Autor Wątek:  Poradnik hamowania  (Przeczytany 77533 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Poradnik hamowania
« dnia: 12 Kwietnia 2013, 14:34:39 »
W związku z powtarzającymi się pytaniami i wątpliwościami, jak należy hamować, przygotowałem krótki poradnik przedstawiający optymalną i skuteczną technikę hamowania. Myślę, że więcej nie trzeba komentować, film przedstawia wszystko.

www.youtube.com/watch?v=acHzig5E0qE
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline loko

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 226
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 7
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Kwietnia 2013, 17:03:51 »
Szczególnie dla brutta...

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1317
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Kwietnia 2013, 17:08:34 »
Szczególnie dla brutta...
Na brutcie dajesz po nagłym od razu na uderzeniowe.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #3 dnia: 12 Kwietnia 2013, 17:23:08 »
Na brutcie dajesz po nagłym od razu na uderzeniowe.
... i zbierasz pozrywane wagony.

Offline trus

  • Wiadomości: 119
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #4 dnia: 12 Kwietnia 2013, 18:27:13 »
Cytuj
    Na brutcie dajesz po nagłym od razu na uderzeniowe.

... i zbierasz pozrywane wagony.

Prosimy teraz o instruktaż dla "cargowców"

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #5 dnia: 12 Kwietnia 2013, 18:34:28 »
Ciekawe jak zachowały by się wagony z przyspieszaczem hamowania po takim czymś - obawiam się, że zakończyło by się zadziałaniem szynowych. Hamowanie jak za czasów knora ;)

Offline Bartek07

  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #6 dnia: 12 Kwietnia 2013, 18:55:12 »
Ale co tu dużo gadać? Jeżeli chce się nadrobić opóźnienie, to porządny rozruch i wejście smoka jest podstawą, a kwestia rozerwania wagonów nie jest wcale zależna od siły i intensywności hamowania, tylko od umiejętności hamującego. :)

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #7 dnia: 12 Kwietnia 2013, 20:10:35 »
Dobry film przedstawiający zasadę hamowania a raczej obniżenia prędkości do pewnej wartości. Pociąg osobowy jadący z prędkością rozkładową 120km/godz. ma hamulec nastawiony na P. Przy prędkości większej nastawia się na R lub R+Mg.
Jak wyglądałby proces hamowania, gdy jadąc z prędkością 60km/godz. musimy zatrzymać się na stacji.

Offline szogun

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 5636
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 572
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Kwietnia 2013, 11:05:50 »
W nagłe 200m przed W4 :P
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #9 dnia: 13 Kwietnia 2013, 11:39:02 »
W nagłe 200m przed W4 :P
Walizki najpierw lecą z półek na pasażerów, a potem z peronów na maszynistę;]
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2971
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 331
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Kwietnia 2013, 12:35:16 »
W nagłe 200m przed W4 :P
Walizki najpierw lecą z półek na pasażerów, a potem z peronów na maszynistę;]

... a maszynista z peronu na taczki, z taczek na dywanik a z dywanika na warsztat :P
Szczerze powiedziawszy, to nie mamy żadnego filmiku pokazującego jak poprawnie hamować ani jak ruszać taborem. Ja na przykład do tej pory nie wiem jak powinno się poprawnie na spalinówkach jeździć :P

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Kwietnia 2013, 12:42:28 »
YouBy pisze:
...poradnik przedstawiający optymalną i skuteczną technikę hamowania.
Szczerze powiedziawszy, to nie mamy żadnego filmiku pokazującego jak poprawnie hamować...
To który z Was w końcu pisze prawdę?

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #12 dnia: 13 Kwietnia 2013, 14:19:08 »
Technik hamowania jest tyle co maszynistów :) Każda jest dobra jeśli skład staje równo, nie przeładowuje, na pośpiechach naciąga sprzęgi, a na towarowych nie rozrywa.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #13 dnia: 13 Kwietnia 2013, 14:23:09 »
Technika hamowania to raz, a rozruchu to dwa. Ilu to już było u mnie przykładowo, co po wyjechaniu z 20stki 40wagonowym składem dawali tak po garach, że po kilkuset metrach takiego rozruchu rozrywało skład. ;)
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #14 dnia: 13 Kwietnia 2013, 18:41:56 »
To nagranie jest nawiązaniem do znanego filmu pt. „Moja praca bez cenzury” Ryśka Akustyka i przeniesieniem zawartego tam pokazu hamowania dla emerytów do MaSzyny z SPKS. Zawarte w pierwszym poście słowo „optymalna” miało na celu wywołać dyskusję, a nie przekonywać, że jest to jedyna słuszna metoda — bo takiej nie ma.
Technik hamowania jest tyle co maszynistów :) Każda jest dobra jeśli skład staje równo, nie przeładowuje, na pośpiechach naciąga sprzęgi, a na towarowych nie rozrywa.
Dodałbym jeszcze do tej listy, że nie powoduje uszkodzeń pojazdów. Nie chodzi tutaj tylko o używanie dużej siły hamowania, ale także nieumiejętną obsługę zaworu maszynisty, przeładowania i w konsekwencji przesunięte obręcze.
Moim zdaniem najważniejsze jest po prostu odpowiednie wyczucie odległości (pośrednio wynikające ze znajomości szlaku i zachowania składu). Zastosowanie wybranego stopnia hamowania to już kwestia indywidualnych preferencji. Słabsze hamowanie to mniejsze obciążenia cieplne i ryzyko poślizgu, ale dłuższy czas jazdy. Natomiast w symulatorze można wszystko, w tym robić rzeczy, których by się nie odważyło robić w rzeczywistości.
Jeśli ktoś chce sobie wyrobić technikę, powinien zwrócić uwagę na kilka elementów:
– jak szybko pociąg zwalnia na danym stopniu hamowania,
– w jakim czasie skład reaguje na zadane hamowanie,
– ile czasu/prędkości/odległości potrzeba na wyluzowanie pociągu w pozycji jazdy/krótką falą/długą falą,
– jak wypada hamowanie kontrolne.

