Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Felix

Strony: [1]
1
Inne niekolejowe / Odp: [Szukam] Symulator "Kolejarz" - edytor
« dnia: 13 Marca 2024, 12:09:13 »
Mam eRozkład, niestety PathFindera zabrakło. Jak nie znajdziesz to załączyłem również EdytorMK, który posiada możliwość wbicia przebiegów ręcznie.
https://eu07.pl/userfiles/22592/kolejarz_utils.zip

Znalazł się i PathFinder!
https://eu07.pl/userfiles/22592/Pf.zip

2
Na warsztacie / Odp: Linia kolejowa nr 351
« dnia: 29 Lutego 2024, 01:09:29 »
Chyba jestem zbyt głupi, jak na te nowoczesne technologie programowania, bo wziąłem plik linia351/szczecin.scm, przekopiowałem bezpośrednio do scenery/, gdzie zmieniłem rozszerzenie na SCN i dopisałem tabor. No i wysypuje mi się to za każdym razem, bez jakiejkolwiek sugestii, co może być źle. Ale na koniec spróbowałem uruchomić z oryginalnego szczecin.scn, gdzie jest głównie include linia351/szczecin.scm end oraz tabor — i faktycznie, to zadziałało. Zatem jest nadzieja, że będzie można na bieżąco przejechać wprowadzane zmiany...

Sceneria ma jakiś profil pionowy, co oznacza, że na 90% pozostaje jedynie przeliczanie niweletami. Zacznę jednak od próby regeneracji współrzędnych końców oraz przeliczenia prostokątami i trójkątami, bo chyba to jest łatwiejsze i być może da wystarczająco dobre dopasowanie do map. Zawsze można potem przejść na przeliczenie niweletami. Zaletą przeliczenia prostokątami jest pozostawienie wzajemnych pozycji obiektów kosztem błędów na łączeniach obszarów, natomiast przeliczenie niweletami może wyprodukować więcej deformacji, ale jest jedyną metodą korekty profilu pionowego (są to jakby bardzo wąskie prostokąty, układane poprzecznie do niwelety). Do naprawienia jest też wiele duplikatów i innych błędów, które się masowo logują. Wstępny plan jest taki:
1. Przejechać w edytorze tekstowym makrem usuwającym zbędne rzeczy z SCM.
2. Wrzucić SCM na SVN w dwóch kopiach, zarówno oryginalny, jak i jako stan docelowy po przeliczeniu.
3. Przejrzeć SCM pod kątem odczytu sygnalizatorów, żeby był od odpowiedniej strony odcinków.
4. Przenieść SCM do RSF.
5. Wyeksportować z RSF do SCM i wypisać rzeczy wymagające poprawy albo zwrócenia uwagi w przyszłości.
6. Wstawić linie kierunkowe do pierwotnego układu torów oraz zrobić ich odpowiedniki wg mapy.
7. Przygotować zestaw danych do przeliczenia prostokątami.
8. Przeliczyć prostokątami do map (w SCM).
9. Przenieść przeliczone SCM do RSF w celu korekty drobiazgów i ewentualnego uruchomienia ruchu.
10. Ułożyć linię niwelety w celu odczytu dotychczasowego profilu.
11. Ewentualnie przygotować plik RSF z docelowym profilem pionowym.
12. Ewentualnie przeliczyć profil pionowy niweletami (SCM) i ponownie przenieść SCM do finalnego RSF.

3
Na warsztacie / Odp: Projekt Linii 289
« dnia: 25 Lutego 2024, 19:01:12 »
Całe dolnośląskie zostało zrobione, może z wyjątkiem jakichś odnóg typu Bogatynia, Kowary, Kudowa, Lądek, za to z dojazdem do Opola, Ostrowa Wielkopolskiego, Leszna i Zielonej Góry. No ale że sprawy się potoczyły, jak się potoczyły, to ja nie nalegałem na udostępnienie tego i nadal mi na tym jakoś bardzo nie zależy, żeby scenerie zrobione w Rainsted wychodziły poza wąskie kręgi autorów. Zresztą, nawet jeśli by to było opublikowane (np. w 2016 roku), to i tak nadal pozostają do rozwiązania problemy, typu dynamiczne doczytywanie fragmentów scenerii (o ile dobrze pamiętam, to coś było 6 razy większe niż "Kaliska"), sterowanie ruchem na stacjach (kilkadziesiąt rozjazdów i semaforów na jeden pociąg, a przydałoby się również coś jadącego z przeciwka), czy precyzyjna regulacja sieci trakcyjnej (słupy w skrajni, lewitujące wysięgniki, izolatory, punkty zasilania). Jeszcze 4 lata temu pociągi sobie nie radziły z zatrzymaniem na peronie pod górę, a wcześniej manewrująca lokomotywa utykała na rozjazdach we Wrocławiu. EN57 wyjeżdżający z Wrocławia na Kłodzko czy Wałbrzych potrafił wrócić po 20 minutach, jadąc tyłem, więc jeszcze nawet nie wjechał w obszar dużych pochyleń... Może się mylę, ale moim zdaniem, jeśli się ruch AI sypie, to cała reszta nie ma większego sensu, bo wcześniej lub później coś się zderzy albo zawiesi i zablokuje tory.

4
Bieżące Symulatorowe / Strimowanie z Rainsted
« dnia: 24 Lutego 2024, 13:02:20 »
Nie wiem, czy mi się dziś coś uda ruszyć, ale ogólnie myślę o strimowaniu w soboty jakoś wieczorem. Chciałbym przede wszystkim pokazywać użycie edytorów w Rainsted do różnych zastosowań, typu korygowanie scenerii czy konwersje danych. Mam też pewne pomysły, które chciałbym zrealizować i chyba lepiej będzie, jeśli pokażę, jak to robię, niż sam efekt końcowy. Przede wszystkim interesują mnie scenerie realistyczne, a scenerie fikcyjne traktuję bardziej jako materiał testowy do eksperymentów. Strimy będą ewentualnie na https://www.twitch.tv/rainsted/, nie planuję nagrywania.

Wstępna lista pomysłów do zrealizowania:
  • Konwersja scenerii MZD do RSF jako przykład przejścia z plików SCM do edytora RSF.
  • Wstawienie Chomikowa w pętlę na północ od Dejaw jako przykład urozmaicenia scenerii.
  • Dekonstrukcja Zwierzyńca: ujednolicenie klonów, zmiany nazewnictwa, przeniesienie misji na Quark+MZD (odcinek Dejawy – Chomikowo – Psiary – Jelonkowo – Homarowo – Pawianowo – Zakliczyn) jako przykład podziału scenerii na komórki oraz łączenia tras.
  • Łączenie Dejaw z Myślenicami jako demonstracja możliwości edytorów, przeniesienie ruchu Quarkowego w kierunku Myślenic.
  • Przeniesienie LK146 (Wyczerpy – Chorzew Siemkowice) z SCM do RSF, ustalenie profilu pionowego, wstawianie ścian lasu i terenu.
  • Przeniesienie LK131 (Chorzew Siemkowice – Zduńska Wola) z SCM do RSF, naciąganie na mapy, ustawianie profilu pionowego, przygotowanie terenu.
  • Naciąganie na mapy odcinka Zduńska Wola – Łódź (sceneria "Kaliska").
  • Wydzielenie Ostrowa Wielkopolskiego ze scenerii "Kaliska" w celu uruchomienia przejezdności do Kępna.
  • Uruchomienie pociągu Bielsko-Biała – Ostrów Wielkopolski.
  • Ulepszenie terenu oraz otoczenia dla LK181.
  • Naciąganie Szczecina na mapy.
  • Przymiarka do konwersji CMK z Open Rails do MaSzyny.
  • Rozpoznanie tematu konwersji otoczenia LK139 z Open Rails do MaSzyny.
  • Regulacja sieci trakcyjnej, czyli ostateczne rozwiązanie tematu lewitujących wysięgników i słupów w skrajni.

Jeśli ktoś ma jakieś inne propozycje, to też je uwzględnię. A głównie chodzi mi o to, co lepszego można zrobić z obecnego stanu, więc raczej nie zabiorę się za robienie czegoś od zera, np. Poznania.

