Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Transkei

Strony: 1 2 [3]
61
Pomoc w tworzeniu / Odp: Nowe-stare scenerie
« dnia: 24 Maja 2017, 21:01:18 »
Byl jeszcze i mam ja u siebie baltyk mod w 2 wersjach. Otoczenie ubogacone ladnie. Moim zdaniem ladniejszy id obecnego.
Jest to niewydany scenariusz Bałtyk SKM, było to opisywane w dziale Na warsztacie. Też byłbym za tym, aby wykopać ten wątek z testów. Obecny Bałtyk jest niestety dość ubogą scenerią, stylizowaną na nieduże miasto nad morzem i główną stacją gdzieś daleko na przedmieściach. Sporo tam pustyń. W tamtym niewydanym scenariuszu Bałtyk przypomina rozległą metropolię (przyznam się, że metro drążyłem właśnie z myślą o tej zmodyfikowanej scenerii). Sam Bałtyk uważam za jedną z najlepszych scenerii, głównie z uwagi na to, że przy swoim zróżnicowaniu jest równocześnie krótka (można ją przejechać w pół godziny a na dłuższe jazdy bardzo rzadko mam czas i chęci), choć niestety jest też bardzo ciasna - na duży ruch nie ma tam za bardzo miejsca.

62
Na warsztacie / Odp: Metro bałtyckie
« dnia: 21 Maja 2017, 18:33:25 »
Na ładniejsze zapowiedzi, nie robione syntezatorem mowy, przyjdzie jeszcze czas. Gdyby ktoś chciał je zrobić, to wszystkie zapowiedzi są w katalogu sounds, w plikach stacja_m01 .. stacja_m10.wav, stacja_next_m01 .. stacja_next_m10.wav, oraz stacja_next_mk.wav.

Aktualnie buduję stację techniczno-postojową. Prace są dość zaawansowane ale póki co stacja jest zbyt mocno rozgrzebana, aby ją upubliczniać. Wrzucam paczkę z innymi drobnymi zmianami: dodatkowe barierki na kilku stacjach, komora odstawcza przy stacji 6, tajemnicza komora między stacją 8 i 9, przebudowana komora postojowa przy stacji 10, tunele wyjazdowe do STP, oraz scenariusz przystosowany do exe++, różniący się tylko odpowiednim ustawieniem pogody. Szukałem i próbowałem dość długo znaleźć optymalne ustawienia, niestety na exe++ bardzo ciężko ustawić pogodę. Przydatne byłoby ustawienie: niebo statyczne, słońce w zenicie, zachmurzenie całkowite. Dalej dostępny jest scenariusz na exe z paczki.

http://eu07.pl/userfiles/23326/priv-baltyk_metro_20170521.7z

Teraz prace nad metrem troszkę zwolnią (mam sporo innych obowiązków) ale będą dalej kontynuowane.

