PKP PLK opublikowała aktualizację instrukcji Ir-1 o prowadzeniu ruchu pociągów, obowiązującą od 14 grudnia 2025 r. Zmian jest sporo, ja poniżej przedstawię wg mnie dwie najciekawsze zmiany.
1) Rozkaz pisemnyOdchodzi się od stosowania rozkazów pisemnych S,N,Nrob,O na rzecz
jednego wzoru rozkazu pisemnego.
Punkty dotyczą odpowiednio:
- 21.xx - treść z rozkazu "S"
- 22.xx - treść z rozkazu "N"
- 23.xx - treść z rozkazu "O"
- 99 - odwołanie treści odpowiedniego rozkazu
- pole szare dotyczy jazdy na tor zamknięty
Rozkazy będą również anonimizowane:
V (identyfikator maszynisty) PLK życzy sobie, aby prowadzący pojazd trakcyjny wpisał nr swojej licencji
W (identyfikator nadawcy) wpisany będzie nr służbowy dyżurnego ruchu
Z - identyfikator rozkazu pisemnego wg zasad:
RD-A-B-RRR oznacza literę stałą
D oznacza wydanie rozkazu na formularzu drukowanym,
A oznacza kolejny numer rozkazu w roku,
B – kod ewidencyjny posterunku wg. POS,
RR - rok (dwie ostatnie cyfry)
2) zmiana sposobu komunikacji Dyżurny Ruchu - MaszynistaW sytuacji komunikacji dot. bezpieczeństwa prowadzenia ruchu należy korzystać z międzynarodowego alfabetu fonetycznego, a cyfry należy mówić osobno cyfra po cyfrze.
- Dyktując rozkaz pisemny działka 21.45 należy powiedzieć:
Na stacji Lubliniec na sygnalizatorze KILO sygnał zezwalający...- Sygnał Rp-12 "Gotów do odjazdu" powinien być wypowiedziany następująco:
Pociąg Jeden Trzy Jeden Pięć Zero - gotów do odjazdu - zamiast
Trzynaście sto pięćdziesiąt.
- w sytuacji nadzwyczajnej należy użyć wyrażenia
Mayday, Mayday, Mayday zamiast dotychczasowego
Alarm, Alarm, Alarm...

Źródło:
https://www.plk-sa.pl/klienci-i-kontrahenci/akty-prawne-i-przepisy/instrukcje-pkp-polskich-linii-kolejowych-sa/ruch-i-przewozy-kolejowe