Autor Wątek:  [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze  (Przeczytany 27996 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Transkei

  • Deweloper
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 886
[CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« dnia: 21 Sierpnia 2017, 22:40:36 »
Przedstawiam poradnik dla chcących pisać scenariusze - Symfonia Events. W obszerny sposób został opisany proces powstawania scenariusza, przygotowania odpowiednich plików, po kolei wytłumaczone zostały wszystkie procedury języka eventów - od najprostszych poleceń po skomplikowane procedury i algorytmy, pokazana została diagnostyka scenariusza. Ponadto podane zostało mnóstwo przykładów.

http://eu07.pl/userfiles/23326/Symfonia_events_poradnik_pisania_scenariuszy.pdf
http://eu07.pl/userfiles/23326/Symfonia_events_poradnik_pisania_scenariuszy_1.pdf
https://eu07.pl/userfiles/23326/Symfonia_events_poradnik_pisania_scenariuszy_2.pdf

A tutaj link zawierający materiał edytowalny poradnika:

http://eu07.pl/userfiles/23326/priv-poradnik.7z
http://eu07.pl/userfiles/23326/priv-poradnik_rev2017-08-29.7z
https://eu07.pl/userfiles/23326/priv-poradnik_rev2019-08-21.7z

Chętnych zapraszam do lektury i do wyrażenia opinii, czy czegoś jeszcze nie uzupełnić.
« Ostatnia zmiana: 21 Sierpnia 2019, 20:45:36 wysłana przez Transkei »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Sierpnia 2017, 01:58:01 »
Czemu sugerujesz użycie edytora rsf do podglądu mapy? Edytor scm rainsteda jest w tym uboższy? Od razu pokazuje numer wiersza w pliku, gdzie dany obiekt jest wstawiony.

Pokazywanie nazw obiektów we freefly działa tylko w debugmode.

Cytuj
Skoro mamy już zdefiniowany tor, to możemy sobie zdefiniować  skład, który na nim będzie stał. Tutaj najłatwiej użyć samego Rainsted. Zaznaczamy nasz scenariusz Calkowo_cargo, klikamy kartę Składy i wybieramy lokomotywę i wagony dla naszego pociągu, chociażby takie: Wracamy do karty Wczytanie, zaznaczamy nasz pociąg, klikamy Uruchom Symulator, a następnie klikamy przycisk Przerwij (uruchomić symulator też możemy, ale teraz nic to nam nie da). Przechodzimy do eksploatora plików i wyszukujemy w katalogu scenery pliku o nazwie  $.scn.
Nie lepiej z edytora składów wybrać "kopiuj do schowka"? Tylko trzeba na dodatkowy wpis trainset uważać.

Cytuj
event0  –   zdarzenie   uruchamiane   przez  stojący  na   tym   torze  obsadzony  wagon   (czyli   najczęściej lokomotywę z wpisem headdriver lub reardriver, wagon z wpisem innym niż nobody
),
Jeszcze w borlandowym exe zmieniłem, że eventy tego typu są wyzwalane tylko przez pojazd prowadzący w składzie. Czyli lokomotywa popychająca albo człony ukrotnione nie wyzwalają. Poprawka gdy scenariusz sypał sie przez wstawienie wagonu z passenger.

Cytuj
Zamiast podawania wszystkich wartości, możemy wykorzystać znak *. Np.: node -1 0 komorka1 memcell 1.0 1.0 1.0 * 0 0 none endmemcell Wówczas komórka po zdefiniowaniu będzie miała dwie zmienne liczbowe zdefiniowane jako 0, natomiast zmienna tekstowa może być dowolna. Znak * oznacza wartość dowolną.
Jednak wypada inicjować zmienne z jakąś wartością, a nie syfem z przydzielonego adresu.

Zaczynać scenariusz chyba najbezpieczniej jest multiplem ze słowem kluczowym "onstart" w nazwie. Odporne na zegarmistrzów, kręcących czasem.

