Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - anubin

Strony: [1]
1
Inne niekolejowe / Mini metro
« dnia: 14 Marca 2014, 16:09:10 »
Witam wszystkich serdecznie,

Jak zwykle co tydzień na stronce instalki.pl pojawiło się zestawienie kilku darmowych gierek. Temat nie jest typowo "kolejowy" i przez chwilę zastanawiałem się gdzie go umieścić, ale umieściłem go tutaj :)

Moją uwagę przykuła jedna produkcja o tytule Mini metro, fragment opisu:
Cytuj
Mini Metro to darmowa gra, będąca symulatorem struktur linii metra, w której liczy się zdolność logicznego myślenia.

Zadaniem gracza jest tu wyznaczanie tras którymi poruszać będą się podziemne pociągi, w rozrastającej się metropolii. [...] Początkowo zadanie wydaje się być banalne jednak z czasem pojawiają się kolejne dworce a my, dysponując ograniczoną liczbą nowych tras, musimy przedłużać te, które już istnieją. Do dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że linie nie mogą się przecinać. Zabawa kończy się z chwilą gdy któryś z dworców zostaje przeludniony a tym samym pasażerowie nie mogą dostać się w wybrane miejsce.[...] Grafika choć jest tu tylko symboliczna w niczym nie przeszkadza świetnej zabawie.

Gra posiada (tak jak napisane w opisie) naprawdę symboliczną grafikę i z tego co widzę - jest na razie w fazie alfa, ale myślę, że kilka osób z chęcią pogra. (przy okazji, przypomniała mi się inna gra w podobnej konwencji, tamta była chyba kolejowa, ale już zapomniałem jak się nazywa)

Link do gierki:
http://www.instalki.pl/gry/download/symulatory/Mini_Metro.html

I jeszcze krótki filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=EoOjTMn7oN0

2
Pomoc doraźna / Potrzebuję plików .tga
« dnia: 10 Września 2013, 22:49:24 »
Witam,

Czytałem tematy o tworzeniu tekstur, prześledziłem ich wiele. Wiem, że najlepiej robić tekstury w .tga, a potem konwertować do .dds (z tym nie mam problemów)

Problem w tym, że
1. Potrzebuję tekstur do wagonów z1_v2
2. znalazłem ten temat:
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,21867.msg302801.html#msg302801
3. wchodzę w link http://[...]/tga
4. otwieram folder /dynamic, następnie /pkp
5. znajduję interesujący mnie link link z1_v2.rar               17-Aug-2012 14:41   34M
6. otwieram stronę:
http://awril.pl/srv_link.php?f=PC2011/tga/dynamic/pkp/z1_v2.rar

klikam pobierz i...pobierają się, ale nie te pliki, co trzeba, tzn pobierają się .t3d, a nie .tga

Nic dziwnego, skoro link "Pobierz plik" ma element docelowy:
http://awril.pl/srv_pobieranie.php?f=/MaSzyna_01_13/t3d/dynamic/pkp/z1_v2.rar

Niestety ręczne przerobienie go na:
http://awril.pl/srv_pobieranie.php?f=/MaSzyna_01_13/tga/dynamic/pkp/z1_v2.rar
nic nie daje.

Czy to ja robię coś źle (jeśli tak, to co?)
Czy to jakiś błąd?

3
Bieżące Symulatorowe / Możliwość wykorzystania Google SketchUp
« dnia: 12 Sierpnia 2013, 21:29:17 »
Witam wszystkich serdecznie.

Mój wywód dotyczyć będzie programu SketchUp, w wersji Google SketchUp 8 (wersja FREE)

Spis treści:
1. Jestem nowy, więc najpierw się przedstawię
2. Do rzeczy
3. Mit rozsypywania się modelu
...a)  Po co tworzę model?
...b) Zagadnienie "siatki"
...c) Problemy z grupowaniem
4. Jak zrobić, by się udało?
...4.1 Omówienie zagadnienia importu modelu do 3DS Max 2014
......a) Problem pliku .collada
......b) Importowanie pliku .skp
......c) Zasady zgodności modelu (z teksturami)
......d) Zasady zgodności modelu (bez tekstur)
...4.2 Omówienie zagadnienia importu modelu do gmax
......a) Zarys problemu
......b) Niemożliwość importowania tekstur
......c) Importowanie bryły do gmax
5. Parowanie modeli z innymi programami-moje doświadczenie

