Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - KayGeeFx

Strony: [1]
1
Pomoc w tworzeniu / Odp: Liczba w definicji polygonu
« dnia: 04 Września 2011, 01:41:28 »
Dzięki. Z tą trójką to nie wiedziałem, że tak można. Nigdy nie natknąłem się na .t3d z takim przypadkiem. Myślałem, że można tylko 0, 1 lub 2n.

2
Pomoc w tworzeniu / Odp: Liczba w definicji polygonu
« dnia: 04 Września 2011, 01:24:44 »
A co z liczbami 0 i 1? Jaki one mają wpływ na krawędzie styku? Czy używając określenia powierzchnie 1 i 2 masz na myśli powierzchnie o współczynniku 1 i 2?

3
Pomoc w tworzeniu / Liczba w definicji polygonu
« dnia: 04 Września 2011, 01:08:11 »
Swego czasu zajmowałem się edycją pewnego modelu w notatniku. Do dziś nurtuje mnie pewna rzecz. Moje pytanie jest krótkie: Do czego służy liczba w pierwszym wierszu poniżej zamieszczonego fragmentu kodu, definiującego polygon w pliku .t3d? Występuje tam 0, 1 i 2n. Będę wdzięczny za wyjaśnienie.

8
-1.38 -6.4 0.908057 0.48068 0.00343384
1.3795 -6.40073 0.908053 0.802045 0.00343337
1.3795 -6.40073 3.33 0.802045 0.495082

4
Tabor kolejowy / Odp: Biała obwódka na zderzaku
« dnia: 24 Stycznia 2010, 08:27:28 »
... A ja myślalem, że w tym jakaś logika się kryje. Dzięki za info.

Proszę zamknąć wątek.

5
Dziękuję @darek71wrc za świetnie wykonane zdjęcia.

Proszę o zamknięcie wątku.

6
@darek71wrc byłoby fajnie. W sumie mniej więcej mam już pomysł na zrobienie tego w modelu, ale przydałaby się jakaś fajna fota na texturkę. Nie pali się z tym aż tak bardzo, ale chciałbym mieć to za sobą. Jak będziesz miał chwilkę na pstrykanie to będę wdzięczny.

@Mechatronik powiem Ci że na to foto nie wpadłem (słabo u mnie z szukajką). Tu przynajmniej widać o co chodzi. Dzięki.

7
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Zdjecie kola szprychowego
« dnia: 24 Stycznia 2010, 13:23:28 »
No ja bym mógł coś zapodać tylko nie wiem czy będzie Ci się podobało. Jest to przeróbka koła typu Alstom z paczki z kabiną Projekt 201E (myślę, że Pekap i Kolejarz się nie obrażą - chylę czoła nisko). Wysyłam Ci to na maila w wersji bmp i tga (przeroczystość ustawiona na kolorze czarnym (R=00 G=00 B=00). Pozdrawiam i już pliczki przesyłam.

8
Dzięki. Cały internet już przetrzepałem... ale w sumie tak patrząc jeszcze raz na to foto to coś można by w modelu wykombinować.

9
Poszukuję, chcę zrobić / Zmodernizowane wózki do ET22 (seria 2000)
« dnia: 24 Stycznia 2010, 09:35:06 »
Poszukuję zdjęć w miarę czytelnych i najlepiej z boku zmodernizowanych wózków do ET22 serii 2000. Mają one przespawaną ramę w inny kształt i inne zawiecho. Gdyby ktoś miał rysunek techniczny lub choćby schemat byłoby cudownie. Z tego co znalazłem w internecie nie do końca mogę się wyznać na sposobie odsprężynowania loka i gdzie która część ramy łączy się z elementami tłumiącymi. Posiadaczy takich materiałów proszę o kontakt przez tego posta lub na e-mail.

10
Tabor kolejowy / Biała obwódka na zderzaku
« dnia: 24 Stycznia 2010, 05:28:34 »
Tworzę teksturę pewnego pojazdu szynowego i w związku z tym ma szybciutkie pytanko dotyczące zderzaków na PKP. Otóż maluje się czasami na ich powierzchni zderznej (czołowej) białą obwódkę. Czy spotkał się ktoś z takim zwyczajem dla zderzaków wagonów (pojazdów bez napędu), czy tylko może ona być namalowana na zderzakach pojazdu z napędem (czyli loka)?

