Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Sm 42 driver

Strony: [1] 2 3 ... 15
1
Na warsztacie / Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 15 Lipca 2025, 18:20:48 »
W pierwszym poście zapowiedziałem, że postaram się pokrótce przedstawić modele dedykowane, które powstały do scenerii. Zacznę więc od modeli, które znalazły swoje miejsce na stacji Strzebiń. Dla stacji Strzebiń powstało 6 modeli według poniższej listy:

1) Budynek dworca:
  • model podstawowy: 6241 trójkątów (0-300 m), LoD1: 3601 trójkątów (300-1000 m), LoD2: 1567 trójkątów (1000-2000 m),
  • rendery: klik: render1, klik: render2, klik: render3, klik: render4,
  • model posiada widok nocny,
  • model posiada wymienną teksturę tabliczki z oznaczeniem nastawni,
2) Kładka nad torami:
3) Tablica z nazwą stacji:
4) Magazynek obok dworca:
5) Budynek toalet:
6)   Nastawnia wykonawcza "Stb1":
  • model: 1311 trójkątów (maxdist 2000 m),
  • rendery: klik: render1, klik: render2,
  • model posiada widok nocny,
  • model posiada wymienną teksturę tabliczki z oznaczeniem nastawni.
Tablica z nazwą stacji, magazynek obok dworca oraz budynek toalet nie istnieją już w terenie (dwa ostatnie zostały rozebrane w marcu 2017 roku). Pozostałe budynki istnieją w terenie w mniej lub bardziej zmienionej formie.

I jeszcze kilka screenów z naturalnego środowiska tych modeli:
STBm1 – widok z kładki na dworzec z nastawnią dysponującą „Stb”, magazynek obok dworca i budynek toalet oraz tablicę z nazwą stacji
STBm2 – widok od strony drogi na kładkę, budynek toalet, magazynek obok dworca oraz fragment dworca
STBm3 – nastawnia wykonawcza „Stb1” na głowicy od strony Boronowa/Woźnik
STBm4 – widok nocny nastawni wykonawczej „Stb1”
STBm5 – widok nocny dworca z nastawnią dysponującą „Stb”
STBm6 – widok nocny kładki (w lewo perony/Boronów/Woźniki, w prawo Kalety)

2
Na warsztacie / Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 11 Lipca 2025, 22:12:07 »
Jeżeli są wpisane w teren (nie wiem jak to się fachowo nazywa) tak jak np. drzewa, to mniej zżerają FPSów, ale wtedy pojawia się problem gdy sobie zwiększymy zasięg rysowania. W drugą stronę, jak będą wstawiane jak obiekty, to zżerają FPSy gdy jest ich dużo w jednym punkcie.
Standardowo testuję scenerię przy zasięgu rysowania 2,5 km. Chociaż ostatni screen z pierwszego posta jest robiony na zasięgu rysowania 8 km. Wg mnie do standardowej jazdy tutaj zasięg rysowania 2,5 km wystarczy w zupełności, żeby zobaczyć wszystkie rzeczy nawet jeśli "daleko widać" od toru.
Jaki jest planowany czas przejazdu? Jaka będzie maksymalna prędkość pojazdów poruszających się po linii?
O prędkości pisałem w pierwszym poście. W 1992 roku, zgodnie z archiwalnymi rozkładami jazdy, ta prędkość wynosiła 20 km/h z jednym ograniczeniem do 15 km/h na przejeździe ze względu na brak obsługi. Czas przejazdu 13,5-kilometrowego odcinka wynosił zatem ok 45 minut (w jedną stronę).

3
Na warsztacie / Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 10 Lipca 2025, 17:58:09 »
Dzięki za wszystkie słowa uznania. Staram się realizować projekty najlepiej jak potrafię :)
Chciałbym uczulić by nie używać zbyt dużo tych pól "3D", zwłaszcza na dalekich dystansach, bo potrafią zjadać całą optymalizację
Obecnie każde pole na scenerii jest "3D". Z reguły są one umieszczane przy torach, chociaż na dalszych planach też się zdarzają. Na tych screenach, które wrzuciłem występują raczej pola o małej powierzchni. Na dalszej części scenerii są przy torach pola, które mają dosyć dużą powierzchnię. Nie zauważyłem jakiegoś znaczącego spadku FPS związanego z tymi polami więc raczej zostanie tak jak jest teraz. Na przyszłość, pod kątem optymalizacji i w miejscach gdzie "daleko widać" od toru, na dalszych planach można rzeczywiście pokusić się o wstawianie uproszczonych pól w postaci boxów.
Pytanie czy planujesz jakieś pociągi osobowe, czy tylko towarowe?
Poza tym również mnie ciekawi, jaki rodzaj pociągów pojawi się na scenerii.
Na scenerii pojawią się zarówno pociągi osobowe jak i towarowe. Scenariusze oczywiście muszę jeszcze przemyśleć. W przypadku osobowego na pewno będzie to kurs ze Strzebinia do Woźnik i z powrotem - zgodnie z rzeczywistym rozkładem jazdy z 1992 roku. I tutaj niewiele więcej da się wymyślić. Natomiast jeśli chodzi o towarowy to zapewne scenariusz będzie polegał na dojechaniu do stacji, wymianie wagonów przy placu/magazynie i powrocie do Strzebinia. Jeśli ktoś ma jakieś pomysły w kontekście scenariuszy towarowych lub posiada informacje jak wyglądał tam ruch towarowy w rzeczywistości to chętnie się zapoznam.

