Symulator EU07 (i nie tylko) > Na warsztacie

 Edytor scenerii

<< < (4/8) > >>

youBy:
Kilka równoległych torów bez problemów można zelektryfikować w sposób automatyczny. Wstawienie przęseł naprężania też jest do zrobienia, o ile się podejdzie do tego z głową. Problemem mogą być słupy wiszące w powietrzu (bo akurat tu wypada przepust) bądź na środku drogi (bo przejazd). Większy problem będzie z siecią na stacjach nad rozjazdami, gdzie czasem potrafią być stosowane różne niecodzienne rozwiązania.

Juhas:

--- Cytat: Tolein ---Nie jest łatwo w tym środowisku, szczególnie na samym początku, spotkać się z konkretną pomocą, która jest równie kompetentna, co cierpliwa i wyrozumiała. Nie licz, że ktoś poprowadzi Cię za rączkę, wszystko pokaże, nastaw się raczej na samodzielną pracę, a jeśli nawet nie samodzielną, to raczej szykuj się na tłumaczenie innym co mają robić, nie na odwrót.
--- Koniec cytatu ---
Nie napawa mnie ta wypowiedź optymizmem ;)

--- Cytuj ---Szukaj sam, przeglądaj pliki, zobacz jak co działa, co do czego się odnosi.
--- Koniec cytatu ---
No, widzę, że to chyba jedyne wyjście[/quote]

--- Cytuj ---Żeby nie było, jakaś szczątkowa dokumentacja też istnieje.
--- Koniec cytatu ---
Pierwsze co zrobiłem, to wczytałem się w ten plik. Niestety jest trochę nieaktualny. I tu widzę, że chyba samemu trzeba kombinować.

--- Cytuj ---Przykro mi tylko, że postanowiłeś pominąć argumenty i pytania które zamieściłem w swoim poście.
--- Koniec cytatu ---
Napisałem odpowiedź, ale w między czasie pojawił się kolejny, bardziej szczegółowy post i postanowiłem, że napiszę co innego. Krótko mówiąc, dużo prościej i szybciej jest napisać coś od podstaw, niż prosić o kody(których wcale nie muszę dostać), wczytywać się i zrozumieć pracę innych. Zwłaszcza jeśli chodzi o Rainsted, który raczej do prostych projektów nie należy.


--- Cytat: youBy w 12 Maja 2013, 21:41:09 ---Kilka równoległych torów bez problemów można zelektryfikować w sposób automatyczny. Wstawienie przęseł naprężania też jest do zrobienia, o ile się podejdzie do tego z głową. Problemem mogą być słupy wiszące w powietrzu (bo akurat tu wypada przepust) bądź na środku drogi (bo przejazd). Większy problem będzie z siecią na stacjach nad rozjazdami, gdzie czasem potrafią być stosowane różne niecodzienne rozwiązania.

--- Koniec cytatu ---
Myślę, że dałoby się ogarnąć środek drogi itp rzeczy. Zresztą nie sądzę, żeby użytkownicy robili gotowe scenerie za pierwszym podejściem. Na pewno się wiele razy różne rzeczy poprawia. Tutaj będzie tak samo, ale ma być prościej.

Tolein:

--- Cytat: Juhas w 12 Maja 2013, 21:53:07 ---Krótko mówiąc, dużo prościej i szybciej jest napisać coś od podstaw, niż prosić o kody(których wcale nie muszę dostać), wczytywać się i zrozumieć pracę innych. Zwłaszcza jeśli chodzi o Rainsted, który raczej do prostych projektów nie należy.

