- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: SuperKolejarz w 10 Lipca 2022, 10:07:39

Tytuł: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 10 Lipca 2022, 10:07:39
Witam czy są sytuacje kiedy powinno jeździć na przednim pantografie jeżeli tak kiedy one występują? I jakie są sytuacje kiedy powinno się jeździć na przednim patyku?
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SpawaczTIG141 w 10 Lipca 2022, 10:22:15
Na przednim pantografie powinno się jeździć podczas gdy ciągniemy łatwopalny ładunek, takim ładunkiem może być m.in słoma. Jazda na tylnym odbieraku mogłaby spowodować przeskok iskry na ładunek, w gruncie czego mogłoby dojść do pożaru.
Na przednim jeździ się również w przypadku ukrotnienia lokomotyw. Lokomotywa prowadząca ma uniesiony pantograf przedni po to, aby w przypadku połamania nie uszkodzić drugiej lokomotywy.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 10 Lipca 2022, 10:24:29
Masz jechać na jednym (chyba że to lokomotywa dwuczłonowa to na jednym na człon), nie jest zapisane na którym. Każda spółka może mieć jakieś swoje wewnętrzne wytyczne, wiem że u nas w IC jest że przy dwóch maszynach powinno się jechać na przednim, tak samo jak Pesa zaleca aby w Elfach jeździć na przednim ze względu na klimatyzację.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 10 Lipca 2022, 10:27:22
Dobrze dziękuję za informację.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Joachimowicz w 10 Lipca 2022, 10:33:21
Na przednim jeździ się również w przypadku ukrotnienia lokomotyw. Lokomotywa prowadząca ma uniesiony pantograf przedni po to, aby w przypadku połamania nie uszkodzić drugiej lokomotywy.

No tak było, nie zmyślam.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Sebeq w 10 Lipca 2022, 10:34:51
Te 15xx coś mają walniętę z układem pantografów :P
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Joachimowicz w 10 Lipca 2022, 10:45:12
no
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SpawaczTIG141 w 10 Lipca 2022, 10:48:45
Na przednim jeździ się również w przypadku ukrotnienia lokomotyw. Lokomotywa prowadząca ma uniesiony pantograf przedni po to, aby w przypadku połamania nie uszkodzić drugiej lokomotywy.

No tak było, nie zmyślam.

Panie, co się pan czepiasz ? Ja piszę tak, jak sam najczęściej widuję. Wiadomo przecież, że od reguły są odstępstwa. Może tutaj mechanik po prostu zapomniał ustawić na prowadzącej przedni pantograf ?
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 10 Lipca 2022, 10:54:48
Czyżby? Polecam poszukać zdjęć siódemek w ukrotnieniu DLA/Kolprem. Zwłaszcza, że siódemki te obalają wszelkie przyjęte zasady łączenia siódemek. Szczególnie, że DLA/Kolprem zrobił porządek z elektryką i modyfikowali 4E do standardu 303E aby móc je ze sobą łączyć.

Zgodnie z instrukcją, siódemki należy łączyć kabinami A+A (lub B+B) aby podnosiły się pantografy skrajne. Niestety, nie zawsze da się je połączyć w ten sposób a nie ma innej możliwości "przesterowania" podnoszenia, zatem jak trafi się układ A+B, będą się one podnosić jak na zdjęciach powyżej.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Joachimowicz w 10 Lipca 2022, 10:56:59
Co to w ogóle za prywata? Niby dlaczego się czepiam? To publiczne forum i każdy ma prawo przedstawić swoje zdanie. Napisałeś, że na przednim jedzie się przy ukratnaniu lokomotyw, a ja po pobieżnym zweryfikowaniu tego za pomocą zdjęć, nie zgadzam się z tą tezą. Może jest tak jak mówisz, ale zdjęcia tego nie potwierdzają. A już na pewno dają podstawy sądzić, że nie jest to regułą, bo zdjęć siódemek z lejcami i na przednim pantografie, szukając pobieżnie w googlu, nie widać. Za to jest sporo, gdzie sytuacja jest odwrotna.

