Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - anubin

Strony: [1]
1
Tabor kolejowy / Odp: Tabor prototypowy
« dnia: 23 Sierpnia 2018, 10:39:00 »
Nie wiem czy można uznać to jako prototyp (oficjalnie jest to modernizacja) a przy okazji pewnie większość osób kojarzy, ale w służbie są 3 loki serii EU07A :)

2
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 15 Marca 2016, 22:31:40 »
Nie wiem, czy w 100% można to uznać za imprezę kolejową, ale od 19marca do 29maja na Sationie Narodowym pojawi się największa w Polsce makiera, na której oczywiście nie zabraknie modeli kolejek :)

http://makieta.city/

3
Pomoc doraźna / Odp: Przycinanie się symulatora
« dnia: 16 Lutego 2016, 14:27:17 »
Bardzo możliwe, że zachodzi u Was zjawisko tzw. "Throttling Processor"

Nowoczesne laptopy z procesorami, szczególnie takimi, które oznaczone są literką "U" nastawione są pod energooszczędność.
W wyniku tego, że tego typu komputery raczej stosowane są do celów biznesowych/konsumpcyjnych bardziej niż do grania - są w stanie zapewniać zadowalającą wydajność przy dłuższym czasie pracy na baterii.

Niestety kompletnie nie sprawdza się to w grach. Gracze przyzwyczajeni są do tego, że "gdy coś zacina, to przestawię sprzęt w tryb maksymalnej wydajności" Niestety często pogłębia to problem.

Procesor po prostu bardzo szybko się nagrzewa, nie będąc w stanie oddać wygenerowanej ilości ciepła.
W procesorach (szczególnie serii "U) komputer więc przełącza się w tryb oszczędny zupełnie ignorując ustawienia użytkownika w systemie. W efekcie zamiast zapewniać wydajność na poziomie ~2,7ghz procesor dramatycznie szuka ochłody zbijając taktowanie nawet poniżej 1ghz.

Z tego co się orientuje, często użytkownicy stosują rozwiązanie tego problemu na poziomie BIOSa, ale nie jestem pewien.
Rozwiązanie polega na tym, że zakładamy na procesor kaganiec.
Ustalamy, że zajęcie procesora nie może przekroczyć 92%.
W efekcie procesor nie będzie osiągać maksymalnej wydajnosści, ale podczas gry, dzięki temu że pracuje na 92% jego temperatura nie powinna wzrastać do granicznych wartości.

Paradoksalnie "skręcenie w dół" procesora, może pozytywnie wpłynąć na wydajność całego komputera... Ot uroki współczesnych technologii...

4
Inne niekolejowe / Odp: Train Driver 2
« dnia: 28 Października 2015, 11:16:03 »
Grafika to nie wszystko, bo żeby z niej skorzystać trzeba mieć albo bardzo dobry sprzęt, albo dobrze zoptymalizować program.
W tym momencie poziom grafiki jest naprawdę przeciętny, a aplikacja i tak nie jest w stanie zapewnić stabilnej wartości FPS.

Oczywiście to nie jest czepialstwo - zdaję sobie sprawę, że to bardzo wczesna faza rozwoju i również kibicuję projektowi.
Na razie zapowiada się nieźle, ale póki co to Maszyna daje mi więcej satysfakcji z prowadzenia pociągu :)

5
Bieżące kolejowe / Odp: Kolejowy Rotfl
« dnia: 18 Kwietnia 2014, 14:15:42 »
To, o czym mówicie przypomina mi ten filmik :)


6
Pomoc doraźna / Odp: Klawiatura laptopa w stosunku do symulatora.
« dnia: 30 Marca 2014, 18:29:38 »
Jak coś, tu jest temat, w którym poruszano kwestię odpalenia symulatora na netbooku (skoro udało się na netbooku, gdzie wszystko jest upchane, to na pewno da radę na laptopie :) ), oraz jest odpowiednie zdjęcie i mniej więcej wszystko jasno opisane:

http://eu07.pl/forum/index.php/topic,25174.msg368628.html#msg368628

7
Inne niekolejowe / Mini metro
« dnia: 14 Marca 2014, 16:09:10 »
Witam wszystkich serdecznie,

Jak zwykle co tydzień na stronce instalki.pl pojawiło się zestawienie kilku darmowych gierek. Temat nie jest typowo "kolejowy" i przez chwilę zastanawiałem się gdzie go umieścić, ale umieściłem go tutaj :)

Moją uwagę przykuła jedna produkcja o tytule Mini metro, fragment opisu:
Cytuj
Mini Metro to darmowa gra, będąca symulatorem struktur linii metra, w której liczy się zdolność logicznego myślenia.