Wygaszanie semaforów fajnie realizuje się na izolacji głowic. Zabezpieczamy się tym samym przed kolizją jak coś namieszamy w skrypcie. Zajęcie półgłowicy wygasza wszystkie semafory osłaniające ja i tyle.

Cytuj
Wait_for_orders Komenda, która nic nie robi.
No nie zupełnie. Jest to "śpij x sekund". Lepiej zatrzymać sygnałem, ale jak mechanik wyrobił dniówkę... :P

Cytuj
ShuntVelocity
Położenie semafora lub tarczy ostrzegawczej
Tarczy manewrowej. Ostrzegawcze nawet nie są przypisane zazwyczaj.

Cytuj
1000   0
  –   tutaj   warto   zwrócić   uwagę   na   wpisywane   liczby,   albowiem   pierwsza   wartość   jest   równa
największej odległości, z której obiekt będzie widzialny. Jeżeli damy wszędzie -1, możemy niechcący
pogorszyć wydajność (choć symulator chyba jest zabezpieczony na okoliczność takich sytuacji),
Wtedy będzie renderowany na odległość renderowania sceny, czyli obecnie, w zależności od wydajności komputera, do 9 km. Ustawienie ma sens tylko dla obiektów wyższych niż kilka metrów, widocznych po horyzont. Kiedyś były tree.inc i treebig.inc o różnej odległości renderowania, ale ustawienie wszystkich na max znacząco wydajności nie zmniejszyło, a poprawiło efekt wizualny. Zresztą było to mało rozpowszechnione. Skrypty 3ds maxa domyślnie ustawiają 1000 i jest to odpowiednia wartość dla parterowych domków, bud, wiat itp.

Mój kanał youtube

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 876
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Sierpnia 2017, 17:22:14 »
Zdarzenie typu friction zmienia ogólny mnożnik tarcia na scenerii - dokładnie tak samo, jak robi to wpis friction w ini. Oznacza to, że zapisany w torach współczynnik tarcia jest mnożony przez wartość z parametru friction. Wpisując wartość 0,5, otrzymamy jedynie połowę normalnej przyczepności, natomiast wpisując 2, otrzymamy jej dwukrotność.
Docelowo zdarzenie friction będzie również oddziaływać na pojedyncze tory - wtedy nazwa toru będzie podana w miejsce dotychczasowego "none".
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Sierpnia 2017, 05:02:18 »
Czytajac poradnik, trafilem na punkt 8.2.5
W punkcie tym jest napisane
Cytuj
Dział Symulator, wątek przyklejony Różne mariuszowe narzędzia. Pakiet programów oraz arkuszy
kalkulacyjnych z zestawem makr. Wprawdzie w pisaniu scenariuszy mogą nie być szczególnie użyteczne,
ale przydają się, gdybyśmy chcieli wprowadzić jakieś niewielkie korekty w scenerii – dostępny jest nawet
prosty edytor.
Do tego się odniosę poprzez film, nagrywany po przeczytaniu tego cytatu, ktory to film przedstawia tylko niektore aspekty zwiazane z pisaniem scenariuszy i mozliwosci edytora. Tak wiec, prosze w przede wszystkim autora powyzszego cytatu, o uwazne obejrzenie tego filmu. Szczegoly byly juz we wczesniejszych filmach. W tym filmiku, skoncentrowalem sie przede wszystkim na interaktywnym wyznaczaniu szlaku.
Do nagrania tego filmiku, sklonila mnie moim zdaniem niesprawdieliwa ocena. Aby nie zasmiecac tego watku tym filmikiem, filmik dostepny jest pod postem:
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,10988.msg467322.html#msg467322

Prosze mi wskazac jakies inne narzedzie, ktore ulatwialoby jeszcze bardziej pisanie scenariuszy (najlepiej na przykladowym filmiku), niz pokazuje ten film, gdyz moim zdaniem, dotychczasowe propozycje, wygladaja bladuchno w porownaniu z tym narzedziem. Ogolnie, postawiony jestem w sytuacji "udowodnij, zes nie wielblad". To jest ciezkie. Brakuje w moim edytorze wszystko co zwiazane jest z wyzwalaniem eventu o danej godzinie, bo tym akurat nie bylem zainteresowany, aby cos w tym kierunku tworzyc, wiec z punktu widzenia kogos, kto pisze sceneriusze, jest to narzedzie w tym wzgledzie niekompletne.

