Drodzy MaSzyniści!Na starcie, chciałbym zaznaczyć, że nie jestem najlepszy z przepisów ruchu kolejowego, ani tym bardziej z działania lokomotyw. Nieraz zdarzało mi się jechać i ni stąd, ni zowąd, zatrzymać się. Na chwilę obecną nie nadawałbym się na maszynistę. Moi pasażerowie prawie nigdy nie docierają do celu, ale i tak lubię pociągi.
MaSzyna jest genialnym projektem dzięki aktywności swojej społeczności. Działalność ta opiera się przede wszystkim na rozszerzaniu gry o nowe pojazdy i trasy, czyli o nowe zasoby (modele, dźwięki, scenerie, mechanizmy, etc.). Niestety, projekt ten jest niesamowicie opóźniony, jeżeli chodzi o technologię. Na wielu dobrych komputerach, przy tak topornej grafice (jak na dzisiejsze standardy), 'klatkuje' czasem po parę FPSów.
Jako, że z Unity3D mam do czynienia od dłuższego czasu, serce mi się kroi, kiedy znowu FPSy spadają do 5.
Zwracam się do całej społeczności MaSzyny o rozważenie "Wielkich przenosin do Unity". Nie mówię, że będzie to coś łatwego, cudownego czy szybkiego, ale koniecznego to przemyślenia. Niżej wypisałem z czym to się wiąże.
Czym jest Unity3D?Unity3D to nic innego jak silnik gier. Innymi słowy, jest to obszerny program posiadający całe zestawy narzędzi do tworzenia gier. Silnik ten jest wykorzystywany przede wszystkim przez wolnych autorów, nie będących powiązanych z wielkimi wytwórniami. Najlepszymi przykładami popularnych gier są:
* Plague Inc. - gra w której tworzymy własną chorobę, stworzona przez jednego człowieka, badającego zagrożenia związane z pandemiami
* Kerbal Space Program - bardzo realistyczna gra o lotach kosmicznych, początkowo tworzona przez grupkę przyjaciół, później objęta patronatem większej spółki
* Unturned - gra o Zombie w dziwnym, komputerowym, nieprzyjaznym świecie, stworzona przez 16-latka z Kanady
Istnieją inne popularne gry, też oparte o tą technologię, ale tworzone przez większe wytwórnie.
Unity a MaSzyna.Wiem, wiem. MaSzyniści są uczuleni na słowo GRA. Jednak Unity3D byłoby rewolucyjną zmianą, która wcale by nie skazywałaby by symulator, na bycie grą. Tutaj też zaznaczam, że "Wielkie przenosiny" mogą mieć różny charakter. Zmiany, które przewiduję na dzień dzisiejszy:
- w pełni realistyczny fizycznie ruch pociągów (prawdziwa w pełni fizyczna symulacja, a nie tylko pozorny ruch po krzywych)
- większa szczegółowość obiektów środowiskowych; zastosowanie LoD'ów, tzn. w małej odległości bardzo dużo szczegółów i na odwrót
- multiplatformowość! PC, PS4, X-Box, ... /!\ Uwaga! Nie na telefon! Nie rady!
- kompatybilność z prawie każdym rodzajem zasobów - zapomnijcie o Plug-in'ach do Blendera!
- różne poziomy grafiki - ci, którzy mają słabsze komputery też pograją na 60FPSach (oczywiście przy słabszej grafice), a ci z lepszymi będą mieli frajdę z rozglądania się przez okna... :D
- oświetlenie dla wszystkich (a dla bananów z komputerami z NASA, globalna illuminacja czasu rzeczywistego! błahahaha!)
- inne smaczki, np.: lusterka (działające!), światła z cieniem, flary soczewek, ...
- efekty graficzne wbudowane w Unity, np. MotionBlur (rozmycie spowodowane ruchem), Bloom (poświata), AdaptativeReinhard (dostosowanie naświetlenia wyświetlanych obiektów, polecam z HDR), cały pas AntyAliasingu, i dużo, dużo więcej!
