Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - popatrz

Strony: 1 [2] 3 4 ... 17
31
Żaden przekaźnik nie jest fajnym pomysłem, gdyż nie ma separacji galwanicznej.
Święte słowa. Optoprzekaźniki to fajna sprawa. Jednak czasami fajnie jest jak przekaźnik cyknie, bo mamy przy okazji efekty audio imitujące przekaźniki w lokomotywie :)

32
Cytuj
Bibliografia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 27 lutego 2009 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej (Dz. U. z dnia 5 marca 2009 r.)
Czyli kolejne słówko z "nowomowy". Dzięx mati, wychodzi znowu na to że człowiek do końca swojego życia uczyć się powinien, bo jak przestaje to zaczyna umierać.

33
Cytuj
pociągokilometr
Jak to się wylicza i co on określa? Podobnie jak osobokilometr i osobogodzina?

34
Pomoc w tworzeniu / Odp: Przechyłki jednośladów
« dnia: 28 Marca 2013, 14:29:51 »
Nie będąc adresatem tej prośby jeszcze doprecyzuję trochę i wniosę parę istotnych wiadomości, które mam od @Ra w związku z ustalaniem położenia pojazdów na zakręcie.
Wiekszość, czyli wyliczanie punktów w płaszczyźnie poziomej już jest. Jest to wyliczane tak jak w wagonie, gdzie mamy dwie osie skrętne. Dopóki dla samochodów i jednośladów nikt nie opracuje poprawnych trajektorii poszczególnych osi - jednej skrętnej a drugiej nie (wszystko obecnie jeździ jak wagony), to wyliczanie sił mięśni i żyroskopowych jest jak orkiestra, która gra na Titanicu. Bynajmniej nie twierdzę że projekt tonie :) raczej chodzi o wpływ tego zabiegu na całokształt.
Ograniczyłem się więc NA RAZIE do płaszczyzny pionowej i symulacji wymaganego pochylenia pojazdu z kierowcą tak, aby bilans sił "poziomych" był równy zero. Tak jak już pisałem, efekt żyroskopowy powoduje pod wpływem pochylenia skręt koła do środka okręgu. Jednak siła wywierana przez kierującego na koniec kierownicy od wewnętrznej strony łuku powoduje równoważenie efektu żyroskopowego. Dzięki temu utrzymywany jest stan, którego przechyłkę właśnie wyliczyłem, czyli ruch po okręgu w stałym kącie pochylenia gdzie siły skrętne na główce kierownicy są zrównoważone (siła skręcająca z efektu żyroskopowego=-siła skręcająca mięsni). Oczywiście można by się pokusić o bardziej szczegółowe obliczenia, gdybyśmy myśleli o realnym torze jazdy jednośladu. Wtedy trzeba by wykorzystać pomysł @Tolein, który otrzymałem na PW. Nie wkleję go sam, bo nie wypada.
Jak na razie pojazdy jadą na przesunięciu poziomym od środka jezdni z rozszerzeniem (przy jeździe po "zewnętrznej" osi jezdni) lub zwężeniem (przy jeździe po wewnętrznej osi jezdni) rozstawu osi, co czasami zabawnie i nierealnie wygląda.