63
Na warsztacie / Odp: Metro bałtyckie
« dnia: 24 Kwietnia 2017, 19:45:43 »
    Dzisiaj wrzucam nową wersję paczki z następującymi nowościami:
    • Najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest nowa podsypka. Standardowe generowanie podsypki wbudowane w exe mnie nie satysfakcjonowało, zastosowałem zupełnie inne rozwiązanie: tory posiadają podsypkę none, natomiast w tunelach, komorach i na stacjach pojawiła się podbudowa betonowa z podkładami. Moim zdaniem efekt jest bardzo ciekawy, teraz sceneria znacznie bardziej przypomina metro.
    • Pojawiły się wskaźniki Wm4, czyli metrowy odpowiednik W4, wykonany zgodnie z przepisami obowiązującymi w metrze,
    • Są również wskaźniki Wm16, odpowiednik W16. Wykonany zgodnie z przepisami - tak więc teraz hamujemy, jeżeli zobaczymy literkę "H" między szynami.
    • Stacje zostały wyposażone w nagłośnienie i monitoring, kamery rozmieszczone są tak, aby obejmowały zasięgiem całe stacje,
    • Nowe, pełne poręcze na stacjach, widoczne zwłaszcza na stacji 5 (Dworzec Główny),
    • Zegary cyfrowe odliczające czas od ostatniego odjazdu pociągu - ciekawa rzecz, gdyż podczas jazdy możemy śledzić na bieżąco dystans od jadącego przed nami pociągu,
    • Nowe billboardy na stacjach 1 do 5,
    • Przygotowane tablice z kilometrażem, aczkolwiek jeszcze nie są powstawiane, kilka z nich możemy obejrzeć w pobliżu stacji 10 (Kolumba),
    • Wypustki na peronie dla niewidomych. Z uwagi na wysoki koszt wyposażenia (80 000 trójkątów na stację) ograniczono ich montaż do stacji 1 i 2 (Nowy Slimsonów i Czapkiewicza). Na pozostałych są żółte lub niebieskie linie ostrzegawcze, lekko wypukłe aby niedowidzący mogli je poczuć,
    • Nowa posadzka na stacjach 3 i 4 (Rondo Woźniaka i Muranów),
    • Nowe tablice z nazwami stacji, stylizowane na tablice z metra warszawskiego, niektóre z mapą i informacją miejską,
    • tablice kierunkowe na stacjach, bardzo przydatne w trybie biegania po scenerii,
    • Nie wczytuje się Bałtyk naziemny, prosty sposób na przyspieszenie wczytywania i zwiększenie wydajności. Jak ktoś bardzo chce mieć teren i obiekty na powierzchni, to może sobie odkomentować odpowiednie include.

    Pozostałe rzeczy bez zmian. Najbliższe cele to:
    • Wydrążyć między stacją 5 i 6 tunel na żeberko odstawcze,
    • Ponownie poprawić bilboardy na stacji 1 (Nowy Slimsonów) - wydają się zbyt ciężkie i masywne,
    • Zamontować tablice z kilometrażem (wskaźniki Wd2),
    • Dorobić inne oznakowania w tunelu, ograniczenia prędkości (z tego powodu nie ruszałem rozkładów jazdy),
    • W tunelach powinno być dużo kabli a nie tylko gołe ściany,
    • W dalszej kolejności: może sztywna sięc trakcyjna, może wyjazd na powierzchnię i STP?
    • Na koniec dokumentacja i poradnik dla deweloperów jak budować metro w MaSzynie.

http://eu07.pl/userfiles/23326/priv-baltyk_metro_20170424.7z

Do paczki dorzuciłem również niedawno wydane ludziki z cadnav.com. Zauważyłem, że mało kto je zainstalował, a bez nich na stacjach jest pustawo.

64
Na warsztacie / Odp: Metro bałtyckie
« dnia: 02 Kwietnia 2017, 21:12:40 »
Cieszy mnie pozytywny odbiór tej scenerii.

Cytat: Stele
Składy AI na starcie mają brak prędkości w rozkładach cząstkowych co daje im szlakową 20. Prędkość problematyczna dla ai pod górkę.
Dopisałem w rozkładach cząstkowych prędkość szlakową ale niewiele to zmieniło. AI raczej nie lubi małych odległości między stacjami i dużych podjazdów (między stacją 2 i 3 pochylenie wynosi 3,5%).

Cytat: jaco
niestety sprężarka się zagotowała, klocki spaliły, a na peronach było kupę dymu hehe
Zastanawia mnie jak dają sobie radę EN57 na trójmiejskiej SKM. Stacje są w przeciętnej odległości 1-1,5 km, w metrze bałtyckim stacje są średnio co 900 metrów.

