W ubiegłym roku zabrałem się za przerabianie scenerii Quark. Największa zmiana tam zaszła w 2007 roku, kiedy została dokończona elektryfikacja, jak również zmodyfikowane zostały misje. Później zestaw poprawek został dodany przy okazji Paczki Całościowej 2010, miały one charakter wizualny i merytoryczny, ale nie zmieniały znacząco funkcjonowania scenerii. Poniżej krótki opis moich zmian, zawartych w paczce MaSzyna 01.13.
1. Tabor. Z ostatnich ankiet, przeprowadzonych wśród użytkowników, wynikało, że sceneria nie cieszy się powodzeniem. Spotkałem się też z opiniami, że brakuje misji typowo pod EZT. Ze względu na długość tras rzędu 50km, nie ma większego sensu w puszczaniu tam pociągów pośpiesznych, których jedynym zyskiem jest przejazd bez zatrzymania przez dwa albo trzy przystanki. Dlatego wymieniłem większość taboru pasażerskiego na EZT (chciałem dać same bordowe EN57, ale nie mamy wystarczająco dużo tekstur). Przy okazji musiałem poprawić obsługę EZT w
EU07.EXE, ponieważ AI nie radziło sobie z jazdą (przyspieszanie, przekaźnik nadmiarowy).
2. Ruch. Chciałem wprowadzić ruch cykliczny, powtarzany co godzinę. To nie do końca się udało. Pociągi co prawda docierają do swoich pozycji wyjściowych, ale uruchomienie cyklu na kolejną godzinę wymaga jeszcze (przede wszystkim) wyregulowania czasów jazdy na dolnej trasie. Przy okazji chciałem zademonstrować zmianę jasności światła: jest jeszcze ciemno, gdy zaczynamy, ale w ciągu godziny robi się całkiem widno. Wschód i zachód Słońca ustawiłem na 31 października (pierwotnie paczka miała być wydana w październiku), aby wschód nie wypadał za wcześnie i nie było jeszcze zaawansowanej jesieni, co musiało by mieć wpływ na wygląd drzew.
3. Dynamiczne sterowanie. Dotychczas sterowanie ruchem na sceneriach było robione "na sztywno". Jeśli coś nie tak poszło w misji, eventy "się sypały" i w wielu przypadkach uniemożliwiało to kontynuowanie jazdy, albo powstawały dziwne sytuacje (np. zderzenia). W nowym Quarku postanowiłem podejść do tego inaczej. Typ pociągu jest rozpoznawany, gdy jest on ponad kilometr od stacji. Ustalane jest, na który tor zostanie skierowany. Następnie uruchamiane jest sprawdzenie, czy głowica jest wolna. Jeśli tak, układany jest przebieg i wyświetlany sygnał na semaforze. Podobnie jest w przypadku wyjazdu, ale oprócz głowicy sprawdzany jest także szlak (albo pierwszy odstęp przy SBL). Oczywiście pociągi jeżdżą z rozkładami i zatrzymują się na przystankach.
4. Tory postojowe. Oprócz sterowania torami na stacjach i głowicami rozjazdowymi, uruchomiłem obsługę torów postojowych. W przypadku odesłania EZT na tor postojowy, wyszukiwany jest tor z wolnym miejscem. Również dynamicznie wyszukiwana jest jednostka, która zostanie wysłana na szlak.
5. Układ torów. Pierwotnie nie zamierzałem ingerować w układ torów (mimo że wiem, iż pozostawia on wiele do życzenia). Jednak po uruchomieniu mijanki w Bruchniewie okazało się, że pociągi nie wyrobią się tam w godzinnym cyklu. Również przeraziła mnie przechyłka 25cm na łukach R=500m, ułożonych w slalom. Postanowiłem na szybko wyprostować ten odcinek, co po zlikwidowaniu ograniczeń dało jazdę szybszą o 3 minuty. Niestety za późno zorientowałem się, że zlikwidowałem tam pochylenia, a w efekcie musiałem obniżać teren znacznie bardziej, niż to było konieczne. Wstawiłem tam też nowe słupy, których używamy przy sceneriach tworzonych w Rainsted. (Z powodu szybkich poprawek zostały tam rozszerzenia TGA na plikach szyn, przez co na paczce DDS szyny są niewidoczne.)
W najbliższym czasie chciałbym prace nad tą scenerią kontynuować. Ale w miarę małymi kroczkami, aby nie wyznaczyć sobie zbyt ambitnego celu, jak to wyszło przy remoncie kapitalnym Linii 546 (który też kontynuuję). Mój wstępny plan jest taki (kolejność przypadkowa):
1. Dokończyć układanie toru Wielki Kac Dolny – Bruchniewo. To znaczy wrócić do pochyleń, a w oryginalnym terenie odcisnąć prawidłowy profil, łącznie z rowami. Przy okazji przywrócić naprężanie sieci, które zniknęło z tego odcinka.
2. Dodać przystanek na trasie Skwarki – Wielki Kac.
3. Dodać mijankę na trasie Zatyle – Mydelniczka.
4. Przebudować stację w Skwarkach na przelotową.
5.
Przesunąć stację Mydelniczka na północ z obrotem o 20°. Z południowej strony wyprowadzić wyjazd na wschód. Zrobione — MaSzyna 08.13!6. Przebudować stację Wielki Kac tak, aby wjazd z Drożdżowni i Mydelniczki był od południa. Przesunąć stację Drożdżownia 1km na wschód.
7. Przebudować stację Dejawy tak, aby była bezpośrednia łącznica do Koniewic. Tory na północ i wschód od Dejaw staną się przez to oddzielnymi liniami, które będą mogły zostać przedłużone.
8. Przesunąć stację Koniewice o 2km na północ, co moim zdaniem zwiększy sens przestrzenny układu stacji (oddali od WK i ograniczy "objeżdżanie góry" o 120°).
9. Uruchomić cykle jazd na kolejne godziny. Ewentualnie zróżnicować częstotliwość w szczycie i poza szczytem.
10. Uruchomić manewry z wykorzystaniem obrotnicy.