Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: [1] 2 3 ... 26
1
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 06 Lutego 2020, 18:08:16 »
Może to być parowóz typu C1n2t znany także pierwotnie jako seria Txb1. Po zmianie zasad oznaczania parowozów bodaj w 1960 mógłby lub otrzymał oznaczenie serii Tyb1. Oczywiście do serii Tyb1 wchodziły różne podobne konstrukcje, ale to inny temat. Na kolejce wrocławskiej maszynka mogła mieć nr boczny 1201 (Txb1-1201), a wcześniej po prostu nr 10. Producentem tego wozu byłby wtedy monachijski Krauss. Dla jasności, maszyna miała układ osi 0-3-1.

2
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 15:26:26 »
To też racja! Pamiętam inne sytuacje: pociąg planowo jest we Wrocku i stoi na estakadzie pod wjazdowym, bo nie ma wjazdu, co generuje opóźnienie. Jaki jest efekt: dyżurny pyta co ma wpisać jako opóźnienie, a maszynista mówi - "jak pan chce". No i wtedy PLK zwala opóźnienie na przewoźnika i potem są kary.
Wracając do tempomatów na Impulsach: fajną funkcją jest hamowanie tempomatem przy użyciu nastawnika jazdy. Jeśli tempomat mamy np. na 80 i dopiero go włączyliśmy, a jedziemy 100, to ruch nastawnika do przodu powoduje... szybsze zwalnianie zanim to zrobi sam tempomat.
Niejeden maszynista na tym poległ, gdy pokazywałem jak można hamować nastawnikiem w położeniu "do przodu"...

3
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 14:22:08 »
Co do przebijania prędkości w KD, o której mówi centarail, nie słyszałem, żeby kogoś się czepili, jak przekroczył o te 1 czy 2 km/h, ale liczy się szybka reakcja maszynisty. Bodajże nawet na Impulsach ten 1km/h jest w granicach błędów pomiarowych
Instrukcja ATM mówi o takiej tolerancji. Nawet gdzieś na forum pisałem o tym.

Natomiast na nowszych maszynach i w ruchu osobowym jedź 5km/h mniej, do stacji końcowej ładne opóźnienie przywieziesz :D
TAK i NIE. Niektóre rozkłady jazdy były tak położone, że nie musiałeś z Wrocka do Legnicy pędzić non stop 120, bo wystarczyło na nietórych odcinkach jechać 110, a i tak w Środzie Śląskiej byłeś przed planem i tylko pasażerowie się irytowali, że pociąg długo stoi...

4
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 14:14:57 »
W praktyce z tym przekroczeniem prędkości to wygląda tak że pilnujesz żeby na przejazdach miec te kilka km mniej. Jak Ci się zdaży przekroczyć prędkość a dohamujesz to nikt Ci nic nie zrobi - no chyba że to jest ambitna firma KD to wtedy tak.
Do niedawna pracowałem kilka ładnych lat w KD i to nawet w komisjach powypadkowych i nigdy nie "strzelałem" do maszynisty, gdy przekroczył o kilka km prędkość - nawet przy wypadkach śmiertelnych (trzeba tylko to umieć wykazać/uzasadnić). Wiadomo, że są ludzie i ludzie. Generalnie wiem też z doświadczenia, że wszelkie żale i cwaniactwo maszynistów, którzy bronią się w innych sytuacjach są świetnie weryfikowane podczas jazdy na symulatorze. Okazuje się wtedy, że "pełna gęba" robi się "pełną dupą", a totalnym strzałem w "10" jest częsty brak znajomości podstawowych przepisów.

5
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 08:53:57 »
A czy jest ktoś kto stale tego pilnuje?
Stale może nie, ale zadaniem kontrolerów, a raczej instruktorów (zależy jaki jest podział zadań w danej firmie) jest okresowe sprawdzanie taśm z Haslera zdawanych przez maszynistów lub analiza zapisów pamięci ATM, gdzie zapisane są wszystkie dane co 1 sekundę.

Kiedyś jako pasażer byłem świadkiem jak maszynista na kursie przyspieszonym pociągu regionalnego zatrzymał się na stacji na której nie powinien, po czym żeby nadrobić stracony czas (dodatkowo siedziała nam na ogonie TLKa) rozpędził się na chwilę do ok. 163 na godzinę (impuls, rozkładowa 130).
A może był to postój techniczny lub nie było wolnej drogi? Czy maszynista był tylko 1, czy było ich 2? Wyciągasz zbyt pochopne wnioski, a prędkością z GPS się nie sugeruj.