Cytat: matek123
Na stronie siskom są profile pionowe II linii metra (tzn z przekrojów geologiczych da się wyciągnąć profil).
W tym miejscu warto wspomnieć, że może być metro płytkie i metro głębokie. Płytkie najczęściej buduje się metodą odkrywkową, na niewielkiej głębokości (takie metro jest w Warszawie). Metro głębokie drąży się tarczami, łącznie ze stacjami (niektóre fragmenty metra w Pradze, część linii w Londynie, większość w Moskwie). W związku z tym profil pionowy wszędzie może być inny a przyczyny tego są różne:
  • ukształtowanie terenu na którym leży miasto,
  • jakość gruntów, np.: w Warszawie są mokre grunty dlatego lepiej budować płytkie tunele,
  • gęstość zabudowy w centrum, tunele płytkie mogą być w zasadzie tylko pod ulicami, z kolei tunele głębokie mogą przechodzić pod budynkami,
  • historia danego miasta, np.: mówi się o budowie metra w Krakowie, gdyby płytka linia była prowadzona przez starówkę, to poprzedzające budowę prace archeologiczne trwałyby dekady. W takiej sytuacji lepiej budować metro głębokie,
  • budżet, metro płytkie jest ok. 5 razy tańsze od metra głębokiego,
  • kwestie organizacyjne, budowa metra płytkiego to paraliż miasta, budowa metra głębokiego nie jest aż tak uciążliwa. W Warszawie wybrano rozwiązanie kompromisowe: tunele drążono tarczami, stacje wybudowano odkrywkowo,
  • sytuacja polityczno-militarna, metro głębokie to schron przeciwatomowy. Mało kto wie, że w Warszawie budowano metro głębokie w latach 1950-1957, powodem była chęć wybudowania tunelu pod Wisłą, który w razie wojny mogłyby jeździć pociągi. Budowa zakończyła się całkowitą klęską a panująca wtedy cenzura zakazała używania słowa "metro".
Bałtyk jest położony na płaskim terenie, profil pionowy w metrze wynika z tego, że skrajne części linii to metro płytkie (stacje 1 i 2 są na głębokości 13 metrów), natomiast fragment centralny to metro głębokie (głębokość 35 metrów).

Cytat: Cookie
Mam tylko zastrzeżenia do tego że zamiast jakiegoś kibla można by było wykorzystać EN71. Oraz brakuje według mnie najważniejszego... System czujności MaSzynisty SHP!!!!!!
EN71 można wstawić samemu. Na pewno pojedzie, sprawdzałem. SHP faktycznie nie ma ale w metrze raczej stosuje się znacznie bardziej zaawansowane systemy. Poszukam jeszcze w przepisach.

Cytat: piotrln
No tak, ale jest to niby realistyczny symulator, wiec nawet jak ktos robi scenerie bez trakcji, to moglby wrzucic spalinowozy, tak ja zrobilem
To jest dział "Na warsztacie", czyli można zaprezentować dodatki niedokończone, np.: bez sieci trakcyjnej.

Wcale nie powiedziane, że ta trasa nie doczeka się publikacji, ale trzeba ją dokończyć, a przede wszystkim ustalić kierunek tego dokończenia. Proponuję następujące rozwiązanie:
  • dostosować sygnalizację (semafory i wskaźniki) do obowiązujących przepisów w metrze,
  • kwestia taboru: wprowadzenie taboru typowego dla metra wydaje się nieopłacalne, na innych sceneriach nie będzie można go użyć. Najlepiej zostawić EZT i liczyć, że kiedyś pojawi się asynchron z przyspieszeniem minimum 1,0 m/s2 i hamowaniem ED. Na pewno będzie można go użyć na innych sceneriach.
  • jeżeli pozostaną kolejowe EZT, to trzeba będzie rozwiesić sieć trakcyjną. Wzorem tunelu tramwajowego w Poznaniu można założyć sieć sztywną. Pytanie czy sieć w ogóle się zmieści w tunelach...
  • wraz z siecią trakcyjną pojawią się odcinki sekcyjne i podstacje o różnej wydajności,
  • w tunelach musi być więcej rur i kabli,
  • muszą być odejścia kanałów wentylacyjnych, wstępnie zostały takie wstawione między stacją Plac Konstytucji i Stare Miasto (podczas jazdy są bardzo słabo widoczne), najchętniej bym je przerobił na jakieś inne,
  • skoro jest metro głębokie, to można dodać przegrody schronu,
  • tablice informacyjne, który peron jest w którym kierunku,
  • szafki elektryczne, monitoring na stacjach, megafony, itp.
Taka sceneria raczej już by spełniała standardy wymagane do publikacji.