5
Na warsztacie / Quark: zapętlenie
« dnia: 19 Stycznia 2024, 20:12:44 »
Po 11 latach wróciłem do realizacji pomysłu zapętlenia ruchu na Quarku. Niestety, problemy zostały te same, czyli dalej nie wiem, ile czasu powinno być przeznaczone na zmianę kierunku jazdy na stacji końcowej i czy rozkłady mają sens. Dostałem tylko propozycję, żeby takt ruchu na dolnej trasie wydłużyć z 30 minut do 60, a na górnej z 20 do 30 (albo może 40, nie pamiętam). Po paru godzinach kombinowania i testów udało mi się zrobić takie przydzielanie rozkładów w Koniewicach, że EZT po otrzymaniu rozkładu i wyjazdu na semaforze nie jadą w kierunku budynku dworca w celu permanentnego utknięcia tam ani zrobienia dodatkowych kilku minut opóźnienia w związku z podjechaniem pod budynek i powrót. Niemniej jednak są dalsze problemy, którym należy się przyjrzeć i jakoś systemowo zaradzić.
  • W Skwarkach robi się korek na torach postojowych. Niby podane jest Ms2 w stronę peronów, ale dwa EZT są jakby ze sobą sklejone i nie wiadomo, co się stało i dlaczego to stoi. Tzn. nie przyglądałem się temu, bo większa kaszana się robiła w Koniewicach i postanowiłem to w pierwszej kolejności zdebugować, podczas gdy tory postojowe w Skwarkach wydawały się działać dobrze, przynajmniej dla kilku początkowych pociągów (łącznie z pierwszymi odstawianymi tam po zakończeniu trasy). Wyjazdy z torów postojowych przerobiłem na Ms2 (wcześniej musiało być Sz, aby ruszyć składy z miejsca). Składy w Skwarkach dostają rozkłady poprzez tory przy peronie, z torów postojowych wjeżdżają na rozkład dojazdowy do peronu. Próbowałem kiedyś dać od razu rozkłady na trasę, ale coś z tym nie działało i pozostawiłem poprzednie rozwiązanie.
  • W Koniewicach jest konflikt rozkładów około 6:48, dwa pociągi chcą wyjechać o tym samym czasie. Nawet gdyby opóźnić jednego, to i tak wejdzie on w kolizję odjazdu pośpiesznego, więc trzeba to przemyśleć.
  • Również w Koniewicach, około 7:17, spotykają się dwa pociągi dolnej trasy, które nie mają się jak wyminąć. Ruch jest jakby do około 7:00 (dojazd pośpiesznego do Skwarek), ale chciałbym wydłużyć zapętlenie tak do 9:00...
  • W Jelonkowie pociąg kończący bieg powinien wjechać na tor północny (lewy od Dejaw patrząc) i tam dostać rozkład powrotny z czasem odjazdu po kilku minutach. Z jakiegoś powodu jeden z pociągów skończył bieg na południowym torze (prawym). Tzn. jest tam obsługa, że jak północny jest zajęty, to wjeżdża na południowy, ale powinien tylko jeden na raz dojeżdżać. Być może to skutek opóźnień w Skwarkach oraz na mijankach dolnej trasy, które nie są przystosowane do cyklu 30 minut.
  • Zarówno w Skwarkach jak i w Koniewicach manewry lokomotyw ze składami opóźniają ruch EZT. Należałoby zminimalizować te konflikty do sytuacji ewentualnego opóźnienia pociągów na trasie. Wydaje mi się, że w pierwotnej wersji tych konfliktów nie było, ale pojawiły się w miarę wprowadzania różnych modyfikacji (inny czas uruchomienia taboru, przebudowy torów).
  • Zasadniczo chciałbym na północ od Dejaw wydłużyć linię dwutorową, a jednotorową na północ od Jelonkowa i tam przenieść ruch EZT. Natomiast na dolnej trasie zdjąć sieć trakcyjną i puścić tam szynobusy (albo przywrócić SU45 z wagonami). Więc wymyślając lepszy obieg taboru można się nie sugerować obecnym stanem na dolnej trasie. W sumie można dopiąć Tarniowo2 i wydłużyć tam szynobusy z Koniewic, a te ze Skwarek kończyć w WKD albo Drożdżowni.
  • Jeśli ktoś ma inne propozycje, w miarę proste do wykonania, to postaram się je uwzględnić. Chodzi mi po głowie "prostowanie" torów na północ od WK, dojazd do Drożdżowni od południa, wstawienie Chomikowa na północ od Dejaw, ale może jeszcze coś ciekawego da się docisnąć?

W załączeniu wstępna wersja poprawionych skryptów sterujących dla Skwarek i Dejaw oraz główny plik sterowania ruchem ze zmianami. Do wypakowania do scenery\quark\, najlepiej po wcześniejszym zrobieniu kopii dotychczasowych plików. Obecna wersja nie używa Sz, w związku z czym jest obojętne, czy tarcze zaporowe mają event _Sz1, czy nie. Również zapalanie S1 z nieusuwaniem komend wpisanych do semafora jest robione na poziomie skryptu sterującego stacją.

6
Na warsztacie / Odp: Sceneria Tomaszewo
« dnia: 15 Stycznia 2024, 23:03:15 »
Nagrania będą oczywiście potrzebne, natomiast scenariusze to pieśń przyszłości, za ich pisanie zabiorę się za kilka miesięcy dopiero.

Dodatkowo do scenerii skleiłem proste modele zaniedbanych, niskich peronów jedno- i dwukrawędziowych. Budowa jest modułowa po 20 metrów:
- moduł prosty
- moduł z obniżeniem do wejścia na peron

Są też różne wymienne tekstury:
- peron z żółtym pasem
- peron sama kostka
- peron ziemny

Dodatkowo prosty model barierki. Wszystkie materiały oraz pierwowzór znajduje się na stacji w Chojnicach, a zdjęcia na tekstury wykonałem sam w maju 2023 r.

7
Pomoc w tworzeniu / Odp: Linia telefoniczna w Rainstedzie
« dnia: 12 Stycznia 2024, 21:20:16 »
Podejrzewam, że najłatwiej będzie wstawić na gotową scenerię poprzez edytor 3d, a później po obróbce wygenerować przewody narzędziem Mariusza.

8
Screeny / Odp: Rotfl!
« dnia: 12 Stycznia 2024, 13:46:20 »
Pociąg skończył bieg w Skwarkach i dostał sygnał Ms2 na tory postojowe. Ale zamiast grzecznie zjechać, postanowił wyjechać tyłem na spotkanie nadjeżdżającemu pośpiesznemu.

9
Na warsztacie / Sceneria Tomaszewo
« dnia: 09 Stycznia 2024, 15:58:36 »
Linki:
mapka scenerii: https://eu07.pl/userfiles/8463/tom_schemat.jpg
galeria screenów: https://drive.google.com/drive/folders/1UhjK5SfBgSxjP085-vdi50J2JF50yCv6?usp=drive_link
sceneria do pobrania: pobierz scenerię


Cześć,
od około dwóch lat samodzielnie pracuję nad kolejną swoją scenerią fikcyjną o nazwie -Tomaszewo-. Jest to osobna sceneria, zatem w przeciwieństwie do Wrzosów nie jest łącznikiem innej scenerii. Poziomem wykonania można ją porównać z Wrzosami, które wydałem parę lat temu. Odbiega zatem pod tym względem od projektów prowadzonych przez pozostałych kolegów (mówię o Bieszczadach, Całkowie v2, Cukrowni Glinojeck itd.) W załączniku wysyłam listę punktów na scenerii wraz z prędkościami na linii i kilometrażem.

Składa się z dwóch fikcyjnych linii kolejowych o łącznej długości ~145 km szlaku, w tym:
- 140 km linii typu magistralnego, dwutorowej, zelektryfikowanej, o prędkościach 100-160 km/h, wyposażonej w samoczynną dwukierunkową blokadę liniową 3/4 -stawną (typy SS/4SS).
- 5 km linii typu lokalnego, jednotorowej, zelektryfikowanej, o prędkościach 80-100 km/h która łączy stację końcową z ośrodkiem wypoczynkowym nad jeziorem.

Ostatnie ~10 kilometrów scenerii (podg. Korty - Leosin) to podział linii na 2 układy: podmiejski gdzie mamy 4 przystanki osobowe oraz dalekobieżny / towarowy gdzie nie mamy przystanków osobowych.

