Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - bumer

Strony: [1] 2 3 ... 14
1
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 07 Stycznia 2019, 12:05:12 »
Wszystko jest przejezdne tylko kwestia ustawienia składów w Rainsted. Już ktoś wspomniał, że są połączone elektrowozy ze spalinówkami sprzęgiem 55. Teraz to nie działa i nic dziwnego, że w Zduńskiej Woli robią się korki. Po prostu chwilkę trzeba się pobawić w Rainsted przed uruchomieniem służby. Jedyny błąd jaki zauważyłem to semafory dwukomorowe w Kolumnie czy Dobroniu. Są ciemne. Jeżeli tarcza ostrzegawcza pokazuje semafor na stój to musiałem wyjść z pojazdu i cofać się kamerą do tarczy i czekać aż zacznie pokazywać inny sygnał. Aż się przejadę zaraz Włókniarzem to wrzucę screena.
Tak naprawdę to do tej flagowej scenerii brakuje scenariuszy. Moim zdaniem powinny być pospieszne od Łodzi Kaliskiej do samego Ostrowa Wlkp oraz w drugą stronę. Osobowe również w dwie strony jak i skrócone do innych miejscowości. No i oczywiście towarowe na całej rozciągłości scenerii.

2
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 02 Stycznia 2019, 15:24:02 »
Potwierdzam to co kolega @jageer. Włókniarz działa bez zakłóceń. Kwestia tylko dopasowania składów w Rainsted gdyż brakuje kilku modeli taboru ale to żaden problem.

3
  Wcześniej wam udostępniłem poprzednią wersję z Włókniarzem. Dzisiaj objechałem na Włókniarzu od Ostrowa Wielkopolskiego do samej Łodzi Kaliskiej bez żadnych zakłóceń. Jedyne co to semafory dwukomorowe w Borszewicach i Kolumnie są ciemne. Gdy tarcza jest podana na wolną a semafor ciemny to znaczy, że jest na S2, gorzej gdy tarcza pokazuje, że semafor jest na stój. Wtedy trzeba kamerą cofnąć się do tarczy i zobaczyć co wyświetla. Ale tak to misja przejezdna.
  Co do samej scenerii, owszem znajdzie się trochę błędów. Mimo wszystko Kaliska to flagowa sceneria MaSzyny. Zauważcie sami, że mamy do scenerii linia053 kilka genialnych scenariuszy. Pomijając błędy kaliskiej to do pełni szczęścia brakuje scenariuszy, już nie muszą być tak barwne jak na linii053. Wystarczą pośpiechy, osobowe i towarowe między Ostrowem Wlkp a Łodzią Kaliską. Sam zamierzam teraz wejść w pliki .scn i powpisywać aktualne modele i tekstury składów na włókniarzu. Co rusz jak chcę pojeździć Włókniarzem to zmiana w Rainsted poruszających się składów zajmuje mi około 30 minut.

4
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 03 Listopada 2018, 16:44:08 »
No na Kaliskiej mam straszny syf widzę ... Chyba trzeba od nowa wrzucić maszynę, bo nawet jak odpalam jakąś misję, to zamiast zaczynać np. w SM42 to w szczerym polu się znajduję...

Jeżeli chcesz karnąć się cegielskim to od razu w Rainsted klikaj na niego i uruchamiaj Maszyne. Właśnie teraz to robię.

5
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 05 Października 2018, 21:10:23 »
@marconi to jest spakowane w .rar.  Co do misji z pośpiesznym (bodajże pociąg Wrocławianin ?) z Łodzi Kaliskiej to też jedna z lepszych służb była. Pierwotnie prowadziło się ET22 gdzie dekadę temu to był częsty widok na pośpiechach.

6
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 05 Października 2018, 14:03:08 »
Ale z drugiej strony fajnie jest mieć odzwzorowany w 100% WOS z tej linii, a że kiedyś się tak jeździło, to trudno.