Ciekawe jak zachowały by się wagony z przyspieszaczem hamowania po takim czymś - obawiam się, że zakończyło by się zadziałaniem szynowych. Hamowanie jak za czasów knora ;)
Jeśli byłyby przyspieszacze nagłego hamowania, to ciśnienie momentalnie spadłoby do 3 bar. Na szczęście zwykłe Y nie mają szynowych, więc tego problemu nie ma.

Dobry film przedstawiający zasadę hamowania a raczej obniżenia prędkości do pewnej wartości. Pociąg osobowy jadący z prędkością rozkładową 120km/godz. ma hamulec nastawiony na P. Przy prędkości większej nastawia się na R lub R+Mg.
Jak wyglądałby proces hamowania, gdy jadąc z prędkością 60km/godz. musimy zatrzymać się na stacji.
Pociąg pasażerski ma najwyższe dostępne nastawienie i nie zależy to od prędkości. Samo nastawienie P mają w Polsce wagony piętrowe; pospolite Y mają tylko R. Pociągi mieszane z tych wagonów mają też mieszane nastawienie, więc nie można tak kategorycznie tej sprawy postawić. Raz widziałem cały pociąg cały na R, z wyjątkiem ostatniego wagonu, który był nastawiony na R+Mg.
Przy zatrzymaniu na stacji najważniejsze jest nie szarpnąć przy stawaniu i zmieścić się w peronie.

Walizki najpierw lecą z półek na pasażerów, a potem z peronów na maszynistę;]
Walizki raczej polecą przy stawaniu niż przy wdrażaniu hamowania.

Ciekawe czy masz pozwolenie od autorów na wykorzystanie treści ich filmu w swoim filmie...
Wydaje mi się, że wykorzystanie mieści się w ramach cytatu.

W załączniku przedstawiam wykres, jaka będzie względna siła hamowania (odniesiona do hamowania pełnego) dla wagonu 111A przy prędkości 70 km/h na podstawie zależności z SPKS. Jak widać, duże upuszczenia dają niewiele.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #15 dnia: 13 Kwietnia 2013, 18:47:51 »
Nie napisałeś ile pudeł było na haku.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Maja 2016, 19:12:58 »
Jeżeli nie było kręcone zaworem ciśnienia w przewodzie głównym, to nie ma możliwości przeładowania w oerlikonie. Na CARGO żeby wyluzować dobrze, zawsze na chwilę trzeba dać w uderzeniowy.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Maja 2016, 22:31:08 »
To daj teraz w uderzeniowe na składzie węglarek z zaworami DAKO :)

Offline seb@

  • Wiadomości: 18
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #18 dnia: 17 Maja 2016, 15:15:40 »
Żaden problem, wystarczy dać "falę" na sekundę-dwie, mi do tej pory nie zdarzyło się w ten sposób przeładować składu na zaworach Dako ;) A porpos przeładowywania przewodu głównego, to nic nie pobije kranu H14K1 :P
« Ostatnia zmiana: 17 Maja 2016, 21:30:50 wysłana przez Pedrosiasty »
Co to za zjawisko, wszędzie pełno sadzy, to jest właśnie Kolzam, zemsta polskiej władzy :D

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #19 dnia: 17 Maja 2016, 20:04:47 »
A porpos przeładowywania przewodu głównego, to nic nie pobije kranu H14K1 :P
Z poczciwymi "dziadkami" spotkałem się jedynie na SM03 i SM30 :) Co do przeładowania - mnie się zdarzyło, więc staram się nawet nie dawać na nich fali, tylko od razu w jazdę. Chociaż od jakiegoś czasu te składy przejęły od nas koleje czeskie. Zmieniając nieco temat - ciekawostką po ostatniej zmianie w Cw-1 jest powrót do "długiej lokomotywy" i nastawianiu hamulców w pociągach towarowych na szybkodziałające.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #20 dnia: 18 Maja 2016, 15:12:32 »
Cytuj
Jeżeli nie było kręcone zaworem ciśnienia w przewodzie głównym, to nie ma możliwości przeładowania w oerlikonie. Na CARGO żeby wyluzować dobrze, zawsze na chwilę trzeba dać w uderzeniowy.

