę bujasz w obłokach... Prywaciarz nie będzie inwestował w zmianę przekładni i bawił się w zmianę typu, bo na rynku jest opór EU07 z IC, które wciąż można kupić i zlecić P4/P5 i jest na to gwarant. Poza tym po co komu nowe szkolenia i autoryzacje na taką "ET09"? No i w końcu: skoro jest "taka awaryjna" to przy pociągach towarowych i bardzo ciężkich nie będzie jeszcze bardziej? Kto to by serwisował? Jaki zakład?

Niby przetwornice  i sprężarki świrują teraz... No to idąc tym tropem padły by w ruchu towarowym na pierwszym kursie...

Nie ma co tutaj bić piany: skoro IC ich nie chce to niestety trzeba się z tym pogodzić i zamknąć temat. Pisałem już wcześniej: mają argument w postaci napływu nowych EU160 i EU200 i nic tego nie przebije. Nasze sentymenty możemy sobie wsadzić głęboko w...

23
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 19 Lutego 2025, 12:03:09 »
Niestety każda większa awaria może tutaj być pretekstem do wyłączenia loka na zawsze.

24
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - Pomysły na ficzerki
« dnia: 17 Lutego 2025, 20:00:39 »
Kiedyś była mowa o tym "kiwaniu przód/tył" w kabinie, ale uznano, że ustawienia są ok. Z drugiej strony było by to bardzo fajne, ale nie można przedobrzyć, bo może niektórym uczestnikom "jazdy" może to sprawiać problem z błędnikiem...

25
Dziękuję Panowie za info! Właśnie z innego źródła się dowiedziałem, że w Małaszewiczach wóz "otrzymał grafitti" i ma rozbitą jedną boczną szybę... Czyż nie można było od razu do hali wstawić tych loków? Pewnie beton z PKPC nie ma pojęcia o wartości historycznej tych pojazdów i po co tam przyjechały. Tyle lat "16-tka" stała spokojnie w hali na Odolanach, a za chwilę ją rozkradną i podpalą... Koniec tematu.

26
Kiedy ten składzik widziałeś i może wiesz, gdzie jechał? To są loki z szopy na Odolanach, która poszła/idzie do likwidacji.

27
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 06 Lutego 2025, 12:30:27 »
Odnośnie ZNLE znałem też kilka osób "od EP09", którym zależało. Niestety żalili się i nie mogli pogodzić z polityką zakładu w kontekście napraw i całego utrzymania. Ostatecznie odeszli z firmy, żeby nie brać już żadnej odpowiedzialności, bo zaczęło to źle pachnieć...

28
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 05 Lutego 2025, 21:55:59 »
Panowie: a może ktoś podpowie jakie ta lokomotywa miała plusy w realiach lat 90/2x (może ktoś z Was jeździł wtedy na tych maszynach)?. Teraz bez utrzymania w ZNLE Gliwice (wówczas), a potem w NEWAG GLE było pewnie inaczej z serwisem - w końcu ktoś zlecał ciągłe zmiany i ktoś to odbierał... Niech IC nie wybiela się teraz na maxa.

29
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 02 Lutego 2025, 16:13:41 »
Bardzo różnie z tym bywało. 015 ma akurat gęste kratki, ale inne maszyny miały tylko pionowe i tylko na dolnych reflektorach, a jeszcze inne pionowe na wszystkich trzech. Później już tego nie było.

30
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 02 Lutego 2025, 13:40:38 »
Każdy z Was ma dużo racji! Wiadomym jest od zawsze, że Miłośnik Kolei z aparatem inaczej patrzy na EP09 niż ludzie, którzy utrzymują te lokomotywy i jeżdżą na nich. Tak zresztą jest z wszystkimi pojazdami. Osobiście przez lata miałem do czynienia z maszynami różnych serii i łączyłem pracę z pasją i dlatego wiem, jakie problemy są w temacie utrzymania, gwarancji, odbiorów nowych wozów itd. Jednocześnie patrzyłem też na to z perspektywy fotografa... Rozumiem też poglądy maszynistów, którzy dawniej już nie bardzo chcieli jeździć na EP05 woląc EP09, a dziś zdecydowanie przesiadają się na EU160, EU200, czy na Vectrony.

Jednakże trochę mi szkoda EP09 podobnie jak innych starych "gratów", gdyż po prostu je lubię. Pozostaje nam tylko patrzeć jak historia wokół nas rysuje kolejne scenariusze.

EDIT:

W temacie odstawionej EP09-016 przywołam ciekawy fakt: podczas wielkiej imprezy "150 lat kolei na Ziemiach Polskich", która była zorganizowana we Wrocławiu w dniach 22-24.05.1992, przedmiotowa maszynka była wystawiona wraz z innymi lokomotywami przy peronie stacji Wrocław Świebodzki i służyła tam jak eksponat. Byłem wtedy na niej i w kabinie miała jeszcze folię na fotelach - lokomotywa była nowiutka, a na stan Olszynki Grochowskiej weszła parę tygodni później, bo 16.06.1992. Na Świebodzkim przez dwa dni odbywały się parady lokomotyw, gdzie warszawskie loki reprezentowane były przez EP05-01 i EP09-015 (na stanie Olszynki Grochowskiej od 05.05.1992, czyli lokomotywa miała 3 tygodnie...).

Poniżej moja fotka EP09-015 ustawiona do wjazdu na paradę (za nią ET22-1183). Maszynka wyglądała przepięknie!

Strony: [1] 2 3 ... 37