Dokładnie tak było. Często podróżowałem między Legnicą a Białymstokiem i często przez Łódź Kaliską a wtedy jako młody mikol nie mogłem się oderwać od okna albo stać w pierwszym wagonie za elektrowozem. A były to lata 2006 - 2010. Wtedy czuło się ten zapach podkładów kolejowych, żółtki na osobowych, bipy, zielone lokomotywy i zielone i czerwone wagony. Te czasy nie wrócą, nikt całą podróż nie siedział gapiąc się w ekran telefonu tylko rozmawiało się w przedziale ze współpasażerami. Dlatego cieszy mnie fakt, że ta sceneria wzorowana jest na tych latach. Brakuje jeszcze rozmaitych scenariuszy na pociągach pospiesznych, osobowych, towarowych. Sceneria jest długa i aby ją całą przejechać należy poświęcić trochę czasu. Ale żeby poczuć kolejowy klimat z przed dekady to warto. Kilka postów wcześniej wrzuciłem link dp misji z Włókniarzem. Oczywiście na 18.07 działa jak najbardziej. Wczoraj testowane.

7
Jesienna służba na sześć pięć sto trzynastym, nie obyło się bez 10-cio minutowego opóźnienia. Maszyna EU07-336.

1. Mijanka 65113 z pospiesznym do Wrocławia Gł.
2. To on mnie opóźnił, 10 minut oczekiwania na dojście do Opatówka.
3. Mijanka z towarowym nieopodal Radliczyc.
4. Pędzimy w kierunku Zduńskiej Woli.
5. Oczekiwanie na dojście po towarowym w kierunku Łaska i mijanka z osobowym do Sieradza.

8
@Maupex, dodam też coś od siebie. Pamiętam jak w 2008 roku jeździłem jako kursant na nauce jazdy. Instruktor zawsze sam deptał na hamulec kiedy ja tego nie robiłem. Pamietam sytuacje gdy pominąłem kawałek białej linii przed przejazdem i instruktor ostro depnął na hamulec, przy okazji dostałem ostrą reprymende. W tym wypadku może egzaminator miał ochote kursantke uwalić i nie reagował na jej błąd na przejeździe. Ale to tylko gdybam.

9
Brytan13 tam brakuje paru modeli, które zostały wywalone z paczki ale to nic nie szkodzi. Ja jestem taki wariat, że za nim uruchomie kaliską to i tak zmieniam sobie składy pod moje widzimisie. Ale to już dla mnie rytuał aby przejechać całą scenerie od a do z.

10
Witam
Skąd można pobrać, poprzednią wersję scenerii tam gdzie startuje się ET42 z beczkami z OL?
Z góry dziękuję.

Normalnie link wygasł ale jeszcze, na szczęście posiadam ekstra Pendrive z Tesco za 110 zł i tam mam prawdziwy skarb. Misja ET42 z beczkami i misja z Włókniarzem.
http://eu07.pl/userfiles/4198/priv-KaliskaWlokniarz.rar

11
Bieżące kolejowe / Odp: Obniżanie norm bezpieczeństwa.
« dnia: 28 Lipca 2018, 20:37:06 »
EU40 toż wiem, że to pomocnik bo przecież wiem z kim pracuję ale do czego zmierzam. Jak leci się po SBLce 160 km/h osobowym to chyba lepiej aby ten pomocnik skupił się na szlaku a nie ćwiczył kciuka na telefonie.

12
Bieżące kolejowe / Odp: Obniżanie norm bezpieczeństwa.
« dnia: 28 Lipca 2018, 19:32:22 »
Nie raz świadkiem byłem jak pomocnik czy teraz maszynista uczeń siedząc po prawej stronie zamiast obserwować przedpole jazdy to trenował kciuka na telefonie bo przecież oglądanie głupot na fejszbóku jest ważniejsze. Serce człowieka boli jak patrzy na to wszystko.

