Użytkownik nie będzie tworzył scenerii, chyba, że ma odpowiednie zacięcie do tego. Co do nieznajomości Pythona, to powiem tak: bardzo dobry kurs podstaw jest na oficjalnej stronie Pythona, a nic więcej poza podstawami nie jest potrzebne do napisania skryptu sterującego ruchem.
Zgadzam się, że automatyczne sterowanie ruchem byłoby super i przyczyniło się do wysypu scenariuszy do MaSzyny, ale to jednocześnie duża i trudna rzecz do zrobienia. Problem rozbija się o to, że ciężko znaleźć chociażby jedną osobę spełniającą jednocześnie 2 warunki, czyli potrafiącą to zrobić i mającą wystarczająco dużo czasu. Na chwilę obecną chyba najbardziej sprawdzi się metoda małych kroczków. Chociaż uważam, że przejście na jakikolwiek sensowny język skryptowy (np Python) byłoby potężnym krokiem do przodu w kwestii scenariuszy. Dlaczego? Czytelność. Scenariusze w istniejącym formacie są kompletnie nieczytelnie dla człowieka. Nawet dla programistów. Po prostu kompletnie nieczytelna ściana tekstu, w której niesamowicie ciężko jest znaleźć jakikolwiek błąd. Ciężko jest nawet napisać kawałek tego skryptu bez błędu składniowego, a co dopiero żeby to poprawnie działało. Taki Python wyróżnia się nawet na tle innych dobrych języków programowania czytelnością, składnia jest oczywista, nawet jeśli nie masz najmniejszego pojęcia o tym języku gdybyś spojrzał na skrypt sterowania ruchem w Pythonie od razu wiedziałbyś co tam się robi, bez żadnej instrukcji. Oglądasz sobie 2 lub 3 gotowe, czwarty piszesz sam.
Co do wykonania praktycznego, @firleju - w sumie żeby skrypt w Pythonie konwertować na zdarzenia typu "multiple" nie trzeba nawet dotykać exe. Wystarczy napisać zewnętrzny moduł, który robi konwersje w 2 strony. Tzn zamienia zdarzenia na skrypt Pythona i odwrotnie. Wiem, problem z adresowaniem poszczególnych składów. Ale to zawsze można dorobić później. Łatwiej będzie dorabiać funkcje do czytelnego skryptu, niż do nieczytelnego. Wróciłem po 2 latach do dłubania przy narzędziach MaSzynowych. Nie mam zbyt dużo czasu, ale więcej niż zero, więc może będę mógł tu pomóc. Powolutku, po godzince raz na 2 dni próbuję ukończyć narzędzie, które ma zapewnić pełne parsowanie plików scenerii, automatyczne dowiązania całej sygnalizacji i na koniec mogę skonwertować pliki sterujące do Pythona. W ciągu pół roku to całkowicie wykonalne dla mnie. Gdybym miał miesiąc wolnego w pracy, to byłoby zrobione w ciągu miesiąca :) Prosty parser scenerii już mam, teraz rozwijam graficzne narzędzie, wizualny edytor 2d z mapą, bo żeby zrozumieć co się dzieje na sceneriach potrzebuję żeby to wszystko nanieść na czytelną mapę. A jak się exe będzie kompilować bez Borlanda, to też dołączę do dłubania przy nim. Na C++ znam się jak kura na pieprzu, ale nie wyobrażam sobie lepszej okazji do nauki niż to. Wg mnie exe wymaga dramatycznie dodania oceny przejazdu przez gracza. Przy okazji tematu o pracy maszynistów ustaliliśmy sobie jeden fakt chyba na forum: chociaż MaSzyna jest całkiem niezłym symulatorem pociągu na PC, jest chyba bardziej grą niż profesjonalnym symulatorem. Z kolei jako grze MaSzynie naprawdę dramatycznie brakuje oceny poprawności przejazdu. Na chwilę obecną, przy chociażby braku przypisania całej sygnalizacji do torów to jest zadanie niewykonalne. Ale mając przypisaną sygnalizację, mając sensownie rozwiązane sterowanie ruchem to już nie będzie trudne do zrobienia. Wystarczy, że exe wyśle do zewnętrznego modułu informacje o pozycji gracza i parametrach jazdy, a zewnętrzny moduł natychmiast oceni, czy gracz jedzie prawidłowo a na koniec wyświetli pełną statystykę przejazdu, listę wszystkich popełnionych błędów itd. To będzie realizował nowy starter, który aktualnie piszę. Starter + edytor w jednym. Oczywiście nie jest to konkurencją dla Rainsteda, bo nie będzie w żaden sposób wspomagać samego projektowania scenerii, będzie wyłącznie wspomagać pisanie i edycję scenariuszy. Do tego powiedzmy rozpoczynanie misji o dowolnych godzinach (porach dnia i nocy). Byłoby fajnie, jakby się nam udało wszystkim zgrać za te pół roku. Kod będzie otwarty, wszystko w postaci modułów i plików, może jak ludki przełamią początkową niechęć to sami dopiszą brakujące ficzery.
@firleju: jeśli masz jakieś plany jak miałyby wyglądać te skrypty sterowania ruchem albo ogólna koncepcja - byłbym wdzięczny jakbyś się podzielił. Może być całkowicie na brudno, jakikolwiek zarys. Mógłbym powoli kombinować jak to wdrożyć od zewnątrz, metodą konwersji plików. Tak czy siak będę to robić, więc czemu nie porządnie, wykorzystując coś co już jest, zamiast wymyślać koło na nowo. Tak na marginesie: czy nie wystarczyłby 1 plik z czytelnym formatowaniem? Przy konwersji istniejącego systemu zdarzeń do Pythona to co się dzieje na scenerii byłoby widać jak na dłoni. Nawet w 1 pliku. Zwłaszcza z komentarzami.