Autor Wątek:  Trasopisarstwo - moje problemy  (Przeczytany 39582 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #30 dnia: 06 Stycznia 2013, 14:58:22 »
Nie chcąc zakładać nowego tematu - zapytam tutaj.
Zacząłem dłubać sobie swoją scenerię w 3dsie 10, wszystkie parametry ustawione poprawnie, rozjazdy zwyczajne i tory układają się wzorowo, ale gdy przychodzi do położenia anglika - zaczynają się schody. W skrypcie main, gdy wybiorę stwórz zwrotnicę mam do wyboru osiem najczęściej używanych. Gdy wybieram K34R150 i kliknę "Stwórz", pojawia się dowolny, poprzednio używany rozjazd (zamiast anglika). Z kolei, gdy z ramki poniżej wybiorę K34R190 i kliknę w koniec uprzednio stworzonego toru, pojawia się anglik nadnaturalnych rozmiarów - na oko ma ze 300 metrów. Cóż począć?

Offline matfre96

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 594
  • m-sta
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 40
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #31 dnia: 06 Stycznia 2013, 15:18:43 »
Pokaż screena chociaż. Czy używasz rozjazdów R300? Angliki najlepiej pasują do R300.
Autoryzacja: EU07, EP07, EP08, EP09, EU160, ED160, ED161, ED250, SM42, 18D, 6Dh-1, 15D, E6ACTd, E6ACTadb, T448p, 6Dg

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #32 dnia: 06 Stycznia 2013, 15:59:00 »
Cytuj
Z kolei, gdy z ramki poniżej wybiorę K34R190 i kliknę w koniec uprzednio stworzonego toru, pojawia się anglik nadnaturalnych rozmiarów - na oko ma ze 300 metrów.
Najpierw odpowiednio ustaw konfigurację programu, potem będziemy radzić:
http://sigman.kolej.org.pl/kurs-3dsmax/01.html

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #33 dnia: 06 Stycznia 2013, 16:00:06 »
Pokaż screena chociaż. Czy używasz rozjazdów R300? Angliki najlepiej pasują do R300.
Co ma typ rozjazdu do zlej konfiguracji jednostek w programie...
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #34 dnia: 06 Stycznia 2013, 16:23:56 »
Cytuj
Z kolei, gdy z ramki poniżej wybiorę K34R190 i kliknę w koniec uprzednio stworzonego toru, pojawia się anglik nadnaturalnych rozmiarów - na oko ma ze 300 metrów.
Najpierw odpowiednio ustaw konfigurację programu, potem będziemy radzić:
http://sigman.kolej.org.pl/kurs-3dsmax/01.html
Jak wspomniałem na wstępie, program skonfigurowany zgodnie z poradnikiem Sigmana.

W załączniku screen z omawianej sytuacji - w dolnym rogu, zaznaczony prostokątem zwykły, prawy rozjazd P34R300 - by można było znaleźć perspektywę.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1231
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #35 dnia: 06 Stycznia 2013, 16:26:45 »
A próbowałeś od nowa pobrać skrypty?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #36 dnia: 06 Stycznia 2013, 16:31:42 »
Pokaż jak wyglądają okienka ,,Units Setup" oraz ,,System Unit Setup".

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #37 dnia: 06 Stycznia 2013, 17:01:39 »
W obydwu było [metric], w system unit setup było unit=1,0[meters].

Problemem chyba były skrypty, powtórnie zainstalowałem skrypty z tego tematu: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,21743.0.html i anglik odzyskał należne mu rozmiary.

Dziękuję za pomoc.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #38 dnia: 20 Stycznia 2013, 14:20:08 »
Czy istnieje łatwy sposób sposób aby liczyć długości/odległości w 3dsie? Dłubię sobie w swojej scenerii, obsługa skryptów idzie ładnie, tory, rozjazdy i wszelkie "upiększacze" nie stanowią problemu, jednak nie potrafię określić na przykład długości torów, odległości semaforów od ukresu, W5 czy też rozstawu torów - teraz robię to na oko, ale oko, to jak wiadomo, męska, śmiertelna przypadłość. Da się to odczytać, oszacować na podstawie "podziałki/kratownicy" w widoku TOP 3ds? Jeśli tak, to ile ma jedna "kratka"? 10m x 10m? Czy jest jakiś inny, łatwy sposób?
Pytanie drugie: czy da się edytować już położone elementy (poza rotate i move)? Na przykład nadawać nazwy czy zmieniać parametry?

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #39 dnia: 20 Stycznia 2013, 14:24:38 »
Cytuj
Czy istnieje łatwy sposób sposób aby liczyć długości/odległości w 3dsie?
Odległość możesz liczyć za pomocą Line. Gdy tworzysz taką linię, na dolnej belce masz napisaną jej długość.
Cytuj
Na przykład nadawać nazwy czy zmieniać parametry?
PPM -> Properties.
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #40 dnia: 20 Stycznia 2013, 14:51:48 »
Do mierzenia odległości w 3ds Max jest wbudowane narzędzie. Z górnej belki ,,Tools" -> ,,Measure Distance...". Długość jednej ,,kratki" masz podaną na dolnej belce, na lewo od kluczyka, przykłądowo ,,Grid = 10,0m".