Dodatkowo jeżdżąc okazyjnie EN57AL często przy dojściu do rozkładowej słyszałem hamowanie więc podejrzewam że był to moment załączenia tempomatu na aktualną prędkość.
ZTCW na EN57AL tempomat używa ED do przyhamowania...

6
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 04 Lutego 2020, 14:08:12 »
Na Impulsach (nowszych) ustawienie tempomatu na np. 120 km/h ma sens jeśli tempomat ma swoją pamięć, a szlaki po których jedziemy mają przez długi czas taką właśnie szlakową. Wówczas po zatrzymywaniu częstym na przystankach nie trzeba za każdym razem ponownie ustawiać tempomatu (tutaj tempomat ustawiany jest głównie z ekranu).

7
Bieżące kolejowe / Odp: Lokomotywy serii 21
« dnia: 19 Stycznia 2020, 19:14:00 »
Pod koniec listopada 2019 widziałem, że w Olkolu wstawili na główną halę maszynkę (HLE 21) nr 2116. Obecnie wózki ma wywiązane, czyli coś z nią drgnęło.

EDIT:
- na dzień 30.01.2020 co do 2116 nic się nie zmieniło,
- lokomotywy skumulowano bliżej bramy wjazdowej (samochodowej).

8
Symulator / Odp: Prędkościomierz
« dnia: 01 Lutego 2020, 18:09:57 »
te po Olkolu i być może jeszcze parę innych sztuk.

Tu raczej każda prywatna EU07 po Olkol'u ma elektroniczny prędkościomierz i pomału jest tego coraz więcej.

9
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 20.01 - problemy
« dnia: 01 Lutego 2020, 17:05:57 »
@djkubek: sprawdziłem i żadnego problemu nie ma.

Na początku załącz baterie, zbij SHP (nastawnik kierunku do przodu), potem patyki w górę (najpierw jedna para), WS, przetwornica i sprężarka. U mnie wszystko działa.

10
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 28 Stycznia 2020, 20:39:55 »
Trzeba pamiętać, że bocznikowanie powoduje osłabienie pola wzbudzenia silników trakcyjnych i wzrost prędkości, a nie mocy/siły.

11
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 20.01 - problemy
« dnia: 27 Stycznia 2020, 17:57:56 »
Czasami "nowości" zawodzą...

12
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 20.01 - problemy
« dnia: 27 Stycznia 2020, 17:30:50 »
Mam GeForce GTX 1050 i sterownik 26.21.14.4112 (441.12), Windows 10 Home, 64 bit, i5-9300H, 8GB RAM i wszystko jest OK (to info przy okazji dla innych). Proponuję, abyś wybrał jakiś starszy sterownik do swojego GF - pisałem już o tym na forum. Mój jest nowszy, ale to inny sprzęt, ale musisz podziałać coś nieco starszego dla GTX760.

13
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 27 Stycznia 2020, 16:04:03 »
Zapał masz, ale musisz zrozumieć kilka rzeczy: nie twórz strony internetowej na podstawie tylko jednego źródła (B.Pokropiński czasem mylił fakty), a przede wszystkim jak napisał @Czarodziej - nie przepisuj czyjegoś dzieła, bo nie o to chodzi do końca... Pamiętaj też, że nie tylko ty jesteś posiadaczem przedmiotowej książki (ja bardziej z sentymentu do WKŁ, aby była na półce) i może nie oferuj tego co wielu już zna. Musisz z czasem wejść w posiadanie większej biblioteki, a od razu zorientujesz się, że z danymi bywa różnie. Pojawiają się wtedy nieścisłości, błędy, różnice, ale do tego kiedyś dojdziesz. Jeśli twój wiek jest taki jak podajesz to wybacz, ale długa droga przed tobą, aby zrozumieć o co chodzi w "świecie kolejowym". Dla mnie twoja encyklopedia była by zbyteczna.

Tak, czy inaczej zbieraj dane, porównuj, analizuj...

