Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - RooteK

Strony: [1] 2 3 ... 43
1
Panowie, pytanie. Jak najlepiej zrobić mechanizm nastawnika, samemu? Oryginalny wał odpada, nie ma skąd pozyskać, najzwyczajniej nie chce mi się jeździć po całej Polsce po kupę żelastwa. Czytałem rozwiązania, które były już wykorzystywane, lecz większość jest przestarzała.

Ja bym zrobił mechanizm zapadkowy na wzór oryginalnego - dla uzależnienia wału kierunkowego i głównego, oraz dla wyczuwalnych pozycji, a dla odczytu pozycji wykorzystał enkoder.
W załączniku prototyp takiego rozwiązania, które lata temu wykonałem. Mechanizm zapadkowy powstał z krzywki wyciętej ze sklejki oraz prostej dźwigni z rolką i sprężyną dociskową. Enkoder wykonałem samemu w postaci ruchomej przesłony z nacięciami oraz zespołu diody IR i dwóch fototranzystorów. Kolejność, w jakiej dioda oświetlała oba tranzystory wymuszała wysterowanie klawisza "+" albo "-", w zależności od kierunku obrotu dźwigni nastawnika. Jeżeli jest to dla ciebie zbyt prymitywne i przestarzałe rozwiązanie, to możesz sprzęgnąć wał nastawnika z jakimś fabrycznym enkoderem, potencjometrem albo w jakikolwiek inny sposób przekazać informację o położeniu nastawnika do mikrokontrolera.

2
Bieżące kolejowe / Odp: Szafa NN w SM42.
« dnia: 14 Sierpnia 2024, 15:36:57 »
Trwają prace nad nowym modelem. Dzieki wspolpracy z Trainz najprawdopodobniej bedą te szafki w zakresie na jaki pozwala Maszyna.

Odkopuję wątek, żeby zapytać na jakim etapie są prace nad nową kabiną do SM42? Jeżeli czegoś potrzeba to  z chęcią służę pomocą (modele elementów, zdjęcia, wymiary, informacje).

3
Pomoc doraźna / Odp: ST44
« dnia: 16 Maja 2024, 12:30:45 »
Na SM42 przed wyłączeniem silnika spalinowego temperatura płynu musi też spaść minimum do 65 stopni.

Oczywiście. W tym celu powinno się odpowiednio wcześniej uruchomić ręczne sterowanie wentylatora.

4
Pomoc doraźna / Odp: ST44
« dnia: 16 Maja 2024, 12:26:15 »
W lokomotywie SM42 należy po zatrzymaniu silnika spalinowego uruchomić pompę wstępnego smarowania, aby przepływający olej odbierał ciepło od rozgrzanego silnika. W ten sposób jego temperatura nie rośnie nadmiernie i nie powstają groźne naprężenia.
Z tego co wyczytałem, to w lokomotywie ST44 silnik powinien pracować przed zatrzymaniem około 5 minut na biegu jałowym. Następnie po zatrzymaniu tak samo powinno uruchomić się pomocniczą pompę oleju na okres nawet kilku minut.

Jeżeli mamy prawidłowo zasymulowaną pracę układu wstępnego smarowania, to może pomogłoby to na przegrzewanie się silnika po jego zatrzymaniu.

5
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Podłączenie kranu FVel6
« dnia: 16 Maja 2024, 12:17:36 »
Nie pamiętam na tą chwilę jaką rezystancję zastosowałem, ale nie będzie ona krytyczna. Na wejściu analogowym mikrokontrolera odczytywana jest tylko wartość napięcia na odczepie potencjometru. Jeżeli masz więc pod ręką potencjometr o wartości kilku-kilkunastu kiloomów to powinien być w porządku. Ważna będzie natomiast charakterystyka potencjometru, która dla precyzyjnego odczytu powinna być liniowa.

6
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Podłączenie kranu FVel6
« dnia: 09 Maja 2024, 11:02:57 »
Cześć!

