Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - adamst

Strony: 1 [2] 3 4 ... 8
31
Wydział zamówień / Odp: Materiały na kocioł Vapor z SP45
« dnia: 15 Lipca 2018, 23:21:24 »
Wygląda dobrze, i zgodnie z planem. Układ gaśniczy rzeczywiście przedziału kotłowego nie obejmuje - tylko silnikowy.

32
Wydział zamówień / Odp: Materiały na kocioł Vapor z SP45
« dnia: 15 Lipca 2018, 22:35:24 »
Masz deski na podłodze?

Nie, ścieżki do tekstur się posypały, i zaczytało ze sputnika ;) Do tego modelu ze 3 lata nie zaglądałem, część rzeczy ma przestarzałych w porównianiu z SU.

Według planu tam nie ma drzwi. Przechodzi się właśnie koło gaśnic.

Rzeczywiście, drzwi nie ma, trzeba będzie zaślepić ;) . Ale jak zerkniesz na plan, to tam faktycznie jest tak wąsko - 1/3 tego przedziału zajmuje osłona przekładni, 1/3 stojak z gaśnicami, no i zostaje wąskie przejście.

33
Wydział zamówień / Odp: Materiały na kocioł Vapor z SP45
« dnia: 15 Lipca 2018, 21:17:48 »
Wydaje mi się, że to te same. Tylko robiąc SU wzięli cały ten stojak przestawili i obrócili o 90 stopni, żeby było którędy pociągnąć przedłużenie wału do prądnicy ogrzewczej. Tak to wygląda w moim rozgrzebanym modelu (załącznik):


Przejście masz też koło Vapora, przy szafie, i miejsca jest podobnie jak w SU, a tam koło przekładni to chyba się tak normalnie nie chodzi. Vapor zajmuje więcej miejsca, ale nie ma tego dodatkowego segmentu szafy z aparaturą WN od ogrzewania, więc się wyrównuje.

34
Wydział zamówień / Odp: Materiały na kocioł Vapor z SP45
« dnia: 15 Lipca 2018, 19:55:22 »
Rozmiary i rozmieszczenie elementów w maszynowni jest wg planów z książki. Tam jest ciasno, w sumie po filmach to widać. Zobacz sobie ten film z SU45-064:

1:25 Bardzo mało miejsca na przejście między gaśnicami a szafą. Na fiacie w maszynowni nie byłem, tylko w kabinie (ale też jest ciasna, swoją drogą) - ale na siódemce jest podobnie - wsiadając prawymi drzwiami trzeba się przeciskać między ścianą a przetwornicą i stojakiem z szafką NN.

W SP45 podgrzewacz to wymiennik ciepła korzystający z ciepła wytwarzanego przez Vapora właśnie.
Brak pomysłu jak rozwiązać podgrzewacz (bo jest gdzie indziej i inne orurowanie) blokuje mnie także z moim projektem SP45.

35
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 02 Lipca 2018, 20:36:27 »
Czyli podparty przekaźnik PT ;) Chociaż wtedy lampka też by nie zaświeciła ;)

36
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 01 Lipca 2018, 16:58:09 »
To może coś jest nieteges z interpetacją tej flagi blokady rozruchu, i powoduje także zgaszenie już pracującego silnika?

37
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 01 Lipca 2018, 16:29:58 »
W moim kodzie był jeszcze taki wredny fragment, gdzie potrafiło wyrzucać czujnik poziomu oleju przy szarpnięciach - i wtedy silnik gaśnie i zapala się lampka awarii. Ale do tego musiała być ustawiona dodatkowa flaga "niski poziom oleju". Wtedy żeby skasować tą awarię trzeba wcisnąć "grzybek" na regulatorze Woodwarda przy silniku. Nie wiem, czy @tmj to przepisał też - ale chyba nie, bo szarpanie było wykrywane o ile pamiętam w kodzie kabiny a nie lokomotywy.
W każdym razie, tak jak pisze @Stele - przy przegrzaniu powinno tylko rozłączać jazdę, ale nie powinien gasnąć. Gaśnięcie z zapaleniem lampki awarii oznacza problemy z olejem.

