- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: Michu46 w 11 Stycznia 2008, 21:47:34

Tytuł: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Michu46 w 11 Stycznia 2008, 21:47:34
Jaka jest różnica, między podniesionym jednym, a dwoma pantografami?
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 11 Stycznia 2008, 21:58:35
Taka, że jak podniesiesz jeden cała energia idzie przez ten pantograf do loka z sieci i w momencie gdy załączysz "rozruch wysoki" przepalisz sieć. Natomiast jeśli podniesiesz dwa, prąd podzieli się na te dwa pantografy i nie dojdzie do przepalenia sieci.
Pytałem się gościa od fizyki u mnie w szkole ;)
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Michu46 w 11 Stycznia 2008, 22:21:06
Aha, czyli polecasz że jechać na jednym. Dziękować :]
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 11 Stycznia 2008, 22:40:54
Cytuj
Aha, czyli polecasz że jechać na jednym. Dziękować :]

Na PKP jeździ się na jednym tylnym pantografie. Chyba że zdarza sie coś takiego jak @ST44-003 napisał lub np gdy sieć jest oblodzona wtedy jedziemy na dwóch.

PS
W MASZYNIE sieci nie przepalisz ;)

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 11 Stycznia 2008, 23:16:25
A teraz ponieważ jest zimno i składy są ogrzewane, to można zaobserwować jak na dłuższym postoju np. EN57 podnoszą przedni pantograf. Powód ten sam - zmniejszenie ilości prądu przepływającego przez styk drut-ślizgacz pantografu.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 11 Stycznia 2008, 23:22:38
@Michau46 nie wspomniałem o paru przypadkach:
1) Jazdę na dwóch pantografach ( potocznie patykach ) możemy przeprowadzić w momencie dużych opadów deszczów lub bardzo dużej zimy.
2) Jazda na przednim patyku jest przeprowadzana w momencie gdy za lokiem sterującym znajduje się druga lokomotywa (czynna, np: spalinowa, uszkodzona (spalinowa, elektryczna)).
3) W momencie postoju pociągu ( towarowego lub pasażerskiego ) który wynosi więcej niż 5 minut, w górze znajdować się muszą dwa pantogrady ( tego nie wiem już dla czego :D )
4) W trakcji ukrotnionej pantograf w lokomotywie pierwszej to podniesiony przedni w drugiej tylni.

Przykład 1)
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/tournee.php?p=29476
Przykład 2)
(nie znaleziono)

Przykład3)
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/tournee.php?p=6404
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/tournee.php?p=3893

4) Dość specyficzny przykład.
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/tournee.php?p=27262
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=2751&sessionid=33348fde348c0e2044b4347f62a4298c

EDIT: Poprawione zdjęcia ;)
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Akvin w 11 Stycznia 2008, 23:33:34
W przykładzie 1 i 4 masz te same zdjęcia.

Przykład 2: zdjęcie1 (http://my.opera.com/akvin-profeta/albums/showpic.dml?album=67300&picture=880386) zdjęcie2 (http://my.opera.com/akvin-profeta/albums/showpic.dml?album=53102&picture=5331400)