Zadaniem gracza jest tu wyznaczanie tras którymi poruszać będą się podziemne pociągi, w rozrastającej się metropolii. [...] Początkowo zadanie wydaje się być banalne jednak z czasem pojawiają się kolejne dworce a my, dysponując ograniczoną liczbą nowych tras, musimy przedłużać te, które już istnieją. Do dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że linie nie mogą się przecinać. Zabawa kończy się z chwilą gdy któryś z dworców zostaje przeludniony a tym samym pasażerowie nie mogą dostać się w wybrane miejsce.[...] Grafika choć jest tu tylko symboliczna w niczym nie przeszkadza świetnej zabawie.

Gra posiada (tak jak napisane w opisie) naprawdę symboliczną grafikę i z tego co widzę - jest na razie w fazie alfa, ale myślę, że kilka osób z chęcią pogra. (przy okazji, przypomniała mi się inna gra w podobnej konwencji, tamta była chyba kolejowa, ale już zapomniałem jak się nazywa)

Link do gierki:
http://www.instalki.pl/gry/download/symulatory/Mini_Metro.html

I jeszcze krótki filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=EoOjTMn7oN0

8
Inne niekolejowe / Odp: Problemy z kompem, tym razem hardware
« dnia: 23 Lutego 2014, 22:01:45 »
Co prawda mi nic nie "zalało" karty graficznej, ale objawy nie nastrajają optymistycznie.

Miałem w swoim starym komputerze uszkodzoną grafę (Radeon 9600 Pro)

System (nawet przy uszkodzonej grafice) jest w stanie uruchomić się w trybie awaryjnym (stosowany jest wtedy tryb wyświetlania 640x480 z tego co się orientuje)
Taki tryb graficzny jest w stanie obsłużyć sam procesor (renderowanie pulpitu odbywa się na procku).
Każdorazowe uruchomienie komputera w trybie normalnym skutkować jednak będzie brakiem sygnału. - Takie objawy miałem ja.

Jedną z prostszych diagnoz, czy grafika jest uszkodzona w takim wypadku jest:
- Wejście w tryb awaryjny
- Uruchomienie menedżera urządzeń
- Odinstalowanie karty (nie wyłączać - odinstalować)
- uruchomić system w trybie normalnym
- W tym przypadku pulpit powinien być widoczny w trybie normalnym
- system uruchamia się w trybie VGA (640x480)
- system odnajduje, identyfikuje i instaluje automatycznie sterownik karty graficznej (lub instalujesz go ręcznie)
- restart komputera w trybie normalnym
- jeśli po restarcie jest brak sygnału na 99% to awaria grafiki

9
Pomoc w tworzeniu / Odp: Problem z teksturą
« dnia: 23 Lutego 2014, 00:35:39 »
kiedyś miałem taki sam problem w Zoner Photo Studio. Dopiero praca nad teksturami w Gimpie przyniosła pożądany efekt.  Ten czarny kwadrat pod wagonem, to nic innego jak cień, tylko z "utraconą" przezroczystością - jak powiedzieli koledzy.

10
Tabor / Odp: kamera na klawiszach num
« dnia: 08 Lutego 2014, 00:13:27 »
Zazwyczaj w takich laptopach, należy użyć kombinacji "FN + F11".

Ta kombinacja odpowiada za wywołanie funkcji "num lock".

Większość tego typu klawiatur ma również cyferki wpisane na klawiszach z literkami .

W moim przypadku L odpowiada klawisz numerycznej 3, K-2, J-1 itd.

Aby uruchomić lokomotywę na takim laptopie, trzeba się - szczerze mówiąc - porządnie "napocić" odpowiednio kombinując klawiszem "FN", ale jest to możliwe (udało mi się wykonać kilka poprawnych symulacji na tego typu sprzęcie).

Tak poza tematem - Najtańsze klawiatury w hipermarketach/ allegro kosztują 10zł -  nie nadają się one do skomplikowanych gier (często użycie 3 klawiszy naraz je "ogłupia") ale do symulacji MaSzyny w zupełności wystarczy.

11
Bocznica / Odp: Smutek i żal
« dnia: 13 Września 2013, 01:00:42 »
Rozumiem, na forum jak wspominałem, jestem od niedawna, wcześniej interesował mnie jedynie sam symulator.
Skoro wcześniej były takie dyskusje-zwracam honor, bo nie zdążyłem jeszcze przejrzeć wszystkiego.

Chociaż na przestrzeni kilku paczek zauważyłem pewne zmiany i widać rozwój, oraz postęp,, to wydaje mi się, że tak naprawdę mimo tych ankiet i wskazówek, nadal nie wiadomo w którym kierunku maszyna ma zmierzać.

Benek,
Wyczuwam, może błędnie, jakieś pretensje w moim kierunku i w pewnym sensie rozumiem z jakich powodów powstały, ale jeśli chodzi o mnie jestem użytkownikiem który lubi zadawać pytania i szukać na nie odpowiedzi. Przede wszystkim nie wpycham się w cudze kompetencje i próbuję pomagać tam gdzie mogę.

Trudno jest jednak pomagać, kiedy czuję się na forum "niepotrzebny". Rozumiem - maszyna to projekt dla wytrwałych, ale nie można zapominać, że nawet wytrwali ludzie mają swoją cierpliwość, a przede wszystkim godność.