38
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 12 Czerwca 2018, 23:59:37 »
Kacu dobrze gada. Poza tym cały układ ma pewną bezwładność - wprawdzie po zejściu na luz silnik przestaje się aż tak mocno nagrzewać, ale też spada wydajność chłodzenia (bo woda krąży wolniej w układzie, wentylatory się wolniej kręcą itp), tak więc pomimo mniejszej mocy wytwarzanej przez silnik, nie schłodzi się on tak od razu, i jak najbardziej przez jakiś czas, zanim ustali się nowy stan równowagi będzie podgrzewał olej.

To trochę podobnie jak z jazdą Lębork-Łeba z rzeźnią na SM42 w lecie. Przed stromym podjazdem pod Garczegorze trzeba ręcznie załączyć wentylator - jeśli tego nie zrobimy, to w tych specyficznych warunkach (konieczność piłowania z pełną mocą przy prędkości poniżej 20) załączenie przez termostat będzie za późne, i zanim silnik się schłodzi, to woda oraz olej i tak przekroczą dopuszczalną temperaturę.

Nawiasem mówiąc - w mojej symulacji Traizowej SU45/46 też trzeba dać silnikowi i turbinom czas na schłodzenie - jeżeli gorący silnik zgaśnie (z powodu celowego zgaszenia lub jakiejś usterki) to obowiązkowo należy jak najszybciej załączyć przynajmniej pompkę olejową, żeby olej nie stał. W przeciwnym wypadku grozi uszkodzenie turbosprężarki, co w symulacji akurat objawia się spadkiem mocy o połowę, i masakrycznym dymieniem.

39
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 11 Czerwca 2018, 20:26:50 »
Te 100 w przykładzie tmj to temperatura wirtualnego "bloku silnika" - służąca do grzania wody ;) , termostat na to nie reaguje, tylko na temperaturę wody - a ta, jak tmj napisał, była w normie.

40
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 11 Czerwca 2018, 17:19:35 »
To coś chłopaki musieli źle przepisać, bo w Trainzie jazda na 10 pozycji jest 100% bezpieczna, nawet w lecie ;) Ewentualnie TS jakoś dziwnie liczy :P Jedyne sytuacje, kiedy fiacik mi się przegrzał w Trainzie (pomijając sztucznie wywołane defekty) to jazda z ciężkim bruttem (1200t) z Chełma do Lublina, przy temperaturze powietrza powyżej 30 stopni - na wzniesieniu przed Zawadówką nawet przy pełnej mocy prędkość potrafi spaść do 20km/h - i wtedy potrafi się przegrzać, bez dodatkowego ruchu powietrza od jazdy.

41
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 10 Czerwca 2018, 20:10:36 »
O ile pamiętam, lampka "pompa wodna", jeżeli jest na pulpicie fiata, to dotyczy elektrycznej pompki obiegowej której używamy korzystając z podgrzewacza - świeci się gdy pompka pracuje. Normalnie się nie świeci.



Chyba jednak coś namieszałem. Zajrzę do mojego skryptu jeszcze raz.

EDIT:

A więc tak - ta lampka nie jest pod nic podłączona, i na większości lokomotyw w realu też nie jest - siedzi jako rezerwa. Akurat na pulpicie 213, który był bazą dla kabiny która jeździ w maszynie, zachowała się tabliczka "pompa wodna" pod tą lampką, ale na wielu pulpitach jest niepodpisana. Ten podpis może być jakimś reliktem z wczesnej ery SP45.

42
Bieżące Symulatorowe / Odp: ET41 v2 - problemy z fizyką
« dnia: 04 Maja 2018, 20:28:25 »
A nie powinny mieć elektryki (silniki, opory, bocznikowanie) skopiowanej na żywca z siódemek 303E (o ile siódemki są dobre)?