35
Pomoc w tworzeniu / Odp: Przechyłki jednośladów
« dnia: 27 Marca 2013, 02:40:16 »
wykazać, że jest to pomijalne...
Żeby to zrobić, to już wyższa fizyka potrzebna. Ale może tak bardziej po ludzku: kształt pochylonego koła powoduje jego tendencję do zawężania skrętu (kształt ten jest potrzebny żeby można było wejść w pochylenie) - uślizg koła przedniego znacznie zmniejsza tą tendencję i wydaje się że nie trzeba naciskać na kierownicę żeby zachować stały promień. Otóż trzeba, robi się to podświadomie a siła jest niewielka z powodu uślizgu. Gdyby zamiast łyżew, byśmy mieli przyczepione do butów ostro zakończone wirujące koła i starali się skręcić przez pochylenie, wystapiła by wyraźna siła skręcająca ale podświadomie przeciwdziałali byśmy jej siłą mięsni po uzyskaniu odpowiedniego pochylenia. Po doprowadzeniu do odpowiedniego kąta pochylenia efekt żyroskopowy jest więc nieistotny, bo neutralizuje się go przez dodanie gazu (aby utrzymać odpowiednią prędkość) i siłę nacisku na kierownicę. Pozostają więc tylko składowe poziome sił reakcji, grawitacji, tarcia i dośrodkowej które muszą się zbilansować. Wydaje mi się, że poziom zbliżenia wyników obliczeń jest całkiem wystarczający jak na potrzeby symulatora, przecież nie budujemy modelu rzeczywistego lecz do niego bardzo zbliżonego.
Cytuj
Skręcenie kierownicą w lewo spowoduje, że maszyna zacznie skręcać w lewo i tak jak w samochodzie, siła odśrodkowa wytworzona przez opony spowoduje odchylenie w prawo. Wbrew pozorom, siła ta, ma główny wpływ na pochylanie się motocykla. Kiedy koło już się pochyliło, ze względu na kształt opony, zaczyna się ono zachowywać jak część stożka, próbującego utrzymać jak najmniejszy promień skrętu, mniejszy niż promień samego zakrętu. Wymagana przyczepność do utrzymania takiej ciasnej linii jest jednak niemożliwie duża, dlatego koło zaczyna się ślizgać na zewnątrz prostując nieco ten skręt i utrzymując pożądany promień skrętu. Rozmiar opony, jej konstrukcja i mieszanka gumy będą miały wpływ na tą siłę dla danego kąta pochylenia, jednak bez niej, motocykl nie byłby w stanie zakręcić nawet, jeśli znajdowałby się w znacznym pochyleniu
To cytat z ciekawego artykułu, który opisuje te zjawiska. Porusza także bardzo ciekawą technikę skręcania - "przeciwskręt": http://www.sportjazda.pl/index.php/techniki-jazdy/przeciwskt - ćwiczę to często: żeby skręcić w lewo, skręcam kierownicę w prawo - motor się pochyla w lewo, kierownica wraca "sama" i motor zaczyna skręcać :)

36
Bocznica / Odp: Wydzielone z: Przechyłki jednośladów
« dnia: 27 Marca 2013, 01:43:36 »
Fajne. Co to takiego?

37
Pomoc w tworzeniu / Odp: Przechyłki jednośladów
« dnia: 27 Marca 2013, 01:39:25 »
Nikt nie robi problemu.
Nie robi problemu, bo te przechyłki są małe, w przeciwnym kierunku  i nie są konieczne do skrętu a są raczej jego efektem.
Żeby skręcić jednośladem TRZEBA pochylić pojazd. Inaczej skręcić się nie da. Jadący pionowo jednoślad po zakręcie jest tak nienaturalny jak zima pod koniec marca ;P
Jesli to jest "symulator lokomotywy", to po co nam drzewa, mosty, samochody, drogi i zabudowania?

38
Pomoc w tworzeniu / Odp: Przechyłki jednośladów
« dnia: 27 Marca 2013, 00:47:01 »
Hm, czytałem o tym efekcie i jego (neutralizującym) wpływie na zmianę kierunku. Jednak w tych obliczeniach nie wziąłem tego pod uwagę. W układzie nieinercjalnym jest jeszcze kierowca używający sił mięsni do sterowania kierownicą i skręcające do wewnątrz siły stożkowego odcisku opony - obydwie przeciwdziałające przywracaniu do pionu przez efekt żyroskopowy. Wyeliminowałem w/w wewnętrzne siły znoszące się przy jednostajnej jeździe po łuku w tym samym pochyleniu.
Subiektywne (po części skonfrontowane z moim doświadczeniem z jazdy motorem) odczucie po testach mam takie, że wyliczone kąty przy różnych parametrach wydają się być zbliżone do rzeczywistości.

39
Pomoc w tworzeniu / Przechyłki jednośladów
« dnia: 26 Marca 2013, 23:59:37 »
Zastanowienie może budzić brak jednośladów (rowery, skutery, motocykle) na MaSzynowych drogach. Nie ma ani jednego dynamicznego modelu. Być może jednym z podstawowych powodów braku jednośladów jest brak procedur przechylających model na zakrętach.
Korzystając z teorii kinematyki i dynamiki ruchu po okręgu wyprowadziłem wzór na tgα kąta odchylenia od pionu. Oczywiście przy pomocy funkcji można z tego wyliczyć αrad albo αdeg - w zależności od potrzeby.

