Autor Wątek:  Przechyłki jednośladów  (Przeczytany 9937 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Przechyłki jednośladów
« dnia: 26 Marca 2013, 23:59:37 »
Zastanowienie może budzić brak jednośladów (rowery, skutery, motocykle) na MaSzynowych drogach. Nie ma ani jednego dynamicznego modelu. Być może jednym z podstawowych powodów braku jednośladów jest brak procedur przechylających model na zakrętach.
Korzystając z teorii kinematyki i dynamiki ruchu po okręgu wyprowadziłem wzór na tgα kąta odchylenia od pionu. Oczywiście przy pomocy funkcji można z tego wyliczyć αrad albo αdeg - w zależności od potrzeby.

Główne założenia
1) brak poślizgu - ze względów oczywistych
2) brak przechyłek na łukach drogi - przynajmniej na tym etapie, gdy jeszcze nie ma konkretnych potrzeb
3) promień łuku R<>0 - procedura może być wywoływana warunkowo - tylko gdy pojazd jest na łuku, żeby nie było dzielenia przez 0
4) h1+h2>0 - w uproszczeniu, czubek głowy kierowcy musi być nad ziemią. Jest to oczywiste, ale konieczne do sprawdzenia przez program, żeby nie było dzielenia przez 0
5) h1=0,4*hc - wysokość od pasa w górę to 0,4 wysokości człowieka
6) hw2=h2/2 - środek ciężkości pojazdu jest w połowie jego wysokości
7) hw1=h2 - środek ciężkości kierowcy jest równy wysokości pojazdu
Stałe
g=9,81 m/s2 (przyspieszenie grawitacyjne)
Zmienne
hc - wysokość kierowcy
h2 - wysokość pojazdu
m1 - masa kierowcy
m2 - masa pojazdu
v - prędkość liniowa
R - promień łuku
Obliczenia
Szukamy α, w tym celu ustalamy siły reakcji aby wykorzystać je do:
tgα = R2/R1

Na początek wyliczamy wspólny środek ciężkości człowieka i pojazdu:
hw=((hw2*m2)+(hw1*m1))/(m1+m2)=((h2/2)*m2+(h2*m1))/(m1+m2)=
=(h2*((m2/2)+m1))/(m1+m2)=(h2*(m2*2*m1)/2)/(m1+m2)=
=(h2*(2*m1+m2))/(2*(m1+m2))

Wzór na siłę grawitacji:
G=m*g

Mamy już więc składową pionową siły reakcji, bo równa jest sile grawitacji:
R1=G=(m1+m2)*g

Siła dośrodkowa równoważona jest przez uzależnioną od położenia wspólnego środka ciężkości część poziomej składowej siły reakcji, więc:
R2=(Fd*hw)/(0,4*hc+h2)

Do tego równania podstawiamy wzór na siłę dośrodkową:
Fd=(m*v^2)/R

...oraz wyprowadzony wyżej wzór na hw. Mamy więc:
R2=(v^2*(m1+m2)*h2*(2*m1+m2))/(R*2*(m1+m2)*(0,4*hc+h2))

Już jesteśmy prawie "w domu". Mamy R1 i R2. Teraz podstawiamy i wyprowadzamy wzór:
tgα=R2/R1=(v^2*(m1+m2)*h2*(2*m1+m2))/(R*2*(m1+m2)*(0,4*hc+h2)*g*(m1+m2))
...po skróceniu przez (m1+m2) i uporządkowaniu zapisu otrzymujemy rozwiązanie końcowe:
tgα=(v^2*h2*(2*m1+m2))/(2*R*g*(m1+m2)*(0,4*hc+h2))

Mamy więc odchyłkę od pionu! Pozostaje "już tylko" zdefiniowanie w pliku konfiguracyjnym parametru rozróżniającego samochód od jednośladu, włączenie wyprowadzonego wzoru do obliczania modelu na zakręcie i stworzenie modeli jednośladów :)

