Autor Wątek:  Jazda na przednim pantografie.  (Przeczytany 9844 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #30 dnia: 04 Sierpnia 2022, 10:49:54 »
Wracając do elfa czemu elfy skm Warszawa jeżdżą na tylnym patyku? I jeszcze jedno en96 na jakim patyku powinny jechać?

Online Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 480
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #31 dnia: 04 Sierpnia 2022, 11:39:36 »
Może nie do końca odpowiem na Twoje pytanie, ale warszawskie ezt posiadające np. klimę Thermo-King mają częściej wykonywane przeglądy tego układu z uwagi na kursowanie przez tunel średnicowy, który generuje większą ilość zanieczyszczeń niż jazda pod gołym niebem...
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #32 dnia: 04 Sierpnia 2022, 13:01:19 »
EN96 mogą jeździć normalnie.

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #33 dnia: 06 Sierpnia 2022, 14:11:18 »
A i jeszcze jedno czy ET42 powinno jeździć na dwóch patykach czy tylko na jednym ? Jeśli na dwóch  to tak samo jak z rozruchem z ciężkim składem czy z innego powodu ( nie licząc obrodzenia sieci trakcyjnej) ?
« Ostatnia zmiana: 06 Sierpnia 2022, 17:06:59 wysłana przez SuperKolejarz »

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #34 dnia: 06 Sierpnia 2022, 16:45:17 »
ET41 MUSI jeździć na dwóch, bo inaczej nie pojedzie na obie sekcje.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2043
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #35 dnia: 06 Sierpnia 2022, 16:46:26 »
Dla uściślenia 2 = 1 na A i 1 na B?
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1492
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1118
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #36 dnia: 06 Sierpnia 2022, 16:56:08 »
Wiem że wcinam się w środek pytania i trochę mieszam, ale w ramach ciekawostki napiszę, że pierwsza połowa ET40 (nr 01-30) tj. egzemplarze posiadające po jednym pantografie na człon musiały jeździć z obydwoma pantografami górze. Wynikało to z braku przewodu wysokiego napięcia. Oznaczało to, że połamanie choćby jednego pantografu uziemiało lokomotywę, chociaż ponoć dało się jechać dalej z jednym wyłączonym członem. W kolejnych egzemplarzach ilość pantografów wzrosła do dwóch na człon, co wyeliminowało problem.
« Ostatnia zmiana: 06 Sierpnia 2022, 16:57:30 wysłana przez jakubg1 »
10 lat na forum MaSzyny!

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #37 dnia: 06 Sierpnia 2022, 17:05:58 »
Dobrze dziękuję. Nawet jak ET42 jedzie luzem też musi mieć 2 patyki w górze? Ostatnio widziałem i jechała luzem ale tylko na tylnym z czego to może wynikać ?

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1492
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1118
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #38 dnia: 06 Sierpnia 2022, 17:07:03 »
ET42 w przeciwieństwie do ET40 mają przewód wysokiego napięcia między członami, więc ich wyżej wymieniony problem nie dotyczy. Obie sekcje mają zasilanie z jednego pantografu.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2043
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #39 dnia: 06 Sierpnia 2022, 17:08:16 »
Na filmie "instruktarzowym" widać w tle jedną sekcje ET40 luzem. https://youtu.be/yZA-7ekKlw0?t=241 :)
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #40 dnia: 06 Sierpnia 2022, 17:29:45 »
Dobrze dziękuję.

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #41 dnia: 08 Sierpnia 2022, 13:42:14 »
Witam wie ktoś może dlaczego FILTRY Kolei Mazowieckich ER75 jeżdżą na przednim patyku ? Z tego samego powodu co elfy czy jest jakiś inny powód ? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Offline Kermit

  • Wiadomości: 579
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 984
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #42 dnia: 08 Sierpnia 2022, 21:31:54 »
Tak mowi Pismo Swiete.

