Położenia dźwigni głównego zaworu maszynisty:
Położenie dźwigni w EZT:
Parametry hamulca dla poszczególnych typów pojazdów:
« Dodano: 08 Marca 2009, 16:49:25 »
Krótki opis niektórych lokomotyw spalinowych pod względem wyposażenia hamulcowego:Lokomotywa spalinowa serii SM03Budowa: Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie 1959r.
# hamulec Knorr - główny i zasadniczy
# hamulec ręczny w budce - poza plecami maszynisty
# sprężarka z tyłu - napędzana pasami klinowymi
# klapa Ackermana - poniżej kranu maszynisty
# po stronie pom. masz. dodatkowy hamulec Knorr- zawór bezpieczeństwa cylindra 3,5 atm.
# ciśnienie cylindra 3,6 atm.
# ciśnienie zbiornika głównego 8 atm.
Lokomotywa spalinowa serii SM30Budowa: Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie 1958r.
# hamulec Knorr główny i zasadniczy
# hamulec ręczny w budce maszynisty- działający na koła wózka znajdującego się bliżej budki maszynisty
# hamulec zespolony i dodatkowy - działa na wszystkie koła lokomotywy
# sprężarka z przodu napędzana pasami klinowymi od wału prądnicy
# klapa Ackermana - poniżej kranu maszynisty
# zawór bezp. cylindra 3,5 atm.
# ciśnienie cylindra 3,6 atm.
# lokomotywa wyposażona w 2 cylindry
# ciśnienie zb. głównego 8 atm.
# Dwa zbiorniki główne 550 i 250 litrów
# zawór rozrządczy "West"
Lokomotywa spalinowa serii SM40Budowa na Węgrzech w Budapeszcie przez wytwórnię Ganz- Marag 1958r.
# hamulec Knorr samoczynny i dodatkowy działający przez 16 klocków hamulcowych na wszystkie koła lokomotywy
# hamulec ręczny działający tylko na koła wózka, znajdującego się pod budką maszynisty
# sprężarka znajduje się w przedniej części pudła, napędzana od przekładni rozdzielczej za pomocą wału z przegubami Hardyego
# posiada 4 cylindry hamulcowe
# klapa Ackermana poniżej stanowiska maszynisty
# po stronie pom. masz. zawór gł. dodat. hamulca
# posiada przewód zdalnego sterowania
# ciśnienie zb. głównego 8 atm.
# posiada zawór redukcyjny cylindra
# ciśnienie cylindrów 3,6 atm.
Lokomotywa spalinowa serii SM41Budowa: Firma Ganz- Marag Węgry ( Budapeszt ) 1958r.
# hamulec Knorr zasadniczy i dodatkowy
# hamulec ręczny działający na koła wózka pod budką maszynisty
# sprężarka znajduje się z przodu pudła lokomotywy, napędzana od przekładni rozdzielczej za pomocą wału z przegubami Hardyego
# posiada 4 cylindry hamulcowe
# klapa Ackermana poniżej stanowiska maszynisty
# hamulec działa poprzez 16 klocków
# po stronie pom. masz. znajduje się zawór gł. dodatkowy
# cylinder- ciśnienie 3,6 atm.
# wyposażona w przewód zdalnego sterowania
# ciśnienie zb. głównego 8 atm.
# pojemność zbiorników pomocniczych 2 x 75 litrów
# zawór redukcyjny cylindra
# odluźniacze
Lokomotywa spalinowa serii SM42Budowa: Fabryka Lokomotyw ( FABLOK ) im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie
# hamulec Oerlikon FV4a i dodatkowy FD1a.
FD1a- napędzany przez koło nastawnika jazdy lokomotywy przy jego cofaniu do tyłu. Odpowiedniemu położeniu krzywki, odpowiada określona wartość ciśnienia w cylindrach hamulcowych. FD1a służy zarazem jako regulator ciśnienia cylindra hamulcowego
# hamulec ręczny mieści się wewnątrz pulpitu sterowniczego
# pod zaworem FV4a znajduje się zawór nagłego hamowania " Ackermana"
# zarówno jak na ścianie lewej bocznej i prawej bocznej znajduje się skrzynka, a na niej:
- przycisk syreny elektrycznej ( przycisk dolny )
- przycisk czuwaka ( górny )
- dźwignia syreny pneumatycznej
# Zawór rozrządczy LST:
- hamowanie:
a) towarowy 4,0 +/- 0,2 atm. czas hamowania: 22-25 sekund
b) osobowy 4,0 +/- 0,2 atm. czas hamowania: 3-5 sekund
- luzowanie:
a) towarowy: 36-42 sekundy
b) osobowy: 15-20 sekund
# posiada 8 cyl. ham.
# zbiornik pomocniczy- 130 litrów ( 5 atm. )
# zbiornik główny- 800 litrów ( 8 atm. )
# sprężarka znajduje się w przedniej części nadwozia- przeniesienie napędu na spr. pasami klinowymi od gł. wału silnika spal.
Lokomotywa spalinowa serii SP42Posiada te same urządzenia hamulcowe jak SM42, tylko ma dodatkowo kocioł do ogrzewania parowego pociągów.
Lokomotywa spalinowa serii SU42Identycznie jak SM42. Zmodernizowana od numery 500 w latach 1999-2000r. Modernizacja polegała na zastąpieniu kotła parowego na agregat prądotwórczy.
Lokomotywa spalinowa serii ST44Budowa: ZSRR
# zawór główny maszynisty i dodatkowy Oerlikon FV4a i FD1
# ilość cylindrów hamulcowych- 8
# ciśnienie w cyl.ham. 4,1 +/- 0,2 atm.
# hamulec dodatkowy- ciśnienie do 3,7 +/- 0,2 atm.
# zawory bezpieczeństwa zbiornika głównego wyregulowane na 9 +/- 0,1 atm.
# sprężarka ciśnienia do 8,5 +/- 0,2 atm. przy spadku do 7 +/- 0,2 atm. sprężarka załącza się
# napęd sprężarki przez wał wirnika prądnicy głównej za pośrednictwem sprzęgła półsztywnego
# 4 zbiorniki główne po 222 litry razem 888 litrów ( połączone ) i jeden zbiornik pomocniczy 222 litry
# zawór rozrządczy LST1 Oerlikon ( nie zastosowano urządzenia przeciwpoślizgowego do dwustopniowego hamowania uzależnionego od szybkości ( końce zaślepiono a membrany wyjęto )
# przy spadku ciśnienia w przewodzie głównym poniżej 3,0 atm. następuje automatyczne wyłączenie wzbudzenia prądnicy głównej lokomotywy, dzięki zabudowaniu na przewodzie hamulcowym wyłącznika ciśnieniowego.
Do przewodu hamulcowego jest podłączony ponadto zawór czuwaka.