Układy torowe stacji na linii magistralnej były wzorowane na stacjach realnych: Tłuszcz, Tomaszów Maz., Kłomnice, Widzów Teklinów, Zduńska Wola, Wronki, Dąbrowa Górnicza, Nasielsk, Strzałkowo, Koluszki. Nie oznacza to odwzorowania stacji 1:1, a ich układy torowe posłużyły mi za wzór.

Obecnie jest ona na następującym etapie:
- gotowy układ torowy, przypisane wskaźniki i semafory, TOP-y
- uruchomiona SBL
- teren oraz roślinność na większości scenerii
- układ drogowy i ruch aut, w tym ruch aut na przejazdach kolejowych wstrzymywany przez opuszczenie rogatek
- wszystkie przejazdy są obsługiwane automatycznie przez nadjeżdżający pociąg, na każdym przejeździe jest ruch aut
- większość modeli budynków na scenerii ma wersję z nocnym oświetleniem

Brakuje:
- sieć trakcyjna
- tekstury tabliczek dla SBL, TOP
- SHP
- dopracowanego otoczenia (roślinność, modele otoczenia)
- scenariuszy

Sceneria jest płaska, natomiast w odróżnieniu od Wrzosów teren dookoła jest już nieco bardziej zróżnicowany.

Link do galerii screenów na moim dysku: https://drive.google.com/drive/folders/1UhjK5SfBgSxjP085-vdi50J2JF50yCv6?usp=drive_link

Przedstawiam również rozkłady jazdy. Dla pociągu pospiesznego / ekspresu przejazd całej scenerii wyniesie około 70 minut, a dla pociągu osobowego 115 minut.
Pociąg pospieszny:
_________________________________________________________________________
[ Rodzaj i numer pociagu                            | EIE5401            ]
[ Kategoria                                         | EIC                ]
[ Nazwa pociągu                                     | Premium            ]
[___________________________________________________|____________________]
[                                                   | Kaletnik           ]
[ Relacja pociagu                                   | Leosin             ]
[___________________________________________________|____________________]
[ Wymagany % ciężaru hamującego                     | 148%               ]
[___________________________________________________|____________________]
[ Seria i obciążenie lokomotywy                     | EP09 335           ]
[___________________________________________________|____________________]
[ 187.700  | 130 | KALETNIK                         2  13.55   | 1       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,H,SS            2  14.00   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 196.600  |     | Młynów_podg                      2    |     | 6       ]
[          |     |      R2,H,RT,PP                  2  14.06   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 198.800  |     | Emilianowo_stth                  2    |     | 1       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Tm,PP            2  14.07   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 203.600  |     | Tomaszewo                        2    |     | 3       ]
[          |     |      R2,UZS,RT,H,PP              2  14.10   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 208.100  |     | Czerepy_podg                     2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Tm,SS            2  14.12   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 216.950  | 140 | Komnice                          2    |     | 5       ]
[          |     |      R2,H,RT,SS                  2  14.17   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 232.250  |     | Witnica_stth                     2    |     | 8       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZSM-Rp,SS           2  14.25   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 246.550  |     | Sadkowice_podg                   2    |     | 6       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  12.31   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 250.700  |     | Grabina                          2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  14.33   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 255.900  |     | Lipka_pb                         2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  14.35   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 263.400  | 120 | Rypinek_Brzesk_podg              2    |     | 4       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,PP            2  14.39   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 267.000  |     | RYPINEK                          2  14.41   | 2       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,RT,H,SS         2  14.42   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 278.050  | 140 | Kaczyce                          2    |     | 7       ]
[          |     |      R2,H,RT,4SS                 2  14.49   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 291.300  | 160 | Orzechowo_Miasto                 2    |     | 5       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZSM-O,4SS           2  14.54   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 297.050  |     | ORZECHOWO                        2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,UZS,RT,H,4SS             2  14.56   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 307.750  |     | Borkowice                        2    |     | 5       ]
[          |     |      R2,H,RT,4SS                 2  15.01   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 314.150  |     | Korty_podg                       2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Le,4SS           2  15.03   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 324.798  |     | Leosin_LeB                       2    |     | 4       ]
[          |     |      R2,H                        2  15.07   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 326.702  | 120 | LEOSIN                           2  15.09   | 2       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,RT,H            2    |     |         ]
[__________|_____|__________________________________2__________|_________]

Pociąg osobowy:
_________________________________________________________________________
[ Rodzaj i numer pociagu                            | ROJ41308           ]
[ Kategoria                                         | Os                 ]
[ Nazwa pociągu                                     | Regio              ]
[___________________________________________________|____________________]
[                                                   | Leosin             ]
[ Relacja pociagu                                   | Kaletnik           ]
[___________________________________________________|____________________]
[ Wymagany % ciężaru hamującego                     | 138%               ]
[___________________________________________________|____________________]
[ Seria i obciążenie lokomotywy                     | 36WEa 260          ]
[___________________________________________________|____________________]
[  91.151  | 120 | LEOSIN                           2  13.50   | 3       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,RT,H,4SS        2  14.00   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  89.243  |     | Leosin_LeB                       2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H                        2  14.02   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  86.660  |     | Leosin_Jerzyce                   2  14.03.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.04   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  84.880  |     | Leosin_Zawodzie                  2  14.05.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.06   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  82.910  |     | Leosin_Zachodni                  2  14.08   | 2       ]
[          |     |      po                          2  14.08.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  80.950  |     | Stary_Leosin                     2  14.10.5 | 2       ]
[          |     |      po                          2  14.11   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 208.100  |     | Korty_podg                       2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Le,4SS           2  14.13   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 307.750  | 160 | Borkowice                        2  14.16   | 4       ]
[          |     |      R2,H,RT,4SS                 2  14.17   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 302.050  |     | Nowa_Zimnica                     2  14.20.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.21   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 297.050  |     | ORZECHOWO                        2  14.24.5 | 3       ]
[          |     |      R2,UZS,RT,H,4SS             2  14.25.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 291.300  |     | Orzechowo_Miasto                 2  14.29   | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZSM-O,4SS           2  14.30   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 282.300  |     | Byczyna                          2  14.34.5 | 4       ]
[          |     |      po                          2  14.35   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 278.050  |     | Kaczyce                          2  14.38   | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,SS                  2  14.39   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 275.550  | 140 | Kaczyce_Fabryczne                2  14.41.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.42   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 272.600  |     | Grabowiec                        2  14.44.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.45   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 267.000  |     | RYPINEK                          2  14.49   | 4       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,RT,H,PP         2  14.50   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 263.400  | 120 | Rypinek_Brzesk_podg              2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  14.52   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 261.300  |     | Rypinek_Miasto                   2  14.53.5 | 2       ]
[          |     |      po                          2  14.54   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 255.900  |     | Lipka_pb                         2    |     | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  14.57.5 |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 254.800  | 140 | Grabina_Las                      2  14.58.5 | 1       ]
[          |     |      po                          2  14.59   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 250.700  |     | Grabina                          2  15.01.5 | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  15.02   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 247.050  |     | Sadkowice                        2  15.05   | 2       ]
[          |     |      po                          2  15.05.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 246.550  |     | Sadkowice_podg                   2    |     | 1       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  15.06   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 240.050  |     | Chrusty                          2  15.09.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.10   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 237.500  |     | Kamienna_Wola                    2  15.12.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.13   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 233.150  |     | Witnica_Miasto                   2  15.16   | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.17   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 232.250  |     | Witnica_stth                     2    |     | 1       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  15.18   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 224.950  |     | Wielichowo                       2  15.21.5 | 4       ]
[          |     |      po                          2  15.22   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 222.650  |     | Brody                            2  15.24   | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.24.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 216.950  |     | Komnice                          2  15.28   | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,SS                  2  15.29   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 213.350  |     | Tomaszewo_Wschodnie              2  15.31.5 | 2       ]
[          |     |      po                          2  15.32   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 208.100  |     | Czerepy_podg                     2    |     | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Tm,PP            2  15.35   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 207.120  | 130 | Tomaszewo_Zalew                  2  15.36   | 1       ]
[          |     |      po                          2  15.36.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 203.600  |     | Tomaszewo                        2  15.39   | 2       ]
[          |     |      R2,UZS,RT,H,PP              2  15.40   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 201.200  |     | Grodzisk                 2  15.42   | 2       ]
[          |     |      po                          2  15.42.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 198.800  |     | Emilianowo_stth                  2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Tm,PP            2  15.44   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 196.600  |     | Młynów_podg                      2    |     | 1       ]
[          |     |      R2,H,RT,SS                  2  15.45   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 196.000  |     | Młynów                           2  15.46   | 1       ]
[          |     |      po                          2  15.46.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 192.000  |     | Kaletnik_Śródmieście             2  15.49.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.50   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 187.700  |     | KALETNIK                         2  15.54   | 4       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,H               2    |     |         ]
[__________|_____|__________________________________2__________|_________]