Główne założenia
1) brak poślizgu - ze względów oczywistych
2) brak przechyłek na łukach drogi - przynajmniej na tym etapie, gdy jeszcze nie ma konkretnych potrzeb
3) promień łuku R<>0 - procedura może być wywoływana warunkowo - tylko gdy pojazd jest na łuku, żeby nie było dzielenia przez 0
4) h1+h2>0 - w uproszczeniu, czubek głowy kierowcy musi być nad ziemią. Jest to oczywiste, ale konieczne do sprawdzenia przez program, żeby nie było dzielenia przez 0
5) h1=0,4*hc - wysokość od pasa w górę to 0,4 wysokości człowieka
6) hw2=h2/2 - środek ciężkości pojazdu jest w połowie jego wysokości
7) hw1=h2 - środek ciężkości kierowcy jest równy wysokości pojazdu
Stałe
g=9,81 m/s2 (przyspieszenie grawitacyjne)
Zmienne
hc - wysokość kierowcy
h2 - wysokość pojazdu
m1 - masa kierowcy
m2 - masa pojazdu
v - prędkość liniowa
R - promień łuku
Obliczenia
Szukamy α, w tym celu ustalamy siły reakcji aby wykorzystać je do:
tgα = R2/R1

Na początek wyliczamy wspólny środek ciężkości człowieka i pojazdu:
hw=((hw2*m2)+(hw1*m1))/(m1+m2)=((h2/2)*m2+(h2*m1))/(m1+m2)=
=(h2*((m2/2)+m1))/(m1+m2)=(h2*(m2*2*m1)/2)/(m1+m2)=
=(h2*(2*m1+m2))/(2*(m1+m2))

Wzór na siłę grawitacji:
G=m*g

Mamy już więc składową pionową siły reakcji, bo równa jest sile grawitacji:
R1=G=(m1+m2)*g

Siła dośrodkowa równoważona jest przez uzależnioną od położenia wspólnego środka ciężkości część poziomej składowej siły reakcji, więc:
R2=(Fd*hw)/(0,4*hc+h2)

Do tego równania podstawiamy wzór na siłę dośrodkową:
Fd=(m*v^2)/R

...oraz wyprowadzony wyżej wzór na hw. Mamy więc:
R2=(v^2*(m1+m2)*h2*(2*m1+m2))/(R*2*(m1+m2)*(0,4*hc+h2))

Już jesteśmy prawie "w domu". Mamy R1 i R2. Teraz podstawiamy i wyprowadzamy wzór:
tgα=R2/R1=(v^2*(m1+m2)*h2*(2*m1+m2))/(R*2*(m1+m2)*(0,4*hc+h2)*g*(m1+m2))
...po skróceniu przez (m1+m2) i uporządkowaniu zapisu otrzymujemy rozwiązanie końcowe:
tgα=(v^2*h2*(2*m1+m2))/(2*R*g*(m1+m2)*(0,4*hc+h2))

Mamy więc odchyłkę od pionu! Pozostaje "już tylko" zdefiniowanie w pliku konfiguracyjnym parametru rozróżniającego samochód od jednośladu, włączenie wyprowadzonego wzoru do obliczania modelu na zakręcie i stworzenie modeli jednośladów :)

40
Tabor / Odp: Przewód główny - brak popełniania
« dnia: 26 Marca 2013, 00:22:20 »
Chętnie będę się posługiwał innym skrótem, ale do tej pory nikt takiego nie zaproponował. Może SI (sztuczna inteligencja) nie koniecznie jest nacechowane zdolnością nauki? I może adaptacyjna sztuczna inteligencja jest tym, o czym pisze pol? Osobiście dużo bardziej rażą mnie błędy ortograficzne, interpunkcyjne, używanie kolokwializmów i skrótów zaczerpniętych z GG i TT.

