Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - adamst

Strony: [1] 2 3 ... 8
1
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 06 Kwietnia 2020, 22:49:54 »
Lampka awarii w obwodach nie ma uzależnienia od pompy paliwa. To tylko nieszczęśliwie dwuznaczne sformułowanie w instrukcji. Ponadto instrukcja instrukcją, ale w praktyce - przynajmniej na lokomotywach SU45 - lampka ta ma/miała uzależnienie tylko od temperatur, krańcówki drzwi szafy WN, i czujnika poziomu oleju. Instrukcja była pisana w czasach pierwszych SP45. Na SU45 Zbyt niskie ciśnienie oleju blokuje rozruch, ale nie zapala lampki.

Co do wyłączenia elektrycznej pompki oleju po starcie silnika - jak najbardziej, i w moim modelu to jest.

Co do ostatniego punktu - blokady w obwodach nie ma, to tylko zalecenie dla maszynisty, aby nie wkręcać zimnego silnika na wysokie obroty.

2
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 29 Stycznia 2020, 07:45:20 »
Jeżeli w całym zakresie prędkości maszyna bez bocznikowania i z bocznikowaniem jedzie dokładnie tak samo, to rzeczywiście jest bug.
Myślałem, że chodzi o to, że załączenie boków nie daje dodatkowego "kopa" jak na siódemce, gdzie pozycje bocznikowania są jakby kolejnymi pozycjami nastawnika.

@youBy - to te Twoje mechanizmy dla przekładni elektrycznej których ja używam w Trainzie (charakterystyki prądnicy itp) nie są jeszcze zaimplementowane w Maszynie?

3
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 28 Stycznia 2020, 19:59:54 »
Wszystko się zgadza. Na spal-ele, w momencie kiedy załączasz bocznik, rośnie prąd silnika, ale zwróć uwagę, że proporcjonalnie maleje napięcie prądnicy, żeby utrzymać zadaną moc. Minimalna zmiana siły może wynikać jedynie z nieco innej charakterystyki silnika trakcyjnego przy załączonym bocznikowaniu. Ale skoro moc jest stała, to i siła nie może się zbytnio zmienić, bo niby skąd.

W SU45 generalnie boczników nie załączamy po to, żeby uzyskać jakąś "dodatkową siłę", tylko żeby móc w szerszym zakresie prędkości korzystać z mocy znamionowej. Zauważ, że boczniki na 45/46 załącza się w momencie, kiedy napięcie prądnicy dojdzie do wartości maksymalnej. Jadąc dalej bez bocznikowania, prąd silników by spadał w miarę rozpędzania, ale ponieważ napięcie nie mogłoby już dalej wzrosnąć, zaczęłaby spadać moc. Załączając bocznikowanie, niejako "przełączasz zakres" / "zmieniasz bieg", i masz dalej do dyspozycji pełną moc. To jest trochę inna sytuacja, niż na elektrowozach ze stałym napięciem zasilającym.

Podsumowując - w SU45 boczniki nie są po to, żeby siła wzrosła, tylko żeby nadmiernie nie spadła.

(wydaje mi się, że już to kiedyś pisałem, w odpowiedzi na podobne wątpliwości)

4
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 20 Stycznia 2020, 16:34:25 »
Tak, większość maszyn ma wzajemne blokady mechaniczne nastawnika jazdy i kierunku. Tzn. - przy nastawniku kierunkowym na zero nie można ruszyć nastawnikiem jazdy, a przy nastawniku jazdy na pozycji innej niż zero nie można ruszać nastawnikiem kierunku. Kibla to też dotyczy.

5
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 20 Stycznia 2020, 14:59:37 »
Zapewne chodzi o "przy nastawniku jazdy na pozycji innej niż zero."

6
Bieżące Symulatorowe / Odp: Podgrzewacz na SU45
« dnia: 08 Stycznia 2020, 11:05:47 »
Tak, Webasto się nadaje. W moich Trainzowych lokach używam dźwięku Webasto z SM42. Gryszaq, który mi te dźwięki dostarczył, zeznaje że P40 na starych stonkach i na fiatach brzmi niemal identycznie.

7
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 08 Stycznia 2020, 10:32:03 »
Odblok można pacnąć od razu po przestawieniu pakieciaka - przekaźnik czasowy i tak pozwoli załączyć styczniki ogrzewania dopiero jak odmierzy swój czas.
Nawet znalazłem filmik gdzie słychać na wentylatorach podskok napięcia jak mówi Adam.
Tak, na wentylatorach też słychać. Zmienia się też trochę "ćwierkanie" zasilacza radia.