Plan na najbliższe miesiące mam następujący:
1) publikacja pierwszej wersji scenerii w dziale zamkniętym, poprawienie błędów, wywieszenie sieci trakcyjnej, napisanie scenariuszy, dobudowanie otoczenia w miejscach gdzie go brakuje
2) etap "otwatych testów" w tym wątku i dalsze poprawki
3) publikacja poprzez dorzucenie scenerii do repozytorium

10
WWW / Życzenia noworoczne 2024!
« dnia: 01 Stycznia 2024, 00:48:46 »
Drodzy MaSzyniści,

Rok 2023 już za nami. Z tej okazji chcielibyśmy podziękować za kolejny rok naszej działalności. To dzięki Wam istniejemy i wciąż, chociaż w mniejszym stopniu niż dawniej, rozbudowujemy symulator o nowe propozycje taborowe czy trasowe i mamy przyjemność kontynuować nasz projekt w kolejnym roku. Niezależnie od stażu, życzymy Wam dużej ilości pokonanych kilometrów, szczęśliwie zakończonych służb, jak najmniejszej ilości opóźnień i awarii, czy to taboru czy scenariuszy. Mamy również nadzieję, że spełnią się Wasze marzenia i cele postawione nie tylko w kontekście urozmaicenia czy urealistycznienia podróży po MaSzynowych szlakach, ale wszystkich, które u Was drzemią.

A ja, jako członek zespołu szeroko pojętego Betatesterów, Deweloperów, Wydziału Repozytorium oraz Administracji życzmy sobie nawzajem, żeby Nowy Rok 2024 przebiegł w spokojnej, przyjemnej atmosferze, żeby nie zabrakło nam energii do pracy oraz żeby przyniósł on większą produktywność w porównaniu do zamkniętego już roku 2023.

Samych S2 życzy Zespół Deweloperów symulatora MaSzyna!

11
Bocznica / Odp: Czity do MaSzyny
« dnia: 15 Grudnia 2023, 19:44:16 »
Litr Premium, Żołądkowa Gorzka, 4 piwa.

12
Na warsztacie / Odp: Projekt Podlasie '05
« dnia: 17 Października 2023, 20:37:58 »
533MB za 40km to jest, bardzo dobry wynik. Bieszczadzki Zagórz waży koło 200-300MB, a obejmuje w najlepszej opcji z 10km, także wynik bardzo spoko. Jeżeli ilością detalu Tobie odpowiada, to tak musi zostać :)

13
Symulator / Odp: Stan torów (scenerii) i kwestia kibli.
« dnia: 06 Października 2023, 21:16:07 »
Na kibelki idealnie nadała by się Galicja, a.k.a. Bieszczady gdyby posiadały perony, oraz nowa część L61, gdyby była przejezdna i dostępna do pobrania (legenda głosi, że na 6 grudnia powinna się pojawić) :/ No ale Bieszczady możesz sobie obczaić mimo wszystko, bo nawet w takim stanie jak są aktualnie, deklasują większość Maszynowych scenerii ;)

14
Symulator / Odp: SU46 - woda
« dnia: 20 Września 2023, 18:17:04 »
Bardzo byłem nie kontent, gdy dopisano do exe łamanie pantografów. Jedyna opcja po takim trafieniu, to zamknięcie symulacji.
Łamanie pantografów miało być tylko motywacją do poprawienia ewidentnych błędów w miejscach, gdzie drut jezdny był ułożony w absurdalny sposób. Na przykład zdarzała się sieć powieszona 2 metry w bok od osi toru, podczas gdy nie powinno to przekraczać 40 cm (a łamanie było ustawione na 1 metr, czyli ponad 200% normy). W praktyce miało to być wykorzystywane na scenerii "Bałtyk", gdzie były wskaźniki opuszczenia pantografu i jego nieopuszczenie doprowadziłoby do połamania (w końcu ktoś tam naprawił sieć, likwidując urozmaicenie symulacji w tym zakresie). Z kolei w miarę dokładne ułożenie sieci miało służyć do symulacji różnicy napięć po dwóch stronach izolatora, co w skrajnym przypadku przekłada się na szarpnięcie poprzez wzrost mocy nawet o 150% (albo spadek o 60% w drugą stronę), jeśli nie wyłączy się zasilania silników na widok wskaźnika. Lepsza symulacja sieci trakcyjnej miała również służyć temu, że np. jadąc towarowym trzeba zwracać uwagę na pociągi osobowe ruszające z peronu, które powodują obniżanie napięcia. Planowałem zrobić symulację obwodów elektrycznych z użyciem metody potencjałów węzłowych oraz programowalnej logiki sterowania podstacji trakcyjnych... No ale MaSzyna nie miała być symulatorem sieci trakcyjnej, tylko pewnie grą o pociągach z lokomotywami na baterie...

Wykonano dzięki temu poprawki, marnując czas, na wszystkich zadrutowanych torach.
Sam poprawiłem kilka scenerii i nie uważam tego za czas zmarnowany. Dorobiłem w Rainsted funkcje do korygowania zawieszenia sieci. No ale kto by tam Rainsted używał — lepiej udawać, że nie istnieje oraz lamentować, że przesunięcie ewidentnie źle ustawionego słupa o metr to coś niesamowicie skomplikowanego. Teraz możesz już spać spokojnie, bo już pewnie nikt nic nowego do EXE nie dopisze.

15
Na warsztacie / Odp: Częstochowa: finalne porządkowanie
« dnia: 14 Sierpnia 2023, 17:08:14 »
Piszę o tym, co planowałem zrobić 10 lat temu, zanim "rozwój" skręcił w stronę przeformatowania kodu, zmiany kompilatora i pudrowania zastanej grafiki.

Ruch AI wraz z sygnalizacją miał być symulowany w uproszczony sposób (tzn. uproszczone wyliczanie prędkości składów) przez osobne programy zwane serwerami ruchu. Przy czym jeden serwer ruchu mógłby obsługiwać więcej niż jedną komórkę, ewentualnie wiele serwerów ruchu przekazywałoby sobie składy przejeżdżające przez granicę pomiędzy komórkami (w razie symulacji opóźnionych pociągów nie byłyby one wstawiane zgodnie z rozkładami). Nowa wczytana do symulacji komórka miałaby pobierany stan sygnalizacji oraz pociągi z serwera ruchu, przy czym do symulacji załadowane by było jednocześnie kilka komórek (czas przejazdu przez komórkę to kilka minut). Serwer ruchu by również informował o nowym składzie do wstawienia na już załadowane komórki. Serwer ruchu można by uruchomić lokalnie dla wybranej misji albo połączyć się do internetowej sieci serwerów ruchu obsługujących wybraną epokę (albo określone przesunięcie godzinowe, np. poranny ruch wieczorem rzeczywistego czasu). Lokalny serwer ruchu można by również zatrzymać, zapisać stan, po czym kontynuować symulację po dowolnie wybranym czasie. Serwery ruchu by miały uproszczone do minimum algorytmy przepuszczania składów przez stacje, ale w razie potrzeby można by się zalogować z pulpitem dyżurnego i przejąć sterowanie ręcznie (np. w celu prowadzenia manewrów).

Sklejanie komórek w trasę pasującą do wybranego rozkładu to jedno. Możliwość niezależnej edycji i weryfikacji komórek to drugie. Wersje historyczne poszczególnych stacji to trzecie. Dynamicznego wczytywania już pewnie nikt nie zrobi, bo po co? Ja od początku planowałem zrobienie całej Polski. Osiem lat temu przygotowana infrastruktura była na poziomie 20% polskiej sieci kolejowej, ale potrzebne było dodatkowe rozpoznanie w zakresie tworzenia terenu i otoczenia.