Cytuj
bardzo dużej zimy, gdzie ogrzewamy skład.
Tak zwany chochoł językowy.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Michu46 w 12 Stycznia 2008, 11:20:01
http://files.myopera.com/akvin-profeta/albums/53102/181%20060-5.jpg
Co to jest za lokomotywa? Druga lokomotywa, to jest chyba SM42, ale dokładniej nie wiem. :P
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 12 Stycznia 2008, 11:32:25
Jest to czeska lokomotywa serii 181, popularna w CTL-u. Dość fajna. ;) Ona akurat dzierżawiona jest w STK i jako jedyna ma takie malowanie. :D
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Ajusto w 12 Stycznia 2008, 11:51:31
Z tymi pantografami to słyszałem, że jak są dwa podniesione to jak by przedni się złamał czy jakoś uszkodził podczas jazdy to by jego kawałki mogły uszkodzić i drugi. Czy to prawda?
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 12 Stycznia 2008, 12:11:59
Z tymi pantografami to słyszałem, że jak są dwa podniesione to jak by przedni się złamał czy jakoś uszkodził podczas jazdy to by jego kawałki mogły uszkodzić i drugi. Czy to prawda?
Może nie drugi ale mógł by uszkodzić urządzenia znajdujące sie na dachu, a jeżeli jadą dwa loki elektryczne to pierwszy ma podniesiony przedni pantograf dla bezpieczeństwa maszynisty w drugim pojeździe trakcyjnym. Jeżeli był by podniesiony tylny pant. pierwszego loka w razie połamania części mogły by wpaść przez szybę do drugiego loka i poranić maszynistę.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 12 Stycznia 2008, 12:26:58
Z tymi pantografami to słyszałem, że jak są dwa podniesione to jak by przedni się złamał czy jakoś uszkodził podczas jazdy to by jego kawałki mogły uszkodzić i drugi. Czy to prawda?
Może nie drugi ale mógł by uszkodzić urządzenia znajdujące sie na dachu, a jeżeli jadą dwa loki elektryczne to pierwszy ma podniesiony przedni pantograf dla bezpieczeństwa maszynisty w drugim pojeździe trakcyjnym. Jeżeli był by podniesiony tylny pant. pierwszego loka w razie połamania części mogły by wpaść przez szybę do drugiego loka i poranić maszynistę.

Wyjątkiem są lokomotywy z ukrotnieniem, wtedy poprostu pierwszy lok ma podniesiony tylny pantograf, ponieważ w drugim loku nie ma mecha.

Co do 181, to nie tylko popularna w CTLu, ale też w PCC. Na zdjęciu akurat dzierżawiona przez Lotos od STK.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: nortonex w 12 Stycznia 2008, 12:32:28
Ja z kolei słyszałem, że gdy lokomotywa jedzie na dwóch patykach, to w wypadku połamania wszystkich kosztami wymiany jednego pantografu może zostać obciążony maszynista. Czy to prawda?
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 12 Stycznia 2008, 12:34:43
Ja z kolei słyszałem, że gdy lokomotywa jedzie na dwóch patykach, to w wypadku połamania wszystkich kosztami wymiany jednego pantografu może zostać obciążony maszynista. Czy to prawda?

Mi się wydaję, że gdy poda rozsądne argumenty, może uniknąć kary.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 12 Stycznia 2008, 12:47:48
A warto dodać jeszcze że maszynista w czasie jazdy ma obowiązek obserwować szlak (to wiadomo) ale do tego dochodzi również sieć trakcyjna.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Michu46 w 12 Stycznia 2008, 13:00:28
Cytuj
W MASZYNIE sieci nie przepalisz ;)
Aha, ale i tak jeździłem na dwóch patykach. Teraz już wiem co i jak, i już jeżdżę na jednym patyku.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 12 Stycznia 2008, 13:04:59
@Michau46, tylko na którym. W przepisach i ogólnie standardowo, powinno się jeździć na tylnym patyku, a przedniego używać w wyżej wyminionych przpadkach. :D
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Michu46 w 12 Stycznia 2008, 13:38:10
Na tylnym pantografie śmigam.
@Michau46, tylko na którym. W przepisach...
Jak  piszesz @Michau46 to jak już to @Michu46 :)
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: EU05 w 12 Stycznia 2008, 13:50:44
ciach
tylnim
ciach
Radzę sprawdzić w słowniku poprawną pisownię pogrubionego wyrazu.
Przy okazji sprawdź też czy następujące formy są poprawne:
górni (taki, który jest na górze)
dolni (taki, który jest na dole)
boczni (taki, który jest z boku)
lewi (taki, który jest z lewej strony)
prawi (taki, który jest z prawej strony)
mądri (ten, kto jest mądry)

W nawiasie podałem definicje słowotwórcze (choć powinno podawać je się w ' ', myślę że tak będzie czytelniej).

I tym sposobem zjechaliśmy na boczni tor
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Kozi w 12 Stycznia 2008, 14:12:41
Jak juz jest temat pantografów to ja się podepne.