4
Na warsztacie / Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 09 Lipca 2025, 18:25:33 »
Cześć, pora pokazać co tam się aktualnie dzieje na warsztacie. Tematem opracowania jest nieistniejąca już linia kolejowa nr 197 Strzebiń – Woźniki Śląskie. Pierwotnie sceneria miała być poligonem wprawkowym przed poważniejszymi projektami ale była już na tyle zaawansowana, że postanowiłem ją dokończyć. Linia jest odwzorowana na stan z 1992 roku czyli na rok przed jej zamknięciem.

Historia linii
     Budowa linii rozpoczęła się w 1929 roku na podstawie ustawy Sejmu śląskiego i trwała do roku 1932. Wybudowano niespełna 14-kilometrowy odcinek od stacji Strzebiń do stacji Woźniki Śląskie. Linię ukończono budować w lipcu 1932 roku, a budowa pochłonęła ok. 5,5 mln ówczesnych polskich złotych. Na linii wybudowano trzy stacje: Strzebiń (miejsce odgałęzienia linii od obecnej linii 131), Psary Śląskie i Woźniki Śląskie, oraz jeden przystanek w Lubszy. Uroczyste otwarcie linii nastąpiło 2 sierpnia 1932 roku (wg niektórych źródeł 1 sierpnia). Na każdej ze stacji pociąg był witany przez oficjeli, mieszkańców a także uświetniany występami dzieci czy chóru. Linia miała być docelowo rozbudowana i połączyć Woźniki z Zawierciem. Niestety plany pokrzyżował wybuch wojny w 1939 roku. Planów dalszej rozbudowy linii nigdy nie zrealizowano. Głównym założeniem budowy tej linii kolejowej była chęć pobudzenia gospodarczego tych rejonów. Planowane było uruchomienie wydobycia złóż rud żelaza, cynku, ołowiu, węgla, wapnia oraz pozyskania drewna z okolicznych lasów.
     Na linii kolejowej kursowały pociągi osobowe z/do Tarnowskich Gór, Kalet a także rozpoczynające i kończące bieg w Strzebiniu przy przydworcowym peronie nazywanym „woźnickim”. Pociągi te nazywano potocznie „sierotami”. Obsługę trakcyjną zapewniały parowozy serii Od2, Ok1, Ok2, Ok22, Tr5, Ty2, Ty42, Ty45 oraz lokomotywy spalinowe SM30, SM41, SM42 i SP42. W czasach świetności, na linii kursowało 9 par pociągów osobowych składających się z 5 boczniaków i brankardu. Kursowały też składy towarowo-osobowe a także towarowe. Na linii, w 1987 roku, odbyło się pożegnanie trakcji parowej w lokomotywowni Tarnowskie Góry. Parowóz Ty45-217 przemierzył wówczas ostatni raz odcinek z Tarnowskich Gór do Woźnik Śląskich. W ostatnim okresie funkcjonowania linii, pociągi składające się z wagonów osobowych 101A (ryflaków) obsługiwały tarnogórskie SP42-127 i SP42-150. Prędkości na linii nie były imponujące co wynika z historycznych rozkładów jazdy. Średnie prędkości na linii na przestrzeni lat wyglądały następująco: w 1933 roku: 60 km/h, w 1935 roku: 35 km/h, w 1965 roku: 45 km/h, w 1980 roku: 45 km/h, w 1992 roku: 20 km/h.
     W końcowym okresie funkcjonowania linii, na stacjach Psary Śląskie i Woźniki Śląskie nie było sygnalizacji przytorowej. Na linii nie istniała blokada liniowa a ruch odbywał się bez zapowiadania pociągów. Na całej linii mógł znajdować się tylko jeden pociąg. Ruch był prowadzony na zasadzie wyjazdu ze Strzebinia i powrotu do Strzebinia. Przed wyjazdem pociągu ze stacji Strzebiń, kierownik wyprawianego pociągu pobierał od dyżurnego ruchu klucze od zwrotnic, które zwracał po powrocie. W wyjątkowych przypadkach, gdy zachodziła konieczność wyprawienia innego pojazdu po wyjeździe pociągu na linię, można było to zrobić dopiero po telefonicznym zgłoszeniu dyżurnemu ruchu stacji Strzebiń wjazdu pociągu z sygnałami końcowymi na stację Woźniki Śląskie. Pośród wielu przejazdów kat. D na linii, znajdował się jeden przejazd kat. A, który był zlokalizowany na szlaku Strzebiń – Psary Śląskie w km 5,531. Obsługa przejazdu została zawieszona jeszcze przed zamknięciem linii, dlatego w obrębie przejazdu obowiązywało ograniczenie prędkości do 15 km/h czołem pociągu.
     Początek lat 90 ubiegłego wieku to czas zamykania wielu linii kolejowych w Polsce. Nie inaczej było w przypadku linii 197. Ruch na linii zawieszono z końcem 1993 roku. Ostatnim dniem kursowania pociągów był 31 grudnia 1993 roku (niektóre źródła podają 25 września 1993 roku a następnie KKA). Od 1 stycznia 1994 roku na linię nie wyjechały już pociągi osobowe. Stacje Psary Śląskie i Woźniki Śląskie zamknięto 24 stycznia 1994 roku. Po tym czasie odbywały się okresowe inspekcje linii jak np. w 1997 roku. Linia została rozebrana w 2006 roku. Do dzisiaj można w terenie znaleźć pozostałości po tej linii – zabudowania stacyjne i perony, betonowe podkłady porzucone w rowach a w niektórych miejscach wciąż w miejscu przebiegu toru, płyty przejazdowe, słupki hektometrowe, przekładki szynowe itd.

