Autor Wątek:  Realizm vs grywalność  (Przeczytany 20049 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1492
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1118
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #30 dnia: 09 Kwietnia 2018, 16:49:08 »
Wprowadzenie zapisu stanu gry spowoduje taką zmianę podejścia, jak gdzie indziej. Gdzie się możliwości zapisu ogranicza. Teraz jak rozprujesz rozjazd to koniec a tak to się będziesz sejwować i odtwarzać stan gry z sejwa.
To już w gestii użytkownika leży co będzie robił z save'ami.
Co do samego systemu, postanowiłem pójść nieco dalej i w teori wytłumaczyć, jak system zapisu mógłby wyglądać. Koncepcję zostawiam do omówienia.
1. Gdzie i jak będą przechowywane save'y? W plikach *.sav, w folderze scenery/ albo saves/. Nazwa pliku wpisywana przez użytkownika przy zapisywaniu.
2. Co będzie zawierał plik save?
- Nazwę scenerii, aby móc ją ponownie załadować przy uruchamianiu save. Wpisy takie jak trainset, czy movelight, będą ignorowane.
- Czas, czyli godziny, minuty, sekundy, movelight.
- Stany poszczególnych memcelli, eventy w kolejce, czas pozostały do ich wykonania. Tutaj przy okazji również stany semaforów, izolacji, zwrotnic (memcelle poszczególnych inc-ów). Wartości zmiennych w Lua.
- Składy, czyli w zasadzie trainsety, wraz z zapisaną fizyką (wartościami). Niepotrzebne wyliczane wartości, np. natężenie itd, chyba najważniejsze są stany przełączników.
- Nazwa pojazdu w którym siedzimy.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 726
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #31 dnia: 09 Kwietnia 2018, 17:39:35 »
Kuba, toć prace nad zapisem scenerii już się rozpoczęły - pozwolę sobie zacytować odpowiedni punkt z changeloga exe.
Cytuj
* wprowadzony pierwszy etap zapisu scenariuszy z poziomu symulatora; na razie ograniczony do zapisu geometrii terenu -- plik z rozszerzeniem .sbt tworzony jest automatycznie po zaladowaniu scenariusza, i rownie automatycznie wykorzystywany przy ladowaniu, o ile wystepuje. Przechowywane sa w nim dane wszystkich node triangles i lines jak rowniez zawartosc ewentualnych modeli 3d terenu.
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1492
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1118
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #32 dnia: 09 Kwietnia 2018, 17:42:19 »
To nie jest etap zapisu, tylko system pozwalający zaoszczędzić miejsce na dysku poprzez system podobny do t3d - e3d albo tga - dds. Taka kompresja.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 726
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #33 dnia: 09 Kwietnia 2018, 17:48:30 »
Cytuj
* wprowadzony pierwszy etap zapisu scenariuszy z poziomu symulatora
« Ostatnia zmiana: 09 Kwietnia 2018, 17:50:57 wysłana przez krzysiuup »
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1492
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1118
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #34 dnia: 09 Kwietnia 2018, 17:57:23 »
Ja twierdzę, że ktoś pisząc tekst się pomylił. Niech administracja zdecyduje, czy tak miało to być, według mnie binarny zapis terenu nie powinien być częścią pliku zapisu, skoro można go wczytać z pliku scenerii podczas ładowania zapisu.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #35 dnia: 09 Kwietnia 2018, 19:14:13 »
W sensie niech administracja zdecyduje, czy programista miał prawo tak napisać?...
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #36 dnia: 09 Kwietnia 2018, 20:56:21 »
Ja twierdzę...
I jesteś w błędzie! Ufam obecnym majstrom od exe i nie mam żadnych powodów aby wątpić co piszą i jakie mają plany. Zapis terenu powinien być w binarce, o ile się domyslam to też jest element przeobrażenia symulatora nawet gdyby nie było sejwowania.
Cytuj
Co do samego systemu, postanowiłem pójść nieco dalej i w teori wytłumaczyć, jak system zapisu mógłby wyglądać. Koncepcję zostawiam do omówienia.[size=0px]1. Gdzie i jak będą przechowywane save'y? W plikach *.sav, w folderze scenery/ albo saves/. Nazwa pliku wpisywana przez użytkownika przy .... i.t.p. i.t.d....[[/size]/quote]
No szkoda, że wcześniej nie zrobiłeś

« Ostatnia zmiana: 09 Kwietnia 2018, 20:58:23 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline matt3991

  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
    • Sympatycy Symulatora MaSzyna!
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #37 dnia: 06 Sierpnia 2018, 14:24:27 »
Troszkę z innej beczki, ale w sumie temat tyczy się realizmu w symulatorze.
Na nowym scenariuszu Linia 53 - wieczór, pędząc 120km/h pociągiem Regio Express, przed Rudawą na tory wtargnęła kobieta :D Dostała się wprost pod lokomotywę. Moje pytanie dotyczy tego, czy odgrywacie takie zdarzenia? Wiadomo, że symulator sam w sobie nie ma na to żadnej reakcji, ale czy np. przerywacie misję hamując awaryjnie cały pociąg czy może zatrzymujecie się na jakiś czas i odgrywacie opóźnienie z tego powodu? :D

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #38 dnia: 06 Sierpnia 2018, 22:03:03 »
Na szczęście takie scenariusze nie istnieją i mam nadzieję, że nie dojdzie do ich powstania. W niektórych sceneriach jest losowy radiostop. Nie jest on jednak podawany przez nas, ma charakter profilaktyczny.