Otuż nie orientuje się ktoś co się dzieje z epokami po NG które jak wiadomo dostają nowe patyki połówkowe chyba Stemman'a. Niektóre stosunkowo niedawno opuściły ZNLE Gliwice a juz mają pozakładane stare pantografy skrzynkowe.

Tak szybko je łamią czy poprostu szkoda im ich używać i zakładają te staregoi typu?
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MuNiO w 12 Stycznia 2008, 14:17:57
Wyjątkiem są lokomotywy z ukrotnieniem, wtedy poprostu pierwszy lok ma podniesiony tylny pantograf, ponieważ w drugim loku nie ma mecha.

W przypadku ukrotnienia elektrykow w drugim pojezdzie musi znajdowac sie pomocnik maszynisty (1 lok przedni patyk w gorze). W przypadku podsylu czynnej drugiej lokomotywy musi znajdowac sie mechanik (1 lok przedni patyk w gorze).
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 12 Stycznia 2008, 14:42:53
Wyjątkiem są lokomotywy z ukrotnieniem, wtedy poprostu pierwszy lok ma podniesiony tylny pantograf, ponieważ w drugim loku nie ma mecha.

W przypadku ukrotnienia elektrykow w drugim pojezdzie musi znajdowac sie pomocnik maszynisty (1 lok przedni patyk w gorze). W przypadku podsylu czynnej drugiej lokomotywy musi znajdowac sie mechanik (1 lok przedni patyk w gorze).

@Patrykos, to co ty opisałeś tyczy się lokomotyw serii ET41 (popularnie JAMNIK :D)
W przypadku ukrotnienia (przykład EU06-10 + 07), EU06-10 patyk przedni ma w górze, EU06-07 patyk tylny. W EU06-07 znajduje się pomocnik a w EU06-10 mechanik który steruje. Podobnie jest/było w przypadku EP07-1001, która podczas pierwszych jazd miała za sobą dodatkowego loka. 07-1001 patyk miała przedni podniesiony ( mimo że nie miała gniazd ukrotnienia i nie była podłączona z drugą) natomiast lok za 07-1001 miał patyk tylny.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: EU05 w 12 Stycznia 2008, 14:45:29

MuNiO namieszałeś. W przypadku ukrotnienia (przykład EU06-10 + 07), EU06-10 patyk przedni ma w górze, EU06-07 patyk tylny. W EU06-07 znajduje się pomocnik a w EU06-10 mechanik który steruje. Podobnie jest/było w przypadku EP07-1001, która podczas pierwszych jazd miała za sobą dodatkowego loka. 07-1001 patyk miała przedni podniesiony ( mimo że nie miała gniazd ukrotnienia i nie była podłączona z drugą) natomiast lok za 07-1001 miał patyk tylny.
@Patrykos, to co ty opisałeś tyczy się lokomotyw serii ET41 (popularnie JAMNIK :D)

Przecież MuNiO właśnie to napisał.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 12 Stycznia 2008, 14:47:42

MuNiO namieszałeś. W przypadku ukrotnienia (przykład EU06-10 + 07), EU06-10 patyk przedni ma w górze, EU06-07 patyk tylny. W EU06-07 znajduje się pomocnik a w EU06-10 mechanik który steruje. Podobnie jest/było w przypadku EP07-1001, która podczas pierwszych jazd miała za sobą dodatkowego loka. 07-1001 patyk miała przedni podniesiony ( mimo że nie miała gniazd ukrotnienia i nie była podłączona z drugą) natomiast lok za 07-1001 miał patyk tylny.
@Patrykos, to co ty opisałeś tyczy się lokomotyw serii ET41 (popularnie JAMNIK :D)

Przecież MuNiO właśnie to napisał.

Sry, moje nie dopatrzenie. Chodziło mi o @Patrykosa. Już poprawiam :)
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: P.J. w 12 Stycznia 2008, 15:52:13
@Patrykos dobrze mówi o sterowaniu ukrotnionym.
 