Opis na podstawie:
1)   http://old.timer.pl/kolej/index.html
2)   https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=459&okno=przebieg
3)   https://forum.modelarstwo.info/threads/linia-kolejowa-nr-197-strzebi%C5%84-wo%C5%BAniki-%C5%9Al%C4%85skie.51940/

Sceneria

Odwzorowaniem w ramach projektu są objęte następujące linie:
- linia 131 od km 52,600 do km 55,900 (w zakresie stacji Strzebiń)
- linia 197 od km 0,000 do km 13,572 (cała linia)

Poglądową mapkę scenerii można zobaczyć tu: klik (mapa).

Torowisko, sieć trakcyjna oraz sygnalizacja zostały odwzorowane za pomocą Rainsted na podstawie archiwalnych ortofotomap oraz planów schematycznych posterunków. Teren został przygotowany na podstawie danych NMT-1. Profile pionowe linii 131 i 197 zostały opracowane i skorygowane na podstawie danych z wygenerowanego terenu (klik: profil linii 131, klik: profil linii 197). Urządzenia srk na stacji Strzebiń zostały odwzorowane na podstawie historycznych zdjęć urządzeń zewnętrznych oraz planu świetlnego i aparatu blokowego w nastawni dysponującej „Stb”. Wszystkie perony są modelami dedykowanymi. Modele peronów uwzględniają profil pionowy linii a także jego załomy. Sceneria posiada 15 odwzorowanych (i odrutowanych) linii energetycznych ze słupami w rzeczywistej ich lokalizacji.

Na potrzeby projektu powstało 19 modeli dedykowanych (nie uwzględniając peronów), które postaram się pokrótce przedstawić w kolejnych postach.

W pierwszej kolejności została skompletowana stacja Strzebiń. Jest to stacja na linii 131, od której odgałęziała się linia 197. Stacja posiadała 5 torów głównych (z czego 4 przyperonowe), jeden boczny i jeden wyciągowy. Przy torze bocznym zlokalizowany był magazyn z rampą. Na stacji istniały 3 perony z czego jeden (przy dworcu) był dedykowany do obsługi pociągów do/z Woźnik Śląskich (tzw. peron „woźnicki”). Na stacji funkcjonowały dwie nastawnie: dysponująca „Stb” zlokalizowana w przybudówce budynku dworca oraz wykonawcza „Stb1” zlokalizowana na głowicy od strony Boronowa/Woźnik. Obie nastawnie były wyposażone w mechaniczne urządzenia srk z sygnalizacją świetlną.

I jeszcze garść screenów ze stacji Strzebiń i okolic:
STB1 – widok na perony w kierunku Kalet, po lewej stronie peron „woźnicki” i dworzec z nastawnią dysponującą „Stb”, po prawej stronie tory linii 131
STB2 – widok na perony i dworzec od strony kładki w kierunku Boronowa
STB3 – widok ogólny na wieś, po prawej kościół Świętego Krzyża w Strzebiniu, nieco dalej szkoła podstawowa a wprawne oko wypatrzy nawet dworzec i linię kolejową
STB4 – widok na północną głowicę stacji w stronę Boronowa i Woźnik, do Boronowa (linia 131) prosto, tor do Woźnik odgałęzia się w prawo, w oddali nastawnia wykonawcza „Stb1”
STB5 – widok w kierunku południowym na odgałęzienie linii do Woźnik (na lewo)
STB6 – widok na linię do Woźnik tuż za stacją Strzebiń, w prawym dolnym rogu semafor wjazdowy do Strzebinia a w oddali po prawej góra Grójec (365 m n.p.m.), która obecnie jest rezerwatem przyrody

5
Na warsztacie / Odp: Projekt Podlasie '05
« dnia: 01 Grudnia 2024, 22:33:48 »
Trzeba znowu odkurzyć wątek :) W ostatnim czasie wykonałem korektę niwelet na linii 55, w Siedlcach i na okolicznych bocznicach. Jak widać na załączonych screenach, tory były nieco zagłębione w teren. Zebrałem więc punkty z terenu w symulatorze i dokonałem korekty profili pionowych.
W zakresie niwelety linii 55:
- maksymalna korekta wysokości załomu w górę wynosiła 0,778 m,
- minimalna korekta wysokości załomu w górę wynosiła 0,012 m,
- maksymalna korekta wysokości załomu w dół wynosiła -0,112 m,
- minimalna korekta wysokości załomu w dół wynosiła -0,033 m.
Dodatkowo, oprócz niwelety linii 55, zostały skorygowane niwelety linii 2 oraz 31 (tor 1C, 2C). Oprócz tego korekty objęły 13 niwelet bocznic o łącznej długości 12,7 km.