Przypomnę tylko, że ja tego wątku nie rozpocząłem, a jedynie skromnie włączyłem tutaj kwestie, które interesują mnie w szczególności.

Skoro Ra, zakładał kiedyś takie tematy z ankietami, to znaczy, że liczy się z opinią innych - i za to mu chwała.

Wiem też, że nie ma sensu rozwodzić się nad kwestiami, które w najbliższym czasie nie zostaną rozwiązane - nie jestem głupi.

Denerwuje mnie jedynie "elitarność", "pogarda" z jaką patrzycie na innych. Może dlatego zespół twórców się nie powiększa?

Przyznam się szczerze, że przyszedłem na forum z pokojowymi zamiarami, ale wygląda na to, że nie mam tu czego szukać i powinienem chyba "odejść w pokoju".

Na razie jednak zostaję i kończę dyskusję w tym temacie (chyba że zmienią się okoliczności). Stawiam tutaj również postulaty:

-Dodatki, to bardzo ważny element, dzięki któremu "żyją"projekty,szczególnie open source. Ich tworzenie powinno być łatwiejsze, albo bardziej czytelne. (Bo na obecną chwilę, nie ważne jakie narzędzia zna użytkownik - jeśli wykonuje coś do maszyny, musi najpierw nauczyć się wiele na temat symulatora (Tworzenie dodatków do innych gier nie wymaga aż takiej wiedzy)
-Dostępność dodatków - Teraz instalacja dodatków jest całkiem rozsądna, ale każdy użytkownik lubi kliknąć "zainstaluj" zamiast grzebać we wpisach tekstur.
-Przynajmniej próba zachęcenia użytkowników, którzy używają narzędzi innych niż Max. Nie musi być to SketchUp. Tyle osób przecież korzysta z Blendera, który jest świetnym narzędziem do modelowania. Otwarte oprogramowanie, powinno być otwarte na mnogie rozwiązania.
-Jest to problem dotyczący całego open source, m.in. dlatego linux nie zdobywa dużej popularności - bo nikt nie wie jak faktycznie ma to wyglądać. Wprowadzenie SPKS było dobrym rozwiązaniem, ale co z tego, gdy jeździmy po pustym polu?
-Dlatego też "układanie"tras powinno być opracowane jaśniej. Wszystko przecież da się potem poprawić, zmodyfikować. Ludzie lubią wizualizacje-a nie schematy, ta wizualizacja może być nawet 2d.
-To już trudniejsze zagadnienie, ale można zbudować edytor tras na wzór tego, znanego z railroad.exe, Będziemy mieć wtedy w miarę dokładny edytor 2d, a jako podgląd 3d możemy stosować - silnik maszyny. Przecież jest opcja "ghostview" być może "podgląd" trasy w zaawansowanym stadium uruchamiałby się dłużej, ale zawsze to jakieś rozwiązanie.

Nie oczekuję, że to, co mówię będzie brane pod uwagę, pewne kwestie(wiem)że pojawiły się wcześniej. Byćmoże wszystko co piszę tutaj pojawiło się tu wcześniej. Ale nie wińcie mnie za to,
Wszakże chcę tylko pomóc.

12
Bocznica / Odp: Smutek i żal
« dnia: 12 Września 2013, 23:59:15 »
A jeśli "prowokację" obrócić w sensowną dyskusję?

Nie kazdy zna się na symulatorze, wiele z nas doskonale wie, czego w symulatorze brakuje. Ale czasami proste sugestie, lub wskazówki od zwykłych użytkowników są(i moim zdaniem powinny być)"drogowskazem" dla programistów.

Nie tylko chodzi o poprawność kodu samego w sobie, ale także o praktyczne jego strony.

Najlepsze rozwiązania, to proste rozwiązania, a rozmowa z żywymi ludźmi zawsze jest pewną alternatywą dla "debugowania z kaczuszką" http://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_gumowej_kaczuszki

13
Bocznica / Odp: Smutek i żal
« dnia: 12 Września 2013, 23:30:52 »
Pozwolę sobie skomentować, nawiązując jedynie do mojej wypowiedzi i krótkich odpowiedzi wobec niej.

Nie wiem na ile wykorzystałeś potencjał SketchUp'a, ale szczególnie siódemka wygląda strasznie biednie. Obecnie takie modele by nie przeszły.

Mój post był edytowany, bo nie podkreśliłem w nim pewnych nieścisłości. Odpowiadam. Szczególnie ten model "siódemki" wykonany był "na szybko". Wykonany był bez rysunków technicznych, bez zachowania proporcji (co widać np po pantografach) Robienie tego modelu zajęło mi bardzo mało czasu i powstał on dla sprawdzenia w ile czasu można zrobić za pomocą SketchUp model, chociażby takiej pokracznej "siódemki"(poza tym brakuje mu też kilka tekstur i szczegółów).

