Kilka dni temu weszły w życie zmiany w znaczeniach wskaźników W6a oraz W6b:
W6a
(http://polskakolej.com.pl/wp-content/uploads/2016/02/w6a-1.gif)
W6b
(http://polskakolej.com.pl/wp-content/uploads/2016/02/w6b-1.gif)
Dotychczas było tak:
W6a - jednokrotnie dać sygnał Baczność
W6b - wielokrotnie dawać sygnał Baczność
Jest tak:
W6a - znaczenie informacyjne "będzie przejazd kat. A-B", sygnał Baczność nie jest potrzebny
W6b - jednokrotnie dać sygnał Baczność
Mimo wszystko w sytuacji zagrożenia maszynista zobowiązany jest do nadania sygnału Baczność.
W związku z powyższym, w projektowanym rozporządzeniu została zaproponowana
zmiana przepisów § 96 ust. 2 rozporządzenia – wg nowych regulacji maszynista będzie co do
zasady używał sygnału Rp 1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi i przejściami
jedynie w przypadku spostrzeżenia zagrożenia lub potencjalnego zagrożenia wypadkiem na
przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu, a także w przypadku awarii urządzeń
przejazdowych. Wyeliminowana zostaje zatem obligatoryjność podawania sygnału Rp 1
„Baczność” przez każdym przejazdem kolejowo-drogowym i przejściem.
Ponadto zaproponowana została zmiana oznaczenia wskaźników W 6a i W 6b – wg
projektowanych przepisów w § 112 ust. 2, będą on oznaczały, że za wskaźnikiem W 6a i W 6b
znajduje się przejazd kolejowo-drogowy lub przejście - odpowiednio wyposażony lub
niewyposażony w rogatki. Intencją proponowanego rozwiązania jest zwrócenie maszynistom
uwagi, że po minięciu wskaźnika W 6b zbliżają się do przejazdu lub przejścia niestrzeżonego,
na którym potencjalnie istnieje większe ryzyko wystąpienia zdarzenia ze względu na brak
rogatek.
Treść zmian rozporzadzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385668.pdf
Uzasadnienie:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385670.pdf
W dużym skrócie:
- W6a stawiamy tam, gdzie przejazd jest wyposażony w rogatki, kategorie przejazdów A - B.
- W6b stawiamy tam, gdzie rogatek nie ma, kategorie przejazdów C - F
Zauważcie, że nawet jak mamy urządzenia ostrzegania bez rogatek (kategoria C) to stosujemy W6b
* znaczenie wskaźników W6 i W7 nie uległo zmianie
I najważniejsze: w związku z powyższym scenerie, które uznajemy za "współczesne" należałoby pod tym względem poprawić.