Autor Wątek:  Addon do Blendera  (Przeczytany 5570 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Balaclava

  • Deweloper
  • Wiadomości: 804
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 413
Addon do Blendera
« dnia: 06 Września 2019, 21:01:14 »
Addon tylko dla Blendera 2.9.

Instalacja:
  • Pobierz plik .zip z addonem.
  • Z górnego menu Edit wybierz Preferences. Powinno pojawić się okienko Blender Preferences.
  • Po lewej stronie okna wybierz zakładkę Add-ons.
  • W prawym górnym rogu kliknij Install. W przeglądarce plików wskaż pobrany plik .zip.
  • W oknie pojawi się "belka" z napisem Import/Export: EU07 Train Simulator modeling tools. Zaznacz checkboxa po lewej stronie belki.
  • Kliknij na strzałkę po lewej stronie checkboxa. W sekcji Preferences wybierz ścieżkę do głównego folderu symulatora.

Import T3D:
Z górnego menu File > Import wybierz [EU07] Text Model (.t3d). Otworzy się przeglądarka plików.
Po lewej stronie znajduje się panel ustawień importu. Przed importem można zmienić opcje:
  • Skin #1, Skin #2 itd. - można wkleić tam absolutne ścieżki do tekstur, którą mają być zmapowane obiekty używające wymiennej skórki (o indeksach kolejno -1, -2, -3, -4).
  • Duplicate materials - jeśli zaznaczono, to każdy obiekt otrzyma własny, indywidualny materiał. W przeciwnym wypadku, obiekty mapowane tą samą teksturą będą współdzielić jej materiał.
  • Default texture extension - domyślne rozszerzenie tekstury.
  • Load included submodels - jeśli zaznaczono, to obiekty z plików dołączonych za pomocą include zostaną zaimportowane do kolekcji obiektów includowanych.

Import E3D:
Z górnego menu File > Import wybierz [EU07] Binary Model (.e3d). Otworzy się przeglądarka plików.
Po lewej stronie znajduje się panel ustawień importu. Są to te same opcje co w przypadku importu T3D.
Uwaga! Import e3d jest zbugowany, zalecam pobieranie modeli t3d z repozytorium i importowanie ich za pomocą importera T3D.

Eksport T3D:
Z górnego menu File > Export wybierz [EU07] Text Model (.t3d). Otworzy się przeglądarka plików.
Po lewej stronie znajduje się panel ustawień eksportu. Przed eksportem można zmienić opcje:
  • Selection Only - jeśli zaznaczono, to zostaną wyeksportowane tylko zaznaczone obiekty.
  • Export include collections - jeśli zaznaczono, to obiekty z kolekcji obiektów includowanych zostaną wyeksportowane do odpowiednich plików.
  • Apply modifiers - eksport obiektów ze spłaszczonym stosem modyfikatorów.

Praca z modelami T3D i E3D - o czym pamiętać:
  • Aby ścieżki do tekstur zostały poprawnie wyeksportowane, w drzewie nodów materiału node z teksturą musi mieć nazwę texture_diffuse.
  • Wszystkie submodele powinny znajdować się w głównej kolekcji sceny (Scene Collection). Umieszczenie ich w innej kolekcji spowoduje ich zignorowanie przez eksporter. Wyjątkiem są tzw. submodele includowane.
    Obiekty includowane z innych plików zawarte powinny być w kolekcjach, których nazwa powinna odzwierciedlać strukturę wpisu include, tj. powinna zaczynać się od słowa kluczowego include, po spacji powinna znaleźć się ścieżka pliku, do którego submodele mają być wyeksportowane. Powinna ona być relatywna względem głównego folderu symulatora oraz musi mieć podane jawnie rozszerzenie .t3d. Po ścieżce można podać opcjonalne parametry oddzielone od siebie spacjami. Na końcu nazwy musi się znaleźć słowo kluczowe end.
    (patrz załącznik nr. 1)
  • W panelu właściwości obiektu znajduje się zakładka o nazwie T3D Submodel Properties. Służy do zarządzania właściwościami submodelu, można tam ustawić między innymi typ animacji, granice widoczności, użycie jawnych wektorów normalnych lub skórki wymiennej.
  • Eksportowane są tylko obiekty siatek (Mesh) i lamp kierunkowych (FreeSpotLight). Możliwa jest także emulacja submodelu typu "Stars". Submodel taki tworzy się za pomocą obiektu typu Empty (Plain Axes), a jego dzieci powinny być lampami punktowymi (Point).
    (patrz załącznik nr. 2)

Import SCN (eksperymentalny, niedopracowany):
Z górnego menu File > Import wybierz [EU07] Scenery File (.scn, .scm). Otworzy się przeglądarka plików.
Póki co nie ma żadnych dodatkowych opcji importu. Należy wybierać pliki zawierające konkretne warstwy scenerii (np. pliki .scm z terenem). Wybranie głównego pliku .scn nie da żadnych rezultatów, wyjątkiem są scenerie jednoplikowe (np. td.scn).

Eksport SCN (eksperymentalny, niedopracowany):
Z górnego menu File > Export wybierz [EU07] Scenery File (.scn, .scm). Otworzy się przeglądarka plików.
Po lewej stronie znajduje się panel ustawień eksportu. Póki co nie ma żadnych dodatkowych opcji eksportu.
Eksport obejmuje póki co jedynie trójkąty terenu (eksportowany jest każdy obiekt typu Mesh).

.....