41
Pomoc doraźna / Odp: Kłopot z autopilotem.
« dnia: 24 Marca 2013, 22:55:33 »
W ogóle, to biorąc pod uwagę zakres pracy w wypadku, gdyby ktoś chciał to poprawiać (przypisania znaków i sygnałów do toru), pewnie łatwiej będzie się doczekać nowego scenariusza, niźli poprawek w starym.
To prawda - jednym z wymogów nowego scenariusza powinno być właściwe prowadzenie tzw. "naszego pociągu" przez AI.
Co do nauki nowych userów - jest to jakiś pomysł, ale na pewno nie w tym zakresie o którym piszesz.
AI działające prawidłowo zapewne może coś nauczyć. AI próbujące sprostać ludzkiemu mózgowi na obecnym etapie jego rozwoju nic nie nauczy. Musimy się cieszyć, że teraz coraz lepiej pokonuje kolejne problemy. SPKS to kolejne mega wyzwanie.
Widać, że nie masz pojęcia o tym jak AI jeździło kiedyś, a jak jeździ obecnie
Nie ma to jak trafić w dziesiątkę :) Jest o niebo lepiej niż nawet rok temu.
i do czego tak naprawdę służy autopilot. Akurat jak się wpiszę w tory odpowiednie eventy i komendy pojazd sterowany przez komputer całkiem sprawnie sobie radzi. Inna sprawa, że dopisanie sem_info do semafora to tylko kropla w morzu potrzeb. Jest tego znacznie więcej do zrobienia i wątpię by ktoś się na to porwał, bo znacznie łatwiej zrobić elegancje w nowym scenariuszu, niż tym, który wymaga mnóstwa przeróbek.
Swięte słowa. Mimo to, powinien to być standard w nowych scenariuszach - wsiadasz sobie, naciskasz SHIFT+q i jedzie samo. Niestety, zbyt gwałtowne (czasem) reakcje AI w jego obecnym stanie świadomości, nie nauczą realnego prowadzenia pojazdów trakcyjnych, choć mogą być pomocne na samym początku.

Temat został wyczerpany, więc zamykam.
adsim

42
Bieżące kolejowe / Budowa drugiej linii metra
« dnia: 08 Marca 2013, 02:25:51 »
Budowa największej stacji drugiej nitki i pewne jej aspekty związane z PKP PLK - kilka ciekawych zdjęć pokazujących etapy budowania elementów stacji podziemnej.

  Dodano: 14 Marca 2013, 13:39:30
Po drugiej stronie II linii - zaawansowany etap budowy konstrukcji stacji Rondo Daszyńskiego a tutaj
udana przebitka łącznika z I linią, służącego do zjazdów z II linii do bazy na Kabatach, aktualne położenie tarcz drążących tunele.
źródło: gazeta.pl

  Dodano: 19 Kwietnia 2013, 13:41:28
Annę już przewieźli znowu na II linię i składają w miejscu, gdzie odchodzi łącznik z I linią przez nią wydrążony. Oto ona w całej okazałości: http://www.rynek-kolejowy.pl/44532/Metro_Anna_wieczorowa_pora.htm

  Dodano: 6 maja 2013, 19:04:26
A tu z drugiej strony atakuje Krystyna. Na szczęście nie naruszyła starych czynszówek w bardzo złym stanie, jeszcze kawałek i dotrze do stacji Stadion.

43
Bieżące kolejowe / Odp: Kolejowy Rotfl
« dnia: 13 Marca 2013, 13:00:31 »
zamiast pociąg jadący na wschód (do Tarnowa) przejechać torem tranzytowym przez stację Prokocim Towarowy został przyjęty na grupę przyjazdową, potem pojechał manewrem w drugi okręg. Lok się obrócił, wyjechał - czyli fizycznie się wracał. I został w Krakowie Płaszowie skierowany "do góry" i zrobił pętelkę przez Olszę i Nową Hutę i dojechał do Podłęża.
Efekt? 8 godzin jechał to, co powinien max 1. Ale tak PKP PLK wytrasowało skład...
Dobry pomysł na promocję miasta. To piękna 8-godzinna wycieczka po Krakowie - dwa razy przez Wisłę, widok na Stare Miasto, śródmiejską architekturę, podziwianie efektu myśli socjalistycznej - Nowej Huty - niebanalnie skomponowanej z zabytkowym charakterem miasta. I to wszystko jeszcze w pracy!