Niżej załączam screeny z efektów prac:
55_korekta – profil linii 55 istniejący i skorygowany
2_korekta – profil linii 2 istniejący i skorygowany
1_przed, 1_po – łącznica 520, widok od strony Ujrzanowa, przed i po korekcie profilu
2_przed, 2_po – wjazd do Siedlec od strony Sokołowa przed i po korekcie profilu
3_przed, 3_po – stacja Podnieśno, widok w kierunku Sokołowa, przed i po korekcie profilu

6
Infrastruktura kolejowa / Odp: Lokalizacja rezonatorów SHP
« dnia: 22 Stycznia 2024, 14:45:36 »
Cześć, generalnie polecam zajrzeć do § 56 instrukcji Ie-4 (WTB-E10) - jest dostępna na stronie PLK. To powinno Ci wyjaśnić wszystkie ewentualne wątpliwości.
- 200 metrów przed semaforami wjazdowymi
- 200 metrów przed tarczami ostrzegawczymi oraz przez TOP
To się zgadza.
- 200 metrów przed semaforami samoczynnej blokady liniowej
Jeżeli semafor sbl stoi na szlaku to rezonator umieszcza się 200m przed tym semaforem. Jeżeli natomiast jest sytuacja, że semafor sbl stoi jeszcze w granicach posterunku ruchu, to wtedy, zgodnie z § 56 ust. 1 pkt 2 instrukcji Ie-4, rezonator należy umieścić na wysokości semafora.
- na równi z semaforem wyjazdowym ze stacji w kierunku szlaku wyposażonego w SBL
To dotyczy generalnie każdego semafora w obrębie posterunku ruchu, który może pełnić rolę tarczy ostrzegawczej do następnego semafora, czyli informować o wskazaniu następnego semafora. Czyli tak jak piszesz - wyjazdowe na szlak z sbl, ale również np. semafory drogowskazowe też się do tego zaliczają.
- na równi z semaforem wjazdowym na posterunku odgałęźnym w kierunku szlaku wyposażonego w SBL
Tutaj rezonator powinien być 200m przed semaforem. Niezależnie czy mówimy o semaforze wjazdowym posterunku odgałęźnego nieposiadającego semaforów wyjazdowych czy o semaforze wjazdowym posterunku odgałęźnego posiadającego semafory wyjazdowe.
*- w połowie długich szlaków niewyposażonych w blokadę samoczynną (w obu kierunkach jazdy)
Zasada została opisana w § 56 ust. 5 instrukcji Ie-4. Generalnie, jeżeli odległość pomiędzy kolejnymi rezonatorami wynosi więcej niż 10km to należy zainstalować dodatkowe rezonatory. W praktyce zawsze ich lokalizacja wypada na szlaku oraz instaluje się je od razu dla dwóch kierunków jazdy (w tym samym kilometrze linii).
Czy coś jeszcze?
Jeżeli w jakimś miejscu występują semafory grupowe wyjazdowe to rezonatory umieszcza się na wysokości tych semaforów. Rezonatory umieszcza się też jeśli nie ma semafora wjazdowego np. z toru lewego - 200m przed miejscem teoretycznego ustawienia semafora wjazdowego i odnoszącej się do niego tarczy ostrzegawczej (§ 56 ust. 2 instrukcji Ie-4). Rezonatory można również umieszczać przed miejscem niebezpiecznym w odległości drogi hamowania (§ 56 ust. 4 instrukcji Ie-4). Rezonatory umieszcza się również przy wyjeździe z lokomotywowni czy innych miejsc stacjonowania lub naprawy taboru. Wtedy umieszcza się dwa rezonatory następujące tuż po sobie, z czego jeden powinien jest malowany na czerwono. Rezonator malowany na czerwono nie zawiera obwodu rezonansowego i ma nie oddziaływać na urządzenia umieszczone na pojeździe. Podczas przejazdu nad tymi rezonatorami sprawdza się reakcję urządzeń pojazdowych na przejazd nad "normalnym" rezonatorem, czyli wyposażonym w obwód rezonansowy, oraz na przejazd nad atrapą rezonatora.

