Przekładnia systemu Mylius.
Przekładnie te stosowane były w wagonach spalinowych wąskotorowych i normalnotorowych (LuxTorpeda). Charakteryzuje się ciekawym rozwiązaniem sterowania.
Przekładnia może być 4 albo 5 biegowa. Każdy bieg posiada swój wodzik (w normalnej samochodowej skrzyni biegów jeden wodzik zwykle obsługuje 2 biegi) spowodowane jest to tym ,że podczas ruchu wodzika do przodu następuje synchronizacja biegu a kiedy wodzik przesuwa się w tył jego włączenie za pomocą sprzęgła zębatego. Wybraniem danego biegu steruje wodzik w postaci wałka z tuleją zawieszoną na sprężynach umożliwiającą wzajemne ruchy(tuleja może się obracać względem wałka). Wałek tan może być obracany albo mechanicznie albo napędem pneumatycznym bądź elektrycznym. do włączania sprzęgła oraz synchronizacji i włączania biegów służy jeden cylinder pneumatyczny ,który napędza te elementy za pomocą dźwigni
Zasada działania: Do sterowania przekładnią mamy dwie dźwignie jedną do wybierania biegu drugą do sterowania sprzęgłem(a właściwe całym przebiegiem włączania biegu).
Zakładamy że wagon stoi na luzie i chcemy ruszyć:
Najpierw wybieramy 1-szy bieg za pomocą dźwigni. Spowoduje to obrót wałka wybieraka jednak tulejka zostanie w swoim położeniu bo jej występ nie może wejść w występ w wodziku. następnie przesuwamy dźwignie sprzęgła w kierunku "sprzęgło wyłączone".Powoduje to wpuszczenie do cylindra pneumatycznego powietrza. w pierwszej kolejności następuje wyłączenie sprzęgła. Kiedy sprzęgło jest już wyłączone następuje przesuniecie wodzika w skrzyni mniej więcej w połowie skoku występ tulei wybieraka natrafia na występ w wodziku pierwszego biegu wsuwa się tam i ciągnie wodzik powodując synchronizacje pierwszego biegu (akurat teraz synchronizacja nie jest konieczna bo wagon stoi). Teraz maszynista może przestawić dźwignie sprzęgła w położenie "sprzęgło włączone" Teraz powietrze uchodzi z cylindra następuje przesunięcie wybieraka razem z wodzikiem w powrotną stronę i załączenie pierwszego biegu. Kiedy bieg już jest włączony dalsze zmniejszenie ciśnienia powoduje włączenie sprzęgła i wagon rusza .
Zmiana biegów: Kidy już ruszymy i chcemy zmienić bieg na drugi najpierw przestawiamy dźwignię wybieraka na 2. Wałek wybieraka przestawia się lecz jego tuleja tkwi w wodziku pierwszego biegu. przestawiamy dźwignie sprzęgła. cylinder napełnia się wyłącza sprzęgło, potem następuje ruch wodzika. Najpierw wyłączany jest bieg pierwszy w połowie skoku tuleja obraca sie z występu wodzika biegu pierwszego na występ wodzika biegu drugiego przesuwa się dalej, następuje synchronizacja biegu drugiego. Wtedy można przestawić dźwignię sprzęgła w położenie "sprzęgło włączone" i analogicznie tłok w cylindrze wraca włączając 2 bieg a następnie sprzęgło.
Kolejne biegi są włączane analogicznie obojętnie czy w górę czy w dół. Cała zmiana biegu trwa ok. 2-4s.