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6312
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 340
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Marca 2013, 00:23:48 »
A jesteś pewien, że nie trzeba w tym uwzględnić efektu żyroskopowego?
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Marca 2013, 00:47:01 »
Hm, czytałem o tym efekcie i jego (neutralizującym) wpływie na zmianę kierunku. Jednak w tych obliczeniach nie wziąłem tego pod uwagę. W układzie nieinercjalnym jest jeszcze kierowca używający sił mięsni do sterowania kierownicą i skręcające do wewnątrz siły stożkowego odcisku opony - obydwie przeciwdziałające przywracaniu do pionu przez efekt żyroskopowy. Wyeliminowałem w/w wewnętrzne siły znoszące się przy jednostajnej jeździe po łuku w tym samym pochyleniu.
Subiektywne (po części skonfrontowane z moim doświadczeniem z jazdy motorem) odczucie po testach mam takie, że wyliczone kąty przy różnych parametrach wydają się być zbliżone do rzeczywistości.
« Ostatnia zmiana: 27 Marca 2013, 00:50:22 wysłana przez popatrz »

Offline adsim

  • Moderator
  • Wiadomości: 3934
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Marca 2013, 00:50:27 »
A ja myślałem, że nie ma motorów, bo nikt ich po prostu nie wymodelował;).
(: ɯɐıʍɐɹpzod

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Marca 2013, 01:19:22 »
Jak można zauważyć w pojazdach dwuśladowych też występuje przechylenie na zakręcie. Zależy ono głównie od prędkości i promienia skrętu. Nikt nie robi problemu. Jednośladów nie ma, bo nikt nie zmodelował. Zawsze można przyjąć, że jednoślad jedzie prosto. To jest symulator lokomotywy a nie motocross.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6312
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 340
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Marca 2013, 01:26:15 »
Tylko jeśli przechylimy koło zamachowe, to zmianę kierunku jazdy otrzymamy jako wypadkową. Przy odpowiednio dużej prędkości liniowej możesz mieć sztywno kierownicę, a i tak skręcisz, przemieszczając środek ciężkości do środka łuku. Jadąc np. na łyżwach, nie uzyska się tego efektu.
t=96s

Trzeba by to uwzględnić w obliczeniach, albo przynajmniej wykazać, że jest to pomijalne...
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Marca 2013, 01:39:25 »
Nikt nie robi problemu.
Nie robi problemu, bo te przechyłki są małe, w przeciwnym kierunku  i nie są konieczne do skrętu a są raczej jego efektem.
Żeby skręcić jednośladem TRZEBA pochylić pojazd. Inaczej skręcić się nie da. Jadący pionowo jednoślad po zakręcie jest tak nienaturalny jak zima pod koniec marca ;P
Jesli to jest "symulator lokomotywy", to po co nam drzewa, mosty, samochody, drogi i zabudowania?
« Ostatnia zmiana: 27 Marca 2013, 01:41:29 wysłana przez popatrz »

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #7 dnia: 27 Marca 2013, 02:29:01 »
Wracając do meritum, przyjęta logika wychylania się podczas jazdy, jest wystarczająco dobra by wprowadzić ją w życie. Mimo, że modelu roweru, motocykla, jednonogiego łyżworolkowca nie ma, to i tak warto zaimplementować taką opcję.