11
Pomoc w tworzeniu / Odp: Selekcjonowanie obiektów
« dnia: 23 Stycznia 2010, 22:45:29 »
Sorki... umknęło mi gdzie to ma być szukane. Za szybko czytałem.

12
Akuratnie położeniem torów w scenerii testowej zjechałem na zero i stąd ta różnica 0,18 m. Dzięki @youBy za konkretne info! Myślałem że wysokość szyn nie jest uwzględniana, tzn. że zawiera się w wysokości automatycznie rysowanej podsypki. ... No to teraz to mi się wszystko rozjaśniło. Jeszcze tylko takie pytanko na koniec. Czy ta wartość jaką dodajemy ze względu na wysokość szyny to dokładnie 0,18 m czy tak jak jest w rzeczywistości dla szyny typu S60 0,172 m. ... No tak 0,172 m i jeszcze pewnie podkładka amortyzująca. To gdzieś wyjdzie koło 0,18 m.


   « Dodano: 23 Stycznia 2010, 18:04:16 »
No to teraz myślę, że mogę krótko podsumować moje testy i rozważania dotyczące projektowania i umieszczania pantografów na elektrycznych pojazdach trakcyjnych w symulatorze.

Trzeba tu wspomnieć o zasadniczym założeniu przy tworzeniu pantografów, a mianowicie ważnym jest to, że wzorcowym pantografem (czyli pantografem dla którego skalibrowano kąty obrotu ramion górnych i dolnych) jest odbierak zastosowany w modelu EU07 303e.t3d / 303.mmd. Dalej będę ten odbierak nazywał pantografem wzorcowym. Tutaj http://www.marcinpawlowski.cba.pl/pantograf.html jest schemat poglądowy do moich rozważań. I tak dla tego pojazdu pivoty obrotu ramion dolnych umieszczone są na wysokości około 4,035 m (jest to tak jakby wysokość na jakiej znajduje się pantograf). Położenie pivotu ślizgu w osi Z wynosi około 4,25 m (w stanie złożonym). W modelu tym powierzchnia ślizgu niemalże pokrywa się z pivotem ślizgu (można przyjąć, że są na tej samej wysokości - kwestia piątego albo czwartego miejsca po przecinku). Te założenia są niezbędne do wyznaczenia współczynników pantfactors: w pliku .mmd podczas umieszczania tradycyjnego pantografu z MaSzyny na innym pojeździe trakcyjnym lub przy tworzeniu i umieszczaniu nowego pantografu.

Tutaj wymienię moje spostrzeżenia ujmujące co jest ważne przy tworzeniu nowego pantografu. Aby nowo tworzony odbierak działał poprawnie pod względem kinematycznym w symulatorze (tzn. nie oddalał się od przewodu jezdnego do góry lub w dół podczas jazdy przy zmiennej wysokości trakcji) muszą być spełnione dwa zasadnicze warunki:
1. Powinny być zachowane długości ramion dolnych i górnych takie jak w pantografie wzorcowym.
2. Powinny być zachowane położenia pivotów względem siebie wzdłuż osi Y i Z. Mogą one lekko odbiegać od tych jakie są w pantografie wzorcowym, lecz wtedy musimy odległość w osi Z pomiędzy pivotami dolnych ramion, a pivotem ślizgu (czyli tak jakby wysokość pantografu w stanie złożonym) zachować w takiej samej lub zbliżonej wartości jak w pantografie wzorcowym. Wtedy nowo tworzony pantograf będzie przyzwoicie pracował podczas jazdy ze zmienną wysokością zawieszenia przewodu jezdnego.

Nadmienię, że można zmienić długości ramion i położenia pivotów, ale z zachowaniem proporcji. Będzie to również wymagało korekcji w pliku .mmd modelu. Takie skalowanie układu kinematycznego ma sens jedynie przy wydłużeniu ramion. Przy skróceniu ramion ślizg nie zostanie uniesiony dostatecznie wysoko.

A tutaj odpowiedź na pytanie postawione przeze mnie w tytule posta do której doszedłem, czy też właściwie doszliśmy wspólnie. Otóż poniżej wyjaśnienie co oznaczają poszczególne wartości parametru pantfactors:, od czego zależą i do czego służą. Przypomnienie kodu z pliku .mmd poniżej:
pantfactors: -3.319 3.381 4.429 0
1. Wartość pierwsza. Oznacza położenie pierwszego pantografu wzdłuż osi Y pojazdu trakcyjnego. Położenie mierzymy od środka pojazdu do osi pracy ślizgu pantografu w kierunku ujemnym osi Y.

