Autor Wątek:  Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)  (Przeczytany 601 razy)

Maszynista KB6, Michał K., Mechanick, robert357, Adrianpolska09 (+ 1 Ukrytych) i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4162
    • Zobacz profil
    • WWK
  • Otrzymane polubienia: 1525
Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« dnia: 25 Września 2025, 20:47:49 »
PKP PLK opublikowała aktualizację instrukcji Ir-1 o prowadzeniu ruchu pociągów, obowiązującą od 14 grudnia 2025 r. Zmian jest sporo, ja poniżej przedstawię wg mnie dwie najciekawsze zmiany.

1) Rozkaz pisemny
Odchodzi się od stosowania rozkazów pisemnych S,N,Nrob,O na rzecz jednego wzoru rozkazu pisemnego.
Punkty dotyczą odpowiednio:
- 21.xx - treść z rozkazu "S"
- 22.xx - treść z rozkazu "N"
- 23.xx - treść z rozkazu "O"
- 99 - odwołanie treści odpowiedniego rozkazu
- pole szare dotyczy jazdy na tor zamknięty

Rozkazy będą również anonimizowane:
V (identyfikator maszynisty) PLK życzy sobie, aby prowadzący pojazd trakcyjny wpisał nr swojej licencji
W (identyfikator nadawcy) wpisany będzie nr służbowy dyżurnego ruchu
Z - identyfikator rozkazu pisemnego wg zasad:

RD-A-B-RR
R oznacza literę stałą
D oznacza wydanie rozkazu na formularzu drukowanym,
A oznacza kolejny numer rozkazu w roku,
B – kod ewidencyjny posterunku wg. POS,
RR - rok (dwie ostatnie cyfry)





2) zmiana sposobu komunikacji Dyżurny Ruchu - Maszynista

W sytuacji komunikacji dot. bezpieczeństwa prowadzenia ruchu należy korzystać z międzynarodowego alfabetu fonetycznego, a cyfry należy mówić osobno cyfra po cyfrze.
- Dyktując rozkaz pisemny działka 21.45 należy powiedzieć: Na stacji Lubliniec na sygnalizatorze KILO sygnał zezwalający...
- Sygnał Rp-12 "Gotów do odjazdu" powinien być wypowiedziany następująco: Pociąg Jeden Trzy Jeden Pięć Zero - gotów do odjazdu - zamiast Trzynaście sto pięćdziesiąt.
- w sytuacji nadzwyczajnej należy użyć wyrażenia Mayday, Mayday, Mayday zamiast dotychczasowego Alarm, Alarm, Alarm...





Źródło: https://www.plk-sa.pl/klienci-i-kontrahenci/akty-prawne-i-przepisy/instrukcje-pkp-polskich-linii-kolejowych-sa/ruch-i-przewozy-kolejowe
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie
15 lat z MaSzyną!

Sceneria Tomaszewo - zapraszam do otwartych testów scenerii.
wwk.kolej.org.pl

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 137
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Września 2025, 21:43:40 »
Wprowadzenie jednego rozkazu na+
Sposób jego podpisywania na- będzie generował spore opóźnienia.
Zmiana sposobu komunikacji jak dla mnie też na- Nie wiem jaki sens ma zmiana alarm na mayday kiedy na kolei nie obowiązuje jeden język jak w lotnictwie.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4162
    • Zobacz profil
    • WWK
  • Otrzymane polubienia: 1525
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Września 2025, 21:48:50 »
Tak, instrukcja przeczy sama sobie. W jednym punkcie czytamy, że obowiązującym językiem w komunikacji jest język polski, a trochę niżej widzimy zapis "Mayday".
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie
15 lat z MaSzyną!

Sceneria Tomaszewo - zapraszam do otwartych testów scenerii.
wwk.kolej.org.pl

Online robert357

  • Wiadomości: 287
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 295
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Września 2025, 22:05:20 »
No z tym alfabetem to wygląda jakby ktoś z branży lotniczej się dostał na kolejnictwo, albo gdzieś usłyszał jak się tam przekazuje informacje bez zadania sobie pytania "czemu". Podczas analizy będzie "pociąg tango majk eko pięć siedem dwa dwa osiem zero..."?
<3

Offline Celuś

  • Wiadomości: 31
  • Nowe SSD nowa ja
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 413
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Września 2025, 22:31:07 »
A co za problem? TME można pomylić z TNE, literowanie alfabetem niweluje ten problem, dodatkowo estetycznie brzmi. Jedynie z całości Mayday jest na siłę, Alarm jest wystarczająco czytelne, zrozumiałe nawet dla zagranicznych maszynistów mogących jeździć po polsce, z myślą o których z resztą jak mniemam powstała ta zmiana.

Offline RafaPolska424

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 710
  • ISE Siedlce
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2161
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Września 2025, 00:20:15 »
Nie dam sobie ręki uciąć, bo nie czytałem i nie znam tych przepisów, ale z racji tego że wprowadzenie jednego rozkazu pisemnego wynika z ERTMS, to jestem przekonany, że ten alfabet fonetyczny nie wynika z tego, że trzeba rozwiązać jakiś palący problem w komunikacji (a nie ma takiego problemu bo i tak się w razie potrzeby literuje na zasadzie W jak Wanda), tylko z tego, że wprowadzamy ERTMS. Nie zdziwiłbym się też jakby się okazało że za x czasu wprowadzi się obowiązek prowadzenia rozmów w języku angielskim.
Проходи, не задерживайся.