Online Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 480
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #43 dnia: 18 Stycznia 2023, 14:41:44 »
Dla przykładu na E4MSU-001 jest tak...
Jako ciekawostka: niegdysiejsze lokomotywy typu 112E z Adtranz, czyli dwusystemowe EU43 miały tylko dwa pantografy, przy czym jeden był dla 3kV, a drugi dla 15kV. Gdyby jeździły na PKP to zasady, o których pisano wyżej miały by się nijak do rzeczywistości...
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #44 dnia: 18 Stycznia 2023, 15:20:53 »
Tak samo jak jeżdżą Traxxy DC3 z RegioJet, mają tylko jeden pantograf 3kV i w zależności jak się ułoży to raz jedzie na przednim, raz na tylnym. Ogólnie jazda ma się odbywać na jednym pantografie i tyle (za wyjątkiem kilku przypadków co były już przytaczane nie raz).

Online Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 480
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #45 dnia: 18 Stycznia 2023, 15:30:02 »
Nowa lokomotywa z Pesy oznaczona 111DE ma natomiast tylko jeden pantograf nad jedną z kabin. Wynika to z zamontowania w drugiej części pojazdu sporego silnika spalinowego (Pesa deklaruje motor o mocy 1800 kW).
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #46 dnia: 18 Stycznia 2023, 17:00:49 »
I co ciekawe, z pantografu jest napędzany jeden wózek, a z diesla drugi. Tak więc lokomotywa nie da rady napędzać obu jednocześnie, jestem ciekaw jak się to sprawdzi na pociągach.

Online Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 480
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #47 dnia: 18 Stycznia 2023, 17:09:05 »
Hmmm, nie znam szczegółów technicznych, ale to bardzo dziwne... Przecież tam są silniki trakcyjne z przekładnią elektryczną jak mniemam. Praca na jednym wózku "zaniża" siłę pociągową, a to duże "niepowodzenie" projektu.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #48 dnia: 18 Stycznia 2023, 17:34:31 »
No przecież to Pesa. Wg producenta ta lokomotywa ma 2800 kW na prądzie i 2000 na dieslu...

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1492
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1118
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #49 dnia: 18 Stycznia 2023, 18:25:07 »
Może wynikać to z faktu, że z sieci leci 3kV, a z silnika diesla na silniki trakcyjne idzie maksymalnie powiedzmy 2kV.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2474
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1090
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #50 dnia: 18 Stycznia 2023, 19:06:04 »
^^ co nie zmienia faktu, że nie ma żadnych przeszkód aby zasilane byly wszystkie osie. Lepiej jest jak ciągną wszystkie osie, niż  tylko 2 z jednego zestawu. No chyba, że  mają jakiś pantent na to, że  jeden zestaw z większą mocą lepiej ciągnie niż siły rozłożone na 4 osie (choć z doświadczenia własnego na SM42 i wylaczeniu jednego zestawu, a później jak elektrycy wyłączyli konkretny jeden silnik  lepiej się ciągnie na 3 silnikach niż na dwóch, zwlaszcza jak jest mokro, śnieg  i etc.  lepsza przyczepność po prostu).
 A co do pantografu, to rozmawiałem kiedyś z konstruktorem pojazdów i nie ma przeszkód aby jeden pantograf byl zasilany na 3kv jak i na 24 czy tam 15 kv zmiennego. Tylko po prostu technicznie prościej jest puścić zasilanie z jednego systemu na jeden pantograf a drugi system zasilania na drugi pantograf.
« Ostatnia zmiana: 18 Stycznia 2023, 19:08:11 wysłana przez hanys »

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #51 dnia: 18 Stycznia 2023, 19:49:27 »
Oczywiście, że jest możliwość aby jeden patyk był na różne napięcia. Są nawet takie pojazdy, pantograf sam wykrywa jakie jest napięcie i dobiera docisk pantografu odpowiedni do danej sieci. Tylko taniej i prościej jest robić osobne.

Offline hubo221

  • Wiadomości: 174
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #52 dnia: 18 Stycznia 2023, 20:29:21 »
https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-c0d6c8a5-8767-48ab-a317-745a9bb261be/c/pietrzkiewicz_michalak_zastosowanie_2_123_2021.pdf