Użytkownicy oczekują odpowiedzi na ich pytania, a nie jakichś bajań.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 10 Lipca 2022, 11:00:52
Pobieżne zdjęcia dla EU07 DLA/Koplrem mówią jak jest. Ostatnie zdjęcie to łączenie 4E+303E.
Wasza kłótnia, argumentacja i wiedza właśnie zostały zaorane ;)
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 10 Lipca 2022, 11:10:03
A i jeszcze jedno wie ktoś czemu vectrony np. z pociągami pasażerskimi też jeźdżą na przednim patyku?
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SpawaczTIG141 w 10 Lipca 2022, 11:12:41
Panie Joachimowiczu, oczywiście że można nie zgadzać się z czyimś twierdzeniem. Ja napisałem tak, a nie inaczej, gdyż po prostu miałem takie "szczęście", że najczęściej widziałem ukrotnione siódemki z podniesionymi pantografami skrajnymi.
Nigdy jednak nie miałem zamiaru twierdzić, że jest to reguła. Może treść mojego posta mogła być tak odebrana. Poprawkę do posta zaraz naniosę.
Pozdrawiam serdecznie.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: AIR w 10 Lipca 2022, 12:19:53
Nie wiem jak jest w teorii, ale z moich obserwacji wynika że tylko jeśli w drugiej lokomotywie siedzi mechanik pierwsza jedzie na przednim patyku. Jeśli druga jest bez obsady (kabelkami łączona) to pierwsza jedzie na tylnym. Może to tylko przypadek ale zawsze tak widuje
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 10 Lipca 2022, 12:21:38
Zrobię Wam jeszcze jeden "mindfuck" w postaci:
Jazdę na danym odbieraku prądu regulują także wewnętrzne instrukcje przewoźnika. Zwróćcie uwagę np. na Koleje Małopolskie vs. PolRegio.
Zestawienia np. 2xEN78A zgodnie z wytycznymi mają jeździć na przednich odbierakach, natomiast to samo zestawienie w PolRegio jeździ na odbieraku tylnym.

@AIR, Kolprem na kablach gania tak i tak. A często ich obserwuję ;)
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 10 Lipca 2022, 13:51:56
W latach 80 i 90 XX wieku tandemy z szybkimi expresami na 2xEP05 lub 2xEP08 latały zawsze na drugim pantografie. Jedną z teorii w tamtych czasach było to, że w razie zauważenia przez maszynistę stanu awaryjnego sieci trakcyjnej przed pociągiem miał on wtedy o ułamek więcej szansy na opuszczenie/zainicjowanie opuszczenia pantografu, gdy miał podniesiony drugi, a nie pierwszy. Można z tym dyskutować, ale wiele zarządzeń na PKP w tamtych czasach było reakcją na różne zdarzenia.

Tutaj podam inny przykład z końca lat 80 np. z Zachodniej DOKP: gdy mijały się pociągi na szlaku, to chwilę wcześniej pomocnik musiał podejść na moment do maszynisty. Oczywiście była to reakcja na zdarzenie, gdzie starły się bokiem kiedyś ze sobą dwa składy/lokomotywy... To samo dotyczyło wprowadzenia malowania czół lokomotyw na żółto - była to reakcja na wypadek na przejeździe w Bytomiu Odrzańskim...

Na przednim pantografie powinno się jeździć podczas gdy ciągniemy łatwopalny ładunek, takim ładunkiem może być m.in słoma. Jazda na tylnym odbieraku mogłaby spowodować przeskok iskry na ładunek, w gruncie czego mogłoby dojść do pożaru
W ostatnich latach dotyczy to też ładunku nowych samochodów.

Na przednim jeździ się również w przypadku ukrotnienia lokomotyw. Lokomotywa prowadząca ma uniesiony pantograf przedni po to, aby w przypadku połamania nie uszkodzić drugiej lokomotywy.
To też, ale również, aby nie ucierpiał mechanik w drugiej lokomotywie.

Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 11 Lipca 2022, 09:42:16
Na przednim też jeździły siódemki, jeżeli bezpośrednio za nią jechała autokuszetka z samochodami.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 11 Lipca 2022, 21:30:19
Lata temu miałem taki przypadek jadąc nocnym pospiesznym Wrocław - Przemyśl: na czole była krakowska EU06, która w pewnym momencie przy 120 km/h straciła miedziany ślizgacz, który pod wpływem pędu powietrza uderzył dopiero w dach trzeciego wagonu, w którym jechałem i odbijając się poleciał w ciemność gdzieś w pola. Od razu wiedziałem co się stało, a z rozmowy z kierownikiem wynikało, że nikt nic nie słyszał w pierwszych dwóch wagonach. Tak więc zachowanie się złamanego pantografu lub jego elementów zależy od bardzo wielu czynników...

Akcja była nieco dramatyczna: 120 km/h, wielki błysk w nocy, nagłe hamowanie, mój wagon stanął na przejeździe w lesie, gdzie rogatka "waliła" przez 2h zanim przyjechała ekipa PKP-E, pociąg nocny i w moim przypadku umówione spotkanie na Śląsku na balangę...;)
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 14 Lipca 2022, 10:17:51
A i jeszcze jedno wie ktoś czemu vectrony np. z pociągami pasażerskimi też jeźdżą na przednim patyku?

Vectrony MRCE maja tylko jeden pantograf na 3KV.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: DzordZ w 14 Lipca 2022, 11:15:28
A to nie jest tak, że oba wewnętrzne są na 1500+3000 DC, a różnią się siłą oddziaływania na przewody trakcyjne w zależności od infrastruktury? :>
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 14 Lipca 2022, 11:35:42
Dla przykładu na E4MSU-001 jest tak:
- dwa wewnętrzne są na 3kV,
- skrajne są na 15/25kV.
Skrajne od wewnętrznych różni np. siła docisku do sieci, która dla prądu zmiennego jest mniejsza.

Na ET43 (E6MST) dla PKP CARGO jest jeszcze inaczej, bo są tylko dwa "uniwersalne" pantografy na 3/25kV, które same regulują docisk do sieci w zależności w jakim systemie mają pracować. Działa to mniej więcej tak, że lokomotywa sama bada napięcie używając dla bezpieczeństwa najpierw mniejszego docisku.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: FrozenBokytYT w 14 Lipca 2022, 11:53:36
W łotewskich EZT ER2 oraz ER9 (ale nie ER75) powinny być zawsze podniesiony wszystkie pantografy. Nie można w takich EZT przyciskiem opuścić ostatnią (tylną) połowę pantografów lub pierwszą (przednią) połowę, można opuścić tylko wszystkie pantografy.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 14 Lipca 2022, 21:35:37
A to nie jest tak, że oba wewnętrzne są na 1500+3000 DC, a różnią się siłą oddziaływania na przewody trakcyjne w zależności od infrastruktury? :>

ZTCW to z wewnętrznych jeden jest na Polskę drugi na Szwajcarię.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Pitek w 18 Lipca 2022, 21:13:28
Co do przednich patyków i np. Impulsów w KD, nie pamiętam dokładnie w której serii, ale chyba na 45WE nie dało się ustawić, żeby obie jednostki jechały na przednich patykach. Coś jest popitolone w oprogramowaniu i jakby nie ustawiał pakieciaków za plecami i tak jest źle. Teraz ciężko mi zweryfikować, bo dawno nie jeździmy na dwie sztuki, ale pamiętam, że z którąś serią był problem. W sumie to z każdą coś jak się połączyły to coś nie działało :D
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 20 Lipca 2022, 21:33:26
Zależy od konfiguracji. Generalnie pojazd master decyduje co jest ustawione na slave zgodnie z wcześniej wgraną konfiguracją CPU.
Przy wyborze przedni, druga jednostka podnosi przedni tak jak pierwsza. Tylny, to tylny. Oba to oba.
Da się też "oszukać" CPU, wybierając dezaktywację połowy składu.