Na tym zdjęciu:
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=2751&sessionid=33348fde348c0e2044b4347f62a4298c

Na tym zdjęciu owszem jadą te dwie EU06 w trakcji podwójnej, ale nie oznacza to, że jadą z ukrotnieniem. Najlepszym przykładem żeby udowodnić że jechały ze sterowaniem ukrotnionym to takie zdjęcie, na którym loki połączone są przewodami sterowania ukrotnionego. Jak widać to zdjęcie tego nie pokazuje. Moim zdaniem gdyby jechały one ze sterowaniem ukrotnionym to pantografy były podniesione tak jak w "jamniku", a maszynista, czy tam, pomocnik nie jest potrzebny przy sterowniu wielokrotnym w drugim loku. I proszę nie mylić tych dwóch pojęć ze sobą:
jazda w trakcji podwójnej
jazda ze sterowaniem ukrotnionym   
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 12 Stycznia 2008, 16:03:38
@Patrykos dobrze mówi o sterowaniu ukrotnionym.
 
Na tym zdjęciu:
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=2751&sessionid=33348fde348c0e2044b4347f62a4298c

Na tym zdjęciu owszem jadą te dwie EU06 w trakcji podwójnej, ale nie oznacza to, że jadą z ukrotnieniem. Najlepszym przykładem żeby udowodnić że jechały ze sterowaniem ukrotnionym to takie zdjęcie, na którym loki połączone są przewodami sterowania ukrotnionego. Jak widać to zdjęcie tego nie pokazuje. Moim zdaniem gdyby jechały one ze sterowaniem ukrotnionym to pantografy były podniesione tak jak w "jamniku", a maszynista, czy tam, pomocnik nie jest potrzebny przy sterowniu wielokrotnym w drugim loku. I proszę nie mylić tych dwóch pojęć ze sobą:
jazda w trakcji podwójnej
jazda ze sterowaniem ukrotnionym   


A ja Cię zapewniam, ze były na warkoczach. I nie potrzeba zdjecia do tego - w tym okresie CM Kraków mial 2 pary lokomotyw EU06 z obnizana v-max ktore pracowaly w ruchu towarowym (czesto jezdzily z poc towarowym do Nowego Targu, lub ze zdawczym do Spytkowic)
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 12 Stycznia 2008, 16:59:54
Oto przykład ukrotnienia dwóch czechów:
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=12614&sessionid=33348fde348c0e2044b4347f62a4298c (http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=12614&sessionid=33348fde348c0e2044b4347f62a4298c)
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 12 Stycznia 2008, 17:45:59
Słyszałem ,że jazdę na przednim pantogrfie przy 2 elektrowozach stosuje sie po to aby w razie uszkodzenia pantografu w pierwszej nie spadł na dach drugiej i nie uszkodził elektryki na dachu
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 12 Stycznia 2008, 17:52:31
Rzeby nie było nieścisłości co do tego że jechały na kablach.

http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=5320&sessionid=346524401be807093b2e01fff1a93da1

A tu drugie zdjęcie z nimi, tyle że patyki są troche nie widoczne.
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=8585
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 12 Stycznia 2008, 18:00:12
Wyjątkiem są lokomotywy z ukrotnieniem, wtedy poprostu pierwszy lok ma podniesiony tylny pantograf, ponieważ w drugim loku nie ma mecha.

W przypadku ukrotnienia elektrykow w drugim pojezdzie musi znajdowac sie pomocnik maszynisty (1 lok przedni patyk w gorze). W przypadku podsylu czynnej drugiej lokomotywy musi znajdowac sie mechanik (1 lok przedni patyk w gorze).

@Patrykos, to co ty opisałeś tyczy się lokomotyw serii ET41 (popularnie JAMNIK :D)
W przypadku ukrotnienia (przykład EU06-10 + 07), EU06-10 patyk przedni ma w górze, EU06-07 patyk tylny. W EU06-07 znajduje się pomocnik a w EU06-10 mechanik który steruje. Podobnie jest/było w przypadku EP07-1001, która podczas pierwszych jazd miała za sobą dodatkowego loka. 07-1001 patyk miała przedni podniesiony ( mimo że nie miała gniazd ukrotnienia i nie była podłączona z drugą) natomiast lok za 07-1001 miał patyk tylny.