Filmu z podgrzewaczem nie kojarzę, musiałem przegapić. Przypomnij mi na PW.

8
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 07 Stycznia 2020, 16:39:01 »
Szansa na pewno jest wieksza jesli taki request zawiera dokladny opis jak krok po kroku takie uruchamianie mialoby wygladac. Jaka sekwencja, hebelki od czego, lampki od czego?

Proszę bardzo:
(z numerkami kroki wykonywane przez użytkownika maszynistę, pod spodem > co się dzieje na lokomotywie)

Załączenie ogrzewania:
1. Przestawienie przełącznika ogrzewania na pozycję wyższą niż 0 (powinno się na 1).
 > zadziałanie przekaźnika różnicowego ogrzewania, zapalenie lampki przekaźnika różnicowego ogrzewania na pulpicie
 > załączenie przekaźnika czasowego blokującego załączenie styczników ogrzewania. Czas opóźnienia ~15 sekund
 > wzrost obrotów silnika do odpowiadających 7 pozycji, jeżeli nastawnik jest na niższej

2. Przełączenie hebelka impulsowego "odblokowanie przekaźnika ogrzewania"
 > odblok przekaźnika, zgaśnięcie lampki
 > jeżeli spełnione są równocześnie warunki: odblokowany przekaźnik różnicowy, odblokowany przekaźnik czasowy, przełącznik ogrzewania na pozycji 1-5 - następuje załączenie styczników ogrzewania, zapalenie lampki ogrzewania na pulpicie i wskazanie napięcia ogrzewania na woltomierzu.

3. Wybór żądanej pozycji ogrzewania (1-5)

Wyłączenie ogrzewania:
1. Przestawienie przełącznika ogrzewania na pozycję 0
 > lokomotywa wraca do stanu wyjściowego - rozłączenie styczników ogrzewania, "reset" przekaźnika czasowego, przywrócenie normalnego sterowania obrotami

Dotyczy SU45 i 46 - układy ogrzewania są na obu maszynach takie same.

Ponadto przy załączonym ogrzewaniu, aby częściowo zniwelować wpływ wyższych obrotów na pierwszych pozycjach nastawnika, na pierwszych czterech pozycjach jazdy w obwód wzbudzenia prądnicy głównej są włączane dodatkowe opory. Przepraszam, pomyliło mi się z jazdą na jednym wózku (tj. przy odłączonym jednym wentylatorze). Dla ogrzewania zmiana jest tylko na SU46 - dodatkowy opór na pozycji "S" (pomiędzy "W" a pierwszą, przy wyłączonym grzaniu jest taka sama jak pierwsza)

9
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 07 Stycznia 2020, 12:17:58 »
Cześć. Wiem, że temat powraca jak zemsta faraona po owocach, ale czy jest szansa, żeby coś zrobić w kwestii uruchamiania ogrzewania na Fiatach? Zrobić pełną sekwencję z lampkami i hebelkiem? 😉

I losowym wywalaniem bezpiecznika w regulatorze napięcia NN (zanik ładowania) przy załączeniu stycznika ogrzewania do kompletu ;) Nie wiadomo do końca dlaczego tak się dzieje, ale się dzieje. Jakiś dziwny wzajemny wpływ obwodów na siebie - tym bardziej zastanawiający, że przecież obwód WN ogrzewania nie ma w zasadzie żadnych wspólnych punktów z pozostałymi obwodami lokomotywy - osobna prądnica ze swoim prostownikiem i regulatorem.
W każdym razie na SU45 podczas załączania stycznika ogrzewania (czyli na ostatnim etapie uruchamiania grzania) można zaobserwować chwilowy podskok napięcia w obwodach NN ponad znamionowe 110V, co objawia się chwilowym jaśniejszym rozbłyskiem lampek na pulpicie, a czasem kończy się spaleniem bezpiecznika w regulatorze i zanikiem ładowania oraz wyłączeniem wentylatorów silników trakcyjnych. W ekstremalnych przypadkach (np jak się załącza ogrzewanie z przełącznikiem obrotowym na 5 stopniu zamiast na 1, jak każe instrukcja) może polecieć tranzystor wyjściowy, co prowadzi do trwałego uszkodzenia regulatora. Wtedy pozostaje tylko przestawienie przełącznika nożowego zasilania wentylatorów w szafie NN na baterie, i zjazd awaryjny do najbliższej stacji.

10
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 01 Stycznia 2020, 16:32:16 »
Adamie a powiedz mi, słychać ją w kabinie A podczas pracy? Raczej z dwoma głośnościami będzie ciężko.