7
Na warsztacie / Odp: Projekt Podlasie '05
« dnia: 17 Października 2023, 20:14:28 »
Cieszę się, że udaje mi się spełniać obecne standardy, taki był właśnie cel :) Na kafel tekstury trawy nie zwracałem większej uwagi, zrobiłem go obecnie bardziej na oko ponieważ zakładam, że nie był to ostatni eksport tego terenu do symulatora i będą jakieś zmiany np. po wpasowaniu mostów, wiaduktów czy dróg. Z ciekawości sprawdziłem jaki jest obecnie wymiar kafla tekstury terenu i wychodzi 24,1 x 38,5 m. To jest bez problemu do zmiany przy kolejnym eksporcie. Teren obejmuje aktualnie ok. 40 km. Jeśli chodzi o jego wagę to plik scm waży aktualnie 533 MB a model ma 2 153 011 trójkątów. Trochę się niestety biję sam ze sobą i moim zamiłowaniem do detalu jeżeli chodzi o optymalizację terenu i w efekcie na ten moment osiągnąłem taki rezultat :)

8
Na warsztacie / Odp: Projekt Podlasie '05
« dnia: 16 Października 2023, 21:36:47 »
Wątek się nieco zakurzył ale to nie znaczy, że prace stanęły. Ostatnimi czasy niezbyt szybko się posuwały do przodu ale teraz powinny nieco przyspieszyć. Nie mniej, udało się skończyć teren pod całą linię 55 oraz stację Siedlce wraz z przyległymi wyjazdami. W niektórych miejscach trzeba jeszcze skorygować niwelety torów bo wchodzą w teren ale są to niewielkie korekty wysokości.

Kolejne prace na linii 55 skupią się na wspomnianej poprawce wysokości niwelet, dodaniu dróg oraz ich wypoziomowaniu.

Poniżej załączam screeny terenu:
1SP - st. Sokołów Podlaski, wyjazd w stronę Siedlec
2BP - szlak Sokołów Podlaski - Siedlce, widok na przejazd w ciągu DK63
3SL - wjazd do Siedlec od strony Sokołowa Podlaskiego, po prawej wykop, w którym biegł drugi tor (obecnie biegnie tędy obwodnica Siedlec)
4SL - st. Siedlce, wyjazd w kierunku Warszawy, na pierwszym planie wiadukt "garwoliński", po lewej wykop, w którym biegł drugi tor do Sokołowa
5SL - st. Siedlce, wyjazd w kierunku Łukowa/Czeremchy
6DLU - podg. Doły (Ujrzanów), widok w kierunku Siedlec, w lewo, na wiadukt nad linią 2, odbija nieistniejący dzisiaj drugi tor
7DLU - podg. Doły (Ujrzanów), widok w kierunku Siedlec (szersza perspektywa), w lewo odbija łącznica 520 w kierunku podg. Doły na linii 2

9
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Edytor Scenerii
« dnia: 07 Marca 2023, 21:36:25 »
W paru niedawnych wątkach traktujących pobocznie o przyszłości MaSzyny, przewinęło się stwierdzenie że symulatorowi brakuje scenerii, a to głównie przez poziom skomplikowania narzędzi edytorskich. Kilka miesięcy temu, w jakiejś tam rozmowie z synem, uznałem podobnie - nie mieliśmy czym zrobić scenerii, a próg wejścia w obecne narzędzia okazał się zbyt wysoki i temat odpuściłem.

Zakładam, że mowa tutaj o Rainstedzie, który pozwala na odwzorowanie torów zgodnie z rzeczywistymi zasadami ich budowy. Niestety, żeby nie wyszedł rollercoaster czy rzucanie na łukach o ścianę to twórca powinien zaznajomić się chociażby z podstawowymi zasadami projektowania linii kolejowych, np. po co stosuje się przechyłki, krzywe przejściowe, jakie mamy minimalne promienie łuków poziomych w zależności od maksymalnej prędkości itd. I mówię teraz zarówno o sceneriach realnych jak i fikcyjnych. Być może jako inżynier przyzwyczaiłem się już do możliwości jakie daje Rainsted. Ale właściwie w kontekście propozycji nowego edytora to zmierzam do pytania: czy zakładasz jakieś uproszczenia (i jakie) w stosunku do obecnie stosowanych narzędzi? Domyślam się, że na tym etapie ciężko szczegółowo odpowiedzieć na to pytanie ale chociaż nakreśl założenia. Osobiście, jako twórca, z dużą rezerwą patrzę na sytuację, w której osiągnęliśmy pewien poziom dokładności oferowany przez narzędzia edytorskie a następnie będziemy iść w uproszczenia czyli wrócimy do czasów przed powstaniem/wykorzystaniem obecnie stosowanych narzędzi.

10
Na warsztacie / Odp: Projekt Podlasie '05
« dnia: 22 Grudnia 2022, 18:03:43 »
Cześć, idą święta więc trzeba nieco odkurzyć wątek :) Projekt oczywiście nie umarł tylko ciągle się rozwija. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zostały ułożone tory na linii 31 do samej Hajnówki (doszło 8 nowych stacji: Mordy, Niemojki, Platerów, Siemiatycze, Nurzec, Czeremcha, Witowo, Hajnówka). Na linii 55 i na stacji Siedlce została dodana sygnalizacja, ukresy i część wskaźników. Cała linia 55 została wypoziomowana zgodnie z wcześniej wprowadzonym profilem pionowym.

Kolejne prace w kontekście linii 55 skupią się na optymalizacji i dodaniu terenu, natomiast na linii 31 prace będą obejmować profil pionowy i wypoziomowanie torów.