43
Współczynniki zostały dobrane eksperymentalnie, tak aby zachowanie lokomotywy zgadzało się z opowieściami ludzi na niej jeżdżących ;) Bo jednak ten model cieplny jest dość mocno uproszczony. Czyli jakieś wstępne wartości wyliczone w "symulacji" w tabelce excelowej, a potem długotrwałe testy, i wnioski, w rodzaju "za wolno się nagrzewa", "przy większej prędkości za mocno się wychładza przy otwartej żaluzji", "w lecie za łatwo się przegrzewa" itp itd, i stopniowe dostrajanie parametrów, aż wyszło to co mamy teraz. W sumie trwało to ładnych parę tygodni jak nic :P

44
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 19 Kwietnia 2018, 16:21:52 »
O, właśnie. W podstawowej wersji mogła by być tylko definicja min i max, i wtedy wskaźnik działałby liniowo w całym zakresie, a w razie potrzeby możnaby do tabelki dokładac punkty pośrednie.

45
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 19 Kwietnia 2018, 14:52:40 »
Mam jeszcze jedną propozycję na różne krzywe czy też nieliniowe wskaźniki. Można by je "stablicować" - tzn. porobić w configu pary wartość-wychylenie, i niech exe interpoluje sobie liniowo pomiędzy tymi punktami.

46
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 16 Kwietnia 2018, 23:48:04 »
Nie, wg książki to tzw. "zawór termostatyczny". W moim modelu maszynowni SU45 to ten taki jebitny trójnik pod chłodnicami. W razie jakby się zaciął, można go bodajże jakimś kluczem ręcznie przestawić w odpowiednią pozycję.

47
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 16 Kwietnia 2018, 20:49:09 »
Co do tego "WaterFlowTemperature" - to nie tyle uruchamia obieg wody, bo ta krąży sobie cały czas, jako że pompa jest napędzana bezpośrednio od silnika. Natomiast jest to przełącznik tzw. "krótkiego obiegu" - tzn. gdy woda jest poniżej podanej temperatury, to płynie z pominięciem chłodnicy.

48
Tak, wszystkie parametry cieplne dla SM42 są pobierane z pliku konfiguracyjnego lokomotywy - zrobiłem tak, żeby podczas testów i dopasowywania nie edytować ciągle kodu.
Wartości:
  kfs = 35
  kfo = 80
  kfe = 7
  kfo2 = 26
  kw = 0.27
  kv = 0.3

49
Tak, fiaty i suki nie mają termostatu od temperatury oleju - jedynie od dwóch obiegów wodnych. Temperaturę oleju można odczytać na termometrze w maszynowni, ale termostatu nie ma. Olej jest chłodzony przez wodę z "małego" obiegu (pomocniczego) - i to tam są termostaty poniekąd czuwające pośrednio nad temperaturą oleju.

50
To chyba będzie tak:
Ge = 0.21 * moc_silnika + 12To da wynik w kg/h, a po podzieleniu przez 3600 wyjdą kg/s. Moc w kW.
Przy czym o ile pamiętam (bo dawno to pisałem) - w moim wzorze na moc ta część "a*rpm^2 + c" to jest moc "użytkowa" na wale silnika, pokrywająca się z wykresem z książki, a człon "0.15 * rpm" to są straty na pokonywanie oporów ruchu w samym silniku.

51
A, to są parametry paraboli mocy znamionowej silnika w funkcji obrotów, dobrane tak, żeby się pokrywały z wykresem z książki (w zakresie roboczym oczywiście). A ta konkretna linia używa tego parametru pomnożonego przez "gaz" nastawiany przez woodwarda - czyli mocy chwilowej - do obliczenia spalania. Ponownie - pozostałe współczynniki dobrane tak żeby trafić w wykresy książkowe. "a" i "c" są pobierane z pliku konfiguracyjnego konkretnej lokomotywy, dzięki czemu można sobie zmienić nieco charakterystykę konkretnego egzemplarza bez grzebania w kodzie.

SU45:
 a=0.00087
 b=-250
SU46:
 a=0.00125
 b=-450
Stonki:
 a=0.0008
 b=0

52
Zależy który wątek. Generalnie "krok" definiuje opóźnienie wstawione na końcu pętli (oczywiście w przybliżeniu, bo dochodzi czas wykonania samej pętli, zatem nie jest to dokładne)

Wątek "main"  - czyli część przekaźników itp - wykonuje się co 0.2s, temperatury (wątek "termo") są przeliczane co 0.5s, a główny wątek "fizyczny" ("regulator") ma na końcu wstawione opoźnienie 50ms, i taka wartość jest w nim przyjmowana jako dt.