Podłączając swój zawór FVel6 pod kontroler Arduino wykrzystałem istniejące wewnątrz krańcówki dla pozycji luzowania i hamowania EP. Oprócz tego zabudowałem w środku potencjometr, z którego odczytywana jest bieżąca pozycja rękojeści dla pozostałych położeń zaworu. Potencjometr przykręciłem do dopasowanej odpowiednio podstawy z tekstolitu, sprzęgiełko wykonałem zaś z kawałka plastikowej rurki i blaszki, która idealnie wpasowała się w otwór w osi zaworu. W załączniku fotografie przedstawionego rozwiązania, mam nadzieję, że pomogą się zainspirować.

7
Tak, to ta. Robiłem ją na stan z okolic roku 1993, żeby była jeszcze zelektryfikowana i można było sobie pośmigać EN57 po "lokalce". Nie publikowałem, bo liczyłem, że uda mi się kiedyś skończyć ją samemu, a i z aktywności na forum z powodów osobistych już się dawno wycofałem. Jeżeli ktoś chciałby podjąć się współpracy celem dokończenia to proszę o kontakt.

8
U mnie na dysku od dawna kurzy się linia nr 126, czyli Chrzanów - Bolęcin, z fragmentem linii nr 103 do Regulic. Są ułożone tory, jest niweleta, są semafory i zaczątki sieci trakcyjnej.

9
@Ra: czy w Jaworze poprawisz te tramwajowe "esy floresy" na wjeździe od strony Roztocza? Ostatnio trochę "ujeżdżam" Stary Jawor i delektuję się tym, co tam się dzieje i jedynie w/w psuje trochę odbiór...

Zobaczyłbyś sobie jak wyglądają drogi zwrotnicowe w Krakowie Płaszowie po "modernizacji".

Nie cytuj w całości poprzedniej wiadomości.
Matek123

10
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 28 Lutego 2023, 12:25:21 »
(...)To rozwiazanie dotyczy oczywiscie EU/P07, EP08, ET22, ET41, EP09.(...)

W lokomotywie EP09 powietrze do chłodzenia silników trakcyjnych jest pobierane przez żaluzje zewnętrzne zamkniętym kanałem, a nie bezpośrednio z maszynowni jak np w EU07. W kanale tym jest małe okienko, z tego co wiem, do wymuszenia obiegu powietrza chłodzącego sprężarkę.

1. Więc na EU07 i pochodnych przy załączonym pakieciaku dostosowaniu siły do nacisku kół można po osiągnięciu 28 pozycji NJ bocznikować lub przejść na równoległą i po dojściu do 43 pozycji NJ również bocznikować? Czyli można kontynuować normalnie rozruch tylko zawsze po zejściu NJ na 0 znowu załączy nam się dostosowanie siły i będzie ono załączone między 1 a 27 pozycją NJ dopóki nie wyłączymy go na pakieciaku, tak?

Dokładnie tak, można normalnie kontynuować rozruch. Przy przechodzeniu z 27 na 28 pozycję NJ będzie odczuwalne szarpnięcie spowodowane większym spadkiem wartości prądu w obwodzie głównym niż przy jeździe bez dostosowania sił.

11
Pomoc doraźna / Odp: Nadmiarowe w EX07/06
« dnia: 10 Lutego 2023, 15:13:39 »
Lampki przekaźnika różnicowego i nadmiarowych są zasilane również bezpośrednio z przewodów sterowania wielokrotnego. Jeżeli więc lokomotywa sterowana będzie odhamowana, a zadziała na niej zabezpieczenie, to sygnalizacja będzie świecić w lokomotywie sterującej.

12
Pomoc doraźna / Odp: Obsługa Matrosova
« dnia: 10 Lutego 2023, 15:08:58 »
W poniższym linku masz dokument, gdzie jest co nieco wyjaśnione na temat różnych typów zaworów hamulcowych :)

https://eu07.pl/userfiles/3259/kurs_hamul_prac.pdf

13
Pomoc doraźna / Odp: Nadmiarowe w EX07/06
« dnia: 07 Lutego 2023, 10:06:43 »
Spoglądając na schemat lokomotywy EU07 w wersji 303E można zauważyć, że lampki te są zasilane z przewodu CP2, który to dostaje zasilanie z przewodu CP poprzez styki stycznika SZ1. Stycznik SZ1 zaś zamyka się, gdy są spełnione warunki do jazdy po stronie pneumatycznej (m. inn. odhamowanie lokomotywy). Stąd wynika takie zachowanie się lampek jak przedstawiłeś.