--- Koniec cytatu ---
No tak, ale znowu, jak mi się wydaje, prezentujesz błędne podejście. Nie mówimy jak na razie o żadnych konkretnych funkcjonalnościach, które wymagałyby dużej ingerencji w kod. Jeśli już mówimy o automacie wstawiającym sieć trakcyjną i słupy, to wystarczy tak na prawdę zbudować odpowiednie modele matematyczne i przekazać je dalej, osobom, które zajmują się kodem programu. Wiele jest też istotnych funkcjonalności rainsteda, które wymagają nakładu pracy koncepcyjnej i z powodu właśnie niedopracowania na etapie koncepcyjnym jak na razie pozostają.
Pozwolę sobie na małą dygresję i anegdotkę. Maszyna, kiedy ją tworzono, wtedy jeszcze eu07-424, cierpiała na ten problem, że pisana przez wąskie grono indywidualistów, nie skalana została odpowiednią dokumentacją, komentarzami, etc. Gdy grono kodujących rosło ponad miarę, nagle twór ten przerósł wszelkie pojmowanie i zaczął zapadać się pod własnym ciężarem. Tak więc pojawiły się takie idee, by symulator napisać od nowa, lepiej, przystępniej, w końcu twórcy mieli już jakąś dozę doświadczenia. Nebuli jak nie było, tak nie ma. I doskonale rozumiem, dlaczego @Ra woli pracować na gotowym, działającym programie, ulepszać go, przerabiać i poprawiać, za to małymi kroczkami i konsekwentnie. Jeśli coś nie będzie działało, zawsze może wrócić do poprzedniej wersji i zacząć walkę z tym małym problem od nowa.
Tak więc jeszcze raz powtórzę, lepiej się przyłączyć do gotowego projektu, konsekwentnie i drobnymi kroczkami go uzupełniać, rozwijać, ulepszać, niż rzucić się na głęboką wodę, stracić kilka miesięcy życia i być jedynie zdołowanym brakiem efektów. Nie mówię, że Ci się nie uda to co zamierzyłeś, nie wiem nawet jakie masz doświadczenie, ale jeśli uważasz, że potrafiłbyś napisać ten program od podstaw, to z pewnością dasz radę go rozwijać, zarówno poprzez samo kodowanie, co i poprzez pracę koncepcyjną.
Jeśli masz jakieś pytania, to zapraszam na gadu-gadu.

bohunIC:
Automatyczne wstawianie trakcji sobie odpusc bo tematu nie ogarniesz. Elektryfikacja sredniej wielkosci stacji wezlowej to w 3DMaxie jakies dobre 40min do 1h i to jak jestes mega mega obcykany w temacie. Reczne wstawianie ''druta'' na odcinku prostego toru to chwila moment, zadna filozofia.

Jesli zalezy ci na edytorze to moze pomysl jakby tu szybko tworzyc teren uzywajac roznych rodzajow textury zawartych w jednym pliku. Np. takie origami w pliku 1024x1024 podzielonym na kilka kwadracikow z roznymi kolorami i odcieniami textur, dzieki ktorym mozna uzyskac namiastke realizmu.

Na dzien dzisiejszy i tak wiekszosc rzeczy ~80% jest robione w 3DMaxie

Ra:
To może ja też się wypowiem.

Nie ma potrzeby, aby przeciętny użytkownik tworzył sobie scenerię. Jeśli nawet, to możliwość taką oferuje np. Trainz, którego można nabyć za kwotę rzędu 10zł. Tworzenie sensownej scenerii wymaga ogromnej wiedzy z wielu dziedzin, albo przynajmniej precyzyjnego kopiowania stanu rzeczywistego. W żadnym przypadku nie będzie to "prosto i przyjemnie".

Również scenerii na płaskim terenie mamy już pod dostatkiem. Z moich początkowych doświadczeń z MaSzyną wyniosłem błędny wniosek, że linie kolejowe buduje się poziomo, a od czasu do czasu jest jakiś podjazd. Po pewnym czasie dostałem profil rzeczywistej linii, która na długości ok. 30km nie ma ani jednego poziomego odcinka.

W zakresie tekstur lokomotyw, to ktoś robił pełen katalog. Przykładowo, lokomotywy EP07 (czemu bez drutu?):
http://chomikuj.pl/mechanik88/LOKOMOTYWY/LOKOMOTYWY+ELEKTRYCZNE/EP07

Z tabliczkami semaforów i nazw miejscowości jest pewien problem. Trzeba by to zrobić inaczej, żeby nie musieć tworzyć milionów tekstur na każdą okazję...

Jeśli chodzi o Scenery.doc, to wiele się nie zmieniło. Można co najwyżej mówić o niekompletności w pewnych zakresach. Jeśli masz taką chęć, możesz zrobić listę tematów, które powinny być opisane lepiej i zdobyć te opisy. Masz świeże spojrzenie, to łatwiej Ci określić, czego brakuje. Ja mogę ewentualnie udostępnić miejsce do opisywania na rainsted.com.

Edytor scenerii w Rainsted jest, jaki jest (w zasadzie to są 2 różne edytory), ponieważ przede wszystkim jest to zbiór funkcji, które były potrzebne do zrealizowania pewnych prac. Żeby można było myśleć o jakimś wygodnym interfejsie użytkownika, to wcześniej musi być zrobiona cała obsługa od strony topologii obiektów i geometrii analitycznej. Inaczej wyjdzie coś, co być może będzie ładnie wyglądało, ale nie wykona prac typu obliczanie krzywych przejściowych, korekcja profilu pionowego, czy weryfikacja ciągłości torów/drutów.