Nastepna kwestia jest, iz nie tylko drobnych korekt jesli chodzi o otoczenie mozna wykonac tym edytorem, ale i dosyc powazne np. wstawianie: peronow, wskaznikow przytorowych, scian lasow, gor, nasypow, budynkow, drzew, dowolnego include w dowolne miejsce, nie pamietam czego tam jeszcze. Do kazdych z tych procesow, dolaczona jest jakas automatyka, ktora uwalnia uzytkownika od zmudnych dzialan. Przyklad jakiejs tam automatyki: chcemy wstawic wskaznik "belka", oznaczajaca zblizanie sie do przystanku. Klikamy na tor, przy ktorym jest przystanek. Automatyka, odlicza podana odleglosc od tego toru (np.600 metrow) i wzkaznik ten bedzie oddalony od miejsca klikniecia, o ta podana wartosc. Innym przykladem automatyki, losowo wybranej, jest pilnowanie przez program, szerokosci wstawianego peronu, aby nie zachodzil na tor obok. Takich tam automatow jest sporo i nie bede ich wymienial (czesciowo takze nie pamietam :) ).
W poprzednim filmiku, zamiescilem mozliwosci wstawiania budynkow i drzew na jednym obszarze. Pod koniec tego filmiku, zamiscilem obrazki, jaki mozna uzyskac efekt, dwoma klinieciami. Prosze o wskazanie bardziej zaawansowanego narzedzia w tym wzgledzie, chetnie sie zapoznam.
Narzedzie posiada zautomatyzowany sposob tworzenia odcinkow izolowanych (jest wczesniejszy film o tym traktujacy). Mozna takze recznie tworzyc owe odcinki.
Kiedys kolega yB mnie poprosil, abym dodal kilka przystankow na Drawinowie. Wykonalem tym narzedziem w pare minut. yB jednak postanowil perony stworzone przez narzedzie jako road, zastapic peronami maciusiowymi, wstawionych jako include. yB doszedl do wniosku, ze takie mu sie lepiej podobaja, ale juz baze do obliczen wspolrzednych peronow juz mial.
Osobna kwestia, ktora w zasadzie nie jest zbadana, u ilu potencjalnych chcacych skorzystac z tego narzedzia, narzedzie w kazdym funkcjonalnym aspekcie zachowa sie tak jak powinno. Tego nie wiem. Ja pisalem pod konkretna wersje Excela i nie mam pojecia, jak zachowa sie owe narzedzie w innych wersjach. Nie mam jak sprawdzic dzialania na innych, niz na tej co ja pisalem. Tego nie gwarantuje. Moge jednak zagwarantowac, jesli bedzie cos nie tak, wspolprace z osoba, ktorej to nie chce dzialac lub nie dziala jak powinno. Sa metody, aby do tego dojsc, tylko trzeba wytrwalosci.
Nie jest tez to narzedzie w niektorych aspektach szybkie. Czesciowo wynika to z wlasciwosci Excela, czesciowo z kodu. Jednak ja na szybkosc na moim starym sprzecie, nie narzekam (do przyjecia dla mnie). Pierwotnie powstalo jako takie sprawdzenie, czy w Excelu da sie wczytac mape. Pozniej rozrastalo sie coraz bardziej o nowe funkcje. W ktoryms momencie, doszedlem do wniosku, ze pewne rzeczy mozna zoptymalizowac, jednak brak mi checi do tego typu dzialan. Z perspektywy czasu, wiele rzeczy mozna uproscic, zrobic inaczej itp. tym samym jak sie wydaje, zwiekszyc szybkosc dzialania, ale to wymaga sporo czasu i jak juz wspomnialem, nie chce sie. Ogolnie, kod jest brudny, ale na moje szczescie, to amatorski projekt. Ja z konserwacja kodu sobie radze, ale odradzam innym :P To tyle jesli chodzi o samokrytyke.
To tyle, dosyc chwalenia sie i prostowania a takze mojej subiektywnej oceny. Dziekuje za uwage :)
 