Kombinacje i szamaństwa da się zrobić na PESAch w jeszcze lepszy sposób. Oba heble od patyków dać na status "podniesiony", ale z klucza odciąć na masterze i slave pantografy w środku. :P
Wtedy mamy klasyczny układ patyków znany z siódemek 303E.

Na marignesie, w Kol. Małopol. fury typu 31WE i 45WE można śmiało łączyć do trzech jednostek, nie ważne w jakim układzie:
31WE+31WE+45WE
31WE+31WE+31WE
45WE+45WE+31WE
45WE+45WE+45WE
45WE+31WE+45WE
31WE+45WE+31WE
:D
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 21 Lipca 2022, 17:26:36
A są jakieś sytuacje że trzeba jeździć na dwóch patykach? Oprócz powodu oblodzenia sieci trakcyjnej.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 21 Lipca 2022, 20:10:31
Rozruch ciężkich pociągów. Dojeżdżanie do składów i dociskanie.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 22 Lipca 2022, 09:00:38
Dobrze dziękuję.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Mikol z Wiwlkopolski w 02 Sierpnia 2022, 01:23:26
Elfy (EN76) dla KW (Kolei Wielkoposlkich) mają wskazaną jazdę na przednim patyku, jak dobrze pamiętam przy tylnym odbieraku znajduje się klimatyzacja części pasażerskiej i w razie połamania odłamki mogłyby przedostać się do układu klimatyzacji.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: jakisrandomowynoob w 02 Sierpnia 2022, 20:01:48
Większość Elfów tak ma i tak też jest wpisane w readme (przynajmniej tak było jak ostatnio sprawdzałem). Jeśli chodzi o powód to rzeczywiście chodzi o klimę, ale z tego co pamiętam to nie o przypadek połamania pantografów, a grafitowy pył z ich nakładek, albo szybko brudził filtry, albo się przedostawał i wdychanie go (jak większości pyłów) byłoby niezdrowe.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 04 Sierpnia 2022, 10:49:54
Wracając do elfa czemu elfy skm Warszawa jeżdżą na tylnym patyku? I jeszcze jedno en96 na jakim patyku powinny jechać?
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 04 Sierpnia 2022, 11:39:36
Może nie do końca odpowiem na Twoje pytanie, ale warszawskie ezt posiadające np. klimę Thermo-King mają częściej wykonywane przeglądy tego układu z uwagi na kursowanie przez tunel średnicowy, który generuje większą ilość zanieczyszczeń niż jazda pod gołym niebem...
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 04 Sierpnia 2022, 13:01:19
EN96 mogą jeździć normalnie.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 06 Sierpnia 2022, 14:11:18
A i jeszcze jedno czy ET42 powinno jeździć na dwóch patykach czy tylko na jednym ? Jeśli na dwóch  to tak samo jak z rozruchem z ciężkim składem czy z innego powodu ( nie licząc obrodzenia sieci trakcyjnej) ?
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 06 Sierpnia 2022, 16:45:17
ET41 MUSI jeździć na dwóch, bo inaczej nie pojedzie na obie sekcje.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 06 Sierpnia 2022, 16:46:26
Dla uściślenia 2 = 1 na A i 1 na B?
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: jakubg1 w 06 Sierpnia 2022, 16:56:08
Wiem że wcinam się w środek pytania i trochę mieszam, ale w ramach ciekawostki napiszę, że pierwsza połowa ET40 (nr 01-30) tj. egzemplarze posiadające po jednym pantografie na człon musiały jeździć z obydwoma pantografami górze. Wynikało to z braku przewodu wysokiego napięcia. Oznaczało to, że połamanie choćby jednego pantografu uziemiało lokomotywę, chociaż ponoć dało się jechać dalej z jednym wyłączonym członem. W kolejnych egzemplarzach ilość pantografów wzrosła do dwóch na człon, co wyeliminowało problem.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 06 Sierpnia 2022, 17:05:58
Dobrze dziękuję. Nawet jak ET42 jedzie luzem też musi mieć 2 patyki w górze? Ostatnio widziałem i jechała luzem ale tylko na tylnym z czego to może wynikać ?
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: jakubg1 w 06 Sierpnia 2022, 17:07:03
ET42 w przeciwieństwie do ET40 mają przewód wysokiego napięcia między członami, więc ich wyżej wymieniony problem nie dotyczy. Obie sekcje mają zasilanie z jednego pantografu.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 06 Sierpnia 2022, 17:08:16