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #8 dnia: 27 Marca 2013, 02:40:16 »
wykazać, że jest to pomijalne...
Żeby to zrobić, to już wyższa fizyka potrzebna. Ale może tak bardziej po ludzku: kształt pochylonego koła powoduje jego tendencję do zawężania skrętu (kształt ten jest potrzebny żeby można było wejść w pochylenie) - uślizg koła przedniego znacznie zmniejsza tą tendencję i wydaje się że nie trzeba naciskać na kierownicę żeby zachować stały promień. Otóż trzeba, robi się to podświadomie a siła jest niewielka z powodu uślizgu. Gdyby zamiast łyżew, byśmy mieli przyczepione do butów ostro zakończone wirujące koła i starali się skręcić przez pochylenie, wystapiła by wyraźna siła skręcająca ale podświadomie przeciwdziałali byśmy jej siłą mięsni po uzyskaniu odpowiedniego pochylenia. Po doprowadzeniu do odpowiedniego kąta pochylenia efekt żyroskopowy jest więc nieistotny, bo neutralizuje się go przez dodanie gazu (aby utrzymać odpowiednią prędkość) i siłę nacisku na kierownicę. Pozostają więc tylko składowe poziome sił reakcji, grawitacji, tarcia i dośrodkowej które muszą się zbilansować. Wydaje mi się, że poziom zbliżenia wyników obliczeń jest całkiem wystarczający jak na potrzeby symulatora, przecież nie budujemy modelu rzeczywistego lecz do niego bardzo zbliżonego.
Cytuj
Skręcenie kierownicą w lewo spowoduje, że maszyna zacznie skręcać w lewo i tak jak w samochodzie, siła odśrodkowa wytworzona przez opony spowoduje odchylenie w prawo. Wbrew pozorom, siła ta, ma główny wpływ na pochylanie się motocykla. Kiedy koło już się pochyliło, ze względu na kształt opony, zaczyna się ono zachowywać jak część stożka, próbującego utrzymać jak najmniejszy promień skrętu, mniejszy niż promień samego zakrętu. Wymagana przyczepność do utrzymania takiej ciasnej linii jest jednak niemożliwie duża, dlatego koło zaczyna się ślizgać na zewnątrz prostując nieco ten skręt i utrzymując pożądany promień skrętu. Rozmiar opony, jej konstrukcja i mieszanka gumy będą miały wpływ na tą siłę dla danego kąta pochylenia, jednak bez niej, motocykl nie byłby w stanie zakręcić nawet, jeśli znajdowałby się w znacznym pochyleniu
To cytat z ciekawego artykułu, który opisuje te zjawiska. Porusza także bardzo ciekawą technikę skręcania - "przeciwskręt": http://www.sportjazda.pl/index.php/techniki-jazdy/przeciwskt - ćwiczę to często: żeby skręcić w lewo, skręcam kierownicę w prawo - motor się pochyla w lewo, kierownica wraca "sama" i motor zaczyna skręcać :)
« Ostatnia zmiana: 27 Marca 2013, 03:42:23 wysłana przez popatrz »

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #9 dnia: 27 Marca 2013, 08:55:59 »
Ale to nie jest wcale wyższa fizyka. Po prostu momenty pędu składowe trzeba wrzucić do jednego równania i zastosować zasadę zachowania pędu. Tzn. zmieniając moment pędu w jednej osi wpływamy również na momenty pędu w innych osiach.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Marca 2013, 13:18:27 »
Wykaż jak bardzo jest to istotne, jak bardzo wpływa na ruch.

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #11 dnia: 28 Marca 2013, 14:29:51 »
Nie będąc adresatem tej prośby jeszcze doprecyzuję trochę i wniosę parę istotnych wiadomości, które mam od @Ra w związku z ustalaniem położenia pojazdów na zakręcie.
Wiekszość, czyli wyliczanie punktów w płaszczyźnie poziomej już jest. Jest to wyliczane tak jak w wagonie, gdzie mamy dwie osie skrętne. Dopóki dla samochodów i jednośladów nikt nie opracuje poprawnych trajektorii poszczególnych osi - jednej skrętnej a drugiej nie (wszystko obecnie jeździ jak wagony), to wyliczanie sił mięśni i żyroskopowych jest jak orkiestra, która gra na Titanicu. Bynajmniej nie twierdzę że projekt tonie :) raczej chodzi o wpływ tego zabiegu na całokształt.
Ograniczyłem się więc NA RAZIE do płaszczyzny pionowej i symulacji wymaganego pochylenia pojazdu z kierowcą tak, aby bilans sił "poziomych" był równy zero. Tak jak już pisałem, efekt żyroskopowy powoduje pod wpływem pochylenia skręt koła do środka okręgu. Jednak siła wywierana przez kierującego na koniec kierownicy od wewnętrznej strony łuku powoduje równoważenie efektu żyroskopowego. Dzięki temu utrzymywany jest stan, którego przechyłkę właśnie wyliczyłem, czyli ruch po okręgu w stałym kącie pochylenia gdzie siły skrętne na główce kierownicy są zrównoważone (siła skręcająca z efektu żyroskopowego=-siła skręcająca mięsni). Oczywiście można by się pokusić o bardziej szczegółowe obliczenia, gdybyśmy myśleli o realnym torze jazdy jednośladu. Wtedy trzeba by wykorzystać pomysł @Tolein, który otrzymałem na PW. Nie wkleję go sam, bo nie wypada.
Jak na razie pojazdy jadą na przesunięciu poziomym od środka jezdni z rozszerzeniem (przy jeździe po "zewnętrznej" osi jezdni) lub zwężeniem (przy jeździe po wewnętrznej osi jezdni) rozstawu osi, co czasami zabawnie i nierealnie wygląda.
« Ostatnia zmiana: 28 Marca 2013, 14:46:28 wysłana przez popatrz »

