Autor Wątek:  Pantografy  (Przeczytany 27921 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #30 dnia: 12 Stycznia 2008, 18:20:22 »
Moim zdaniem gdyby jechały one ze sterowaniem ukrotnionym to pantografy były podniesione tak jak w "jamniku", a maszynista, czy tam, pomocnik nie jest potrzebny przy sterowniu wielokrotnym w drugim loku.
Lokomotywa to nie rower. Jest to sprzęt ogromnej wartości ale bardzo zawodny. Wiele poważnych awarii można jednak wykryć w momencie ich powstawania co zapobiega ogromnym kosztom napraw (najprostsza awaria może kosztować od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. zł). Dlatego lokomotywy nie może obsługiwać pierwszy lepszy "kierowca" tylko wysoko wyspecjalizowany Mechanik!!
Podczas jazdy lokomotywy stale musi się znajdować w niej odpowiednio przeszkolony pracownik, który czuwa nad jej stanem technicznym bez względu na to czy jest to praca trakcyjna czy jazda "na zimno". Najniższy stopniem pracownik przeszkolony do obsługi lokomotyw jest pomocnik maszynisty, który jest wystarczająco przeszkolony by samodzielnie kontrolować stan techniczny lokomotywy podczas konwoju lub jazdy lokomotywy ukrotnionej.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #31 dnia: 12 Stycznia 2008, 18:47:26 »
pomocnik może być podczas konwojowania nieczynnej lokomotywy ale po co przy trakcji wielokrotnej. przecież nawet jak by coś sie zepsuło to nie może wejść do przedziału WN. a lokomotywy posiadają sygnalizację która pokazuje nieprawidłową pracę lokomotywy sterowanej

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #32 dnia: 12 Stycznia 2008, 19:12:23 »
przecież nawet jak by coś sie zepsuło to nie może wejść do przedziału WN.
Nie chodzi o to by naprawiał lokomotywę tylko o to by w porę wykrył usterkę i ocenił zagrożenie a w przypadku poważnej awarii natychmiast podjął wszelkie środki w celu zaprzestania dalszej pracy lokomotywy.

a lokomotywy posiadają sygnalizację która pokazuje nieprawidłową pracę lokomotywy sterowanej
Co, jedna lampka i jeden termometr to jest sygnalizacja uszkodzeń? Nie rozśmieszaj mnie człowieku.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #33 dnia: 12 Stycznia 2008, 20:10:36 »
 pomocnik może wykryć usterki które dają jakieś sygnały np. nienasmarowane łożyska,które głośno pracują. Ale nie zobaczy np.uszkodzenia izolacji uzwojeń, wtedy zadziała przekaźnik różnicowy a to jest  już syganlizowane w lokomotywie prowadzącej.
A sygnalizacja nie musi pokazywać każdej drobnostki, wystarczy aby pokazywała takie które zagrażają bezpieczeństwu

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #34 dnia: 12 Stycznia 2008, 20:25:06 »
pomocnik może wykryć usterki które dają jakieś sygnały np. nienasmarowane łożyska,które głośno pracują. Ale nie zobaczy np.uszkodzenia izolacji uzwojeń, wtedy zadziała przekaźnik różnicowy a to jest  już syganlizowane w lokomotywie prowadzącej.
A sygnalizacja nie musi pokazywać każdej drobnostki, wystarczy aby pokazywała takie które zagrażają bezpieczeństwu

Za duzo bajek chlopie. Sa odpowiednie przepisy, widocznie ich nie znasz.

Online ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #35 dnia: 12 Stycznia 2008, 21:05:40 »
@MichaŁ, ale maszynista w pierwszym loku może nie wiedzieć że mu się druga pali. Dla tego pomocnik tam siedzi. Zrozum, że takie są przepisy. Przeczytaj sobie R1, to dowiesz się o czym mowa. Wiele razy widziałem 2xET22 w trakcji podwójnej. ET22-1 miało patyk przedni, ET22-2 patyk tylny. Obie ciągnęły eamsy. A wiesz dla czego?? Było ich z 45, pełnych. Jedno ET22 by sobie nie poradziło na lekko górzystych szlakach małopolski. I teraz rzecz najwłaściwsza. Mechanik w drugim ET22, musi tak jak pierwszy, dawać w nastawnik i bocznik, aby wspomóc loka pierwszego.
Teraz rozumiesz?
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2008, 21:15:14 wysłana przez ST44-003 »

Offline Dolmio89

  • Wiadomości: 1185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #36 dnia: 12 Stycznia 2008, 21:16:21 »
ET22 nie może jechać w ukrotnieniu (poza dwoma przerobionymi które już chyba nie pracują). Jak już cos piszecie to piszcie dokładnie, nie mylcie pojęć i nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Trakcja podwójna to nie to samo co ukrotnienie.

Offline Dolmio89

  • Wiadomości: 1185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #37 dnia: 12 Stycznia 2008, 22:04:50 »
Edytował posta kilkanaście sekund wcześniej niż ja wysłałem swojego. Sprawa nieważna, nie będe już robił offtopu.