« Ostatnia zmiana: 23 Sierpnia 2017, 06:06:07 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Transkei

  • Deweloper
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 886
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Sierpnia 2017, 18:46:28 »
Cytuj
Czemu sugerujesz użycie edytora rsf do podglądu mapy? Edytor scm rainsteda jest w tym uboższy?
W sumie to nigdy go nie uruchamiałem, gdzieś wyczytałem jak zaimportować scenerię do Rainsted, i przedstawiony był właśnie taki sposób. Ok, opiszę podgląd .scm.

Cytuj
Nie lepiej z edytora składów wybrać "kopiuj do schowka"?
O tym też nie wiedziałem. Ale nie zmienia to faktu, że jeżeli ustawiliśmy lokomotywy i wagony w kilku składach, to szybciej będzie skopiować z $.scn.

Cytuj
Zaczynać scenariusz chyba najbezpieczniej jest multiplem ze słowem kluczowym "onstart" w nazwie.
Można ale nie wiem czy to powiększy bezpieczeństwo, bo pozostanie kwestia przesunięcia rozkładów jazdy.

Cytuj
Wygaszanie semaforów fajnie realizuje się na izolacji głowic.
Wspomniałem o tym omawiając Quarka, opiszę trochę szerzej we właściwym rozdziale.

Cytuj
Wait_for_orders Komenda, która nic nie robi.
No nie zupełnie. Jest to "śpij x sekund". Lepiej zatrzymać sygnałem, ale jak mechanik wyrobił dniówkę... :P
Czyli z parametrami 0 0 faktycznie nic nie robi. Uzupełnię ten opis.

Cytuj
Tarczy manewrowej. Ostrzegawcze nawet nie są przypisane zazwyczaj.
Miałem na myśli manewrową, wpisałem ostrzegawczą...

Dziękuję za doprecyzowanie friction i zalecanych odległości przy renderowaniu obiektów.

Czytajac poradnik, trafilem na punkt 8.2.5
Ale mi się dostało...
Spokojnie, jeżeli zapis ten został odebrany jako niesprawiedliwy to przepraszam. Ale po pierwsze: w pierwszej wiadomości spytałem się o opinie - nie napisałem, że jest to wersja ostateczna. Po drugie: nie jest Alfą i Omegą MaSzyny, mogę o czymś nie wiedzieć. Po trzecie: nie mam w domu Excela, więc zapoznanie się z edytorem ograniczyłem do lektury wątku - najwidoczniej czegoś nie doczytałem. Zresztą moją intencją było umieszczenie informacji, że takowe narzędzia są dostępne, z którego wątku na forum można je pobrać (wątek ten jest wprawdzie przyklejone ale te są z reguły najmniej widoczne). No ale dobra, zmienię ten opis, dostaniesz osobny podrozdział :-) narzędzia też uruchomię, mam bowiem Excela 2013 na służbowym laptopie.