44
Bieżące Symulatorowe / Odp: TOP a przejazd
« dnia: 12 Marca 2013, 22:53:10 »
Też nie znajduję potrzeby powielania tu komórek (p7)_sem_distmem położonych przy tarczach. Komórka o tej samej nazwie już jest w przejeździe i wystarczy. Eventy z TOPów tylko biorą jej stan do sprawdzania warunku, żeby określić jaki sygnał ma być zapalony na podstawie pozycji rogatek - więc tam jest źródło informacji.
Przy okazji - od jakiegoś czasu AI nie zwraca uwagi na SetProximityVelocity zamiast tego skanuje sobie tory. Dlatego też przy okazji można wyrzucić komórkę (p1)_sem_mem oraz eventy czytające i zapisujące z/do niej.
Zaraz mi się pewnie dostanie po głowie za odpowiadanie tutaj, bo nie jestem twórcą...

45
Symulator / Odp: Rainsted - sugestie
« dnia: 12 Marca 2013, 18:22:37 »
To nie wystarcza?

46
Naprawione. Po wgraniu załączonego pliku do katalogu scenery problem znika.
Dokumentować i opisywać co było nie tak mi się nie chce. Ambitni na pewno znajdą przyczynę po porównaniu starej i nowej wersji. Jak @Ra powiedział ogólnie, to wszystko nadaje się na bocznicę, bo nie jest związane z tematem.

47
Rozkład tego pociągu to pusty "rozklad", z którego korzystają też inne składy. U mnie też to wisi w tym miejscu.
EDIT: Na exe 394 działa.

48
Zawiesiło się tam po wczytaniu osatniej brakującej tekstury składu przed przejściem do "New timetable for...". Między tą teksturą a ostatnim wpisem wagonu tylko ten jeden błąd wyłapałem.

49
Znalazłem mały błąd w \scenery\l61+l144_tlk.scn. Polega na tym, że dwa wagony w różnych sładach mają taką samą nazwę: a20751 (trzeci od końca w naszym składzie i drugi od końca w składzie z EU07-150) Spróbuj wgrać załączony plik scn do \scenery.

50
Nie jestem pewien, czy to związane jest ze skryptami. W logu znajdują się następujące błędy:
Bad event: Track "" does not exist in "none216_otwieraj"
Bad event: Track "" does not exist in "none215_otwieraj"
Bad event: Track "" does not exist in "paw_przejazd3_otwieraj"
Bad event: Track "" does not exist in "none214_otwieraj"
Bad event: Track "" does not exist in "none213_otwieraj"
Bad event: Track "" does not exist in "none212_otwieraj"
Bad event: Track "" does not exist in "paw_przejazd4_otwieraj"
Bad event: Track "" does not exist in "none186_otwieraj"
Bad event: Track "" does not exist in "none149_otwieraj"
Błędy te występywały zaraz po wydaniu MaSzyna 01.13 i zostały naprawione w patchu. Proszę więc zajrzeć tu:
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,23008.0.html, zainstalować niezbędne poprawki i sprawdzić ponownie.

EDIT: Co prawda, poprawki w exe 408 miały wyeliminować problem z w/w błędami, więc być może nie jest to wynikiem powodem zawieszania.

51
Bieżące kolejowe / Odp: 111Ed PESA z rodziny GAMA
« dnia: 11 Marca 2013, 21:57:51 »
Chyba to trochę bardziej złożone. Tam na zdjęciach Maćka patyki były w dole i były białe ledy - tutaj to raczej już nie są ledy
Tu z patykami w górze też chyba jakiś halogen świeci.

52
Pomoc doraźna / Odp: Problem Zwierzyniec Ed 72
« dnia: 11 Marca 2013, 21:28:26 »
To są pliki wykorzystywane przez scenery\zwierzyniec\tlk\reszta.inc ze Zwierzyńca TLK, który wymagany jest do Zw. ED72. Jeszcze raz rozpakuj szogunowego TLK.
EDIT: Zajrzyj tu: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,23141.0.html, bo były aktualizacje.

53
Pomoc doraźna / Odp: Problem Zwierzyniec Ed 72
« dnia: 11 Marca 2013, 20:19:08 »
Może przy okazji skasuj E3D z dynamic\pkp\ed72_v1. Niech się wygenerują od nowa.

