590
« dnia: 10 Lutego 2012, 12:30:50 »
Świętokrzyskie mają już EN57 SPOT ? Z tego co wiem to mają ED72 SPOT po głównych.
EN57 w innych malowaniach ? krakowskie to: 57-1050, 1074, 1080, 1114 - po n głównych około 93r. Zostały wtedy przystosowane do obsługi pospiesznych "Wanda" i "Karolinka" Kraków-Katowice-Kraków. M.in. pluszowe obicie siedzeń, firanki PKP w oknach, odmienne malowanie (istnieją tutaj na forum zdjęcia 57-1050 w tym malowaniu). Miejscowości były pisane na czerwono (normalnie na czarno) w kasetach, na czołach rozrządczych. Ja pamiętam: Kraków Gł, Kraków Gł Osob, Katowice, Zakopane, Nowy Sącz w ten sposób pisane (na czerwono). Na bokach posiadały haki na tablice relacyjne dla pospiesznych.
Inne, aczkolwiek bardziej popularne malowanie, posiadały EZT EN57 z lok. Katowice, Częstochowa, Warszawa Grochów, Sochaczew. Wiśniowe (dach też) z kremowym pasem przez długość pudła i obydwa czoła + drzwi dla pasażerów.
Część była wyposażona w klasę pierwszą: EN57-1386, 1751 (Częstochowa), 1822, 1823 (Katowice), 1913, 1914, 1915 (Warszawa Grochów), z ryflami w tym malowaniu i tylko z drugą klasą był 1035 (Katowice). Pozostała większość (wszystkie w tym malowaniu z lok. Sochaczew) miała tylko klasę drugą i dość często były spotykane przy zwykłych, podmiejskich wahadłach.
Odnośnie ED72... na jaki zakres numeracyjny będzie ten model ? Bowiem ostatnie 2 lub 3 jednostki tej serii posiadały drzwi odsuwowo-odskokowe podobnie jak ED73-001. Pozostałe standardowe. W obecnym czasie wygląd na turbo-spoty zmieniły ED72-002, 004 i 005 (rok2011). One chyba mają także inny typ rozruchu, ale tutaj niech znawcy tematu się wypowiedzą.
Pytam, bo u mnie jeździ sporo ED72.
EN71 nie planujecie wydać ? Bowiem mam możliwość porobić zdjęcia. Koledzy z okolic Gdyni też będą mieli okazję do jeszcze ciekawszych zdjęć, bowiem od nas poszły tam EN71-006 (jeden człon ma po podmianie - bez ryfli), EN71-009, EN71-014. Ta ostatnia miała dawniej zamknięty obieg WC ale dość szybko z tego zrezygnowano.
"Jamniki" też miały sporo ciekawych malowań: suskie dla pospiesznych "Giewont", "Rysy", "Rysy-bis", "Kasprowy" m.in. były to EN71-08,09,18, 37. EN71-007 w czasie naprawy gł około 1993 roku dostała pierwszą klasę, oraz drugą + malowanie dedykowane dla wspólnej jazdy z ED72. (czerwone + żółta strzała przez środek pudła). lok. Jelenia Góra miała EN71-043 w malowaniu dla posp. "Szrenica". Najwięcej ciekawych malowań miała SKM Trójmiasto. Może ktoś będzie dysponował zdjęciami, gdyż ja nie pochodzę i nie mieszkam w pobliżu działania w/w spółki.
Dla EN57 można też odwzorować malowanie "brudno brązowe". Było to zwykłe granatowo-żółte malowanie, które z biegiem czasu stawało się wręcz brudno brązowe. U nas pamiętam w tym malowaniu: EN57-001, 014, 038, 1239 lok. Tarnów,
EN57-1263, 1795 lok. Sucha Besk, EN57-800, 840, 1238, 1240, 1293 lok. Kraków Prokocim.
Było tego całkiem sporo na sieci. To tylko przykłady. Posiadam zdjęcia na kliszach ale one się nie nadają na tekstury, bo i kto w tamtych latach myślał o tym ?
Podobne barwy miały EP09. Pamiętam EP09-027, 037 z Olszynki, EP09-001,002,013, 014 z Prokocimia, gdzie żółty też tak zmienił barwę pod wpływem czasu od naprawy rewizyjnej. Nawet gdzieś miałem zdjęcia na kliszach.
Inne barwy dla dziewiątek to fabryczna dla "jedynki", oraz całkiem nie dawno niektóre pojazdy z Olszynki miały aluminiowe numery na czarnym tle. EP09-033 niech będzie przykładem. Herby lokomotywowni Prokocim i Olszynka. Mam zdjęcia, lecz znowu, jak patrzę, to żadne nie spełnia dzisiejszych warunków. Do tego dochodziłaby kwestia porządnego zeskanowania.
Chciałem Wam pomóc.
Może ktoś z Was będzie miał możliwość opublikowania modeli w takich teksturach z własnych zdjęć lub od kogoś kto pozwoli. Ja jeszcze popytam znajomych ale nic na obecną chwilę nie mogę obiecać. Dotyczy to także wagonów pod składy dalekobieżne w dwóch odcieniach zieleni z napisami InterCity, oraz w tym malowaniu o, które pyta "Ceski Kretek"