Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - fuji8

Strony: [1] 2 3
1
Na warsztacie / Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 09 Lipca 2025, 18:25:33 »
Cześć, pora pokazać co tam się aktualnie dzieje na warsztacie. Tematem opracowania jest nieistniejąca już linia kolejowa nr 197 Strzebiń – Woźniki Śląskie. Pierwotnie sceneria miała być poligonem wprawkowym przed poważniejszymi projektami ale była już na tyle zaawansowana, że postanowiłem ją dokończyć. Linia jest odwzorowana na stan z 1992 roku czyli na rok przed jej zamknięciem.

Historia linii
     Budowa linii rozpoczęła się w 1929 roku na podstawie ustawy Sejmu śląskiego i trwała do roku 1932. Wybudowano niespełna 14-kilometrowy odcinek od stacji Strzebiń do stacji Woźniki Śląskie. Linię ukończono budować w lipcu 1932 roku, a budowa pochłonęła ok. 5,5 mln ówczesnych polskich złotych. Na linii wybudowano trzy stacje: Strzebiń (miejsce odgałęzienia linii od obecnej linii 131), Psary Śląskie i Woźniki Śląskie, oraz jeden przystanek w Lubszy. Uroczyste otwarcie linii nastąpiło 2 sierpnia 1932 roku (wg niektórych źródeł 1 sierpnia). Na każdej ze stacji pociąg był witany przez oficjeli, mieszkańców a także uświetniany występami dzieci czy chóru. Linia miała być docelowo rozbudowana i połączyć Woźniki z Zawierciem. Niestety plany pokrzyżował wybuch wojny w 1939 roku. Planów dalszej rozbudowy linii nigdy nie zrealizowano. Głównym założeniem budowy tej linii kolejowej była chęć pobudzenia gospodarczego tych rejonów. Planowane było uruchomienie wydobycia złóż rud żelaza, cynku, ołowiu, węgla, wapnia oraz pozyskania drewna z okolicznych lasów.
     Na linii kolejowej kursowały pociągi osobowe z/do Tarnowskich Gór, Kalet a także rozpoczynające i kończące bieg w Strzebiniu przy przydworcowym peronie nazywanym „woźnickim”. Pociągi te nazywano potocznie „sierotami”. Obsługę trakcyjną zapewniały parowozy serii Od2, Ok1, Ok2, Ok22, Tr5, Ty2, Ty42, Ty45 oraz lokomotywy spalinowe SM30, SM41, SM42 i SP42. W czasach świetności, na linii kursowało 9 par pociągów osobowych składających się z 5 boczniaków i brankardu. Kursowały też składy towarowo-osobowe a także towarowe. Na linii, w 1987 roku, odbyło się pożegnanie trakcji parowej w lokomotywowni Tarnowskie Góry. Parowóz Ty45-217 przemierzył wówczas ostatni raz odcinek z Tarnowskich Gór do Woźnik Śląskich. W ostatnim okresie funkcjonowania linii, pociągi składające się z wagonów osobowych 101A (ryflaków) obsługiwały tarnogórskie SP42-127 i SP42-150. Prędkości na linii nie były imponujące co wynika z historycznych rozkładów jazdy. Średnie prędkości na linii na przestrzeni lat wyglądały następująco: w 1933 roku: 60 km/h, w 1935 roku: 35 km/h, w 1965 roku: 45 km/h, w 1980 roku: 45 km/h, w 1992 roku: 20 km/h.
     W końcowym okresie funkcjonowania linii, na stacjach Psary Śląskie i Woźniki Śląskie nie było sygnalizacji przytorowej. Na linii nie istniała blokada liniowa a ruch odbywał się bez zapowiadania pociągów. Na całej linii mógł znajdować się tylko jeden pociąg. Ruch był prowadzony na zasadzie wyjazdu ze Strzebinia i powrotu do Strzebinia. Przed wyjazdem pociągu ze stacji Strzebiń, kierownik wyprawianego pociągu pobierał od dyżurnego ruchu klucze od zwrotnic, które zwracał po powrocie. W wyjątkowych przypadkach, gdy zachodziła konieczność wyprawienia innego pojazdu po wyjeździe pociągu na linię, można było to zrobić dopiero po telefonicznym zgłoszeniu dyżurnemu ruchu stacji Strzebiń wjazdu pociągu z sygnałami końcowymi na stację Woźniki Śląskie. Pośród wielu przejazdów kat. D na linii, znajdował się jeden przejazd kat. A, który był zlokalizowany na szlaku Strzebiń – Psary Śląskie w km 5,531. Obsługa przejazdu została zawieszona jeszcze przed zamknięciem linii, dlatego w obrębie przejazdu obowiązywało ograniczenie prędkości do 15 km/h czołem pociągu.
     Początek lat 90 ubiegłego wieku to czas zamykania wielu linii kolejowych w Polsce. Nie inaczej było w przypadku linii 197. Ruch na linii zawieszono z końcem 1993 roku. Ostatnim dniem kursowania pociągów był 31 grudnia 1993 roku (niektóre źródła podają 25 września 1993 roku a następnie KKA). Od 1 stycznia 1994 roku na linię nie wyjechały już pociągi osobowe. Stacje Psary Śląskie i Woźniki Śląskie zamknięto 24 stycznia 1994 roku. Po tym czasie odbywały się okresowe inspekcje linii jak np. w 1997 roku. Linia została rozebrana w 2006 roku. Do dzisiaj można w terenie znaleźć pozostałości po tej linii – zabudowania stacyjne i perony, betonowe podkłady porzucone w rowach a w niektórych miejscach wciąż w miejscu przebiegu toru, płyty przejazdowe, słupki hektometrowe, przekładki szynowe itd.

Opis na podstawie:
1)   http://old.timer.pl/kolej/index.html
2)   https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=459&okno=przebieg
3)   https://forum.modelarstwo.info/threads/linia-kolejowa-nr-197-strzebi%C5%84-wo%C5%BAniki-%C5%9Al%C4%85skie.51940/

Sceneria

Odwzorowaniem w ramach projektu są objęte następujące linie:
- linia 131 od km 52,600 do km 55,900 (w zakresie stacji Strzebiń)
- linia 197 od km 0,000 do km 13,572 (cała linia)

Poglądową mapkę scenerii można zobaczyć tu: klik (mapa).

Torowisko, sieć trakcyjna oraz sygnalizacja zostały odwzorowane za pomocą Rainsted na podstawie archiwalnych ortofotomap oraz planów schematycznych posterunków. Teren został przygotowany na podstawie danych NMT-1. Profile pionowe linii 131 i 197 zostały opracowane i skorygowane na podstawie danych z wygenerowanego terenu (klik: profil linii 131, klik: profil linii 197). Urządzenia srk na stacji Strzebiń zostały odwzorowane na podstawie historycznych zdjęć urządzeń zewnętrznych oraz planu świetlnego i aparatu blokowego w nastawni dysponującej „Stb”. Wszystkie perony są modelami dedykowanymi. Modele peronów uwzględniają profil pionowy linii a także jego załomy. Sceneria posiada 15 odwzorowanych (i odrutowanych) linii energetycznych ze słupami w rzeczywistej ich lokalizacji.

Na potrzeby projektu powstało 19 modeli dedykowanych (nie uwzględniając peronów), które postaram się pokrótce przedstawić w kolejnych postach.

W pierwszej kolejności została skompletowana stacja Strzebiń. Jest to stacja na linii 131, od której odgałęziała się linia 197. Stacja posiadała 5 torów głównych (z czego 4 przyperonowe), jeden boczny i jeden wyciągowy. Przy torze bocznym zlokalizowany był magazyn z rampą. Na stacji istniały 3 perony z czego jeden (przy dworcu) był dedykowany do obsługi pociągów do/z Woźnik Śląskich (tzw. peron „woźnicki”). Na stacji funkcjonowały dwie nastawnie: dysponująca „Stb” zlokalizowana w przybudówce budynku dworca oraz wykonawcza „Stb1” zlokalizowana na głowicy od strony Boronowa/Woźnik. Obie nastawnie były wyposażone w mechaniczne urządzenia srk z sygnalizacją świetlną.

I jeszcze garść screenów ze stacji Strzebiń i okolic:
STB1 – widok na perony w kierunku Kalet, po lewej stronie peron „woźnicki” i dworzec z nastawnią dysponującą „Stb”, po prawej stronie tory linii 131
STB2 – widok na perony i dworzec od strony kładki w kierunku Boronowa
STB3 – widok ogólny na wieś, po prawej kościół Świętego Krzyża w Strzebiniu, nieco dalej szkoła podstawowa a wprawne oko wypatrzy nawet dworzec i linię kolejową
STB4 – widok na północną głowicę stacji w stronę Boronowa i Woźnik, do Boronowa (linia 131) prosto, tor do Woźnik odgałęzia się w prawo, w oddali nastawnia wykonawcza „Stb1”
STB5 – widok w kierunku południowym na odgałęzienie linii do Woźnik (na lewo)
STB6 – widok na linię do Woźnik tuż za stacją Strzebiń, w prawym dolnym rogu semafor wjazdowy do Strzebinia a w oddali po prawej góra Grójec (365 m n.p.m.), która obecnie jest rezerwatem przyrody

2
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 12 Czerwca 2025, 00:42:39 »
Manewry lokomotywy ST44 na stacji Podole - sceneria "Tomaszewo".

3
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 27 Maja 2025, 10:39:31 »
Hej! Zdjęcia na tekstury SM31-151 w malowaniu Dolaty. Stan na 26.05.2025. Jeden bok i jedno czoło, ale mogę dostarczyć drugi bok tylko, że ma dużą beczkę..
https://eu07.pl/userfiles/24104/SM31-151.rar

4
Na warsztacie / Odp: eu160
« dnia: 15 Kwietnia 2025, 18:21:53 »
Stan prac na 15.04.2025r.

W związku ze znacznym postępem prac nad modelem lokomotywy EU160 Griffin publikujemy dla was kolejne zdjęcia modelu, jak widać zmian zaszło wiele. Zostały dodane m.in. Kabina low-poly, sprzęgi, drzwi, szyby i drobniejsze detale. Powoli zbliżamy się do końca prac nad siatką w wersji High-Poly, która przejdzie redukcję pod wersję zdatną do użycia w symulatorach, w tym w MaSzynie 😁

Trzymajcie się ciepło i na (Ma)Szynach 😉
Zespół TPMS


5
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 05 Kwietnia 2025, 12:13:42 »
Witam. Dziś kolejne lokomotywy Ciekawe

PL-ECCOR TEM2-066 - bok x2 / przód ( zdjęcia średnie ale może coś się uda zrobić )
https://eu07.pl/userfiles/8682/PL-ECCOR_TEM2-066.zip - aparat
https://eu07.pl/userfiles/8682/PL-ECCOR_TEM2-066-r2.zip - telefon
PL-RST SM42-824 GfW.S.A HOLDING - bok x2 / przód / tył / tabliczka
https://eu07.pl/userfiles/8682/PL-RST_SM42-824_GFW_S.A_HOLDING_NEF.zip - aparat
https://eu07.pl/userfiles/8682/PL-RST_SM42-824_GFW_S.A_HOLDING.zip - aparat
https://eu07.pl/userfiles/8682/PL-RST_SM42-824_GFW_S.A_HOLDING-r2.zip - telefon

6
Na warsztacie / Odp: Maszynowy Warsztat
« dnia: 13 Stycznia 2025, 22:17:16 »
W ramach uzupełnienia pojawi się kilka nowych wagonów z rodziny N-245-xx od Tatravagónka Poprad:
- CEMAT
- MFD Rail
- Ermewa
- PCC Intermodal (wersja z hamulcem ręcznym)
- Silva LS z nowymi kontenerami 20ft 25G2

Do modelu został dodany hamulec ręczny wraz z 3 różnymi kołami do wyboru i wskaźnikiem zahamowania.

Nadszedł czas na zaprezentowanie tego sympatycznego ciągniczka z numerem 216.

7
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 26 Marca 2025, 21:39:22 »
ET21-218 z pociągiem towarowym do Jasła towarowego przejeżdża przez Biecz
(27. 10. 1997)

8
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - swego rodzaju dalszy rozwój
« dnia: 23 Marca 2025, 21:15:52 »
Propozycja - dodanie oddzielnego generatora prądu ogrzewania składu. Do tej pory włączenie ogrzewania składu w spalinówkach powoduje obciążenie prądnicy głównej. Np SP42 ma oddzielny agregat prądotwórczy do ogrzewania składu.

9
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - swego rodzaju dalszy rozwój
« dnia: 07 Marca 2025, 16:22:48 »
Wrzucam testową paczkę z przystosowanym elfem (model 22wee)
https://eu07.pl/userfiles/24886/elf_v1.zip
Wypakować do dynamic\pkp\elf_v1 i wywalić wszystkie e3d z folderów main i components.

10
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 06 Marca 2025, 16:49:06 »
Skoro słońce za oknem, to i można pokusić się o powrót do wakacyjnych klimatów, a dokładniej do roku 1999.
W związku z tym, inspiracją do stworzenia tych zestawień widocznych na screenach były pociągi z końcówki lat 90, które są w pewien sposób symboliczne dla linii kolejowej 402 (Koszalin - Goleniów)
1. ST44 z pociągiem pospiesznym. Za inspirację posłużyło mi rzeczywiste zestawienie, a dokładnie skład nr 28503 relacji Kielce - Trzebiatów. Na potrzeby screenów pociąg został przerobiony.
2. SP42 i bonanzy. Choć skład powstał ze względu na kontrastowanie z w.w pospiesznym, to wydawać się może oklepany i oczywisty. Tego typu zestawienie wpisało się na karty historii lk 402 i zostało wyparte przez szynobusy serii SA109 i SA103, a nawet niemieckie VT24, noszące w Polsce oznaczenie SA110.