Nie prawda, chodzi choćby o szóstki albo piątki, w drugiej kabinie nie ma w ogóle mechanika ot co.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 12 Stycznia 2008, 18:20:22
Moim zdaniem gdyby jechały one ze sterowaniem ukrotnionym to pantografy były podniesione tak jak w "jamniku", a maszynista, czy tam, pomocnik nie jest potrzebny przy sterowniu wielokrotnym w drugim loku.
Lokomotywa to nie rower. Jest to sprzęt ogromnej wartości ale bardzo zawodny. Wiele poważnych awarii można jednak wykryć w momencie ich powstawania co zapobiega ogromnym kosztom napraw (najprostsza awaria może kosztować od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. zł). Dlatego lokomotywy nie może obsługiwać pierwszy lepszy "kierowca" tylko wysoko wyspecjalizowany Mechanik!!
Podczas jazdy lokomotywy stale musi się znajdować w niej odpowiednio przeszkolony pracownik, który czuwa nad jej stanem technicznym bez względu na to czy jest to praca trakcyjna czy jazda "na zimno". Najniższy stopniem pracownik przeszkolony do obsługi lokomotyw jest pomocnik maszynisty, który jest wystarczająco przeszkolony by samodzielnie kontrolować stan techniczny lokomotywy podczas konwoju lub jazdy lokomotywy ukrotnionej.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 12 Stycznia 2008, 18:47:26
pomocnik może być podczas konwojowania nieczynnej lokomotywy ale po co przy trakcji wielokrotnej. przecież nawet jak by coś sie zepsuło to nie może wejść do przedziału WN. a lokomotywy posiadają sygnalizację która pokazuje nieprawidłową pracę lokomotywy sterowanej
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 12 Stycznia 2008, 19:12:23
przecież nawet jak by coś sie zepsuło to nie może wejść do przedziału WN.
Nie chodzi o to by naprawiał lokomotywę tylko o to by w porę wykrył usterkę i ocenił zagrożenie a w przypadku poważnej awarii natychmiast podjął wszelkie środki w celu zaprzestania dalszej pracy lokomotywy.

a lokomotywy posiadają sygnalizację która pokazuje nieprawidłową pracę lokomotywy sterowanej
Co, jedna lampka i jeden termometr to jest sygnalizacja uszkodzeń? Nie rozśmieszaj mnie człowieku.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 12 Stycznia 2008, 20:10:36
 pomocnik może wykryć usterki które dają jakieś sygnały np. nienasmarowane łożyska,które głośno pracują. Ale nie zobaczy np.uszkodzenia izolacji uzwojeń, wtedy zadziała przekaźnik różnicowy a to jest  już syganlizowane w lokomotywie prowadzącej.
A sygnalizacja nie musi pokazywać każdej drobnostki, wystarczy aby pokazywała takie które zagrażają bezpieczeństwu
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MuNiO w 12 Stycznia 2008, 20:25:06
pomocnik może wykryć usterki które dają jakieś sygnały np. nienasmarowane łożyska,które głośno pracują. Ale nie zobaczy np.uszkodzenia izolacji uzwojeń, wtedy zadziała przekaźnik różnicowy a to jest  już syganlizowane w lokomotywie prowadzącej.
A sygnalizacja nie musi pokazywać każdej drobnostki, wystarczy aby pokazywała takie które zagrażają bezpieczeństwu

