Po wprowadzeniu współpracy odbieraka z siecią trakcyjną okazało się, że wiele scenerii ma nieprawidłowo rozmieszczoną sieć. Błędy te powodują, że pantograf wysuwa się na bok poza drut. Jeśli przerwa jest niewielka, rozłączy się jedynie wyłącznik szybki, a pantograf zdąży "wejść" pod kolejny drut, zanim się podniesie zbyt wysoko. Jeśli jednak przerwa jest większa, a pantograf podniesie się wyżej niż 15cm, to zostanie połamany. Innym przykładem błędu jest zbyt duża różnica wysokości zawieszenia drutu ponad rozjazdami, która nie powinna przekraczać 3-5cm, a dochodzi do 20cm.
Układy torowe na sceneriach mamy na tyle kiepskiej jakości, że nie ma sensu przykładać dużej uwagi do precyzyjnego zawieszenia sieci. Wystarczające będzie przesunięcie końców przęseł na tyle, żeby pantograf nie spadał. Sposób poprawienia zależy od rodzaju błędu.
1. Na łuku, poprawienie danego miejsca sprowadza się do ustalenia współrzędnych "słupa", a następnie przesunięcia o 0.3 wzdłuż jednej z osi. Przynajmniej tak robiłem na Quarku i uważam to za wystarczające. Przykład:
node 800 0 none traction pwr01 3500 4500 0.01 al 3.0 1
-6026.99 -6.39999 9597.5
-6011.36 -6.39999 9549.8
-6026.99 -4.69999 9597.5
-6011.36 -4.69999 9549.8
0.6 4.0 3 0.04 vis
endtraction
include tr/l-stb1-3k.inc -6011.36 -6.39999 9549.8 158.995 betonrelief1 end
node 800 0 none traction pwr01 3500 4500 0.01 al 3.0 1
-6011.36 -6.39999 9549.8
-5990.55 -6.39999 9503.68
-6011.36 -4.69999 9549.8
-5990.55 -4.69999 9503.68
0.6 4.0 3 0.04 vis
endtraction
include tr/l-stb1-3k.inc -5990.55 -6.39999 9503.68 153.264 betonrelief1 end
node 800 0 none traction pwr01 3500 4500 0.01 al 3.0 1
-6026.99 -6.39999 9597.5
-6011.06 -6.39999 9549.8
-6026.99 -4.69999 9597.5
-6011.06 -4.69999 9549.8
0.6 4.0 3 0.04 vis
endtraction
include tr/l-stb1-3k.inc -6011.06 -6.39999 9549.8 158.995 betonrelief1 end
node 800 0 none traction pwr01 3500 4500 0.01 al 3.0 1
-6011.06 -6.39999 9549.8
-5990.55 -6.39999 9503.68
-6011.06 -4.69999 9549.8
-5990.55 -4.69999 9503.68
0.6 4.0 3 0.04 vis
endtraction
include tr/l-stb1-3k.inc -5990.55 -6.39999 9503.68 153.264 betonrelief1 end
2. Zbyt duża różnica wysokości drutu na naprężaniu powoduje wywalenie WS, a nad nad zwrotnicami wjechanie pantografem ponad drut. W tym przypadku trzeba zmienić wysokość zawieszenia drutu. Przykład:
node -1 0 none traction dej_pwr01 3500 4500 0.01 al 3.0 1
-2244.21 6.4 7450.42
-2243.5 6.0 7489.12
-2244.21 7.2 7450.42
-2243.5 7.45 7489.12
1 10 3 0.04 vis
endtraction
include tr/-p-okk.inc -2243.5 6.0 7489.12 1.20056 wys-ni-kotwk end
node -1 0 none traction dej_pwr01 3500 4500 0.01 al 3.0 1
-2243.5 6.0 7489.12
-2244.18 5.8 7539.8
-2243.5 7.45 7489.12
-2244.18 7.5 7539.8
0.8 4.0 3 0.04 vis
endtraction
include tr/l+zwis1d-3d.inc -2244.18 5.8 7539.8 -0.876038 #zwis1 end
node -1 0 none traction dej_pwr01 3500 4500 0.01 al 3.0 1
-2244.21 6.4 7450.42
-2243.5 5.9 7489.12
-2244.21 7.2 7450.42
-2243.5 7.35 7489.12
1 10 3 0.04 vis
endtraction
include tr/-p-okk.inc -2243.5 5.9 7489.12 1.20056 wys-ni-kotwk end
node -1 0 none traction dej_pwr01 3500 4500 0.01 al 3.0 1
-2243.5 5.9 7489.12
-2244.18 5.8 7539.8
-2243.5 7.35 7489.12
-2244.18 7.5 7539.8
0.8 4.0 3 0.04 vis
endtraction
include tr/l+zwis1d-3d.inc -2244.18 5.8 7539.8 -0.876038 #zwis1 end
3. Czasem końce przęseł się nie stykają. Wtedy trzeba znaleźć w plikach oba końce oraz słup, a następnie ujednolicić im współrzędne. Dobrze się to uwidacznia już po podłączeniu zasilania, ale to jest już kolejny etap ulepszania sieci.
4. Czasem przęsła są zdublowane, wtedy nadmiarowe trzeba usunąć. Mogą się uwidocznić po wykonaniu pierwszych przesunięć albo dopiero po podłączeniu zasilania. Jednak te błędy rzadko mają wpływ na łamanie pantografu.
5. Czasem trzeba słup przesunąć o więcej niż 0.3m. Miałem taki przypadek nad łukiem o promieniu 300m w głowicy stacyjnej. Słup trzeba wtedy ustawić w okolicy wierzchołka kąta tworzonego przez tory proste. Na Quarku było jedno takie miejsce, chyba przesuwałem słup o jakieś 10m. Modyfikowałem te współrzędne kilka razy, zanim pantograf zaczął przechodzić bez problemu. Oczywiście sprawa się komplikuje, jeśli po przestawieniu słupa znajduje się on np. na środku drogi. Wtedy trzeba podejść do tego bardziej kreatywnie, np. dodać dodatkowe przęsło i słup.
Przyklejam.
Quark-t