Nie ma tutaj nic o oddzielnym napędzie wózków. A tezę tą obalają m.in. takie same napięcia zasilania z sieci jak i z silnika spalinowego.
A trzy, PESA to PESA, ale są jednak rzeczy, których nawet oni nie podważą.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #53 dnia: 18 Stycznia 2023, 20:42:30 »
No przecież to Pesa. Wg producenta ta lokomotywa ma 2800 kW na prądzie i 2000 na dieslu...
Jeśli to jedyna przesłanka, to równie dobrze mogli też zastosować silniki trakcyjne o mniejszej mocy, bo będą pracować bardziej sprawnie w obu trybach, bo będą lżejsze, bo to ma być bardziej spalinówka z pantografem, bo 2800 to tylko moc znamionowa, a chwilowa będzie w okolicach np. 4MW.
Nie mam pojęcia, jakie są dokładnie założenia i grupa docelowa odbiorców. Do niektórych zastosowań moc na poziomie 2500-3000 kW jest wystarczająca.
Oczywiście można też zrobić tak jak piszesz, żeby mieć dwa oddzielne i niezależne obwody wysokiego napięcia odizolowane od siebie. Tylko zasilanie dwóch osi z czterech totalnie wyeliminuje ten pojazd z ruchu towarowego z uwagi na niską siłę pociągową przy rozruchu mimo całkowicie sensownej mocy.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Online Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 480
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #54 dnia: 18 Stycznia 2023, 20:42:53 »
Nie ma tutaj nic o oddzielnym napędzie wózków.
Jest za to informacja o sile pociągowej 300 kN, a więc na pewno napęd jest na 4 osie. Maszyna dedykowana jest do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.
« Ostatnia zmiana: 18 Stycznia 2023, 20:46:26 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #55 dnia: 18 Stycznia 2023, 23:41:36 »
Cytuj
bo 2800 to tylko moc znamionowa, a chwilowa będzie w okolicach np. 4MW.

To nie dziewiątka że można ją dwukrotnie przeciążyć i pojedzie....

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #56 dnia: 19 Stycznia 2023, 09:19:34 »
Może wynikać to z faktu, że z sieci leci 3kV, a z silnika diesla na silniki trakcyjne idzie maksymalnie powiedzmy 2kV.
Nawet w słabszej wersji tzn. 111Ed są zasilane wszystkie silniki trakcyjne. Napięcie za prostownikiem dojazdowego modułu spalinowego wynosi ponad 3 kV. Tak samo jest w mocnej hybrydzie 111DE.

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 306
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 87
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #57 dnia: 19 Stycznia 2023, 17:15:30 »
A co do pantografu, to rozmawiałem kiedyś z konstruktorem pojazdów i nie ma przeszkód aby jeden pantograf byl zasilany na 3kv jak i na 24 czy tam 15 kv zmiennego. Tylko po prostu technicznie prościej jest puścić zasilanie z jednego systemu na jeden pantograf a drugi system zasilania na drugi pantograf.
Gdzieś koło 2012/2013 to jednak był problem. Pantograf 3kV nie mógł być wykorzystany do sieci 15kV. Teraz stemmann ma takie pantografy. Technicznie prościej jest jednak na jednym pantografie. Wszystko zależy od producenta falowników. W E4MSU zastosowano ogromny transformator. Do tego system najpierw podnosił patyk 15kV, mierzył napięcie i decydował automatycznie czy przełączyć się na patyk 3kV.

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 306
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 87
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #58 dnia: 19 Stycznia 2023, 17:16:40 »
Cytuj
bo 2800 to tylko moc znamionowa, a chwilowa będzie w okolicach np. 4MW.

To nie dziewiątka że można ją dwukrotnie przeciążyć i pojedzie....

Nie, nie można bo z DBRow zostają zgliszcza.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #59 dnia: 19 Stycznia 2023, 18:44:58 »
Fakt. Opory zastosowane w EP09 słabo tolerują duże prądy. Forsaż EP09 możliwy jest na pozycjach bezoporowych. Forsaż 111DE też powinien być dostępny. Na pewno umożliwiają go silniki trakcyjne i dławiki. Tranzystory też myślę że mają zapas. W ezetach jest to często wykorzystywane. Większość chwilowo może uzyskiwać moc o 50% większą od znamionowej. Przetwornica PSM-80 ma chwilową przeciążalność prądową do ośmiu razy w ciągu 4 sekund oraz 25% na czas do 10 godzin.
Odnośnie pantografów, to Czesi i Słowacy stosowali od zawsze jeden typ dla obu systemów na swoim terenie tzn. zarówno dla 3kV jak i 25kV.
« Ostatnia zmiana: 21 Stycznia 2023, 12:16:15 wysłana przez matek123 »