1
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 20 Lutego 2025, 10:30:24 »
Jedyny sens w przerabianiu EP09 przez prywaciarzy na ET09 pod względem trakcyjnym to byłoby wykorzystanie ich do szybkich pociągów (np. kontenerowych) z prędkościami rzędu 100-120 km/h z rzadkimi rozruchami. Jak dobrze pamiętam: EU07 przy prądzie rozruchu 470A dostarcza 210 kN siły na kołach, a EP09 przy 650A dostarcza jedynie 160 kN. Pozycję szeregową na EU07 zamyka się koło 25 km/h, a na EP09 - około 40-45 km/h. W związku z tym przekładnię trzeba by zmienić dosyć znacznie, żeby uzyskać jakkolwiek używalne parametry w ruchu towarowym. Nawet jak się osiągnie podobne siły pociągowe, to będą one wymagać większych prądów na silnikach trakcyjnych, co przekłada się na większe zużycie energii w fazie rozruchu.