Za duzo bajek chlopie. Sa odpowiednie przepisy, widocznie ich nie znasz.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 12 Stycznia 2008, 21:05:40
@MichaŁ, ale maszynista w pierwszym loku może nie wiedzieć że mu się druga pali. Dla tego pomocnik tam siedzi. Zrozum, że takie są przepisy. Przeczytaj sobie R1, to dowiesz się o czym mowa. Wiele razy widziałem 2xET22 w trakcji podwójnej. ET22-1 miało patyk przedni, ET22-2 patyk tylny. Obie ciągnęły eamsy. A wiesz dla czego?? Było ich z 45, pełnych. Jedno ET22 by sobie nie poradziło na lekko górzystych szlakach małopolski. I teraz rzecz najwłaściwsza. Mechanik w drugim ET22, musi tak jak pierwszy, dawać w nastawnik i bocznik, aby wspomóc loka pierwszego.
Teraz rozumiesz?
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Dolmio89 w 12 Stycznia 2008, 21:16:21
ET22 nie może jechać w ukrotnieniu (poza dwoma przerobionymi które już chyba nie pracują). Jak już cos piszecie to piszcie dokładnie, nie mylcie pojęć i nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Trakcja podwójna to nie to samo co ukrotnienie.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Dolmio89 w 12 Stycznia 2008, 22:04:50
Edytował posta kilkanaście sekund wcześniej niż ja wysłałem swojego. Sprawa nieważna, nie będe już robił offtopu.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 12 Stycznia 2008, 22:50:03
Dolmio89, przyznaję ci racje, edytowałem posta, był błąd, przyznaje się do niego. Człowiek się może pomylić ;)
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2008, 07:33:26
Zrozumiałem a przepis o tym ,że drużyna trakcyjna ma się składać z maszynisty i tylu pomocników ile lokomotyw to tez znam.
Chciałbym zadać jedno pytanie.
Jak jest w trakcji wielokrotnej rozróżniany kierunek ustawieni lokomotyw? Bo mogą być sprzęgnięte przodami do siebie lub tyłam albo zwrócone w tą samą stronę.I od tego przecież musi być odpowiednio ustawiony nawrotnik w obu lokomotywach.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 13 Stycznia 2008, 09:23:47
Jak jest w trakcji wielokrotnej rozróżniany kierunek ustawieni lokomotyw? Bo mogą być sprzęgnięte przodami do siebie lub tyłam albo zwrócone w tą samą stronę.I od tego przecież musi być odpowiednio ustawiony nawrotnik w obu lokomotywach.

W Przypadku trakcji wielokrotnej nie ma znaczenia jak są ustawione lokomotywy bo lokomotywa tak samo jedzie do przodu jak i do tyłu. Jeśli lokomotywy nie są połączone w ukrotnienie a biorą udział w prowadzeniu pociągu to w każdej musi być co najmniej maszynista.
Jeśli chodzi o trakcje ukrotnioną to w przypadku większości lokomotyw nie ma to tak samo znaczenia ale są wyjątki takie jak np. TEM2 które mogą być spięte tylko dupami. Nawrotnik przy ukrotnieniu obsługuje się z lokomotywy sterującej. W trakcji wielokrotnej bez ukrotnienia ustawia sie we wszystkich lokomotywach na ten kierunek w którym chcemy jechać.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Michu46 w 13 Stycznia 2008, 10:05:15
Zapytam sie jeszcze coś: Jak jadą np. dwa ET22 to w drugiej maszynie musi być pomocnik?
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 13 Stycznia 2008, 10:08:01
Zapytam sie jeszcze coś: Jak jadą np. dwa ET22 to w drugiej maszynie musi być pomocnik?
ET22 nie może jechać w ukrotnieniu (poza dwoma przerobionymi które już chyba nie pracują).
Czyli musi jechać Maszynista.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2008, 10:42:52
hejnal, ja wiem że lokomotywom jest obojętne w którą stronę jadą. Ale musi być coś co odpowiednio przełączy nawrotniki. Np. jeżeli są 2 lokomotywy złączone tak, że przody są zwrócone w tą samą stronę, to jak maszynista ustawi nastawnik kierunkowy do przodu to nawrotniki w 2 lokomotywach ustawią się na do przodu, bo obie będą jechać przodem do kierunku jazdy. A jeśli będą sczepione tyłami, to nawrotnik w pierwszej ustawi się do przodu, a w drugiej do tyłu, bo ta druga będzie jechała tyłem do kierunku jazdy.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 13 Stycznia 2008, 12:24:27
Już wiem o co ci chodzi. Nawrotnik to urządzenie do zmiany kierunku jazdy lokomotywy. W Przypadku elektrowozów i spalinówek z przekładnią elektryczną jest to urządzenie zmieniające połączenia między stojanem a wirnikiem silników trakcyjnych co powoduje zmianę kierunku ich wirowania. Taki nawrotnik jest sterowany pneumatycznie i uruchamiany zaworami pneumatycznymi, które są otwierane elektrycznie. Do otwierania i zamykania zaworów elektropneumatycznych służy Nastawnik Kierunku, który swoimi stykami zamyka obwód elektryczny odpowiedniego zaworu eletropneumatycznego. W przypadku ukrotnienia, nastawnik kierunkowy pierwszej lokomotywy obsługuje oba nawrotniki a nastawnik drugiej lokomotywy jest odłączony. Na wielu lokomotywach jest odpowiedni przełącznik: Lokomotywa Sterująca, Lokomotywa Sterowana, który odpowiada za odpowiednie połączenia elektryczne sterowania. Jeśli chodzi o to czy tyłem czy przodem to zależy od tego, z której strony są kable podpięte.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2008, 13:11:37
O to mi właśnie chodziło Dzięki Ci bardzo
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: SM31-113 w 13 Stycznia 2008, 18:41:59
Cytuj
Aha, czyli polecasz że jechać na jednym. Dziękować :]