14
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 20 Stycznia 2020, 20:59:04 »
MBxd1-(114-116)
Niestety,o tej serii wiem tylko tyle,że była pochodzenia niemieckiego i służyła na Wrocławskiej KD
https://polska-org.pl/8112416,foto.html

Zobacz tutaj: https://de.wikipedia.org/wiki/DR_137_322_bis_325. Na kolejce w Zittau nadal jest w ruchu VT137-322.

15
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 20 Stycznia 2020, 17:39:08 »
No wiec bierz się do roboty :)! Działaj! Ja na pewno nie będę za Ciebie grzebał w książkach, bo wyszło by na to, że sam sobie zrobił bym encyklopedię. Swoją drogą, ktoś kiedyś w necie powiesił fajną stronę o wąskich torach nawet ze statystykami, ale od lat nie było aktualizacji i nawet nie wiem, czy ta strona jeszcze istnieje.

16
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 19 Stycznia 2020, 18:23:28 »
Pytasz bardzo ogólnie o wiele rzeczy na raz. Przez lata wiele takich informacji pojawiło się w PL w różnych publikacjach. Podaję przykłady pierwsze z brzegu:
1. "Świat Kolei", jakieś 15 lat temu sporo było tam o Słupskiej Kolei Powiatowej (Stolper Kreisbahn) - było tam info o taborze, autor R.Witkowski,
2. "Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz", K.Soida, EMI-PRESS,
3. "Koleje Wąskotorowe na Żuławach", R.Witkowski, KOLPRESS,
4. "Atlas kolei wąskotorowych", P.Korcz, KOLPRESS.

Takich pozycji jest więcej i w każdej jest po trosze tego i owego, co by Cię zainteresowało. Temat rzeka... Jeśli czegoś szukasz, to proponuję zacząć od np. jednej z w/w. Najpierw jednak: internet (polskie i niemieckie strony).

Zajrzałem głębiej do moich zbiorów i warto zapoznać się także z:
5. "Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim", R.Burzykowski, EUROSPRINTER.

Są tam (pkt.5) m.in. opisy i rysunki różnego taboru jak np. MBc1, MBd1, ale także MBxd1 (musisz wiedzieć, że MBxd1 na torze 750 i 1000 mm to różne konstrukcje i odmiany, a więc pochopnie nie rezygnuj z serii MBxd1).


17
Grafika Intel HD Graphics 620
i5-7200U CPU@ 2,50GHz  2,71GHZ
8GB RAM
HDD 2TB
Realtec Audio
Dziwne, miałem do niedawna niemal identyczny sprzęt i Maszyna chodziła. Co prawda nie miałem 60fps, ale 30 było akceptowalne bez cieni. Spróbuj zainstalować program jeszcze raz.

18
Temat rzeka... Nie raz pisano o tym i proponuję po pierwsze, abyś podał dane kompa i karty graficznej. Czy masz to zintegrowane czy masz osobną kartę graficzną. Jeśli to drugie, to zawsze podkreślałem, że najnowsze sterowniki to raczej "samo zło". Podaj dane kompa i coś poradzimy.

Po log'u widzę, że karta jest zintegrowana. Zajrzyj także tutaj: https://eu07.pl/theme/Maszyna/dokumentacja/readme.html#3,3 "Integry" często potrafią sobie radzić, ale wszystko rozbija się o RAM.

19
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 29 Grudnia 2019, 12:13:37 »
Ciekawostką na sieci KWB Konin są miejsca, gdzie jest zakaz używania sygnału Rp1 "Baczność". Przepis ten ma co najmniej 10 lat i nie ma nic wspólnego z aktualną dyskusją w sieci. Zauważyłem, że odpowiedni wskaźnik ustawiany był w okolicach lokalnych przejazdów i skupisk mieszkalnych.

@jarząbek019: czy w kabinach są świadectwa sprawności technicznej maszyn z numerem fabrycznym?

20
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 28 Grudnia 2019, 18:37:20 »
1. zawór hamulca dodatkowego jest w innej/małej skali,
2. zegary nad nim są za małe,
3. pulpit z prawej z przyciskami m.in. WS jest za bardzo wysunięty "wstecz",
4. zawór maszynisty też jest jakiś "mały" i nie w tej skali,
5. szafka z włącznikami po prawej ma złe wymiary (porównaj z fotkami),
6. rogi okna też są do poprawy.