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #12 dnia: 28 Marca 2013, 16:26:02 »
Pomysł jest prosty, mianowicie:
1 wyjściowo mamy krzywą beziera, po której porusza się pojazd (brałem pod uwagę animowanie pojazdu jako ciała sztywnego, poddającego się jedynie translacji i rotacji)
2 krzywa beziera zapisywana jest w postaci łamanej zbudowanej z 4 punktów: skrajnych węzłowych i wewnętrznych kontrolnych
3 ścieżkę (czyli de facto krzywą beziera) liczymy z równania parametrycznego na poszczególne składowe xyz punktów należących do tej krzywej
4 przyjmując liniowy przyrost parametru t w czasie, otrzymujemy więc 3 współrzędne składowe (bądź jeden wektor) położenia pojazdu w funkcji czasu t
5 pierwsze pochodne wzorów na składowe krzywej beziera dają nam prędkość pojazdu rzutowaną na osie xyz, bądź wektor prędkości [xyz]
6 drugie pochodne dają nam przyspieszenie rzutowane na osie xyz, bądź wektor przyspieszenia [xyz]
7 rzutujemy wektor przyspieszenia na wektor prędkości, w ten sposób osiągamy przyspieszenie wzdłużne, tj. na kierunku równoległym do ruchu (do wektora prędkości), czyli stycznym do drogi ciała w danym punkcie
8 po odjęciu wektora przyspieszenia stycznego od ogólnego wektora przyspieszenia uzyskujemy wektor przyspieszenia bocznego/dośrodkowego
9 otrzymane w ten sposób przyspieszenie dośrodkowe musimy następnie zrównoważyć - albo przechylając pojazd wraz z motocyklistą / rowerzystą, albo w inny sposób.