Na PKP jeździ się na jednym tylnym pantografie. Chyba że zdarza sie coś takiego jak @ST44-003 napisał lub np gdy sieć jest oblodzona wtedy jedziemy na dwóch.

PS
W MASZYNIE sieci nie przepalisz ;)

Pozdrawiam
2 pantografy mają też podniesione lokomotywy które jadą na pozycji oporowej.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 13 Stycznia 2008, 18:48:25
Tak szybko je łamią czy poprostu szkoda im ich używać i zakładają te staregoi typu?
Łamia i to strasznie czesto - a ze takie połówki Stemman'a kosztuja kilka/kilkanascie tys zł to nie opłaca sie zamawiać nowych, tylko zaklada tradycyjne patyki.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: SM31-113 w 13 Stycznia 2008, 18:52:02
Co jest powodem łamania się pantografów? Duża prędkość i coś innego??
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 13 Stycznia 2008, 18:56:50
Zużycie elementów mechanicznych (zmęczenie materiału), przeszkoda na sieci trakcyjnej, zbytnio oblodzona sieć itd.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: Kozi w 13 Stycznia 2008, 19:47:01
Tak szybko je łamią czy poprostu szkoda im ich używać i zakładają te staregoi typu?
Łamia i to strasznie czesto - a ze takie połówki Stemman'a kosztuja kilka/kilkanascie tys zł to nie opłaca sie zamawiać nowych, tylko zaklada tradycyjne patyki.

Dobrze ,że ktoś wkońcu odpisał. No nie wiedziałem, że aż tak bardzo szybko je połamią. No ale chyba powinny te połówkowe jakieś lepsze być bo wkońcu płaci się.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 13 Stycznia 2008, 20:20:51
2 pantografy mają też podniesione lokomotywy które jadą na pozycji oporowej.

??? Czyli sugerujesz, że jadąc lokomotywą po zejściu do zera powinienem podnieść drugi pantograf zanim "przekręcę kołem"? Trochę przesadzasz z tymi dwoma patykami...
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 14 Stycznia 2008, 09:27:55
ps mamy 2 układy pozycji oporowych między S a SR i między SR a R,
Coś pojęcia mieszasz. Mamy trzy układy w lokach towarowych: Szeregowy, Szeregowo-Równoległy, Równoległy. Wchodząc na każdy układ zaczynamy od pozycji oporowych a kończymy na bez oporowej.
W EU07 itp. mamy dwa układy: Szeregowy i Równoległy ale zasada jest ta sama.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MuNiO w 14 Stycznia 2008, 14:14:28
2 pantografy mają też podniesione lokomotywy które jadą na pozycji oporowej.