Postaram się w weekend wrzucić wersję z wszystkimi powyższymi poprawkami.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #5 dnia: 23 Sierpnia 2017, 20:15:15 »
A tam dostalo :), odpisalem tylko niektore mozliwosci i tyle :)
ps. Takze nie jestem alfa i omega.
« Ostatnia zmiana: 23 Sierpnia 2017, 20:18:26 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2349
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #6 dnia: 29 Sierpnia 2017, 03:01:48 »
Mala uwaga co do parametrow komend przekazywanych do pojazdow. Komenda

shunt X 0

gdzie X to wartosc 0 lub wyzsza, ma "ukryty" efekt uboczny -- jesli podana zostanie do pojazdu ktory nie ma przypietych zadnych wagonow ktore mozna by odczepic, pojazd taki bedzie stal w miejscu (zamiast np. podjechac pod tarcze) Technicznie rzecz biorac jest to blad w kodzie exe ktory powinien zostac usuniety* ale poniewaz wyglada na to, ze jest to zastosowane w niektorych sceneriach (calkowo_niebezpieczny_pociag trzyma w ten sposob na poczatku 'zaparkowana' ST43) przynajmniej na razie bedzie to dalej dzialac.

*) "poprawna" metoda wywolania tego efektu jest, zgodnie z dokumentacja http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/RFC-commands#Shunt podanie wpisu shunt -2 0
« Ostatnia zmiana: 29 Sierpnia 2017, 03:44:33 wysłana przez tmj »

Offline Transkei

  • Deweloper
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 886
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Sierpnia 2017, 21:23:31 »
Wrzucam wersję poradnika uzupełnioną o dotychczas zgłaszane uwagi. Do pobrania w pierwszym poście wątku.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #8 dnia: 29 Sierpnia 2017, 22:25:42 »
No to poczytalem ciut, odnosnie moich tam wypocin. Nie jest zle, ale cos tam dodam:
Cytuj
Droga
i
Droga1
 – arkusze, w których wypisywane są poszczególne tory, przez które będzie jechał nasz
pociąg, oraz eventy, dzięki którym ustawimy żądany przebieg. Ciekawe narzędzie do pisania prostych
scenariuszy.
Pozwala na to co bylo pisane kiedys recznie (np poprzez notatnik), od prostych po skomplikowane np mozna automatycznie definiowac komorki pamieci, ktorych stan mozna wykorzystac w tym narzedziu do budowy warunkowych eventow. Mozna tworzyc losowe eventy, kupe uzaleznien np od zajetosci toru itp itd, tworzyc eventy, ktore beda przesylalay komendy do AI, itp, idt. Zaleta jest to, ze wielu kwestiach, program "bierze na siebie" a uzytkownik o wielu rzeczach moze nie zawracac sobie glowy np eventy uaktualnieniajace stan komorki pamieci, czy tez w evencie warunkowycm, aktualnego stanu komorki pamieci, typu eventu (0,1,2) w torze i tam miliona innych rzeczy. Innymi slowy, w zasadzie narzedzie umozliwia to wszystko, co pisane bylo od A do Z recznie, tutaj ma wsparcie + GUI i jakies tam API (np nie trzeba wiedziec jak nazywa sie komenda "odczep wagony", uzytkownik widzi tylko "odczep wagony" ,a program to tlumaczy na rozkaz do Maszyny).  Niektorych rzeczy, moze rzeczywiscie brakowac (np jak juz poprzednim razem wspomnialem, wszystko co zwiazane jest z godzina).