13
Symulator / Moja propozycja dźwięków do EP09
« dnia: 23 Lipca 2018, 19:09:00 »
Witajcie ! Ostatnio znalazłem u siebie starą wersje MaSzyny z 2007 roku (MaSzyna 160704-unoff). Wygrzebałem dźwięki od EP09 jak dźwięk oporów rozruchowych, dźwięk sprężarki oraz dźwięk silników trakcyjnych. Co prawda nie jechałem nigdy na EP09 ale kiedyś obejrzałem dużo filmów z kabiny podczas jazdy. Te wyżej wymienione dźwięki w aktualnej wersji MaSzyny są... niesatysfakcjonujące. Sam dźwięk sprężarki jest nagrany podczas włączonej przetwornicy co go powinno dyskwalifikować. Dźwięk oporów rozruchowych słabo słyszalny a dźwięku silników trakcyjnych prawie nie było słychać tylko opory toczenia kół. Z tego wszystkiego pozamieniałem te dźwięki i wstawiłem te stare z pierwszego modelu epoki do Maszyny (rok chyba 2007). Wrzucam tutaj próbkę pliku mmd oraz folder ze starymi dźwiękami. Co o tym sądzicie ?

Link: http://eu07.pl/userfiles/4198/priv-EP09_oldsoundpack.rar

14
Dzis w końcu odpaliłem nowy komputer. Sciagam wlasnie wersje 18.06 i będę sprawdzal co tam nie hula na tej wersji, jeśli cos nie hula
Posiadam na 18.06 jeszcze scenariusz z Włókniarzem. Mam wrażenie, że działa jakoś stabilniej. Objechałem ostatnio towarowym z Łodzi Olechów do Ostrowa Wlkp (ET42 z beczkami). Świetna jazda z wyprzedzaniem innych pociągów jak na prawdziwym PKP Cargo. Trochę czasu ta misja zajęła ale na 18.06 idzie bez problemu. Tyle, że nie 18:24 odjazd jak w rozkładzie a 18:50 dostaję dopiero wyjazd z Olechowa.

15
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - wersja beta do testów
« dnia: 02 Lipca 2018, 17:02:58 »
Bo aby dostać się pod Tm21 wyjeżdżasz tylko za rozjazdy i sobie sam układasz drogę (shift+t).

16
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 02 Lipca 2018, 08:10:38 »
Coś z tą fizyką jest nie tak. Wy dziwicie się, że silnik gaśnie. Lampka uszkodzenia zapala się bez powodu a jak silnik zgaśnie to nie chce się uruchomić.

17
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 01 Lipca 2018, 11:54:07 »
Testowane na exe180624 oraz na exe3046 (patch18.05). Z Wilisia do Janiszewa pospieszny z SU45 temperatura w normie i maksymalna jaką udało mi się uzyskać to 85 stopni a obroty to maksymalnie 1250 i ani więcej. Po dojechaniu do Janiszewa i dociskaniu się do składu zapaliła się lampka uszkodzenia lokomotywy. Zdążyłem jeszcze zjechać do szopy. Kolejny pospieszny z SU45 z Janiszewa do Wilisia. Defekt w Paszkach Wielkich. Na magistrali między Janiszewem a Macierzewo miałem maksymalną temperaturę 90 stopni i delikatne traktowałem maszynę. Obroty 1250 miałem  tylko do rozruchu 65-70 km/h i schodziłem do 1100 obrotów i ona jakoś utrzymywała prędkość 80 km/h. Przed Macierzewem zapaliła mi się lampka uszkodzenia lokomotywy gdzie temperature miałem lekko poniżej 90 stopni. Dojechałem w perony do Paszek Wielkich gdzie silnik samoczynnie zgasł. Dosłownie mówię - w obu przypadkach temperaturę jaką osiągnąłem to było 90 stopni. Niech mi ktoś wyjaśni. Dlaczego te uszkodzenie lokomotywy zapala się bez powodu ? Rozumiem żebym katował po 1500 obrotów non stop i przekraczał 100 stopni C temperaturę, ale jadę delikatnie i nawet nie patrząc na rozkład.