1. Jestem nowy, więc najpierw się przedstawię:
. Nazywam się Michał, amatorsko zajmuję się grafiką 3D(przykładowo:http://anubin.files.wordpress.com/2011/12/trel0132.png), symulator Maszyna interesuje mnie od dłuższego czasu i wielokrotnie zadawałem sobie pytanie "co mógłbym zrobić, by w jakikolwiek sposób pomóc". Niestety pomimo czytania forum/poradników ciągle dochodziłem do wniosku, że jest to dla mnie za trudne, czy może być łatwiejsze, to zależy od odpowiedzi jakie dostanę od Was.

2. Do rzeczy:
Czytałem kilka tematów na temat wykorzystania programu Google SketchUp, niestety nie były one wystarczająco rozwinięte, w tym temacie postaram się zdementować kilka "mitów" na temat tego programu i pokazać, że jego wykorzystanie może się okazać przydatne dla symulatora.

3. Mit rozsypywania się modelu:
Większość użytkowników zarzuca, że modele utworzone w SketchUp "rozsypują się" . Otóż w wielu przypadkach jest to prawda. Zdarza się "gubienie" siatki, wykrzywienie modelu, podwajanie elementów etc. Sam zjadłem na tym problemie zęby, ale z programem tym mam do czynienia już od dawna.
Co jest przyczyną rozpadania się modeli i błędów? Często eksportowanie/importowanie modelu, ale nie tylko, zauważyłem że w ciągu wielu lat obcowania z tym oprogramowaniem, po eksporcie często nie dzieje się nic złego. Otóż zależy to również od podejścia użytkownika. Niezaprzeczalny jest fakt, że SketchUp to program bardzo prosty, a co za tym idzie, wybacza wiele błędów - inne programy nie wybaczają. Dlatego poważny projektant używający SketchUp'a musi podejść do problemu profesjonalnie. Co to oznacza?
a) Po pierwsze. Tworząc model musimy postawić sobie pytanie "po co go tworzę?". Jeśli tworzymy model z myślą o wyeksportowaniu go do innego programu, musimy poznać na czym ten eksport polega, poznać nie tylko zasady działania SketchUp, ale również programu, do którego będziemy potem model importować. Dlatego wręcz nie możemy zacząć od modeli skomplikowanych, najpierw budujemy kwadrat, teksturujemy go export/import - patrzymy jak działa, krok po kroku zrozumiemy co nam wolno, a czego nie.
b) Siatka przy eksporcie sama się nie wykrzywi/zdubluje itd. Jeśli jest taki błąd, należy poprawić go na poziomie SketchUpa. Często jest on prozaiczny (wydaje nam się, że ściana łączy się z wierzchołkami innej ściany, a tak nie jest). Jeśli jednak wszystko zrobiliśmy dobrze, a model nadal się rozsypuje, to co zrobić? Wiele programów do tworzenia 3D opiera się na kwadratach. Dlatego najlepszym sposobem przy budowaniu modelu w SketchUpie jest budowanie modeli właśnie z kwadratów, a potem edytowanie ich jest to trochę bardziej żmudne, ale pozwoli uniknąć części problemów w przyszłości.
c) Problemy z grupowaniem - Dla łatwiejszego zorientowania się w budowie modelu SketchUp udostępnia 2 funkcje, tj. 1.Podział na grupy i 2. Podział na komponenty. Niektóre programy nie importują grup, lub ich nie rozpoznają. Dlatego znów na poziomie SketchUp'a należy odpowiednie pogrupować, lub rozgrupować elementy
d) Poza wymienionymi problemami istnieje jeszcze jeden. Każdy program do 3D obsługuje tekstury na trochę innych zasadach i dla mnie jest to problem, który najtrudniej mi zrozumieć i przy eksporcie/imporcie sprawia największe problemy. Dlatego często z chęcią powracam do podpunktu a). Jeśli coś nie wychodzi, trzeba wyrzucić z głowy myśl "to się nie uda" i w zamian zadać sobie pytanie "jak zrobić, by się udało."