Krótki opis załączonych screenów:
mapa22 – mapa całego projektu
Siedlce1 – st. Siedlce, widok z części pasażerskiej w kierunku Łukowa/Czeremchy
Siedlce2 – st. Siedlce, widok z części pasażerskiej w kierunku Mińska Maz.
Sokolow1 – st. Sokołów Podl., widok w kierunku Siedlec

11
Na warsztacie / Projekt Podlasie '05
« dnia: 27 Czerwca 2022, 20:17:29 »
Witam wszystkich,
Jako że niedawno stuknęła mi 15 rocznica rejestracji na forum (niektórzy pewnie pamiętają moje dawne poczynania w zakresie scenerii) i wypadałoby wrócić do świata żywych, postanowiłem zaprezentować nad czym aktualnie pracuję. Będzie to również dla mnie motywacja do regularnego prezentowania postępów prac. Tematem opracowania są realne linie kolejowe:
  • D29-55 (część dawnej 34): Sokołów Podlaski – Siedlce (km 90,000 – 119,862)
  • D29-31: odcinek Siedlce – Hajnówka (km 0,000 – 122,000)
  • D29-520: łącznica Doły – Ujrzanów (km 0,000 – 1,227)
Z natury rzeczy, odwzorowaniem został objęty również mały fragment linii nr 2 (km 90,000 – 97,700).

W aktualnym etapie uwzględnione zostały również układy torowe bocznic:
  • składu złomu w Sokołowie Podlaskim
  • cukrowni „Elżbietów” w Sokołowie Podlaskim
  • fabryki Solbet w Podnieśnie
  • Północnej Dzielnicy Przemysłowej w Siedlcach (Karo, Cargill itd.)
  • JW2523 w Siedlcach
  • Południowej Dzielnicy Przemysłowej w Siedlcach (Stalchemak, Mostostal itd.)
  • bazy tłucznia w Siedlcach
Okres odwzorowania obejmuje lata 2004 – 2006.

Całość projektu powstaje zgodnie z nowymi standardami, tj. w Rainsted oraz teren z NMT-1. Obecnie prace skupiają się na linii 55, stacji Siedlce, wyprowadzeniu linii w kierunku Mińska Maz. (kawałek za stację Siedlce), Łukowa (kawałek za podg. Doły) oraz Czeremchy (linia 31 km 0,000 – 4,700 – kawałek za pskp Ujrzanów). Ten zakres jest obecnie priorytetem i jest przewidziany do zakończenia w pierwszej kolejności. Równolegle oczywiście są (i będą) prowadzone prace nad torami linii 31 w kierunku Hajnówki oraz ich wypoziomowaniem. Z siecią trakcyjną na razie się wstrzymuję. Z tego co widziałem na mm to idzie nowe w tym zakresie a wolałbym dwa razy nie robić tej samej roboty.

Co jest zrobione:
  • linia 55 – ułożone tory, profil pionowy przypisany do niwelety
  • linia 31 (km 0,000 – 4,700) – ułożone tory, profil pionowy przypisany do niwelety
  • linia 2 (km 90,000 – 97,700) – ułożone tory, profil pionowy przypisany do niwelety
  • łącznica 520 – ułożone tory, profil pionowy przypisany do niwelety
  • bocznice – ułożone tory, profil pionowy przypisany do niwelety
W kolejnych krokach profil pionowy zostanie przypisany do torów, zostaną zrobione łuki pionowe, zostaną poprawione napędy rozjazdów oraz będzie wstawiona sygnalizacja. Teren został już wstępnie przygotowany, ale jeszcze nie znalazł się na scenerii. Jestem aktualnie w trakcie przesiadki na nowy komputer i nową paczkę więc przynajmniej część z tych prac nieco się przesunie.

Chciałem jeszcze napisać trochę o historii linii i innych aspektach z nią związanych, ale myślę, że lepiej zrobił to kolega Paweł na swojej stronie poświęconej linii 34 (z której została wydzielona linia 55). Zainteresowanym ciekawą lekturą polecam więc stronę linia34.pl.
Generalnie linię 55 znam prawie jak własną kieszeń, posiadam również masę zdjęć (w tym na tekstury) oraz innych materiałów, ale gdyby ktoś posiadał jakieś zdjęcia lub materiały z tych rejonów (niekoniecznie z odwzorowywanego okresu) to chętnie przygarnę.
Jeżeli pojawiłyby się jakieś uwagi to z chęcią je przyjmę i rozważę.
Sm 42 driver

12
Pomoc w tworzeniu / Odp: Sceneria w gmax - problemy
« dnia: 14 Stycznia 2015, 19:02:49 »
Witam. Co do programu  CopyCopyListener to @ISDR udostępnił go kiedyś w wątku: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,8053.msg82594.html#msg82594 pliku pod tym linkiem już dawno nie ma ale jest na eu07.pl: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,9101.msg90645.html#msg90645
Pozdrawiam

13
Pomoc w tworzeniu / Odp: Potrzebny przejazd2t.
« dnia: 04 Lipca 2011, 17:56:41 »
PC2009 wersja dds (plik w załączniku). Mam nadzieję, że się przyda ;]

14
Pomoc w tworzeniu / Odp: Kilka pytań o trasy w Gmaxie
« dnia: 17 Lutego 2011, 17:43:46 »
Witam.
Co do terenu, to opisałem jak ja to robię w gmax tutaj: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,13379
Dopiszę jeszcze, żeby pamiętać o właściwych proporcjach bo po odpaleniu symulatora może się okazać, że "górki" mają po 250m wysokości ;]
Pozdrawiam

