Jest pewna nieścisłość w tym, co napisał kol. Wigner, dlatego spróbuję wyjaśnić o co chodzi z tym podnoszeniem pantografów. Rozwiązanie o którym mowa jest jeszcze stosowane na niektórych lokomotywach EU06 , kilku niskich numerach EU07 i ET41. Do podniesienia pantografu służy tylko jeden wyłącznik dźwigienkowy tzw. niestabilny (odskakuje samoczynnie do stałej pozycji jak większość na np. EN57) a poniżej znajduje się przycisk do opuszczania (taki jak do kasowania SHP i CA). Zaś tryb pracy jednego i drugiego pantografu wybieramy sobie w przedziale maszynowym za pomocą tzw kurka trójdrogowego osobno dla pant. A i B. Każdy z dwóch kurków możemy przestawić w poz. opuszczony lub podniesiony, wybierając tym samym do pracy przedni, tylny lub oba pantografy. Tak więc z pulpitu możemy podnieść wyłącznikiem przedni, tylny lub oba naraz odbieraki, w zależności od tego jak są ustawione kurki. Oczywiście można też nie podnieść żadnego , jeśli oba kurki będą w poz opuszczony.
Jest to dość niewygodne rozwiązanie, dlatego było ono stopniowo eliminowane podczas kolejny napraw rewizyjnych czy głównych. W związku z tym obecnie można je spotkać już tylko na niewielu lokomotywach.