16
Na warsztacie / Odp: Częstochowa: finalne porządkowanie
« dnia: 14 Sierpnia 2023, 16:45:10 »
Nie wiem dokładnie w czym jest problem, bo dokładnie w sposób wyżej opisany podzielona jest L61 janowska, czy zakopianka, co pozwala na właśnie wydzielenie w danym scenariuszu do załadowania tylko to czego ten scenariusz potrzebuje. To już funkcjonuje, to już działa, więc nie wiem w czym jest problem. Jeżeli chodzi o realne problemy z dzieleniem scenerii, to jedyną kwestią jest na ten moment teren, który potrzebuje żeby jego binarny zapis można było podpinać pod scenariusze - tak obecnie funkcjonują scmy. To je obecnie podpina się, a na ich podstawie generowany plik binarny unikatowy dla każdego scenariusza. W obliczu omawianej "modułowości" scenerii jest często bez sensu - jak mamy kilku trzy trasę, to zamiast trzech, trzeba mieć łącznie 6 wariantów sbt (1,2,3,1+2,2+3,1+2+3), zakładając że tak będą wyglądać scenariusze. To dlaczego sbt>scm było już wielokrotnie omawiane.

17
Na warsztacie / Odp: Częstochowa: finalne porządkowanie
« dnia: 19 Lipca 2023, 16:36:41 »
Mogę ze swojej strony zaproponować kolejną opcje: pozbywamy się całej obecnej Częstochowy, a ja wtedy do swojej części (Towarowa, Mirów, Kucelinka + Tramwaje), dorabiam Stradom, Gnaszyn i Osobową całkowicie na nowo, z terenem, siecią, drogami i sygnalizacją. Byłby to dobry start do akcji reanimacji wschodniej części L61.

18
Na warsztacie / KWB Konin / Adamów
« dnia: 15 Czerwca 2023, 20:41:03 »
Witam

Od niedawna wraz z @KolejowyKamil pracujemy nad sceneriami KWB Konin oraz KWB Adamów.
Sceneria ma na celu odtworzyć całą sieć kolei KWB Konin oraz Adamowa jako oddzielna sceneria.


Bez rozpisywania, do rzeczy, bo na chwilę obecną nie jest zbyt wiele do pokazania przedstawiam aktualny stan prac:

Konin
tory skończone, niweleta z brakami na poszczególnych odc. (bez profilu)

Adamów
tory skończone, niweleta z brakami na poszczególnych odc. (bez profilu)



19
Tak jak kolega wyżej napisał. Obecny system jest dobry. Problem leży w syfie w plikach i nieprzestrzeganiu standardów. Aktualnie dysponujemy paromaset includami, których połowa jest dublami drugiej połowy, przy czym co rusz trzeba dorabiać jakiegoś includa bo wiecznie czegoś brakuje.

Nie ma potrzeby wynajdować koła na nowo, wystarczy uporządkować obecne pliki, usunąć duble, dorobić brakujące warianty i schować to w końcu do jakiegoś folderu, bo jaki jest sens trzymania tego całego burdelu w /scenery...

20
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Edytor Scenerii
« dnia: 07 Maja 2023, 23:02:30 »
Eliminacja braków to też poprawa przystępności edytora, i to nie tylko dla tych mniej doświadczonych. Etap dodawania podstawowych opcji już dawno był i teraz wszystko rozbija się o potencjalne braki, detale i ogólną wygodę obsługi. Taki przykład z edytora pod F11. Nie ma tam (chyba) rozbicia obsługi na zaznaczanie/edytowanie i przemieszczanie obiektów, przez co łatwo jest przez przypadek coś przesunąć. Przez brak zaznaczania można nawet tego nie zauważyć. Wektorów pokazujących w jakim kierunku będzie się obracać obiekt też nie ma. Obie rzeczy są podstawą w praktycznie każdym edytorze jakim widziałem, i to są wręcz podstawy podstaw.

Dodatkowo chciałbym zaznaczyć, że "prosty edytor" niekoniecznie oznacza dosłownie prostego edytora z podstawowymi opcjami do edycji, tylko prosty w obsłudze i intuicyjny.

21
Chciałbym przedstawić kolejną wersję próby rekonstrukcji ruchu kolejowego  w postaci wykresów ruchu pociągów w części OK-4 (Katowice) oraz obszarach przyległych - RJ 2007 (i częściowo RJ 2011). Inspiracją do rekonstrukcji był rozwój dla Maszyny scenerii realistycznych z tych rejonów (LK 61 i 144, LK 14, LK 139 i innych w trakcie tworzenia) .
Pierwsza wersja powstała w 2016 r. w oparciu o metody wypracowane na potrzeby własnej scenerii (IR-2/OK-2). Szczególna uwaga została zwrócona na odtworzenie ruchu towarowego (ruch pasażerski łatwiej zrekonstruować ze względu na dostępność sieciowych rj). Obecna siódma wersja obejmuje większy zakres sieci kolejowej, poprawione zostały też błędy zauważone w poprzednich wersjach.

Być może opracowanie to zainspiruje kogoś do tworzenia nowych scenariuszy dla istniejących/ rozwijanych scenerii realistycznych albo nawet do rozpoczęcia budowy nowej scenerii z innymi liniami tego obszaru (intensywność i różnorodność ruchu kolejowego była/jest tam rzeczywiście imponująca).

Zainteresowanym proponuję zapoznać się na początek z plikiem „IR-4_2007-pociagi7”, gdzie można znaleźć szczegóły dotyczące rekonstrukcji, a także – mam nadzieję - odpowiedzi na większość mogących się nasuwać pytań.

Może warto przy okazji przypomnieć, że na realnych kolejach  wykresy ruchu pociągów są głównymi, podstawowymi dokumentami rozkładu jazdy pociągów. I to  dopiero na ich podstawie powstają inne formy RJP: służbowe, sieciowe, stacyjne itd.  (w przedstawianej tu rekonstrukcji kolejność jest ze zrozumiałych względów odwrotna).
Na PKP sprawy dotyczące tworzenia i publikowania rozkładów jazdy regulowane są w „Instrukcjach o rozkładzie jazdy pociągów”.  Od początku lat 50-tych XX w. były to kolejno instrukcje: R 51 z 23.06.1951 r., R 11 z 28.05.1961 r. (II wydanie z 31.07.1979 r. z uwzględnieniem zmian), Ir-11 z grudnia 2015 r. i aktualna Ir-11 z 12.10.2021 r.
Cytat:  „Wykres ruchu  pociągów jest graficznym przedstawieniem jazdy i postoju każdego pociągu, jako funkcji czasu i odległości”. Wykresy ruchu sporządza się dla poszczególnych linii lub odcinków. Oś pozioma to czas (zakres jednej doby), na osi pionowej odkłada się położenie posterunków ruchu i punktów handlowych.
Już pobieżna analiza wykresu może dać wyobrażenie o całości ruchu kolejowego w ciągu doby na zobrazowanym odcinku linii.

Link do na dole (archiwum może być  od czasu do czasu aktualizowane).
----------------
Zawartość archiwum (wersja 7):

A. Wykresy ruchu

1. RJ 2006/7
 a) Plik "IR-4_2007-pociagi7" - uzupełnienia i komentarze do wykresów oraz wykazy pociągów.
 b) 25 plików "*.TAB" z wykresami ruchu dla programu Timegraph (pierwsze miesiące rozkładu).
(linie/odcinki: LK 1-137a, 4, 8b-62-156, 8b-c, 14-355-281, 61-144b, 93-150, 94-138, 97, 117, 131, 133, 135-132a-277, 137-136-132b, 139, 143a-272, 143b, 144a, 146, 148, 152(+137-135-132), 154-171-141-200, 157-190-191, 181, 190-90)
 c) 11 plików "*.TAB" z wykresami ruchu dla programu Timegraph (po poprawkach RJ).
 d) Stacyjne RJ z próbą rekonstrukcji rozkładu jazdy dla pojedynczych stacji (pliki .xls):
 "Lubliniec_2007", "Cz_Stradom_2007", "Czechowice_Dz_2007", "Bielsko_B_2007"

2. RJ 2010/11 (ograniczony zakres rekonstrukcji  na podstawie niekompletnego zestawu służbowych rj)
 a) Plik "IR-4_2011-pociagi3" - uzupełnienia i komentarze do wykresów oraz wykazy pociągów.
 b) 10 plików "*.TAB" z wykresami ruchu dla programu Timegraph.
(linie/odcinki: LK 1, 61-144b, 93-150, 131, 139, 143a-272, 144a, 146, 152, 181)

B. Przykładowe pliki rozkładów jazdy w konwencji "Maszyny":
 a) Plik "Rozkłady_Maszyna3" - uwagi i komentarze do załączonych rozkładów.
 b) Sto kilkadziesiąt  rozkładów "maszynowych" (*.txt) dla RJ 2007 i RJ 2011.