14
Czy ktoś wykorzystywał oryginalne styczniki w nastawnik do zamykania obwodów, czy montował dodatkowe mikrowyłączniki aby podłączyć do Arduino i dalej do MaSzyny?

U siebie tak samo wykorzystałem oryginalne zestyki. Trzeba jedynie pamiętać o problemie ich drgań w momencie przełączenia, które będzie dawać fałszywe informacje. Można to rozwiązać odpowiednim filtrem RC albo już w samym mikrokontrolerze, zakładając pewien czas zwłoki na ustabilizowanie się stanu zestyku.

15
Pomoc doraźna / Odp: Ortofotomapa z Geoportal 2 w Rainsted - pytania
« dnia: 27 Grudnia 2019, 10:27:37 »
Możesz spróbować pobrać ortofotomapę z innego okresu czasowego (do wyboru z paska menu), któraś powinna być dobrej jakości.

16
Bieżące kolejowe / Odp: Formy sygnału STÓJ
« dnia: 04 Grudnia 2019, 15:59:48 »
Wertując instrukcję Ie-1 da się znaleźć akurat 15 sygnałów bądź sytuacji, które oznaczają sygnał "stój" (część wymienił już @matek123):
  • Sr1
  • S1
  • S1a
  • Z1
  • Z1wk
  • Z1o
  • Z1wg
  • Z1p
  • D1
  • D2
  • D3
  • D7 (też oznacza "stój", pomimo odnoszenia się do pojazdów drogowych)
  • Rm4
  • Sygnał wątpliwy
  • Brak świateł na semaforze świetlnym

17
Na warsztacie / Odp: Balaclava 3D Studio
« dnia: 30 Października 2019, 22:22:34 »
Cytuj
Czy planujecie jakiś sposób zapewniający elastyczność dostosowania modelu do zastanej sytuacji? Chodzi mi o to, żeby możliwe było regulowanie położenia niektórych elementów względem siebie z poziomu inca np. możliwość przesunięcia odciągów po ramieniu wysięgnika, żeby dopasować się do geometrii sieci czy dodanie dodatkowego odciągu, jeżeli przy słupie są dwa odcinki sieci (nad rozjazdami np.).

Pliki *.inc są w wersji mocno roboczej. Żeby całość współpracowała z obecną wersją Rainsteda to zmuszeni byliśmy zrobić sztywne konfiguracje plików. W przyszłości można to bardziej "uelastycznić". W przypadku wysięgników rozjazdowych to obecnie również jest to zrobione po szamańsku. Jedna sieć ma normalny, kompletny wysięgnik a druga samo ramię odciągowe i uchwyt liny nośnej, pasujący do tamtego wysięgnika. Takie niezależne pozycjonowanie ramion odciągowych na wysięgu byłoby bardzo dobrym rozwiązaniem, do którego dążymy ale obecnie Rainsted nie wspiera czegoś takiego.

Jak ktoś ma dobry pomysł na *.inc i współpracę z Rainsted to chętnie przyjmiemy różne wskazówki.

18
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Rysunek obwodu głównego EP05
« dnia: 01 Maja 2019, 20:00:27 »
Służę schematem dla EU05 (załącznik).


19
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 06 Stycznia 2019, 21:47:11 »
Chciałbym właśnie uniknąć szamaństwa. Modelowanie tego dla każdego łuku to też raczej syzyfowa praca. Pomysł z profilem szyny jest nienajgorszy ale właśnie, tego typu odbojnicę stosuje się tylko przy szynie wewnętrznej. Najlepszy byłby dodatkowy parametr w torze ale o to raczej ciężko..

20
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 06 Stycznia 2019, 20:39:23 »
Czy z punktu widzenia exe trudno byłoby zaimplementować trzecią szynę do stosowania w ciasnych łukach? To dosyć istotny element, którego brak rzuca się w oczy przy sceneriach realistycznych.