Tak, podczas pracy (tzn. jak pompuje) słychać w kabinie A. Na luzie praktycznie nie słychać bo reszta maszyn (silnik, wentylatory) zagłusza. Także ja też nie bawię się w różne głośności, tylko po prostu włączam i wyłączam.

11
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 01 Stycznia 2020, 13:47:17 »
To w takim razie upust powietrza nie powinien być widoczny na manometrze ZG a jedynie słyszalny. Czyli po prostu w EXE dźwięk "relay" pod zawór przełączający sprężarkę pomiędzy układem a atmosferą. Można by też dźwięk życzenia zrobić i zaimplementować go w maszynowni gdzieś obok sprężarki. Często podczas pracy silnika szczególnie rozgrzewając lokomotywę chodzimy po maszynowni a takie dźwięki to dodatkowe smaczki. Potem sprężarka powinna pracować, ale nie pompować aż ciśnienie spadnie do 7,3. Celowo piszę pracować, bo jest dźwięk pod nią podpięty w maszynowni w moim Fiacie. Potem normalne pompowanie i w kółko.
Coś w ten deseń, co nie?

Dokładnie tak jak piszesz. Dodatkowo z tym dźwiękiem pracy sprężarki na SU45 jest trochę podobnie, jak z dźwiękami przekładni podczas jazdy - słychać go głównie "pod obciążeniem". Dlatego w moich trainzowych fiatach on jest powiązany ze stanem zaworu biegu luzem - jak sprężarka jest "wyłączona", to wyłączam ten dźwięk, bo na luzie pracuje duuużo ciszej.

12
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 01 Stycznia 2020, 08:21:23 »
Tylko pamiętajmy cały czas, że zawór biegu luzem a zawór bezpieczeństwa to dwie różne sprawy. Zawór biegu luzem na SU45 czy SM42 nie upuszcza powietrza z ZG - on łączy sprężarkę z atmosferą, wskutek czego nie pompuje ona dalej ZG. Z punktu widzenia zbiornika i reszty układu jest to analogiczne do wyłączenia sprężarek z napędem elektrycznym. Zawór zamyka się, gdy ciśnienie w ZG spadnie poniżej ustalonego progu, i wtedy zbiornik jest ponownie napełniany.

13
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 09 Grudnia 2019, 14:32:05 »
Może sprecyzujmy - to "wycie" które słyszymy podczas jazdy, i nazywamy potocznie dźwiękiem silników trakcyjnych, to tak naprawdę dźwięk układu silnik+przekładnia, przy czym głównym źródłem dźwięku są zębatki przekładni. Sam silnik rzeczywiście nie jest głośny - tego, co na filmie od Miłosza normalnie nie słychać, bo zagłusza to przekładnia.
Ale tak czy inaczej zachowanie takie jak obecnie w symulatorze, tzn. słyszalność tego dźwięku przekładni tylko pod obciążeniem (=jazda z poborem prądu, lub ewentualnie hamowanie ED), jest prawidłowe.

14
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 09 Grudnia 2019, 12:39:39 »
Jak to nie? O ile dobrze kojarzę, w rzeczywistości tak właśnie jest - jak siódemka toczy się na wybiegu (bezprądowo) to przekładni/silników niemal nie słychać. Można też to bardzo dobrze zaobserwować siedząc nad wózkiem napędnym w EN57 - przekładnia wyje tylko przy jeździe "pod prądem". Od razu słychać, kiedy maszynista wyrzuca nastawnik na zero, bo się robi sporo ciszej - słychać wtedy tylko szum/łomot toczącego się wózka.

15
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 27 Listopada 2019, 16:22:04 »
W dzisiejszym uaktualnieniu:
- eksperymentalnie, dolaczane do skladu kablem ukrotnienia pojazdy maja nastawniki kierunku synchronizowane z pojazdem wiodacym

Propozycja - może zamiast tego, warto by po prostu wprowadzić oddzielne przechowywanie stanu nastawnika kierunkowego (czy też dwóch, w przypadku pojazdów dwukabinowych) oraz faktycznego nawrotnika na pojeździe? Czyli nawrotniki jak najbardziej powinny się synchronizować przy ukrotnieniu, ale klucz nastawnika kierunkowego to w ogóle powinien być wetknięty w gniazdo tylko w kabinie prowadzącej, a w pozostałych nastawniki kierunkowe powinny być w pozycji neutralnej, klucze wyjęte, a nawrotniki, dzięki ukrotnieniu, ustawiać swój stan zgodnie z pojazdem prowadzącym, niezależnie od tego, w której kabinie aktualnie jest kamera.