18
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 22 Czerwca 2018, 15:41:30 »
Dziś oddaję materiały czeskiego motoraczka spółki GWTR 810 053-9. W paczce znajdują się:
- zdjęcia pudła tj boki i czoła,
- zdjęcia detali tj wózki, zderzaki itp,
- zdjęcia wnętrza tj siedzenia, podłoga, obicia,
- zdjęcia kabiny,
- materiały na dźwięki do wycięcia przez dźwiękowca tj odpalanie silnika, jałowe, na obrotach.
Wszelkie uwagi, porady aby coś lepiej wykonać na przyszłość proszę o wiadomość na PW.
Link:
--> http://eu07.pl/userfiles/4198/foto-810_543-9.rar <--

19
Bieżące kolejowe / Odp: Radiotelefon kierownika pociągu
« dnia: 18 Czerwca 2018, 13:08:04 »
Kierownik pociągu jak i maszynista musi tak samo robić zapoznanie szlaku. Musi również za podpisem zapoznać się z regulaminami technicznymi stacji (tzw. RTS-y). Także jak amen w pacierzu musi wiedzieć gdzie w danym miejscu się zmienia kanały radiowe. Drużyny konduktorskie są wyposażane w różnej marki radiotelefony. Są to zazwyczaj Motorole albo Maxon. Zresztą to zależy od spółki kolejowej jakie zakupi na drodze przetargu. Te radiotelefony mają kanały tylko i wyłącznie kolejowe od 1 do 8. Nie można z nich nadać Radiostopu, ewentualnie jak istnieje niebezpieczeństwo to drużyna konduktorska obsługująca taki radiotelefon musi wypowiedzieć pięć razy słowo ALARM.

20
Bieżące kolejowe / Odp: Kolejowej patologii w Pomorskim ciąg dalszy
« dnia: 07 Czerwca 2018, 21:00:43 »
Trochę odbiegnę od tematu kolejowego Pomorza. W zeszłym roku mój przełożony zadzwonił do mnie, że otrzymam na szkolenie praktykanta na konduktora. Nie pierwszy i nie ostatni przeze mnie wyszkolony, więc się zgodziłem. Okazało się, że to zapalony miłośnik kolei ale tych z pokroju co walczą o kolej na szlakach już dawno zapomnianych, urządzają przejazdy drezynami i piszą do Urzędu Marszałkowskiego i PKP PLK. Nic w tym by nie było złego gdyby nie ów praktykant zamiast się uczyć to co go czeka w drużynach konduktorskich, całe służby potrafił gadać tylko o rewitalizacji dwóch zapomnianych przez świat linii kolejowych i że oni to uruchomią. Nawet będąc praktykantem próbował uzdrawiać kolej w mojej firmie. Jako, że mam charakter taki a nie inny, odechciało mi się go szkolić i powiedziałem swojemu przełożonemu aby go zabrał ode mnie i dał do kogoś innego. Dodam fakt, że bardzo upierał się w swoich racjach i wymyślał swoje przepisy kolejowe i jednym z przykładów to "sygnał zatrzymania pociągu trzy krótkie gwizdawki". Oczywiście nie ma takiego sygnału ale musiał się ze mną kłócić, że taki sygnał jest. Owszem ale sygnał "stój", który skwitował, że jest to samo. Następnie zagroziłem mojemu przełożonemu, że jak go nie zabierze to idę na dwa tygodnie chorobowego a przed nami szykowało się Boże Narodzenie i Sylwestra. Powiem wam, że nigdy tak przekichanego miesiąca w pracy nie miałem jak z tym praktykantem, który zwał się miłośnikiem kolei i chciał swoimi filozofiami uzdrawiać kolej. Miałem go dosyć i jak to w życiu bywa nie powiodło mu się w mojej firmie i nie zdał trzech egzaminów. Dlatego apeluję do młodych miłośników kolei - nie uzdrowicie kolei ani jej niedoskonałości pisząc bzdety na forach, pisząc do UTK, gazet wyborczych czy TVN Turbo. To są odgórne decyzje na szczeblach organizatora przewozów. Nastolatek nie kupi dwudziestu Elfów ani nie wyremontuje stu kilometrów szlaku. Ja też bym chciał żeby benzyna była po 1,50 zł ale co ja mogę zrobić jako szary obywatel ? NIC !
Młodzi miłośnicy kolei ! Nic nie uzdrowicie, żadnej patologii na kolei nie naprawicie. Lepiej brać się do nauki, zdobyć wykształcenie i jak was pasjonuje kolei to od kuchni inaczej będziecie śpiewać. Po latach poczytacie sobie swoje posty o patologii na kolei to będziecie boki zrywać ze śmiechu jakie głupoty wypisywaliście. Znam tu wiele osób z forum osobiście, które pamiętam jako czynnych miłośników kolei ale z tym zdrowym rozsądkiem. Dzisiaj są maszynistami, maszynistami instruktorami, dyspozytorami, naczelnikami - robią karierę na kolei i idźcie ich tropem !