Od dawna próbuję skupić się na realistycznym modelu, którego zrobienie i dopracowanie zajęłoby mi więcej niż kilka godzin. Zadaje sobie tylko pytanie. Po co? Nie robię niczego, dopóki nie widzę w tym sensu.

Wiem też jak wyglądają modele w maszynie, dlatego nie wciskałem tutaj "na siłę" wykonanych przeze mnie, przekonwertowanych lokomotyw.

Pozatym:
Takie modele taboru nie. Ale nie mierz innych miarą swoich zainteresowań. Bo nie tylko tabor się liczy.

Symulator to nie tylko lokomotywy. "Pudła"wagonów można z dużą dokładnością wymodelować w kilka chwil.
Ale tym co jest najbardziej potrzebne - jak sami mówicie - są scenerie. I tutaj już można coś wskórać.
Problemem nie jest odpowiednie wykorzystanie programu, ale nastawienie twórcy, osób zatwierdzających modele, osób dodających je do gry...

Moje linki są jedynie przykładem poglądowym, tego co mówię.

14
Bocznica / Odp: Smutek i żal
« dnia: 12 Września 2013, 21:53:52 »
Jako, że jestem tu nowym użytkownikiem, nie mam  zamiaru wypowiadać się w większej ilości kwestii.

Moim zdaniem jednak potwierdzę trudność wykonywania dodatków do Maszyny.
TRS ma wiele dodatków, ale prawdziwym zwycięzcą w tej kwestii był MSTS. To dzięki dodatkom ta gra żyła aż tyle lat. Nie chodzi jedynie o łatwość tworzenia(bo wcale tak łatwo nie było), ale również i przede wszystkim o łatwość ich instalowania i wykorzystania.

W MSTS stworzenie własnego scenariusza trwało dosłownie "5 minut". Przy odrobinie samozaparcia można było tworzyć trasy wykorzystując gotowe elementy.

Ale maszyna to Maszyna. Lubię tą grę, bo są w niej "swojskie" klimaty, a grafika, szczególnie wnętrza kabin wyglądają bardzo dobrze. Tym co jednak przyciąga mnie w tej grze - to moja pasja - pociągi.

W dodatku Maszyna działa na moim ultrastarym blaszaku, który może jedynie pomarzyć o uruchamianiu nowoczesnych gier.

Jednakże prawdą jest to, że technika poszła do przodu.
-Najpierw próbowałem stworzyć własną trasę, ale okazało się, że używanie skryptów gmax i układanie w nim trasy nie jest dla mnie wystarczająco łatwe, do legalnej kopii 3ds max nie mam dostępu, a Rainsted okazał się dla mnie czarną magią.
Gdyby do maszyny był edytor zbliżony choćby do takiego, który był obecny w wydanej niegdyś przez Play grze "Railroad.exe" było by genialnie. <http://www.gry-online.pl/Galeria/Html/Dokumenty/489778500.jpg>

-Pisanie tras pozostawiłem więc innym. Próbowałem więc dociec do sposobu, w jaki mógłbym wspomóc symulator przy pomocy modeli 3d. Niestety również wymagało to skomplikowanych czynności i okazało się, że narzędzie, którego używam, nie nadaje się do takich rzeczy. Ale czy na pewno?
Szeroko opisałem w osobnym temacie możliwość użycia programu Google SketchUp <http://eu07.pl/forum/index.php/topic,24273.msg352182.html#msg352182> Niestety nazwa tego programu nadal wywołuje śmiech, a moim zdaniem - w wielu przypadkach niesłusznie.

-Tworzenie modeli pozostawiłem więc dla innych (znowu) Zająłem się teksturami. To najłatwiejsza część pracy, ale nie oznacza to, że łatwa. Mam kilka gotowych tekstur na dysku, niestety dopasowanie ich zajmuje bardzo dużo czasu, podczas gdy w innych okolicznościach dopasowałbym je bardzo szybko.

Podsumowując - z moją wiedzą na temat symulatora i moimi umiejętnościami, które są zbieżne - mimo szczerych chęci - nie mogę pomóc symulatorowi.

Z ciekawości jednak wykonałem kilka modeli "w tak bardzo beznadziejnym przecież SketchUpie"
Do wykonania modeli zastosowałem materiały fotograficzne z obecnego tutaj działu z fotografiami <http://eu07.pl/forum/index.php/topic,7953.msg353425.html#msg353425>
Oto efekty:
Rendery wykonane na szybko przy pomocy zewnętrznego oprogramowania (czyli musiałem model ze SketchUpa wyeksportować i się jakoś nie rozleciał. (zrobienie >wszystkiego< zajęło 1 dzień):
1<http://anubin.files.wordpress.com/2013/09/regio2.png>
2<http://anubin.files.wordpress.com/2013/09/regio3.png>
3<http://anubin.files.wordpress.com/2010/05/3.png>
4<http://anubin.files.wordpress.com/2010/05/2.png>