4. Jak zrobić, by się udało?
Z tego co widzę na forum, do tworzenia modeli twórcy głównie korzystają z 3DS Max/gmax. Postanowiłem więc zgłębić tajniki 3ds Max przez 30dniowy okres testowy, a tajniki gmaxa, będę mógł zgłębiać w nieskończoność. Wnioski do których doszedłem są dosyć ciekawe.

4.1. Używasz 3DS Max'a? Stary, żaden problem!
a) Z tego co zauważyłem w 3DS Maxsie >>poprawcie mnie jeśli się mylę, bo postanowiłem skorzystać z najnowszej wersji 2014<< istnieje funkcja bezpośredniego zaimportowania pliku .skp. (.skp - rozszerzenie programu SketchUp). Dlatego dziwi mnie, że na tylu forach, w całym szeroko znanym internecie gro amatorów jak również profesjonalistów popełnia głupi błąd.

Otóż, nazwałem to "problem pliku .collada:
Na tym forum przeczytałem "aby zaimportować model ze SketchUpa do 3ds Maxa, najpierw musisz go wyeksporować do pliku .collada".
 Darmowy SketchUp nie posiada zaawansowanych funkcji eksportu (np do .3ds) Plik można zapisać jako .skp, lub wyeksportować do .kmz (następnie rozszerzenie .kmz zmienić na .zip, wypakować .zip, z wypakowanego folderu uzyskać plik .collada) , lub bezpośrednio ze SketchUp'a można zrobić plik .collada (.collada wypakowana z .kmz ma trochę inne właściwości niż .collada wyeksportowana bezpośrednio.) Na czym polega błąd? Otóż .collada tworzona w SketchUpie zarówno bezpośrednio jak i przez .kmz, to zupełnie inna .collada niż ta obsługiwana przez oprogramowanie "Autodesk" - stąd wynikają wszelkie problemy.

Dlatego jeszcze raz proszę Was o konsultację. Podajcie wersje używanego przez Was 3ds Maxa i czy jest w nim opcja zaimportowania pliku .skp? Jeśli takowa jest, to większość Waszych problemów zostaje rozwiązana.

b) 3DS Max w większości przypadków bez problemu importuje plik .skp. A nawet jeśli importuje plik .skp z problemami, na pewno importuje go lepiej, niż upośledzony plik .collada wygenerowany przez SketchUp.

c) Zasada importowania modeli do 3DS Max jest prosta. Jeśli chcemy zaimportować samą bryłę, a potem oteksturować ją w innym programie- nasz problem jest rozwiązany, bo w większości przypadków algorytmy są już na tyle dobrze skonstruowane, że bryły importują się bez przekłamań/poważnych błędów. Jeśli chcemy zaimportować model wraz z teksturą, może być z tym problem, bo to zależy od tekstury i sposobu jej nałożenia (tutaj wymagana metoda prób i błędów)
Taki model zaimportowałem do 3DS Maxa bez żadnych problemów:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=9a8ed6ec4f9d77f97a89a43010230ce9&prevstart=0
Taki model zaimportowałem do 3DS Maxa bez problemów:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=5c913b033824cb24bdf1a004b682645&prevstart=0
Modele tego typu składają się z bryły oraz kilku zdjęć nałożonych jako tekstura (jeszcze nie wiem dokładnie jaką techniką nakładana jest tekstura, ale w najbliższym czasie się dowiem, podejrzewam technikę (ale to szczegół) "Use as image -> explode -> material" lub "Match Photo"
Zwracam uwagę, że zdecydowana większość modeli (jestem pewien) wykonana została techniką identyczną jak te modele powyżej, ryzykuję więc stwierdzenie, że nawet 90% modeli dostępnych w tym katalogu jest w pełni zgodnych z 3DS Max 2014
katalog: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/search?q=pkp&styp=m&scoring=t&btnG=Wyszukaj
d) Oczywiście może zdarzyć się tak, że bryła zaimportuje się prawidłowo, ale tekstury już nie. Na ten problem są dwie rady 1. żmudne poprawianie tekstur w SketchUp, lub całkowite usunięcie tekstur z modelu na poziomie SketchUp (co jest bardzo proste) i po prostu zaimportowanie "czystego" modelu w 3DS Max i dopasowanie tekstur "później". Nie przenoszą się głównie "specyficzne" tekstury, nie przenoszą się obiekty "pomalowane" (w SketchUp można "pomalować" lub "oteksturować" obiekt)
Dlatego ten model Ep09 nie zostanie zaimportowany do 3DS Max poprawnie
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=9ee93d31c7fa7c20a5a56cb268819922&prevstart=0