Offline HeroPie312

  • Wiadomości: 190
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 223
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Września 2025, 11:52:27 »
Standardowo podpisze to "XDDDD" dlaczego?

1. Sam zamysł 1 rozkazu pisemnego na + ale...
Jest tam zapis SBL a po kilku zmianach w ciągu miesiąca w Ir-1 nie ma SBL... jest WBL (Wielodostepowa Blokada Liniowa) więc brawo!!

2. Działka 23.10... 3 ostrzeżenia doraźne..no fajnie może się uda nie dostać 4 takich rozkazów z kolejnymi ograniczeniami heh

3. Bawimy się w lotnictwo ale takiego poziomu bezpieczeństwa nadal nie zobaczymy...

Odbiór/bez odbioru to chyba tylko na egzaminach w UTK się używa..  jak się mówi odbiór to Cię biorą zaświra..

"Mejdej, mejdej, mejdej" - ... to chyba jak się na koźle wywalisz w nastawnię to tak można krzyczeć..

Naprawdę czekam tak jak w/w wspominali abyśmy po angielsku jeszcze gadali xD

@Celuś no ale kurcze.. jak maszynista np. z Niemiec chce jeździć na terenie Polski to powinien znać język polski na poziomie komunikacyjnym oraz znać polskie przepisy... po co więc bawimy się w angielskie gierki słowne no cmon... xD

Na dodatek widzę jak maszynista co ma 60 lat i jedzie EN57 będzie zgłaszać, że semafor Delta4/2 ma przepaloną czerwoną główną żarówkę..

Na dodatek podpisywanie rozkazów... PO CO!
Przecież mamy XXI wiek i pociąg nie jedzie anonimowo.. wystarczy nazwisko a jak nie to numer służbowy.. po co numer licencji do tego xD

Może kiedyś człowiek się doczeka tylko dobrej zmiany. Obecne oceniam max 25% pozytywnie a 75% na nie..

Online Hirek

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 546
  • ugułem to siemens fajne wozy robi
    • Zobacz profil
    • Kanał YT
  • Otrzymane polubienia: 717
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Września 2025, 13:37:27 »
- pociąg 213769 pod semaforem Zulu, odbiór
- sam mechaniku jesteś żulem
exe dłubacz
#makeMaSzynaGreatAgain
Wydział repozytorium

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 137
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Września 2025, 22:45:28 »
Odbiór/bez odbioru to chyba tylko na egzaminach w UTK się używa..  jak się mówi odbiór to Cię biorą zaświra..

Oj to chyba mało po szlakach jeździłeś. Zakopianka, Kryniczanka czy lk108 tam każdy dyżurny odbiór i bez odbioru. Na pozostałych gdzie się poruszam też zdarzają się jednostkowe przypadki.

Online hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2484
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1096
Odp: Nowy wzór Rozkazu Pisemnego (14 grudnia 2025)
« Odpowiedź #9 dnia: Dzisiaj o 21:17:50 »
[...]

2. Działka 23.10... 3 ostrzeżenia doraźne..no fajnie może się uda nie dostać 4 takich rozkazów z kolejnymi ograniczeniami heh

[...]

Jeżeli dany dyżurny jeszcze nie zdążył wprowadzić ostrzeżenia w systemie Serwo2 bądź zajdzie awaryjna sytuacja wklepania danego ograniczenia uprzedzona informacją od innego dyżurnego, to może te jedno czy dwa mu tu podyktować, po drugie będzie elektroniczny dostęp do wydruku rozkazu więc te działki tego rozkazu w sumie będą mało co kiedy wypełniane mając dostęp do ostrzeżeń.

[...]
3. Bawimy się w lotnictwo ale takiego poziomu bezpieczeństwa nadal nie zobaczymy...

Odbiór/bez odbioru to chyba tylko na egzaminach w UTK się używa..  jak się mówi odbiór to Cię biorą zaświra..
[...]
Nie tak dawno, hucznie świętowali, że w końcu komunistyczny meldunek odbiór/bez odbioru wycofali, i cyk znów ponownie komuna wraca.

Co do alfabetu fonetycznego, strzał w kolano z punktu widzenia dyżurnego jak i prowadzącego. Jako pracując po dwóch stronach medalu, jest to słabe. Trafi się na jakiegoś natręta i fascynata tego alfabetu, będzie to wprowadzało w zakłopotanie jednej ze stron, co może doprowadzić do nieszczęścia...
Maszyniści wjeżdżający na teren Polski muszą umieć język polski w sposób komunikatywny i na przykładzie Czechów, jest to w zupełności wystarczające jakim się posługują. Nasi, żeby jeździć bądź nawet wjeżdżać do granicznych stacji, również muszą potrafić rozmawiać w sposób komunikatywny i tyle.
Te całe tanka,, Golfy i inne Alphy nakazane są przez prawo unijne, które razem z rozkazem, tfu. dokładniej INSTRUKCJĄ powinny już dawno być wprowadzone, ponadto warto zaznaczyć, że nasz rozkaz *(unijna instrukcja) jest bardzo okrojona. Według rozporządzenia UE, rozkaz ma aż 9 stron....

Natomiast, czas w którym przeprowadza się tak drastyczną zmianę, jest o pomstę do nieba. 2,5 miesiąca na wprowadzenie i szkolenia do pełnego działania na tym. Od kilku znajomych mam info, że ich pracodawcy na ten rok zakończyli szkolenia personelu i tu taka niespodzianka ze strony PLKi... Gwarantuje Wam, że będzie chaos w grudniu.
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 21:29:27 wysłana przez hanys »