Na filmie "instruktarzowym" widać w tle jedną sekcje ET40 luzem. https://youtu.be/yZA-7ekKlw0?t=241 :)
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 06 Sierpnia 2022, 17:29:45
Dobrze dziękuję.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SuperKolejarz w 08 Sierpnia 2022, 13:42:14
Witam wie ktoś może dlaczego FILTRY Kolei Mazowieckich ER75 jeżdżą na przednim patyku ? Z tego samego powodu co elfy czy jest jakiś inny powód ? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Kermit w 08 Sierpnia 2022, 21:31:54
Tak mowi Pismo Swiete.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 18 Stycznia 2023, 14:41:44
Dla przykładu na E4MSU-001 jest tak...
Jako ciekawostka: niegdysiejsze lokomotywy typu 112E z Adtranz, czyli dwusystemowe EU43 miały tylko dwa pantografy, przy czym jeden był dla 3kV, a drugi dla 15kV. Gdyby jeździły na PKP to zasady, o których pisano wyżej miały by się nijak do rzeczywistości...
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 18 Stycznia 2023, 15:20:53
Tak samo jak jeżdżą Traxxy DC3 z RegioJet, mają tylko jeden pantograf 3kV i w zależności jak się ułoży to raz jedzie na przednim, raz na tylnym. Ogólnie jazda ma się odbywać na jednym pantografie i tyle (za wyjątkiem kilku przypadków co były już przytaczane nie raz).
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 18 Stycznia 2023, 15:30:02
Nowa lokomotywa z Pesy oznaczona 111DE ma natomiast tylko jeden pantograf nad jedną z kabin. Wynika to z zamontowania w drugiej części pojazdu sporego silnika spalinowego (Pesa deklaruje motor o mocy 1800 kW).
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 18 Stycznia 2023, 17:00:49
I co ciekawe, z pantografu jest napędzany jeden wózek, a z diesla drugi. Tak więc lokomotywa nie da rady napędzać obu jednocześnie, jestem ciekaw jak się to sprawdzi na pociągach.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 18 Stycznia 2023, 17:09:05
Hmmm, nie znam szczegółów technicznych, ale to bardzo dziwne... Przecież tam są silniki trakcyjne z przekładnią elektryczną jak mniemam. Praca na jednym wózku "zaniża" siłę pociągową, a to duże "niepowodzenie" projektu.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 18 Stycznia 2023, 17:34:31
No przecież to Pesa. Wg producenta ta lokomotywa ma 2800 kW na prądzie i 2000 na dieslu...
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: jakubg1 w 18 Stycznia 2023, 18:25:07
Może wynikać to z faktu, że z sieci leci 3kV, a z silnika diesla na silniki trakcyjne idzie maksymalnie powiedzmy 2kV.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: hanys w 18 Stycznia 2023, 19:06:04
^^ co nie zmienia faktu, że nie ma żadnych przeszkód aby zasilane byly wszystkie osie. Lepiej jest jak ciągną wszystkie osie, niż  tylko 2 z jednego zestawu. No chyba, że  mają jakiś pantent na to, że  jeden zestaw z większą mocą lepiej ciągnie niż siły rozłożone na 4 osie (choć z doświadczenia własnego na SM42 i wylaczeniu jednego zestawu, a później jak elektrycy wyłączyli konkretny jeden silnik  lepiej się ciągnie na 3 silnikach niż na dwóch, zwlaszcza jak jest mokro, śnieg  i etc.  lepsza przyczepność po prostu).
 A co do pantografu, to rozmawiałem kiedyś z konstruktorem pojazdów i nie ma przeszkód aby jeden pantograf byl zasilany na 3kv jak i na 24 czy tam 15 kv zmiennego. Tylko po prostu technicznie prościej jest puścić zasilanie z jednego systemu na jeden pantograf a drugi system zasilania na drugi pantograf.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 18 Stycznia 2023, 19:49:27
Oczywiście, że jest możliwość aby jeden patyk był na różne napięcia. Są nawet takie pojazdy, pantograf sam wykrywa jakie jest napięcie i dobiera docisk pantografu odpowiedni do danej sieci. Tylko taniej i prościej jest robić osobne.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: hubo221 w 18 Stycznia 2023, 20:29:21
https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-c0d6c8a5-8767-48ab-a317-745a9bb261be/c/pietrzkiewicz_michalak_zastosowanie_2_123_2021.pdf