Patrz tutaj: https://eu07.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=31006.0;attach=121568;image No chyba, że w wersji ze starym nastawnikiem pkt. 2 i 3 wygląda inaczej. Widziałem to kiedyś, ale teraz nie kojarzę.

21
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 28 Grudnia 2019, 18:15:55 »
Czy możesz przypisać aktualne nr EVN do starych numerów z kabin? To dla mnie cenna informacja. BTW, co najmniej kilka maszyn w KWB Konin pochodzi z BKK Knappenrode/LAUBAG np. 44 i 45. Ciekawe przy tym jest to, co się stało z oryginalnymi 44 i 45. Mogę się domyślać tylko... Tu ważna uwaga, że oryginalne EL2 były z podserii prawdopodobnie EL2/06 (jak większość "polskich" EL2), a te późniejsze z EL2/17. Temat jest otwarty.

22
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 28 Grudnia 2019, 18:03:30 »
Nie jestem z Konina, ale bywałem tam lata temu na sieci KWB i w Kazimierzu Biskupim. ZCTW to żadna maszyna nie posiada już dużych tabliczek firmowych producenta, co utrudnia ich identyfikację. Współczesne nr boczne wchodzą w skład nr EVN i ma się to nijak do pierwotnych numerów, które sięgały zakresu co najmniej od nr 20 do 50, ale w różnych latach zmieniało się to. Potem powstały luki w numeracji, a jak nadano EVN'y to wszystko się pogubiło...

Zdjęcia pantografów zamontowanych na maszynie pochodziły w 2008 roku z EL2-49 po Naprawie Głównej. Jedyna identyfikacja maszyny możliwa jest po nr inwentaryzacyjnym i np. 49 posiadała nr 7050 naniesiony na pudle. Czy na wszystkich tak jest obecnie to trudno mi powiedzieć.

23
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 28 Grudnia 2019, 16:32:46 »
Kilka fotek pantografów.

24
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 28 Grudnia 2019, 15:35:56 »
Osobiście bardziej podobał mi się stary nastawnik, ale nie mam takich fotek.

25
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 28 Grudnia 2019, 15:29:17 »
Mam fotki z kabiny przebudowanej EL2-41.

26
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 28 Grudnia 2019, 14:38:05 »
I jeszcze coś:

"Oryginalnie lokomotywy miały kilka systemów hamuca: Daco, Knora i Oerlikona. Obecnie wszystkie lokomotywy mają hamulce systemu Oerlikona. Zainstalowano też cyfrowe szybkościomierze produkcji firmy SIMEX z Gdańska. Mają one pamięć rejestrującą parametry jazdy lokomotywy w ciągu ostatnich 90 sekund, z próbkowaniem co 2 sekundy. Przy prędkości niższej niż 2 km/h rejestracja nie jest prowadzona – zakłada się, iż lokomotywa stoi w miejscu. Konstrukcja prędkościomierza umożliwia łatwe wprowadzenie poprawki uwzględniającej rzeczywistą średnicę zestawu kołowego (może się ona zawierać w przedziale od 1030 do 1120 mm). Wymieniono rezystory rozruchowe – fabrycznie lokomotywy miały rezystory żeliwne, obecnie stosowane są rezystory wykonane z jehralu, pochodzące z łódzkiej Elty. Prowadzone są też próby modernizacji układów sterowania. Jako „doświadczalna” służyła lokomotywa nr 32, gdzie zainstalowano mikroprocesorowy układ sterowania obwodami wykonawczymi. Jest to sterownik o budowie modułowej według standardu Eurocard 3U. Ulokowano go w centralnej szafce przy stanowisku maszynisty. Sterowanie jazdą odbywa się za pomocą „joysticka”. Przy okazji wprowadzono napięcie pokładowe 110 V= (typowe dla taboru PKP). Lokomotywę wyróżniają zewnętrznie duże reflektory kolejowe. Ciekawie rozwiązano zadawanie prędkości. Normalnie dźwignia sterowania prędkością spoczywa w połoŜeniu środkowym, neutralnym. Wychylenie jej do przodu powoduje systematyczne zwiększanie prędkości, chcąc utrzymywać zadaną prędkość dźwignię należy puścić – powraca ona do położenia neutralnego, ale system mikroprocesorowy „pamięta” zadaną prędkość. Chcąc zmniejszyć zadaną prędkość, należy dźwignię wychylić do tyłu – następuje wtedy „odejmowanie” zadanej prędkości. Puszczenie dźwigni powoduje jej powrót do położenia neutralnego i utrzymywanie zadanej, zmniejszonej prędkości. W 2002 roku przeprowadzono pilotażową modernizację lokomotywy nr 41. Zainstalowano w niej sterowniki mikroprocesorowe szwajcarskiej firmy Selectron. Tym razem sterowanie ma charakter rozproszony – dla zmniejszenia długości przewodów, zainstalowano cztery odrębne sterowniki z których każdy realizuje część zadań, a wymiana informacji pomiędzy nimi jest dokonywana poprzez magistralę szeregową. Sterowniki ulokowano: - przy pulpicie A (od strony sprężarek), - przy pulpicie B (od strony rezystorów rozruchowych); te sterowniki odpowiadają za obsługę pulpitu maszynisty wraz z zadajnikiem prędkości oraz monitora wyświetlającego informacje; sterowniki te pełnią rolę „czarnej skrzynki” rejestrując informacje w czasie ostatnich 256 sekund jazdy - w szafie aparatury po prawej stronie kabiny (znajdują się tu obwody sterowania odpowiadające za wolną jazdę, jazdę, hamowanie oraz przełączanie grup silników), - w szafie aparatury po lewej stronie kabiny (znajduje się tu dwanaście styczników rozruchowych przełączających grupy rezystorów, realizujących zadawanie prędkości jazdy). Sygnały ze sterowników są wyprowadzone na przekaźniki pośredniczące R15, zasilane napięciem 24V. Sterują one stycznikami zasilanymi napięciem 48V, elementem wykonawczym realizującym przełączanie są siłowniki  pneumatyczne. Położenie elementów wykonawczych kontrolowane jest za pomocą łączników krańcowych. Ciekawostką jest, że szafy aparatury mają własne układy ogrzewania, co zwiększa niezawodność lokomotywy w okresie jesienno-zimowym. Następnymi lokomotywami, jakie zmodernizowano według tego standardu są maszyny o numerach 40, 46 i 49. 20 lutego 2004 roku Minister Infrastruktury wyraził zgodę na odstępstwo od przepisów ogólnych upoważniając do jazdy z pchaniem składu przy obserwowaniu szlaku poprzez system telewizji przemysłowej (kamera zainstalowana na ostatnim wagonie w hermetycznej obudowie) na ekranie monitora (typu LCD) umieszczonego w kabinie maszynisty. Zmiana ta została bardzo życzliwie przyjęta przez maszynistów, którzy chwalą sobie doskonałą widoczność szlaku zarówno w porze dziennej jak i nocnej. W ramach automatyzacji zastosowano też automatyczną zmianę świateł w pociągu, zależnie od kierunku jazdy".



27
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 27 Grudnia 2019, 16:46:04 »
Na galerii Dawida Frątczaka http://dawidfratczak.pl/ jest kilka moich zdjęć EL2. To w ramach ciekawostki.

28
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 27 Grudnia 2019, 16:36:13 »
Niestety nie posiadam żadnych schematów.

29
Bieżące kolejowe / Odp: Predkosci na CMK
« dnia: 26 Grudnia 2019, 16:26:15 »
Tam też prędkość brana jest z GPS'a rzadziej z czujników prędkości.
Dochodzimy do sedna sprawy. ENTE i Lokel nie są dokładne tak jak i GPS.

30
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 26 Grudnia 2019, 14:37:17 »
Kilka moich uwag:

Na stacjach węglowych, gdzie dokonywany jest załadunek węgla do wagonów zastosowano układ powolnej jazdy lokomotywy sterowany przez operatora załadowni. Zapewnia to dokładne i równomierne przesuwanie wagonów pod zsypem załadowni. Wprowadzono przetwornicę elektromaszynową pracującą w układzie Leonarda, która podaje napięcie w zakresie –250 do +250V= poprzez pantograf boczny. Zasila on połączone szeregowo wirniki lokomotywy. Przewodem po lewej stronie względem kabiny A (od strony sprężarek) dostarczane jest napięcie wzbudzenia silników trakcyjnych w zakresie 30 do 50 V=. 

Strony: [1] 2 3 ... 26