2. Wartość druga. Oznacza położenie drugiego pantografu wzdłuż osi Y pojazdu trakcyjnego. Położenie mierzymy analogicznie jak wyżej lecz w przeciwnym kierunku.

3. Wartość trzecia. Jest położeniem pivotu ślizgu w stanie złożonym na osi Z względem pionowej współrzędnej toru (tej jaką definiujemy w track dla toru). Można tę wielkość ująć jako sumę trzech wartości S+W+P, gdzie S jest wysokością szyny (przyjęto dla innych obliczeń w symulatorze 0,18 m i wszystko wskazuje, że tutaj jest tak samo), W jest wysokością w układzie współrzędnych pojazdu trakcyjnego na jakiej został umieszczony pantograf (mierzona od główki szyny czyli od zera na osi Z modelu pojazdu), P jest wysokością pantografu czyli odległością mierzoną w pionie od pivotów ramion dolnych pantografu do pivotu ślizgu w stanie złożonym.

4. Wartość czwarta. Określiłbym tę wartość jako wartość korygująca położenie ślizgu. Jest przydatna przy zabudowach pantografu na wysokości innej niż jest zabudowany pantograf wzorcowy (4,035 m). W przypadku pantografu wzorcowego korekcja położenia ślizgu wynosi zero. Jest to oczywiste gdyż to dla niego właśnie skalibrowano wielkości, które określają położenie ramion i ślizgu. Należy zwrócić uwagę, na fakt, że gdy ten sam pantograf z EU07 303e.t3d / 303e.mmd umieścimy na innej wysokości to ślizg uniesie się o tyle wyżej o ile wyżej umieściliśmy cały pantograf. A więc, aby pracował on w prawidłowym zakresie, czyli by nie unosił się za wysoko musimy w pliku .mmd pojazdu trakcyjnego określić właśnie tę (czwartą) wartość pantfactors:. Wartość ta liczbowo odpowiada wartości bezwzględnej różnicy między pionowym położeniem pantografu wzorcowego a położeniem pionowym naszego pantografu umieszczonego na innej wysokości (a dokładniej jest to odległość pionowa pomiędzy odpowiednimi pivotami obu pantografów tej samej konstrukcji, typu). Ma to sens oczywiście tylko w przypadku umieszczania pantografu wyżej od wysokości na jakiej jest pantograf wzorcowy. Gdybyśmy chcieli umieścić go niżej musielibyśmy przekonstruować pantograf i ewentualnie (lecz nie koniecznie) skorygować położenie ślizgu. Wartość czwarta pantfactors: pozwala skorygować dodatkowo położenie ślizgu podczas pracy ze względu na różne położenie jego powierzchni pracy względem pivotu położenia ślizgu. W pantografie wzorcowym, jak na początku wspomniałem, powierzchnia ślizgu pokrywa się z pivotem położenia ślizgu. W praktyce podczas konstruowania pantografu (np. połówkowego) pivot ślizgu pantografu jest umieszczony niżej niż powierzchnia robocza ślizgu. A więc podczas pracy pantograf będzie się unosił za wysoko o tyle o ile niżej w stosunku do powierzchni pracy ślizgu jest umieszczony jego pivot. Z pomocą przychodzi nam pantfactors: gdzie tę różnicę wpisujemy jako czwartą liczbę tegoż parametru (jako wartość bezwzględną). Ogólnie można powiedzieć, że na wartość czwartą parametru pantfactors: składają się dwie wielkości i można ją ująć wzorem: K+S, gdzie K to korekcja ze względu na położenie pantografu w pionie, a S to korekcja ze względu na odległość powierzchni ślizgacza od jego pivotu.

Na koniec chciałbym podkreślić, że są to moje wolne rozważania w tym temacie. Nadmienię, że konstruowany przeze mnie pantograf połówkowy przy powyższej metodyce rozumowania zachowuje się podczas pracy testowej bez zastrzeżeń.

Pozdrawiam i dziękuję kolegom (patrz post) za pomoc w rozwikłaniu tematu!