Cytuj
Sound
  – możliwość tworzenia eventów dźwiękowych i przypisywanie ich do toru, arkusz służący do
udźwiękowienia prostych scenariuszy,
Nie tylko. Stworzylem mechanizm w narzedziu, aby prosto dany dzwiek wkomponowac pod istniejace w scenerii eventy multiple, wyzwalajace semafor. W zalozeniu mialo to sluzyc dla odtworzenia informacji z glosnikow o odjezdzie pociagu, gwizdka itp Wiem, ze taraz exe czesciowo bierze to na siebie, ale nie wszystko. Dodatkowo jest mozliwosc prostego wkomponowania eventu dzwiekowego (jedno klikniecie), w pokazany na filmiku poprzednim razem dotyczacym ustalaniu zwrotnic i w konsekwecji event dzwiekowy wyladuje w evencie multiple, co z kolei umozliwia juz cuda wianki.
To tyle.
Edycja:
Cytuj
Warning
 – możliwość wstawiania do torów sygnału Rp1, automatyczne zamykanie przejazdów. Aktualnie
zaleca się przypisywanie W6a zamiast wstawiania sygnału Rp1 do torów, efekt będzie identyczny bez
konieczności tworzenia dodatkowych eventów.
Sorry, ale W6a tez trzeba przypisac do toru, czyli defakto to sa eventy. Wiec z tego punktu widzenia, to nie ma znaczenia (i to i to, to sa eventy). Malo tego, kazdy ten wskaznik musi miec indywidualna nazwe W mojej propozycji, nie trzeba nadawac indywidualnych nazw. Jest sobie poprostu jeden event w torach, ktory zwie sie RP1_droga i finito. Takie zalecenie (nie jedno) promowal Ra, ale ja niebardzo w tej kwestii sie z nim zgadzalem. Ogolnie mam taki charakter, ze nie sugeruje sie czyims pogladem, chocby byl w jakies dziedzinie dobry. Jesli ja do czegos przekonany nie jestem, to nie jestem i tyle. Czasami mi to wychodzi mi to na dobre, czasami nie :)
« Ostatnia zmiana: 29 Sierpnia 2017, 23:43:14 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2349
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #9 dnia: 30 Sierpnia 2017, 01:28:37 »
Jeszcze jedna uwaga, parametr dla komendy whois jest konstruowany troche inaczej: do podstawowej wartosci 0/8/16/24 ktora okresla 'kategorie informacji' dodajemy liczbe, ktora jest suma identyfikatorow atrybutow, ktore nas interesuja:
Parametr |  Tekst (+1)      |  Liczba 1 (+2)                 | Liczba 2 (+4)
+0       | Plik rozkładu    | Ile stacji do końca            | 1=postój, 0=przelot
+8       | Miejsce docelowe | Kierunek w składzie: 1 albo -1 | Moc silników (0=wagon)
+16      | Nazwa ładunku    | Ilość ładunku                  | Maksymalna ilość ładunku
+24      | Typ pojazdu      | nic                            | nic
Czyli np jesli interesuje nas nazwa ladunku i jego maksymalna ilosc, to w wywolaniu komendy podajemy parametr 16+1+4 = 21. Jesli interesuje nas tylko ile stacji zostalo w rozkladzie danego pociagu, podajemy parametr 0+2 = 2. itepede.