Później postanowiłem przenieść model i zaanimować go w darmowym silniku gier Unity 3D. Dodałem efekty dźwiękowe i "ręcznie" uruchamianą trąbkę. Całość pracy w Unity zajęła mi przysłowiowe 5 minut:
>http://www.youtube.com/watch?v=2dZupNeRupc<
Model znów cudownie się nie rozleciał, a był przecież robiony w sketchup (tory,trakcja,skład pociągu)

Może więc warto pomyśleć, może nie aż nad przeniesieniem, ale nad uproszczeniem Maszyny? W obecnym momencie w wyniku frustracji jestem zdeterminowany do opracowania własnej gry o kolejnictwie, ale z drugiej strony bardzo chętnie wesprę maszynę, bo jest to projekt, który warto rozbudowywać. Podkreślam też, że do utworzenia powyższych prac poświęciłem stosunkowo mało czasu i nie dbałem tak bardzo o szczegóły, a raczej starałem się pokazać, że uzyskanie w miarę dobrych efektów może wymagać zdecydowanie mniej czasu.

Tu nie chodzi o oczekiwania, ale chęć wsparcia projektu - to dobrze, że ktoś zwraca na niego uwagę i chce się w jakiś sposób przyczynić do jego rozwoju. Dlatego należy podjąć konstruktywną dyskusję.

15
Pomoc doraźna / Odp: Potrzebuję plików .tga
« dnia: 10 Września 2013, 23:49:16 »
Sawi,
Idąc za Twoim linkiem (który też wypróbowałem), dotarłem do tego samego miejsca, z którego pobieranie .tga nie działało.

youBy
Wygląda na to, że już wszystko działa :)

Dziękuję, problem rozwiązany :) :)

Zamykam.
adsim

16
Pomoc doraźna / Potrzebuję plików .tga
« dnia: 10 Września 2013, 22:49:24 »
Witam,

Czytałem tematy o tworzeniu tekstur, prześledziłem ich wiele. Wiem, że najlepiej robić tekstury w .tga, a potem konwertować do .dds (z tym nie mam problemów)

Problem w tym, że
1. Potrzebuję tekstur do wagonów z1_v2
2. znalazłem ten temat:
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,21867.msg302801.html#msg302801
3. wchodzę w link http://[...]/tga
4. otwieram folder /dynamic, następnie /pkp
5. znajduję interesujący mnie link link z1_v2.rar               17-Aug-2012 14:41   34M
6. otwieram stronę:
http://awril.pl/srv_link.php?f=PC2011/tga/dynamic/pkp/z1_v2.rar

klikam pobierz i...pobierają się, ale nie te pliki, co trzeba, tzn pobierają się .t3d, a nie .tga

Nic dziwnego, skoro link "Pobierz plik" ma element docelowy:
http://awril.pl/srv_pobieranie.php?f=/MaSzyna_01_13/t3d/dynamic/pkp/z1_v2.rar

Niestety ręczne przerobienie go na:
http://awril.pl/srv_pobieranie.php?f=/MaSzyna_01_13/tga/dynamic/pkp/z1_v2.rar
nic nie daje.

Czy to ja robię coś źle (jeśli tak, to co?)
Czy to jakiś błąd?

17
Bocznica / Wydzielone z: Problemy z MaSzyną 08.13
« dnia: 27 Sierpnia 2013, 22:47:33 »
Jeśli zgłaszam błąd, a wynika on z błędu po mojej stronie - z góry przepraszam, gdyż MaSzynę wgrał na komputer brat i twierdził, że wszystko było ok, ale tego nie zapewnię.

l053-sluzba-osobowy

WinXP SP2
Procesor: AMD Athlon 2000+ 1,7 GHZ
Ram: 640MB
Grafika: Sapphire Radeon 9100 64mb, najnowszy możliwy sterownik dla układów r200

Log - nie zapisuję - brak

Brakujący fragment toru na rozjeździe tuż przed Skwarkami. załączam wymagane pliki

Reg. zakazy 10, obowiązki 2.
Zapoznaj się z Regulaminem, bo następnym razem dostaniesz punkty.
Benek

18
Bieżące Symulatorowe / Odp: Możliwość wykorzystania Google SketchUp
« dnia: 14 Sierpnia 2013, 01:00:56 »
1. Moim zdaniem w tym temacie powinny być poruszane kwestie techniczne, a nie bezpośrednio dotyczące tworzenia (chodzi właśnie o to, czy SketchUp, może być w jakikolwiek sposób przydatny). Dlatego wybrałem taki dział, a nie inny.

2. Poprzednio zainstalowałem triala 2014, żeby zobaczyć jak to wygląda, Obecnie, na własnym komputerze (który niestety jest niemiłosiernie słaby) mam do dyspozycji "studencką" edycję 3DS Max 2011.