Co do tego prostego zabiegu pozwalającego na pominięcie efektu żyroskopowego, to nie zgodzę się niestety.
Zapominasz, drogi @popatrzu, o zasadzie zachowania pędu. A fakt, że motocyklista odpycha od siebie kierownicę stosując przeciwskręt, świadczy raczej o tym, że odbiera on przedniemu kołu motocykla kolejny stopień swobody, natomiast jak nas uczy mechanika, skupiony moment obrotowy przekazywany jest w tym wypadku z koła na całe ciało (motocykl i motocyklistę), także to nie jest żaden argument za tym, żeby ten efekt można było pominąć. No i nie zapominajmy, że dla tylnego koła występuje ten sam efekt żyroskopowy.
« Ostatnia zmiana: 28 Marca 2013, 17:27:02 wysłana przez Tolein »
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6165
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #13 dnia: 28 Marca 2013, 17:12:01 »
Przepraszam, o co chodzi?
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #14 dnia: 28 Marca 2013, 17:21:57 »
O przechyłki jednośladów.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6165
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #15 dnia: 28 Marca 2013, 18:23:38 »
Ja tutaj widzę rozważania odnośnie techniki jazdy motocyklem, więc pytam. Przydałby się do tego model motocykla.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #16 dnia: 28 Marca 2013, 23:18:15 »
Jesli to jest "symulator lokomotywy", to po co nam drzewa, mosty, samochody, drogi i zabudowania?
Drzewa, drogi, zabudowania są elementami krajobrazu. Takie elementy jak mosty, zabudowania tworzą infrastrukturę kolejową. Wszelkie obiekty dynamiczne czyli poruszające się, oprócz pojazdów kolejowych są przeszkadzarkami.  Przeszkadzarkami są samochody, czy chodzący sokista. W pewnym czasie zaniechano stosowanie przeszkadzajek. Motocyklisty nie ma, gdyż nikt nie stworzył teksturę motocyklisty. Jak ktoś stworzy teksturę motocyklisty, to trajektoria ruchu zostanie opracowana.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #17 dnia: 28 Marca 2013, 23:26:22 »
Tak, magicznie ktoś stworzy i magicznie zostanie opracowana, wręcz, rzekłbym, sama się opracuje.
Człowieku, ty się zastanów. Bo albo ja czegoś nie rozumiem i ty tworzysz połowę modeli, połowę tekstur oraz modele matematyczne dla połowy zjawisk fizycznych dostępnych w symulatorze, albo zwyczajnie siedzisz, gadasz głupoty i trollujesz. Wytłumacz mi proszę, dlaczego @popatrz ma nie robić modelu przechyłek jednośladów, jeśli tylko taką odczuwa potrzebę. Chcesz mi powiedzieć, że widzisz dla niego jakieś lepsze, bardziej istotne zajęcie? Może chcesz pokierować jego pracą, bo uważasz, że zrobisz to lepiej, niż on sam? Powodzenia życzę.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #18 dnia: 28 Marca 2013, 23:37:47 »
Gdy czytałem Twojego posta @Anrej, to zgrzytałem zębami. Pomijając, że jesteś polonistycznym granatem o szerokim spektrum działania, piszesz bzdury. Wszystko co jest statyczne oraz dynamiczne wpływa bezpośrednio na uczucie realizmu. Niezależnie od tego co symulujemy, to jakość odwzorowania ma znaczenie. Nie ma motocyklisty, bo nikt nie wpadł na to by był. Jeśli ktoś wpadł, to tego pomysłu nie zrealizował. Dla jednego typu pojazdu nie można komplikować fizyki do tego stopnia, że będzie liczona lepiej niż dla pojazdów szynowych bo byłby to pewien absurd.
« Ostatnia zmiana: 29 Marca 2013, 00:06:38 wysłana przez pol102 »

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #19 dnia: 29 Marca 2013, 16:55:39 »
Gdy czytałem Twojego posta @Anrej, to zgrzytałem zębami. Pomijając, że jesteś polonistycznym granatem o szerokim spektrum działania, piszesz bzdury. Wszystko co jest statyczne oraz dynamiczne wpływa bezpośrednio na uczucie realizmu. Niezależnie od tego co symulujemy, to jakość odwzorowania ma znaczenie. Nie ma motocyklisty, bo nikt nie wpadł na to by był. Jeśli ktoś wpadł, to tego pomysłu nie zrealizował. Dla jednego typu pojazdu nie można komplikować fizyki do tego stopnia, że będzie liczona lepiej niż dla pojazdów szynowych bo byłby to pewien absurd.
Czyli fizykę trzeba zrobić, ale nie trzeba jej zrobić. @pol102, jak zwykle zachwyca mnie esencja twoich wypowiedzi, konstruktywnych i na temat.
Zastanawiam się, czy temat zatoczył już koło, także należy podsumować stwierdzeniem @youBy'a, że 99,5% użytkowników nie będzie miało zastrzeżeń, jeśli pochylenie motocykla będzie liczone ze wzoru tg = an/g i zamknąć wątek do czasu aż ktoś to wdroży do symulatora, tudzież pojawią się dalsze pytania.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Przechyłki jednośladów
« Odpowiedź #20 dnia: 29 Marca 2013, 17:13:47 »
Każdy czyta na tyle, na ile potrafi. Fizyka musi być ale tylko w takim stopniu, który nie będzie przerostem formy nad treścią. @Tolein mogłeś sobie odpuścić tę wycieczkę ad personum ale że piłeczkę odbijam bez kłopotu: pokaż w symulatorze efekt swoich 306 postów ;)

Wystarczy. Zamykam.
adsim
« Ostatnia zmiana: 29 Marca 2013, 17:52:07 wysłana przez adsim »