Zdaję sobię sprawę, że addon nie jest wolny od błędów. Proszę je zgłaszać w tym wątku. Postaram się na bieżąco poprawiać niedoskonałości i wypuszczać poprawki.

TO-DO:
  • Import plików MAT jako drzewo nodów materiału
  • Naprawa błędnego ustawiania transformów, powodującego lewitowanie pewnych submodeli
  • Usprawnienie edytora SCN: podkłady ortofotomapy
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2020, 18:45:28 wysłana przez Milek7 »
Fanpage FB | Addon do Blendera
Można użyć modeli do innych symulatorów po kontakcie przez PW

Offline Balaclava

  • Deweloper
  • Wiadomości: 804
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 413
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Listopada 2020, 18:22:56 »
Od teraz addon pobiera się jako aktualny stan repozytorium. Zawarte są w nim wszystkie zależności potrzebne do prawidłowego działania. Zaktualizowany link w pierwszym poście.
Zgłoszone poprawki wprowadzane na bieżąco, są dostępne dla was praktycznie natychmiastowo po wypchnięciu przeze mnie zmian na gita
« Ostatnia zmiana: 06 Listopada 2020, 18:54:19 wysłana przez Balaclava »
Fanpage FB | Addon do Blendera
Można użyć modeli do innych symulatorów po kontakcie przez PW

Offline Balaclava

  • Deweloper
  • Wiadomości: 804
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 413
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Listopada 2020, 21:25:04 »
Chciałbym was poprosić o koncert życzeń nt. edytora scenerii w Blenderze. Mam teraz czas i chęci na zabawę w skryptowanie a w końcu jakieś porządne narzędzie do tego by się przydało.
Fanpage FB | Addon do Blendera
Można użyć modeli do innych symulatorów po kontakcie przez PW

Offline Rozi

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1932
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 127
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Listopada 2020, 11:35:19 »
Zainstalowałem blender 2.91 (pisałeś o 2.9), może stąd występuje u mnie ten błąd. Potwierdzisz, że to problem wersji? (chciałem zaimportować dowolny plik .scm wydzielony programem @Szczawika)

EDIT. Po zainstalowaniu 2.90 wciąż ten błąd widnieje.
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2020, 11:48:07 wysłana przez Rozi »

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 9195
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1935
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Listopada 2020, 16:04:26 »
Coś tam jest na gicie albo w ścieżkach w skrypcie grubo namieszane. Katalog eu07_tools/utils jest pusty. Ściągnij całość z gita może. https://gitlab.com/krzysiuup/eu07_tools/-/tree/master/
Mój kanał youtube

Offline Rozi

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1932
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 127
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Listopada 2020, 16:20:30 »
Już tak @hubertnator23 mi polecił i wciąż wyskakuje błąd.

Offline Milek7

  • Administrator ds. Technicznych
  • Wiadomości: 950
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 652
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Listopada 2020, 16:23:55 »
Coś tam jest na gicie albo w ścieżkach w skrypcie grubo namieszane. Katalog eu07_tools/utils jest pusty.
Submoduły nie są eksportowane przy pobieraniu z interfejsu gitlaba.

Wystarczy zrobić:
git clone --recurse-submodules https://gitlab.com/krzysiuup/eu07_bl_addons.git ~/.config/blender/2.90/scripts/addons/eu07_bl_addons(na windowsie ~/.config/blender trzeba zamienić na ścieżkę blendera gdzieśtam w AppData)

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 9195
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1935
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #7 dnia: 27 Listopada 2020, 16:24:47 »
No tylko dla usera to powinno być spakowane razem w zipa by nie musiał stawiać gita.
Mój kanał youtube

Offline Rozi

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1932
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 127
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #8 dnia: 27 Listopada 2020, 17:15:13 »
@Milek7, a tak krok po kroku dla laika możnaby wytłumaczyć?

git clone --recurse-submodules https://gitlab.com/krzysiuup/eu07_bl_addons.git ~/.config/blender/2.90/scripts/addons/eu07_bl_addons

Gdzie to wystarczy zrobić? :)

Offline Hubertnator23

  • Betatester
  • Wiadomości: 478
  • Specjalista ds. kiszenia nieukończonych dodatków
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 187
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #9 dnia: 27 Listopada 2020, 17:33:29 »
Z tego co wiem to nawigujesz terminalem do folderu gdzie chcesz to mieć (komenda cd), i jak znajdziesz folder to wklejasz komendę.

Offline Milek7

  • Administrator ds. Technicznych
  • Wiadomości: 950
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 652
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Listopada 2020, 18:44:24 »
W terminalu, musisz mieć zainstalowanego gita, i podać właściwe ścieżki.
Albo masz tu kompletną paczkę: https://eu07.pl/userfiles/22158/eu07_bl_addons.zip

Offline Balaclava

  • Deweloper
  • Wiadomości: 804
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 413
Odp: Addon do Blendera
« Odpowiedź #11 dnia: 29 Listopada 2020, 12:27:27 »
Tak, myślałem ze pobranie repo przez zip zaciąga też pliki z submodules, niestety tak nie jest. Będzie trzeba coś innego wymyślić żeby zmiany wypchniete na repo userzy mogli od razu pobrac u siebie. Jakies pomysly?
« Ostatnia zmiana: 29 Listopada 2020, 12:32:58 wysłana przez Balaclava »
Fanpage FB | Addon do Blendera
Można użyć modeli do innych symulatorów po kontakcie przez PW