65
Na warsztacie / Metro bałtyckie
« dnia: 01 Kwietnia 2017, 18:18:33 »
Opis z okazji 1 kwietnia:
W Bałtyku nie mieli co zrobić z kasą, więc stwierdzili, że wybudują sobie metro. O dziwo kasy nie zabrakło w połowie robót, skończyła się dopiero, gdy trwały prace wykończeniowe. Wówczas nagle wszystkim się przypomniało, że nie wystarczy wybudować linie podziemne, tylko trzeba jeszcze kupić tabor. Ponieważ nie było za co go kupić, sprowadzono stare EN57 (wśród nich jeden po modernizacji, oraz jeden ED72), i uruchomiono linię.
Trasa zaczyna się pod ulicą Kolumba, w okolicach przystanku kolejowego Bałtyk Katedra, następnie zakręca pod stacją kolejową Bałtyk Miasto, i biegnie na zachód, aż po nowo budowane dzielnice, przechodząc po drodze pod stacją Bałtyk Główny. Ilość stacji: 10. Długość linii: 8,4 km. Niektórzy mieszkańcy Bałtyku żartują: „pół metra metra” ale duże potoki pasażerskie świadczą, że kolej podziemna w Bałtyku się przyjęła. W godzinach szczytu pociągi kursują co 5 minut.

Geneza:
Zachciało mi się pojeździć metrem w MaSzynie, więc zbudowałem sobie scenerię.

A teraz na poważnie:
Temat metra był już kilka razy poruszany i różne dyskusje się toczyły, jednak na gruncie czysto hipotetycznym. Pora na pierwszy krok – dotychczasowe teorie będzie można sprawdzić doświadczalnie. Prezentuję krótką scenerię testową, wraz ze scenariuszem, do jazdy tunelami:
  • Długość 8,4 km, 10 stacji.
  • Scenariusz zakłada obsługę linii w godzinach szczytu, czyli kursy co 5 minut. W tunelach jeździ jednocześnie 8 pociągów, my obsługujemy jeden z nich, resztą steruje AI.
  • Jest to moim zdaniem ciekawy scenariusz, prowadzenie pociągu wcale łatwe nie jest, a całą trasę można przejechać w mniej niż 15 minut. Jednocześnie, jeżeli ktoś chce pojeździć dłużej, to może kursować tam i z powrotem, teoretycznie w nieskończoność.
  • Starałem się maksymalnie urozmaicić trasę, każda stacja wygląda inaczej, w tunelach są zakręty i niekiedy strome podjazdy.
  • Brakuje sieci trakcyjnej i nie ma nawet jak jej zrobić, klasyczna kolejowa się nie zmieści. Realistycznym rozwiązaniem byłaby trzecia szyna. Póki co, pociągi jeżdżą z podniesionymi pantografami i prąd pobierają z powietrza.
  • Niestety EN57 nie pasują do metra, kiepskie przyspieszenie (wydaje się, że ED72 rozpędza się szybciej), brakuje hamowania elektrodynamicznego. Chyba, że w przyszłości ktoś zrobi asynchroniczny EN57? Przyspieszenie 1,0 m/s2 i możliwość hamowania napędem to osiągi bardzo zbliżone do wagonów metra.
  • Oświetlenie – kombinowałem jak tylko się dało ale i tak wciąż widać niedoskonałości. Najgorszy moment pojawia się na styku oświetlona stacja – tunel. W ED72 wygląda to fatalnie.
  • Sceneria powstała niemal wyłącznie w Notepad++, z drobną pomocą edytora Rainsted. Bardzo pomocny był OOCalc.
Zdaję sobie sprawę, że sceneria nie spełnia Maszynowych standardów publikacji, dlatego wrzucam to do działu otwartego. Zachęcam do testów oraz wyrażenia opinii co dalej, czy tak zostawić, czy pracować dalej, jeśli tak to co konkretnie poprawić. Osobiście widzę jeszcze sporo szczegółów, które można dopracować.