13
Pomoc w tworzeniu / Odp: Selekcjonowanie obiektów
« dnia: 23 Stycznia 2010, 18:47:57 »
3ds max to bardzo dawno się bawiłem, więc to co napiszę może być nie na miejscu...

Zasugerowałbym (oczywiście jeżeli się da, a tego nie pamiętam) użyć gwiazdki * jako joker'a. Czyli szukamy np. obiektów które mają w nazwie coupler. Wtedy wpisujemy: *coupler*. Albo szukamy obiektów które kończą się ciągiem znaków 01. Wtedy wpisujemy *01.

Chodzi mi o coś w tym stylu: http://marcinpawlowski.cba.pl/selection.html. Trzeba to okno selekcji wywołać (z tego co pamiętam to chyba klawisz H się wciskało, albo ikonkę Select By Name).

14
Tak sobie testuję pantograf i powoli dochodzę do pewnych wniosków. Nasunęło mi się przy tym takie pytanie: Czy jeżeli zdefiniuję wysokość na jakiej umieszczony jest przewód jezdny, to w scenerii będzie wisiał na tej samej wysokości jak zdefiniowałem? Pytam dlatego, że w scenerii testowej zdefiniowałem przewód jezdny w pliku .scn na wysokości 6.0 m, a tymczasem w scenerii sprawdziłem (używając loka z podziałką na osi Z), że wisi o około 0,18 m niżej (przy innych definicjach wysokości dzieje się to samo). Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić ten paradoks? A może celowo położenie przewodu jest obniżane o zadaną wartość względem zdefiniowanej w pliku scenerii. Czy ma znaczenie lokalizacji definicji trakcji - tzn. czy ma ona znajdować się w pliku scn. czy .scm?

15
Dzięki @libertyn89, na pewno to będzie coś w ten deseń. Spróbuję jeszcze porównać różne pantografy i pliki .t3d pod kątem położenia pivotów. Z tego co testowałem wcześniej na potrzeby tworzenia pantografu połówkowego to zauważyłem, że kąt obrotu dolnych ramion jest inny od kąta obrotu ramion górnych. Jest to uzasadnione, ponieważ ten układ kinematyczny (mam tu na myśli zaimplementowany w symulatorze układ dla pantografu nożycowego) nie jest opisany na wieloboku zamkniętym, lecz na linii łamanej otwartej. Zapewne na etapie opracowania sposobu symulacji pantografu poczyniono jakieś założenia... kwestia jak teraz do tego dojść. Drugą sprawą jaką zauważyłem to tak jakby symulator obracał ramiona o jakiś stały kąt (tak mi mniej więcej wychodzi z rysunków pomocniczych i testów - przy założeniu, że trakcja wisi na przepisowych 5,60m w Mocznikach). Co do trzeciego parametru w pantfactors: to możnaby podejrzewać, że to będzie położenie pivotu ślizgacza w osi Z w stanie poza pracą (złożony ślizgacz pantografu w 303e.t3d ma pivot na wys. około 4,25m) albo minimalna wysokość robocza (która pi razy drzwi wynosi około 0,8m od podstawy pantografu, czyli przy 303e.t3d byłoby gdzieś 4,8m). Niestety nijak ma się to do wartości podanej w pliku 303e.mmd, która wynosi 4,429m. Ehhh, trzeba pokombinować...

16
Pomoc w tworzeniu / Pantograf a jego współczynniki w pliku .mmd modelu
« dnia: 20 Stycznia 2010, 08:48:10 »
Witam wszystkich gorąco z racji tego, że jest to mój pierwszy post na tymże forum.

Obecnie jestem w trakcie finalizowania prac nad pantografem połówkowym ze ślizgiem bliźniaczym zbliżonym wyglądem do serii DSA (później może wykonam jeszcze 55ZW - również połówkowy). Proszę o pomoc w wyjaśnieniu wartości współczynników występujących po operatorze pantfactors: definiowanych w pliku .mmd modelu elektrycznego pojazdu trakcyjnego. Chodzi mi o te cztery liczby widoczne w kodzie poniżej.
pantfactors: -3.319 3.381 4.429 0Domyślam się, że te dwie pierwsze to położenie wzdłużne pantografów na pojeździe. Nie za bardzo mogę wpaść na to co określają dwie ostatnie liczby. Dodam, że szukałem informacji na ten temat u kilku źródeł, lecz nie znalazłem odpowiedzi. Bardzo proszę o wskazówki.

Strony: [1]