Addon
tylko dla Blendera 2.9.
Instalacja: - Pobierz plik .zip z addonem.
- Z górnego menu Edit wybierz Preferences. Powinno pojawić się okienko Blender Preferences.
- Po lewej stronie okna wybierz zakładkę Add-ons.
- W prawym górnym rogu kliknij Install. W przeglądarce plików wskaż pobrany plik .zip.
- W oknie pojawi się "belka" z napisem Import/Export: EU07 Train Simulator modeling tools. Zaznacz checkboxa po lewej stronie belki.
- Kliknij na strzałkę po lewej stronie checkboxa. W sekcji Preferences wybierz ścieżkę do głównego folderu symulatora.
Import T3D:Z górnego menu
File > Import wybierz
[EU07] Text Model (.t3d). Otworzy się przeglądarka plików.
Po lewej stronie znajduje się panel ustawień importu. Przed importem można zmienić opcje:
- Skin #1, Skin #2 itd. - można wkleić tam absolutne ścieżki do tekstur, którą mają być zmapowane obiekty używające wymiennej skórki (o indeksach kolejno -1, -2, -3, -4).
- Duplicate materials - jeśli zaznaczono, to każdy obiekt otrzyma własny, indywidualny materiał. W przeciwnym wypadku, obiekty mapowane tą samą teksturą będą współdzielić jej materiał.
- Default texture extension - domyślne rozszerzenie tekstury.
- Load included submodels - jeśli zaznaczono, to obiekty z plików dołączonych za pomocą include zostaną zaimportowane do kolekcji obiektów includowanych.
Import E3D:Z górnego menu
File > Import wybierz
[EU07] Binary Model (.e3d). Otworzy się przeglądarka plików.
Po lewej stronie znajduje się panel ustawień importu. Są to te same opcje co w przypadku importu T3D.
Uwaga! Import e3d jest zbugowany, zalecam pobieranie modeli t3d z repozytorium i importowanie ich za pomocą importera T3D.Eksport T3D:Z górnego menu
File > Export wybierz
[EU07] Text Model (.t3d). Otworzy się przeglądarka plików.
Po lewej stronie znajduje się panel ustawień eksportu. Przed eksportem można zmienić opcje:
- Selection Only - jeśli zaznaczono, to zostaną wyeksportowane tylko zaznaczone obiekty.
- Export include collections - jeśli zaznaczono, to obiekty z kolekcji obiektów includowanych zostaną wyeksportowane do odpowiednich plików.
- Apply modifiers - eksport obiektów ze spłaszczonym stosem modyfikatorów.
Praca z modelami T3D i E3D - o czym pamiętać:- Aby ścieżki do tekstur zostały poprawnie wyeksportowane, w drzewie nodów materiału node z teksturą musi mieć nazwę texture_diffuse.
- Wszystkie submodele powinny znajdować się w głównej kolekcji sceny (Scene Collection). Umieszczenie ich w innej kolekcji spowoduje ich zignorowanie przez eksporter. Wyjątkiem są tzw. submodele includowane.
Obiekty includowane z innych plików zawarte powinny być w kolekcjach, których nazwa powinna odzwierciedlać strukturę wpisu include, tj. powinna zaczynać się od słowa kluczowego include, po spacji powinna znaleźć się ścieżka pliku, do którego submodele mają być wyeksportowane. Powinna ona być relatywna względem głównego folderu symulatora oraz musi mieć podane jawnie rozszerzenie .t3d. Po ścieżce można podać opcjonalne parametry oddzielone od siebie spacjami. Na końcu nazwy musi się znaleźć słowo kluczowe end.
(patrz załącznik nr. 1) - W panelu właściwości obiektu znajduje się zakładka o nazwie T3D Submodel Properties. Służy do zarządzania właściwościami submodelu, można tam ustawić między innymi typ animacji, granice widoczności, użycie jawnych wektorów normalnych lub skórki wymiennej.
- Eksportowane są tylko obiekty siatek (Mesh) i lamp kierunkowych (FreeSpotLight). Możliwa jest także emulacja submodelu typu "Stars". Submodel taki tworzy się za pomocą obiektu typu Empty (Plain Axes), a jego dzieci powinny być lampami punktowymi (Point).
(patrz załącznik nr. 2)
Import SCN (eksperymentalny, niedopracowany):Z górnego menu
File > Import wybierz
[EU07] Scenery File (.scn, .scm). Otworzy się przeglądarka plików.
Póki co nie ma żadnych dodatkowych opcji importu. Należy wybierać pliki zawierające konkretne warstwy scenerii (np. pliki .scm z terenem). Wybranie głównego pliku .scn nie da żadnych rezultatów, wyjątkiem są scenerie jednoplikowe (np. td.scn).
Eksport SCN (eksperymentalny, niedopracowany):Z górnego menu
File > Export wybierz
[EU07] Scenery File (.scn, .scm). Otworzy się przeglądarka plików.
Po lewej stronie znajduje się panel ustawień eksportu. Póki co nie ma żadnych dodatkowych opcji eksportu.
Eksport obejmuje póki co jedynie trójkąty terenu (eksportowany jest każdy obiekt typu Mesh).
.....
Zdaję sobię sprawę, że addon nie jest wolny od błędów. Proszę je zgłaszać w tym wątku. Postaram się na bieżąco poprawiać niedoskonałości i wypuszczać poprawki.
TO-DO:
- Import plików MAT jako drzewo nodów materiału
- Naprawa błędnego ustawiania transformów, powodującego lewitowanie pewnych submodeli
- Usprawnienie edytora SCN: podkłady ortofotomapy