Zamykam na prośbę autora. @Stele

21
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 13 Czerwca 2018, 23:04:32 »
Moje aczkolwiek skromne doświadczenie mówi to samo. Miałem okazję raz na SU45 się przejechać na dłuższym odcinku i kilka razy SU46. Co prawda nie byłem na obu lokomotywach już z 10 lat ale pamiętam, że tam temperatura utrzymywała się max 85 stopni. Rozpędzanie pociągu odbywało się tylko do 10 pozycji czyli około 1250 obrotów. Nawet maszynista, który zjadł zęby na tych lokomotywach stwierdził, że nawet 13 pozycja nie poprawi osiągów bo czy na 10 czy 13 pozycji rozpędzi się tak samo. To samo tyczy się ST43 - tam wystarczy 16 pozycja i on sam sobie będzie się rozpędzał charakterystycznie bulgocząc. Co do osiągów SU45 czy SU46 w MaSzynie to rzeczywiście - osiągi trochę odbiegają. Oto przykład na odcinku Pieńsk - Lasów (160 km/h szlakowa) czyli SU46 rozpędza się na tak krótkim odcinku do 100 km/h:


A tu już wariactwo, 13 pozycja na SU46 (nic dziwnego, że w Węglińcu tylko dwie albo trzy sztuki zostały na chodzie):

22
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 11 Czerwca 2018, 20:18:16 »
@Stele testowałem na najnowszym exe 180609.
@tmj Skoro temperatura utrzymywała Ci się blisko 100 stopni to zapaliła Ci się czerwona lampka na pulpicie ? Z tego co wiem i pamiętam z SU46 to temperatura przy takim 7 wagonowym składzie i sprawności maszyny oscylowała się między 80 góra 90 stopni. O ile nie katujemy jej na 13 pozycji. Na każdej spalinówce w MaSzynie nigdy nie używam maksymalnych obrotów w jeździe pociągowej. No chyba, że w skrajnych przypadkach.

23
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 11 Czerwca 2018, 17:46:56 »
Też mi się tak wydaje. Czasem rozmawiam ze starymi maszynistami, którzy zęby pozjadali na SP45 lub później na SU45 czy SU46. Jak ciągali składy z Jeleniej Góry do Szczecina to nie 5 wagonów tylko z 8 lub 10. Szopa w Jeleniej Górze słynęła z niezawodnych EN57 zimą czy sprawnymi w 100 % spalinówkami. Na SU45 też mieli zasadę, że maksymalnie wystarczyło dać 10 pozycję i miała obroty około 1250 i nie było z nimi problemów czy nawet z przegrzaniem.

24
Symulator / Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
« dnia: 11 Czerwca 2018, 15:24:21 »
Dzisiaj rano pojechałem służbę z Janiszewa do Wilisia na SU45. Miałem jakieś 460 ton na haku czyli 9 wagonów. Misja pospieszny oczywiście. Na magistrali Janiszew - Macierzewo w okolicy Orzechowa zapaliła mi się czerwona lampka na pulpicie a temperatura urosła do 95 stopni. A jechałem z obrotami max 1250 i tylko do 10 pozycji. W Macierzewie temperatura spadła do 90 stopni i trochę spadała ale przed Paszkami Wielkimi silnik zgasł. Defekt.

25
Na warsztacie / Odp: Pług odśnieżny 411S
« dnia: 09 Maja 2018, 09:03:40 »
A że w Wałbrzychu jest komenda SOK... :P
Defiler, jak masz dojście, to rób. Kilka repli zawsze się przyda, a model był bliski końca jak go ostatnio widziałem.

