Strona archiwalna. Aktualne linki: Strona główna · Download · Forum.

Odpowiedzi na często zadawane pytania i stawiane problemy


    zacznijmy od najmniej przyjemnych spraw:
  1. ściągnałem ale nie wiem jak zainstalować?
    A: Program jest w wersji rozwojowej dlatego nie mamy czasu bawić się w robienie automatycznych instalatorów, program wystarczy rozpakować do jakiegoś katalogu i uruchomić EU07.exe (program nie grzebie po rejestrach Windows)
    Plik log.txt tworzony jest po każdym uruchomieniu, tak samo pliki *.DAT ale pod warunkiem że logowanie fizyki jest włączone w pliku konfiguracyjnym eu07.ini
  2. ale jak zainstalować uaktualnienie? Nie działa mi!
    A: Po rozpakowaniu eu07-424.zip trzeba rozpakować wszystkie uaktualnienia (w kolejnści chronologicznej od najstarszego do najnowszego) nadpisując starsze pliki!
    Dla dociekliwych polecam rysunek ilutrujący strukturę katalogów:
    Files DirTree
  3. program mi się zawiesza!
    A: sprawdź czy masz dobre sterowniki do karty OpenGL - te z firmy MS są często wadliwe.
    Program wymaga również karty dŸwiekowej oraz DirectX w wersji 7.0 lub wyższej.
    Źle współpracuje z komputerami które mają RAM 64MB i mniej oraz starymi kartami graficznymi.
    Są też zgłąszane kłopoty z kartami graficznymi ATI, podobno pomaga wyłączenie kompresji tekstur.
  4. program mi się nadal zawiesza!
    A: W takim razie prosimy o e-mail z załączonym log.txt - jest to plik w którym odnotowywane sa kolejne etapy ładowania programu a potem sterowania zdarzeniami - jeœli plik urwany jest w miejscu load cośtam i nie ma OK to znaczy że coś mu sie przytrafiło - moze wadliwa sceneria albo brak pliku - program jest w fazie rozwojowej i nie jest idiotensicher.
  5. program mi pada jakiś czas po uruchomieniu
    A: patrz wyżej, mozna też włączyć logowanie parametrów fizycznych w pliku eu07.ini i plik nazwapojazdu.dat też przesłać - pomoże to w analizie co się mogło stać.
    Ponadto problem może leżeć po stronie karty graficznej - starsze karty z małą ilością pamięci RAM mogą mieć kłopoty z duzymi teksturami.
  6. program strasznie wolno działa :-(
    A: na komputerze PII-233MHz z karta RivaTNT da się go jeszcze uzywać, ale jest dość kaprysny jeśli chodzi o niektóre modele kart oraz sterowniki do nich. Jeśli jakaś funkcja OpenGL nie jest wspierana sprzętowo to wydajność bardzo spada. Czasem pomaga użycie strownika ze strony producenta a nie Microsoftu.
  7. czy mozna zmieniać parametry graficzne?
    A: mozna zmieniać rozdzielczość, głębię koloru.
    Mgłę można wyłączać bezpośrednio w scenerii: fog -1 -1
    Ponadto scenerię można (a nawet trzeba) optymalizować podając maksymalną odległość z jakiej jest dany element widoczny.
    Optymalizacja będzie polegać również na eliminacji identycznych wierzchołków trójkątów.
  8. Program działa ale nie mogę ruszyć lokomotywą!
    A: Polecam przeczytać instrukcję obsługi lokomotywy, np. dla
    EU07 jest tu, symulator jest uproszczony w stosunku do oryginału, więc nie powinno być problemów po przeczytaniu dokumentacji klawiszologii.
    Uwaga - program rozróżnia duze i małe klawisze! Czyli trzeba nacisnąć M a nie m zeby włączyć obwód głowny!
  9. Piszecie że się jakaś lampka ma zapalić, gdzie ona jest?
    A: Na pulpicie głównym, polecam strone P.Telegi gdzie jest link do dokładnego opisu kabiny.
    Przypominamy tutaj, że pomocą myszy można się rozglądać po kabinie, a strzałkami chodzić.
  10. Nadal nie umiem ruszyć, jakie klawisze naciskać?
    A: Nie możemy podać listy konkretnych klawiszy bo po pierwsze to zależy od lokomotywy i konkretnej sytuacji, po drugie naciskanie tych klawiszy musi być robione ze zrozumieniem. Jeśli koniecznie chcesz zobaczyć maszynę w działaniu, możesz nacisnąć q i pojechać w kabinie jako pasażer. Ale jeśli sam chcesz być maszynistą to najpierw naucz się coś o lokomotywie a potem siadaj za nastawnikiem ;->
  11. Znalazłem błąd w programie, pociąg wolno jedzie a prędkościomierz pokazuje ponad stówę, albo jeszce nie zahamowałem a na prędkościomierzu jest zero!
