Toruń:
1. Bocznice na Jakubskim Przedmieściu: Apator, rzeźnia, gazownia i fabryka krochmalu
Bocznica odchodziła od linii przechodzącej przez Toruń Wschodni do Olsztyna, docierała przez zakłady Apatora (obecnie przeniesione, powstałe w 1949r,) do ulicy Lubickiej i tu rozgałęziała się. Jedna nitka szła do rzeźni (Tormięs powstały w 1884, upadły w 1999, obecnie już nieistniejący, pozostał po nim tylko komin), jedna do gazowni (powstała w latach 30. XX wieku, część budynków została wyburzona, ale część funkcjonuje nadal jako oddział PGNiG) i jedna do fabryki krochmalu i płatków kukurydzianych (obecnie Toruń-Pacific, potentat produkcji płatków :D). Wszystkie bocznice zostały rozebrane, (prawdopodobnie do gazowni najszybciej) choć tor prowadzący od linii głównej do tego rozgałęzienia istniał jeszcze na początku XXI wieku, a skrzyżowanie z torami tramwajowymi na Skłodowskiej-Curie rozebrano dopiero 16.10.2003r.
2.Bocznica do młyna, Spomaszu i Bumaru
Ta bocznica zaczynała się na stacji Toruń Wschodni i łukiem biegła w kierunku młyna (notabene część tej bocznicy była kiedyś linią Kolei Miast Nadwiślańskich, a budynek dworca Thorn-Altmocker stoi do dzisiaj). Na wysokości budynku dawnego dworca Thorn-Altmocker bocznica rozgałęziała się - druga nitka biegła w kierunku zakładu produkującego maszyny do produkcji spożywczej "Spomasz" i "Bumaru". Obecnie rozebrana, gdzieniegdzie zachowały się jeszcze resztki torów prześwitujące przez ziemię.
3.Toruń Nadbrzezie/Nabrzeże
Bocznica biegła ze stacji Toruń Miasto przez obecny Bulwar Filadelfijski do portu rzecznego, który wówczas obsługiwał głównie barki z drewnem spławiane w dół Wisły. Stacja była dwupoziomowa, wyposażona w elektryczny żuraw do przeładunku, dwa drewniane magazyny i bramkę skrajniową. Ostatni raz w wykazie stacja pojawiła się w 1959r. W 1963r. tory były już niekompletne, a w 1970 rozebrano je całkowicie i zbudowano obecny Bulwar.
4.Bocznica do radzieckiej jednostki wojskowej
Króciutka (kilkaset m) bocznica z opuszczonej obecnie stacji Toruń Północny do dawnej radzieckiej jednostki wojskowej, zachowało się kilkadziesiąt metrów toru.
5.Bocznica do TCMB
Jeszcze krótsza bocznica do zlokalizowanej tuż przy stacji Toruń Północny Toruńskiej Centrali Materiałów Budowlanych, bocznica zachowana w całości, na terenie zakładu zlikwidowano jeden tor, obecnie nieużywana
6.Bocznica do polskiej jednostki wojskowej
Bocznica, która dawniej była częścią linii Toruń Północny - Czarnowo (zlikwidowana w 1968r), trudno powiedzieć, do kiedy służyła, ale zapewne były to lata 90. Obecnie w 1/3 długości rozebrana, jednostka działa nadal.
7.Betor
Skład budowlany Betor powstał w roku 1990, działa do dnia dzisiejszego, bocznica najpóźniej w roku 2002 została zamknięta i częściowo (lub całkowicie) rozebrana.
8.Merinotex, Polchem, Towimor
Merinotex produkował włókna sztuczne (jak pół wszystkich innych zakładów Torunia). Powstał w 1965, upadł w 2009 roku.
Polchem czyli naczelny zanieczyszczacz Torunia produkował wszelkiej maści kwasy i nawozy fosforowe. Powstał w latach 30. XX wieku, upadał od lat 90., w 2001 produkcja na większości wydziałów stanęła, a w 2007 zakończono wszystkie prace rozbiórkowe. Zakład produkcji urządzeń okrętowych Towimor istnieje do dziś, ale całą bocznicę rozebrano, pozostały niewielkie fragmenty.
9.Torbet
Krótka bocznica ze stacji Toruń Północny, obecnie zakład już nie istnieje, bocznica została rozebrana
10.Polmos
Krótka bocznica ze stacji Toruń Wschodni, łączy stację z byłymi zakładami alkoholowymi Polmos powstałymi w 1989 i upadłymi około 2010r., obecnie zakłady znów produkują wódki i spirytusy, bocznica jest nadal nieużywana, ale przejezdna. Może jeszcze powróci do chwały ;)
Toruń ogólnie jest jednym wielkim upadłym zakładem przemysłowym. Lista przedsiębiorstw upadłych bądź na skraju upadku jest jeszcze długa. Oczywiście prym wiedzie Elana, ale jakieś 5% dawnej fabryki wciąż produkuje butelki PET, więc teoretycznie Elana nadal działa. Nie wiem, czy jeżdżą tam jeszcze jakieś pociągi, więc nie umieściłem rozległej bocznicy na liście.