4.2 Używasz gmaxa? Tu może być problem.
a) Nie zbadałem jeszcze problemu dogłębnie, ale już na tym etapie, przy obecnej mojej znajomości tematu mogę stwierdzić, że na razie jest on nie do rozwiązania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat importowania modelu SketchUp do gmax weź udział w dyskusji i zapytaj o szczegóły.

b) Nie będę powtarzał rzeczy omówionych w odniesieniu do 3DS Maxa, bo wiele aspektów się pokrywa. Otóż, do rzeczy : Na obecną chwilę nie widzę możliwości otworzenia w gmaxie oteksturowanego modelu ze SketchUpa. Jednakże możesz zaimportować w gmaxie bryłę.

c) Dlatego jeśli wolisz SketchUp, niż gmax w SketchUpie możesz zrobić bryłę. Z dotychczas przeprowadzonych testów wyciągnąłem wniosek, że bryła otwiera się w gmaxie bez poważnych błędów, dlatego jeśli dodawanie tekstur "później" Ci nie przeszkadza, możesz bez obaw korzystać z kombinacji SketchUp -> gmax. Do przeniesienia modelu ze SketchUp do gmax potrzebujesz dodatkowo pluginu .rb do SketchUp, oraz starej wersji FBX Converter

5. Parowanie modeli z innymi programami-moje doświadczenie
Na przestrzeni kilku lat wiele się nauczyłem w obsłudze SketchUp. Moja wiedza nie jest jednak pełna. Być może w moich sposobach export/import/myśleniu jest wiele błędów których ja nie widzę, a użytkownik 3DS Maxa zobaczy je już na pierwszy rzut oka.  Być może model ze SketchUpa zaimportowany w 3DS Maxie tylko pozornie wygląda dla mnie "w porządku" - jeśli tak jest - zrobiłem z siebie idiotę(ale...po to jest forum by pytać). Wydaje mi się, że jeśli nawet jestem idiotą, to chyba nie aż tak wielkim.

Przez okres mojej nauki udało mi się wyeksportować ze SketchUpa modele do różnych programów. Przypominam, że ciągle mówię o wersji Free, więc zdarza się, że zanim model uzyska docelowy format, przechodzi nawet kilka konwersji.
- Rhinoceros 3D (Bez zauważalnych przekłamań)
- Kerkytchea Echo 2008 (program do renderowania, 100% zgodność)
- 3DS Max 2014 (przekłamania związane z teksturami)
- gmax (brak importu tekstur)
- Blender (przekłamania związane z teksturami, braki w siatce, po poznaniu "zasad" większość problemów rozwiązana.
- Bryce (100% zgodność po poznaniu "zasad")
- UDK (udało mi się bezbłędnie zaimportować kilka modeli, wciąż jednak nie do końca poznałem "zasady")

W internecie istnieje kilka darmowych wtyczek, do darmowego SketchUpa pisanych przez pasjonatów, które eksportują modele do różnych plików ze zgodnością o wiele większą niż domyślne eksportery.


Jeśli macie jakiekolwiek pytania, chcecie zobaczyć jakieś screeny, macie wątpliwości, sugestie, zapraszam serdecznie do dyskusji. Mam nadzieję, że ten temat przyniesie korzyść zarówno dla mnie, dla Was jak i dla Maszyny. Mam nadzieję, że "nie ma problemu, którego nie można rozwiązać" i jeśli jakiekolwiek się pojawią - rozwiążemy je.

Moim największym problemem jest to, że nie wiem czy w starszych wersjach 3DS Maxa można importować pliki .skp i nie wiem jak to wychodzi. Na chwilę obecną nie jestem w stanie uzyskać dostępu do pełnej wersji 3DS Max.
Jednakże jeśli interesuje Was np. gmax i możliwość zaimportowania do niego brył ze SketchUpa, to służę pomocą, bo jak wspomniałem, w większości przypadków działa to bez problemów,
Pozdrawiam :)

Przenoszę do "Bieżących Symulatorowych".
Rozi

Strony: [1]