53
Konkretnych wartości nie jestem teraz pewien, natomiast tak - zarówno SM42 jak i fiatowate mają przekaźnik ciśnienia oleju, który blokuje rozruch gdy jest ono zbyt niskie.

54
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 08 Kwietnia 2018, 20:35:09 »
Przy czym warto pamiętać, iż gdy ich nie włączymy nie będziemy mieli jazdy, gdyż nie otworzą się nam styczniki liniowe.

Raczej nie zamkną ;-) (Zwykle załączenie stycznika/przekaźnika to jego "zamknięcie". Odwrotnie jest przy układach półprzewodnikowych, gdzie tranzystor załączony jest "otwarty" a wyłączony "zatkany"). Chyba, że podeprzemy SPL w szafce NN :P

55
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 08 Kwietnia 2018, 16:04:17 »
Dźwięków z moich lokomotyw można używać do Maszyny jak najbardziej.

56
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 07 Kwietnia 2018, 18:56:01 »
Wentylatory silników na SU45/46 działają jak przetwornica na elektrykach (która z resztą też jest na wspólnym wale właśnie z wentylatorem silników ;-) ). Czyli po prostu po załączeniu - kręcą się cały czas ze stałą szybkością dopóki nie zostaną wyłączone. Zasilane są z prądnicy pomocniczej - do ich pracy musi być uruchomiony silnik spalinowy. Można je też w razie zaniku ładowania (awaria prądnicy pomocniczej lub regulatora napięcia) przestawić na awaryjne zasilanie z baterii aby zjechać do najbliższej stacji.

57
Bieżące Symulatorowe / Odp: Realizm vs grywalność
« dnia: 04 Kwietnia 2018, 16:56:21 »
Tym niemniej wydaje mi się, że jednak maszyna ma być symulatorem jazdy i obsługi lokomotywy, plus konieczny do tego ruch kolejowy, a nie symulatorem życia kolejarza ;-) Dlatego też raczej powinna być moim zdaniem jakaś opcja pominięcia takich wielogodzinnych postojów pomiędzy kursami. Może trzeba zdebugować przyspieszenie czasu, albo właśnie popracować nad zapisem i odczytem stanu scenerii - aby w takim wypadku dało się przejśc dalej bez przeładowywania całego symulatora i wczytywania kolejnego pliku scn.

58
Tabor kolejowy / Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« dnia: 29 Marca 2018, 11:45:42 »
To ja jeszcze dopowiem odnośnie pompek paliwa w polskich maszynach.

W Sx42 elektryczna pompka paliwa nie jest konieczna dla pracy silnika - służy ona jedynie do podawania paliwa ze zbiornika głównego do górnego zbiornika pomocniczego, z którego jest grawitacyjny spływ paliwa do silnika. Tak więc dopóki jest paliwo w zbiorniku pomocniczym (jego poziom pokazują wskaźniki na ścianie przedniej po bokach pulpitu), silnik będzie pracował.

W 45 i 46 lampka "pompa paliwa" na pulpicie ma odwrócone działanie, tzn. sygnalizuje brak pracy pompki. Ponadto, w SU46 poza głównymi "czerwonymi" lampkami awarii, lampki świecą tylko gdy nastawnik kierunkowy jest na pozycji.

59
Tabor kolejowy / Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« dnia: 28 Marca 2018, 20:14:19 »
Sprężarkę elektryczną, zasilaną z prądnicy pomocniczej 110V i sterowaną automatycznie przez wyłączniki ciśnieniowe, ma SU46. SU45 oraz wszystkie 42 mają napęd mechaniczny z wału silnika.

60
Tabor kolejowy / Odp: SHP w SX42
« dnia: 19 Marca 2018, 18:56:04 »
SU42 (Polsaty) mają czuwak i SHP, a w kabinie są dwie skrzynki. Więc trzeba by im dodać model elektromagnesu. Co do SP42 to jest dziwna sprawa, bo wg opisów mają SHP, ale na dostępnych zdjęciach w kabinie jest jedna skrzynia.

Strony: 1 [2] 3 4 ... 8