21
Ja ze skanerem (bez możliwości nadawania) wiele razy przechodziłem obok SOK, byłem na peronie czy w pociągu i jeszcze nikt się tym nie zainteresował.  Oczywiście w pociągu używałem słuchawek. Jedynie dziwi mnie to, że mój Uniden UBC72XLT z oryginalną anteną odbiera tylko na max. 5 km.

Mam identyczny odbiornik i z własnoręcznie skonstruowaną na bazie przewodu symetrycznego 300 Ohm anteną typu "Slim Jim" bez problemu odbieram komunikaty z odległości 20-30 km. Są to jednak głównie rozmowy prowadzone z nastawni, radiotelefony przewoźne słychać z mniejszej odległości.

22
Tabor kolejowy / Odp: Bocznikowanie w SPT
« dnia: 09 Września 2018, 11:44:47 »
SM42 — ręcznie
I stopień
+ NG = 6/7 oraz Is < 180 A
- NG = 0 lub Is > 272,5 A

Wartość prądu silnika warunkuje przekaźnik bocznikowania PB, cewka prądowa szeregowo w gałęzi czwartego silnika trakcyjnego.

23
Tabor kolejowy / Odp: Kabina eu07 i ep07
« dnia: 04 Września 2018, 10:52:58 »
Drobne różnice w rozmieszczeniu elementów występują między "niskimi" (do nr 244) a "wysokimi" (powyżej nr 300) numerami siódemek.

24
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 24 Sierpnia 2018, 10:00:56 »
Spowoduje, ale nie w sposób bezpośredni a pośredni.

25
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 24 Sierpnia 2018, 09:51:57 »
Cytuj
Jak ZOC może wpływać na zawór rozrządczy(...)

Z tego co wiem to Zawór Odcinający ZOC ma wpływ tylko na zawór maszynisty, odcinając go od zasilania powietrzem. Przy zaworze rozrządczym jest zaś zawór odluźniacza ZOL.

26
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 14 Sierpnia 2018, 19:05:27 »
Dokładnie wyjaśnił to YB, miałem na myśli wyluzowanie na zaworze rozrządczym a nie wskazania manometrów. Stąd też (nie wiem jak teraz), ale był w maszynie błąd, że lampka sygnalizująca hamowanie dynamiczne zapalała się przy przyhamowaniu lokomotywy hamulcem dodatkowym.

27
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 14 Sierpnia 2018, 16:46:00 »
Nie wiem o co chodzi.

Dodatkowo w watku testow dziewiontkow piszesz ze po wcisnieciu odluzniacza nie wylacza sie hamulec ED. Tak wiec co w koncu ma sie wylaczac po wcisnieciu odluzniacza -- styczniki liniowe? Hamulec ED? Jedno i drugie?

Bylo w ogole do tej pory cos takiego?
Przepraszam. Oczywiście nie chodziło mi o liniowe tylko o wyłączenie hamulca ED.
Odnoszę wrażenie że na poprzednim exe ta funkcja działała prawidłowo.

Czy chodzi ci o to, co napisałem wcześniej?

Może chodzi mu o to, że po użyciu przycisku odluźniacza powinno wyłączyć się hamowanie ED - na skutek wyluzowania hamulca lokomotywy, a nie samego wciśnięcia przycisku.

28
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 13 Sierpnia 2018, 15:29:51 »
Tak pobieżnie patrząc po schematach dziewiątki to przycisk odluźniacza zasila tylko zawory odcinające i elektrozawory luzowania hamulca.

Edit:

Może chodzi mu o to, że po użyciu przycisku odluźniacza powinno wyłączyć się hamowanie ED - na skutek wyluzowania hamulca lokomotywy, a nie samego wciśnięcia przycisku.

29
To dokładnie te same :) Styki G13-G14, może się kiedyś przyda pod obwody LD. Miałem już jakieś przygotowane.

30
@Miko22, dlatego też nie pisałem o prędkości a podałem dwa faktyczne uzależnienia, czyli zestyki NG i PB. Prędkość to efekt wynikowy.

Strony: [1] 2 3 ... 43