Ta wersja bez problemu pracuje, ze studenckiej wersji nie można sprzedawać modeli, ale można je wykorzystać za darmo (co by pasowało do Maszyny) muszę się głębiej wczytać w licencję i zobaczyć, co mi wolno. Ewentualnie mogę służyć tutaj jako "konwerter" ;)

Jak ma się sprawa z poprzednimi wersjami - napisałem już w poprzednim poście - nie wiem, w 2011 konwersja przechodzi bez większych uchybień.

Co do hierarchii, przydał by się ktoś obeznany w tematyce 3DS Maxa, mogę załadować tutaj kilka przekonwertowanych modeli pobranych z internetu - nie ma problemu.

Przy okazji, niedawno SketchUp, przejęła firma Trimble, która również oferuje program dla studentów, znów muszę wczytać się w licencję jeśli jednak będzie zezwalać ona na wykorzystanie modeli w niekomercyjnych projektach, będzie to duży krok do przodu (wersja pro udostępnia eksport do .3ds i kilku innych znanych formatów)

Reg. Zakazy: 10
W Słowniku Języka Polskiego PWN nie ma słowa Imo.
Proszę poprawić.
Rozi

19
Bieżące Symulatorowe / Możliwość wykorzystania Google SketchUp
« dnia: 12 Sierpnia 2013, 21:29:17 »
Witam wszystkich serdecznie.

Mój wywód dotyczyć będzie programu SketchUp, w wersji Google SketchUp 8 (wersja FREE)

Spis treści:
1. Jestem nowy, więc najpierw się przedstawię
2. Do rzeczy
3. Mit rozsypywania się modelu
...a)  Po co tworzę model?
...b) Zagadnienie "siatki"
...c) Problemy z grupowaniem
4. Jak zrobić, by się udało?
...4.1 Omówienie zagadnienia importu modelu do 3DS Max 2014
......a) Problem pliku .collada
......b) Importowanie pliku .skp
......c) Zasady zgodności modelu (z teksturami)
......d) Zasady zgodności modelu (bez tekstur)
...4.2 Omówienie zagadnienia importu modelu do gmax
......a) Zarys problemu
......b) Niemożliwość importowania tekstur
......c) Importowanie bryły do gmax
5. Parowanie modeli z innymi programami-moje doświadczenie

1. Jestem nowy, więc najpierw się przedstawię:
. Nazywam się Michał, amatorsko zajmuję się grafiką 3D(przykładowo:http://anubin.files.wordpress.com/2011/12/trel0132.png), symulator Maszyna interesuje mnie od dłuższego czasu i wielokrotnie zadawałem sobie pytanie "co mógłbym zrobić, by w jakikolwiek sposób pomóc". Niestety pomimo czytania forum/poradników ciągle dochodziłem do wniosku, że jest to dla mnie za trudne, czy może być łatwiejsze, to zależy od odpowiedzi jakie dostanę od Was.

2. Do rzeczy:
Czytałem kilka tematów na temat wykorzystania programu Google SketchUp, niestety nie były one wystarczająco rozwinięte, w tym temacie postaram się zdementować kilka "mitów" na temat tego programu i pokazać, że jego wykorzystanie może się okazać przydatne dla symulatora.

3. Mit rozsypywania się modelu:
Większość użytkowników zarzuca, że modele utworzone w SketchUp "rozsypują się" . Otóż w wielu przypadkach jest to prawda. Zdarza się "gubienie" siatki, wykrzywienie modelu, podwajanie elementów etc. Sam zjadłem na tym problemie zęby, ale z programem tym mam do czynienia już od dawna.
Co jest przyczyną rozpadania się modeli i błędów? Często eksportowanie/importowanie modelu, ale nie tylko, zauważyłem że w ciągu wielu lat obcowania z tym oprogramowaniem, po eksporcie często nie dzieje się nic złego. Otóż zależy to również od podejścia użytkownika. Niezaprzeczalny jest fakt, że SketchUp to program bardzo prosty, a co za tym idzie, wybacza wiele błędów - inne programy nie wybaczają. Dlatego poważny projektant używający SketchUp'a musi podejść do problemu profesjonalnie. Co to oznacza?
a) Po pierwsze. Tworząc model musimy postawić sobie pytanie "po co go tworzę?". Jeśli tworzymy model z myślą o wyeksportowaniu go do innego programu, musimy poznać na czym ten eksport polega, poznać nie tylko zasady działania SketchUp, ale również programu, do którego będziemy potem model importować. Dlatego wręcz nie możemy zacząć od modeli skomplikowanych, najpierw budujemy kwadrat, teksturujemy go export/import - patrzymy jak działa, krok po kroku zrozumiemy co nam wolno, a czego nie.
b) Siatka przy eksporcie sama się nie wykrzywi/zdubluje itd. Jeśli jest taki błąd, należy poprawić go na poziomie SketchUpa. Często jest on prozaiczny (wydaje nam się, że ściana łączy się z wierzchołkami innej ściany, a tak nie jest). Jeśli jednak wszystko zrobiliśmy dobrze, a model nadal się rozsypuje, to co zrobić? Wiele programów do tworzenia 3D opiera się na kwadratach. Dlatego najlepszym sposobem przy budowaniu modelu w SketchUpie jest budowanie modeli właśnie z kwadratów, a potem edytowanie ich jest to trochę bardziej żmudne, ale pozwoli uniknąć części problemów w przyszłości.
c) Problemy z grupowaniem - Dla łatwiejszego zorientowania się w budowie modelu SketchUp udostępnia 2 funkcje, tj. 1.Podział na grupy i 2. Podział na komponenty. Niektóre programy nie importują grup, lub ich nie rozpoznają. Dlatego znów na poziomie SketchUp'a należy odpowiednie pogrupować, lub rozgrupować elementy
d) Poza wymienionymi problemami istnieje jeszcze jeden. Każdy program do 3D obsługuje tekstury na trochę innych zasadach i dla mnie jest to problem, który najtrudniej mi zrozumieć i przy eksporcie/imporcie sprawia największe problemy. Dlatego często z chęcią powracam do podpunktu a). Jeśli coś nie wychodzi, trzeba wyrzucić z głowy myśl "to się nie uda" i w zamian zadać sobie pytanie "jak zrobić, by się udało."