15
Inne niekolejowe / Odp: Keyboard i nuty.
« dnia: 29 Grudnia 2009, 13:04:00 »
Co do akordów ma7, będą to molowe z septymą wielką, czyli m+7.
Witam.
http://forum.magazyngitarzysta.pl/viewtopic.php?f=16&t=3089&start=30
"ma" to skrót od "major"- dur, więc można go zapisać jako Fmaj7 czyli F-dur septymowy
http://akordy.treno.pl/akord-fmaj7.html ;]
Pozdrawiam

16
Trasy / Odp: Wartość przyczepności szyn.
« dnia: 01 Grudnia 2009, 17:02:46 »
Witam. Myślę, że to należy dobrać metodą prób i błędów. Im mniejsza wartość parametru tym mniejsze tarcie, a im większa tym większe. Mogę powiedzieć, że przy wartości 0.08, którą specjalnie zastosowałem w mojej scenerii, przy ruszaniu można się nieźle poślizgnąć i bez użycia piasecznicy się nie obejdzie.

(...) jakie powinny być wartości dla szyn suchych (...)
Idąc tokiem myślenia, że w symulatorze nie ma żadnych zjawisk pogodowych typu deszcz czy śnieg to 0.25 to wartość dla szyn suchych ;]
Pozdrawiam

17
Pomoc w tworzeniu / Odp: Gmax, nierówności terenowe, wały
« dnia: 17 Października 2009, 10:15:31 »
Witam
Wał (nasyp) możesz zrobić niezależnie od całego terenu jako odpowiednio zmodyfikowany plane (oczywiście z odpowiednią ilością segmentów (segs) w szerokości i długości)(screen nr 3). Ja w Gmaxie teren robię jako plane z odpowiednią ilością segmentów (segs), następnie PPM -> Convert to -> Convert to Editable mesh. Zaznaczasz przycisk "vertex" (screen nr 1), następnie przesuwasz punkt według osi Z (jeśli chcesz zrobić górkę lub dołek ;])(screen nr 2),[możesz również przesuwać punkty terenu w widoku "Top", wtedy masz wpływ na np. szerokość rowu]. Odległości o które przesuwasz punkty bądź całe obiekty są widoczne w trzech okienkach poniżej (X, Y, Z)[wszystkie odległości podane są w metrach]. Po wszystkim nakładasz teksturę i odpowiednio powielasz ;] Ogólny widok przedstawia screen nr 4.
Pozdrawiam
PS. Jeśli nie chcesz mieć takiego "ściętego" nasypu możesz to zmienić dodając więcej segmentów plane'a.

18
Screeny / Odp: Konkurs screenów.
« dnia: 06 Października 2009, 17:17:34 »
Wyniki konkursu - najlepszy screen września.

1

brave
Jadwiga na szlaku.

2

KormaK
ST43 z towarem na haku...


MarcinMK
Bliskie spotkanie.
Zwycięzcom gratuluję :)
Informuję, że konkurs nie będzie kontynuowany. Dziękuję wszystkim, którzy wzięli w nim udział :)
Pozdrawiam

19
Ja bym proponował (...), usunięcie z tekstur podsypek tego zielonego paska na krawędziach,(...)
Skoro @adsim poruszył temat podsypek to ja bym jeszcze proponował "postrzępić" brzegi podsypki, żeby nie była taka "prosta" (żeby nie było wyraźnego kontrastu tłucznia z trawą, tylko żeby się te dwie tekstury "zlewały"). Mam nadzieję, że dobrze wytłumaczyłem o co mi chodzi ;]
Pozdrawiam

20
Screeny / Odp: Konkurs screenów - Wrzesień -> ankieta.
« dnia: 27 Września 2009, 14:03:41 »
Trzeci screen - To linia 61 jest oficjalnie wydana? Nie wiedziałem:/
Wyszedłem z takiego założenia, że przez jakiś czas był link na forum i niektóre osoby mogły ją pobrać. Następnie link został usunięty. http://eu07.pl/forum/index.php/topic,12156.0.html
Pozdrawiam

21
Screeny / Konkurs screenów - Wrzesień -> ankieta.
« dnia: 27 Września 2009, 13:47:18 »
Witam. Proszę o oddawanie głosów w ankiecie.

22
Screeny / Odp: Konkurs screenów.
« dnia: 01 Września 2009, 22:00:02 »
Witam. Z powodu wakacji, konkurs w miesiącu sierpniu był zawieszony. Zapraszam do nadsyłania swoich screenów konkursowych na miesiąc wrzesień, w terminie do dnia 25.09.2009r.
Proszę zapoznać się ze zmianą wprowadzoną w punkcie 3 regulaminu.
Pozdrawiam

23
Na warsztacie / Odp: Zalesianie tras
« dnia: 14 Sierpnia 2009, 21:36:30 »
Rozi, mam nadzieję że nie zrobisz tak jak bohun :D
@Rozi stara się zalesiać Krzyżową lasami liściastymi. Drzewa, których używa tak jakby "maskują" i zasłaniają to co jest za nimi. @Bohun użył sosen, które mają konary wysoko, a na dole widać pnie więc trochę ich wstawić trzeba ale efekt jest świetny. Oby tak dalej :)
Pozdrawiam

24
Screeny / Odp: Konkurs screenów.
« dnia: 01 Sierpnia 2009, 14:55:43 »
Wyniki konkursu - najlepszy screen lipca.

1

puma2091
Manewry siódemki na stacji Pawianowo.

