Autor Wątek:  Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b  (Przeczytany 7467 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4119
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1348
Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« dnia: 08 Czerwca 2020, 16:53:47 »
Kilka dni temu weszły w życie zmiany w znaczeniach wskaźników W6a oraz W6b:
W6a


W6b

Dotychczas było tak:
W6a - jednokrotnie dać sygnał Baczność
W6b - wielokrotnie dawać sygnał Baczność

Jest tak:
W6a - znaczenie informacyjne "będzie przejazd kat. A-B", sygnał Baczność nie jest potrzebny
W6b - jednokrotnie dać sygnał Baczność

Mimo wszystko w sytuacji zagrożenia maszynista zobowiązany jest do nadania sygnału Baczność.

W związku z powyższym, w projektowanym rozporządzeniu została zaproponowana
zmiana przepisów § 96 ust. 2 rozporządzenia – wg nowych regulacji maszynista będzie co do
zasady używał sygnału Rp 1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi i przejściami
jedynie w przypadku spostrzeżenia zagrożenia lub potencjalnego zagrożenia wypadkiem na
przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu, a także w przypadku awarii urządzeń
przejazdowych. Wyeliminowana zostaje zatem obligatoryjność podawania sygnału Rp 1
„Baczność” przez każdym przejazdem kolejowo-drogowym i przejściem.

Ponadto zaproponowana została zmiana oznaczenia wskaźników W 6a i W 6b – wg
projektowanych przepisów w § 112 ust. 2, będą on oznaczały, że za wskaźnikiem W 6a i W 6b
znajduje się przejazd kolejowo-drogowy lub przejście - odpowiednio wyposażony lub
niewyposażony w rogatki. Intencją proponowanego rozwiązania jest zwrócenie maszynistom
uwagi, że po minięciu wskaźnika W 6b zbliżają się do przejazdu lub przejścia niestrzeżonego,
na którym potencjalnie istnieje większe ryzyko wystąpienia zdarzenia ze względu na brak
rogatek.


Treść zmian rozporzadzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385668.pdf

Uzasadnienie:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385670.pdf

W dużym skrócie:
- W6a stawiamy tam, gdzie przejazd jest wyposażony w rogatki, kategorie przejazdów A - B.
- W6b stawiamy tam, gdzie rogatek nie ma, kategorie przejazdów C - F


Zauważcie, że nawet jak mamy urządzenia ostrzegania bez rogatek (kategoria C) to stosujemy W6b

* znaczenie wskaźników W6 i W7 nie uległo zmianie

I najważniejsze: w związku z powyższym scenerie, które uznajemy za "współczesne" należałoby pod tym względem poprawić.
« Ostatnia zmiana: 08 Czerwca 2020, 17:09:00 wysłana przez MaciejM »
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie
14 lat z MaSzyną!

Sceneria Tomaszewo - zapraszam do otwartych testów scenerii.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Czerwca 2020, 20:37:35 »
Tak dopiero będzie. PLK jak zwykle nie dała rady.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Czerwca 2020, 22:35:21 »
Nie, tak jak podałeś @MaciejM to nie będzie. To co zacytowałeś to jest projekt rozporządzenia, który pozostał w tej formie tylko projektem. To co weszło w życie znacznie różni się od pierwotnego planu. Co się zmienia? W kwestii podawania sygnału Baczność w zasadzie nic. PLK na 99% przejazdów musi zamontować dodatkowe blachy dla każdego z torów, dla obu kierunków aby był wskaźnik W6b. Bo W6a będzie tylko i wyłącznie na tych przejazdach, które:

- osłaniają rogatkami całą szerokość przejazdu
oraz
- są uzależnione w urządzeniach stacyjnych (z obu stron).

Żadne przejazdy i przejścia na zmodernizowanych liniach z TOPami nie spełniają tych wymagań. Liczą się tylko przejazdy z rogatkami zakrywającymi całą szerokość jezdni, które są w środku stacji i ich stan ma przełożenie na sygnał na semaforach z obu stron. Ile jest takich przejazdów na sieci PLK? Niewiele w stosunku do łącznej ilości przejazdów kat. A i B. Jeździsz na Siedlce, to podpowiem przykładem z tego odcinka: Rembertów przy peronie, Sulejówek Miłosna, Mrozy. Wszystkie inne będą musiały mieć W6b.

To weszło w życie:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190002352/O/D20192352.pdf

Porównajcie sobie projekt z tym, co weszło faktycznie. Wylano dziecko z kąpielą, bo nie dość że nic się nie zmienia, to jeszcze marnuje się pieniądze na tysiące nowych wskaźników.
« Ostatnia zmiana: 08 Czerwca 2020, 22:38:14 wysłana przez AtapiCl »

Offline Wiggle

  • Deweloper
  • Wiadomości: 478
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 144
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Czerwca 2020, 23:16:30 »
AtapiCl nie zgadzam się z Tobą. Zobacz ze w tym co wysłałeś co weszło w życie to masz opisane wskaźniki W6a i W6b i jest przy którym masz podawać baczność, a przy którym nie. (To w kwestii tego podawania baczność. Z resztą rzeczy masz racje).