4. Jak zrobić, by się udało?
Z tego co widzę na forum, do tworzenia modeli twórcy głównie korzystają z 3DS Max/gmax. Postanowiłem więc zgłębić tajniki 3ds Max przez 30dniowy okres testowy, a tajniki gmaxa, będę mógł zgłębiać w nieskończoność. Wnioski do których doszedłem są dosyć ciekawe.

4.1. Używasz 3DS Max'a? Stary, żaden problem!
a) Z tego co zauważyłem w 3DS Maxsie >>poprawcie mnie jeśli się mylę, bo postanowiłem skorzystać z najnowszej wersji 2014<< istnieje funkcja bezpośredniego zaimportowania pliku .skp. (.skp - rozszerzenie programu SketchUp). Dlatego dziwi mnie, że na tylu forach, w całym szeroko znanym internecie gro amatorów jak również profesjonalistów popełnia głupi błąd.

Otóż, nazwałem to "problem pliku .collada:
Na tym forum przeczytałem "aby zaimportować model ze SketchUpa do 3ds Maxa, najpierw musisz go wyeksporować do pliku .collada".
 Darmowy SketchUp nie posiada zaawansowanych funkcji eksportu (np do .3ds) Plik można zapisać jako .skp, lub wyeksportować do .kmz (następnie rozszerzenie .kmz zmienić na .zip, wypakować .zip, z wypakowanego folderu uzyskać plik .collada) , lub bezpośrednio ze SketchUp'a można zrobić plik .collada (.collada wypakowana z .kmz ma trochę inne właściwości niż .collada wyeksportowana bezpośrednio.) Na czym polega błąd? Otóż .collada tworzona w SketchUpie zarówno bezpośrednio jak i przez .kmz, to zupełnie inna .collada niż ta obsługiwana przez oprogramowanie "Autodesk" - stąd wynikają wszelkie problemy.

Dlatego jeszcze raz proszę Was o konsultację. Podajcie wersje używanego przez Was 3ds Maxa i czy jest w nim opcja zaimportowania pliku .skp? Jeśli takowa jest, to większość Waszych problemów zostaje rozwiązana.

b) 3DS Max w większości przypadków bez problemu importuje plik .skp. A nawet jeśli importuje plik .skp z problemami, na pewno importuje go lepiej, niż upośledzony plik .collada wygenerowany przez SketchUp.

c) Zasada importowania modeli do 3DS Max jest prosta. Jeśli chcemy zaimportować samą bryłę, a potem oteksturować ją w innym programie- nasz problem jest rozwiązany, bo w większości przypadków algorytmy są już na tyle dobrze skonstruowane, że bryły importują się bez przekłamań/poważnych błędów. Jeśli chcemy zaimportować model wraz z teksturą, może być z tym problem, bo to zależy od tekstury i sposobu jej nałożenia (tutaj wymagana metoda prób i błędów)
Taki model zaimportowałem do 3DS Maxa bez żadnych problemów:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=9a8ed6ec4f9d77f97a89a43010230ce9&prevstart=0
Taki model zaimportowałem do 3DS Maxa bez problemów:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=5c913b033824cb24bdf1a004b682645&prevstart=0
Modele tego typu składają się z bryły oraz kilku zdjęć nałożonych jako tekstura (jeszcze nie wiem dokładnie jaką techniką nakładana jest tekstura, ale w najbliższym czasie się dowiem, podejrzewam technikę (ale to szczegół) "Use as image -> explode -> material" lub "Match Photo"
Zwracam uwagę, że zdecydowana większość modeli (jestem pewien) wykonana została techniką identyczną jak te modele powyżej, ryzykuję więc stwierdzenie, że nawet 90% modeli dostępnych w tym katalogu jest w pełni zgodnych z 3DS Max 2014
katalog: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/search?q=pkp&styp=m&scoring=t&btnG=Wyszukaj
d) Oczywiście może zdarzyć się tak, że bryła zaimportuje się prawidłowo, ale tekstury już nie. Na ten problem są dwie rady 1. żmudne poprawianie tekstur w SketchUp, lub całkowite usunięcie tekstur z modelu na poziomie SketchUp (co jest bardzo proste) i po prostu zaimportowanie "czystego" modelu w 3DS Max i dopasowanie tekstur "później". Nie przenoszą się głównie "specyficzne" tekstury, nie przenoszą się obiekty "pomalowane" (w SketchUp można "pomalować" lub "oteksturować" obiekt)
Dlatego ten model Ep09 nie zostanie zaimportowany do 3DS Max poprawnie
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=9ee93d31c7fa7c20a5a56cb268819922&prevstart=0