Online ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #38 dnia: 12 Stycznia 2008, 22:50:03 »
Dolmio89, przyznaję ci racje, edytowałem posta, był błąd, przyznaje się do niego. Człowiek się może pomylić ;)

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #39 dnia: 13 Stycznia 2008, 07:33:26 »
Zrozumiałem a przepis o tym ,że drużyna trakcyjna ma się składać z maszynisty i tylu pomocników ile lokomotyw to tez znam.
Chciałbym zadać jedno pytanie.
Jak jest w trakcji wielokrotnej rozróżniany kierunek ustawieni lokomotyw? Bo mogą być sprzęgnięte przodami do siebie lub tyłam albo zwrócone w tą samą stronę.I od tego przecież musi być odpowiednio ustawiony nawrotnik w obu lokomotywach.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #40 dnia: 13 Stycznia 2008, 09:23:47 »
Jak jest w trakcji wielokrotnej rozróżniany kierunek ustawieni lokomotyw? Bo mogą być sprzęgnięte przodami do siebie lub tyłam albo zwrócone w tą samą stronę.I od tego przecież musi być odpowiednio ustawiony nawrotnik w obu lokomotywach.

W Przypadku trakcji wielokrotnej nie ma znaczenia jak są ustawione lokomotywy bo lokomotywa tak samo jedzie do przodu jak i do tyłu. Jeśli lokomotywy nie są połączone w ukrotnienie a biorą udział w prowadzeniu pociągu to w każdej musi być co najmniej maszynista.
Jeśli chodzi o trakcje ukrotnioną to w przypadku większości lokomotyw nie ma to tak samo znaczenia ale są wyjątki takie jak np. TEM2 które mogą być spięte tylko dupami. Nawrotnik przy ukrotnieniu obsługuje się z lokomotywy sterującej. W trakcji wielokrotnej bez ukrotnienia ustawia sie we wszystkich lokomotywach na ten kierunek w którym chcemy jechać.

Offline Michu46

  • Wiadomości: 115
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #41 dnia: 13 Stycznia 2008, 10:05:15 »
Zapytam sie jeszcze coś: Jak jadą np. dwa ET22 to w drugiej maszynie musi być pomocnik?

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #42 dnia: 13 Stycznia 2008, 10:08:01 »
Zapytam sie jeszcze coś: Jak jadą np. dwa ET22 to w drugiej maszynie musi być pomocnik?
ET22 nie może jechać w ukrotnieniu (poza dwoma przerobionymi które już chyba nie pracują).
Czyli musi jechać Maszynista.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #43 dnia: 13 Stycznia 2008, 10:42:52 »
hejnal, ja wiem że lokomotywom jest obojętne w którą stronę jadą. Ale musi być coś co odpowiednio przełączy nawrotniki. Np. jeżeli są 2 lokomotywy złączone tak, że przody są zwrócone w tą samą stronę, to jak maszynista ustawi nastawnik kierunkowy do przodu to nawrotniki w 2 lokomotywach ustawią się na do przodu, bo obie będą jechać przodem do kierunku jazdy. A jeśli będą sczepione tyłami, to nawrotnik w pierwszej ustawi się do przodu, a w drugiej do tyłu, bo ta druga będzie jechała tyłem do kierunku jazdy.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #44 dnia: 13 Stycznia 2008, 12:24:27 »
Już wiem o co ci chodzi. Nawrotnik to urządzenie do zmiany kierunku jazdy lokomotywy. W Przypadku elektrowozów i spalinówek z przekładnią elektryczną jest to urządzenie zmieniające połączenia między stojanem a wirnikiem silników trakcyjnych co powoduje zmianę kierunku ich wirowania. Taki nawrotnik jest sterowany pneumatycznie i uruchamiany zaworami pneumatycznymi, które są otwierane elektrycznie. Do otwierania i zamykania zaworów elektropneumatycznych służy Nastawnik Kierunku, który swoimi stykami zamyka obwód elektryczny odpowiedniego zaworu eletropneumatycznego. W przypadku ukrotnienia, nastawnik kierunkowy pierwszej lokomotywy obsługuje oba nawrotniki a nastawnik drugiej lokomotywy jest odłączony. Na wielu lokomotywach jest odpowiedni przełącznik: Lokomotywa Sterująca, Lokomotywa Sterowana, który odpowiada za odpowiednie połączenia elektryczne sterowania. Jeśli chodzi o to czy tyłem czy przodem to zależy od tego, z której strony są kable podpięte.
« Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2008, 12:30:02 wysłana przez hejnal »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #45 dnia: 13 Stycznia 2008, 13:11:37 »
O to mi właśnie chodziło Dzięki Ci bardzo

Offline SM31-113

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 448
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #46 dnia: 13 Stycznia 2008, 18:41:59 »
Cytuj
Aha, czyli polecasz że jechać na jednym. Dziękować :]

Na PKP jeździ się na jednym tylnym pantografie. Chyba że zdarza sie coś takiego jak @ST44-003 napisał lub np gdy sieć jest oblodzona wtedy jedziemy na dwóch.

PS
W MASZYNIE sieci nie przepalisz ;)

Pozdrawiam
2 pantografy mają też podniesione lokomotywy które jadą na pozycji oporowej.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #47 dnia: 13 Stycznia 2008, 18:48:25 »
Tak szybko je łamią czy poprostu szkoda im ich używać i zakładają te staregoi typu?
Łamia i to strasznie czesto - a ze takie połówki Stemman'a kosztuja kilka/kilkanascie tys zł to nie opłaca sie zamawiać nowych, tylko zaklada tradycyjne patyki.
« Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2008, 18:58:42 wysłana przez EU07-483 »
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline SM31-113

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 448
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #48 dnia: 13 Stycznia 2008, 18:52:02 »
Co jest powodem łamania się pantografów? Duża prędkość i coś innego??

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #49 dnia: 13 Stycznia 2008, 18:56:50 »
Zużycie elementów mechanicznych (zmęczenie materiału), przeszkoda na sieci trakcyjnej, zbytnio oblodzona sieć itd.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Kozi

  • Wiadomości: 791
  • Prosto z Serca Europy...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #50 dnia: 13 Stycznia 2008, 19:47:01 »
Tak szybko je łamią czy poprostu szkoda im ich używać i zakładają te staregoi typu?
Łamia i to strasznie czesto - a ze takie połówki Stemman'a kosztuja kilka/kilkanascie tys zł to nie opłaca sie zamawiać nowych, tylko zaklada tradycyjne patyki.

Dobrze ,że ktoś wkońcu odpisał. No nie wiedziałem, że aż tak bardzo szybko je połamią. No ale chyba powinny te połówkowe jakieś lepsze być bo wkońcu płaci się.
"... W Moich Snach Wciąż WŁOSZCZOWA !!!"

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #51 dnia: 13 Stycznia 2008, 20:20:51 »
2 pantografy mają też podniesione lokomotywy które jadą na pozycji oporowej.

??? Czyli sugerujesz, że jadąc lokomotywą po zejściu do zera powinienem podnieść drugi pantograf zanim "przekręcę kołem"? Trochę przesadzasz z tymi dwoma patykami...
« Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2008, 20:22:40 wysłana przez EU07-457 »

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #52 dnia: 14 Stycznia 2008, 09:27:55 »
ps mamy 2 układy pozycji oporowych między S a SR i między SR a R,
Coś pojęcia mieszasz. Mamy trzy układy w lokach towarowych: Szeregowy, Szeregowo-Równoległy, Równoległy. Wchodząc na każdy układ zaczynamy od pozycji oporowych a kończymy na bez oporowej.
W EU07 itp. mamy dwa układy: Szeregowy i Równoległy ale zasada jest ta sama.

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #53 dnia: 14 Stycznia 2008, 14:14:28 »
2 pantografy mają też podniesione lokomotywy które jadą na pozycji oporowej.

W przypadku bardzo ciezkiego i dlugiego rozruchu podnosi sie przedni patyk

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #54 dnia: 14 Stycznia 2008, 21:06:14 »
To ja się jeszcze podłączę pod krotnienie i napiszę jak to wygląda dla M62. Przed uruchomieniem loków mechanik wykonuje normalne oględziny stanu technicznego obu loków. Z lokomotywy jadącej jako sterowna zabiera(!!) klucz nawrotnika (w rzeczywistości na ogół ląduje on na podłodze:D), włącza baterję, wyłącza użądzenia SHP/CA, idzie na lok strujący i z tamtąd przeprowadza rozruch silników spalinowych obu loków przy pomocy przycisku "Rozruch wielokrotny" na pulpicie. Na warkoczach jest kompletne sterowanie i część wskazań (bodajże temperatura wody silnika, ppoż, praca silnika spalinowego i jeszcze coś). I w sterowanym loku nie ma prawa nikogo być.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #55 dnia: 14 Stycznia 2008, 21:19:34 »
I w sterowanym loku nie ma prawa nikogo być.

A jak się to ma do instrukcji Ct-1, która wyraźnie mówi, że w przypadku, który opisałeś na lokomotywie sterowanej musi być co najmniej pomocnik maszynisty?

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #56 dnia: 15 Stycznia 2008, 09:57:16 »
Jak u mnie St44 w podwójnej trakcji ciągneły pociągi to w drugim nie było nikogo

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #57 dnia: 15 Stycznia 2008, 11:37:54 »
Gagarin ma chyba ukrotnienie. Na czole takie dwa okrągłe.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #58 dnia: 15 Stycznia 2008, 12:33:37 »
Miałem na myśli że w ukrotnieniu.Ale mimo że jest przepis o tym że ma być pomocnik w lokomotywie sterowanej to nigdy nikt w niej nie jechał.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #59 dnia: 15 Stycznia 2008, 14:58:28 »
I w sterowanym loku nie ma prawa nikogo być.

A jak się to ma do instrukcji Ct-1, która wyraźnie mówi, że w przypadku, który opisałeś na lokomotywie sterowanej musi być co najmniej pomocnik maszynisty?
W nowych przepisach ma ktoś być (co jest na dobrą miarę niezgodne ze zdrowym rozsądkiem i myśleniem ekonomicznym;]) a w starych drużyna jechała tylko na loku sterującym.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...