W MaSzynie jest jakaś sieć trakcyjna (i póki co, to nawet nie wiesz, jak to działa). Problemem jednak nie jest jej wstawianie w jakimś edytorze, tylko to, że jest błędna i praktycznie w całości do wyrzucenia. Przede wszystkim wysięgniki na słupach są za krótkie. Ale samo wydłużenie ich niewiele da, ponieważ w zasadzie sieć trakcyjną montuje się "dynamicznie", czyli odpowiednie elementy przykręca się w takich miejscach, żeby drut jezdny był ułożony prawidłowo. Dzięki temu ze zbioru kilku standardowych elementów można uzyskać kilkadziesiąt różnie wyglądających wysięgników. Ostatnio przerobiłem podnoszenie pantografu na wysokość drutu. Wygląda na to, że w najbliższym czasie trzeba będzie skorygować położenie drutów na wszystkich sceneriach, bo inaczej będzie dochodziło do gubienia napięcia (wyłączy się WS) albo nawet łamania pantografu. Odczyt napięcia z drutu jest potrzebny do symulacji różnych napięć zasilających (np. 600V, 25kV AC), precyzyjniejszej symulacji spadków napięć (np. jednoczesny rozruch dwóch lokomotyw), czy takich efektów, jak przejazd z prądem pod izolatorem.

Kod źródłowy EU07 czy Rainsted wiele Ci nie da. Tam nie ma gotowych odpowiedzi, raczej są problemy, które utknęły na braku koncepcji, albo wiedzy, jak coś należy zrobić, aby było dobrze. Przykładowo, w EU07 trzeba by symulację jednej kabiny przerobić na jednoczesną obsługę dwóch kabin (bo jak coś się nie daje załączyć z jednej kabiny, to można próbować z drugiej). Trzeba też odkleić kabinę od bezpośredniej obsługi klawiatury, aby można było podłączać pulpity nie bazujące na klawiaturze (albo np. uruchomić czat). W Rainsted do zrobienia mam pozycjonowanie ukresów, które mogą być liczone na 3 różne sposoby, a odległość od osi toru zależy od kategorii linii kolejowej. Potem coś jeszcze trzeba zrobić, żeby sygnalizatory ustawiały się w odpowiedniej odległości od ukresu. Nie mówiąc o tym, że do zrobienia jest łączenie nasypu/przekopu z powierzchnią terenu, do czego jest potrzebny obiekt zarządzający wysokością i trójkątami.

Wracając jeszcze do budowy scenerii, jednym z poważniejszych problemów jest niewymiarowość rozjazdów. 99.9% rozjazdów w sceneriach nie odpowiada ich rozmiarom w rzeczywistości. W efekcie nie da się zrobić realistycznej tekstury ze zdjęć, ani wymodelować elementów rozjazdu na bazie rysunków technicznych (np. zauważalnie brakuje kierownic, ślizgów podiglicowych i krzyżownic). Niewymiarowe rozjazdy dają fikcyjne skosy typu 1:8.78572. Nawet jakby próbować wymienić te rozjazdy na wymiarowe, to i tak do przebudowy są układy torowe. To, co można obserwować w sceneriach, w rzeczywistości nigdy by nie powstało w takim kształcie. Przebudowa układów torowych pociąga z kolei konieczność przebudowy sieci trakcyjnej, do której też należało by w pierwszej kolejności przygotować prawidłowe modele i rozpisać dokładnie zasady ich doboru/umieszczania.

Podsumowując, to obecnie moim zdaniem nie bardzo jest z czego tworzyć scenerie, gdyż są poważne braki w zakresie podstawowych elementów infrastruktury (rozjazdy, wysięgniki, generatory napisów). Jak jeszcze by to mieli robić użytkownicy bez dogłębnego zorientowania w temacie i na płaskim, to ja nie bardzo widzę sens takiej działalności. Mamy tego typu wyroby sprzed około 10 lat i niewiele to zmieni, że będzie ich więcej.


--- Cytat: Tolein w 12 Maja 2013, 21:24:42 ---Nie licz, że ktoś poprowadzi Cię za rączkę, wszystko pokaże, nastaw się raczej na samodzielną pracę, a jeśli nawet nie samodzielną, to raczej szykuj się na tłumaczenie innym co mają robić, nie na odwrót.
--- Koniec cytatu ---
Niestety, ale to prawda. Im bardziej idziemy w szczegóły, tym jest więcej niewiadomych. Ja bym np. chciał, aby mi ktoś rozrysował przęsło naprężania i opisał zasady jego konstruowania, z uwzględnieniem różnych rozwiązań i warunków ich doboru. Przydały by się też odpowiednie modele...

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod