Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - defiler

Strony: [1]
1
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 31 Stycznia 2020, 23:35:06 »
Cześć, znalazłem przypadkiem ciekawy filmik - wykolejenie pociągu CSX:



Hardcore.

2
Na warsztacie / Odp: Projekt ST44 - Warsztat Piotr-a93
« dnia: 26 Listopada 2018, 17:50:39 »
Posiadam materiał na teksturę ST44-1113 sprzed ok. 10 lat.

3
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 25 Października 2018, 10:46:26 »
Przydałoby się więcej ET22. Jak coś macie to proszę wrzucać.

4
Wydział zamówień / Odp: wózek et22
« dnia: 19 Października 2018, 16:00:56 »
Dla jasności - mają to być zdjęcia samego wózka, ze zdjętym pudłem? czy mogą to być fotki wózka zrobione podczas np. postoju ET22?

5
Na warsztacie / Odp: MD Zajączkowo
« dnia: 01 Lipca 2018, 09:54:44 »
Czy taka kiedyś istniała w ogóle?

Oczywiście. Pooglądaj sobie na flickr historyczne zdjęcia ST44.

6
Inne niekolejowe / Odp: Lustrzanka czy cyfrówka?
« dnia: 27 Czerwca 2018, 11:14:13 »
@Cesky Kretek dokładnie.  Co prawda jeśli ktoś wcześniej nie miał do czynienia z lustrzanką, to będzie musiał się trochę podszkolić, ale z tym problemu w dzisiejszych czasach nie ma. Na YouTube jest cała masa poradników itp.

7
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 09 Maja 2018, 10:04:18 »
Jesteś chyba na tyle świadomym i dorosłym człowiekiem, że wiesz co robisz i trumienka nie będzie Ci potrzebna ;) Co do mandatów to też raczej się nie skuszę ;) Tak się składa, że od paru lat zajmuje się z doskoku fotografowaniem na tekstury i wiem doskonale z czym to się je.  Nie zrozum mnie źle, wiadomo nie odpowiadają mi materiały - nie muszę z nich robić tekstury, być może znajdzie się ktoś kto zrobi.
Nie biegaj wzdłuż składu robiąc jak najwięcej, lepiej złapać jeden wagon czy jedna lokomotywę porządnie. Przyzwoite materiały mnie osobiście zachęcają do robienia tekstur (moim zdaniem najlepsze i zarazem wzorcowe są od Hadomika).

Fajnie, że wrzucasz zdjęcia i że w ogóle chce Ci się fatygować, bo tak jak mówisz jest sporo osób które mają do tego perfekcyjne warunki ale nie robia fotek na tex. Nie mniej jednak jak już wsiadasz w to auto, poswiecasz czas i ryzykujesz zaplaceniem mandatu, to niech to będą porządne foty (oczywiscie w miarę możliwości).

PS. Zawsze możesz pogadać z mechanikiem i uswiadomic go, w jakim celu te zdjecia. Ja tak czesto robiłem i nigdy nikt nie stwarzał mi probemu. Być może mam farta... kto wie.




8
Pomoc doraźna / Odp: hasler et22
« dnia: 14 Kwietnia 2018, 11:29:29 »
Nie wiem czy kazdy tak ma, ale u mnie to tykanie jest mega głośne, tak samo jak tykanie haslera podczas jazdy.

9
Na warsztacie / Odp: [tex]Projekt brutto PKPC
« dnia: 18 Marca 2018, 10:38:55 »
Obecnie nie grzebię nic przy MaSzynie, tak więc projekt na razie stoi.

[EDIT]Święta, trochę wolnego, chwila czasu...

ET22-156 MD Częstochowa '1993

[EDIT]Dołożyłem jeszcze detale na wózkach.

Dla porównania zdjęcie: http://static.myvimu.com/photo/80/82508023.jpg

10
Bieżące kolejowe / Wirtualna Izba Pamięci PPZM Herby
« dnia: 05 Marca 2018, 18:50:57 »
Witam,
Zapraszam do obejrzenia strony poświęconej historii Przedsiębiorstwa Przerobu Złomu Metali w Herbach. Postanowiłem napisać tutaj, gdyż będzie sporo zdjęć parowozów i nie tylko.

www.facebook.com/Wirtualna-Izba-Pamięci-PPZM-Herby-2029571653978660

Pozdrawiam
Maciek

11
Na najnowszych exe jak wyjdziesz z kabiny to nie uslyszysz nic na radiu. Ja mam cały czas problem z pamiecia, po wyjezdzie z Sieradza nawet na wylaczonych cieniach... Mowa o Cegielskim.

12
Na warsztacie / Odp: Maszynowy Warszat
« dnia: 29 Listopada 2017, 17:45:20 »
Dzięki za wyjaśnienie :)

13
Na warsztacie / Odp: [tex]Projekt brutto PKPC
« dnia: 20 Listopada 2017, 22:39:35 »
Nie. Jest wykonany ze zdjęć, które dostałem od Patrykosa.

14
Inne niekolejowe / Odp: Kolejowe ''Gadżety''
« dnia: 28 Września 2017, 13:58:31 »
Odświeżę trochę ten ciekawy temat, jako że też mam tą przypadłość do skupowania różnych kolejowych gadżetów.
Niedawno nabyłem kilka latarek ZWUS. Niestety brak w nich źródła zasilania - zasadowych akumulatorów 2x4B6.
Przeszukałem internet i nigdzie nie mogę znaleźć. 4 szt. pojawiły się na OLX ale są całe skorodowane.
Czy ktoś z Was mógłby mi w tej kwestii pomóc? Może macie takie akumulatory do odsprzeadnia, lub doradzicie, gdzie poszukać?

15
Na warsztacie / Odp: [tex]Projekt brutto PKPC
« dnia: 23 Września 2017, 16:27:23 »
Nie wiem czy podołam, zobaczymy :) Na razie taki jest plan. Jeżeli natomiast chodzi o testy, wydaje mi się że nie będzie to aż tak kłopotliwe. Betatester odpali cały skład, przejrzy niczym rewident i tyle. Powinno wystarczyć chyba. Błędy wystarczy notować po kolei, od lokomotywy do końca składu, bez modyfikacji jego kolejności (wpisu do scn).

16
Na warsztacie / [tex]Projekt brutto PKPC
« dnia: 23 Września 2017, 16:00:53 »
W trakcie sklejania tekstury wysłużonych Eaosów:

17
Wydział zamówień / Odp: Potrzeba zdjęć na teksturę ES64U4 ICC
« dnia: 30 Czerwca 2017, 11:04:35 »
Jeśli sam się nie wybierzesz z aparatem i nie zrobisz, to raczej mała szansa, że ktoś Ci się pofatyguje. Już to przerabiałem nie raz. W moich rejonach jeszcze nie widziałem takiego elektryka. Z IC jezdza EP07,EU07,EP08,EP09. Gdzie można takiego taurusa spotkac?

18
Publikacje / Odp: Tekstury defiler'a
« dnia: 11 Lutego 2017, 11:33:38 »
Nowa tekstura ET42-012 w barwach historycznych.
Materiały wykonane na stacji Herby Nowe w 2006r.




Wersja deweloperska *.TGA:
http://eu07.pl/userfiles/80/ET42-012_TGA.7z


Dodane do repozytorium revision: 1643. @Matek123

19
Poradniki / [TEX] - Podstawy tworzenia tekstur taboru
« dnia: 18 Października 2016, 17:03:39 »
Cześć,
Na naszym forum sporo jest nowych użytkowników chcących tworzyć tekstury, jednak często nie wiedzą jak się za to zabrać. Natomiast jeżeli już ktoś bez niezbędnego doświadczenia wypuści do testów swój produkt, okazuje się, że nie spełnia on dzisiejszych wymagań i standardów, które według mnie są bardzo rygorystyczne. Ma to swoje plusy i minusy. Nie będę się jednak na ten temat rozpisywał.
Niniejszy poradnik postanowiłem napisać właśnie z myślą o początkujących MaSzynowcach, chcących powiększać ilość taboru.
Na początek opiszę jak zaczynam i jakich programów graficznych używam.
Załóżmy że mamy dobrze wykonany, kompletny zestaw zdjęć. Dobrze wykonany, czyli zdjęcia zrobione w pochmurny dzień - bez cieni itp, w miarę proste i oczywiście według wytycznych, które kiedyś opisałem w oddzielnym poradniku: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,5365.0.html
Bez dobrych zdjęć nie polecam zaczynać się bawić w teksturowca, gdyż z brakiem doświadczenia można się zniechęcić. Kiepskie materiały wymagają sporo czasu, wiedzy i pracy a efekt końcowy nie koniecznie będzie zadowalający.
Bardzo dobrym, wygodnym i darmowym programem do tworzenia tekstur jest GIMP. Ten program wystarcza do zrobienia porządnej tekstury. Polecam się w niego zaopatrzyć.
Osobiście do prostowania zdjęć preferuję 'Jasc Paint Shop Pro 8' (czyli PSP8), który oferuje znakmite narzędzie o nazwie 'Perspective Correction'. Jest na forum poradnik @jaras'a, w którym to wszystko jest dobrze opisane: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,3199.0.html
Oprócz korekcji perspektywy, na zdjęciach często występuje tzw. 'beczka' lub 'rybie oko'.  Akurat tą wadę w najprostszy sposób można wyeliminować lub znacznie zmniejszyc już podczas robienia zdjęcia. Wystarczy stanać z aparatem trochę dalej, ale użyć zooma. Ta kwestia również była opisana w moim wątku na temat robienia materiałów na tekstury taboru.
Beczkę i rybie oko niweluję w PSP8 używając bardzo wygodnych i prostych narzędzi: 'Barrel distortion correction' oraz 'fisheye distortion correction'

GIMP również oferuje możliwość skutecznego prostowania, za pomocą narzędzia Perspektywa [Narzędzia] > [Opcje przekształcania] > Perspektywa (Shift+P).

Ok, tak więc zabieramy się za 'klejenie' tekstury ET22. Jak już mamy zdjęcia lokomotywy, którą chcemy mieć
w MaSzynie, to robimy tak: Otwieramy sobie pierwsze zdjęcie boku (zwykle dzielonego na minimum 3 framenty zawierające zawsze część wspólną). GIMP u góry i z lewej strony ma miarki.
Wjeżdżamy kursorem na nie i za pomocą LPM (Lewy Przycisk Myszy) wyciągamy linie, do których będziemy prostować zdjęcie. Teraz używamy [Narzędzia] > [Narzędzia zaznaczania] > Zaznaczanie odręczne (F). Obrysowujemy brzegi boku lokomotywy u góry wzdłuż rynny a na dole wzdłuż podwozia.
Teraz [Narzędzia] > [Opcje przekształcania] > Perspektywa (Shift+P) i myszką tak podciągamy zaznaczony fragment zdjęcia aby dopasować go do wcześniej przygotowanych linii w osi X i Y.

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-1_Perspektywa.jpg

Im dokładniej wyprostujemy sobie zdjęcie, tym łatwiej będzie nam wszystko później dopasować. Po wyprostowaniu wszystkich zdjęć możemy przystąpić do tworzenia tekstury.
Niech za przykład posłuży nam ostrowska ET22-239 z wiadrami, czyli tesktura na model 201e-w. Potrzebna nam będzie tekstura już istniejącego wiadrowca w edytowalnym formacie *.tga.
Przydatne jest też nałożenie siatki UV (siatki udostępnione przez @Stele).
Otwieramy teksture *.tga, eksportujemy ją żeby sobie przypadkiem nie nadpisać tekstury na którą bedziemy kleić ET22-239 [Plik] > [Wyeksportuj jako] (Shift+Ctrk+E) 201e-w-239.tga. Następnie otwieramy sobie plik z siatką UV dla 201e-w, czyli
foto-201e-w_uvtemplate.png.
Tekstury ET22 standardowo są w rozdzielczości 2048x2048 tak więc siatke proponuje zeskalować z 4096x4096 do 2048 [Obraz] > [Skaluj obraz].
Klawiszem plus (+) zbliżamy sobie dowolny fragment siatki i za pomocą [Narzędzia] > [Narzędzia zaznaczania] > [Zaznaczanie według koloru] (Shift+O) klikamy LPM na zieloną linię.
Zaznaczoną i zeskalowaną siatkę kopiujemy (Ctrl+C) i wklejamy (Ctrl+V) na roboczą teksturę.
Następnie, według siatki ustawiamy sobie linie do których będziemy się odnosić (miarka, LPM j/w). Czyli 6-8 pionowych linii
w miejsach, gdzie maja znajdowac sie poręcze, kilka linii miedzy którymi powinny znajdować się okna, środek czoła itd.

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-4_siatkaUViliniepomocnicze.jpg

Po takim przygotowaniu roboczej tekstury *.tga, możemy kleić ET22-239. Ważne jest od czego zaczniemy. Ja najpierw kleję boki i dopasowuję sobie jak najdokładniej łączenia bok - czołownica (tak to nazwijmy), gdzie nie powinno być widać łączenia rynny itp. Przynajmniej, żeby było je widać jak najmniej.
Zaczynam od tej czynności dlatego, że nie mam bezpośredniego podglądu na łączenie (bez 3DS Max). Dopasowanie czoła czy środkowych fragmentow boku jest łatwe, bo widać od razu niedociągnięcia bez odpalania tekstury na torze doświadczalnym.

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-2_laczenia_boku.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-3_zaznaczanieboku1.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-3_zaznikopiowanieboku.jpg

Dopasowanie tych elementów bez programu 3DS Max jest czasochłonne, bo po naklejeniu, trzeba zapisać aktualny stan tekstury i odpalić 201e-w-239.tga na torze doświadczalnym td.scn, gdzię bedziemy mogli sprawdzić czy wszystko ze sobą gra. Jeżeli nie, to wracamy do GIMP'a i nanosimy poprawki takie jak: przesunięcie fragmentu góra/dół, poprawa rynienki za pomocą Perspektywy (Shift+P) itp. Należy pamiętać, aby przed każdym takim zabiegiem, po zaznaczeniu wybranego obszaru zawsze kopiować i wklejać ten obszar! Inaczej pojawią się dziury w teksturze i będzie widać szachownicę. Taki zabieg nanoszenia poprawek często trzeba powtarzać wielokrotnie (przewaznie z powodu źle przygotowanych/wyprostowanych zdjęć).

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-5_wklejskaluj.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-6_dopasowanie.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-7_dopasowanieporeczy.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-8_resztaboku.jpg

W taki właśnie sposób wklejamy kolejne elementy boków według schematu http://eu07.pl/userfiles/80/priv-2_laczenia_boku.jpg.

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-9_zledopasowane.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-10_dopasowanierynny.jpg

Czasami też zamiast narzędzia [Perspektywa] można użyć narzędzia skalowania do poprawy zaznaczonego obszaru tekstury.
Jeżeli wszystkie 8 elementów dokładnie spasujemy, można wymazać poręcze - najlepiej używając zaznaczenia prostokątnego [Narzędzia] > [Narzędzia zaznaczania] > [Zaznaczenie prostokątne] (R). Wzdłuż poręczy zaznaczamy sobie wąski obszar od górnego mocowania do dolnego i ten własnie obszar kopiujemy i naklejamy kilka razy na poręcz. Później można jeszcze użyć [Narzędzia] > [Narzędzia rysowania] > [Rozsmarowanie] (S) i delikatnie rozmazać nieładnie wyglądające miejsce na poręcz.
Po takim zabiegu możemy zabrać się za wklejenie środkowych fragmentów każdego boku oraz czoła/czół lokomotywy.
Bywa tak, że np. środkowy fragment jest dużo jaśniejszy lub ciemniejszy niż sąsiednie. Wtedy na zaznaczeniu tego fragmentu możemy użyć zakładki [Kolory] > [Jasność i kontrast] lub [Kolory] > [Barwa i nasycenie] i pobawić się suwakami.
Często bywa tak, że nawet bardzo dobrze wyprostowane zdjęcia nie pasują do siebie a to np. listwami a to rynnami...
Wtedy za pomocą zaznaczenia prostokątnego lub odręcznego, zaznaczamy np. niepasującą rynnę i za pomocą narzędzia perspektywa dopasowujemy (pamietajac o skopiowaniu i wklejeniu zaznaczonego obszaru w celu unikniecia dziurawienia tesktury).
Narzędziem perspektywa, również można korygować fragment boku w którym nie zawsze miejsca na poręcz pokrywają się z przygotowanymi wcześniej szynami.
Z czołem jest trochę więcej zabawy, ponieważ trzeba je prostować fragmentami: szyby i rynny. Można to zrobić już po wklejeniu na tkesturę, zeskalowaniu i dopasowaniu tak aby szyby przednie i środek (miedzy szybami) wpasowały się we wczesniej przygotowane szyny (linie) itd.
Zaznaczeniem odrecznym obrysowujemy sobie po kolei przednie szyby wraz z naroznymi i wzdłuż rynny. Pamietać o skopiowaniu i wklejeniu zaznaczonego  obszaru! Później narzędzie perspektywa - ta sama zasada co prostowanie zdjęć przed przystąpieniem do "klejenia" tekstury.
Jak już mamy wyprostowane szyby i rynny to musimy zamazac wycieraczki, reflektory, poręcze, uchwyty SKP, zderzaki, sprzęg itd. Można sobie pomóc zaznaczając obszar sąsiadujący np. poręczy, skopiować go i wkleić na poręcz a następnie za pomocą [Narzędzia] > [Narzędzia rysowania] > [Łatka] (H) zatuszować zaklejone poręcze. Czyli wciskamy (H), następnie trzymajać (Ctrl) klikamy na obszar, który chcemy pobrać i LPM klikamy na wklejonym elemencie.
To narzędzie jest jednym z podstawowych, podczas klejenia tekstury. Można nim przedłużać np rynny, uszczelki w oknach, listwy itd. Właśnie tego narzędzia bedziemy musieli sporo używać podczas spasowania bocznych ścian z czołem.
Jeżeli już udało nam się dojść do tej fazy tworzenia teksturki, to resztę robimy w taki sam sposób. Tak samo naklejamy poszczególne elementy na mape tekstury, wycinając je z wyprostowanych zdjęć, kopiując na roboczą teskturę, skalując i dopasowując.
Kolory poręczy, drabinek i innych na mapie testury:

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-11_kolory.jpg

Przy tworzeniu tekstur innych lokomotyw możemy sobie sprawdzić, który kwadracik za co odpowiada, zmieniając jego kolor na jakiś jaskrawy, np różowy.
Następnie teksturę odpalić na td.scn i zobaczyć co będzie miało kolor różowy.

Myślę, że tyle informacji wystarczy wszystkim zainteresowanym. Jeżeli czegoś nie rozumiecie, potrzebujecie pomocy lub więcej wskazówek, to piszcie w tym wątku. Odpowiadam również na PW.

Powodzenia! :)

20
Poradniki / [FOTO] Jak fotografowac na tekstury ?
« dnia: 08 Kwietnia 2007, 09:47:00 »
Postanowilem napisac tutorial, w ktorym postaram sie Wam wyjasnic, jak robic cyfrowe zdjecia na tekstury do modeli 3D, skupiajac sie na taborze.

Jak i co nalezy fotografowac?

I.  Lokomotywy dwukabinowe jednosekcyjne ( przykladowo EP05,EU/EP07,EP08,EP09,ET21,ET22,ST43,ST44,SU/SP45,SU46 itp ):

1) Po 3 prostopadle zdjecia na kazdy bok ( tak aby kazde zdjecie mialo czesc wspolna o czym napisze pozniej )
2) 1 prostopadle zdjecie czola lokomotywy
3) 1 prostopadle zdjecie bialego prostokata ZT, tak aby obejmowalo nalepke z informacja o ostatniej naprawie.

II. Lokomotywy dwusekcyje ( przykladowo ET40,ET41,ET42 ):

1) Po 3 prostopadle zdjecia na 1 bok kazdej sekcji ( wystarczy sfotografowac 2 sekcje z jednej wybranej strony. To wystarczy do stworzenia tekstury, ale zawsze lepiej fotografowac po 2 boki kazdej sekcji )
2) 1 prostopadle zdjecie czola jednej z sekcji ( To wystarczy, ale jezeli jest mozliwosc - lepiej sfotografowac czola obu sekcji )
3) 1 prostopadle zdjecie bialego prostokata ZT, tak aby obejmowalo nalepke z informacja o ostatniej naprawie.

III. Wagony pasażerskie/EZT ( przykladowo Bhp, Bdu, Adu itd / EN57,ED72 itd )

1) 1 prostopadle zdjecie czola wagonu/EZT
2) Bok: zdjecia nalezy fotografowac co 3 okna, pamietajac o czesciach wspolnych
3) 1 prostopadle zdjecie bialego prostokata "Stacja ... " w przypadku wagonow lub "ZPR" w przypadku EZT. ( wagonom mozna jeszcze sfotografowac z bliska numery itp. )

IV. Wagony towarowe

1) 1 prostopadle zdjecie czola wagonu
2) Bok: wagon nalezy podzielic na 3 czesci ( pamietajac o elementach wspolnych ! ) i zrobic 3 prostopadle zdjecia.
3) 1 prostopadle zdjecie wozka ( dobrze jest podzielic wozek na kilka zdjec, tzn.: oś - miejsce miedzy osiami - oś ... itd. )
4) 1 prostopadle zdjecie na oznaczenia wagonu, jego nr itp ( glownie w przypadku cystern ).

Wskazówki:
-Zdjecia najlepiej robic w pochmurny dzien. Eliminuje to nierownomierne oswietlenie i wszelkie zbedne cienie.
-Zdjecia najlepiej robic z nieco wiekszej odleglosci, ale za to na zoomie. Nawet mały zoom, znacznie niweluje "efekt beczki" czy "rybie oko".
-Optymalna rozdzielczosc zdjec to 1600x1200, ale im wieksza, tym oczywiscie lepiej.
-Przed fotografowaniem najlepiej ustawic sobie linie na wyswietlaczu, tak aby wedlug nich zrobic proste zdjecie. Na wystwietlaczu wyglada to tak, lub podobnie:

-Przy fotografowaniu bokow taboru, nalezy pamietac o elementach wspolnych na zdjeciach. O co chodzi ? Mysle, ze na ponizszym obrazku zrozumiecie to najlepiej:


-Jezeli jakis fragment lokomotywy/wagonu/EZT zostanie zasloniety przez nieporzadany obiekt taki jak np. słup trakcyjny, drzewko itp, to nie szkodzi. W łatwy sposob mozna to wyeliminowac.

Ponizej przedstawiam dobre zdjecia na tekstury, na przykladzie ET22-086, po to abyscie dokladnie wiedzieli o co tak naprawde chodzi:










Jezeli macie jakies uwagi lub pytania dotyczace robienia zdjec na tekstury, prosze pisac w tym watku.

W zwiazku z projektem 201E Profety, potrzeba zdjec na tekstury ET22.
Jezeli masz aparat cyfrowy i chcesz pomoc, napisz do mnie na PW lub GG.

Pozdrawiam i Zycze Wesołych Świąt!
Maciek

UPDATE 04.11.2007

UWAGA!
Ciagle szukamy do pomocy nowych osob. Chodzi oczywiscie o focenie na texturki wszelkiego rodzaju bykow! Kolega EU05 produkuje ostatnio sporo tekstur z prawdziwego zdarzenia ( co widac na forum ) i co za tym idzie - zaczyna nam brakowac juz materialow !

Sposob robienia zdjec ciagle ten sam z dodatkowymi 2 zdjeciami: Tabliczka znamionowa ( znajdujaca sie na pudle przy lewych drzwiach ) oraz naklejka WN ( znajdujaca sie  na czolownicy - nad zderzakami ).

Jezeli cos sfotografujecie to prosze o kontakt do @EU05 na PW lub maila: juliusz.kublik@gmail.com

Pozdro



Strony: [1]