W przypadku bardzo ciezkiego i dlugiego rozruchu podnosi sie przedni patyk
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 14 Stycznia 2008, 21:06:14
To ja się jeszcze podłączę pod krotnienie i napiszę jak to wygląda dla M62. Przed uruchomieniem loków mechanik wykonuje normalne oględziny stanu technicznego obu loków. Z lokomotywy jadącej jako sterowna zabiera(!!) klucz nawrotnika (w rzeczywistości na ogół ląduje on na podłodze:D), włącza baterję, wyłącza użądzenia SHP/CA, idzie na lok strujący i z tamtąd przeprowadza rozruch silników spalinowych obu loków przy pomocy przycisku "Rozruch wielokrotny" na pulpicie. Na warkoczach jest kompletne sterowanie i część wskazań (bodajże temperatura wody silnika, ppoż, praca silnika spalinowego i jeszcze coś). I w sterowanym loku nie ma prawa nikogo być.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 14 Stycznia 2008, 21:19:34
I w sterowanym loku nie ma prawa nikogo być.

A jak się to ma do instrukcji Ct-1, która wyraźnie mówi, że w przypadku, który opisałeś na lokomotywie sterowanej musi być co najmniej pomocnik maszynisty?
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 15 Stycznia 2008, 09:57:16
Jak u mnie St44 w podwójnej trakcji ciągneły pociągi to w drugim nie było nikogo
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: RooteK w 15 Stycznia 2008, 11:37:54
Gagarin ma chyba ukrotnienie. Na czole takie dwa okrągłe.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 15 Stycznia 2008, 12:33:37
Miałem na myśli że w ukrotnieniu.Ale mimo że jest przepis o tym że ma być pomocnik w lokomotywie sterowanej to nigdy nikt w niej nie jechał.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 15 Stycznia 2008, 14:58:28
I w sterowanym loku nie ma prawa nikogo być.

A jak się to ma do instrukcji Ct-1, która wyraźnie mówi, że w przypadku, który opisałeś na lokomotywie sterowanej musi być co najmniej pomocnik maszynisty?
W nowych przepisach ma ktoś być (co jest na dobrą miarę niezgodne ze zdrowym rozsądkiem i myśleniem ekonomicznym;]) a w starych drużyna jechała tylko na loku sterującym.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MuNiO w 15 Stycznia 2008, 15:37:08
Gagarin ma chyba ukrotnienie. Na czole takie dwa okrągłe.

Po co odgrzewasz stary kotlet ? EL Driver nie raz pisal ze Gagarin ma gniazda
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 15 Stycznia 2008, 15:41:47
Moje zasadnicze pytanie co do gniazd gagarów. Czy PKP-kowskie gagary też mają je i gotowe do użycia, czy niedziałające?
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 15 Stycznia 2008, 15:58:47
Gniazda działają tylko rzadko widać je w użyciu 
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: MuNiO w 15 Stycznia 2008, 22:39:52
Kazda lokomotywa ma w jakis sposob zmodyfikowane obwody sterowania. Na dzien dzisiejszy niewiele lokomotyw z tej samej seri mozna laczyc warkoczami ze soba.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 16 Stycznia 2008, 12:30:49
W nowych przepisach ma ktoś być (co jest na dobrą miarę niezgodne ze zdrowym rozsądkiem i myśleniem ekonomicznym;]) a w starych drużyna jechała tylko na loku sterującym.

Również się z tym nie zgodzę. MT-1, które obowiązywały przed Ct-1 stanowią:
Przy trakcji wielokrotnej (lokomotywowej), drużyna trakcyjna winna składać się (i tutaj odpowiedni podpunkt):
- na lokomotywie przyprzęgowej podłączonej na sterowanie wielokrotne - z pomocnika maszynisty.
Tytuł: Odp: Pantografy
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 18 Stycznia 2008, 17:51:39
W nowych przepisach ma ktoś być (co jest na dobrą miarę niezgodne ze zdrowym rozsądkiem i myśleniem ekonomicznym;]) a w starych drużyna jechała tylko na loku sterującym.
Nie w "starych" tylko w praktyce ;)