W ten sposób chcę oddać hołd pociągom, które swoją wyjątkowością mnie fascynują.


11
Na warsztacie / Odp: siudemka.exe - Pomysły na ficzerki
« dnia: 17 Lutego 2025, 22:31:14 »
Dziękujemy za skorzystanie z usług i zapraszamy ponownie!
https://eu07.pl/userfiles/24886/eu07-x64-Release-r13.exe

W eu07.ini mozecie sobie wpisac teraz mnoznik do bujania w 3 kierunkach
shakefactor 5.0 1.0 1.0
Kolejno parametry dla osi:
przod/tyl
lewo/prawo
gora/dol

A tak na powyższej konfiguracji wygląda ruszanie i hamowanie kiblem (łeb mam po obijany)


12
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 17 Lutego 2025, 14:19:23 »
interREGIO "Bug" relacji: Warszawa Zachodnia - Terespol powili zbliża się do stacji końcowej  (stylizowane na rok 2014)

13
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 04 Lutego 2025, 17:51:12 »
Zimowy krajobraz i wahadło Grabówek - Włodowice - Grabówek.

14
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 02 Lutego 2025, 16:28:32 »
EU07-358 + ST44-313 z składem towarowym we mgle

15
Na warsztacie / Odp: eu160
« dnia: 24 Stycznia 2025, 22:20:17 »
W odpowiedzi na zapytanie użytkownika dave zewnętrzna bryła modelu griffina jest na ostatniej prostej do ukończenia. Od ostatniej aktualizacji widocznej na screenach doszły: kabina low poly, sprzęgi, a także elementy na czole lokomotywy. Ponadto poprawki dotknęły model zewnętrzny pudła, a także artefakty widoczne na powyższym screenie. Do ukończenia modelu High-Poly zostały nieliczne elementy, następnie w kolejce są teksturowanie, a także redukowanie do poszczególnych modeli LOD. Gdy tylko prace nad projektem dobiegną końca model zostanie przekazany twórcom symulatora MaSzyna, a także postaramy się dopiąć wszystko na ostatni guzik, aby model stanął na (Ma)Szynach 😉

Pozdrawiamy, zespół
Trainz Polish Modifications Studio

16
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 27 Grudnia 2024, 17:55:35 »
Zima.

17
Bieżące Symulatorowe / Odp: Pytanie do dewelopera
« dnia: 14 Grudnia 2024, 17:40:59 »
Używanie krzywych Béziera dla kolei nie jest dobrym pomysłem, ale rozumiem, że przepisanie wszystkiego na obecnym etapie gry będzie dość trudne.
Kiedyś robiłem grę 2D o tramwajach (nie skończyłem), miałem jeden wózek prowadzący, który poruszałem koleją, a położenie pozostałych wózków obliczałem względem pierwszego. Ale w 2D jest to o wiele łatwiejsze. Również moja kolej była doubly linked list (C#), więc wyszukiwanie było szybkie i tanie.
Następnie robiłem prototyp w 3D na UE5, w przybliżeniu to samo, ale obliczałem pozycję pozostałych wózków za pomocą wyszukiwania binarnego. Ale był już problem, że w łukach wózek przesuwał się w bok.

18
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 16 Listopada 2024, 21:28:42 »
ET22-645 wraz z ET22-631 i EU07-336 odpoczywają na żeberku w Wolnicy.

19
Na warsztacie / Odp: SDR 19 - Reaktywacja
« dnia: 08 Listopada 2024, 07:48:03 »
Zabawa z istniejącymi sceneriami jest bardzo dobra dla zrozumienia struktury plików i zasad działania wpisów. Uważam że jest to najlepsza nauka. Życzę powodzenia.

20
Na warsztacie / Odp: SDR 19 - Reaktywacja
« dnia: 08 Listopada 2024, 03:22:20 »
Powstrzymałbym się od takich komentarzy. Trup nie trup, od czegoś trzeba zacząć.

21
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 15 Października 2024, 21:39:27 »
ET21-218 przejeżdża rankiem przez Biecz z pociągiem pospiesznym 33503 'Połonin' z Krakowa Głównego do Zagórza.
(15.10.1997)

22
Screeny / Odp: Galeria screenów.
« dnia: 12 Października 2024, 15:36:39 »
SP45-032 z osobowym do Łupków.

23
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 27 Września 2024, 22:31:17 »
Witam, przyjechałem ze zdjęciami uwu

E6ACTab-058 (2 boki + 2 czoła) dostępne na pv jak ktoś coś, bo na ten moment sam go będę robić.