C. Materiały pomocnicze
 a) Plik "IR4_zmiany_predkosci4" - zmiany prędkości drogowych linii kolejowych ujętych w opracowaniu od RJ 2005/6 do RJ 2013/14.
 b) Plik "IR4_predk_tow_2007_1" - prędkości poc. towarowych w 2007 r.
 c) Plik "WOS_IR_Katowice_2007"
 d) Plik "WOS_IR_Kraków_2007"

D. Dodatek
 Plik "Numeracja_pociągów_od_2000 r" (oznaczenia rodzajów i numerowanie pociągów od 2000 r.)

22

Na dole zamieściłem link do archiwum z ostatnią wersją wykresów ruchu.
W katalogu "RJ_MaSzyna\rj2007_ok4" zostały dodane rozkłady jazdy z parametrami posterunków ruchu dla wyżej wymienionych pociągów osobowych i towarowych (to te z najnowszymi datami).
W plikach rozkładów na końcu znajdują się komentarze dotyczące rekonstrukcji i samych pociągów.
Dodanych jest też kilka przykładowych rozkładów poc. osobowych i pośpiesznych z odcinka Katowice - Gliwice. Łatwo mogą być przerobione na rozkłady także innych pociągów, mijających na odc. Katowice - Chorzów Batory pociągi z projektu scenariusza.

Odcinek LK137 Katowice - Gliwice jest teraz uwzględniony na wykresie LK1. Uzupełniony jest też ruch od Ch.Batory do Tarnowskich G. na wykresie LK131.

Jeśli chodzi o nazwy posterunków, to ponieważ nie znałem ich form (W4) przyjętych na scenerii, we wspomnianych rozkladach występują dwa warianty niektórych nazw. W rozkładach poc. towarowych (przypadkowo) nazwy utrzymane są w konwencji ze scenerii LK61. W rozkładach poc. pasażerskich konsekwentnie zastosowane są formy przyjęte w służbowych rjp - m.in. w szczególności nazwy stacji węzłowych pisane są wielkimi literam i z polskimi znakami diakrytycznymi. Oczywiście będzie to musiało być ujednolicone i uzgodnione z wpisami W4 w scenerii. Kiedyś występowały chyba problemy w traktowaniu przez exe polskich znaków, zwłaszcza wielkich liter (w rozkładach i W4). Nie sprawdzałem jak jest teraz - wówczas na potrzeby swojej scenerii musiałem zrezygnować z polskich znaków (ale poza tym nazwy zostały uzgodnione ze służbowymi rj).

Czasy na posterunkach pośrednich w rozkładach będą musiały być zweryfikowane w trakcie prób symulacji. Chodzi tu o punkty między posterunkami o znanych czasach rozkładowych (z sieciowego rj, albo "Planu zestawiania poc. towarowych PKP Cargo"). Służbowe rj z innych lat mogą tu być tylko częściowo pomocne (por. rozkłady dla 2011r), ze względu na zmienne w ciągu lat parametry linii kolejowych. Największa pewność występuje w przypadku tras katalogowych (są tam szczegółowe rj i mogą to być wzory dla innych pociągów towarowych).
Myślę, że pomocne mogą być zawarte w archiwum pliki "IR-4 Zmiany prędkości..", "IR-4 Prędkosci pociągów towarowych 2007" i WOS.

23
Na warsztacie / Odp: Stan scenerii realistycznych na 2023-04
« dnia: 30 Kwietnia 2023, 12:48:05 »
Na koniec kwietnia 2023:
  • Zmiany w plikach zebrałem w paczce linia61-230427.7z, która jest nakładką na wcześniejsze, począwszy od linia61-f2208.7z. Nie istnieje jedna wspólna paczka całościowa zmian, ponieważ nadal testuję na 21.04, a w paczce linia61-230225.7z jest aktualizacja składów do 22.11, które z kolei nie są zgodne z 21.04. Doprowadzanie do zamieszania ze składami to jest coś, czego nie potrafię pojąć. Niestety, ze względu na zmiany struktury plików musiałem zmienić zawartość plików SCN (zwykle staram się tego unikać, dlatego nadal zachowana jest struktura plików pomiędzy Stradomiem a Kochanowicami).
  • Poprawiona jest infrastruktura pomiędzy Katowicami a Kluczborkiem, wstępnie przygotowana jest przejezdność do Kępna. Testowałem i poprawiałem głównie odcinek Lubliniec – Kluczbork, gdzie przygotowałem skrypty sterujące stacjami. Zmieniły się również pliki Lublińca, co było związane z wymianą przyległych blokad liniowych na LK143 — ze względu na posterunki odstępowe blokady są zrobione na izolacji, podobnie jak SBL. W misji "linia61_towarowy3" zrobiony jest przejazd osobowego Lubliniec – Kluczbork – Lubliniec i jedynie Kluczbork nie jest obsługiwany skryptem sterującym (z powodu skomplikowania stacji i nieprzeprowadzenia analizy pod kątem jej obsługi skryptem).
  • Ulepszony jest generator skryptów sterujących stacjami. Nadal wymaga ręcznych poprawek, np. w zakresie przebiegów przelotowych trzeba ustawić kod przebiegu wyjazdowego (a mógłby się określać sam). Do dodania jest również zamykanie semaforów poprzez zajęcie izolacji. Mogłoby się również wykonywać automatyczne grupowanie rozjazdów. Niemniej w podstawowym zakresie generator skryptów sterujących działa już przyzwoicie — na tyle, że nie będzie problemem przygotowanie podstawowych skryptów dla kolejnych stacji.
  • Ulepszony jest generator rozkładów z danych programu Timegraph. Działa podmiana nazw posterunków (ujednolicenie nazewnictwa), działa dodawanie informacji o szlaku, dane zapisywane do pliku rozkładu mają w miarę poprawny format. Wstępnie przygotowałem wyliczanie prędkości rozkładowej na podstawie kilometrażu stacji oraz czasu przejazdu. Czasem ostatnia linia ramki rozkładu się potrafi zepsuć.
  • W edytorze zostały zlokalizowane niespójności w obsłudze ścian lasu. Pozwoli to wznowić prace nad przygotowaniem terenu do uruchomionych torów. W ramach testów zostały skorygowane lasy w okolicy Kluczborka.

Chciałem na koniec kwietnia złożyć paczkę całościową, jednak nie byłem w stanie przetestować poprawności wszystkich misji, więc ostatnia paczka jest nadal bazą do testów i po wykryciu błędów mogą się pojawić kolejne paczki z poprawkami. Nie udało się póki co uruchomić misji na trasie Katowice – Kalety – Kluczbork, trzeba by jeszcze sprawdzić kompletność rozjazdów i dodać kilka skryptów sterujących stacjami. Trzeba też przygotować kilkanaście składów towarowych. Za to w związku z dojazdem do Kępna wzrósł teraz priorytet powieszenia sieci trakcyjnej na górnych torach w Kępnie.

Nie mam obecnie jednoznacznego kierunku dalszych prac. Do dopracowania w edytorze RSF jest kwestia łączenia torów na krawędziach komórek, bo czasem potrafi się to zachowywać nieprzewidywalnie. W dalszej perspektywie jest dopracowanie regulacji sieci trakcyjnej oraz optymalizacja danych wysokości terenu oraz konwersja tras z Open Rails. Zapewne będzie ulepszany ruch pociągów pomiędzy Katowicami a Kępnem.