W dziale na tekstury wrzucałem kiedyś materiały tego wałbrzyskiego pługu. Posterunek SOK w niczym nie przeszkadza i tak siedzą w środku i ich nie widać.

26
Bieżące Symulatorowe / Odp: Tabor w scenariuszach
« dnia: 07 Maja 2018, 08:48:17 »
A propos nowych wagonów. Od czego zależy włączanie się trybu nocnego ? Na linii053 nie ma z tym problemu bo nowe wagony z wnętrzem są oświetlone a na Kaliskiej pomimo ciemności są też ciemne.

27
Bieżące Symulatorowe / Odp: Tabor w scenariuszach
« dnia: 06 Maja 2018, 22:58:59 »
No dobra to jak będę miał parę dni wolnego to zajmę się jakąś scenerią na początek. Wpisy taboru do .scn pamiętam z czasów STV. Pliki z .scn będę wrzucał w tym wątku.

28
Bieżące Symulatorowe / Odp: Tabor w scenariuszach
« dnia: 06 Maja 2018, 22:25:53 »
   Ostatnio tak przeglądałem tekstury różnych wagonów i chyba wypadałoby wywalić większość starych i niepotrzebnych tekstur. Z roku na rok folder z MaSzyną zaczyna ważyć coraz więcej. Sam mam manie przed uruchomieniem MaSzyny powstawiać w Rainsed wszystkie składy po swojemu. Często w scenariuszach są składy z różnych epok np: ET22 z żółtym czołem (mowa o stanie z przed 2006 roku) a obok skład z 6Dg albo EU43 albo jeszcze EU07 z EccoRail i PR-owskimi wagonami. Albo to fantazja scenarzystów albo ja za mało w życiu widziałem.
   Pomysł ze zrobieniem porządku z taborem w scenariuszach wydaje się dobrym pomysłem ale chyba trochę roboty będzie. Gdyby wywalić niepotrzebne tekstury wagonów i na nowo powstawiać składy w sceneriach to folder MaSzyny by schudł parę MB. U mnie MaSZyna waży teraz 15,3 GB.

29
Bieżące kolejowe / Odp: Ubiór maszynistów
« dnia: 05 Maja 2018, 12:22:58 »
@Kolejowy Maks taki mundur to już historia. Obecnie można spotkać tak ubranych kolejarzy podczas jakiś uroczystości. Za czasów jednej kolei   PKP takie mundury były na porządku dziennym i każdy wyznaczony pracownik jak dyżurny ruchu , konduktor czy maszynista musiał tak chodzić ubranym. To nadawało charakteru całej kolei. Obecnie jest wiele spółek kolejowych i jeżeli chodzi o standardy ubioru pracowników to rządzą się swoimi prawami. PKP Inter City ma białe koszule, Koleje Mazowieckie mają zielone koszule a Koleje Dolnośląskie dla odmiany mają czerwone koszule. PKP PLK dyżurnych ruchu nie ubiera w mundury choć jedno z najważniejszych stanowisk w ruchu kolejowym powinien mieć mundur. Widząc cywila na nastawni nigdy nie możemy być pewni czy mamy do czynienia z osobą nieuprawnioną.

30
Bieżące kolejowe / Odp: Ubiór maszynistów
« dnia: 05 Maja 2018, 08:13:23 »
Praca na kolei nie jest dla wszystkich. Poznałem dużo osób co próbowały swoich sił w drużynach konduktorskich. Pomijam fakt wynagradzania bo już o nich wspomniał @mechatronik. Pracujące święta, sylwestra, weekendy i wstawanie do pracy o 1 czy 2 w nocy przerasta wielu młodych ludzi i nie dawali sobie rady. Pozostają tylko ci , którym odpowiada nienudna praca.
Co do umundurowania to maszyniści się ubierają według standardów przewoźnika. Nie ma czegoś takiego jak mundur galowy. Na galowo to można iść do szkoły w dzień nauczyciela.

Strony: [1] 2 3 ... 14