Jeśli masz wszystkie wagony na Oerlikonie to teoretycznie jest to prawda, praktycznie jest to zależne od utrzymania układu. Jeśli masz Oerlikona na lokomotywie a Sab wabco lub KE na wagonach to latasz i doisz.

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 279
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 53
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #21 dnia: 19 Lipca 2016, 10:31:19 »
Zastanawiam się czy można często używać napełniania uderzeniowego i czym to skutkuję?
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2971
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 331
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #22 dnia: 19 Lipca 2016, 12:35:48 »
Zastanawiam się czy można często używać napełniania uderzeniowego...
Można, byle nie za często i za długo.

czym to skutkuję?
Przebiciem w układzie.

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 279
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 53
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #23 dnia: 19 Lipca 2016, 15:01:39 »
Czyli najlepiej trzymać napełniania ok. 5 sekund?  I jak często mogę używać?
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #24 dnia: 19 Lipca 2016, 15:18:28 »
Zależy od długości składu i zaworów w wagonach. W Oerlikonach, przynajmniej w symku, trzymasz falę aż do odbicia, co widzisz na manometrze i słyszysz. Ponownie możesz po ponownym porządnym hamowaniu, tak by wszystkie zawory wysterowały się na upuszczanie przed kolejnym nabiciem. Jak przeładujesz i coś nie będzie luzować, to albo kręcisz regulatorem, albo hamujesz i lecisz na koniec składu odhamowywać każdy wagon.  Jak chcesz instrukcje, to poczytaj http://kolej.krb.com.pl/cw1/cw1.html ale bez praktyki i tak nie opanujesz.
« Ostatnia zmiana: 19 Lipca 2016, 18:23:50 wysłana przez Stele »
Mój kanał youtube

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2971
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 331
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #25 dnia: 19 Lipca 2016, 17:49:52 »
@Antek, strona nie działa :)

Wszedłem na podstronę i wkleiłem kawałek linka. Jak widać za krótki. ;) @Stele
« Ostatnia zmiana: 19 Lipca 2016, 18:24:23 wysłana przez Stele »

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #26 dnia: 19 Lipca 2016, 19:04:44 »
Różne są nauki. Jeden mówi, że trzymasz falę, aż odbije na manometrze, inny zaś ze 1 sekunda na 100 metrów pociągu.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #27 dnia: 19 Lipca 2016, 19:57:35 »
To nie są różne szkoły tylko inne sposoby użycia różnych zaworów. Pierwszy to Fv4a drugi to H14K1. Na ruskim czy czeskim było by jeszcze inaczej.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #28 dnia: 22 Lipca 2016, 11:34:06 »
Z osobistego doświadczenia mogę jedynie doradzić, że najważniejsze jest to, aby PGH był napełniony minimalnie tym samym ciśnieniem, jakie  było w nim obecne przed wdrożeniem hamowania.
Osobiście, po wdrożeniu hamowania stopniowego (rozpoczynam od upuszczenia 0,1 MPa), przestawiam zawór FV4a w uderzeniowe i po ustabilizowaniu się ciśnienia do 0,54 MPa, przestawiam w ,,jazdę".
Na tarczowych, daję na około  sekundę uderzeniową i przestawiam w ,,jazdę".
Oczywiście to tylko ogólnie w temacie, gdyż wszystko i tak jest zależne od sytuacji.
Najlepszym nauczycielem do nauki hamowania jest H14K1. :)
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline HTD

  • Wiadomości: 702
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 33
Odp: Poradnik hamowania
« Odpowiedź #29 dnia: 03 Października 2016, 10:38:41 »
Jak to jest, to od przeładowania PG może nie luzować, czy raczej nie hamować? W MaSzynie wydaje mi się, że jest większy problem z hamowaniem niż luzowaniem po przeładowaniu. No i fala 2x pod rząd nie działa, chyba że się odczeka trochę po pierwszej fali. Tzn hamuje, ale z opóźnieniem. Lekkie upuszczanie ciśnienia nic nie daje, dopiero jak mocniej spadnie to hamuje. W MaSzynie wydaje mi się też, że wystarczy zrobić pełne hamowanie, żeby usunąć przeładowanie, ale nie mam pewności.

Miałem jeden taki przejazd z przeładowanym PG i bujałem się tak całą drogę - trzeba było wcześniej zaczynać hamowanie i mocniej upuszczać. Czy to jest w symulatorze wiernie odwzorowane, czy rzeczywiste hamulce zachowują się bardzo różnie?

Zauważyłem jeszcze jedno ciekawe zachowanie w MaSzynie: najszybsze luzowanie występuje przy zmianie położenia kranu z fali na jazdę. Szybciej luzuje, niż gdybym zostawił na fali. Ten filmik mi w sumie najwięcej dał jeśli chodzi o jazdę na MaSzynie. Co prawda nie hamuję aż tak ekstremalnie, ale nie boję się teraz używać szerszego zakresu. Aha, żeby nie szarpało po zatrzymaniu ważne, żeby popełniać przed zatrzymaniem, prawda?