24
Cześć!
Oddany przeze mnie odcinek scenerii rzeczywiście był inspirowany linią 315, choć tak jak @fuji8 słusznie zauważył, moim (zdecydowanie zbyt ambitnym) celem było skupienie się na odcinku Rogoźnica - Przybyłowice (i w kierunku "Rogoźnicy" położyłem dość dużo terenu - nie wiem, czy ktoś z Was kiedyś się zapuszczał w tamte rejony w MaSzynie).

Na grafice zamieszczonej przez @Ra widać, że im dalej od centralnej stacji scenerii ("Jawora"), tym więcej odbiega od rzeczywistości. Może stację Jawor i wyjazd w kierunku Jasnowidzy (czyli Snowidzy) bylibyście w stanie wykorzystać. Dalej może być ciężko, bo to 100% fikcji. Dodam jeszcze, że "Roztocze" z Roztoką (na linii 331) ma raczej mało wspólnego - inspiracja nazwą.

Na temat samego przebiegu linii w terenie wiem niewiele. Ale jeśli byłbym w stanie jakkolwiek pomóc, dawajcie proszę znać. Może jestem mało obiektywny, ale myślę, że to dobry fragment na (dawnej) kolejowej mapie Polski, aby go odtworzyć. Ten obszar Dolnego Śląska nie ma jakichś niezwykle oryginalnych elementów krajobrazu, które ciężko by było odzwierciedlić. Nie ma spektakularnych gór, jezior ani dużych miast. Ten fragment trasy, który ja kojarzę (właśnie początkowy), to typowe Całkowo - pola, drzewa, drogi polne i asfaltowe, typowa zabudowa wsi.

25
Na warsztacie / Odp: Stan scenerii realistycznych na 2023-02
« dnia: 31 Marca 2023, 21:37:11 »
Ja mam jeszcze coś takiego. I jeszcze jedna rzecz, próbuje odwzorować budynek dworca w Katowicach. Jest to sprzed przebudowy z kielichami. Budynek ma 144 m dł. 18 szer. i 12 m wysokości. Jak oryginalny, jednak nie jest ukończony oraz w pliku OBJ (który nie wiem jak później przekonwertować na maszynowe pliki) Nie wiem kiedy ukończe (prace stoją) Zdaje sobie sprawę z niedoskonałości etc. I czy w ogóle nada sie do Maszyny ? Obecnie nie jest dedykowany do jakiegokolwiek symulatora czy gry, ale z myślą o Maszynie. A nóż coś z tego będzie.

26
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady WIP - do pobrania
« dnia: 16 Marca 2023, 13:51:34 »
Tak, zbieramy i sprzedajemy wasze dane po płacić za scenerie nie chcecie :lol:

A tak na serio chyba wszystkie unoff-exeki tak mają. Jakieś podpisy, certyfikaty czy inne *uje muje potrzebne żeby antywirus siedział cicho, są tylko na oficjalnych exekach dołączanych do paczek całościowych czy patchy.

27
Na warsztacie / Stan scenerii realistycznych na 2023-02
« dnia: 19 Lutego 2023, 19:39:31 »
Dotarła do mnie informacja, że są użytkownicy MaSzyny, którzy nie wiedzą o postępach moich prac. Dlatego chciałbym w skrócie przedstawić stan z początku 2023 i perspektywę ewentualnych dalszych planów. Nie jestem autorem tych tras, pomagam tylko przy uruchomieniu ruchu, usunięciu błędów i poprawieniu szczegółów.

1. Linia 61 (Częstochowa – Fosowskie) oraz linia 144 (Fosowskie – Opole). W ubiegłym roku zakończyłem ostatecznie przeliczanie okolicy Ozimka do map, ustawiony jest też profil pionowy. Potrzebne jest ostateczne sprzątanie drobiazgów, bo np. po przełożeniu sieci trakcyjnej na drugą stronę toru nie spasowały się naprężania. W Ozimku dodałem bocznice huty, przygotowane około 2012 roku. Da się również dojechać do Opola, aczkolwiek tor wymaga jeszcze drobnych korekt i uzupełnienia sieci trakcyjnej oraz sygnalizacji. Zrobiony jest podział na komórki, z wyjątkiem odcinka Częstochowa – Kochanowice. Są skrypty sterujące stacjami.

2. W związku z dopasowaniem do map stacji Fosowskie (jeszcze niepełnym, ale wystarczającym), uruchomiona została przejezdność linii 144 od stacji Tarnowskie Góry. Profil pionowy wymaga jeszcze drobnej korekty, bo w Tarnowskich Górach się coś nie zgadza (o około 1m). Trasa podzielona na komórki.

3. Od Kalet przez Lubliniec do Kluczborka przejezdna jest linia 143. Ma profil pionowy i podział na komórki.

4. Od Herbów da się dojechać do Katowic. W większości przypadków są tylko tory, sieć trakcyjna jest przejezdna przynajmniej jednym torem, zapewne wymaga uzupełnienia braków. Jest profil pionowy i podział na komórki.

5. Od Katowic w stronę Opola są do Toszka przygotowane tory, wymagają dopracowania, przejezdność nie była sprawdzana. Teoretycznie powinno się dać przejechać przez Gliwice do Lublińca.

6. Od Katowic jest połączenie z profilem pionowym linią 139 do granicy ze Słowacją (na Słowacji nie ma prawidłowego profilu pionowego). Trzeba podzielić na komórki. Są skrypty sterujące stacjami od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia.

7. Opracowałem też algorytmy przeliczenia scenerii "Kaliska", dzięki nim można przejechać od Zduńskiej Woli (albo Łodzi) do Częstochowy (i dalej do Katowic czy na Słowację). Nie ma tam profilu pionowego (jest poziomo). Teoretycznie istnieje już możliwość przeliczenia całości "Kaliskiej" do map (w tym odcinka do Ostrowa), jednak sceneria po przeliczeniu będzie wymagać ręcznych korekt.

8. Pomiędzy Herbami Nowymi a Kępnem jest ułożony tor linii 181 z profilem pionowym i częściowym otoczeniem. Do zrobienia jest podział na komórki, bo wydzielone zostało tylko Kępno, a pozostała część torów powinna być rozdzielona na kilka komórek. Skrypty sterujące stacjami są tylko dla stacji, na których wychodziły mijanki. Istnieje też potencjalna możliwość połączenia Kluczborka i Kępna torami linii 272.

9. Uporządkowałem też Manewrowo 3, czyli Suwałki (nazewnictwo rozjazdów, wysokości wstawienia napędów ustalone w 2017 roku). Niestety sceneria nie działa prawidłowo na paczce 21.04, mimo że w sterowaniu nic się nie zmieniło, a w 2015 roku wszystko śmigało idealnie.

Obecnie jestem na etapie tworzenia generatora blokad liniowych (zliczających pojazdy). Mam już dosyć ich ręcznego wstawiania i szukania błędów poprzez wielokrotne uruchamianie symulacji. A blokady liniowe są potrzebne do wygenerowania skryptów sterujących stacjami. Skrypty sterujące pozwolą finalnie zweryfikować i naprawić sygnalizację oraz nazewnictwo obiektów. Gdy już będzie działał ruch w oparciu o skrypty sterujące, mam zamiar wygenerować rozkłady pociągów z 2007 roku, ponieważ kolega MW wykonał olbrzymią pracę, aby odszukać i przygotować dane o ruchu. Po uruchomieniu pociągów rozważam zabranie się za przeróbkę sieci trakcyjnej, aby móc w końcu zlikwidować lewitujące mocowania sieci, a także za algorytmy generowania terenu z danych geodezyjnych.

Co do zasady, obiekty tras są podzielone na komórki. Komórka zwykle mieści się w prostokącie o bokach pomiędzy 8km a 16km. Wszystkie obiekty komórki mają współrzędne względem środka komórki. Aby złożyć trasę z komórek, trzeba wybrać jedną z nich jako środek, a pozostałe odpowiednio przesunąć wpisem origin. Wektory przesunięcia można wyliczyć z różnic pomiędzy środkami, a te są podane w komentarzu //$g. Niestety, nie udało mi się zrobić komórek dla scenerii fikcyjnych ani złożyć scenerii fikcyjnych w jakiś sensowny sposób, udający sieć kolejową. I raczej nie będę już do tego dążył, skoro powstał już znaczny kawałek sieci kolejowej z tras realistycznych (ponad 20 komórek i potencjalnie kolejne 20 po podzieleniu torów).