http://eu07.pl/userfiles/23326/priv-baltyk_metro.7z

Na koniec o scenariuszu i technice jazdy:
  • Wybieramy jeden z dwóch dostępnych pociągów, zaczynamy w komorze postojowej. Po otrzymaniu Ms2 podjeżdżamy do peronu najbliższej stacji, zatrzymujemy się i otwieramy drzwi.
  • Sygnał odjazdu generuje system informacji pasażerskiej. Po usłyszeniu sygnału odjazdu zamykamy drzwi (bez podawania sygnału ostrzegawczego) i ruszamy. Informacja pasażerska w metrze bałtyckim jest wygłaszana w systemie moskiewskim (taki system był również stosowany w metrze warszawskim w latach 1995 – 1998).
  • Zalecam przy rozruchu od razu dać nastawnik na maksymalną pozycję i cofnąć go dopiero po osiągnięciu prędkości szlakowej – 80 km/h.
  • Stacje metra to formalnie przystanki osobowe bez semaforów. Podczas jazdy wypatrujemy znaku W16 – jest on umieszczony na linii podkładów, między szynami! W16 jest umieszczony 350 metrów od punktu zatrzymania, tak więc trzeba hamować dość zdecydowanie.
  • Na stacjach nie ma W4 (ściślej to są, ale niewidzialne), po prostu podjeżdżamy do końca peronu.
  • Jeżeli semafor widoczny za stacją podaje S1, to nie wolno nam wyruszać ze stacji – i tak nie otrzymamy sygnału odjazdu.
  • Na ostatniej stacji zamykamy drzwi i odjeżdżamy jak tylko otrzymamy Ms2 na semaforze za stacją, nie czekamy na sygnał z informacji pasażerskiej.
  • Nie zmieniamy pogody!!! Inaczej zepsujemy oświetlenie!
  • Warto też mieć zainstalowaną paczkę nowych ludzików.

Aktualizacja 13.04.2019:
https://eu07.pl/userfiles/23326/metro_baltyckie_2019-04-13.7z

66
Tabor kolejowy / Odp: Komputery pokładowe i sterowanie
« dnia: 05 Lutego 2017, 20:36:02 »
Komputerów najczęściej jest kilka.
  • Falowniki i przetwornice zawierają po takowym, przy czym najczęściej jest to sterownik wyprodukowany przez wytwórcę napędu (polskie firmy to Medcom, Inteko, lub Enika - choć ci ostatni dostarczają napędy tylko do tramwajów), programowanie jest raczej niskopoziomowe.
  • Oprócz tego są jeszcze sterowniki PLC, w ilości zależnej od typu pojazdu. Tu często producent napędu dostarcza swoje rozwiązanie, choć zdarza się korzystanie z PLC innych firm (np.: szwajcarski Selectron). Nie są to standardowe sterowniki przemysłowe, w kolejnictwie dochodzi obowiązek spełnienia norm (chociażby PN-EN 50155, PN-EN 50121-3-2, PN-EN 45545-2:2013, dotyczą zakresów zasilania elektroniki, kompatybilności elektromagnetycznej, palności materiału). Język programowania PLC specyfikuje producent sterownika.
  • Panele dotykowe są najczęściej programowane w C++ lub czymś pochodnym, jeden z producentów wyświetlaczy Pixy oferuje coś ala C++ Builder, czyli przeciąganie i upuszczanie gotowych komponentów.

Strony: 1 2 [3]