Offline Transkei

  • Deweloper
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 886
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #10 dnia: 30 Sierpnia 2017, 20:14:01 »
Sorry, ale W6a tez trzeba przypisac do toru, czyli defakto to sa eventy. Wiec z tego punktu widzenia, to nie ma znaczenia (i to i to, to sa eventy). Malo tego, kazdy ten wskaznik musi miec indywidualna nazwe W mojej propozycji, nie trzeba nadawac indywidualnych nazw. Jest sobie poprostu jeden event w torach, ktory zwie sie RP1_droga i finito. Takie zalecenie (nie jedno) promowal Ra, ale ja niebardzo w tej kwestii sie z nim zgadzalem. Ogolnie mam taki charakter, ze nie sugeruje sie czyims pogladem, chocby byl w jakies dziedzinie dobry. Jesli ja do czegos przekonany nie jestem, to nie jestem i tyle. Czasami mi to wychodzi mi to na dobre, czasami nie :)
Jeżeli robimy to na zasadzie, że przypisujemy W6a do toru, to nie musimy już definiować eventu - jest on bowiem już zdefiniowany w pliku .inc wskaźnika W6a. To jest zaleta tego rozwiązania, nie musimy potem pamiętać, aby do scenariusza dołączać eventy uruchamiające sygnał ostrzegawczy. Chociaż z drugiej strony - w niektórych scenariuszach zamykanie semaforów wymaga dodatkowych eventów w .ctr - i nikt z tego powodu problemu nie robi (również Ra tak zrobił w Quarkmce2007). No i niestety gdy przypisujemy W6a do toru, to nie mamy za bardzo możliwości urozmaicenia podawanego sygnału Rp1, zawsze będzie generowany w ten sam sposób (zdefiniowany w W6a.inc), a przy niektórych przejazdach można by ten sygnał powtórzyć, dać dłuższy... Reasumując, można stosować oba sposoby.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #11 dnia: 30 Sierpnia 2017, 20:59:27 »
Cytuj
Jeżeli robimy to na zasadzie, że przypisujemy W6a do toru, to nie musimy już definiować eventu - jest on bowiem już zdefiniowany w pliku .inc wskaźnika W6a.
No to jest oczywiste. Ja pisalem o sytuacji, gdy mamy NIC
Cytuj
To jest zaleta tego rozwiązania, nie musimy potem pamiętać, aby do scenariusza dołączać eventy uruchamiające sygnał ostrzegawczy.
Ale musimy pamietac, ze w scenerii musza byc te wskazniki przypisane. Same sie nie przypisza. Nie wiem, czy jest jakis automat, wstawiajacy i przypisujacy W6 do torow. Ja zrobilem automat, ktory funkcjonalnie realizuje to o czym piszemy, tylko w inny sposob. Podobnie jak przypisanie W6, tez wykonujemy to tylko raz w scenerii. Nie trzeba pamietac o tym, aby piszac nastepne scenariusze, przypisywac na nowo te sygnaly ostrzegawcze. Niczym szczegolnym te metody sie nie roznia w tym aspekcie. Dlatego ja osobiscie nie widze tutaj zadnej przewagi W6 nad bezposrednim eventem w torze.
Byc moze teraz autorzy scenerii bardziej dbaja o przypisywanie czegos tam, niz kiedys i wykonuja to na biezaco albo recznie albo z jakas automatyzacja, ale wiekszosc scenerii w maszynie tego nie ma, a ja osobiscie czasu nie mam na reczna zabawe. Tutaj zapuszczam automat i mi to robi i zapominam o temacie :)
« Ostatnia zmiana: 30 Sierpnia 2017, 21:22:39 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #12 dnia: 17 Czerwca 2019, 12:16:07 »
Od jakiegoś czasu można przypisywać wiele zdarzeń do toru. Warto by zaktualizować.
Do radyjka dopisać info o kanale.
« Ostatnia zmiana: 17 Czerwca 2019, 12:18:25 wysłana przez Stele »
Mój kanał youtube

Offline Transkei

  • Deweloper
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 886
Odp: [CTR] Poradnik dla chcących pisać scenariusze
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Sierpnia 2019, 20:46:26 »
Przedstawiam drugie wydanie poradnika – linki do pobrania są w pierwszym poście. Wprowadzono wiele zmian:
  • Przeredagowanie rozdziału dotyczącego odtwarzania dźwięku – rozróżnienie na radiotelefon i dźwięki tła.
  • Aktualizacja wpisów w nagłówku .scn, opisywane są aktualnie zalecane wartości.
  • Opis nowych komend dla AI – przy okazji wygmerany został z najgłębszych czeluści stron Ra opis komendy Overhead – do jazdy bezprądowej i opuszczania pantografów.
  • Nowy rozdział omawiający w skrócie projektowanie scenariuszy takich jakie powstały ostatnio na L053 i Bałtyku.
  • I bardzo wiele drobnych uzupełnień, które trudno wymienić.
  • Zamiast linków do różnych stron, powstawianych tu i ówdzie po różnych rozdziałach – spis bibliograficzny, zawierający linki do wszystkich omawianych materiałów źródłowych.
  • Na sam koniec niewielkie odświeżenie szaty graficznej poradnika.