Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - biovital1

Strony: 1 [2] 3 4 5
31
Tabor kolejowy / Odp: Prąd rozruchu przetwornicy na lokomotywie EU07
« dnia: 09 Czerwca 2018, 21:52:44 »
O, właśnie tego typu filmiki są bardzo pomocne przy odwzorowywaniu takich różnych zależności :) Natomiast słyszałem też o czymś takim, że jeśli wyłączy się hebelek przetwornicy na samym początku jej rozruchu (chwilkę po załączeniu), to zadziała wtedy przekaźnik nadmiarowy. Ponoć wyzwoli go w takiej sytuacji zanikający, ale jeszcze obecny wokół jego cewki strumień magnetyczny wywołany dużym prądem rozruchu, kiedy blokada mechaniczna przekaźnika będzie już zwolniona (hebelek przetwornicy wyłączony). Czy jest to regułą na tego typu lokomotywach, czy raczej zdarza się rzadko i zależy od konkretnego egzemplarza? Bo znów opierając się na danych książkowych, nastawa nadmiarowego przetwornicy powinna wynosić 21A, czyli według omawianego wykresu, hebelka nie można wyłączyć wcześniej niż ok. 2s od rozpoczęcia rozruchu, aby nie wyzwolić nadmiarowego.

@SQT - Przy jednoczesnym załączeniu hebelków przetwornic i sprężarek (lub wcześniejszym załączeniu sprężarek niż przetwornic) prędzej zadziałają nadmiarowe sprężarek, bo przekaźniki czasowe je blokujące "odliczają" czas od momentu włączenia hebelka sprężarek, więc kiedy sprężarki dostają napięcie z przetwornic, blokady nadmiarowych już nie trzymają. Tutaj masz filmik @mechatronika z innej siódemki (303E w tym przypadku):

Z tym, że lampka nadmiarowych sprężarek jest zasilana tylko wtedy, gdy załączony jest hebelek sprężarek. Przypuszczam, że podczas próby @biovitala również zadziałały nadmiarowe sprężarek, ale lampka się nie świeciła, bo hebelek był wyłączony, a sprężarka pracowała, bo stycznik był zasilony dodatkowym przewodem. Poza tym nadmiarowe przetwornic nie powinny zadziałać w takiej sytuacji, bo jak napisał @biovital, są blokowane - książkowo na czas 4-6s od rozpoczęcia rozruchu, a jak widać na wykresie, prąd maleje poniżej 21A już po ok. 2s., nawet przy zasilanych od razu sprężarkach.

EDIT: Swoją drogą, w takiej ET41 wszystkie cztery przetwornice w momencie rozruchu pobierają zatem jakieś 280A z sieci. Taki pobór prądu na TD w MaSzynie obniża napięcie o ok. 60V, co już da się zauważyć na woltomierzu WN, więc daje to wyraźne skutki, które obecnie nie są symulowane. A załączenie przez kogoś przetwornic w momencie, kiedy w sieci jest bardzo niskie napięcie (np. ruszają jednocześnie dwa ciężkie pociągi towarowe), może zatem teoretycznie w rzeczywistości przeważyć nad zadziałaniem któregoś z zabezpieczeń - czy to w podstacji zasilającej, czy PZNa w lokomotywie. Jak to wygląda w praktyce - nie wiem.

32
Tabor kolejowy / Odp: Prąd rozruchu przetwornicy na lokomotywie EU07
« dnia: 09 Czerwca 2018, 19:40:30 »
Po zsumowaniu książkowych rezystancji kolejno według schematu (w Ohmach przy 20st. C): opornika ochronnego (18,5), uzwojenia pierwotnego transformatora (0,5514), dwóch biegunów pomocniczych (2x1,878), uzwojenia szeregowego (1,21), 1/3 rezystancji uzwojenia wirnika (bo według moich obliczeń jedna szczotka zwiera trzy działki komutatora) (1/3 x 5,17), uzwojenia wzbudzenia obcego generatora (0,12) i opornika rozruchowego (25) wychodzi 50,8607(3) Ohm (nie znalazłem w książce rezystancji szczotek, ich styku z komutatorem ani też rezystancji cewek przekaźników nadmiarowych, rozruchowych i prądu zwrotnego przetwornic (tu przydałaby się DTRka, bo tam chyba są takie dane)). Zakładając napięcie zasilania 3600V daje to prąd rozruchowych o wartości ok. 70,78A, czyli na wykresie z pomiaru wychodziłoby, że jedna działka w pionie to 10A. Tylko nie zgadza mi się to, że książkowy prąd powrotu dla przekaźnika rozruchowego przetwornicy wynosi 20A (moment, w którym linia wykresu opada na oś X). Nawet zakładając niższe napięcia zasilania i uwzględniając jakąś dodatkową rezystancję wspomnianych przekaźników i szczotek, prąd rozruchowy byłby mniejszy niż 70A, a z kolei przyjmując, że przekaźnik rozruchowy rzeczywiście spowodował zwarcie rezystora rozruchowego przy prądzie 20A, to prąd rozruchowy musiałby wynosić według wykresu jakieś 235A. Jedyne wytłumaczenie tego to chyba to, że nastawa przekaźnika rozruchowego w tym konkretnym elektrowozie wynosiła raczej ok. 6A. Chyba, że coś źle liczę, to proszę o sprostowanie...

33
Tabor kolejowy / Odp: Radiotelefon RADMOR i procedura radiostop
« dnia: 20 Maja 2017, 15:12:47 »
Aby sprawdzić działanie, czy działa nam RADIOSTOP (czynność tą wykonujemy podczas przyjęcia lokomotywy na służbę), ustawiamy NR kanału na 10, wciskamy wywoływanie selektywne "1" następnie "3" i czekamy na dźwięki z radyjka i zadziałanie nagłego hamulca.

A nie na odwrót? ZEW3 i ZEW1?

Strony: 1 [2] 3 4 5