Komórki są porozkładane na podkatalogi na podstawie najmniejszego numeru linii kolejowej. Zwykle komórka ma 4 pliki:
— infrastruktura z podanym rokiem (ze względu na przebudowy torów na przestrzeni lat)
— teren — powierzchnia terenu oraz ściany lasu połączone z terenem
— reszta — infrastruktura nieistotna dla symulacji, zieleń
— citygml — bryły budynków z danych geodezyjnych.

Jeśli misja nie przebiega przez jakąś komórkę, ale istnieje potrzeba, aby wyjeżdżały z niej pociągi, można dołączyć tylko plik infrastruktury.

Niezależnie od komórek są utworzone skrypty sterujące stacjami. Obsługują one rezerwację torów, rezerwację blokad liniowych oraz podawanie sygnałów (od 2022 również Sz). Komórka może zawierać więcej niż jedną stację, a przedrostki stacji mogą być inne niż przedrostki nazwy komórki. Ze względu na potrzebę unikalności nazw, przedrostki stacji nie są zgodne z tymi na schematach.

Misje testowałem na paczce 21.04. Ze względu na duży zakres przeróbek nie chciałem dodatkowo mieszać sobie zmianą paczki na nowszą i sprawdzać, co tym razem przestało działać (a w poprzedniej paczce działało) ani szukać rozwiązań, jak mam to obejść.

Paczki z moimi zmianami można pobrać z rainsted.com/warsztat/, a szczegóły doczytać na stronach z dokumentacją zmian dla poszczególnych scenerii. Gdyby komuś się chciało przetestować i wskazać konkretne miejsca, gdzie można wprowadzić konkretne ulepszenia, to będę wdzięczny (chociaż mam już wstępną listę rzeczy do poprawiania).

Jeśli ktoś chciałby wesprzeć moje działania darowizną, to podam numery rachunków bankowych (niczego nie sprzedaję).

Przymierzam się do prowadzenia strimów, na których chciałbym pokazywać wprowadzane przeze mnie zmiany, obsługę edytora Rainsted itd., ale wymaga to jeszcze przygotowania logistycznego.

28
Forum / Przerwa od twórczości.
« dnia: 16 Lutego 2023, 15:19:10 »
Cześć,

ostatnimi czasy być może niektórzy zauważyli, że targają mną negatywne emocje. Głównie z powodu nawału roboty, nie tylko związanego z pracą, ale również z tym, że oprócz niej mam na głowie kilka innych dużych hobbystycznych projektów. Tam mam wrażenie, że bardziej się spełniam. Tutaj tylko dostaję kolejne rzeczy do pracy, zastępuję kolejne osoby, robię za 5 osób kompletnie za darmo. Skrypty w Pythonie, tekstury wagonów, refactoring exe który wydaje się że będzie się ciągnął w nieskończoność, czasem testowanie na życzenie innych osób, ostatnio naprawianie ogólnych błędów na repo z powodu powierzonej mi roli no i brak rąk do pracy nie pomagają.

Z uwagi na problemy z wygospodarowaniem czasu na te wszystkie rzeczy, znalazłem się w stanie mentalnej blokady. Mam tyle zadań, że w zasadzie nie wiadomo w co wsadzić ręki, w efekcie czego nie robię kompletnie nic. Muszę pozbyć się jakiegoś balastu. Padło na MaSzynę.

Nie odchodzę z zespołu. Jest to projekt, nad którym spędziłem za dużo czasu, bliski mojemu sercu i moim zainteresowań. Jednakże sądzę, że w obecnej sytuacji warto zrobić sobie przerwę. Nie wiem, ile potrwa. Może kilka dni, tygodni, miesięcy. Na pewno nie na zawsze. Chcę głównie nabrać chęci do robienia czegoś. Robić tam, gdzie ja chcę, a nie, gdzie mi każą. Nabrać siły do ponownego stania się istnym murz... jeleniem do robienia tego, co inni chcą. Jak nabiorę chęci do grzebania w tym symulatorze, to z pewnością wrócę. Z MaSzyną spędziłem połowę mojego życia, szkoda to zaprzepaszczać. Za dużo wiedzy technicznej mam o tym symulatorze.

Dziś jeszcze parę razy na forum i czat wejdę, ale potem wyloguję się i do momentu powrotu będę nieaktywny na forum ani na czacie. Jeżeli ktoś będzie chciał coś pilnego przekazać, proszę kontaktować się z Turbokiblem albo Miłoszem - oni mi przekażą wiadomość na Discordzie, jeśli uznają to za zasadne.
Jakikolwiek handel wymienny który był w trakcie, prosiłbym o wstrzymanie prac nad rzeczami, które miałem otrzymać w zamian. Jak wrócę, to dokończymy temat.

Jeszcze ogłoszenie odnośnie paczki całościowej: Jako, że jestem jedyną osobą która jest w stanie to zrobić, ogłaszam, że do czerwca nie pojawi się żadna paczka całościowa. Zmiany w strukturach MaSzyny są pilniejsze niż wydawanie kolejnych paczek.

Pozostaje mi tylko powiedzieć, do zobaczenia za te kilka tygodni/miesięcy, mam nadzieję, że w mniej skonfliktowanej i bardziej przyjaznej atmosferze.

Pozdrawiam
Jakub

29
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot?
« dnia: 07 Lutego 2023, 19:46:41 »
MaSzyna w serduszku zawsze, choć uważam, że przez ostatnie lata droga, którą symulator obrał, już dawno prowadzi go donikąd. Było tu kilka osób, które pchnęło projekt do przodu chociażby poprzez przepisywanie exe, ale był to chyba też moment, w którym można było zmienić całkowicie koncepcję MaSzyny, a nie przepisać kropka w kropkę i wypluć to samo co było X czas temu. Może się mylę, ale przepisywanie MaSzyny odebrałem jak tworzenie koła na nowo, które przyniosło wiele nowego, ale ostatecznie nie ułatwiło twórcom za wiele.

Dla mnie jakiekolwiek tworzenie czegokolwiek tutaj jest wąskim gardłem - trudność w stworzeniu czegokolwiek własnego, głupiego wsadzenia boxa z teksturami na scenerie może niejednego zniechęcić, a bo modele musza być w .t3d, nie działa exporter z nowym Blenderem, ze starym coś się krzaczy i tak w kółko, a co dopiero testować, postawić na scenerii... Trzeba anielskiej cierpliwości, której wielu w obecnych czasach brakuje.
Malujesz coś eleganckiego w Substance, to tu nie ma shaderów, które to potem obsłużą i ostatecznie wychodzi z tego paint.

Brak intuicyjnego tworzenia scenerii, eventów, edytora map. Kolejne wersje MaSzyny, a map nowych 0. Osobiście nawet nie ściągam kolejnych wersji MaSzyny, bo nowe tekstury wagonów czy lokomotyw są mi obojętne.
Brakuje elementów, które przyciągną młodych, dzieciaki, które będą się w to bawić a w przyszłości rozwijać, my się starzejemy, przychodzą nowi. Co ma ich zachęcić? Nam wystarczała wyobraźnia "O tu załadowałem węgiel". Dzisiejsza młodzież chce widzieć jak ten węgiel sypie się do wagonów, czy ludzie wsiadają do pociągu na stacjach. Chcą rywalizacji, chcą multika. I trochę właśnie w ten sposób kupuje młodych Simrail, jeśli faktycznie jeszcze zaoferuje dobre środowisko dla twórców obiektów, tras itp. to odpływ ludzi z MaSzyny czy TD2 będzie jeszcze większy. Był moment, w którym MaSzyna stanowiła najlepszy symulator kolejowy, a mam wrażenie, że przez nietrafione decyzje zaczyna schodzić na dalszy plan.
Taki mój wylew.

30
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot?
« dnia: 07 Lutego 2023, 11:39:16 »
L61 czeka od pół roku na pomoc w dekoracjach i dedykach i jakoś nikomu nie chętno a by był kawał dobrej scenerii

Strony: [1]