2

Patrykos
Czyżby wyścig?

3

siodemkanaoporach
SM48-043 wieczorkiem.


janek32
M62-2984 wraca z pustymi cysternami do Płocka.


Zwycięzcom gratuluję :)
Zapraszam do zgłaszania screenów na miesiąc sierpień.
Pozdrawiam

25
Pomoc w tworzeniu / Odp: Moje problemy z Gmax'em
« dnia: 26 Lipca 2009, 15:56:45 »
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,6244.0.html
Tutaj jest napisane jak to się robi ;]

Ja natomiast praktykuję wstawianie terenu jako zwykły plane, oczywiście z odpowiednią ilością segmentów aby była możliwość późniejszego zróżnicowania wysokości. Następnie teksturowanie (Modifiers -> UV Coordinates -> UVW Map) następnie ustawiasz powtarzalność tekstury "podglądając" ją w okienku Perespective. Jeśli chcesz zróżnicować wysokości to najpierw trzeba skonwertować plane do Editable Mesh (PPM na obiekcie [w tym wypadku plane] -> Convert to -> Convert to editable mesh). Następnie u góry menu pojawi ci się pięć ikonek (3 kropki, trójkąt pusty w środku, trójkąt, kwadrat, sześcian). Klikasz na ikonę z kropkami, na plane pojawiają sie niebieskie punkty, po zaznaczeniu któregokolwiek (lub kilku) punktu możesz zmienić jego położenie.
Pzdr

26
Pomoc w tworzeniu / Odp: Moje problemy z Gmax'em
« dnia: 26 Lipca 2009, 15:29:03 »
Okej a teraz jak się łączy rozjazd z torem tak aby nie było null tracka?
Przy pomocy Flexa. Znajdziesz go w zakładce Track. Występują tam 3 rodzaje toru:
  • line - prosty
  • arc - łuk
  • flex - łącznik (odcinek)
Klikasz na Flex, następnie Create (to pierwsze ;]). Najeżdżasz kursorem na koniec toru, klikasz LPM na tym końcu toru i przytrzymując LPM "ciągniesz" do zwrotnicy lub do toru który chcesz połączyć, po czym puszczasz LPM ;]
Pzdr

PS. @dymus mnie uprzedził ;] Jeśli chcesz do prostego toru dodać zwrotnicę to zrób tak jak napisał @dymus. Jeśli masz już wstawioną zwrotnicę i tor i chcesz je połączyć to stosuj flexa.

27
Pomoc w tworzeniu / Odp: Moje problemy z Gmax'em
« dnia: 26 Lipca 2009, 14:09:59 »
Ja mam wersje skryptów "zmiksowaną" ;] Najpierw wgrałem skrypty pod 3ds'a (był tam również plik tmp.poly), a następnie wgrałem skrypty pod gmaxa (wersja z 2003 roku) nadpisując pliki. U mnie wszystko działa, oczywiście wersja skryptów pod gmax ;]

28
Pomoc w tworzeniu / Odp: Moje problemy z Gmax'em
« dnia: 26 Lipca 2009, 10:25:14 »
Hmm, wpisy w scenerii nie powinny tak wyglądać.

Przed kopiowaniem upewnij się, że program CopyCopyListener.exe jest w folderze gmaxa.

Opis kopiowania:
1. Kliknij SCN/INC Export, a następnie Save As ....
2. Uruchom program CopyCopyListener.exe nie zamykając gmaxa.
3. Kliknij przycisk Kopiuj, zaczekaj chwilę, a następnie kliknij Zapisz.
4. Wybierz ścieżkę, aby zapisał w folderze scenery i potwierdź zapisanie pliku.
5. Teraz możesz dodawać wpisy taboru oraz atmo i light.
Pzdr

29
Pomoc w tworzeniu / Odp: Moje problemy z Gmax'em
« dnia: 25 Lipca 2009, 22:52:47 »
trainset none tornr1 0.0 0.0
node -1 0 machajka dynamic PKP\machajka none machajka 10.0 headdriver 0 0 enddynamic
Może spróbuj przesunąć pojazd trochę do przodu, np.

trainset none tornr1 10.0 0.0
node -1 0 machajka dynamic PKP\machajka none machajka 10.0 headdriver 0 0 enddynamic
endtrainset

Z tego co zauważyłem to w twoim wpisie nie ma endtrainset, chyba że wszystkiego nie skopiowałeś ;]
Pzdr

30
Screeny / Konkurs screenów - lipiec -> ankieta.
« dnia: 25 Lipca 2009, 20:39:57 »
Witam :) Proszę o oddawanie głosów w ankiecie.

Strony: [1] 2 3 ... 15