16
Tabor kolejowy / Odp: Potrzebne zdjęcie wnętrza szafy NN z Su45.
« dnia: 06 Listopada 2019, 18:49:51 »
https://drive.google.com/drive/folders/1OEd1U37VQGNmX6EfmUn9s4BF2vtvgSxI?usp=sharing

Przy okazji widać, że wariantów z "automatami" też było kilka. Pierwszy zestaw (obrazki 0440,0446,0447) pochodzi z SU45-174:

drugi (obrazki 2067,2068,2069) albo ze 116 albo ze 168, nie jestem pewny teraz.

Zdjęcia Gryszaqa.

17
Tabor kolejowy / Odp: Potrzebne zdjęcie wnętrza szafy NN z Su45.
« dnia: 06 Listopada 2019, 13:18:40 »
Mam kilka zdjęć szafy z - o ile pamiętam - SU45-116. Ale tam są już te wyłączniki nowego typu. Podejrzewam, że większość SU45 takie miała, zapewne dostawały je podczas zabudowy ogrzewania elektrycznego. Zdjęć ze starymi (typu N101) nigdy nie widziałem. Podczas tworzenia wersji modelu z tymi wyłącznikami opierałem się tylko na rysunkach z książki Piątka.

18
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Charakterystyki ST45
« dnia: 30 Września 2019, 16:30:17 »
O chłodnicach w ST45 niestety nic nie wiem.

19
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Charakterystyki ST45
« dnia: 30 Września 2019, 07:39:56 »
Prądnica i silniki w ST45 zostały stare (czyli takie same jak w SU45). Zmieniono silnik spalinowy i sterowanie. (I usunięto prądnicę grzewczą)
Silnik spalinowy dostał "kaganiec" żeby dopasować jego moc do starej prądnicy i silników trakcyjnych.

20
Tabor kolejowy / Odp: Trzeci termometr w SP42
« dnia: 11 Sierpnia 2019, 16:11:40 »
I te dwa manometry koło prędkościomierza są na 100% od układu ogrzewczego. Najprawdopodobniej jeden podaje ciśnienie wody w obiegu, a drugi ciśnienie pary na wyjściu.

21
Tabor kolejowy / Odp: Trzeci termometr w SP42
« dnia: 08 Sierpnia 2019, 20:29:11 »
O ile mi wiadomo, ten "trzeci termometr", czyli czwarty mały okrągły miernik w prawym dolnym rogu pulpitu pionowego SP42, (koło manometru oleju i termometrów oleju i wody) to nie termometr, tylko manometr ciśnienia oleju w sprężarce.

****************
Chyba jednak się myliłem. A przynajmniej na tym zdjęciu, jest to termometr...
www.ksc.rail.pl/009/016.jpg

22
Pomoc doraźna / Odp: Problem z oświetleniem.
« dnia: 02 Lipca 2019, 10:12:46 »
Chyba raczej trzeba by to ustawić dla EU07.exe, nie dla Rainsteda. Ale ogólna procedura wyboru karty dla programów się zgadza. Możesz też ustawić GeForce jako kartę domyślną.

23
Tabor kolejowy / Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« dnia: 01 Lipca 2019, 10:48:02 »
Dwa, po jednym na wózek. Na tym samym wale, razem z wentylatorami silników trakcyjnych, osadzone są przetwornice. Podobnie jest na siódemce.
Aczkolwiek, o ile dobrze rozumiem/pamiętam, te wentylatory nie tyle chłodzą, co "przewietrzają" silniki (żeby nie dopuścić do np zawilgocenia).

24
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 17 Kwietnia 2019, 18:58:36 »
To może ja powiem jak to u mnie mniej więcej wygląda (dla fiatów i stonek, bo innych nie robiłem). Możesz ewentualnie porównać. Też jest trochę od końca, albo od środka ;)

Liczę sobie moc "na wale" silnika z charakterystyki książkowej mocy w funkcji obrotów, i mnożę przez "gaz", czyli współczynnik regulacji mocy, w przypadku tych loków nastawiany przez regulator Woodwarda tak aby utrzymać znamionowe obroty dla pozycji. Równolegle z innej charakterystyki liczę sobie spalanie - i oczywiście mnożę przez tenżesam "gaz". A dokładniej to chyba korzystałem z charakterystyki spalania w funkcji mocy. Po pomnożeniu obliczonego spalania przez wartość opałową paliwa dostaję całkowitą moc wytworzoną w silniku. Po odjęciu od tego wyliczonej wcześniej mocy "użytecznej"/obciążenia zostaje mi to co nagrzewa silnik i "wchodzi" na układ chłodzenia.