Offline matt3991

  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
    • Sympatycy Symulatora MaSzyna!
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #39 dnia: 07 Sierpnia 2018, 18:27:13 »
W scenariuszu, o którym wspomniałem obiekt ludzika przesuwając się od lewej strony "wtargnął" prosto pod moją lokomotywę :) Stąd moje pytanie.

Offline piotrln

  • ZbanowanyZbanowany
  • Maskotka forum
  • *
  • Wiadomości: 134
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #40 dnia: 07 Sierpnia 2018, 18:38:14 »
Przydałoby sie zderzenia pociągów zrobic bardziej realistyczne
Formuła 1 Wymiata.

Offline wysek44

  • Wiadomości: 176
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #41 dnia: 07 Sierpnia 2018, 19:37:31 »
Ale to nie symulator zderzeń, tylko prowadzenia pojazdu trakcyjnego. Jeśli wypadki miałyby być brane pod uwagę, to trzeba by opracować modele zniszczeń lokomotyw i wagonów, teren, który reaguje w momencie wtargnięcia taboru, itd. Aby nie było to jak w ETS2, że tylko % uszkodzeń się pokazuje, a ciężarówka wygląda wciąż jak nówka z salonu.
Pozdrawiam

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 480
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #42 dnia: 07 Sierpnia 2018, 19:40:43 »
W Trainz i MSTS tabor chyba "fruwał", gdy się wykoleił/zderzył, a przecież nie o to chodzi...
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline piotrln

  • ZbanowanyZbanowany
  • Maskotka forum
  • *
  • Wiadomości: 134
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #43 dnia: 07 Sierpnia 2018, 21:02:34 »
No ale pisze że realny symulator, a wypadki sie zdarzają, ostatnio coraz czesciej.
Formuła 1 Wymiata.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #44 dnia: 07 Sierpnia 2018, 21:04:39 »
Symulacja zderzeń i uszkodzeń taboru w ich wyniku są poza zakresem symulacji i przyjętym modelem fizyki.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline piotrln

  • ZbanowanyZbanowany
  • Maskotka forum
  • *
  • Wiadomości: 134
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #45 dnia: 07 Sierpnia 2018, 21:08:50 »
No tak, ale to odbijanie sie lokomotyw, jest powiedzmy fikcyjne. No ale ja sie moge nie znać
Formuła 1 Wymiata.

Offline Milek7

  • Administrator
  • Wiadomości: 1047
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 902
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #46 dnia: 07 Sierpnia 2018, 21:14:45 »
Dlaczego fikcyjne? Działa zgodnie z zasadą zachowania pędu.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 480
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #47 dnia: 07 Sierpnia 2018, 21:16:17 »
No ale pisze że realny symulator, a wypadki sie zdarzają, ostatnio coraz czesciej
Nie popadajmy w skrajności, bo się okazać może, że "grafika zgniatania taboru" nawet gdyby powstała, to była by kosztem wszystkich fajnych pomysłów dotąd zrealizowanych i rozwijanych dot. realności uruchamiania lokomotyw, ich funkcjonowania (np. przegrzewania silników spalinowych), awarii, a przede wszystkim mogłaby nadszarpnąć grafikę i nawet mocne kompy nie dały by już rady...
Nie wiem, czy pamiętacie, ale lata temu ktoś podniósł na forum temat, że najlepiej było by zrobić symulator na długiej linii np. Warszawa - Gdańsk, aby jechać i cieszyć się jazdą 4 - 5 h tylko, że nie wziął pod uwagę, że ani on, ani jego sprzęt na tamte lata nie uciągnął by scenariusza, którego zaś dopracowanie zajęło by lata. Można "symulować się" na obecnych misjach trwających do 2h i to i tak jest dużo. Uważam zatem, że lepiej koncentrować się na realiźmie taborowym, niż iść w stronę destrukcji taboru przy wypadkach, bo na pewno by wtedy powstało pytanie: dlaczego nie ma zależności konstrukcji loka/masy pociągu/prędkości w wypadku i rodzaju kolizji... Po co nam to?   
« Ostatnia zmiana: 07 Sierpnia 2018, 21:22:01 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline TomekG

  • Wiadomości: 36
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #48 dnia: 07 Sierpnia 2018, 21:18:24 »
Zbędna rzecz, która po prostu ma się nie wydarzać. A jeśli do niej dochodzi, to jest to raczej błąd symulatora do naprawy lub ewentualny wstyd dla prowadzącego. ;) Oznacza i tak koniec symulacji, czyli więcej nic w tym temacie nie trzeba. A jeśli chodzi o MSTS, to tak, to była jedna z przewag nad Maszyną, można było dziecku pokazać - patrz jak teżewe poleci! ;) No i znajdowało się odpowiednie miejsce, gdzie teren za końcem toru np. się wznosił... Z doświadczenia wiem, że jak ktoś szuka czegoś takiego w tego typu programach, to długo przy nich nie zabawia.