SM30-1096 (2 boki + 2 czoła):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM30-1096.7z

SM30-1103 (2 boki + 2 czoła):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM30-1103.7z

201Eo-007 (2 boki + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/201Eo-007.7z

401Da-103 (bok + czoło + czoło skos):
https://eu07.pl/userfiles/28235/401Da-103.7z

401Da-241 (bok + czoło + czoło skos):
https://eu07.pl/userfiles/28235/401Da-241.7z

EU07-303 (bok + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/EU07-303.7z

EU07-423 (2 boki + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/EU07-423.7z

24
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 01 Sierpnia 2024, 13:41:26 »
Witam
Przychodzę do Was z kilkoma wagonami i pociągami.

Talbot Ctl'u - 1 bok, 1 czoło ostry skos >
https://eu07.pl/userfiles/30399/PL-CTLL_Fals_6651_274-9-r3.zip
Talbot Ctl'u - 1 bok,1 czoło ostry skos >
https://eu07.pl/userfiles/30399/PL-CTLL_Fals_6651_313-5-r2.zip
Talbot ZOS ZVOLEN - 1 bok, 1 czoło ostry skos >
https://eu07.pl/userfiles/30399/D-ZOS_Fals_6667_192-0-r3.zip
Talbot DB Schenker - 1 bok, 1 czoło ostry skos >
https://eu07.pl/userfiles/30399/PL-DBSRP_Fal_6563_003-8-r3.zip
Cysterna Taboru Dębicy - 1 bok, 1 czoło ostry skos >
https://eu07.pl/userfiles/30399/PL-ZPNT_Uacs_9305_155-2-r3.zip
Cysterna Tauronu - 1 bok, bez czoła >
https://eu07.pl/userfiles/30399/PL-KWC_Uacs_9324_058-5-r2.zip
Cysterna Tauronu - 1 bok, 1 czoło ostry skos >
https://eu07.pl/userfiles/30399/PL-KWC_Uacs_9324_151-8-r3.zip
EU07-113 Taboru Rail - 1 bok, czoło skos >
https://eu07.pl/userfiles/30399/PL-ZPNT_EU07-113-r3.zip
ET21-23 CTL'u - 2 boki, 1 czoło (proste) >
https://eu07.pl/userfiles/30399/PL-CTLL_ET21-23-r3.zip

--------------------------------------------------------------

Pomoc @shonek93

25
dj hazel potwierdza, zawsze slucham jak targam ciezkie brutto

26
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 24.06 problemy.
« dnia: 04 Lipca 2024, 19:18:42 »

27
Symulator / Odp: Wasz/a ulubiony/a... w MaSzynie
« dnia: 03 Maja 2024, 17:56:04 »
Dla mnie szczególnie ulubionym pojazdem jest SN61. Jeżdżę tym zapamiętale, aż tyle, że w realu by już dawno się rozsypały im skrzynie biegów. Poza tym SU45 i 46, gdybym ich nie wspomniał, to jakbym nie grał. Po nich jest SP42 i SM41. Z elektryków co ciekawe ET21. Ma to w sobie pewną przekorę, bo bywał nielubiany do jazdy przez grzejące się oporniki, ale to odnośnie rzeczywistości. Co w sumie oznacza, że w większości jest to tabor już wymarły w spółkach około byłego PKP.  Z współczesnych często jeżdżę w symulatorze lokomotywami Traxx. EN57 też jeżdżę, ale przeważnie klasykiem.

Ze scenerii to głównie po kolei Całkowo "drugie", Całkowo, Stary Jawor. Czyli to co pasuje do Ganza i spalinówek. Pod drut to w sumie lubię wszelkie już lepiej ozdobione scenerie.

28
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot 3
« dnia: 16 Kwietnia 2024, 17:08:20 »
@Miłosz Dorsz został nowym administratorem. Przez głosy przeciw odrzucona została kandydatura @Hirek. Wątek zamykam.

29
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot 3
« dnia: 15 Kwietnia 2024, 20:52:39 »
a co on jest bin laden zeby za nim ganiac i go szukac? jak tam klika to niech tu wlezie

30
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot 3
« dnia: 15 Kwietnia 2024, 19:56:03 »
Hirek coś zrobił żeby to zaufanie odbudować
Albo chociaż przeprosił, przyznał się że postąpił źle, i że się to nie powtórzy?

Strony: [1] 2 3