Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - hejnal

Strony: 1 [2] 3 4 ... 32
31
Bocznica / Wydzielone z "(Trudne) Pytania by ST44."
« dnia: 11 Lutego 2008, 08:54:45 »
Jeśli myślisz hejnal tak o sobie, to gratuluję poczucia humoru.
Każdy odczytuje to co chce odczytać.

32
Zasila wzbudzenie pradnicy glownej
Wzbudnica

lub obwody pomocnicze
Prądnica pomocnicza.
Zarówno jedno jak i drugie może służyć jako rozrusznik.
Na Gagarinach i Tamarach te dwie maszyny są w jednej obudowie i zwiemy je: "Zespół dwumaszynowy"

33
Tabor kolejowy / Odp: Moc lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
« dnia: 11 Lutego 2008, 08:44:19 »
ZTCW to popych stosuję się dlatego żeby sprzęgi nie były przeciążone i nie doszło do rozerwania składu.
Przy składach LHS może tak ale na normalnym torze chodzi o dwie rzeczy:
1. Wspomniane Kochłowice, planowy popych przez ET22. ET22 bez dopinania sie do składu popycha tylko do minięcia newralgicznego miejsca i wraca z powrotem do Kochłowic a pociąg dalej jedzie sam.
2. Czasem popych jest korzystniejszy niż podwójna trakcja ze względu na zmiany kierunku jazdy (nie trzeba oblatywać składu).
Popych stwarza jednak zagrożenie wypchnięcia wagonów na ciasnych łukach.

Panowie proszę przyjechać na śląsk i zobaczyć co tu sie dzieje !
Byłem, widziałem.

Tu nawet niekiedy Et41 w rozkładzie ma tylko 17 wagonów, więc nie mówcie mi że EU07 z 30 wagonami dała by rade.
Za to dwie TEM2 ciągają składy po 40 ładownych wagonów o masie 3200 ton. Jadą 15 km/h ale jadą.

@Mateu myśle że moge zaufać człowiekowi co 35 lat jeździ pociągami towarowymi i często 3200 z 3 lokomotywami!
Znam wielu takich i w życiu bym im nie zaufał. :/

A tekst że gagą brakuje mocy przy prędkościach no to to jest śmieszne.
A co ty k....a wiesz o Gagach?

A najśmieszniejsza jest gadka że Bo'Bo' ma większą siłę pociągową od Co'Co'
Nikt tak nie twierdził.

34
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 10 Lutego 2008, 15:40:21 »
@Hejnał:
Może chodzi Ci o wyłącznik automatyczny wentylatorów oporów rozruchowych?
Nie. Chodziło mi o zwykłe styczniki rozruchowe SR.

35
ZTCW to w BR232 rozruch jest z prądnicy-rozrusznika, jakim jest prądnica pomocnicza. W SP47 zdaje się że odpalała prądnica do grzania składu.

36
Tabor kolejowy / Odp: Moc lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
« dnia: 10 Lutego 2008, 15:32:33 »
A czemu w takim razie nie Bo'Bo'Bo'?
A czemu nie. :D
Moje zdanie:
Porównajmy sobie EU07 i ET22. Te same silniki, to samo przełożenie. EU07 ma cztery silniki i waży powiedzmy 80t. ET22 ma dwa silniki więcej i waży 120t. Nacisk każdego zestawu kołowego na szynę w obu lokomotywach jest taki sam (teoretycznie można by założyć że i masa ich jest taka sama). Przy tej samej przyczepności kół do szyn ET22 ma większą siłę pociągową.

37
Bocznica / Wydzielone z "(Trudne) Pytania by ST44."
« dnia: 10 Lutego 2008, 14:56:24 »
witam
    Kolego hejnal a gdzie sa te wlaczniki oporów? (nastanik,szafaA,szafaB) gdzie?
Jeśli tego nie wiesz to nie będę z tobą dyskutował na ten temat. To dyskusja dla zaawansowanych.

38
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 20:05:03 »
@hejnal: Alternator, to źródło napięcia. Prądnica też. I ogniwo galwaniczne. Źródło prądu to jest coś innego. Czyli tak naprawdę to alternator wywtwarza różnicę potencjałów, która powoduje przepływ prądu.
Chodziło mi o to że alternator jest źródłem zasilania dla obwodów elektrycznych.

Źródło prądu to jest coś innego.
Co zatem?

39
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 19:54:53 »
R28+R30 wywoła jakiś spadek napięcia w OG. Silniki wentylatorów wywołają jakiś inny spadek napięcia w OG. Jednak jeśli połączymy R28+R30 równolegle z silnikami wentylatorów to układ ten wywoła w OG jeszcze inny spadek napięcia.

40
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 19:46:35 »
Spadek napięcia na rezystorze, a przecież rezystor to też element fizyczny.
Tylko że ten element jest odbiornikiem prądu a nie jego źródłem. O tym tez pisałem.

Wedle tego zdania, żadne zjawisko nie może być źródłem zasilania.
Ja Tobie napisałem, że wytwarzanie prądu to też zjawisko.
Następnie już zaczynasz dzielić zjawiska, co przeczy powyższemu zacytowanemu zdaniu.
Gdzie ci dziele zjawiska? Napisałem że źródłem prądu jest urządzenie-element fizyczny, w którym zachodzi zjawisko a nie samo zjawisko.

Obwód główny to jakiś element fizyczny?
Widzisz, że to się kupy nie trzyma!!!!!!
Tak. Obwód główny jest elementem fizycznym. Składa się on z poszczególnych elementów.

Ja natomiast twierdzę, że wentylatory są zasialnie "kawałkiem" obwodu głównego, czyli napięciem panującym na końcówkach rezystorów R28 i R30
Obaj tak twierdzimy. Źródłem zasilania oporów R28 i R30 jest "kawałek" OG z napięciem na końcówkach wentylatorów.

41
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 19:18:12 »
Dążyłeś.
Widzisz, spróbowałeś dyskusje sprowadzić do absudru, to też uczyniłem,
Tak uczyniłeś.
Ja nie miałem takiego zamiaru i do tego nie dążyłem.

Zjawiskiem jest wszystko np. wytwarzanie prądu, to też zjawisko i skoro zjawisko nie może być źródłem zasilania, to prądu nie ma.
Ale to zjawisko jakim jest wytwarzanie prądu następuje w jakimś fizycznym elemencie np. alternatorze, który jest źródłem prądu. Możemy przyjąć że dla silników wentylatorów źródłem zasilania jest obwód główny w miejscu zacisków oporów. Opory i wentylatory są odbiornikami prądu połączonymi równolegle więc ani jedno ani drugie nie jest źródłem zasilania. Jedno i drugie wywołuje jakiś spadek napięcia w OG.

42
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 18:59:53 »
Widzisz, upraszczasz sprawę.
Mnie chodzi o rzeczywiste źródło energii, a nie energię, która bierze się z innej energii.
Przecież do tego dążyłeś!!
Nie dążyłem do tego. Chodziło mi tylko o to czym jest źródło zasilania. Jakimś elementem fizycznym. Spadek napięcia to zjawisko więc nie może być źródłem zasilania.

Co do energii na dzień dzisiejszy zakładamy że energia pochodzi z połączenia materii i antymaterii co jest potwierdzone badaniami w tak zwanych akceleratorach. :) Nie drążmy jednak tematu energii bo to nie jest nam potrzebne. Zajmijmy się tylko elektryką.

43
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 18:48:07 »
No właśnie to rozpartuje, skad się ten prąd bierze od samego początku jego wytwarzania.
Nie zgadzasz się ze mna?
Jeśli nie, to daj antytezę.
Prąd to jakaś forma energii, która przez jakieś urządzenie została przetworzona do postaci prądu. Na przykład alternator w samochodzie przetwarza energię mechaniczną na prąd elektryczny częściowo wykorzystując do tego celu również prąd (mniejsza o to). Energia mechaniczna pochodzi od silnika spalinowego a ten przerabia energie chemiczną zawartą w paliwie na energie mechaniczną. Jednak alternator uważamy za źródło zasilania ponieważ prąd elektryczny czerpiemy bezpośrednio z niego a nie z paliwa czy z silnika spalinowego.

44
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 18:38:54 »
Rozpatrujemy skąd pochodzi prąd elektryczny, a nie skąd pochodzi energia potrzebna do jego wytworzenia.

45
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 18:28:38 »
Psorze hejnal, a ten, a może nasza najbiższa gwiazda Słońce jest źródłem zasilania, co?
Jak uda ci się bezpośrednio z niej czerpać prąd to czemu nie. :)

46
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 18:23:53 »
Psorze hejnal, czy popełnie błąd jeśli napisze, iż źródłem zasilania wentylatorów w lokomotywach EU07 i ET22 jest para wodna, która porusza turbiny generatora w elektrowni? :)
Tak, popełnisz błąd gdyż to nie para jest źródłem zasilanania tylko elektrownia. :)

47
dokładnych informacji ja dowiaduje się z książek pt. "Lokomotywy Spalinowe Serii XXyy" w nich są dokładne informacje o budowie i działaniu podzespołów lokomotywy danej serii.
Zatem polecam instrukcje od lokomotywy 311D. Dowiesz się z niej że lokomotywa spalinowa z silnikiem diesla ma... PRZEPUSTNICE :D

48
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 08 Lutego 2008, 08:44:29 »
Przy rozwartym zestyku bocznikującym R1 silnik (silniczki) kręciły się, powiedzmy normalnie (coś trzeba przyjąć za punkt odniesienia do późniejszych rozważań). Natomiast po z bocznikowaniu R1 prędkość obrotowa zauważalnie wzrosła.
Zresztą nie ma się co dziwić na R23 napięcie wzrosło z ok. 212V do ok 320 czyli pełnego napięcia zasilania.
Ale to wszystko uzyskałem przy bardzo uproszczonym modelu lokomotywy :). Chciałem jedynie udowodnić, że to silniki są zasilane ze spadku na oporach.
Doświadczenie ciekawe, ale nie udało ci się nic udowodnić. Skąd pewność że zmierzyłeś napięcie na R23 a nie na "silniku"? Zmierz napięcie na silniku w układzie bez R23. Potem zmierz napięcie na  R23 w układzie bez silnika, a dopiero potem w kompletnym układzie.

Zresztą wentylatory posiadają włączniki także nie są one do końca integralną częścią obwodu bo istnieje możliwość ich wyłączenia.
Opory też posiadają włączniki i też istnieje możliwość ich wyłączenia, siilniki trakcyjne także więc nie są częścią obwodu... :/

49
Bieżące kolejowe / Odp: Dostęp do przepisów PKP
« dnia: 07 Lutego 2008, 12:51:08 »
http://www.przepisowa.prv.pl/
Ta strona jest jak szukajka na forum.

50
Inne niekolejowe / Odp: Gra w MaSzynę online.
« dnia: 07 Lutego 2008, 12:44:59 »

Sprawdziłem się.

51
Bieżące kolejowe / Odp: "Małe a cieszą"
« dnia: 07 Lutego 2008, 07:36:26 »
Oczywiście większość zdjęć z Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. BKL Rules!

52
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 07 Lutego 2008, 07:25:20 »
to iż większy prąd popłynie przez rezystory, tym będzie wyższe napięcie na ich końcach, a tym samym popłynie przez wentylator większy prąd. Jeśli rezystancja natomiast spadnie do zera poprzez zwarcie styczników, napięcie będzie wynosiło 0V i wentylatory się nie będą obracały.
To już ustaliliśmy.

Widzę że popełniacie jeden błąd: Traktujecie opory jako układ szeregowy, robicie obliczenia a potem dodajecie wentylatory. Ale to jest układ równoległy. Najpierw trzeba policzyć rezystancje zastępczą dla układu opory-wentylatory a potem liczyć resztę. Znając rezystancje zastępczą (która będzie mniejsza od rezystancji samych oporów czy wentylatorów) oraz prąd OG możemy policzyć Napięcie na zaciskach układu wentylatory-opory (będzie wyższe niż w przypadku samych oporów). Napięcie będzie takie samo i na oporach i na wentylatorach więc nie można powiedzieć że jedno z nich zasila drugie!!

PS Nie piszcie że coś jest zasilane ze "spadku napięcia" bo spadek napięcia nie jest źródłem zasilania!!

53
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 05 Lutego 2008, 20:33:55 »
Zgadza się. Ten fakt mi umknął a powinienem od tego zacząć. Tylko nie nazywał bym napięcia na oporach, "spadkiem napięcia" bo tu musimy wziąć pod uwagę rezystancje zastępczą wentylatorów i oporów. Poza tym napięcie w obwodzie wentylatory-opory zależne jest od innych odbiorników obwodu głównego.

54
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 05 Lutego 2008, 19:56:19 »
Podobnie działa bocznik amperomierza "zamienia" prąd w napięcie.
Z tym się nie zgodzę chyba że jako skrót myślowy.

a tak z ciekawości obliczyłem że dla ET22 przy prądzie 500A spadek napięcia na opornikach z których są zasilane wentylatory wynosi dla zimnych oporników 415.5V a dla gorących 450V.A te napięcie powoduje przepływ padu przez silniki wentylatorów.
Niby jak? Co ma napięcie na oporach do napięcia na silnikach wentylatorów? Wentylatory nie są zasilane z oporników tylko równolegle z nimi.
Idąc twoim tokiem myślenia można by przyjąć że to opory są zasilane ze spadku napięcia (co za określenie) na silnikach wentylatorów. :D

55
@Patrykos, zgodze się że MaSzyna też ma wady. Ale ma przynajmniej fizyke, gdzie można poczuć moc loka, a nie jak w TRS. TRS może się pochwalić scenerią, my modelami retro których nie ma na PKP i w TRS. Zgodze się na kilka loków z kabiną: SM42, EN57 i EU07. A reszta?
[/OT]
a co ty stworzyłeś do TRSa a co do MaSzyny?

56
Dajcie se spokój.

57
Tabor kolejowy / Odp: Ciekawostka
« dnia: 05 Lutego 2008, 18:47:05 »
W 1934 roku zakłady Cegielskiego wyprodukowały szynobusy spalinowe
Wagony motorowe!!

58
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 05 Lutego 2008, 18:36:57 »
No i się wszystko wyjaśniło.
Przyznaje że się myliłem z połączeniem oporów.
Wentylatory oporów rozruchowych są połączone z równolegle z oporami R28 i R30. Ze schematu  wynika że prąd może płynąć trzema drogami: przez wentylatory (pomińmy to że jest ich 4 połączone równolegle), przez opory R28 i R30 oraz przez styczniki oporów SR28 i SR30.
Gdy styczniki SR28 i SR30 są zamknięte to prąd płynie tylko nimi ponieważ ich opór wynosi zero (teoretycznie). Gdy otworzymy styczniki to prąd się rozdzieli na opory i wentylatory. To ile prądu płynie przez wentylatory a ile przez opory to nas nie obchodzi. Nie obchodzi nas też jaki jest spadek napięcia na oporach (na wentylatorach też jest spadek napięcia). Obchodzi nas tylko że w obwodzie wentylatory-opory płynie prąd, który jest sumą prądów płynących przez opory i wentylatory. Zatem zwiększenie prądu w całym obwodzie (nie ważne jak tego dokonamy) spowoduje zwiększenie prądu na wentylatorach i na oporach. Na jednych i drugich wzrośnie napięcie co spowoduje że opory zaczną się bardziej grzać a silniki wentylatorów szybciej kręcić.

Następne pytanie z serii "ST44 i pytania z Marsa".
http://pl.youtube.com/watch?v=QVjAPT-xcAU&feature=related

Co mechanik przestawił w szafie,

P.S. I dla czego 08-011 tak wyła? :)
Wygląda na to że to są odłączniki silników wentylatorów oporów. Na schemacie OW1-OW4.
Ciekawy trik. Mechanik odłączył 3 silniki wentylatorów pozostawiając tylko jeden. Zatem prąd nie podzielił się na cztery silniki tylko cały popłynął przez jeden silnik przez co szybciej kręcił i bardziej wył. Do tego jeszcze wysoki rozruch żeby można było dać większy prąd rozruchowy i mamy odpowiedź dlaczego tak wyła.

59
PCC do Świdnika jeździ od dawna.

60
Tabor kolejowy / Odp: Różne pytania
« dnia: 04 Lutego 2008, 08:33:29 »
czym różni się przełącznik "rodzaj prądu Niski/Wysoki" od "rozruch Niski/Wysoki"
Nazwą.

Cytuj
P.S. I dla czego 08-011 tak wyła? :)

Tak wyła dlatego, że wentylatory oporów rozruchowych zasilane są ze spadku napięcia powstałego na rezystorach rozruchowych i w momencie większego przepływu prądu przy stałej rezystancji wzrasta spadek napięcia i wentylatory "wyją".
Im większe straty na rezystorach (bardziej się grzeją) tym bardziej "wyją" wentylatory aby odprowadzić od nich ciepło.
ps Wentylatory zasilane są ze spadku powstałego tylko kilku rezystorach.
No brawo.
Wentylatory są połączone szeregowo z pierwszym opornikiem a zasilane prądem Obwodu Głównego. W momencie większego przepływu prądu przez OG przy "stałej" (w dużym uproszczeniu) rezystencji silników wentylatorów, na tych silnikach rośnie napięcie a im wyższe napięcie tym większa prędkość obrotowa silnika elektrycznego.
Rezystory bardziej się grzeją jak płynie przez nie większy prąd.

Strony: 1 [2] 3 4 ... 32