Nie ma tutaj nic o oddzielnym napędzie wózków. A tezę tą obalają m.in. takie same napięcia zasilania z sieci jak i z silnika spalinowego.
A trzy, PESA to PESA, ale są jednak rzeczy, których nawet oni nie podważą.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: youBy w 18 Stycznia 2023, 20:42:30
No przecież to Pesa. Wg producenta ta lokomotywa ma 2800 kW na prądzie i 2000 na dieslu...
Jeśli to jedyna przesłanka, to równie dobrze mogli też zastosować silniki trakcyjne o mniejszej mocy, bo będą pracować bardziej sprawnie w obu trybach, bo będą lżejsze, bo to ma być bardziej spalinówka z pantografem, bo 2800 to tylko moc znamionowa, a chwilowa będzie w okolicach np. 4MW.
Nie mam pojęcia, jakie są dokładnie założenia i grupa docelowa odbiorców. Do niektórych zastosowań moc na poziomie 2500-3000 kW jest wystarczająca.
Oczywiście można też zrobić tak jak piszesz, żeby mieć dwa oddzielne i niezależne obwody wysokiego napięcia odizolowane od siebie. Tylko zasilanie dwóch osi z czterech totalnie wyeliminuje ten pojazd z ruchu towarowego z uwagi na niską siłę pociągową przy rozruchu mimo całkowicie sensownej mocy.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 18 Stycznia 2023, 20:42:53
Nie ma tutaj nic o oddzielnym napędzie wózków.
Jest za to informacja o sile pociągowej 300 kN, a więc na pewno napęd jest na 4 osie. Maszyna dedykowana jest do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 18 Stycznia 2023, 23:41:36
Cytuj
bo 2800 to tylko moc znamionowa, a chwilowa będzie w okolicach np. 4MW.

To nie dziewiątka że można ją dwukrotnie przeciążyć i pojedzie....
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 19 Stycznia 2023, 09:19:34
Może wynikać to z faktu, że z sieci leci 3kV, a z silnika diesla na silniki trakcyjne idzie maksymalnie powiedzmy 2kV.
Nawet w słabszej wersji tzn. 111Ed są zasilane wszystkie silniki trakcyjne. Napięcie za prostownikiem dojazdowego modułu spalinowego wynosi ponad 3 kV. Tak samo jest w mocnej hybrydzie 111DE.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SQT w 19 Stycznia 2023, 17:15:30
A co do pantografu, to rozmawiałem kiedyś z konstruktorem pojazdów i nie ma przeszkód aby jeden pantograf byl zasilany na 3kv jak i na 24 czy tam 15 kv zmiennego. Tylko po prostu technicznie prościej jest puścić zasilanie z jednego systemu na jeden pantograf a drugi system zasilania na drugi pantograf.
Gdzieś koło 2012/2013 to jednak był problem. Pantograf 3kV nie mógł być wykorzystany do sieci 15kV. Teraz stemmann ma takie pantografy. Technicznie prościej jest jednak na jednym pantografie. Wszystko zależy od producenta falowników. W E4MSU zastosowano ogromny transformator. Do tego system najpierw podnosił patyk 15kV, mierzył napięcie i decydował automatycznie czy przełączyć się na patyk 3kV.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SQT w 19 Stycznia 2023, 17:16:40
Cytuj
bo 2800 to tylko moc znamionowa, a chwilowa będzie w okolicach np. 4MW.