Co do wpadających ludzi pod koła, to raczej rzecz do zignorowania jeśli jakoś nie jest zapisana w scenariuszu. Też w zasadzie zbędna, ale tu można jeszcze się pobawić w kontynuacje jazdy więc ujdzie, ale tak jak napisałem raczej tylko jeśli zakłada coś takiego scenariusz, w innym przypadku jest to niepotrzebne.
« Ostatnia zmiana: 07 Sierpnia 2018, 23:34:33 wysłana przez TomekG »
Pozdrawiam

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #49 dnia: 07 Sierpnia 2018, 21:19:53 »
No tak, ale to odbijanie sie lokomotyw, jest powiedzmy fikcyjne. No ale ja sie moge nie znać
Pozwolę sobie zacytować moją poprzednią wiadomość, która bezpośrednio poprzedza Twoją...
Symulacja zderzeń i uszkodzeń taboru w ich wyniku są poza zakresem symulacji i przyjętym modelem fizyki.
...co należy rozumieć w ten sposób, że symulacja sprzęgów i zderzeń (czyli nasze narzędzie) jest zrobiona wyłącznie w minimalnym zakresie potrzebnym do prawidłowej symulacji ruchu pociągów (czyli do osiągnięcia celu). Tylko tyle. Wypadki są poza zakresem, stąd też działanie symulatora w takich sytuacjach, do których nie został przewidziany, może odbiegać od rzeczywistości.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Cookie

  • Wiadomości: 272
  • Dzień dobry, jak leci?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #50 dnia: 08 Sierpnia 2018, 05:24:29 »
Akurat ludzie wpadający pod koła to zdarzenie losowe w scenariuszu L053_wieczor i tylko tam. W innych scenariuszach jest to błąd. Chyba że autorzy zostawili niespodzankę ;). Mi jednak wiadomo tylko o ww. scenariuszu.
Ta piękna stalowa MaSzyna... Która wozi mnie na wakacje...

Offline Domino93pl

  • Wiadomości: 68
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 63
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #51 dnia: 09 Sierpnia 2018, 13:52:30 »
Realistyczne wykolejenia nie są nam potrzebne, ale wypadki z samochodami na przejazdach można by zrobić (wystarczy żeby pociąg był w stanie ten samochód trochę przepchnąć, bo to przenikanie jest niezbyt realistyczne).

Offline AK2012

  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 150
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #52 dnia: 09 Sierpnia 2018, 18:24:02 »
Akurat z tymi wypadkami to bez przesady jak dla mnie, bo kiedy odpalam symulator to chcę dojechać do celu spokojnie, a nie skończyć służbę zaraz po starcie. W końcu to symulator kolei a nie symulator wypadków na kolei (których w ogóle nie powinno być). Taka moja opinia, każdy może mieć własną. Zamiast urozmaiconych wypadków na wszelakie sposoby, wolałbym popracować nad jeszcze większą realnością prowadzenia pociągów i ich działania. Przecież obecnie w siódemce nawet nie można baterii załączyć za pomocą myszy, bo klapka się nie otwiera.
« Ostatnia zmiana: 09 Sierpnia 2018, 18:35:07 wysłana przez AK2012 »

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #53 dnia: 09 Sierpnia 2018, 18:44:57 »
Realistyczne wykolejenia nie są nam potrzebne, ale wypadki z samochodami na przejazdach można by zrobić (wystarczy żeby pociąg był w stanie ten samochód trochę przepchnąć, bo to przenikanie jest niezbyt realistyczne).
To sobie napisz taki scenariusz sam i używaj go do woli, tylko nie chwal się ilością rozjechanych.

Offline Stary fortepian

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #54 dnia: 03 Października 2018, 14:20:53 »
Odnośnie realizmu , lubię jeździć starymi spalinówkami - i tu moja prośba nie da się zrobić jakiegoś długiego ciężkiego rozruchu ? Przecież wiadomo że te lokomotywy tak pięknie nie odpalaja , a fajnie by było je trochę pochechłać, albo chociaż trochę dymu przy ruszaniu
« Ostatnia zmiana: 03 Października 2018, 14:25:27 wysłana przez Stary fortepian »

Offline Carmelovy

  • Wiadomości: 523
  • W MaSzynie od 2009r. Maszynista IC
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Realizm vs grywalność
« Odpowiedź #55 dnia: 07 Października 2018, 12:22:39 »
Dym ze spalinówek to nie tylko Twoje marzenie. ;) Poczekajmy, powstały opady atmosferyczne to miejmy nadzieję i na dym.


Zamykam temat, bo robi się offtop. Temat dotyczył realizowania obiegów w scenariuszach.
« Ostatnia zmiana: 07 Października 2018, 12:49:30 wysłana przez matek123 »