    A: Niestety, przypuszczalnie to Ty popełniłeś błąd, po prostu zestawy kołowe wpadły w poślizg i się rozbiegały (co może uszkodzić silnik) albo zablokowały (co uskzadza obręcze).
    Zalecamy spokojniejszą jazde i/lub sypanie piasku, zwłaszcza na śliskich torach (współczynnik tarcia zależy od autora scenerii).
  12. Ruszyłem ale po chwili się zatrzymała i nie chce jechać dalej :-(
    A: Polecam ponownie przeczytać instrukcję obsługi lokomotywy :-)
    Być może wywałił bezpiecznik albo lokomotywa uległa uszkodzeniu. Raport z uszkodzeń dorobimy wkrótce, na razie po wciśnięciu F1 wyświetlana jest bitowa flaga uszkodzeń, jak 0 to brak uszkodzeń lokomotywy (ale może trzeba włączyć ponownie bezpieczniki).
    Jeśli było słychać brzęczyk to znaczy że zadziałało SHP i niezbyt nadajesz sie na maszynistę :-)
  13. Dlaczego np. po zatrzymaniu lokomotywa nie chce ruszyć mimo że nastawnik jst na pozycji 1?
    A: Być może skład jest nieodhamowany - można dać na chwilę hamulec na pozycje napełniania uderzeniowego żeby przyspieszyć napełnanie przewodu hamulcowego. Uwaga - końcowe wagony długiego składu mogą być nieodhamowane mimo że lokomotywa jest - jazda w takim przypadku grozi uszkodzeniem składu!
  14. Dlaczego ET41 z ciężkim bruttem nie chce ruszyć?
    A: Mozliwe że skład nie jest odhamowany. Problemy z pociągami towarowymi najlepiej bo z pierwszej ręki opisał maszynista: Sprawa ET41
  15. czy jest jakiś edytor do tras?
    A: edytora natywnego jeszcze nie ma, ale są skrypty do programu 3DStudio Max wspomagające
    tworzenie scenerii i eksportujące obiekty do formatu *.scn oraz *.t3d
  16. czy będą jakies inne lokomotywy?
    A: W przyszłości tak, aczkolwiek na razie dokładny model fizyczny obejmuje tylko elektrowozy prądu stałego.
  17. a dlaczego akurat EU07 a nie moja ulubiona EP/ST/Pt itp?
    A: Jak zrobisz model 3D oraz dostarczysz charakterystyki trakcyjne (patrz opis fizyki) to nie ma problemu, można przerobić ten symulator na inny. Ale samo się nie zrobi :-(
  18. A jak zrobić model innej lokomotywy, wagonu, semafora itp?
    A: Można użyć programu 3Dstudio Max4 i użyć skryptów do konwersji na format .t3d
    Więcej informacji na temat tworzenia modeli znajduje się na stronie Edycja 3D
  19. Jak zmienić skład którym jadę?
    A: Zostały stworzone pliki *.bat (to te ikonki z trybikami) ktore mozna uruchomić.
    Na warsztacie jest też nowa wersja programu Szopa Loader.
    A dla bardziej zaawansowanych jeśli w scenerii jest zdefiniowanych kilka pojazdów z modelem fizyki innym niż dumb oraz numerem kabiny różnym od zera, to można wybrać jeden z tych pojazdów za pomocą komendy eu07.exe -v NAZWAPOJAZDU, albo na stałe w pliku eu07.ini (vehiclename)
    Aby zmienić wagony w danym składzie, musimy dokonać edycji scenerii. Obiekty ruchome definiowane są na końcu, po słowie firstinit.
    Więcej informacji na temat definiowania składu znajduje się na stronie Edycji Scenerii
  20. czy program jest freeware czy płatny?
    A: Program przeznaczony jest dla miłośników kolejnictwa, używanie w celach amatorskich jest bezpłatne, co nie znaczy że za darmo.
    Oczekujemy, że w podzięce za nasz trud zadacie również sobie trud przynajmniej uważnego czytania dokumentacji do programu, a najlepiej gdy wzbogacicie program o nowe modele, tekstury, ulepszone dźwieki itp.
  21. czy mozna wykorzystać tekstury i inne pliki z tego programu w innej grze?
    A: Wszystkie pliki są własnością ich autorów/współautorów, więc to ich trzeba zapytać o zgodę.
    Ponadto oczekujemy, że się zrewanżujesz jakimiś własnymi ładnymi teksturami/modelami które by mogły wzbogacić nasz symulator.

Jeśli powyższe odpowiedzi nie rozwiązały problemu, albo chcez się skontaktować w celu współpracy, prosimy o e-mail.
EMAIL: maszyna@kolej.pl
Niestety nie gwarantujemy rozwiązania problemów ujawniających się na specyficznym sprzęcie.

Z powrotem - na główną stronę

Ostatnia modyfikacja:
2003-04-15 23:05:40