Dodatkowo większość lokomotyw które produkowane są od 2005r. na ich potrzeby ma podwójny system napędu. Elektryk/Diesel.
Coś ci dzwoni ale nie wiesz ale nie wiesz co.
Napęd Diesel-Electric to tak zwana przekładnia elektryczna. Polega to na tym że moment obrotowy silnika spalinowego jest zamieniany na prąd elektryczny przez prądnice, którą napędza silnik spalinowy. Prąd wytworzony przez prądnice zamieniany jest z powrotem na moment obrotowy przez elektryczne silniki trakcyjne (napędowe). Jeśli dodamy do tego układu akumulatory, które równocześnie z diesel-generatorem będą zasilać prądem silniki trakcyjne to będziemy mieli tak zwany napęd hybrydowy szeregowy.
Podczas hamowania przemieniają e. kinetyczną pojazdu na elektryczną i ładują baterie akumulatorów, które później (w razie potrzeby) wspomagają silnik spalinowy dodatkową mocą silnika elektrycznego. Lub z tego co kiedyś czytałem silniki e. wykorzystuje się przy manewrach dlatego dochodzi do mniejszego zużycia paliwa.
Lokomotywy wyposażone w hamulce elektrodynamiczne zamieniają prąd elektryczny w ciepło za pomocą oporów, które są chłodzone wentylatorami napędzanymi tym właśnie prądem. Wyjątek stanowi tu lokomotywa hybrydowa GE:
http://ge.ecomagination.com/site/index.html#hybrHL tak jak opisał mechatronik podczas hamowania odzyskuje energie w postaci prądu który ładuje akumulatory. Akumulatory mogą zasilać silniki elektryczne wraz z silnikiem spalinowym zwiększając moc lokomotywy lub odciążając silnik spalinowy dla oszczędności paliwa. Jest to jak na razie jedyny prototyp i dopiero w fazie testów.
Jest też inny system napędu hybrydowego gdzie silniki elektryczne biorą prąd wyłącznie z akumulatorów, które w razie potrzeby są doładowywane własnym agregatem. Przykład Lokomotywa Green Goat firmy Railpower:
http://www.railpower.com/products_hl_ggseries.htmlTen model jest już w powszechnym użyciu i powstał jako modernizacja istniejących już lokomotyw.