PS. Po za tym nas nie obowiązuje jakieś rozporządzenie tylko instrukcja zarządcy infrastruktury. Póki to nie będzie zmienione albo nie dostanie poprawki to stosujemy się do sygnałów tak jak jest do tej pory.
« Ostatnia zmiana: 08 Czerwca 2020, 23:51:21 wysłana przez Wiggle »
Maszynista Instruktor
POLREGIO Zakład Wielkopolski

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Czerwca 2020, 00:46:28 »
AtapiCl nie zgadzam się z Tobą. Zobacz ze w tym co wysłałeś co weszło w życie to masz opisane wskaźniki W6a i W6b i jest przy którym masz podawać baczność, a przy którym nie. (To w kwestii tego podawania baczność. Z resztą rzeczy masz racje).

A czy ja coś pisałem na temat znaczenia wskaźnika W6a i W6b? ;) Odnosiłem się do tego, gdzie jaki wskaźnik będzie stał. I co z tego wynika. A poza zmianą wskaźnika, w praktyce nic się nie zmienia jeżeli chodzi o podawanie sygnału Baczność.

PS. Po za tym nas nie obowiązuje jakieś rozporządzenie tylko instrukcja zarządcy infrastruktury. Póki to nie będzie zmienione albo nie dostanie poprawki to stosujemy się do sygnałów tak jak jest do tej pory.

Zgadza się, z tym że tutaj to PLK będzie odpowiadać za instrukcje niezgodne z obowiązującym prawem. Zgodnie z rozporządzeniem PLK miała pół roku na aktualizację Ie-1 w tej kwestii. Termin upłynął 5 czerwca, co zbiegło się z rozpoczęciem wydawania przez PLK w ostrzeżeniach informacji o konieczności podawania sygnału Baczność przed każdym wskaźnikiem W6a, z dopiskiem "niewłaściwe ustawienie wskaźników".

Offline Wiggle

  • Deweloper
  • Wiadomości: 478
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 144
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Czerwca 2020, 08:59:03 »
No dobrze ale jeśli to wejdzie w życie w formie nowej instrukcji albo poprawki do obecnej to zmieni się sposób podawania sygnału baczność przy tych wskaźnikach. W6a nie będzie już wskaźnikiem ostrzegania, lecz wskaźnikiem przejazdowym, który będzie nas tylko informował o tym, że za wskaźnikiem (w odpowiedniej odległości) znajduje się przejazd, bez konieczności podawania sygnału baczność. Natomiast (prawdopodobnie) W6b będzie to zwykłe podanie (jednokrotne) sygnału baczność przed przejazdem, a nie jak do tej pory wielokrotne.
Maszynista Instruktor
POLREGIO Zakład Wielkopolski

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Czerwca 2020, 12:07:12 »
Dziś pojawiła się Ie-1:

https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ie_1_-_obowiazuje_od_05.06.2020.pdf

Co z tego, że się zmieni sposób, jeśli w praktyce tam gdzie trąbiłeś, to będziesz trąbić nadal? O to w tym wszystkim chodzi, że miało nie być trąbienia w ogóle na przejazdach z rogatkami. To jest istota problemu. A to, że w tym samym miejscu stoi wskaźnik taki czy inny, ale oznaczający to samo dla tego miejsca... To jest nieistotne. Albo inaczej - też jest istotne, bo bezmyślnie wydano pieniądze.

EDIT: PLK dostała zgodę Ministra na odstępstwo i ma czas do 9 grudnia na wymianę wskaźników na gruncie.
« Ostatnia zmiana: 09 Czerwca 2020, 13:02:28 wysłana przez AtapiCl »

Offline hubo221

  • Wiadomości: 174
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #7 dnia: 09 Czerwca 2020, 21:31:14 »
Cytuj
I najważniejsze: w związku z powyższym scenerie, które uznajemy za "współczesne" należałoby pod tym względem poprawić.
Jak zawsze tylko o trąbieniu :D

Wskaźniki W 9 i W 14 też już jakiś czas temu uległy zmianie wizualnej. No i dodano W 35 i W36 - tak dla urozmaicenia.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6287
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2211
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Czerwca 2020, 09:12:08 »
Taniej by wyszło jakby zaprojektowali nowy wskaźnik dla przejazdów przed którymi nie trzeba dawać sygnału baczność. Zamiast zmieniać znaczenie.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 299
    • Zobacz profil
    • Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 319
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #9 dnia: 17 Czerwca 2020, 10:43:10 »
Nie, nie byłoby taniej :D

Offline Pyth00n

  • Wiadomości: 25
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« Odpowiedź #10 dnia: 17 Czerwca 2020, 16:55:53 »
13955 sztuk wskaźników,
5268 sztuk słupków.

I oczywiście winny tylko koronawirus, nieudolność wszystkich firm, zwłaszcza państwowych można teraz przykryć płachtą z napisem
 "COVID-19".
« Ostatnia zmiana: 17 Czerwca 2020, 16:57:18 wysłana przez Pyth00n »