4.2 Używasz gmaxa? Tu może być problem.
a) Nie zbadałem jeszcze problemu dogłębnie, ale już na tym etapie, przy obecnej mojej znajomości tematu mogę stwierdzić, że na razie jest on nie do rozwiązania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat importowania modelu SketchUp do gmax weź udział w dyskusji i zapytaj o szczegóły.

b) Nie będę powtarzał rzeczy omówionych w odniesieniu do 3DS Maxa, bo wiele aspektów się pokrywa. Otóż, do rzeczy : Na obecną chwilę nie widzę możliwości otworzenia w gmaxie oteksturowanego modelu ze SketchUpa. Jednakże możesz zaimportować w gmaxie bryłę.

c) Dlatego jeśli wolisz SketchUp, niż gmax w SketchUpie możesz zrobić bryłę. Z dotychczas przeprowadzonych testów wyciągnąłem wniosek, że bryła otwiera się w gmaxie bez poważnych błędów, dlatego jeśli dodawanie tekstur "później" Ci nie przeszkadza, możesz bez obaw korzystać z kombinacji SketchUp -> gmax. Do przeniesienia modelu ze SketchUp do gmax potrzebujesz dodatkowo pluginu .rb do SketchUp, oraz starej wersji FBX Converter

5. Parowanie modeli z innymi programami-moje doświadczenie
Na przestrzeni kilku lat wiele się nauczyłem w obsłudze SketchUp. Moja wiedza nie jest jednak pełna. Być może w moich sposobach export/import/myśleniu jest wiele błędów których ja nie widzę, a użytkownik 3DS Maxa zobaczy je już na pierwszy rzut oka.  Być może model ze SketchUpa zaimportowany w 3DS Maxie tylko pozornie wygląda dla mnie "w porządku" - jeśli tak jest - zrobiłem z siebie idiotę(ale...po to jest forum by pytać). Wydaje mi się, że jeśli nawet jestem idiotą, to chyba nie aż tak wielkim.

Przez okres mojej nauki udało mi się wyeksportować ze SketchUpa modele do różnych programów. Przypominam, że ciągle mówię o wersji Free, więc zdarza się, że zanim model uzyska docelowy format, przechodzi nawet kilka konwersji.
- Rhinoceros 3D (Bez zauważalnych przekłamań)
- Kerkytchea Echo 2008 (program do renderowania, 100% zgodność)
- 3DS Max 2014 (przekłamania związane z teksturami)
- gmax (brak importu tekstur)
- Blender (przekłamania związane z teksturami, braki w siatce, po poznaniu "zasad" większość problemów rozwiązana.
- Bryce (100% zgodność po poznaniu "zasad")
- UDK (udało mi się bezbłędnie zaimportować kilka modeli, wciąż jednak nie do końca poznałem "zasady")

W internecie istnieje kilka darmowych wtyczek, do darmowego SketchUpa pisanych przez pasjonatów, które eksportują modele do różnych plików ze zgodnością o wiele większą niż domyślne eksportery.


Jeśli macie jakiekolwiek pytania, chcecie zobaczyć jakieś screeny, macie wątpliwości, sugestie, zapraszam serdecznie do dyskusji. Mam nadzieję, że ten temat przyniesie korzyść zarówno dla mnie, dla Was jak i dla Maszyny. Mam nadzieję, że "nie ma problemu, którego nie można rozwiązać" i jeśli jakiekolwiek się pojawią - rozwiążemy je.

Moim największym problemem jest to, że nie wiem czy w starszych wersjach 3DS Maxa można importować pliki .skp i nie wiem jak to wychodzi. Na chwilę obecną nie jestem w stanie uzyskać dostępu do pełnej wersji 3DS Max.
Jednakże jeśli interesuje Was np. gmax i możliwość zaimportowania do niego brył ze SketchUpa, to służę pomocą, bo jak wspomniałem, w większości przypadków działa to bez problemów,
Pozdrawiam :)

Przenoszę do "Bieżących Symulatorowych".
Rozi

Strony: [1]