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #41 dnia: 20 Stycznia 2013, 14:56:59 »
Problemem się robi, gdy chcemy policzyć odległość na łuku, sadząc słupki hekto.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #42 dnia: 20 Stycznia 2013, 15:11:09 »
Chyba najłatwiej po prostu sprawdzać długość odcinków torów, i tyle.

Offline Siecool

  • Deweloper
  • Wiadomości: 983
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 233
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #43 dnia: 20 Stycznia 2013, 16:05:48 »
Panel po prawej stronie, karta Create > Helpers z listy pod spodem (rysuneczek taśmy mierniczej nota bene) > Tape. Można tym mierzyć odległość po prostej, na łuki nie znalazłem innego sposobu, aniżeli wstawianie kilku prostych - im więcej, tym mierzymy dokładniej. Można też wpisać zadaną odległość.

Wstawiając kilometraż robię takie taśmy o długości 100 m każda i potem wstawiam w tak wyznaczone miejsca slupki hekto. Żeby wstawić ukres trzeba zmierzyć w którym miejscu między osiami sąsiednich torów odległość wynosi 3,5 m i tam go zamontować.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #44 dnia: 20 Stycznia 2013, 16:10:39 »
Dziękuję, dzięki umiejętności sprawdzenia długości toru (properties) oraz funkcji line powoli "wydłubię" sobie to co chciałem, dzięki temu to co tworzę będzie miało zachowane wymiary, dzięki!

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #45 dnia: 20 Stycznia 2013, 17:23:28 »
Do mierzenia odległości na długich prostych można napisać skrypt budujący co 'x' węzeł.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #46 dnia: 20 Stycznia 2013, 17:33:14 »
Przecież podałem w poprzednim poście wbudowane narzędzie do mierzenia długości dowolnych prostych odcinków.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #47 dnia: 07 Kwietnia 2013, 21:44:51 »
Czy istnieje prosty sposób aby wstawiać do scenerii (za pomocą 3dsa) kozły oporowe "tradycyjne", zbudowane z szyn i podkładu? Pewnie można dłubać osobno pryzmę, podkład jako boxa i do tego dopasować szyny, ale czy nie ma jakiegoś prostszego sposobu, jakiegoś gotowego inca? Dłubię w swojej scenerii, tworzenie pryzmy mam opanowane, mógłbym też wstawiać includy kozła betonowego, ale betoniaki w realu raczej rzadko się spotyka (szczególnie na liniach pamiętających "Wilusia"), nijak miałoby się to do realizmu... Ktoś pomoże?

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #48 dnia: 07 Kwietnia 2013, 21:54:50 »
Chodzi Ci o wygięte szyny ku górze, połączone belką? Mógłbyś pokazać zdjęcie? Jeśli dobrze myślę o co chodzi, to najlepiej będzie wykonać jeden taki model, wyeksportować do .t3d , zrobić plik .inc i tak też wstawiać.

Offline Siecool

  • Deweloper
  • Wiadomości: 983
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 233
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #49 dnia: 07 Kwietnia 2013, 22:01:40 »
Nie ma na to include'a na razie, kozły tego typu są zaszyte w plikach scenerii, z reguły w tych z torowiskiem, bo szyny nie są modelowane, tylko rysowane tak samo, jak każde inne. Chciałem kiedyś z tego zrobic inca, ale odkąd zaimportowałem scenerię do 3ds wraz z tymi kozłami, to po prostu je kopiuję i odpowiednio ustawiam, tym samym potrzeba includowania znikła.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #50 dnia: 07 Kwietnia 2013, 22:37:33 »
No więc skoro tak - zaimportowałem sobie plik z Drawinowa, zawierający w/w elementy (sc3.scm), mam je w maxie. Myślałem, że uda się to zrobić tradycyjnie - Ctrl+C, Ctrl+V, później wiadomo - move, rotate i gotowe. Niestety, nie umiem otworzyć w maxie dwóch scenerii naraz (to w ogóle możliwe?). Mam więc otwartego maxa dwa razy. Widzę, że jest opcja klonowania i w edytowanym pliku (sc3.scm) mogę sobie dowolny element sklonować po czym przesunąć go w żądane miejsce, ale jak przenieść go do własnej scenerii (do okienka maxa w którym pracuję)?

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6093
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2069
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #51 dnia: 07 Kwietnia 2013, 22:48:07 »
Najlepiej zaznacz wszystkie elementy dotyczące (jednego) kozła (poduszkę ziemną, tory, i belkę). W listwie file wybierz opcję save selected. Wtedy utworzony plik możesz sobie mergować do scenerii.
« Ostatnia zmiana: 07 Kwietnia 2013, 22:50:00 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #52 dnia: 08 Kwietnia 2013, 15:12:41 »
Więc tak - zapisałem sobie w/w elementy do pożądanego pliku i zamergowałem do scenerii. Wszystko ładnie, jednakże by w/w elementy mi się nie rozjeżdżały - postanowiłem je potraktować collapsem. Teraz cały kozioł, szyny, pryzma stanowią jeden element, ale...