To nie dziewiątka że można ją dwukrotnie przeciążyć i pojedzie....

Nie, nie można bo z DBRow zostają zgliszcza.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 19 Stycznia 2023, 18:44:58
Fakt. Opory zastosowane w EP09 słabo tolerują duże prądy. Forsaż EP09 możliwy jest na pozycjach bezoporowych. Forsaż 111DE też powinien być dostępny. Na pewno umożliwiają go silniki trakcyjne i dławiki. Tranzystory też myślę że mają zapas. W ezetach jest to często wykorzystywane. Większość chwilowo może uzyskiwać moc o 50% większą od znamionowej. Przetwornica PSM-80 ma chwilową przeciążalność prądową do ośmiu razy w ciągu 4 sekund oraz 25% na czas do 10 godzin.
Odnośnie pantografów, to Czesi i Słowacy stosowali od zawsze jeden typ dla obu systemów na swoim terenie tzn. zarówno dla 3kV jak i 25kV.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 19 Stycznia 2023, 19:49:59
W E4MSU zastosowano ogromny transformator. Do tego system najpierw podnosił patyk 15kV, mierzył napięcie i decydował automatycznie czy przełączyć się na patyk 3kV.
Na zdjęciu uchwyciłem moment uruchamiania się "Gryfa". Pantograf 15/25 kV (zewnętrzny) i 3 kV w górze...
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 20 Stycznia 2023, 09:49:38
Wyjątkowo dziwne rozwiązanie, w Pendolino podnosi się pantograf odpowiedni do wybranego systemu, czujnik bada czy parametry napięcia są odpowiednie i jeśli warunki są spełnione zamyka odłącznik pantografu.

Cytuj
Fakt. Opory zastosowane w EP09 słabo tolerują duże prądy. Forsaż EP09 możliwy jest na pozycjach bezoporowych.

Opory na 09 nie tak łatwo spalić wbrew pozorom, ale to temat na inna dyskusję.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SQT w 20 Stycznia 2023, 22:10:39
Wyjątkowo dziwne rozwiązanie, w Pendolino podnosi się pantograf odpowiedni do wybranego systemu, czujnik bada czy parametry napięcia są odpowiednie i jeśli warunki są spełnione zamyka odłącznik pantografu.
Żeby podnieść odpowiedni pantograf na Griffinie musi najpierw jakoś "sprawdzić" jakie napięcie ma w sieci.

Cytuj
Fakt. Opory zastosowane w EP09 słabo tolerują duże prądy. Forsaż EP09 możliwy jest na pozycjach bezoporowych.

Opory na 09 nie tak łatwo spalić wbrew pozorom, ale to temat na inna dyskusję.

Przez 5 lat wyceniałem naprawy DBRów. Widziałem dosłownie wszystko. Spalona taśma to najmniejszy problem, ale wypalona skrzynia oporowa to już grubsza robota. Miałem nawet przypadek wytopionej taśmy od samego hamowania ED.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 21 Stycznia 2023, 00:50:49
Cytuj
Żeby podnieść odpowiedni pantograf na Griffinie musi najpierw jakoś "sprawdzić" jakie napięcie ma w sieci.