- interaktywne trasy
- możliwość stworzenia domowej konsoli w Arduino (mikrokontroler) - już testowałem i działa, ale trzeba włożyć w to trochę wysiłku
- mody
Wszystkie te zmiany brzmią prześwietnie, ALE... Najważniejszą sprawą jest to, że byłoby dużo pracy do zrobienia. Duża część wyżej wymienionych wymaga stworzenia wielu skryptów i poświęcenia wielu, wielu godzin. Oczywiście nie jest to koniec listy. Mam wiele innych koncepcji, np. trasa szkoląca dla początkujących (podpowiadałaby, co mówi znak, semafor, itd.).
Tutaj macie filmik z moich testów z przed chyba tygodnia:
https://www.youtube.com/watch?v=qaVlFo6NEiwNiestety z modelowania jestem tak drewniany, że nie zrobiłem pulpitu. W ogóle się cieszę, że jakoś tą lokomotywą wymodelowałem. Może do końca przyszłęgo tygodnia opublikuję filmik z moim najnowszym testem 3#, na którym EP-09 rozpędza się do 550 km/h! Polskie TGV xD mam z tego 'bekę'. Ciekawe co na to powiecie.
Jak by wyglądały takie przenosiny? Jaki w tym mój udział? Czy nie mamy do czynienia ze zwykłym wyłudzeniem zasobów?!Istnieją 2 scenariusze:
I. Ktoś z Was odwala całą robotę z pomysłu, który podrzuciłem. Moje imię (a raczej nick) przepada w czasie i przestrzeni...
II. W tym scenariuszu, pałeczkę objąłbym JA! Jak? Oto etapy:
1. Dostaję od Was S2, kontaktuję się z koordynatorami.
2. Dostaję podstawowe zasoby: model jakiejś lokomotywy, jakiegoś wagonu, semaforu, blokad liniowych, jakiś znaków, dźwięki silnika, stukoty, warkoty, plan jakiejś prostej trasy (przez zasoby rozszerzone (fizyczne) rozumiem wykresy hałasu silnika, przyspieszania, rozruchu - na początku niepotrzebne)
3. Publikuję pierwszy Unity-test, tzn. pojedynczą trasę. Wtedy zastanawiamy się nad kolejnymi problemami (sposób tworzenia scenerii? HDR? fizyka? sterowanie? UI? ...), na pewno będzie ich dużo!
4. Tworzymy specjalny moduł w Unity odpowiedzialny za dekodowanie zasobów, których udostępnianiem zajęliby się aktualni koordynatorzy. Tak powstałaby nowa MaSzyna 'Unity'.
Tutaj chciałbym też dodać, że nie chciałbym, żeby był to niepodległy projekt, ale też żeby to nie była jedyna perspektywa rozwoju na najbliższe miesiące, w której wszyscy się tylko na mnie patrzą i rozliczają. Chciałbym, żeby coś takiego mogło 'wypączkować'. Takie 'pączkowanie' zabezpieczyłoby też wszystkich autorów zasobów do MaSzyny przed kradzieżą zasobów z mojej strony.
ZastrzeżeniaNajważniejsze, to: CAŁE PRZENOSINY TRWAŁYBY CO NAJMNIEJ 2 MIESIĄCE, W PORYWACH DO 6!
Po drugie: 'Wielkie przenosiny' mogłyby się nie udać. Nie mam pojęcia w którym momencie, ale ... Zawsze są jakieś "ALE"
Po trzecie: Wiele modeli byłoby do przerobienia. Chodzi mi głównie o tekstury. Zamiast 1 zwykłej "Dyfuzji" (albedo), będą potrzebne: Normalne, Okluzja, Połyski, Emisyjna...
Co chciałbym w zamian?Jak będziecie chcieli więcej filmików z testów to suby na YT oczywiście! Jak by dało radę to podwiózłby mnie ktoś kiedyś między Powiślem a Rembertowem zza kulis xD Plz. Niech koledzy wiedzą kto tu rządzi.
Jeżeli nie społeczność MaSzyny podejmie decyzję, żeby się nie przenosić, to trudno, ale i tak uważam, że zmiana silnika prędzej czy później będzie konieczna.
Pozdrawiam wszystkich!
PS Pisane 2:30h, uff! Sry za błędy, mózg pod koniec mi się już lasował.
Wiadomość raportowana.
Regulamin, zakazy, punkt 8:
"Nie nadużywaj znaków "??" czy "!!", znaczników BBC ani emotikonów, czyli tzw. uśmieszków (to nie jest GG ani czat)."
Usunąłem niektóre emotikony.
jakubg1