Teraz gdy chcę użyć funkcji rotate bądź move - "helper" tych funkcji nie znajduje się już nad obiektem tylko gdzieś z dala od niego, przez co chcąc go (obiekt) obrócić nie obracam go wokół jego osi tylko nim kręcę wokół osi helpera. Coś spieprzyłem? Da się to naprawić czy muszę się z tym pogodzić?

Już sobie poradziłem, ale zostawię post, bo może komuś się przydać. Gdy zaczynałem zaznaczać od pryzmy (ona miała spieprzony helper) cały scollapsowany obiekt przyjmował jej parametry. Zacząłem więc zaznaczać od torów (one miały właściwy), scollapsowałem i helper jest na swoim miejscu.
« Ostatnia zmiana: 08 Kwietnia 2013, 15:22:05 wysłana przez 201E-003 »

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9224
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 744
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #53 dnia: 08 Kwietnia 2013, 15:24:13 »
Możesz również spróbować użyć opcji Attach. Ona też łączy kilka elementów w jeden obiekt.
« Ostatnia zmiana: 08 Kwietnia 2013, 16:08:01 wysłana przez Sawi »
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6093
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2069
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #54 dnia: 08 Kwietnia 2013, 15:28:36 »
Kozioł jest o tyle specyficznym obiektem że ma też obiekty "line" odpowiadające za tor. Najodpowiedzialniejszą opcją jest zrobienie grupy (zakładka [Grup]>Grup). W takiej formie wstawiane są rozjazdy krzyżowe.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #55 dnia: 08 Kwietnia 2013, 15:54:45 »
Kolego matek123, to właśnie to o co chodziło. Helper na swoim miejscu, wszystko ładnie trzyma się razem i poprawnie się eksportuje. Dzięki wielkie za pomoc!

Odnośnie "collapse" to w 3dsie wszystko ładnie wyglądało do czasu eksportu. Jak bowiem skrypty miały wyeksportować tor który zawierał w sobie x innych elementów?

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #56 dnia: 05 Maja 2013, 13:54:26 »
Napotkałem kolejny "problem", będę więc męczył dalej. Chciałbym stworzyć ścianę lasu, szukałem odpowiedzi po działach ale nie znalazłem satysfakcjonującej. OK, tworzę plane'a, teksturuję, obracam - z tym nie mam problemu. Jednak by stworzyć jakąś większą całość trzeba by połączyć kilka takich plane'ów w całość. Jest na to jakiś prosty sposób, łatwiejszy niż clone + ręczne dostawianie? Próbowałem po sklonowaniu plane'a dostawić go z użyciem Snaps Toggle ale niestety krawędzie tak powstałych plane'ów się nie przyciągają. Ktoś pomoże?

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6093
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2069
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #57 dnia: 05 Maja 2013, 13:56:26 »
A nie możesz zrobić plane z dużą ilością segmentów w "długości"?
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #58 dnia: 05 Maja 2013, 15:53:51 »
Las zawsze możesz zrobić tak, że obrys lasu za pomocą 'line' tworzysz dowolnie, ale na końcu ma to być linią zamkniętą. Później z tej zamkniętej linii robisz z funkcji 'extrude' np. wysokość lasu wpisując np. 15m. Tworzy Ci to taką bryłę o obrysie lasu jaki chcesz i ustalonej wysokości. Później usuwasz górną i dolną powierzchnię tej bryły,  jak i te niewidoczne/niepotrzebne.

Offline Siecool

  • Deweloper
  • Wiadomości: 983
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 233
Odp: Trasopisarstwo - moje problemy
« Odpowiedź #59 dnia: 05 Maja 2013, 19:49:54 »
Napotkałem kolejny "problem", będę więc męczył dalej. Chciałbym stworzyć ścianę lasu, szukałem odpowiedzi po działach ale nie znalazłem satysfakcjonującej. OK, tworzę plane'a, teksturuję, obracam - z tym nie mam problemu. Jednak by stworzyć jakąś większą całość trzeba by połączyć kilka takich plane'ów w całość. Jest na to jakiś prosty sposób, łatwiejszy niż clone + ręczne dostawianie? Próbowałem po sklonowaniu plane'a dostawić go z użyciem Snaps Toggle ale niestety krawędzie tak powstałych plane'ów się nie przyciągają. Ktoś pomoże?
No ja właśnie tak robię i działa. Tyle, że to nie krawędzie się przyciągają, tylko poszczególne punkty. Najłatwiej dostawiać w widoku z góry, wtedy nie ma ryzyka pomylenia punktów (np. trzymasz za dolny i omyłkowo dostawiasz go do górnego). Jak zbliżysz myszkę do któregoś punktu powinien Ci się pojawić taki duży niebieski plusik, chwytasz za niego, przestawiasz do odpowiedniego punktu drugiego plane'a (też będzie niebieski plusik) i gotowe. IMHO robienie jednego wielkiego obiektu jest trudniejsze, bo więcej zabawy z teksturowaniem.