Prosciej zrobic pakietowy na pulpicie którym maszynista wybiera rodzaj napięcia, patyk sie podnosi i czujnik napięciowy albo zamyka odłacznik albo wywala błąd....
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: hanys w 21 Stycznia 2023, 07:31:21
Każdy producent ma swój patent oraz technikę.  Najwidoczniej ZNLE/Newag nie mieli ochoty wykupować patentu czy jakiegoś gotowego rozwiązania, więc zastosowali taki.
Zresztą, po co gdybać nad E4MSU, jak to pojazd prototypowy.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 21 Stycznia 2023, 11:32:31
Zapomnieliście o czynniku ludzkim. Dziś mamy czujniki etc, ale kiedyś nie było tak wesoło. Nie mam akurat tutaj na myśli sieci PKP, ale sąsiednie zarządy, gdzie znam przypadek pomyłki maszynisty na słowackiej lokomotywie serii 350, gdzie pod siecią 25 kV chciał się uruchomić jak pod 3 kV.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 21 Stycznia 2023, 11:38:31
Pomyłki zdarzają się i na najnowszym oczujnikowanym taborze. Na przyprzęgu z Petrovic do Brzecławia miałem kiedyś eurosprintera z czeskim maszynistą. Było ciepło więc aby specjalnie się nie trudzić kolega opuścił się za Ostrawą i podniósł pantograf w Breclavi. Trochę huknęło, ale maszyna przetrwała :)
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SQT w 21 Stycznia 2023, 13:42:05
Każdy producent ma swój patent oraz technikę.  Najwidoczniej ZNLE/Newag nie mieli ochoty wykupować patentu czy jakiegoś gotowego rozwiązania, więc zastosowali taki.
Zresztą, po co gdybać nad E4MSU, jak to pojazd prototypowy.
To był akurat patent od Medcomu.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 21 Stycznia 2023, 20:30:52
Pomyłki zdarzają się i na najnowszym oczujnikowanym taborze. Na przyprzęgu z Petrovic do Brzecławia miałem kiedyś eurosprintera z czeskim maszynistą. Było ciepło więc aby specjalnie się nie trudzić kolega opuścił się za Ostrawą i podniósł pantograf w Breclavi. Trochę huknęło, ale maszyna przetrwała :)

Kolega na pendraku przypadkiem podniósł się w systemie "25KVPL" pokazało mu błąd napięcia na komputerze, kazało zmienic system i tyle.

Cytuj
To był akurat patent od Medcomu.

Czy w przypadku usterki pantografów AC wóz da się uruchomić się w sieci DC?

 Jeżeli Twoja wiadomość jest ostatnia, to użyj opcji modyfikuj. aby edytować swoją wiadomość, zamiast pisać drugą.
Matek123
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: SQT w 21 Stycznia 2023, 22:11:11
Da się.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 21 Stycznia 2023, 22:45:33
Kolega na pendraku przypadkiem podniósł się w systemie "25KVPL" pokazało mu błąd napięcia na komputerze, kazało zmienic system i tyle.
Standardowo wszystkim nowym prezentuję takie "przypadki" na nowoczesnym taborze. Podczas wybierania i zatwierdzania systemu lub po restarcie systemu  sterowania - algorytm sonduje napięcie. Po kilku sekundach niewłaściwy pantograf opada i nic złego się nie dzieje. Gorzej jak system jest wybrany i podczas jazdy mamy opuszczenie a później podniesienie w innym systemie i nam się zapomni.
Tytuł: Odp: Jazda na przednim pantografie.
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 21 Stycznia 2023, 23:05:50
No właśnie między innymi dlatego system jest słaby, rozwiązanie Włoskie jest proste. Każde opuszczenie pantografu otwiera nożowy przy pantografie, przed zamknięciem nożowego po podniesieniu za każdym razem napięcie jest badane. Minusem są okazjonalne błędy "wykryto składową przemienną napięcia" na żabach, raz miałem sytuację upalenia styków odłącznika nożowego jak piorun mnie trafił i jednocześnie otworzył się w WS i nożowy pantografu.

Nie cytuj w całości poprzedniej wiadomości.
Matek123