25
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 17 Kwietnia 2019, 08:21:35 »
Ciekawe - wygląda na to, że w Trainz mi to dobrze działa przypadkiem - albo też, inaczej mówiąc, jakoś to się nie chce na Maszynę przenieść. Moja stonka w Trainz na postoju się powolutku nagrzeje do jakiejś tam temperatury roboczej. Przy typowej jeździe pociągowej nie powinna się zagotować. Natomiast zagotuje się, jeśli w nieco cieplejszy dzień będziemy jechać na pełnej mocy z niską prędkością (w stylu długi stromy podjazd z ciężkim składem) i nie włączymy wentylatora z wyprzedzeniem. Testowane z rzeźnią Lębork-Łeba przy podjeździe do Garczegorza - wynik w symulacji zgadza się z anegdotami ;)

Dziwne, że w Maszynie te same parametry dają zupełnie różne wyniki. Może to kwestia innej fizyki samego silnika spalinowego? Bo chyba ode mnie braliście chłodzenie, ale silnik jest inaczej liczony? W takim wypadku nie zdziwiłbym się, jak nie pasuje.

26
Można. O ile wiem niektórzy twórcy tak robią. Program główny może być bez ograniczeń, z modami/DLC "+18".

27
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 03 Października 2018, 08:06:37 »
Ewentualne filtrowanie dzwiekow uzaleznione jest od tego, na ile prosto jest wprowadzic taki efekt poprzez OpenAL ktorego uzywamy do obslugi dzwiekow.

A teraz z zupelnie innej beczki, w ramach glupich pytan: jak konkretnie wyglada uruchamianie wentylatorow silnikow trakcyjnych? Czy sa one napedzane jakims typem przekladni z silnika pojazdu, czy da sie je wystartowac juz przy samej zalaczonej baterii, albo jeszcze jakos inaczej? Czy wylaczane sa tylko przyciskiem na pulpicie, czy jeszcze w jakis inny sposob?

(ze skryptu SU45 autorstwa adamast wyglada na to ze wystarczaja baterie i wentylatory kreca sie ze stala predkoscia 660 obr/sek albo wcale? ale nie dowierzam za bardzo moim umiejetnosciom analizy trainzowych skryptow)

Wentylatory silników trakcyjnych są zasilane z obwodu NN. Normalnie do pracy wymagają pracującej prądnicy pomocniczej, czyli uruchomionego silnika. Jednakże, na SU45, można przełącznikiem nożowym w dolnej części szafy NN przełączyć je na zasilanie z baterii - np w celu awaryjnego zjechania ze szlaku w razie uszkodzenia prądnicy pomocniczej lub regulatora napięcia. Na SU46 wspomnianego przełącznika nie znalazłem :P

Wyłączenie wentylatorów następuje przez hebel wyłącznika, po zaniku ładowania, lub po zadziałaniu wyłącznika samoczynnego w przypadku awarii silnika wentylatora.

Wentylatory kręcą się ze stałą prędkością, natomiast nie jest to 660. Zmienna "obrotów wentylatorów" w moim skrypcie służy tylko jako opóźniacz do przełączania styczników rozruchowych wentylatorów.

Na SU45/46 wentylatory trzeba uruchamiać ręcznie heblami z pulpitu, natomiast na SM42 startują automatycznie po starcie silnika spalinowego.

Włączniki i wyłączniki wentylatorów na 45 i 46 są impulsowe.

28
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 30 Września 2018, 21:58:27 »
Mozna, tylko jeszcze pytanie co sie w takiej sytuacji dzieje gdy uzyjemy wlacznika pompy gdy silnik juz pracuje? Pompa sie uruchomi I bedzie dzialac do wylaczenia silnika, czy nie wystartuje w takiej sytuacji?

Trzeba by przeanalizować obwody, ale obstawiam, że po rozruchu rozłącza się jakiś stycznik/przekaźnik w obwodzie zasilania pompki, więc pewnie hebel nic wtedy nie da. Praca elektrycznej pompki wstępnego smarowania podczas pracy silnika jest bez sensu, a i nie wiem, czy czasem nie byłaby szkodliwa, więc sądzę że jakieś zabezpieczenie jest.

29
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 30 Września 2018, 14:50:18 »
No, dźwięk prądnicy w fiatowatych powinien ściśle podążać za silnikiem.

30
Wydział zamówień / Odp: Materiały na kocioł Vapor z SP45
« dnia: 16 Lipca 2018, 00:27:49 »
Właśnie na tym kartonie się wzorowałem - stąd podstawka. Tylko chyba Ci go wyeksportowałem bez, bo ona była u mnie osobnym obiektem (chyba elementem podłogi).

Strony: [1] 2 3 ... 8