54
Pomoc doraźna / Odp: Problem Zwierzyniec Ed 72
« dnia: 11 Marca 2013, 19:59:29 »
U mnie (na słabym GF 7800GS) przy multisamplingu nastawionym na x8, rozdzielczości 1280x1024, nie spada poniżej 18. Wszystko płynnie. Może antialiasing na poziomie sterownika jest źle ustawiony? Albo pliki sterownika się posypały. Aktualizowałeś?

55
Bieżące kolejowe / Odp: 111Ed PESA z rodziny GAMA
« dnia: 11 Marca 2013, 19:07:22 »
Czyli takie coś to po przyciemnienu zapewne? Wewnętrzne ledowe dwukolorowe.

56
Bieżące kolejowe / Odp: 111Ed PESA z rodziny GAMA
« dnia: 11 Marca 2013, 18:43:29 »
Hmm, albo natężenie tych czerwonych jest zbyt mocne, albo aparat źle sobie z tym poradził, albo to jest białe... Ciekawa sprawa. (fot:Rynek kolejowy)

57
Bieżące kolejowe / Odp: 111Ed PESA z rodziny GAMA
« dnia: 11 Marca 2013, 18:15:54 »
Sygnał alarmowy?
A to aparat psikusa zrobił i czerwone obwódki dookoła lewego i prawego reflektora zafundował.

58
A czy w folderze Maszyny: E:\MaSzyna_01_13_spks mogę zmienić nazwę RAINSTED.exe np na RAINSTED_spks.exe? Bo mam dwie paczki jedną z SPKS a drugą bez i nie mogą być dwa skróty o tej samej nazwie.
Nie ma potrzeby zmiany nazwy pliku exe. Robisz skrót i zmieniasz nazwę skrótu - wtedy możesz sobie umieścić obydwa skróty w jednym folderze (Desktop albo Start menu albo QuickLaunch albo cokolwiek innego)

59
Bieżące kolejowe / Jajowate koła PESA EN-97
« dnia: 11 Marca 2013, 12:50:56 »
Cytuj
urzędnicy zapewniali podróżnych, że będzie to dla nich całkiem nowa jakość
Cytuj
Co po roku dzieje się z wagonami EN-97? - Mamy problemy ze zbyt szybko zużywającymi się zestawami kołowymi
Cytuj
Przewoźnik nie wyklucza, że źle zaprogramowano sposób hamowania. Być może jednak przyczyna leży w wykonaniu samych kół. - Wykluczamy błędy złej eksploatacji z naszej strony
Czy opóźni to proces zmiany napięcia trakcyjnego z 600V na 3kV?

60
To obecne rozszerzenie nie jest domyślnie skojarzone z instalatorem. Mimo tego, po przeciągnięciu w Windows pliku r_i na ikonę Rainsted, albo do okna Rainsted, skrypt jest wykonywany.
Skojarzenie r_i z Rainsted za pomocą przycisku w instalatorze, albo okienka systemowego "Open with" umożliwia dodatkowo uruchomienie instalacji skryptem poprzez podwójne kliknięcie na nim.
Po utworzeniu skojarzenia nadal można przeciągać skrypt na ikony Rainsted w innych kopiach MaSzyny i to działa.
Stąd też utworzenie nowego rozszerzenia niejako nie rozwiązuje problemu z wywoływaniem właściwego Rainsted po dwukrotnym kliknięciu na skrypt gdy mamy kilka kopii MaSzyny.
Inną sprawą jest brak przycisku likwidującego skojarzenie. Można sobie oczywiście ręcznie poradzić przez usunięcie z rejestru nastepujących kluczy:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\.r_i
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Applications\RAINSTED.exe
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Rainsted
Może częściowym rozwiązaniem było by wpisywanie w rejestr ścieżek wywoływań kolejnych kopii Rainsted. Gdy liczba tych kopii była większa od 1, automatycznie Rainted kasowałby ewentualne skojarzenie i wyłączał przycisk "Skojarz rozszerzenie r_i" żeby przez przypadek nie zainstalować sobie podwójnym kliknięciem dodatku w niewłaściwej kopii MaSzyny?

Strony: 1 [2] 3 4 ... 17